|
15. ACTIVITATEA SOCIAL-CARITATIVĂ A BISERICII LOCALE II. CE TREBUIE SĂ FIM? O comunitate vie, chemată să trăiască în caritate și adevăr A. Fundamentul biblic al carității Mesajul biblic despre caritate este foarte abundent. De aceea, ținând cont de spațiul și tematica acestei cateheze, lăsând la o parte multe din pasajele biblice pe această temă, vom încerca să prezentăm stâlpii de bază ai mesajului biblic despre caritate. Mai întâi vom arăta care este iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele în cartea Deuteronomului și a Leviticului, iar apoi, în lumina învățăturii lui Cristos și a comunității primare, vom arăta că iubirea, prima și cea mai mare poruncă, dar al Duhului Sfânt și cale a perfecțiunii, construiește și zidește comunitatea creștină.
1. Dimensiunea carității în Vechiul Testament a) "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău". În Vechiul Testament tema carității este strâns legată de alianța dintre Dumnezeu și poporul său. Cartea Deuteronomului, dorind să arate atitudinea poporului de fidelitate față de Domnul, de alegere radicală pentru Dumnezeu și de adeziune sinceră și totală pentru cel care l-a eliberat din Egipt, prin cuvinte foarte clare sintetizează și așază iubirea față de Dumnezeu în următoarele versete: "Ascultă Israele: Domnul Dumnezeul nostru este singurul Domn. Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău și din toată puterea ta" (Dt 6,4-5). Din istorie observăm că poporului ales de multe ori nu a reușit să corespundă alianței de iubire printr-o adeziune totală și neîmpărțită. Cu toate acestea a existat mereu o speranță vie. Dumnezeu însuși va interveni și va vindeca inimile poporului său: "Va tăia Domnul împrejur inima ta și inima urmașilor tăi, ca să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta și din tot sufletul tău, ca să trăiești" (Dt 30,6).
b) "Iubește-l pe aproapele tău ca pe tine însuți". Dumnezeu, salvatorul și creatorul lui Israel, dorește să existe solidaritate și iubire între membrii poporului său. Eliberându-l din robia Egiptului și dăruindu-i țara promisă, Dumnezeu cere poporului să formeze o comunitate fraternă, solidară și dreaptă: "Să nu faceți nedreptate la judecată; să nu căutați la fața celui sărac și de fața celui puternic să nu te sfiești, ci cu dreptate să judeci pe aproapele tău. Să nu umbli cu clevetiri în poporul tău și asupra vieții aproapelui tău să nu te ridici. Eu sunt Domnul Dumnezeul tău. Să nu dușmănești pe aproapele tău în inima ta, dar să mustri pe aproapele tău, ca să nu porți păcatul lui. Să nu-ți răzbuni cu mâna ta și să n-ai ură asupra fiilor poporului tău, ci să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Lev 19,15-18). Pentru poporul lui Dumnezeu iubirea față de aproapele este în strânsă legătură cu solidaritatea care trebuie să-i țină în unitate pe israeliți pentru a forma o comunitate de drept cu raporturi sociale bine definite. De fapt, fiecare israelit era chemat să trăiască în comunitate ca o persoană responsabilă și solidară cu idealul unei societăți drepte în care să domnească dreptatea și nu atitudinile egoiste, protejarea celui slab și nu privilegiul celui puternic, recunoașterea celuilalt și nu dominarea de sine. Dimensiunea carității, a cărei motivație se află în Dumnezeu: "Eu sunt Domnul Dumnezeul tău", este așezată astfel în marele plan divin de mântuire. Ea are o dimensiune profund comunitară, "eclezială", calificată de fraternitate și marcată de raporturi mutuale.
2. Dimensiunea carității în Noul Testament a) Iubirea, porunca cea mai mare. Înainte de Isus nimeni nu a formulat cu atâta claritate și tărie cele două porunci ale iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele enunțate din vechime în cartea Deuteronomului și a Leviticului. Semnificația celei mai mari și mai importante porunci constă în faptul că exigențele lui Dumnezeu formează o unitate: "Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta și din tot sufletul tău și din toată puterea ta și din tot cugetul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuți" (Lc 10,27). Isus Cristos a venit ca mesagerul autorizat al cuvântului definitiv al Tatălui adresat oamenilor. Noua poruncă a iubirii impune o opțiune fundamentală, opțiunea unui orizont de viață capabil să dea coeziune și unitate tuturor alegerilor omului în relația sa cu Dumnezeu și cu aproapele. Pe aceeași linie se înscrie și așa-zisa regulă de aur a acțiunii: "Tot ce vreți ca oamenii să facă pentru voi, faceți și voi pentru ei, căci aceasta este Legea și Profeții" (Mc 7, 12). Aceasta era cunoscută în lumea iudaică sub formă negativă: "Ceea ce urăști tu însuți, aceea nimănui să nu faci" (Tob 415). Această regulă de aur a iubirii este formulată ca o acțiune. Ea arată o iubire în act. Încercarea de a o reduce la un sentiment ar lipsi-o de forță și dinamism. Tradiția creștină a avut o atenție deosebită pentru iubirea față de dușmani. La baza acestei opțiuni se află iubirea acelora care îl au pe Dumnezeu ca Tată ceresc: "Iubiți-i pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă persecută, ca să fiți fii Tatălui vostru cel din ceruri, care face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,44-45); "Fiți milostivi precum Tatăl vostru este milostiv" (Lc 6,36); "Așadar, fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru ceresc este desăvârșit" (Mt 5,48). Iubirea Tatălui ceresc devine model pentru modul nostru de a acționa. Milostivirea Tatălui, gratuită și nelimitată, devine unitate de măsură pentru iubirea față de aproapele.
