Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SINODUL DIECEZAN 

11. BISERICA ȘI MASS-MEDIA
II. CE TREBUIE SĂ FIM?

1. Principii generale

Mass-media se bazează pe comunicare. Comunicarea-comuniunea trinitară, comunicarea-comuniunea Cuvântului întrupat, Isus Cristos, comunicatorul perfect - sunt cele trei modelele teologice la care face apel Biserica în comunicarea socială.

 

Teologia și filozofia comunicațiilor

Există o teologie și o filozofie a comunicațiilor. Viața cea mai intimă a lui Dumnezeu însuși este o viață de comunicare, dinamică și neîncetată, de dragoste dintre Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt; există deci o comuniune divină care preexistă și este modelul fiecărei comuniuni sau comunități umane. Citim în Scriptură: "La început era Cuvântul, și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu" (In 1,1). Fiul lui Dumnezeu este chemat el însuși Cuvântul, comunicarea perfectă a Tatălui și, desigur, una cu Tatăl. Creația este o comunicare a ființei; existența noastră este o continuă comunicare a ființei înseși către noi, începând de la Dumnezeu. Din punct de vedere filozofic, noi suntem ființe contingente. El este ființa necesară și fără continua sa comunicare a ființei noastre noi am înceta să existăm. Noi posedăm realitatea noastră existențială numai printr-o continuă comunicare a lui Dumnezeu către noi, o comunicare care poate avea o explicație numai în iubire, pentru că Dumnezeu nu are nici o nevoie de noi și ne-a creat pentru binele nostru, pentru fericirea noastră, nu pentru a sa, pentru că el este deja perfect și autosuficient.

Revelația este o comunicare. Ea înseamnă acțiunea de a se face cunoscut. Chiar dacă noi suntem în stare să cunoaștem ceva din Dumnezeu prin rațiunea naturală, este vorba de un tip de comunicare din partea lui Dumnezeu pe care noi o denumim revelație naturală.

Revelația supranaturală are loc atunci când Dumnezeu decide să ne facă cunoscut, prin profeți sau Sfânta Scriptură, acele aspecte ale vieții sale intime pe care noi nu le-am putea descoperi cu simpla rațiune naturală și pe care el totuși le consideră că este bine pentru noi să le cunoaștem. Revelația cea mai perfectă și mai completă a lui Dumnezeu are loc în Fiul său, Isus Cristos, Cuvântul întrupat.

 

Cum a comunicat Cristos?

Pentru a aprofunda reflecția legată de mass-media trebuie să ne întoarcem la exemplul lui Isus, exemplu atât de eficace, din moment ce, timpul său - după părerea cercetătorilor istoriei comunicării - are atâtea similitudini cu al nostru. Epoca sa era cea a comunicării orale, iar a noastră se întoarce la aceasta. Isus este un mare maestru care folosește cu înțelepciune resursele comunicării orale, sensibil la diferitele circumstanțe, la diverșii interlocutori, știind că pentru a încredința memoriei un adevăr de lungă durată - omul nu dispune de alte surse, nu citește - este util paradoxul (dacă mâna te duce la păcat, tai-o; oferă celălalt obraz; lasă morții să-și îngroape morții...), povestirea, metafora, polemica. Pentru aceasta, discursurile sale din sinagoga din Nazaret sau din templu au o formă diferită de stilul cu care se întreține cu diverși interlocutori care - în mijlocul mulțimii - doreau să-l provoace la un discurs despre principii. Exemplar este faptul că recurge la parabola samariteanului: în loc să dea un răspuns "formal" la întrebarea "cine este aproapele meu?", oferă coordonatele prin care el însuși să fie capabil să găsească răspunsul. Astfel este evidențiat rolul receptorului, care se simte stimat, ca subiect liber și inteligent, și este astfel în măsură să acționeze ca protagonist.

Se poate observa că toate metaforele, exemplele, parabolele pe care le folosește Isus sunt luate din viața sa și a interlocutorilor săi. În învățătura sa pleacă de la aranjatul în casă (curățire, pregătirea vaselor, tăierea pâinii, aprinderea luminii, a pune copiii să doarmă, a închide poarta noaptea...), de la viața cotidiană cu durerile și bucuriile sale (iresponsabilitatea unui fiu, sărbătoare în familie, soții și prietenii, dansul, muzica, taxele...), munca (construirea unei case, lacul, pescuitul, turmele și stânele, câmpurile, florile, păsările, semințele, via, seceratul), tensiunile și întâlnirile (patroni și servitori, șomeri, administratori infideli, războiul etc.).

"Communio et progressio" (la numărul 11) spune: "În timpul existenței sale pământești... Cristos s-a arătat comunicatorul perfect".

Bissoli Cesare, profesor la UniversitB Pontificia Salesiana, în "Cristo comunicatore" (în AA. VV., Dizionario di scienze e tecniche, ERI - Elledici - LAS, Roma - Torino, 2002) arată care au fost tehnicile-mijloacele lui Cristos pentru a anunța "Cuvântul".

1. Parabole - Isus mai întâi a folosit discursul figurat, îndeosebi parabolele, aproape cincizeci (ale împărăției, ale milostivirii, ale privegherii). Prin ele, Isus a atins patru scopuri care arătă foarte bine ce fel de comunicare a propus:

C s-a făcut înțeles: parabola e o asemănare prelungită care ajută să se înțeleagă mai ușor un discurs abstract. De obicei se vorbește prin lucruri simple, zilnice..., pe care toți pot să le înțeleagă.

C a arătat altceva: pe Isus nu l-a interesat să învețe arta secerișului, ci să arate altceva, adică Împărăția Tatălui.

C ca urmare a stimulat interesul, a încurajat alte întrebări, a trezit discuția, dorința de a căuta alte răspunsuri, de a merge în adâncime.

C nu a fost mereu "clar", însă a rămas evocativ: "Cine are urechi de înțeles, să înțeleagă" (Mc 4,9). Discipolilor le explica totul fiindcă ei întrebă. "Cine caută găsește, celui care bate, i se deschide (Mt 7,8). Isus vorbește provocând la dialog, la căutare...

2. Minuni - sunt fapte care au spus mai mult decât cuvintele; sunt amintite aproape patruzeci. Prin ele Isus comunică: "Împărăția lui Dumnezeu este aici!"

3. Controverse - Isus a folosit și controversele (disputele sau conflictele), o modalitate de dialog riscantă, care cere curaj și libertate deplină. Isus arată adevărul, fără teama de nimeni...

Din toate acestea rezultă câteva calități ale comunicării lui Isus.

1. raportul personal: în comunicarea lui nu a contat numărul, ci persoanele cărora el s-a adresat. Persoanele au fost mereu un "tu" important și unic pentru el.

2. "semnificativitatea": el nu s-a oprit la lucruri banale ("buna ziua", "ce faci?", "cum e vremea?"). El a vorbit inimii. A intrat direct acolo unde se găsește sensul vieții.

3. globalitatea: cuvinte și semne, anunț și acțiune, sensul semnelor (cuvântul) și semnul sensului (minunea). Isus "spune, face, merge, arată, ascultă, vede, vine, intră, iese, atinge, mângâie, strigă, plânge, se bucură, scrie...".

4. capacitatea de a-i implica activ pe ceilalți. Asta înseamnă două lucruri: în primul rând, a comunica pentru Isus înseamnă a-l chema pe celălalt să între liber în planul specific pe care Dumnezeu îl are cu el; să descopere și să aibă "viața", să între în "Împărăția"; să descopere vocația sa...; în al doilea rând, comunicarea tinde să se realizeze în comuniune: "Cine ascultă de voi, de mine ascultă" (Lc 10,16). Împărtășania este amintirea comunicării care se face cu el, ba chiar a comuniunii.

Isus, care nu este doar perfect, ci este și comunicatorul perfect, ne-a dat un triplu model de comunicare: mărturia personală, cuvântul care provoacă la reflecție și o folosire creativă și plină de respect a lucrurilor materiale. În foarte multe moduri, Isus a anticipat deja ceea ce noi vom numi limbajul mass-media. El știa cum să comunice în diferitele circumstanțe și prin mijloacele pe care le avea la dispoziție în vremea Întrupării sale. El a folosit toate mijloacele care i-au stat la dispoziție. În realitate, punctul culminant al comunicării sale este tocmai întruparea: Cuvântul care devine trup.

 

Care este rolul mass-media?

Specialiștii au încercat să vadă ce loc ocupă mass-media în viața socială. Termenul de funcție cumulează relația dintre mass-media și societate.

- Funcția informativă privește alimentarea publicului cu știri sau informații despre evenimentele sociale, afacerile publice și viața politică.

- Funcția interpretativă se referă la interpretările și judecățile de valoare la care sunt supuse evenimentele sau faptele cotidiene în difuzarea lor de către mass-media.

- Funcția expresivă; din punct de vedere al funcționării ei, mass-media este un forum în care indivizii sau diversele grupuri sociale își pot face cunoscute opiniile și câștigă o identitate culturală, politică, socială. Realizarea aceste funcții depinde de măsura în care diversele curente de opinie își găsesc expresia mediatică.

- Funcția critică se referă la o categorie diversă de activități mediatice. Este vorba, în primul rând, de rolul de "câine de pază" pe care mass-media îl joacă, în numele opiniei publice, față de sistemul de guvernare al statului; în al doilea rând, de investigarea sau punerea în lumină a situațiilor sau aspectelor anormale din viața socială; în al treilea rând, funcția critică privește confruntarea unor curente diferite de opinie care se manifestă prin intermediul mass-media.

- Funcția instructiv-culturalizatoare se realizează prin difuzarea de informații, cunoștințe cultural-științifice.

- Funcția de liant social; mass-media poate genera un mecanism de solidaritate socială în caz de calamități naturale, situații personale deosebite care solicită ajutorul celorlalți membri ai societății;

- Funcția de divertisment se referă la modalitățile de petrece a timpului liber pe care mass-media le pune la dispoziția publicului.

 

Funcțiile mass-media pot fi reprezentate conform următoarei diagrame:

Funcția mediatică Acțiunea mediatică Consecințele pentru public
Informare Diseminarea informației Ridicarea nivelului de cunoaștere
Interpretare Comentarea faptelor Cristalizarea propriei opinii
Exprimare Semnalarea în public Conștientizare
Critică Analiza faptelor Prelucrarea și adoptarea / respingerea criticii
Instructiv-culturalizatoare Selecția și difuzarea cunoștințelor și informațiilor cultural-științifice Educarea în conformitate cu valorile promovate de societate
Liant Prezentarea faptelor într-un mod afectiv Sensibilizare și conformare la apelurile de solidarizare
Divertisment Realizarea de emisiuni și rubrici cu specific Relaxare și distracție

(Sursa: Vasile Tran, Irina Stănciugelu, Teoria comunicării, Comunicare.ro, 2003, pag. 132-134)

2. Biserica și mass-media

Comunicarea umană a fost folosită de Dumnezeu pentru a se revela oamenilor și este mijloc fundamental prin care Biserica răspândește anunțul mântuitor al revelației divine până la marginile lumii. Progresul în acest sector, grație căruia toți locuitorii planetei noastre comunică din ce în ce mai mult între ei, este apreciat de Biserică mai ales ca o cale deosebit de eficientă pentru realizarea misiunii sale universale de evanghelizare.

De asemenea, lumea comunicațiilor se prezintă în globalitatea sa în fața Bisericii ca aspect cu siguranță foarte important în animarea creștină a tuturor realităților temporare legitime ale persoanei și ale societății din timpul nostru. Fără să uităm de spațiile cu adevărat religioase în media - care au o valență apostolică și pastorală de netăgăduit -, nu trebuie să uităm că evanghelizarea acestui sector - ca a oricărui altul - nu constă doar în adăugarea de anumite conținuturi, cât în a da o nouă dimensiune - cea creștină - oricărei activități umane care să aibă o legătură cu comunicațiile sociale.

 

Rolul credincioșilor

În fața misiunii de animare creștină a instrumentelor de comunicare socială, trebuie subliniat caracterul de protagoniști al creștinilor, și mai ales cel al laicilor, în activitatea pe care ei o desfășoară în lume. Raportul acestei activități cu Biserica instituțională constă în primul rând în a fi materia dreptului de legitimă libertate în realitatea vremelnică pe care îl are fiecare credincios în cadrul Bisericii (cf. can. 227, precum și bazele sale conciliare: LG 36 și GS 43). De fapt, marea majoritate a mesajelor umane constituie o realitate seculară sau temporară, a cărei identitate constitutivă de caracter secular rămâne nealterată de însuflețirea lor creștină. Prin urmare, este vorba de ambiente care le revin prin vocația proprie laicilor în "căutarea împărăției lui Dumnezeu tratând lucrurile temporare și orânduindu-le după Dumnezeu" (LG 31a).

Firește, caracterul secular al acestor realități nu poate fi înțeles în sens secular. Din contra, acest fapt trebuie înțeles în acord cu încărcătura sa teologică intrinsecă, atât de bine evidențiată de exortația apostolică Christifideles laici (cf. mai ales numerele 15-17, dar și întregul capitol III), pe urmele Conciliului Vatican II (cf. în special cap. IV din LG).

Apostolatul credincioșilor laici în lumea comunicațiilor depășește evident spațiile specific religioase: acest apostolat se referă la întregul univers al comunicațiilor sociale, care trebuie să fie însuflețit de credință în special din interior, sau utilizând poziția și resursele celor care iau parte cu titlul simplu de persoană umană și de cetățean. În această lumină trebuie citit următorul paragraf celebru de la nr. 3 din Inter mirifica: "Le revine mai ales laicilor să însuflețească de spirit uman și creștin aceste mijloace, pentru ca ele să răspundă pe deplin marii așteptări a comunității umane și planului lui Dumnezeu", care este reluat și în can. 822, & 2. Totuși, ar fi incorect să interpretăm această concepție ca un fel de refuz sau atenuare a importanței participării laicilor chiar și la vestirea explicită a evangheliei (cf. Christifideles laici, nr. 44). Din contra, acest anunț va putea fi făcut cu o eficiență singulară tocmai de cei care lucrează în lumea comunicațiilor nu ca și cum ar fi mesageri veniți din exterior, ci în calitate de protagoniști ai aceleiași lumi umane, în care creștinii se simt cu adevărat participanți naturali cu titlul de cetățeni, cu aceleași drepturi și îndatoriri pe care le au ceilalți. Prin urmare, în societatea civilă exercițiul dreptului lor bisericesc de a vesti cuvântul lui Dumnezeu (cf. can. 211 și 225) apare pur și simplu ca exercițiu al drepturilor lor umane, în special cel de libertate religioasă.

Din punct de vedere juridic, apostolatul credincioșilor în comunicațiile sociale - atât cel al profesioniștilor din domeniu, cât și al tuturor credincioșilor, în calitate de titulari cel puțin al drepturilor și îndatoririlor ascultătorilor - este deci în principal obiect al drepturilor și îndatoririlor care intră în ambientul societății civile. În această privință pare îndeosebi pertinentă invitația adresată credincioșilor de părinții conciliari:

"Ținând seamă de însăși economia mântuirii, credincioșii să învețe să distingă atent între drepturile și îndatoririle ce le revin ca membri ai Bisericii și acelea care le incumbă ca membri ai societății umane. Să se străduiască să le armonizeze între ele amintindu-și că în orice lucru pământesc trebuie să fie călăuziți de conștiința creștină, deoarece nici o activitate umană, nici chiar în sfera celor vremelnice, nu poate fi sustrasă stăpânirii lui Dumnezeu. În epoca noastră este de cea mai mare importanță ca această distincție și această armonie să strălucească în mod cât mai limpede în felul de a acționa al credincioșilor, pentru ca misiunea Bisericii să poată răspunde mai plenar condițiilor caracteristice lumii de azi" (LG 36d; cf. și GS 76a).

Acest lucru este valabil firește nu doar pentru activitatea individuală a credincioșilor, ci și pentru inițiativele comune pe care ei, împreună cu alte persoane de bună voință, le vor crea și le vor continua, chiar și atunci când vor fi mișcați de intenții explicit apostolice. Va fi vorba atunci de acele fenomene pe care un document al Conferinței Episcopale Italiene din 1981 le numea "asociații de inspirație creștină care operează în realitatea vremelnică" (cf. Comisia Episcopală pentru Apostolatul Laicilor a CEI, Notă pastorală Criteriile de eclezialitate ale grupurilor, mișcărilor, asociațiilor, 22 mai 1981 (în Enchiridion CEI, 3/597)).

La această cale de acțiune apostolică a catolicilor, prin mijloace care nu sunt oficial sau formal catolice, a făcut referire explicită punctul 14a din Inter mirifica, vorbind despre o presă "veri nominis" catolică, "Aceasta, editată și dependentă fie direct de autoritatea bisericească, fie de persoane catolice". Acest lucru este evident că poate fi extins la orice instrument și arată completa legitimitate bisericească a unui mod de a acționa care în nici un fel nu poate fi interpretat ca o cale pentru a se sustrage din fața exigențelor comuniunii bisericești, ci ca asumarea responsabilităților care le revin credincioșilor în virtutea vocației lor baptismale, pusă în relație cu secularitatea care caracterizează poziția marii majorități dintre ei ca laici în lume.

***

Pe scurt, pentru creștin, misiunea de a anunța împărăția fraților este o responsabilitate. În raport cu comunicarea veștii bune, obligația morală prevalentă pentru creștin constă în a realiza misiunea care i-a fost încredințată, a împlini acțiuni coerente cu ceea ce suntem și ar trebui să fim: sare, lumină, drojdie, viță, sămânță (Mt 5,13-16; In 15,5). Creștinul este "comunicarea lui Dumnezeu fraților", semn și instrument al iubirii lui Dumnezeu pentru umanitate.

Principiul etic fundamental - acela din care se hrănește orice angajare de tip comunicativ - este, așadar, necesitatea unei prezențe active în mass-media din partea comunității creștine, pentru a împărtăși tuturor vestea bună pe care a adus-o Isus: Dumnezeu este Tatăl nostru, viața este mai mare decât durerea și moartea. Mai mult decât un privilegiu, este o responsabilitate, deoarece vine din însăși mântuirea noastră (pentru a nu fi aruncați afară), pentru că nici un anunț nu va fi credibil dacă nu este însoțit de o mărturie clară: "Iubiți-vă cum v-am iubit eu pe voi. Prin aceasta vor recunoaște toți..." (In 13,34-35).

Mass-media nu sunt nici obiectivizarea împărăției răului, nici o realitate contrară, dar noul context cultural în care trăiește însăși comunitatea creștină, marcată de păcat, dar capabilă împreună de a primi fermentul evangheliei.

Astăzi, Biserica a depășit atât poziția apologetică (a unei apărări prejudicioase), cât și concepția care vedea în mass-media o "versiune modernă și eficace a amvonului" (fără îndoială, care trebuie folosită, în caz contrar devenind vinovați în fața Domnului: Evangelii nuntiandi, 45); acum privește la ele ca la daruri ale lui Dumnezeu, lucruri minunate (cf. IM), "calea privilegiată în momentul de față pentru crearea și transmiterea culturii" (Christifideles laici, 44), "primul areopag al lumii moderne", "noile ambiente în care trebuie proclamată evanghelia", "noua frontieră a evanghelizării" (Christifideles laici, 4).

Constatarea nu este de mică valoare și coimplică pe fiecare membru al comunității creștine: nu este vorba doar despre mijloace care permit multiplicarea anunțului și deci "nu este suficient a le folosi pentru a apăra mesajul creștin și magisteriul Bisericii, ci trebuie integrat mesajul însuși în această «nouă cultură» creată de comunicațiile moderne" (Redemptoris missio, 37). Biserica (fiind comunitatea creștinilor) constată că este ea însăși din această lume, cu datoria, așadar, de a nu-i aparține (In 17,19).

 

Rolul Bisericii ca instituție

Cele spuse până acum nu diminuează cu nimic misiunea care revine Bisericii ca instituție în problema comunicațiilor sociale. Nr. 3 din decretul Inter mirifica se deschide cu o afirmație de principiu, care poate fi aplicată mutatis mutandi atât la acțiunea credincioșilor ca atare, cât și Bisericii instituționale:

"Întrucât Biserica Catolică a fost instituită de Cristos Domnul pentru a aduce mântuirea tuturor oamenilor și de aceea este presată de necesitatea de a le vesti evanghelia, ea consideră de datoria ei să predice vestea mântuirii și cu ajutorul mijloacelor de comunicare socială și să-i învețe pe oameni folosirea dreaptă a acestor mijloace".

În paragraful următor enunță raportul specific al instrumentelor cu Biserica în calitate de instituție, și în particular cu păstorii sacri, în calitatea lor de reprezentanți principali:

"Biserica are, așadar, dreptul înnăscut de a folosi și de a poseda orice mijloc de acest fel în măsura în care e necesar sau util pentru educația creștină și pentru întreaga ei operă de mântuire a sufletelor. E de datoria păstorilor să-i educe și să-i orienteze pe credincioși astfel încât aceștia să urmărească și cu ajutorul acestor mijloace mântuirea și desăvârșirea proprie și a întregii familii umane".

Pentru a arăta multiplele fațete ale raportului dintre Biserica instituțională și mijloacele de comunicare se poate adopta în mod util distincția dintre tria munera Ecclesiae (cele trei funcții ale Bisericii), rămânând foarte clar caracterul inadecvat al acestei distincții; munera (funcțiile) nu se pot reduce la activitatea instituțională a Bisericii din moment ce ele revin și tuturor credincioșilor, în special în virtutea Botezului.

 

a) Funcția de a învăța

În cadrul exercițiului munus docenti (funcția de a învăța) în mod propriu pastorală, se pot considera două modalități principale în utilizarea instrumentelor de comunicare socială. Pe de o parte, ele servesc drept cale de răspândire inegalabilă a actelor magisteriului bisericesc și, în particular, a declarațiilor publice ale autorității bisericești cu ocazia anumitor evenimente (cf. can. 761). În acest sens, raportul dintre organizarea ecleziastică și mass-media prin intermediul birourilor de presă, al purtătorilor de cuvânt, al buletinelor oficiale etc. sunt din ce în ce mai mult puse în valoare.

În al doilea rând, instrumentele de comunicare constituie și vehicule privilegiate ale predicării și ale catehezei, pentru ca acestea să atingă din ce în ce mai mult universalitatea și diversitatea circumstanțelor destinatarilor acestora (cf. can. 772 & 2 și 779).

 

b) Funcția de a sfinți

Cât privește munus sanctificandi sunt de amintit transmisiunile actelor liturgice, în special Liturghia, și actele religiozității populare prin intermediul radioului și al televiziunii (cf. SC 20 și Communio et progressio, nr. 151), și chiar posibilitățile de a obține indulgența anexată binecuvântărilor papale, prevăzută pentru cei care le primesc prin aceste mijloace (cf. Penitențieria Apostolică, Decret, 14 decembrie 1985, în AAS, 78 (1986), pp. 293-294).

Acestor funcții - învățarea și sfințirea - li se pot aplica două din dispozițiile cu care se deschide titlul Codului referitor la instrumentele de comunicare socială:

"Păstorii Bisericii, folosindu-se în exercitarea funcției lor de un drept propriu al Bisericii, să se străduiască să recurgă la instrumentele de comunicare socială" (can. 822 & 1); "Toți credincioșii, mai ales aceia care participă în vreun fel la organizarea sau la utilizarea acestor instrumente, să fie prompți în a-și aduce contribuția la activitatea pastorală, astfel încât Biserica să-și poată exercita cu eficiență propria funcție și cu ajutorul acestor instrumente" (can. 822 & 3).

 

c) Funcția de a conduce

Munus regendi a Bisericii în domeniul comunicării sociale se manifestă sub trei modalități fundamentale.

Prima constă în reglementarea juridică intraeclezială referitoare la utilizarea mijloacelor de către credincioși și cuprinde și aplicarea acestor reguli.

A doua se referă la opera de promovare și de coordonare a prezenței Bisericii și a credincioșilor în comunicațiile sociale. Aici intră organismele moderne ale pastorației specializate referitoare la comunicarea socială, printre care se remarcă cel al Sfântului Scaun, cu o activitate de mai bine de patruzeci de ani, care astăzi este numit Consiliul Pontifical al Comunicațiilor Sociale. Organisme similare există la nivel diecezan, național și continental. Pe de altă parte, există organizații catolice internaționale cu un caracter asociativ care operează în strânsă colaborare cu aceste organisme pastorale.

Despre aceste organisme și asociații, cf. IM 20-22; și Communio et progressio, nr. 168-180. Organizațiile catolice internaționale de natură asociativă sunt actualmente trei: OCIC - Organizație Catolică Internațională a Cinematografiei și Mijloacelor Audiovizuale (cu sediul la Bruxelles, fondată în 1928), UCIP - Uniunea Catolică Internațională a Presei (cu sediul la Geneva) și UNDA - Organizația Catolică Internațională a Radioului și Televiziunii (cu sediul la Bruxelles).

Pe planul inițiativelor publice este de remarcat în special Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale, lansată de Conciliu (cf. IM 18. Cu ocazia a acestor zile s-a dezvoltat un consistent magisteriu bisericesc la fiecare nivel, pornind de la cel pontifical: Paul al VI-lea și Ioan Paul al II-lea au trimis în fiecare an un "mesaj". La aceasta se adaugă un mare număr de discursuri ale papilor). Iar pe planul documentelor care reflectă acest aspect promoțional al preocupării Bisericii pentru acest domeniu, pe lângă, firește, acel decret conciliar, anticipat de multiple intervenții ale autorității supreme a Bisericii (vezi Anexe), trebui amintită instrucțiunea pastorală Communio et progressio, emisă de Comisia Pontificală pentru Comunicații Sociale în 1973, în conformitate cu un mandat conciliar expres, după care a urmat, la interval de douăzeci de ani, o nouă instrucțiune pastorală, Aetatis novae, emisă de Consiliul Pontifical pentru Comunicații Sociale. Prin intermediul acestor organisme și inițiative Biserica, în calitate de instituție, poate să-și facă auzită vocea sa în organizațiile publice și private, la nivel național sau internațional, care operează în acest sector. Totuși, este important efortul pastoral, pentru ca înșiși credincioșii laici să devină din ce în ce mai conștienți de responsabilitatea lor proprie în această materie. Este vorba de o muncă pastorală care trebuie desfășurată în profunzime, îndreptată către toți credincioșii și în particular către profesioniștii din mass-media (cf. Aetatis novae, nr. 29), și care este destinată animației creștine integrale a acestui important sector al lumii contemporane.

În ultimul rând, a treia modalitate prin care se explică munus regendi cu privire la mijloacele de comunicare socială se referă la ceea ce Codul și alte documente numesc "mijloace proprii" ale Bisericii (cf. can. 747 & 1), mai exact la conexiunea instituțională a anumitor instrumente de comunicare socială atât cu organismele organizării bisericești (Sfântul Scaun, conferințele episcopale, dieceze, parohii etc.), cât și cu alte organisme a căror activitate angajează într-o oarecare măsură însăși Biserica instituțională (institute călugărești, asociații publice de credincioși etc.). În afară de faptul că aceste mijloace sunt organe oficiale ale acestor organisme, ele pot fi instrumente de comunicare care reprezintă forme de prezență instituțională a Bisericii în realitatea vremelnică.

Instrucțiunea "referitoare la unele aspecte ale folosirii instrumentelor de comunicare socială în promovarea doctrinei credinței" emisă de Congregația pentru Doctrina Credinței (30 martie 1992) a dedicat o atenție specială activității editoriale care depinde de instituții catolice (dieceză, institute călugărești, asociații catolice etc.), dispunând, printre altele, că o astfel de activitate "trebuie să se desfășoare în sintonie cu doctrina Bisericii și în comuniune cu păstorii, în ascultare față de legile canonice, ținându-se cont și de legătura specială care o unește cu autoritatea bisericească" (nr. 15 & 1). Pe de altă parte, aceste inițiative mai mult sau mai puțin oficial catolice au datoria de prudență pentru a evita impresia că Biserica adoptă poziții în materii discutabile, cu un caracter politic, economic, cultural etc., adică dincolo de domeniul misiunii sale.

 

3. Puterea comunicațiilor sociale

Documentele Bisericii iau în calcul: impactul pe care îl au mass-media (pozitiv, negativ) asupra oamenilor, implicarea activă a credincioșilor și a Bisericii, formarea consumatorilor, formarea de profesioniști, dezvoltarea mijloacelor proprii de comunicare, folosirea oportunităților din mass-media civile...

 

Mai întâi creștinii trebuie să fie conștienți de puterea comunicațiilor sociale, în bine și în rău. Tiparul, cinematograful, radioul, televiziunea și alte mijloace audiovizuale nu mai sunt simple instrumente, ci un ambient în care suntem cufundați.

Mass-media se impun în viața cotidiană a fiecărei persoane. Nu există un loc în care impactul mass-media să nu se facă simțit asupra comportamentelor religioase și morale, asupra sistemelor politice și sociale, asupra educației.

Mijloacele de comunicare socială pot fi utilizate pentru a face bine sau pentru a face rău; promovează binele sau răul, valorile morale sau dimpotrivă.

Oamenii acordă, de obicei, o mare credibilitate informațiilor preluate din mass-media. Este bine cunoscută afirmația conform căreia un eveniment, un fapt etc. sunt adevărate pentru că "am văzut la televizor", "am auzit la radio" sau "am citi în ziar".

"Mijloacele de comunicare socială au ajuns atât de importante încât pentru mulți sunt principalul mijloc de informație și de formație, călăuză și inspirație pentru comportamentele individuale, familiale și sociale" (Aetatis novae, 22 februarie 1992, nr. 1).

"De fapt, se poate recurge la media, atât pentru a proclama evanghelia, cât și pentru a o îndepărta de inima omului" (nr. 4).

Pentru multe persoane, realitatea corespunde cu ceea ce media definesc realitate; ceea ce media nu recunosc în mod explicit pare nesemnificativ. Tăcerea poate fi impusă indivizilor sau grupurilor pe care media îi ignoră; glasul evangheliei se poate găsi astfel și el redus la tăcere, fără a fi însă sufocat cu totul.

Pe de o parte se poate vedea influența pozitivă pe care o exercită mass-media, în ele sunt ascunse perle prețioase: "demască păcatul și corupția; acționează asemenea unor gardieni ai prețioasei noastre libertăți de exprimare; aduc cel puțin un anumit grad de cultură pentru milioane de oameni; asigură o distracție zilnică pentru masele de muncitori obosiți; informează despre evenimentele care au loc în lume; ridică standardul de viață, deoarece, datorită insistenței lor neobosite, cumpărăm și consumăm produse, stimulând astfel instituția economică"; micșorează distanțele - îi apropie pe oameni ca și cum ar fi un singur sat; Liturghiile transmise folositoare în special pentru bolnavi; vizitele Sfântului Părinte, filmele religioase; mesajul ajunge la mai mulți; sensibilizează pentru situațiile de lipsă, critice...

Pe de altă parte se pot individualiza o serie de aspecte negative, de limite, de pericole: "pervertirea valorilor culturale ale publicului; stimularea creșterii ratei delincvenței; contribuția la degradarea morală generală; dirijarea maselor către superficialitatea politică, descurajarea creativității" (Dorin Popa, Mass-media, astăzi, Editura Institutul European, Iași, 2002, pag. 57-58).

Există riscul de a fi luați cu asalt și de a ni se inocula alte concepții despre lume și viață. Căsătoriile care se pot desface cu ușurință, violența, relativismul moral, necinstea, căutarea succesului imediat, obținerea puterii cu orice preț etc. ajung să facă parte din viața noastră și să le considerăm ca normale, mai ales că puterea de analiză și de discernământ scade tot mai mult.

Astăzi provocarea constă în a asimila cunoștințele acumulate și de a ne folosi de ele în mod corect, ca și cum am separa sămânța bună a informației importante de pleava inutilă. Fluxul de informații pare să dezactiveze gândul înainte de a intra în contact cu el. Nu avem timp să ne concentrăm, să ne fixăm atenția, să reflectăm. Gândirea critică și creativă are nevoie de timp: însă timpul este un bun pe care mijloacele de comunicare nu îl pot regla.

De asemenea, mass-media impun autoritate, modele, senzaționalul merge până la absurd, uneori există indiferență și ostilitate față de mesajul religios, se face apel la instincte și la emoții pentru a impune opinii și comportamente; știri, persoane și modele de viață devin produse ce pot fi vândute și instrumente de putere; se promovează ceea ce impresionează, nu ceea ce are valoare; informația tolerează efemerul, senzaționalul, scandalosul; publicitatea și propaganda invadează și umplu spațiile vieții cu sugestiile lor ambigue; se promovează cu prioritate anumite valori (tinerețe, frumusețe, confort, consum); se elaborează o mitologie proprie (vedete)...

Riscul este de a se crea dependența de ceea ce oferă mass-media fără a mai discerne dacă e bine sau rău. Starurile - actorii, eroii de filme, vedetele de muzică - cu o morală adesea dubioasă deveni modele. Formațiile de muzică și meciurile câștigate de echipa națională îi fac pe tineri să iasă în stradă și nicidecum nu se promovează lupta pentru idealuri înalte.

"Aceste mijloace tehnice, care sunt, s-ar putea spune, la îndemâna fiecăruia, exercită asupra omului o extraordinară putere și îl pot conduce astfel în împărăția luminii, a nobilului și a frumosului, cât și în împărăția întunericului și a depravării, a lăsării în voia instinctelor desfrânate, în funcție de obiectele oneste sau neoneste pe care spectacolele le prezintă simțurilor" (Miranda prorsus, Pius al XII-lea, 8 septembrie 1957, nr. 18).

Mijloacele de comunice pe de o parte "pot fi efectiv instrumente de unitate și de înțelegere reciprocă și, pe de altă parte, pot deveni purtătoare ale unei viziuni deformate asupra existenței, a familiei, a valorilor religioase și etice; ale unei viziuni care nu respectă demnitatea autentică și destinul persoanei umane" (Pornografia și violența în mijloacele de comunicare socială: un răspuns pastoral, nr. 7).

Suntem de multe ori martori tăcuți și pasivi care văd și ascultă, dar care pot face prea puțin ca să se întâmple fapte pozitive și pentru a le preveni sau bloca pe cele negative. Modul în care ni se oferă informația nu ne ajută să dăm un răspuns. Ni se propun imagini revoltătoare despre sărăcia umană, însă nimic nu ne ajută să înțelegem cauzele profunde și mecanismele complexe care de fiecare dată provoacă apariția mizeriei în ciuda solidarității noastre. Ne îndoim de capacitatea de a îndrepta lucrurile deoarece ignorăm legătura dintre ceea ce facem (sau nu facem) și ceea ce ni se arată la televizor.

"Talk show"-ul, serialele de televiziune și știrile formează un fel de oglindă gigantică în care spectatorii privesc la infinit imaginile repetate ale experienței lor, bucuriile și temerile lor, visurile și preocupările lor, tot ceea ce este familiar. Mesajul care ajunge la noi este mereu același: dacă falimentezi, e vina ta; dacă ești în dificultate, nu poți conta decât pe resursele tale pentru a merge mai departe.

Unele studii arată, de exemplu, că tinerii încep să aibă o logică de percepție diferită de a celor adulți, ei nu percep textul cursiv A, B, C, construit logic, după înțelegerea clasică a acestui termen. Ei au un limbaj caleidoscopic, cu informații de ici, de colo.

 

Etica în comunicațiile sociale

În anul 2000, Consiliul Pontifical pentru Comunicații Sociale a făcut public un document de mare importanță pentru tema noastră, cu titlul "Etica în comunicațiile sociale".

După o secțiune introductivă, documentul pune în evidență beneficiile oferite persoanei și comunității umane de către comunicațiile sociale (a doua parte) și abia apoi se denunță abuzurile (a treia parte). Pentru ambele analize, schema este aceeași: se evidențiază beneficiile și abuzurile în domeniul economiei, politicii, culturii, educației și religiei.

Cele două paragrafe care tratează beneficiile și abuzurile în domeniul religiei constituie o sinteză autoritară și merită un examen mai amplu. Aici putem evidenția corectitudinea cu care documentul consideră raportul între instrumentele de comunicare socială și religie: nr. 11 constituie deja o anumită surpriză pentru că enumeră seria de beneficii pe care mass-media le fac direct religiei; apoi, nr. 18, în enumerarea tentațiilor care condiționează întâlnirea dintre mass-media și religie, nu se limitează - ca de atâtea ori - la tentațiile din mass-media față de religie, ci le enumeră și pe acelea pe care le întâlnește religia când utilizează mass-media. Considerăm util a reda aici, în întregime, două paragrafe.

Beneficiile aduse religiei de către mass-media

(11) Viața religioasă a multora este îmbogățită de mijloacele de comunicare socială, care oferă știri și informații despre evenimente, idei și personaje legate de religie. Sunt vehicule de evanghelizare și catehizare. Oferă inspirație, încurajare și ocazii de cult pentru persoanele constrânse să stea în case sau instituții.

Uneori, mijloacele de comunicare socială contribuie la îmbogățirea spirituală a persoanelor în mod excepțional. Spre exemplu, mari mase de oameni din toată lumea asistă și, într-un anume sens, participă la evenimente importante din viața Bisericii, care sunt transmise în mod frecvent prin satelit de la Roma. De-a lungul anilor, mijloacele de comunicare socială au adus cuvintele și imaginile vizitelor pastorale ale Sfântului Părinte milioanelor de persoane.

[...]

Tentațiile care pot compromite întâlnirea dintre mass-media și religie

(18) Raportul dintre instrumentele de comunicare socială și religie pune în evidență tentații de ambele părți.

Din partea mijloacelor de comunicare socială printre aceste tentații sunt: ignorarea sau marginalizarea ideilor și experiențelor religioase, tratând religia cu superficialitate sau chiar cu dispreț, ca un subiect curios care nu merită o atenție serioasă; promovarea modelor religioase în detrimentul credinței tradiționale, tratarea grupurilor religioase cu ostilitate, judecarea religiei și a experienței religioase după criterii seculare, favorizând curentele religioase care se conformează gusturilor seculare mai mult decât altora; încercarea de a încarcera transcendența între granițele raționalismului și scepticismului. Mijloacele de comunicare socială actuale oglindesc adesea condiția postmodernă a unui spirit uman care se închide "între limitele propriei imanențe, fără vreo referire la transcendent" (Fides et ratio, nr. 81).

Din partea religiei printre tentațiile posibile sunt: a avea o viziune despre mijloacele de comunicare socială exclusiv negativă și critică; a nu înțelege că anumite criterii rezonabile de comunicare socială, precum obiectivitatea și imparțialitatea, pot să inhibe tratamentele speciale favorabile intereselor instituționale ale religiei; prezentarea mesajelor religioase cu un stil bazat pe emotivitate și pe manipulare, ca și cum ar fi un produs în competiție pe o piață saturată; utilizarea mijloacelor de comunicare socială ca instrumente de control și de dominare; menținerea unei discreții deloc necesare sau ofensarea adevărului; diminuarea exigenței evanghelice a convertirii, a căinței și a revizuirii vieții, înlocuindu-le între timp cu o religiozitate blândă, care cere puțin persoanelor; încurajarea fundamentalismului, fanatismului și exclusivismului religios care instigă la dispreț și ostilitate față de alții.

Nr. 20 al documentului se deschide cu o reflecție particulară interesantă, din care se poate deduce ce anume atinge dimensiunea etică în mass-media.

Etica în comunicațiile sociale nu se referă numai la ceea ce apare pe ecranele cinematografice sau ale televizoarelor, în transmisiile radio, pe hârtia tipărită sau pe internet, dar trebuie raportată încă la alte multe aspecte. Dimensiunea etică atinge nu numai (1) conținutul comunicației (mesajul) și (2) procesul de comunicare (cum este realizată comunicarea), dar și (3) probleme fundamental structurale și sistemice [...]. Aceste probleme fac trimitere la altele, care au implicații politice și economice referitoare la proprietate și la control.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat