|
11. BISERICA ȘI MASS-MEDIA
4. Responsabilități Coerența creștină cere ca aceia care comunică să-și exercite profesia după o logică de slujire a mulțimii și a dreptului său la adevăr. Au datoria de a nu tăcea și a de a nu deforma faptele și să evidențieze punctul de vedere pe baza căruia își exprimă evaluările lor, care sunt mereu parțiale. Nu trebuie să renunțe, chiar dacă ar fi să aibă o viață mai puțin liniștită, să exercite o funcție critică, după conștiința lor. Provocarea care trebuie s-o ia în calcul ziaristul este aceea legată de înclinarea mai mult spre "adevărul tranzitoriu decât spre cel durabil", mai mult spre știrile negative decât spre propunerea de modele care să contribuie la construcția societății; "crearea (în acest fel) a unui climat de scepticism și deziluzie". Adevărul, demnitatea persoanei umane, binele comun sunt cei trei stâlpi pe care trebuie să se sprijine comunicarea. Pe de altă parte, receptorii trebuie să aibă o atitudine atentă de discernământ, gata să-și facă auzit glasul prin canalele oportune. Se impune folosire moderată și prudentă a mijloacelor de comunicare, însoțită de discernământ și disciplină. Puterea politică are datoria de a susține libertatea efectivă a cetățenilor și a grupurilor sociale în domeniul cultural. Ea trebuie să apere pluralismul informației, pentru ca opinia publică să se poată forma în mod liber și să se documenteze. Trebuie evitat ca oligarhii restrânse să împânzească agenții de producție și de distribuție; fiindcă veni vorba, trebuie privilegiați subiecții sociali fără scop de profit. A intra efectiv în sistemul mijloacelor de comunicare socială înseamnă, atât pentru societatea civilă cât și pentru comunitatea eclezială, a accepta o serie de reguli în vederea promovării binelui comun pe care aceste mijloace trebuie să-l slujească. Astfel, îi revine autorității civile: să apere și să protejeze adevărata și dreapta libertate de informare; să promulge legi și să vegheze la aplicarea lor pentru ca nu cumva reaua folosire a mijloacelor de comunicare socială să cauzeze prejudicii grave moralității publice și progresului societății; să sancționeze încălcarea drepturilor oricărui om la reputație și la secretul vieții private; să difuzeze la timp și corect informațiile ce privesc binele general și să răspundă la neliniștile întemeiate ale populației etc. (cf. CBC 2498). Comunitatea creștină găsește în mijloacele de comunicație un instrument prețios pentru evanghelizare, pentru comunicarea interbisericească, pentru a da o rezonanță corectă experiențelor pozitive din punct de vedere uman. Ea are un rol deosebit în a sprijini și a dezvolta propriile mijloace de comunicare în masă. Jurnalistul catolic este chemat să-și pună competența profesională mai ales în slujba mărturiilor și a faptelor semnificative ale vieții. "Vestea cea bună" trece prin răspândirea cunoașterii binelui și prin intermediul formării conștiințelor libere și responsabile. Provocarea pe care trebuie să o accepte astăzi ziariștii catolici este cea de a conjuga profesionalismul și citirea tuturor evenimentelor vieții "cu ochii credinței". Membrii Consiliului UCIP au adoptat un document intitulat: "Religia în mass-media: o provocare profesională", care este o contribuție în vederea unei mai bune informării religioase în presa scrisă. Acest document subliniază atenția deosebită de care trebuie să se bucure informația religioasă. "Mai mult ca toate celelalte, informația religioasă este sensibilă: ea atinge valorile sacrului, profund resimțite și trăite ca atare, atât de subiecții informației, cât și de cititori. Întrucât est sensibilă și interactivă, informația religioasă trebuie să fie tratată cu delicatețea și precauția profesională pe care o presupune conștiința daunelor pe care ea le poate provoca (Art. 11 și 12)". Sfântul Părinte i-a primit pe 6 decembrie 2003 pe cei 80 de membri ai Uniunii Catolice Internaționale de Presă (UCIP), veniți la Roma pentru cea de-a 75-a aniversare a asociației. Care ar trebui să fie, conform papei Ioan Paul al II-lea, specificitatea jurnalismului catolic? "Înseamnă a fi sensibil la aspectele morale, religioase și spirituale ale vieții umane, prea adesea greșit înțelese sau ignorate în mod voit. Așadar, înseamnă a nu se opri la crime și alte tragedii, ci a se informa asupra faptelor pozitive și edificatoare în favoarea persoanelor aflate în nevoi, a săracilor, a bolnavilor, a persoanelor cu handicap, a celor mai slabi și a tuturor acelora care sunt aproape uitați de societate. Înseamnă, în plus, a oferi exemple de speranță și eroism într-o lume care are o nevoie imensă de speranță și de eroism". Trebuie ținut cont că un bun comunicator nu este cel care se comunică pe sine, ci acela care trezește interesul pentru subiectul comunicat; se impune ca operatorii catolici din mass-media să-i ajute pe ceilalți să facă o lectură a evenimentelor în lumina credinței, a evangheliei...; să fie căutate și surprinse și evenimentele mici...; trebuie mediat cuvântul ca să fie înțeles, pentru că atunci când cineva cumpără o publicație vrea să afle în primul rând ce s-a întâmplat cu sine, nu cu alții; își confruntă opinia proprie cu cea a publicației... Este nevoie de o pâine sfărâmată mărunt, de persoane care știu să dezvăluie prezența lui Dumnezeu și să dea siguranța - arătând martorii, relatând experiențele lor - că este posibil să-l întâlnim; și ce se întâmplă când facem să devină "dar" munca și profesia pe care le-am primit sau - pentru unii este adevărată și aceasta - le-am ales pe baza talanților care ne-au fost încredințați. Responsabilități revin părinților și educatorilor care trebuie să-i orienteze pe tineri pentru a alege mijloacele de comunicare; ei trebuie să vegheze ca tot ceea ce este contrar credinței și bunelor moravuri să nu le intre în casă și nici copiii lor să nu vină în contact cu acestea în altă parte (cf. IM, 10). "Va fi foarte util pentru părinți și educatori să asiste la programele de televiziune și cele cinematografice care-i atrag mai mult pe tineri, precum și să citească publicațiile preferate de ei; vor putea astfel să discute cu ei despre acestea căutând să le ascută simțul critic. Atunci când sunt analizate producțiile, care pot suscita nesiguranțe sau perplexități, părinții să caute să îndrume cu răbdare și gradual pe fiii lor spre relevarea aspectelor pozitive și să analizeze toate componentele acestora într-o viziune globală a contextului" (Communio et progressio, 68). Pentru operatorii pastorali și preoți se cere ca "educația și formarea în comunicare să fie parte integrantă din formare" și "să aibă măcar o bună viziune de ansamblu a impactului pe care noile tehnologii ale informării și ale media îl exercită asupra indivizilor și asupra societăților" (Aetatis novae, 18).
5. Formarea Folosirea mass-media Familiaris consortio (22 noiembrie 1981) ca și mesajele Sfântului Părinte pentru zilele mondiale ale comunicațiilor sociale din 1969, 1980 și 1981, se referă la efectele mijloacelor de comunicare socială asupra familiei și educației, și propune o oportună educație despre mass-media, adică o creștere a capacității de folosire și evaluare critică a mijloacelor de comunicare și, în particular, a programelor îndreptate spre familie. În ceea ce privește impactul mass-media asupra comunităților călugărești, Vita consecrata propune ca toți călugării "să învețe să folosească, fie pentru creșterea personală, fie a întregii comunități", conștientizând astfel că mijloacele propun, și adesea impun, o mentalitate și un model de viața în contrast cu evanghelia". Aceasta recere o formare grijulie în a primi și a folosi mass-media într-o măsură critică și cât mai fructuoasă. "Este necesar să se ajungă la un echilibru just: o folosire mai moderată și prudentă a mijloacelor de comunicare, însoțită de un discernământ al comunității, care o pot ajuta pe aceasta din urmă să cunoască mai bine complexitatea lumii și a culturii, să primească mass-media conștient și cu ochi critici și, în fine, să evalueze impactul lor în relație cu diferitele ministere puse în serviciul evanghelizării" (nr. 34). Cum ar trebui Biserica să folosească mijloacele de comunicare? se întreabă ES John Patrick Foley, președintele Consiliului Pontifical pentru Comunicații Sociale. Tot el oferă răspunsul (cf. A. Cencini, N. Fava, J.P. Foley, M. Guzzi, B. Sorge, La sfida della comunicazione, Ancona, 1996). Începutul documentului Inter mirifica declară că tehnologia comunicațiilor face parte din lucrurile minunate pe care Dumnezeu ne-a permis să le descoperim în creația sa. Exercițiile spirituale ale sfântului Ignațiu ar spune că noi ar trebui să folosim o atare tehnologie și aceste mijloace în măsura în care ele ne conduc la Dumnezeu și să le evităm, sau să nu le folosim, în măsura în care ele ne-ar îndepărta de Dumnezeu. De aceea, foarte importantă este formarea pentru folosirea mass-media, adică a învăța pe fiecare să fie consumatori critici în mod constructiv a mass-media și să le folosească în măsura în care acestea ne conduc la Dumnezeu și să le evite în măsura în care acestea ne-ar îndepărta de scopul vieții. Ce ar însemna aceasta? Ziarele sau publicațiile, de exemplu, pot fi foarte utile, în măsura în care căutăm informația care ne va ajuta să luăm decizii adecvate sau să exprimăm solidaritatea cu alții sau să îmbogățim cunoașterea noastră a realității în multiplele sale dimensiuni. Ar trebui, așadar, să știm să ne punem unele întrebări. Ziarele și publicațiile sunt cu adevărat complete? Există prejudecăți sau închideri? Ce este selecționat pentru a fi transmis? Ce este prezentat la știri? Informația este corectă și echilibrată? Și spectacolele pot fi foarte utile. Televiziunea care a invadat societatea noastră trebuie luată în calcul. Identificăm unele programe de televiziune care trebuie vizionate, analizate, discutate? Care sunt valorile personajelor pe care le urmărim? Care sunt metodele folosite pentru a focaliza atenția asupra unor personaje: iluminarea, unghiul de filmare, costumele, machiajul? Ce metode sunt folosite pentru a atrage și a bloca atenția noastră: urmăriri de mașini la începutul unui film de acțiune, o pauză plină de suspans pentru a ne face să ne întoarcem la spectacol după o întrerupere de publicitate? Suntem în stare noi înșine să apreciem combinația unor calități artistice și morale care pot crea un program de televiziune cu adevărat interesant? Se cere o formare grijulie în a primi și a folosi mass-media într-o măsură critică și cât mai fructuoasă.
Reguli pentru a descifra mass-media 1) Mass-media construiesc cultura noastră Perceperea realității este modelată și de mijloacele pe care le folosim pentru a comunica. Dar fragmentele de realitate prezentate de mass-media nu sunt adevărul în totalitatea sa. Astfel, pentru a avea un cadru amplu al diferitelor evenimente este nevoie să cunoaștem cel puțin: Cine emite ce? Cu ce scop? De ce o informație este dată într-un anumit moment mai degrabă decât în alt moment? Și mai mult: De ce au fost alese exact acele detalii ale relatării? Cifrele oferite au o semnificație? Ce a fost ascuns? Acest serviciu este cu adevărat mai important decât celelalte? 2) Mass-media conțin mesaje ideologice și de valoare Observarea valorilor care sunt în spatele fiecărei relatări ne permite să ne transformăm din consumatori pasivi în cetățeni activi, capabili să contrastăm logicile care astăzi susțin producerea de informație, cultură și comunicație, de exemplu: viața este numai pentru cei învingători, este nevoie de a fi primii în toate domeniile, fericirea constă în "a avea", totul este ușor și se poate obține repede, prestigiul este dat de afișarea ostentativă a unui produs, pentru a învinge nu este nevoie de altceva decât "a apărea". 3) Mass-media folosesc tehnici identificabile Apropiindu-se de logicile funcționării mass-media, se pot observa fenomene ca acela al autoreferențialității mediatice. Acest lucru înseamnă că mijloacele de comunicare publică știri eventual neimportante în sine, dar care devin importante în momentul în care au fost (sau urmează să fie) publicate de un alt media. Un exemplu: căsătoria unui fotbalist. Dacă un titlu de ziar care aparține chiar proprietarului echipei consideră important acest fapt, încât să-l dea publicității, foarte probabil alte media vor face ecoul știrii. Și, deoarece mass-media au adesea raporturi și cu editurile, cu casele de discuri și studiourile de cinema, sau cu firme de telecomunicații sau informatică, această autoreferențialitate devine o spirală infinită. A ști să interpretezi logica mediatică este un alt factor important care ne permite să înțelegem cum aceeași știre care într-o zi este prezentată în deschiderea telejurnalelor și pe primele pagini ale cotidianelor, în ziua următoare cade în uitare, cu rapiditatea cu care spuma urcă și coboară într-o halbă de bere. Boala vacii nebune, interzicerea vânării balenelor, poluarea mărilor, gaura în stratul de ozon sunt exemple tipice. Dar SIDA este cea mai bună reprezentare a acestui mod de a acționa al mass-media. S-a vorbit despre SIDA numai atunci când această boală a lovit personaje faimoase. Acum când nu mai este percepută ca o gravă problemă de sănătate în nordul planetei, tema a fost dată uitării și puțini sunt aceia care își aduc aminte de cei 1.600 de copii care în fiecare zi mor din cauza acestei boli sau de cele 32 de milioane de persoane afectate de virus. 4) Fiecare persoană interpretează în mod diferit mesajele Dacă este adevărat că mijloacele de comunicare transformă conceptele tradiționale de spațiu (pare că evenimentele au loc în propriul cartier) și de timp (folosirea unui prezent continuu cu puține referiri la trecut sau la viitor, și o prevalență a efemerului), este la fel de adevărat că adesea fiecare persoană construiește propriile semnificații, propriile opinii, tocmai pornind de la mass-media. 5) Imaginile se citesc în mod diferit de text Imaginile oferă un tip de cunoaștere caracterizat de rapiditate, de fluiditate și de descentralizare, care ne fac să vedem lumea în mod foarte diferit de cum este reprezentată pe hârtie. Tehnologiile bazate pe imagini și pe interactivitate fac în așa fel încât inteligența secvențială, care până acum a caracterizat Occidentul în construirea propriilor cunoștințe, cedează în fiecare zi din ce în ce mai mult în fața inteligenței simultane. 6) Mass-media sunt mai puternice atunci când ating latura emotivă Înlocuirea unor caracteristici precum importanța și actualitatea unei știri cu cele care țin de interes, noutate și verosimilitate face în așa fel încât mass-media să apeleze mai des la emoții. (Vezi emisiunile de tipul "Surprize, surprize..." sau "Iartă-mă"). 7) Majoritatea mijloacelor de comunicare sunt controlate de interese comerciale Nici un mijloc nu este gratuit, de aceea cunoașterea proprietarilor mijloacelor de comunicare și a logicii lor comerciale ne permite să "digerăm" informațiile pe care le consumăm (vezi caseta tehnică). 8) Mass-media construiesc lumi de fantezie Mass-media nu doar reproduc realitatea, adesea o creează, dând naștere astfel unei lumi diferite de cea cotidiană și "reală" a persoanelor. De exemplu, timpii folosiți sunt foarte diferiți de cei reali, o persoană se poate naște, poate deveni adultă și poate muri în două ore. 9) Mesajele mass-media pot fi decodificate În mass-media există o retorică a exactității datelor, care acționează ilustrând cifre și rezultate, astfel încât să dea o aparență de obiectivitate mesajelor oferite și să producă un consens. Chiar și adularea, repetarea, teama, umorul, cuvintele puternice și imaginile sexuale sunt tehnici foarte comune și eficiente pentru persuasiune. O metodă pentru a decodifica mesajele se naște pornind de la cinci întrebări: Cum știm ceea ce știm? Cine vorbește? Ce anume cauzează un eveniment, un fapt? În ce mod faptele ar fi putut fi prezentate în mod diferit? Cine a determinat ce anume este relevant? 10) A deveni "consumatori activi și conștienți" ai mass-media A confrunta primele pagini din mai multe ziare de la adrese diferite (chiar și pe internet) este un truc simplu pentru a privi evenimentele din mai multe puncte de vedere și a încerca să ne conturăm o idee proprie. A confrunta mijloace de informație diferite cu privire la aceeași știre (tv., ziare, agenții în rețea). A te abține de la transmisiuni de divertisment care conțin în sine, de fapt, o puternică forță de modelare ideologică și de valoare (punctul 2). A urmări chiar și unele surse de informație care nu fac parte din marile trusturi (posturi tv. locale, ziare independente, situri de natură diferită). Sunt pași mici. Dar care ne pot ajuta să dobândim capacitatea de observare și interpretare critică a lucrurilor care se văd sau se citesc. Fără a demoniza mijloacele de informare care, dacă sunt bine folosite, ne deschid calea pentru a transforma în cunoaștere enorma cantitate de date disponibilă astăzi, educația pentru mass-media încearcă să formeze persoane prudente. Sau, pentru a spune împreună cu Ambrose Bierce, în cartea sa "Dicționarul diavolului", persoane "prudente" sunt "acelea care cred jumătate din ce văd, un sfert din ce ascultă și a cincea parte din ceea ce simt cu mirosul sau ating cu mâna".
Importanța formării Este important efortul pentru a înțelege media - obiectivele, metodele, regulile de lucru, structurile interne și modalitățile lor de lucru. "Prima datorie a utilizatorilor comunicațiilor sociale constă în discernământ și selecție. Ar trebui să se informeze cu privire la mass-media, la structura lor, la modurile de operare, la conținut, și să facă alegeri responsabile după criterii etice sănătoase în legătură cu ce să citească, să privească sau să asculte. Azi toți au nevoie de unele forme de educație cu privire la mass-media..." (Etica în comunicațiile sociale, 25) Știm, de exemplu, cum trebuie să fie scrise articolele de informare sau comunicatele de presă pentru a fi credibile? De exemplu, făcând apel la principiile fundamentale ale celor șase întrebări (ce? cine? unde? când? cum? de ce?) și folosind tehnica piramidei inversate (în care se dau la început informațiile cele mai importante), putem scrie: Episcopul N.N. va fi celebrantul principal la Liturghia de la ora 11.00, duminică, 11 martie, în catedrala "N", pentru a marca începutul celebrărilor centenarului Diecezei de N. Sau am putea primi misiunea de a scrie un comunicat de presă ca următorul: Cine nu ar dori să fie prezent când Excelența sa N.N., iubitul episcop de N., cunoscut în toată lumea pentru elocvența sa, va celebra o Liturghie de neuitat în splendida noastră catedrală, duminica viitoare, în momentul în care catolicii locului, ba mai mult, chiar toți cetățenii, vor marca începutul unui an de celebrări festive pentru a aminti începuturile umile și creșterea uluitoare a ceea ce mulți, cu mândrie, dar pe bună dreptate, definesc ca fiind una din cele mai bune dieceze din lume? Ambele exemple prezentate mai sus sunt corecte din punct de vedere gramatical, dar trebuie să fim instruiți asupra diferenței care există între un comunicat și un articol de elogiere, între un comunicat și publicitate. Oamenii trebuie să fie instruiți și asupra legilor unui discurs civil, cum se scrie o scrisoare unui director bazată pe fapte și motive și fără a face recurs la amenințări deplorabile sau la atacuri ad hominem. În rândul acestor oameni care trebuie să fie instruiți sunt incluși și seminariștii, preoții și persoanele consacrate, pentru ca ei să poată apoi învăța pe alții, cel puțin prin cuvintele sfântului Francisc de Sales în Introducere la o viață devotată: "Poți captura mai multe muște cu o lingură de miere, decât cu un butoi de oțet". Câte persoane sunt în stare să sintetizeze în cuvinte puține o idee cheie pentru o emisiune de televiziune sau radio? Câte persoane știu să pregătească un slogan publicitar pentru radio sau televiziune?
Să învățăm de la mass-media În mesajul Sfântului Părinte cu ocazia Zilei Mondiale a Comunicațiilor Sociale din 1999 se spune că Biserica poate fi ajutată de mass-media să vestească evanghelia în toată prospețimea ei permanentă, în realitatea cotidiană a vieții oamenilor; să fie atentă în fața noilor cunoștințe care apar în prezent; să înțeleagă mai bine cum să comunice cu oamenii într-un mod atrăgător și chiar plăcut. Dacă suntem lipsiți de această sensibilitate tocmai în mijlocul mediului în care trăim, atunci modul nostru de transmitere și prezentare a evangheliei pot părea aride, lipsite de vlagă, fără atractivitate, nu din cauza unei carențe a mesajului, ci prin deficiența de sensibilitate din partea mesagerului pentru modul în care mesajul ar trebui să fie prezentat pentru a fi persuasiv și atrăgător. Trăim într-o epocă în care atenția persoanelor rămâne capturată pentru o durată din ce în ce mai scurtă. Este necesar să cunoaștem cum să prezentăm mesajul nostru într-un mod care să fie atractiv, scurt și ușor de memorizat.
Importanța mass-media în pastorație Cel mai de seamă areopag al timpurilor moderne, mijloacele de comunicare socială au devenit esențiale pentru evanghelizare, cateheză, educație catolică religioasă, pastorație... Astfel, Biserica s-ar simți vinovată în fața Domnului dacă nu ar folosi aceste mijloace eficiente pe care inteligența umană le perfecționează neîncetat; în ele Biserica vede o versiune modernă și eficace a catedrei sau a amvonului și datorită lor ea reușește să se adreseze tuturor credincioșilor (cf. DGC 160). Pentru ce Biserica prezintă un interes atât de mare pentru mijloacele de comunicare socială? Dacă un prim motiv în favoarea interesului pentru aceste mijloace îl constituie o mai mare eficacitate, un alt motiv este nevoia de a-i asculta și datoria de a-i sluji pe proprii frați, credincioși sau necredincioși. Mass-media sunt un loc de ascultare al cuvântului lui Dumnezeu; un loc al întâlnirii cu oamenii; un instrument prin care este slujit omul, care simte nevoia de a căuta motivații și relații pentru a-și orienta viața. Dacă sunt folosite corect, ele sunt instrumente prețioase, pentru a intra în comunicare cu mulțimea, pentru o informare fidelă asupra vieții Bisericii, pentru o "lectură" a faptelor și a problemelor de fiecare zi în lumina evangheliei. În folosirea mass-media în pastorație trebuie studiul și concluziile lui Giorgio Agagliati (Catechesi e comunicazione, pag. 39-40), redate în cele ce urmează. Fiecare instrument de comunicare dă o formă mesajului pe care îl transportă, astfel influențându-i caracteristicile și percepția. Această influență se traduce într-un impact diferit al comunicării în funcție de diferitele instrumente pe care le utilizăm în raport cu acele conținuturi pe care vrem să le propunem și, așadar, în funcție de diferitele mecanisme de percepție pe care le punem în mișcare în interlocutor. În schema următoare sunt prezentate câteva date interesante despre eficacitatea diferitelor instrumente de comunicare în raport cu învățarea: Învățarea cu ajutorul celor cinci simțuri gustul 1%
Date reținute de elevi lectură 10%
Date reținute în funcție de metoda de învățare După 3 ore După 3 zile Numai oral 70% 10% Numai vizual 72% 20% Oral și vizual 85% 65% Din aceste date reiese clar, luat singur, cuvântul nu este suficient pentru a garanta eficacitatea comunicării catehetice și a animării (și a oricărui alt tip de comunicare). Comunicarea, mai ales dacă este adresată unui public format din copii și adolescenți (nu este cazul de a supraevalua nici capacitățile de ascultare ale adulților), funcționează doar dacă este condusă cu o adecvată mixare a tehnicilor și a instrumentelor. Fiecare întâlnire de cateheză, fiecare activitate de animare ar trebui, așadar, să fie cu adevărat "multimedia", atât din partea catehetului și a animatorului, chemați să folosească procese și mijloace diferite, cât și din partea grupului, care trebuie să fie implicat în folosirea acestor mijloace pentru a stimula receptivitatea prin implicarea directă.
6. O presă specifică În scrisoarea enciclică despre misiunile din Africa, Fidei donum (1957), papa Pius al XII-lea cere ca "să fie dezvoltat o presă catolică în toate formele sale. Trebuie studiate tehnicile moderne pentru răspândirea culturii, deoarece astăzi este mai bine răspândită o cultură dacă are o opinie publică iluminată și în mod oportun formată". Papa Ioan al XXIII-lea, în enciclica Princeps pastorum (1959), extinde cererea din Fidei donum de la Africa spre lumea întreagă și spre toate mijloacele de comunicare: "Nu trebuie să uităm cuvintele predecesorului nostru, Pius al XII-lea, care susținea «nevoia de a publica și a răspândi între oameni, pe cât mai mult posibil, o literatură catolică în toate formele sale». E necesar a se folosi pe deplin și complet descoperirile recente ale științei în câmpul comunicării și al difuzării adevărului prin radio și televiziune". Asupra fundamentului unor asemenea afirmații, papa Ioan Paul al II-lea, vorbind în Redemptoris missio despre promovarea misiunii și formării poporului lui Dumnezeu, se referă la necesitatea folosirii mijloacelor audiovizuale (nr. 83). Totodată, mereu în acest document, papa a făcut multe considerații și, încercând să dea o perspectivă mai globală, se referă la lumea comunicațiilor, ca la un "areopagus" modern al Bisericii și ca o importantă parte a culturii moderne (nr. 37c). În Aetatis novae se spune: "Biserica trebuie să continue să dezvolte, să păstreze și să favorizeze propriile instrumente și programe catolice de comunicare. Acestea includ presa și publicațiile catolice, radioul și televiziunea catolice, birourile de informare și de relații publice, institutele și programele de formare la practica și la problematicile media, cercetarea mediatică, organismele de profesioniști ai comunicării legate de Biserică - în particular organizațiile catolice internaționale de comunicare -, ai căror membri sunt colaboratori calificați și competenți ai conferințelor episcopale și ai episcopilor în parte" (nr. 17)
7. Planul pastoral La finalul documentului Aetatis novae există un apendice cu titlul: Elementele unui plan pastoral pentru comunicațiile sociale. Este specificat că fiecare conferință episcopală, dieceză, congregație religioasă și chiar fiecare instituție religioasă ar trebui să aibă un plan pastoral propriu pentru comunicații și că mijloacele de comunicare ar trebui să facă parte din fiecare plan pastoral, chiar dacă acest plan privește formarea sau ecumenismul, operele de caritate sau căutarea păcii și a dreptății. Fără a intra acum în detaliile sugestiilor care sunt oferite de documentul însuși, trebuie spus că noi avem nevoie de o viziune a ceea ce intenționăm să realizăm, un inventar al resurselor personale, instituționale și financiare disponibile pentru a produce acea viziune și un plan pentru a face în așa fel încât viziunea să devină realitate. Este vorba de un lucru destul de analog cu metoda Acțiunii Catolice: a vedea, a judeca și a acționa; a determina necesitățile, a stabili mijloacele pentru punerea în practică. De exemplu, care este planul operativ pentru a putea răspunde la întrebările care vin din mass-media, întrebări care pot veni din mass-media în fiecare moment? Cine are însărcinarea și responsabilitatea de a vorbi cu mass-media în numele comunității? Cine are însărcinarea, în comunitate, de a face cunoscută și înțeleasă mai bine activitatea comunității înseși, prin intermediul mass-media sau al relațiilor publice? (cf. A. Cencini, N. Fava, J.P. Foley, M. Guzzi, B. Sorge, La sfida della comunicazione, Ancona, 1996).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |