14. EMIGRANȚII. PROBLEME PASTORALE
II. CE TREBUIE SĂ FIM?
Dorința și propunerea Bisericii
Biserica - și într-un mod deosebit Sfântul Părinte, care el însuși este un emigrant, în sensul frumos al cuvântului - conștientă de amploarea fenomenului migrației, prezintă mereu documente și luări de poziție în favoarea acestor oameni care trec adesea prin situații dramatice. Unul dintre recentele evenimente în care s-a luat poziție în favoarea migranților a fost Cel de-al V-lea Congres Mondial pentru Pastorația Migranților și a Refugiaților care s-a ținut la Vatican la 23 noiembrie 2003. În concluziile acestui congres au fost sintetizate recomandările Bisericii referitoare la migranți. Congresul a repetat că aceste mișcări masive de populații, de bunăvoie sau forțate de împrejurări, sunt "un semn al timpului" sau o "arenă potrivită pentru o nouă evanghelizare" și ar trebui lucrat astfel încât nimeni să nu se simtă "străin" în Biserică. Într-un document final al congresului se face un apel către guvernele lumii întregi ca să promulge legi prin care să fie apărate drepturile și demnitatea imigranților și refugiaților. De asemenea, guvernele să nu folosească terorismul internațional ca un pretext pentru a reduce libertățile individuale.
Tot referitor la acest subiect, Mons. Agostino Marchetto, secretarul Consiliului Pontifical pentru Pastorala Migranților a spus la Radio Vatican: "Noi facem un apel urgent ca să fie ratificată cât mai repede posibil convenția asupra drepturilor muncitorilor migranți și a familiilor lor. Este o categorie de persoane care are imperios nevoie de ajutor material, dar mai ales de un sprijin spiritual. Toate întrunirile noastre au în vedere mobilitatea umană concretă aplicată la realitatea migrației".
În continuare Mons. Marchetto afirmă că, în ciuda unei experiențe de 50 de ani pe care Biserica o are în pastorația migranților, aceasta încă nu funcționează cum ar trebui. Asta și din cauza multiplelor probleme care se adaugă în fiecare an. Chiar și în centrele specializate în primirea și îndrumarea migranților, problemele sunt diferite de la o zi la alta. Tocmai de aceea este strict necesară o enciclică a Sfântului Părinte care să vorbească despre această problemă atât de stringentă. El a mai spus că este în pregătire - și este destul de avansată lucrarea - o enciclică în care să se trateze pe larg problema mobilității lumii de azi.
Cam în același timp (octombrie 2003), cu ocazia Zilei Mondiale a Migrantului și a Refugiatului, Sfântul Părinte a lansat un mesaj plin de îngrijorare față de soarta acestui grup de oameni. Redăm din acest mesaj al Sfântului Părinte papa Ioan Paul al II-lea: "Emigrația a devenit un fenomen foarte răspândit în lumea modernă și privește toate națiunile, fie ca țări de plecare, fie de tranzit sau de sosire. Ea se referă la milioane de ființe umane și reprezintă o provocare pe care Biserica pelerină, în slujba întregii familii umane, trebuie să o primească și să o înfrunte în spiritul evanghelic al dragostei universale. Și anul acesta, Ziua Mondială a Emigrantului și a Refugiatului trebuie să fie ocazie de rugăciune deosebită pentru necesitățile tuturor celor care, din orice motiv, sunt departe de casă și de propria familie. De asemenea, trebuie să fie o zi de reflecție profundă asupra îndatoririlor tuturor catolicilor în raport cu acești frați și surori. Între persoanele în mod deosebit în necesitate străinii sunt cei mai vulnerabili; adică emigranții fără documente, refugiații care au nevoie de azil, refugiații din cauza conflictelor persistente și violente din multe părți ale lumii și victimele - în majoritate femei și copii - crimei teribile care este traficul de persoane. Chiar recent am fost martori de cazuri tragice de mișcări forțate de persoane din motive etnice și naționaliste care au adus o suferință de negrăit în viața grupurilor lovite. La baza acestor situații sunt intenții și acțiuni păcătoase în contradicție cu evanghelia și constituie un apel pentru creștini, pretutindeni, de a învinge răul prin bine. Apartenența la comunitatea catolică nu este determinată nici de naționalitate nici de originea socială sau etnică, ci, în mod fundamental, de credința în Isus Cristos și de Botezul în numele Preasfintei Treimi... Biserica este conștientă că a limita apartenența la o comunitate locală pe bază etnică sau pe alte caracteristici externe ar reprezenta o sărăcire pentru toți și ar contrazice dreptul fundamental al celui botezat de a îndeplini acte de cult și a participa la viața comunității. În afară de aceasta, dacă noii sosiți nu se simt acceptați atunci când se apropie de o anumită comunitate parohială pentru că nu vorbesc limba locală sau nu respectă uzanțele locului, ei devin ușor «oi rătăcite». Pierderea acestor «mici», din cauza discriminărilor chiar latente, trebuie să fie un motiv de mare preocupare atât pentru păstori cât și pentru credincioși... Însă adesea solidaritatea nu este ceva spontan. Ea cere formare și îndepărtare de atitudini de închidere, care în multe societăți de astăzi au devenit mai subtile și răspândite. Pentru a face față acestui fenomen, Biserica posedă vaste resurse educative și formative la toate nivelurile. Mă adresez deci părinților și învățătorilor, pentru ca ei să combată rasismul și xenofobia, cultivând atitudini pozitive bazate pe doctrina socială catolică. Tot mai înrădăcinați în Cristos, creștinii trebuie să se străduiască să învingă orice tendință de a se închide în sine și să învețe să discearnă lucrarea lui Dumnezeu în persoane din alte culturi. Însă numai iubirea evanghelică autentică va putea să fie atât de puternică încât să ajute comunitățile să treacă de la simpla toleranță față de ceilalți la respectarea autentică a diversității lor. Numai harul răscumpărător al lui Cristos poate să ne facă victorioși în provocarea zilnică de a trece de la egoism la altruism, de la frică la deschidere, de la refuz la solidaritate.
De altfel este evident că, în timp ce îi îndemn pe catolici să exceleze în spiritul de solidaritate față de noii veniți în mijlocul lor, îi invit și pe emigranți să recunoască îndatorirea de a cinsti țările care îi primesc și de a respecta legile, cultura și tradițiile oamenilor care i-au primit. Numai așa va prevala armonia socială.
De fapt, drumul spre adevărata acceptare a emigranților în diversitatea lor culturală este dificil, uneori se prezintă chiar ca o adevărată via crucis. Însă acest lucru nu trebuie să descurajeze pe nimeni ca să urmeze voința lui Dumnezeu. Într-adevăr, el dorește să atragă la sine pe toți în Cristos, prin intermediul instrumentalității Bisericii sale, sacrament al unității întregului neam omenesc (cf. Lumen gentium, 1)...
Apoi, este evident că și comunitățile culturale mixte oferă oportunități unice pentru a aprofunda darul unității cu celelalte Biserici creștine și comunități ecleziale".