b) Caritatea, dar al Duhului Sfânt și calea perfecțiunii, zidește comunitatea. Dacă autorul cărții Deuteronomului promisese intervenția lui Dumnezeu cu scopul de a circumcide inima pentru ca poporul să-l poată iubi, dacă Ieremia vorbise despre înscrierea legii în inimi, dacă pentru Ezechiel așteptarea avea ca obiect darul Duhului care putea să schimbe inima de piatră în inimă de carne, pentru apostolul Paul profeția este acum împlinită, iar promisiunea este realizată. În Cristos le-a fost dăruită oamenilor mântuirea ca dar al Duhului Sfânt, izvorul noii puteri a iubirii: iubirea care este în Dumnezeu și care caracterizează modul său de a acționa în istorie a fost revărsată în inimile celor care cred prin darul Duhului Sfânt (Rom 5,5). Caritatea, pe de o parte este o poruncă divină care se află în fața voinței omului chemat să dea un răspuns marcat de ascultare, iar pe de altă parte, în mod sublim, este un dinamism nou pe care Tatăl ceresc ni-l dăruiește pentru ca să putem să-l iubim pe el cu toată inima și să-l iubim pe aproapele ca pe noi înșine. Omul este părtaș la acea iubire a Tatălui prin care l-a dat pe Fiul său la moarte pentru noi, iar vocația sa la iubire își găsește fundamentul în creația inimii noi capabile de a iubi și de a se dărui. Astfel, pentru creștinul chemat să trăiască în iubire, adevărata sa problemă se referă la puterea și capacitatea sa de a iubi. Această problemă este însă depășită de darul Duhului Sfânt prin care fiecare creștin este salvat și eliberat de neputința de a iubi pentru a se putea lansa pe calea iubirii. Capitolul 13 din Scrisoarea întâi către Corinteni, supranumit imnul dragostei, arată că existența creștină nu se poate reduce la experiențe carismatice, nici nu își găsește în acestea rațiunea sa de a fi, ci se împlinește în caritate, care este atât de frumos denumită calea perfecțiunii. Toate carismele și sacrificiile nu valorează nimic fără caritate. Existența creștină sau este marcată de iubire sau nu există deloc. Astfel, ea determină modul de a fi al creștinului în Biserică determinându-l să se situeze în raport cu ceilalți prin solidaritate și participare. Înțeleasă sub dublul aspect, aparent contradictoriu, de poruncă și dar, caritatea este cea care marchează în sens constructiv raporturile din interiorul Bisericii și al societății. Cel credincios are vocația de a trăi în comunitate în mod solidar și interdependent. Fiecare se simte responsabil de zidirea fratelui său și de dezvoltarea comunității, văzută ca un trup cu multe membre diferite unele de altele, dar complementare. Caritatea, deschizându-se spre celălalt, spre slăbiciunea și fragilitatea sa, îi ajută pe cei credincioși să fie elemente care construiesc Biserica și dau viață trupului lui Cristos. În alți termeni, am putea spune că iubirea este o forță de socializare a credinciosului care este chemat să trăiască în solidaritate cu frații în comunitatea creștină, să construiască Biserica, să anime creșterea și dezvoltarea armonioasă a trupului lui Cristos (cf. Ef 4,16).
c) Creștinul este chemat să trăiască în iubire. Virtutea teologală a iubirii este darul lui Dumnezeu (cf. 1In 4,7). Ea își are izvorul nesecat în sânul Tatălui, se revarsă prin Isus Cristos și se comunică tuturor credincioșilor. A crede în această iubire nu înseamnă numai a reține ca adevărat faptul că Dumnezeu ne iubește și că este iubirea însăși, ci și a ne deschide total existența pentru a primi darul divin al iubirii. Ajutat de harul lui Dumnezeu pentru a trăi darul iubirii, creștinul primește și porunca de a iubi pe aproapele. Tatăl ceresc ne împărtășește iubirea sa și dorește ca această iubire să însuflețească existența noastră și a fraților noștri: "Iubiților, să ne iubim unii pe alții pentru că iubirea este de la Dumnezeu și oricine iubește este născut din Dumnezeu și-l cunoaște pe Dumnezeu" (1In 4,7); "Iubiților, dacă Dumnezeu ne-a iubit astfel, și noi trebuie să ne iubim unii pe alții" (1In 4,11). Iubirea, care își are epicentrul în profunzimea carității Tatălui, prin Cristos se revarsă asupra noastră: "Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiți unii pe alții. Așa cum eu v-am iubit, așa să vă iubiți unul pe altul" (In 13,34); "Aceasta este porunca mea: să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit eu" (In 15,12). Specificul iubirii creștine îl constituie acțiunea de a iubi așa cum Isus Cristos ne-a iubit și s-a jertfit pe sine însuși pentru noi. Așadar, se ajunge la autenticitatea existenței creștine numai parcurgând calea iubirii. Suntem creștini adevărați numai dacă îl iubim pe aproapele așa cum Isus Cristos ne-a iubit și cu aceeași iubire a Tatălui. Ne aflăm în întuneric dacă suntem departe de iubire. Iubirea față de aproapele ne arată cât de mult îl cunoaștem pe Dumnezeu.
B. Reflecții teologice 1. Ce este iubirea? Întrebarea "Ce este iubirea?" nu este formulată corect deoarece iubirea este o persoană. Întrebarea corectă ar trebui formulată astfel: "Cine este iubirea?". În Scrisoarea întâi a apostolului Ioan citim: "Cine nu iubește nu l-a cunoscut pe Dumnezeu pentru că Dumnezeu este iubire" (1In 4,8). Cuvântul "iubire", care traduce termenul "caritate", indică iubirea în calitate de iubire a lui Dumnezeu. Afirmația "Deus caritas est" este tradusă în mod exact prin "Dumnezeu este iubire" numai dacă prin termenul iubire se înțelege iubirea cu care Dumnezeu iubește. Scopul iubirii este iubirea. Nu se iubește pentru ceva, ci se iubește pentru a iubi. Astfel Dumnezeu ne iubește, astfel noi îl iubim pe Dumnezeu și pe aproapele dacă iubim cu adevărat. Se iubește: iată totul, împlinirea. În iubire omul își găsește realizarea ultimă. Dumnezeu îl iubește pe om pentru că în om se vede pe sine însuși. Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26). Chemându-l pe om la viață, Dumnezeu îl cheamă să participe la viața care este în el, la caritate. Și întrucât vede în el imaginea Fiului său, omul devine obiectul iubirii lui Dumnezeu. Iubirea care există în sânul Sfintei Treimi se revarsă și se împărtășește omului. Aceeași iubire care vine de la Dumnezeu, prin Duhul Sfânt, pentru a se dărui fiecăruia dintre noi se întoarce la Dumnezeu introducându-l pe om în dinamismul iubirii divine. De aceea iubirea în viața creștină este acea capacitate dată omului de a iubi așa cum Dumnezeu iubește și de a-i iubi pe oameni așa cum îi iubește Dumnezeu. Am putea spune, într-un anumit sens, că în noi caritatea este reproducerea în miniatură a ceea ce iubirea este în Dumnezeu. 2. Viața creștină este marcată de iubire Iubirea constituie esența creștinismului. Isus Cristos a zis că în porunca iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele se află toată Legea și toți Profeții (cf. Mt 22,40), iar Biserica reafirmă mereu că acolo unde este iubire acolo este Dumnezeu: "Ubi caritas et amor Deus ibi est!". Iubirea este "legătura perfecțiunii" (Col 3,14), este sinteza sfințeniei. Sfântul Augustin spune: "Cu cât se găsește mai multă iubire în om, cu atât acesta este mai împodobit de virtuți; cu cât este mai puțină, cu atât mai mică este virtutea, cu atât mai mare este viciul" (Ep. 167,III,11). "Să ai iubire și vei avea totul. Fără de ea tot ceea ce vei face nu-ți va folosi la nimic" (In Evang. Jo. 32,8). Același mare sfânt îndemna: "Iubește și fă ce vrei. Dacă taci, taci din iubire; dacă strigi, strigă din iubire; dacă mustri, mustră din iubire; dacă ierți, iartă din iubire. Să existe în interiorul tău rădăcina iubirii: din această rădăcină nu poate să iasă decât binele" (In epist. Joan. 7,8; 10,8). Iubirea este elementul distinctiv al creștinilor, este semnul adevăratei Biserici: "Din aceasta vor cunoaște că sunteți ucenicii mei dacă vă veți iubi unii pe alții" (In 13,15). Apostolul Paul afirmă suveranitatea iubirii atunci când zice că deasupra tuturor carismelor se află iubirea care "toate le suportă, toate le crede, toate le speră, toate le îndură" (1Cor 13,7), iar sfântul Augustin îi acordă iubirii locul cuvenit când spune: "Numai iubirea îi distinge pe fiii lui Dumnezeu de fiii diavolului. Toți se însemnează cu semnul crucii lui Cristos; toți răspund: Amin; toți cântă Aleluia, toți se botează și intră în Biserică; fiii lui Dumnezeu nu se deosebesc de fiii diavolului decât prin iubire. Mare indiciu, mare semn de recunoaștere! Chiar dacă ai tot ceea ce vrei, nu-ți folosește la nimic dacă nu ai acest semn! Să presupunem că tu nu ai nimic, dar că ai în schimb iubire: ai îndeplinit deja legea... Iubirea este mărgăritarul prețios fără de care nu-ți folosește la nimic tot ceea ce poți avea; avându-l numai pe acesta, îți este de ajuns... Însă unde trebuie să-l folosim? În iubirea fraternă. Ai putea să-mi spui mereu: eu nu l-am văzut pe Dumnezeu. Însă nu ai putea să-mi spui: nu l-am văzut pe om? Iubește pe fratele tău. Dacă îl iubești pe fratele pe care îl vezi, îl vei vedea și pe Dumnezeu, pentru că vei vedea aceeași iubire, în interiorul căreia locuiește Dumnezeu" (In Epist. Jo. 5,7). Noutatea și originalitatea creștinismului nu constă în iubirea aproapelui și nici în iubirea față de dușmani, ci în așezarea iubirii umane pe planul supranatural. Iubirea creștină nu este concupiscență, ci bunăvoință, înseamnă a voi binele întotdeauna, acel bine pe care îl vrea Dumnezeu, așa cum îl vrea Isus Cristos prin acțiunea Duhului Sfânt. Nu poate exista iubire față de aproapele fără iubirea față de Dumnezeu, după cum nici nu poate exista iubire față de Dumnezeu fără să se manifeste în iubirea față de aproapele. Dacă iubirea față de Dumnezeu este izvorul iubirii autentice față de aproapele, aceasta devine la rândul său semnul iubirii față de Dumnezeu. De aceea, cu cât îl iubesc mai mult pe Dumnezeu cu atât îl iubesc mai mult pe aproapele și cu cât îl iubesc și îl slujesc sincer mai mult pe aproapele cu o iubire adevărată, cu atât mai mult pot să fiu sigur că îl iubesc și pe Dumnezeu. Fiecare comunitate, în care într-un anumit mod este prezentă Biserica lui Cristos, fie că este familie, parohie sau dieceză, trebuie să devină o comunitate de iubire, o comuniune în care credința este trăită în mod autentic. Noi, creștinii, realizăm multe opere de caritate însă în același timp suntem chemați să strălucim mai mult printr-o viață de credință alimentată și trăită în iubire.
3. Biserica este chemată să trăiască dimensiunea carității În Biserică toți creștinii, în virtutea propriei vocații, sunt și trebuie să fie subiecți responsabili și activi. Nimeni nu este autorizat să stea cu mâinile încrucișate. Prin faptul că în Isus Cristos iubirea este capacitatea de a iubi așa cum Dumnezeu iubește și că are ca obiect pe însuși Dumnezeu și pe aproapele, comunitatea creștină este chemată să trăiască dimensiunea carității sub cele două aspecte ale sale. a) Mijloace pentru a trăi iubirea față de Dumnezeu. Iubirea umană, naturală și supranaturală, are o structură identică. Iubirea naturală crește o dată cu cunoașterea obiectului iubit; de asemenea, iubirea supranaturală, mai exact iubirea față de Dumnezeu, crește o dată cu cunoașterea lui Dumnezeu însuși și a iubirii prin care ne iubește în Isus Cristos. Iubirea față de Dumnezeu poate fi manifestată, într-un mod deosebit, prin următoarele patru mijloace: - Euharistia. Prin acest "vinculum caritatis", "legătura carității", mereu se reactualizează noua alianță și participăm la misterul pascal al lui Isus Cristos. Euharistia este darul pe care Cristos l-a făcut Bisericii sale, este semnul fidelității sale veșnice, al iubirii sale indisolubile, este inima misterului Bisericii. În misterul euharistic Cristos continuă neîncetat să zidească Biserica în adevăr și în caritate pentru ca aceasta să fie sfântă și nepătată, fără riduri și fără pată.
b) Mijloace pentru a trăi iubirea față de aproapele. Iubirea față de aproapele este consecința iubirii față de Dumnezeu. Nu îl iubesc pe Dumnezeu, dacă nu îi iubesc pe cei pe care Dumnezeu îi iubește. Iubirea de aproapele are un obiect sensibil; aproapele este prezent fizic între noi. De aceea expresia sfântului Ioan are un înțeles profund: "Dacă cineva spune: îl iubesc pe Dumnezeu și-l urăște pe fratele său, este un mincinos; pentru că cine nu-l iubește pe fratele său pe care îl vede nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede" (1In 4,20). Garanția că cineva îl iubește pe Dumnezeu se află în iubirea față de aproapele. Această iubire poate fi manifestată în mai multe moduri. - Faptele de milostenie trupească și sufletească. Acesta este modul prin care Dumnezeu se face cunoscut prin acțiunea noastră. Gesturile de iubire, chiar și cele mai simple, au o valoare infinită, veșnică. De fapt, noi vom fi judecați cu privire la modul în care am trăit iubirea față e aproapele și prin care am dat de mâncare celor flămânzi, am dat de băut celor însetați, am îmbrăcat pe cei goi, am adăpostit pe cei străini, am vizitat pe cei bolnavi, am vizitat pe cei închiși, am îngropat pe cei morți, am sfătuit pe cei ce sunt în îndoială, am învățat pe cei neștiutori, am dojenit pe cei păcătoși, am mângâiat pe cei mâhniți, am iertat celor care ne-au supărat, am suferit cu răbdare nedreptatea, ne-am rugat lui Dumnezeu pentru cei vii și pentru cei morți (cf. Mt 25,31-46).
C. Aspecte din doctrina socială a Bisericii Doctrina socială a Bisericii este vastă și cuprinde multe teme. Pentru creștinii de astăzi ea poate fi o sursă importantă de orientare și un adevărat instrument de evanghelizare. Pentru o lume care are nevoie de o viziune morală sigură pentru a construi o ordine economică, politică și socială mai umană, Biserica, prin funcția sa profetică, oferă un ansamblu de idei și valori morale care confirmă și reafirmă demnitatea ființei umane creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu.
1. Mesajul social al Bisericii Biserica, fiind "coloană și suport al adevărului" (1Tim 3,15), prin viața și învățătura sa de-a lungul celor două milenii s-a implicat mult în trăirea vieții caritative care prin porunca dragostei rezumă în mod admirabil doctrina și învățătura socială a Bisericii (cf. Mater et magistra, 6). Întotdeauna comunitatea creștină a înțeles că "ei îi revine sarcina să anunțe oricând și oriunde principiile moralei, chiar și în ceea ce privește ordinea socială, și să judece orice realitate umană" (CDC, can. 747). Biserica nu este separată de lume. Ea trăiește în această lume. Membrii Bisericii sunt mereu sub influența culturii, a legilor și moravurilor din societate. Acest contact cu societatea determină Biserica să se angajeze prin misiunea sa evanghelizatoare pentru dreptatea fiecăruia după rolul, vocația și condiția sa. Doctrina socială a Bisericii s-a dezvoltat în secolul al XIX-lea în momentul întâlnirii dintre evanghelie cu societatea modernă, cu noile sale structuri pentru producerea bunurilor de consum, cu noua sa concepție despre societate, stat, autoritate, forme de muncă și proprietate. Scopul principal al doctrinei sociale este acela de a interpreta aceste realități, examinând conformitatea sau divergența lor cu orientările învățăturii evangheliei asupra omului și a vocației sale, și să orienteze comportamentul creștin înscriindu-se în domeniul teologiei morale. Astăzi ea se ocupă totodată și de omul integrat în rețeaua complexă de relații din societatea modernă. Interesul activ pe care Biserica îl poartă în problema socială s-a manifestat în diverse moduri. Începând cu aportul remarcabil al papei Leon al XIII-lea, îmbogățit de contribuțiile succesive ale magisteriului, s-a constituit o doctrină actualizată care se articulează pe măsură ce Biserica, în lumina cuvântului revelat de Isus Cristos (cf. DV 4) și cu asistența Duhului Sfânt, interpretează evenimentele în derularea lor de-a lungul istoriei. Prin aceasta ea caută să-i conducă pe oameni la vocația lor de constructori responsabili ai societății (Sollicitudo rei socialis 1). Întrucât Biserica împărtășește cu oamenii timpului nostru dorința arzătoare și profundă a unei vieți drepte, ea reflectează asupra diverselor aspecte ale dreptății după cum o cere viața oamenilor și a societății. De aceea este important ca toți creștinii angajați în promovarea umană, atât responsabilii din Biserică și societate cât și laicii, în special cei angajați în diverse forme în domeniul social sau politic, să aibă o cunoaștere mai precisă a doctrinei sociale. Acest imperativ este o urgență pentru zilele noastre în care ne aflăm în fața unei lumi cu probleme grave și complexe. De aici decurge necesitatea organizării structurilor care pot desfășura o activitate caritativă și a unor cateheze sistematice adaptate la vârstă și la diverse situații de viață (cf. Christifideles laici 60). În punctele care urmează vom încerca să schițăm câteva linii directoare despre persoana umană și ordinea socială și despre diferite aspecte particulare legate de doctrina socială a Bisericii.
2. Persoana umană Persoana umană se manifestă în toată strălucirea sa când este luată în considerație originea și destinația sa. Creat de Dumnezeu după chipul și asemănarea sa și răscumpărat prin sângele prețios al lui Cristos, omul este chemat să fie "fiu în Fiul", templu viu al Duhului Sfânt, destinat vieții veșnice de comuniune cu Dumnezeu. Nici o lege umană nu asigură demnitatea personală și libertatea omului așa cum o face evanghelia lui Cristos încredințată Bisericii care anunță și proclamă libertatea de fii ai lui Dumnezeu (cf. Rom 8,14). Această demnitate a persoanei umane este o valoare transcendentă, recunoscută de toți aceia care se străduiesc sincer să caute și să urmeze adevărul. De aceea orice persoană creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu este în relație constantă cu cei care sunt îmbrăcați în aceeași demnitate. a) Libertate și adevăr. Sfântul Paul afirmă că acolo "unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo este libertatea" (2Cor 3,17). Suntem îndreptățiți să ne întrebăm spre ce fel de libertate trebuie să tindă omul? Libertatea adevărată este în om un semn privilegiat sădit de Dumnezeu. De aceea există acea tendință a omului care "în mod liber se îndreaptă spre bine" (GS 11). Libertatea persoanei își găsește fundamentul în demnitatea sa transcendentă: o demnitate care i-a fost dată de Dumnezeu, creatorul său, și care îl orientează spre Dumnezeu. Omul, creat după chipul lui Dumnezeu, este inseparabil de libertate, pe care nici o forță sau constrângere exterioară nu i-o va putea lua. Această libertate constituie dreptul său fundamental, atât ca individ, cât și ca membru al societății. De aceea libertatea nu este numai un drept pentru sine, ci o datorie asumată față de ceilalți. Ca să se servească într-adevăr pacea și libertatea fiecărei ființe umane și a fiecărei comunități, trebuie să se respecte libertățile și drepturile celorlalți, individuale și colective. Noul catehism al Bisericii Catolice afirmă că prin îndepărtarea de legea morală omul rupe fraternitatea cu aproapele și se răzvrătește împotriva adevărului divin (cf. CBC 1740). În societatea contemporană, care se vrea democratică, valorile libertății și ale adevărului trăite în caritate au un loc bine definit. Și aceasta pentru că întrebarea fundamentală a unei societăți democratice este: cum trebuie să trăim împreună? Generația de astăzi trebuie să afirme și să susțină mereu că libertatea nu constă în a face ceea ce este plăcut, ci în a avea dreptul de a îndeplini propria datorie. Mai mult ca niciodată trebuie să păstrăm adevărul care este condiția libertății autentice și care permite libertății să se realizeze în iubire. b) Natura socială a omului. Dumnezeu, care prin providența sa veghează în mod patern asupra tuturor, a dorit ca toți oamenii să formeze o singură familie și să trăiască precum frați. Tocmai de aceea iubirea față de Dumnezeu și față de aproapele este cea mai mare poruncă. Într-o lume mereu mai unificată aceasta este de maximă importanță pentru oamenii din ce în ce mai dependenți unii de alții. Într-adevăr persoana umană care, prin însăși natura sa are absolut nevoie de o viață socială, este și trebuie să fie principiul, subiectul și scopul tuturor instituțiilor. Biserica a reafirmat această nevoie a omului spunând că viața socială nu este pentru om ceva de adăugat pe deasupra; prin schimbul cu ceilalți, prin reciprocitatea serviciilor, prin dialogul cu frații săi, omul crește prin toate capacitățile sale și poate răspunde vocației sale (cf. GS 24-25). c) Drepturile omului. Orice ființa umană are dreptul la viață, la integritatea fizică și la mijloacele necesare și suficiente pentru o existență decentă, mai ales în ceea ce privește alimentația, îmbrăcămintea, locuința, îngrijirea medicală, serviciul social. O dată ce normele vieții colective se formulează în termeni de drepturi și datorii, oamenii se deschid spre valorile spirituale și înțeleg ceea ce este adevărul, dreptatea, iubirea, libertatea. Mai mult, ei sunt îndemnați să cunoască mai bine pe Dumnezeul adevărat, transcendent și personal, făcând ca raportul lor de iubire cu Dumnezeu și cu frații să devină fondul unei vieți trăită în adevăr (cf. Pacem in terris 11 și 45). Învățătura Bisericii afirmă clar că orice formă de discriminare care atinge drepturile fundamentale ale persoanei, fie sociale, culturale, rasiale, lingvistice sau religioase, trebuie să fie depășite și eliminate ca fiind contrare planului lui Dumnezeu, iar inegalitățile economice și sociale excesive între membrii sau între popoarele unei singure familii umane sunt scandal și obstacol pentru dreptatea socială, echitatea și demnitatea persoanei umane, cât și pentru pacea socială și internațională (cf. GS 29). d) Libertatea religioasă. Conciliul Vatican II declară că persoana umană are dreptul la libertatea religioasă. Această libertate constă în faptul că nimeni nu poate fi forțat să acționeze împotriva conștiinței sale, nici să fie împiedicat să acționeze în limitele și după conștiința sa, singur sau asociat cu alții (cf. DH 2). Nici o autoritate umană nu are dreptul să intervină în conștiința unei persoane. Conștiința este martorul transcendenței persoanei chiar în fața societății și de aceea este inviolabilă. Totuși ea nu se situează deasupra adevărului și erorii. Libertatea religioasă este o exigență inalienabilă a demnității omului și deci un factor indispensabil pentru binele persoanelor și societății ca și pentru împlinirea personală a fiecăruia. De aici rezultă că, pentru indivizi și comunitate, libertatea de a practica propria religie este un element esențial al conviețuirii pacifice între oameni. Pacea care se construiește și se consolidează la toate nivelurile de conviețuire se sprijină pe libertatea și deschiderea conștiințelor față de adevăr.
3. Ordinea socială În viața social-economică demnitatea persoanei umane, vocația sa integrală și binele întregii societăți ocupă un loc deosebit deoarece omul este autorul, centrul și scopul vieții economico-sociale (cf. GS 63). a) O societate bazată pe adevăr. Dumnezeu, binele suprem, constituie baza inalterabilă și condiția de neînlocuit a moralității, a poruncilor. Astfel binele suprem și binele moral se reunesc în adevărul Dumnezeului Creator și Mântuitor și în adevărul omului creat și răscumpărat de el. Numai pe baza acestui adevăr poate fi construită o societate reînnoită și să se rezolve problemele complexe și dificile care o zguduie. Adevărul cere să fie eliminată orice discriminare în relații. Fiecare are dreptul la existență, la dezvoltare și la posedarea mijloacelor necesare pentru a le realiza. Se observă că în lumina credinței, solidaritatea tinde să ia dimensiunile specific creștine ale gratuității, iertării și împăcării. Aproapele nu este doar o ființă umană, cu drepturile și cu egalitatea sa fundamentală față de toți, ci devine imaginea vie a lui Dumnezeu Tatăl, răscumpărat de sângele lui Cristos și obiect al acțiunii constante a Duhului Sfânt. Deci, chiar dacă este un dușman, el trebuie să fie iubit cu iubirea cu care îl iubește Domnul și trebuie să fim gata de orice sacrificiu pentru el (cf. 1In 3,16).
b) Diferite aspecte. Dincolo de legăturile umane și naturale se profilează tot mai mult un nou model de unitate a omenirii, în care solidaritatea trebuie să se inspire din trăirea autentică a iubirii. În acest aliniat să vedem câteva dintre aspectele ordinii sociale care trebuie impregnate cu dimensiunea carității. - Solidaritatea. Solidaritatea nu este un sentiment de compasiune pentru relele suferite de persoane apropiate sau depărtate, ci este determinarea fermă și perseverentă de a lucra pentru binele comun, adică pentru binele tuturor și al fiecăruia în parte deoarece toții suntem responsabili de toți. Pentru a depăși mentalitatea individualistă răspândită astăzi, e nevoie de un angajament concret de solidaritate și caritate care începe din interiorul familiei printr-o susținere reciprocă a soților, și care apoi se exercită prin însărcinarea generațiilor unele de către altele. Această solidaritate a fost enunțată de papa Leon al XIII-lea ca "prietenie", de Pius al XI-lea prin expresia "caritate socială", iar Paul al VI-lea lărgește acest concept vorbind despre "civilizația iubirii" (cf. Centesimus annus 10 și 49).
D. Biserica și evanghelizarea celor săraci Biserica a primit misiunea de a evangheliza toate popoarele. Din punct de vedere social observăm că atât în interiorul cât și în afara Bisericii oamenii pot fi împărțiți în bogați și săraci. Urmând exemplul Mântuitorului, Biserica se preocupă atât de mântuirea celor bogați, amintindu-le care este pericolul bogățiilor și că prin iubirea fraternă sunt administratori ai binelui comun în comunitate, cât și a celor săraci, care ocupă un loc privilegiat și prioritar în cadrul ministerului său.
1. Săracii în Biblie Cei săraci, conform Bibliei, nu sunt cei "săraci cu duhul" sau acea categorie de oameni care din punct de vedere spiritual și psihologic ar putea fi mai dispusă să primească mesajul evangheliei. Săracii din Biblie sunt opuși celor mari și puternici; ei sunt cei mici, slabi, oprimați, nevoiași, văduve, orfani. În Vechiul Testament sărăcia materială este întotdeauna considerată ca un rău, ca un scandal, împotriva căreia trebuie să se lupte. Chiar și atunci când este considerată ca o încercare din partea lui Dumnezeu, ca în cazul dreptului Iob, prin rugăciune este cerută îndepărtarea ei. În Vechiul Testament nimeni nu a ajuns la idealizarea sau la spiritualizarea sărăciei înțeleasă ca o distanțare voluntară de bunurile materiale. Pentru un membru al poporului ales, sărăcia era o formă a misterului răului ce trebuia să fie îndepărtată prin ajutorul fratern. În Noul Testament, de asemenea, sărăcia este considerată un rău. Cei care se află în stare de sărăcie trebuie să iasă din această stare cu ajutorul aproapelui și al comunității. În Evanghelii și în Faptele Apostolilor termenul "sărac" este prezent de 26 de ori: în 26 de cazuri se referă la cei care au nevoie de bunuri materiale. Totuși, atât în Evanghelii, cât și în Faptele Apostolilor există pasaje în care sărăcia este exaltată pentru ea însăși, ca stil de viață obligatoriu pentru primii creștini. a) "Fericiți cei săraci...". Prima fericire din discursul de pe munte al lui Isus îi prezintă pe cei săraci ca fericiți pentru că a lor este împărăția cerurilor (cf. Lc 6,20). Termenul "săraci" nu este folosit în sens metaforic, ci în același sens în care este folosit pentru cei flămânzi și pentru cei care plâng din cea de-a doua și din cea de-a treia fericire. Cuvântul îi desemnează pe cei cu adevărat săraci, pentru care vestea mântuirii înseamnă sfârșitul suferințelor lor. Împărăția lui Dumnezeu de fapt este o împărăție ideală de dreptate: a unei dreptăți în slujba iubirii în care preferința merge de la cei mai puțin favorizați la cei mai neajutorați pentru că sunt într-o situație critică, pentru că au cea mai mare nevoie de ajutor. "Fericiți cei săraci" nu pentru că sunt săraci, sau pentru că sunt mai buni și mai pregătiți decât alții pentru a primi împărăția lui Dumnezeu, ci pentru că o dată cu venirea acestei împărății de dreptate și de iubire ei nu vor mai fi săraci, așa cum cei flămânzi vor fi săturați, cei ce plâng nu vor mai plânge, cei orbi vor vedea, cei șchiopi vor merge, cei morți vor învia... Evangheliile și Faptele Apostolilor nu vor să arate un ideal de sărăcie, ci doresc să prezinte un ideal de caritate prin care creștinii își pot exprima iubirea de aproapele față de cei săraci pentru ca să nu mai existe nici un nevoiaș sau cerșetor, pentru ca sărăcia să fie îndepărtată, chiar dacă aici pe pământ nu poate exista dreptatea perfectă. b) Și cei păcătoși...? Mântuirea mesianică se referă la orice tip de sărăcie, materială, morală sau spirituală, și se îndreaptă spre toți aceia care au nevoie de a fi ajutați și apărați. Cei păcătoși au poate cea mai mare nevoie de a fi ajutați, sunt poate cei mai săraci. Mântuirea creștină este o mântuire radicală, integrală. Și tocmai pentru acest fapt impune în mod esențial o eliberare de sclavia păcatului. Sunt foarte cunoscute pasajele din Evanghelie în care Isus vorbește despre misiunea sa de a-i mântui pe cei păcătoși; nu este exclus nimeni, nici cei bogați, ca Zaheu.
2. Biserica are aceleași preferințe ca Isus Cristos Pentru ce Biserica are o atenție preferențială și prioritară față de cei săraci? Pentru că își îndeplinește misiunea primită de la Cristos numai dacă are aceleași preferințe și priorități ca întemeietorul ei, care a venit ca Mesia pentru cei săraci și nevoiași și a fost de partea lor (cf. Lc 4,14-21; Mt 11,4-5). Isus Cristos, fiind Dumnezeu, a voit să-și arate iubirea sa divină față de cei săraci. Nu numai prin cuvinte, ci cu exemplul și cu întreaga sa viață, a arătat că i-a ales pe cei săraci ca primii destinatari ai mesajului său mântuitor. Conciliul Vatican II în constituția despre Biserică declară: "Cristos a fost trimis de Tatăl pentru a duce vestea cea bună săracilor... pentru a vindeca pe cei cu inima zdrobită (Lc 4,18), pentru a căuta și salva ceea ce era pierdut (Lc 19,10). La fel și Biserica înconjoară cu dragostea sa pe toți cei apăsați de povara slăbiciunii umane; ba mai mult, ea recunoaște în săraci și suferinzi chipul Întemeietorului său sărac și suferind, își dă toată silința să înlăture toată mizeria lor și vrea să-l slujească pe Cristos în ei" (LG, 8). Biserica, de-a lungul existenței sale, nu a avut altă cale decât aceea de a-l urma pe Isus Cristos care, pentru a face mai acceptabilă și plăcută slujirea noastră de iubire, l-a trimis pe Duhul Sfânt în inimile noastre și s-a făcut prezent, într-un anumit sens, în cei săraci, declarând clar și deschis că tot ceea ce se face pentru cel mic și nevoiaș, pentru cel din urmă și abandonat, se face pentru el însuși. Privind cu atenție la timpurile pe care le trăiește Biserica noastră locală de Iași se observă că apar tot mai mulți săraci ca urmare a socializării și a tipului de piață capitalist spre care tinde societatea noastră. În fond, acești săraci sunt toți aceia care nu sunt "oameni liberi" sau care nu au cele suficiente din punct de vedere material și moral, cei care nu au nimic sau cei care au mai puțin decât le trebuie pentru a-și satisface trebuințele normale în mediul în care trăiesc. Cel care nu are nimic este un "mizerabil", se află într-o condiție nedemnă de condiția umană, este un disperat; cel care are mai puțin decât se cere pentru a fi ca ceilalți în mediul în care trăiește, acesta este un adevărat sărac, într-o condiție mai mult sau mai puțin dezumanizată, este un neîmplinit. Astăzi, într-o societate de consum cazurile de sărăcie dobândesc o dimensiune de masă, iar pe de altă parte, mentalitatea consumistă creează nevoi și aspirații superflue când de fapt nu sunt împlinite nici trebuințele primare. Numărul celor săraci crește alarmant, tipul de sărăcie dobândește noi valențe și astfel mereu pot fi identificați noi săraci: cei care trăiesc grupați într-o locuință insuficientă; analfabeții, cei dezorientați, drogații, delincvenții, bătrânii, cei discriminați și marginalizații de orice tip, cei subdezvoltați, cei care suferă de îngrădirea libertății... Pentru toți acești săraci, Biserica, urmând exemplul lui Cristos și în virtutea mandatului primit de la el, este chemată ca în acest moment de har al Sinodului prin mijloacele sale să își îndeplinească alegerea sa preferențială și prioritară.
3. O Biserică pentru cei săraci! Această temă despre dimensiunea socio-caritativă a Bisericii ne determină să ne întrebăm: cum va fi Biserica, de fapt și în mod deosebit, o Biserică a celor săraci; pentru a-și îndeplini misiunea, ce va trebui să facă pentru cei la care este trimisă? Lăsând loc reflecțiilor care se vor face atât în cadrul comisiilor sinodale parohiale cât și în cele centrale ale Sinodului, vom încerca să surprindem câteva posibile aspecte de luat în considerație: - Biserica este chemată să se adreseze în mod deosebit săracilor iar apoi celorlalți. Referitor la relația centru-periferie, unde se află atenția preferențială a Bisericii noastre locale? Isus Cristos, care se află și astăzi la cârma Bisericii, ne repetă mereu: "Duc in altum", înaintați în larg și acolo aruncați mrejele voastre.
E. Caritasul diecezan și opțiunea preferențială pentru cei săraci Caritatea este prima și cea mai mare poruncă. Ea îl respectă pe celălalt și drepturile sale, cere practicarea dreptății și inspiră o viață de dăruire de sine (cf Lc 17,33; CBC 1889). Iubirea preferențială pentru cei săraci este o formă specială de prioritate în practicarea carității creștine pe care o mărturisește tradiția Bisericii. Ea privește viața oricărui creștin și responsabilitatea socială în luarea deciziilor cu privire la proprietate și folosirea bunurilor (cf. Sollecitudo rei socialis 42). Biserica își arată iubirea preferențială pentru cei săraci urmându-l pe învățătorul ei, Isus, care s-a identificat cu ei în mod special (Mt 25,40). Această iubire nu exclude pe nimeni, ci îi cuprinde pe toți oamenii: "Cel care posedând bunurile lumii și văzându-l pe fratele său în nevoi și-ar închide inima, cum ar putea iubirea divină să rămână în el?" (1In 3,16-17). Aceste convingeri au stat și stau la baza generozității diferitelor persoane particulare și organizații din străinătate, ceea ce a permis ca modul lor de a colecta bunuri materiale și financiare să ajungă și la noi, venind în sprijinul persoanelor defavorizate. Acest mod de a percepe caritatea este grăitor și pentru noi și recere implicare și răspuns și din partea noastră. Activitatea Caritasului, in forma actuala (organizație neguvernamentală, umanitară), este prezentă în istorie încă din anul 1897 prin înființarea juridică a Caritasului din Germania. În Elveția, cu binecuvântarea Sfântului Părinte papa Pius al XII-lea, a luat ființă, în anul 1950, Caritas Internationalis. Aceasta apărea ca o confederație cu 120 de membri naționali, autonomi, organizați pe bază de statute proprii, având drept misiune de "a răspândi în lume caritatea și dreptatea socială"; astăzi, Caritas Internationalis numără 154 de membri. Confederația Caritas România a luat ființă datorită necesității existenței unei reprezentante la nivel național și internațional care să promoveze și să apere interesele socio-caritative ale Caritasurilor diecezane din România. La 08 mai 1995, în cadrul Celei de-a XV-a Adunări Generale a Caritasului Internationalis desfășurată la Roma, Confederația Caritas Romania a devenit membru efectiv al Caritasului Internationalis. Confederația Caritas Romania, este formată din 6 organizații Caritas diecezane romano-catolice și 5 organizații eparhiale greco-catolice. A luat ființa în anul 1993, intrând în circuitul Caritasului european și internațional.
1. Caritasul diecezan Înființat în anul 1990, Centrul Diecezan Caritas Iași este una din cele mai importante asociații umanitare din Iași. Centrul Diecezan Caritas aparține Bisericii Catolice și are ca scop ajutorarea persoanelor care sunt în dificultate, fără a face discriminări de religie, naționalitate, sex. Centrul Diecezan Caritas Iași a luat ființă la puțin timp după căderea comunismului în decembrie 1989 când tot mai multe persoane erau tot mai sărace și dezorientate din cauza haosului existent în România în acea perioadă. Misiunea Caritasului în România este aceea de a promova caritatea și dreptatea socială prin programele de asistență socială complexă sub formă de: ajutoare sociale directe, programe cu și pentru copii, programe pentru îngrijirea vârstnicilor, programe medicale, programe pentru persoane cu handicap și sprijin în caz de dezastre. Activitățile Centrului Diecezan Caritas sunt legate de ajutorul social și caritativ, cum ar fi: - crearea unor spații corespunzătoare pe teritoriul Diecezei de Iași, destinate ocrotirii persoanelor cu handicap, bolnavi, bătrâni și copii orfani;
De-a lungul timpului, în contextul transformărilor rapide pe plan economic și social, Centrul Diecezan Caritas Iași a trebuit să identifice problemele cele mai mari cu care se confruntau persoanele care veneau să ceară ajutor la Caritas. Perioada de la înființarea Caritasului și până în prezent a reprezentat pentru acest centru atât o oportunitate de creștere și de îmbunătățire, dar și o luptă cu imposibilitatea de a răspunde nevoilor tot mai mari și mai variate din partea celor săraci. De aceea, Centrul Diecezan Caritas se angajează continuu să identifice corect cazurile sociale și să găsească soluții prin care să implice direct beneficiarii, și să-i stimuleze să-și asume responsabilitățile propriei vieți, ajutându-i să crească uman și creștin. Caritasul Diecezan Iași, în dorința de a coordona cât mai bine acțiunile social-caritative, a trecut prin mai multe etape de organizare. În prezent se lucrează la o schemă care prin formarea Caritasurilor decanale, dorește să creeze premisele de formare a Caritasurilor parohiale. Această nouă organizare, dorind să ajute Caritasul nu numai să devină un sprijin și un ajutor real pentru cei săraci și nevoiași, ci și să contribuie la formarea creștinului în spiritul autentic al carității și al muncii ordonate, corecte și programate, va ține cont în mod deosebit de următoarele trei aspecte: - susținerea parohiei pentru ca să-și împlinească una dintre funcțiile ei vitale: spiritul și practicarea iubirii față de toți.
2. Spre un Caritas parohial Chiar de la început este bine de precizat faptul că forma de Caritas parohial spre care dorește să se tindă nu este un nou grup care se substituie sau se alătură grupurilor deja existente și care își desfășoară activitatea în mediul caritativ, nu este o asociație de voluntariat implicată în asistarea unei anumite categorii de săraci, și nici nu este o suprastructură care să suplinească libera inițiativă a unora sau să sufoce multiplele forme organizate cu scop caritativ. Caritasul parohial, fiind un organism al parohiei prezidat de paroh și în strânsă legătură cu Centrul Diecezan Caritas, este instrumentul pastoral, aprobat de episcop, pentru sensibilizarea și implicarea întregii comunități cu scopul realizării mărturiei de caritate atât în interiorul cât și în afara parohiei. Printre diferitele activități pe care Caritasul parohial ar putea să le desfășoare pot fi enumerate: - studierea și analizarea necesităților vechi și noi, apropiate și îndepărtate; face inventarul resurselor existente și stimulează răspunsuri cât mai adecvate noilor necesități. În acest scop se va folosi de unele instrumente cum ar fi: valorificarea raporturilor personale, a experiențelor diferitelor grupuri, a activităților pastorale (vizitarea familiilor...), elaborarea de chestionare etc.
În îndeplinirea misiunii sale Caritasul parohial va putea coordona activitățile caritative ale parohiei prin reuniuni periodice ale responsabililor diverselor grupuri, va face legătura între organismele de voluntariat de inspirație creștină care activează în mediul social, va favoriza legătura cu serviciile sociale din regiune și va lucra sub directa coordonare a Centrului Diecezan Caritas.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |