|
14. EMIGRANȚII. PROBLEME PASTORALE I. CINE SUNTEM? 1. Plecarea catolicilor din Bucovina Fenomenul părăsirii teritoriului moldovean de către grupuri de catolici a avut loc mai întâi în Bucovina. În preajma Celui de-al Doilea Război Mondial, grupuri masive de catolici s-au îndreptat spre alte meleaguri, fie spre Banat, fie spre Germania. Așa se face că mari comunități parohiale au devenit simple filiale. Poate cel mai concludent caz este cel de la Dornești. Diferența dintre emigrarea de atunci și cea de azi este următoarea: în comunitățile bucovinene majoritatea catolicilor erau de altă naționalitate decât cea română sau de altă limbă: germană, maghiară, poloneză. Pe de altă parte, credincioșii catolici care au emigrat în prima jumătate a secolului al XX-lea au mers într-o țară unde limba le era proprie sau cunoscută. În al treilea rând, trebuie spus că s-au integrat într-o comunitate care nu le era numaidecât străină din punct de vedere cultural. Apoi, plecarea lor s-a făcut din motive etnice și culturale. Iar uneori, acolo unde au ajuns, au format comunități compacte cu catolici bucovineni. Până în 1989 au mai fost plecări ale muncitorilor din satele noastre, destul de sporadice, la lucru în țări arabe majoritar musulmane: Libia, Liban, Siria, Irak și în țări ale fostei U.R.S.S. Pentru cei plecați după 1989 problema se pune în cu totul alți termeni.
2. Emigrația de după 1989 Anul 1989 a surprins populația României, și implicit și lumea noastră catolică, neinformată despre ceea ce reprezintă lumea occidentală. Mai mult, starea de sărăcie a fost aceea care i-a făcut pe mulți români să-și îndrepte pașii spre țări străine. Așa se face că putem descoperi, încă din anul 1991, grupuri de muncitori în Israel și în țările Europei occidentale.
a. Motivele emigrării Motivele pentru care mulți au plecat în afara granițelor României pot fi clasificate astfel: - motive economice;
Anul 1989 a surprins România într-o stare de sărăcie (în comparație cu Europa de Vest) care i-a făcut pe mulți să privească spre Occident ca spre singura posibilitate de supraviețuire. Trebuie să mai subliniem că în anul 1990 erau foarte multe familii numeroase cu posibilități de câștig reduse. La început au plecat îndeosebi bărbații capabili de un sacrificiu mai mare pentru familiile lor. Tinerii care au ales această cale voiau să găsească posibilitatea de a avea cu ce porni în viață (construirea unei case, mobilarea acesteia etc.). În al doilea rând, un mai mare contact cu Occidentul a deschis multor tineri și posibilitatea de a studia la mari universități europene. De multe ori chiar sistemul de învățământ românesc a încurajat plecarea acestor tineri care, în mare parte, au ales să rămână și să lucreze acolo. În al treilea rând, subliniem faptul plecării multor familii de intelectuali care au preferat să se stabilească în Occident, în S.U.A. sau în Canada (chiar și în Australia) pe motiv că acolo se pot realiza mai bine ca profesioniști, pot să-și facă mai ușor o carieră, iar copiii lor vor avea asigurat un viitor mai bun.
b. Avantajele emigrării Dacă ar trebui să prezentăm avantajele, primul și cel mai important ar fi cel material: un câștig mai bun și mai garantat. Foarte multe familii s-au întreținut sau au reușit să-și susțină copiii în învățământul superior. Aspectul multor sate catolice s-a schimbat radical datorită noilor construcții realizate cu banii câștigați în străinătate. Mai putem menționa și avantajele culturale ale contactului cu lumea străină sau cu culturi deosebit de importante. Ca exemplu, amintim că mii și mii de muncitori români au reușit să vadă și să se roage la locurile sfinte, lucru aproape imposibil pentru cei rămași acasă. Tot de ordin cultural este și următorul avantaj: foarte mulți români, care erau deficitari în cunoașterea unei limbi străine, ajungând în altă țară, și-au însușit în foarte multe cazuri limba țării respective. De asemenea, românii, în general (și catolicii în special), au prezentat România pozitiv în exterior. Foarte mulți străini au apreciat seriozitatea în muncă și priceperea muncitorilor români. În Israel foarte mulți patroni preferau muncitorii români celor de oricare altă naționalitate. În Spania este cunoscut cazul când poliția locală a capturat un grup de muncitori români care lucrau ilegal și a vrut să-i repatrieze; dar locuitorii spanioli din sat i-au apreciat într-atât, încât au intervenit la poliție ca să nu fie expulzați.
c. Dezavantajele emigrării Ca și avantajele, și dezavantajele pot fi clasificate: - cu caracter familial;
Emigrația a cauzat cele mai mari pierderi la nivelul familiei. Mai întâi au suferit soții înșiși, chiar dacă ambii au acceptat această situație de compromis de a rămâne la distanță unul de celălalt timp de un an sau chiar mai mulți. Separarea pe timp foarte îndelungat nu poate provoca decât daune într-o familie. Singurele mijloace de comunicare au rămas scrisoarea și telefonul, total insuficiente. Cel mai mult au suferit copiii, care au crescut ani și ani fără unul dintre părinți. Mulți copii afirmă că au sentimentul că ar fi orfani, fiind privați timp îndelungat de ocrotirea ambilor părinți. Mai mult, dacă la plecarea tatălui copiii erau foarte mici, nu s-a mai dezvoltat normal relația tată-copil. Și mai trist este că multe familii s-au destrămat. Cel plecat, fiind atât de mult timp singur în străinătate, și-a găsit un alt partener, refuzând apoi să se mai întoarcă la familia sa. Alte pierderi: cele sociale. Mulți din cei plecați, fie cu un nivel de pregătire scăzut, fie nepregătiți să facă față ritmului de viață din Occident, au cedat tentațiilor și s-au dedat la acte antisociale sau au intrat în diferite organizații periculoase. Tentați de un câștig rapid, mulți au fost racolați în comerțul periculos cu stupefiante sau în alte afaceri ilicite. O statistică spunea că în închisorile din lume ar fi între 7.000 și 10.000 de români. Tot aici putem aminti și de altă pierdere socială: populația României a scăzut în ultimii ani cu 2.000.000 de locuitori. Și Biserica Catolică a resimțit această scădere drastică a numărului de credincioși. Mai mult, majoritatea celor plecați sunt tineri sau familii tinere, care în mare parte nu vor reveni acasă, ci se vor stabili pentru totdeauna în străinătate. La fel de grave sunt și daunele pe care le creează emigrația pentru viața spirituală a celor plecați. De exemplu, cei care plecau în țări majoritar musulmane, rămâneau ani întregi fără sacramente și fără o asistență religioasă minimă. Chiar dacă în marile orașe existau biserici, ori nu puteau ajunge, ori limba arabă era inaccesibilă. Pe de altă parte, cei care au plecat spre Occident au găsit o lume catolică, dar felul de a se manifesta al creștinilor sau al preoților era cu totul diferit de cel din Moldova. Unii chiar au fost scandalizați de ceea ce au găsit în creștinismul european. Alții, "eliberându-se" de chingile educaționale ale părinților sau ale comunității, au devenit mai indiferenți cu viața lor religioasă. De asemenea, mulți au fost influențați negativ și de indiferentismul religios sau de secularizarea pe care au întâlnit-o în Biserica și societatea occidentală. Alții, trăind într-o societate consumistă, vor pierde niște valori specifice românilor: întrajutorarea, ospitalitatea, caritatea. Nu sunt de neglijat nici pierderile cu caracter cultural suferite de creștini. Credem că nici unul dintre cei plecați nu-și va uita limba maternă, dar copiii lor, urmând școlile din țara în care s-au stabilit, vor fi obligați să abandoneze limba română. Va fi afectat și felul lor de a se comporta, de a-și trăi obiceiurile și tradițiile sănătoase de acasă. Pentru mulți va avea un cuvânt de spus și lipsa de acomodare cu societatea de acolo și cu modul de a trăi într-o țară străină.
d. Problematica celor plecați Așa cum subliniam mai sus, problemele celor plecați sunt mai multe. Fiind persoane dezrădăcinate din mediul familial și comunitar, unii dintre ei vor trăi un sentiment de frustrare și derută, mai ales în prima perioadă, când nu cunosc nici lumea, nu au prieteni, munca este foarte grea (românii sunt acceptați la munci grele, refuzate de alții: construcții, agricultură, mediu toxic) și nu au nici bani. În aceste cazuri cei mai puțin pregătiți sau insuficient maturizați vor trece printr-o perioadă de degradare: refugiu în alcool, adulter cu o persoană de acolo pentru a căpăta un confort mai bun, căi ilicite de câștig. De exemplu, în țările musulmane, unde consumul de alcool este interzis cu desăvârșire, muncitorii români au încercat să producă alcool prin metode artizanale și, prin urmare, au ajuns în închisorile acelor țări. În cazul plecării unuia dintre membrii familiei, vor resimți foarte mult singurătatea, lipsa familiei și a copiilor. O altă problemă foarte dificilă este găsirea unui loc de muncă, mai ales când e vorba de muncitori plecați ilegal sau deveniți ilegali pe parcurs. La fel de gravă este și lipsa unui sprijin legal. Pe mulți, fiind ilegali într-o țară, legea acelei țări nu-i va apăra în cazurile extreme: neplata muncii efectuate, cazuri de accidentări sau îmbolnăviri. Lucrând în medii grele și toxice, nu arareori s-a întâmplat să intervină decesul celui plecat.
e. Problematica celor rămași acasă Urmările nefaste ale emigrației le vor resimți și membrii familiei rămase acasă, chiar dacă sunt de alt gen și se manifestă în altă formă. Mai întâi este afectată educația copiilor, care, în mod normal este făcută de ambii părinți: tatăl cu autoritatea sa, mama cu înțelegerea și afecțiunea sa. La copii se întâlnește adesea sentimentul de frustrare, știind că în familia lor lipsește ceva, nu funcționează totul cum ar fi necesar. Pentru mulți copii tatăl devine un străin pe care îl aud doar la telefon. De asemenea, viața morală, afectivă și religioasă a celor rămași acasă (în majoritate a soțiilor) va fi suficient de mult afectată. Chiar și în presa seculară au apărut uneori articole care subliniau lipsa bărbaților din comunitățile noastre. Dar cel mai grav este când ambii părinți sunt plecați la lucru în străinătate, iar copiii rămân în grija unor rude sau a bunicilor. La acești copii riscul de a nu primi o educație sănătoasă și completă este foarte ridicat. Am mai sublinia un aspect din comunitățile noastre: o concurență dusă până la absurd. De exemplu, de multe ori s-au investit sume enorme de bani pentru a construi case foarte mari și moderne, după standarde europene. Și asta numai dintr-o ambiție de a fi asemenea cu o rudă sau un vecin cu posibilități materiale mai bune. Este vorba aici de o ambiție bolnăvicioasă. Nu în ultimul rând ar fi de amintit problema socială care se creează în aceeași comunitate datorită posibilităților foarte diferite pe care le au copiii: unii, cu părinți în străinătate, vor avea tot ce-și doresc, iar alții vor duce lipsă chiar și de strictul necesar. Aceste diferențe se vor resimți la școală sau în viața de zi cu zi și reprezintă o traumă pentru copiii fără părinți în străinătate.
3. Pastorația celor plecați a. Asistența din partea Episcopiei de Iași (prezența preoților români printre emigranți) Se cunosc condițiile foarte grele prin care a trecut Biserica Catolică în perioada de până în 1989. Era practic imposibil de a realiza ceva pentru cei care lucrau în afara granițelor țării. De aceea, cei plecați trebuiau să se mulțumească, în ceea ce privește asistența spirituală, cu ceea ce găseau în țările și Bisericile țărilor în care lucrau. Au fost câteva cazuri în care muncitorii români au găsit înțelegere la preoții localnici. Mai mulți muncitori spuneau că, fiind în Libia, preotul de la biserica din Tripoli s-a străduit foarte mult să îi ajute. După 1990, Biserica s-a aflat deodată în fața unui nou proiect: de a asigura o pastorație și acelor credincioși proprii, care au emigrat pentru diferite motive. La cererea episcopilor locului sau a diferitelor instituții catolice, Dieceza de Iași (păstorind marea majoritate a catolicilor de limbă română) a elaborat un plan pastoral pentru ajutorarea și susținerea propriilor emigranți. Un prim pas s-a făcut în anul 1995, când au fost trimiși primii doi preoți în Italia: la Roma și Torino. A urmat apoi, în ordine cronologică, trimiterea de preoți, ca asistenți spirituali, în Israel, în Irlanda, în Spania, în Turcia, Austria și apoi a unui alt grup de preoți tot în Italia. O altă inițiativă a Episcopiei de Iași este crearea de legături permanente cu episcopii pe teritoriul cărora s-ar afla grupuri mari de catolici români. Aceste episcopii oferă condiții pentru ca românii să se întâlnească și să aibă celebrări sau Liturghii în limba română În țările mai mici (Israel, Irlanda) e mai simplu de oferit asistență spirituală cât mai multor credincioși, dar în țările mari (Spania, Italia) e mult mai greu de cuprins asemenea perimetre. În mod constant și frecvent episcopii de la Iași au vizitat comunitățile deja formate și numeroase din diferite țări: Italia (cele mai numeroase vizite), Spania, Israel, Irlanda și Austria.
b. Alte inițiative Un rol important în menținerea legăturii celor plecați cu viața bisericii locale din Moldova îl joacă mass-media. Publicațiile Diecezei de Iași sunt expediate în toate aceste țări cu emigranți români. Un alt mijloc foarte eficient în a păstra legătura cu Biserica-mamă, este și internetul. Prin știrile și informațiile apărute pe situl episcopiei (www.ercis.ro), mulți români păstrează un contact permanent cu viața religioasă din România.
4. Necesitatea pastorației emigranților La prima vedere s-ar putea pune întrebarea: e necesară o asemenea inițiativă a asistenței spirituale din partea Episcopiei de Iași? Sau, dacă emigranții ajung într-o țară unde catolicii sunt majoritari, nu vor găsi acolo servicii religioase din partea preoților localnici? Asemenea întrebări au apărut uneori și din partea preoților străini care credeau că mai normal ar fi ca românii să se integreze, iar cu timpul să fie asimilați în comunitatea locală. Necesitatea asistenței spirituale are mai multe motive: a. lingvistice;
a. Motive lingvistice În multe cazuri, românii emigranți au avut o mare dificultate necunoscând limba locului. În unele țări europene vorbitoare de limbi latine (Italia, Spania) impactul nu a fost așa de mare, deoarece în câteva luni reușeau să înțeleagă Liturghia sau să poată participa la sacramente. Mai necesară s-a simțit asistența spirituală în țările cu o limbă mult diferită de cea română (Israel, Irlanda, Turcia). De exemplu, în Israel toate serviciile religioase (cu mici excepții doar) se celebrează în limba arabă, absolut inaccesibilă muncitorilor români. Deoarece există pericolul ca un nou emigrant, negăsind serviciu religios în limba proprie, să renunțe la a mai frecventa Biserica, se consideră foarte importantă asistența în limba română.
b. Motive spirituale Trebuie să recunoaștem că, în anumite privințe, viața creștină din țările Europei de Vest, desfășurându-se în alte condiții, are uneori un mod de a se manifesta foarte diferit de al nostru. Trebuie să spunem că mulți au fost frapați de unele aspecte de acolo: slaba frecvență la Liturghie, scăderea importanței Spovezii, superficialitatea unor preoți și credincioși, lipsa preoților și a vocațiilor și multe altele. Pentru ca emigranții să se poată regăsi în trăirea lor creștină, în care au fost educați și în care s-au format, este foarte important ca și acolo să găsească elemente proprii din țară.
c. Motive culturale Fiecare om poartă în sine ceva specific. Fiecare are o formație spirituală, morală și culturală primită în familia și în comunitatea natală. Toate acestea marchează omul, oarecum pentru toată viața. Viața sa religioasă este îmbrăcată într-un ansamblu de tradiții și aspecte culturale foarte importante. În momentul părăsirii țării, a comunității, a familiei, emigrantul se rupe de toate aceste trăiri specifice. Într-o țară străină, neavându-le pe toate acestea, viața sa spirituală și personală va avea de suferit. Câți nu suferă când nu aud cântecele de sărbători de acasă, nu aud Liturghia în limba română cu care s-au obișnuit de copii? Câți nu tânjesc după obiceiurile de Anul Nou de acasă? Foarte mulți și-ar dori sfințirea caselor la început de an, dar... acolo nu se obișnuiește. Or, pe foarte mulți prezența preotului român îi ajută în depășirea acestor momente psihologice. La toate vizitele episcopilor noștri s-a observat o dorință din partea românilor din țara respectivă de a fi prezenți la Liturghiile în limba română. Și încă ceva: dacă în țară credincioșii au o reținere în a participa la cântările de la celebrările liturgice, în străinătate toată lumea vrea să cânte. Toți se simt bucuroși știind că pe pământ străin rostesc vorbe românești.
5. Pastorația celor rămași acasă Biserica trebuie să aibă în vedere și problemele membrilor familiei care rămân în țară după plecarea unui membru în altă țară. Soțul (soția) rămas(ă) împreună cu copiii va trăi drama despărțirii, a singurătății, a preluării multora din atribuțiile partenerului plecat. Copiii vor simți lipsa unuia dintre părinți (dacă nu a amândurora). Mai întâi trebuie avute în vedere lacunele în educație atunci când lipsește unul din părinți. Copiii trebuie catehizați și ajutați mai mult de către preot sau cateheți. Trebuie conștientizați că, și dacă sunt plecați, părinții trebuie să se bucure de același respect din partea lor. De asemenea, trebuie conștientizați de efortul pe care îl fac părinții pentru ei. Există pericolul ca acești copii să nu poată estima corect efortul părinților și să nu le fie niciodată recunoscători. De asemenea, mai există pericolul ca atunci când partenerul lipsește mai mult timp, partea rămasă acasă să fie foarte ușor înclinată spre distrugerea familiei. De aceea, o altă datorie a Bisericii ar fi o mai amplă cateheză asupra sfințeniei, unității și unicității familiei. Pentru a menține o unitate spirituală între cei de acasă și cei plecați sunt indicate rugăciunile cu intenție specială pentru cei plecați de acasă. În multe parohii se fac celebrări speciale săptămânale sau lunare în care comunitatea rămasă acasă se roagă pentru cei plecați.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |