|
17. INSTRUMENTE ÎN SLUJBA PASTORAȚIEI: BUNURILE ECONOMICE ȘI ADMINISTRAREA LOR INTRODUCERE Domnul Dumnezeul universului, alfa și omega tuturor lucrurilor, ni se revelează și prin intermediul bunurilor materiale. O spune sfântul Ioan evanghelistul: "Prin el toate lucrurile au fost create și fără el nimic din ce a fost creat nu s-a făcut" (In 1,3). Dumnezeu a creat tot ceea ce există în univers pentru că în iubirea sa a dorit ca și alții să existe împreună cu el, într-o comuniune de viață și de iubire. Omul, creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, "a primit misiunea ca, supunându-și pământul cu tot ce se află pe el, să cârmuiască lumea în dreptate și sfințenie și, recunoscându-l pe Dumnezeu creator a toate, să se îndrepte și să îndrepte întreg universul spre el, astfel încât toate lucrurile, fiind supuse omului, numele lui să fie preamărit pe tot pământul". De aceea, considerațiile asupra bunurilor temporale trebuie să ne conducă la Dumnezeu, nu numai ca și cauza lor eficientă, ci totodată ca și cauza lor finală, în sensul că toată creația trebuie să aducă slavă lui Dumnezeu și folosirea bunurilor create trebuie să respecte scopul lor ultim, acela de a fi laudă la adresa Creatorului. Biserica, societate externă și vizibilă, alcătuită din ființe umane constituite din trup și suflet, nu se poate lipsi de acele bunuri de care au nevoie toți oamenii. Ca oricărei entități supreme și independente, Bisericii îi revine dreptul incontestabil de a poseda și administra bunuri astfel încât să-și poată îndeplini lucrarea și să-și atingă scopurile sale. Acest drept Biserica și l-a exercitat, de-a lungul istoriei, încă de la începuturile sale. Deja din timpurile apostolice bunurile temporale, provenite din ofertele credincioșilor, erau distribuite de către diaconi. Chiar dacă aceste oferte serveau, în special, la susținerea celor săraci, totuși sfântul Paul revendica pentru sine și pentru cei care vesteau evanghelia dreptul de a fi susținuți din cele ce proveneau de la credincioși. Despre acest drept vorbește și Didahia, precum și numeroși sfinți părinți ai Bisericii: sfântul Ciprian, sfântul Iustin, sfântul Irineu etc. În primele trei secole creștine, secole de persecuție, Biserica a acumulat cantități considerabile de bunuri temporale, oferite de credincioși pentru îndeplinirea multiplelor scopuri caritative. Conform regulilor evanghelice, patrimoniul comunității ecleziale era numit patrimonium pauperum, haereditas pauperum. După Edictul lui Constantin din 313, când s-au constituit Bisericile locale, bunurile ecleziastice intrau, în mod juridic, sub stăpânirea acestora. Unicul administrator al acestui patrimoniu era episcopul: la început administrator liber și absolut, mai apoi limitat de normele pe care conciliile aveau să le stabilească. De-a lungul timpului aceste bunuri concesionate in perpetuum aveau să formeze o masă, o cantitate unită în mod stabil cu oficiul ecleziastic. În jurul acestor prime cantități s-au adăugat bunuri care, mai ales în Biserica rurală proveneau din donații din partea persoanelor particulare sau din contribuții care, mai mult sau mai puțin obligatorii, erau stabilite de către Biserică sau de către legile civile, în favoarea Bisericii rurale care se constituia tot mai clar ca și persoană juridică. Astfel, pe căi directe sau indirecte, patrimoniul ecleziastic a crescut, dar, pe de altă parte, și-a pierdut unicitatea sa, transformându-se într-un sistem patrimonial ecleziastic-instituțional pluralist. Reglementarea statutului și administrării acestor bunuri s-a cristalizat, în timp, în Dreptul canonic al Bisericii. Codul de drept canonic promulgat de papa Benedict al XV-lea în ziua de 27 mai 1917 și intrat în vigoare la 19 mai 1918 trata despre aceste bunuri în cartea De rebus, în care considera sacramentele, locurile, timpuri sacre, cultul divin și beneficiile ca lucruri, mijloace, instrumente de care Biserica se folosește pentru a-și atinge propriile scopuri. Noul Cod de drept canonic promulgat de papa Ioan Paul al II-lea la 25 ianuarie 1983, dorind să actualizeze în mod concret orientările Conciliului al II-lea din Vatican, precum și orientările postconciliare, se ocupă în mod separat doar de bunurile materiale ale Bisericii situându-le în contextul comuniunii ecleziale și a misiunii religioase. Cartea a V-a a noului Cod de drept canonic este caracterizată de o unitate substanțială în jurul conceptului de bun material: expresie tradițională în dreptul canonic, reluată în diferite texte ale Conciliului al II-lea din Vatican. Bunuri materiale constituie tot ceea ce poate fi obiect de drept sau de raport juridic; bunurile temporale sunt cele care, prin însăși natura lor sunt destinate atingerii scopurilor temporale, umane, pământești, chiar dacă sunt constituite de către Biserică apoi ca și scopuri supranaturale. Evident, Codul de drept canonic se ocupă doar de bunurile temporale care intră, prin diferite modalități, în sfera patrimonială a Bisericii sau a diferitelor persoane juridice care subzistă în interiorul ei. Noua legislație canonică în materie patrimonială însă nu este numai cea cuprinsă în cartea a V-a a noului Cod de drept canonic, deoarece există multe canoane răspândite și în alte cărți ale Codului. Deși Codul folosește mai rar termenul de patrimoniu, existența legilor care se referă direct sau indirect la acesta ne dă dreptul să vorbim despre un drept patrimonial ecleziastic. "Patrimoniu" înseamnă totalitatea drepturilor și a obligațiilor cu valoare economică, precum și a bunurilor materiale la care se referă aceste drepturi, care aparțin unei persoane fizice sau juridice. Iar "dreptul patrimonial ecleziastic" este complexul de legi care reglementează statutul acestor bunuri, achiziționarea lor, administrarea precum și înstrăinarea lor. Bunurile ecleziastice, în funcție de natura și scopul lor, se împart în mai multe categorii, și anume: - Bunuri sacre: sunt acele lucruri destinate cultului divin fie prin dedicare, fie prin binecuvântare. Sunt lucruri sacre icoanele, locurile, edificiile sau anumite obiecte (cf. can. 1171, 1188, 1205, 2220). Elementele constitutive ale sacralității acestor bunuri sunt destinația pentru cult și ritul dedicării sau al binecuvântării. - Bunuri prețioase: sunt bunurile care au o valoare deosebită din punct de vedere artistic sau istoric (can. 638, 1189, 1220, 1283). Pentru înstrăinarea validă a acestor obiecte prețioase este necesară și permisiunea Sfântului Scaun (cf. can. 1292, § 2). - Bunuri mobile și imobile: pe acestea Codul nu le definește, făcând doar distincție între ele. În ceea ce privește definiția lor, Codul trimite la dreptul civil (cf. can. 1290). Conform dreptului civil, bunurile mobile sunt lucrurile care pot fi mișcate dintr-un loc în altul fără să își piardă valoarea economică, iar bunurile imobile sunt lucrurile cu o așezare fixă și care, ca atare, nu pot fi mutate dintr-un loc în altul fără a-și pierde individualitatea ori fără a-și schimba destinația inițială. Este firesc, așadar, ca în abordarea problematicii economice a instrumentelor pastorației să ținem cont, ba chiar să ne lăsăm călăuziți de legile Codului de drept canonic. Canoanele introductive ale cărții a V-a (1254-1258) ne ajută să înțelegem noțiunea de bun material ecleziastic, precum și dreptul Bisericii de a dobândi bunuri materiale. În ceea ce privește dreptul Bisericii de a avea bunuri materiale, canonul 1254 spune: "Prin drept înnăscut, în mod independent de puterea civilă, Biserica Catolică poate să dobândească, să posede, să administreze și să înstrăineze bunuri materiale, pentru a-și atinge scopurile proprii". Așadar, din punct de vedere al originii, acest drept este înnăscut, adică a apărut o dată cu Biserica, din voința Întemeietorului și nu este un drept acordat sau tolerat de către stat. Cât privește exercitarea acestui drept înnăscut, ea este independentă de puterea statală, adică acest drept nu este supus legilor și controlului statului. Legitimitatea acestui drept este dată de faptul că el urmărește, în mod exclusiv, atingerea scopurilor proprii ale Bisericii. Dreptul Bisericii de a avea bunuri temporale a fost negat pe motive prevalent spirituale, care reclamau fidelitatea față de sărăcia evanghelică, sau pe motive prevalent politice, care recunoșteau statului o stăpânire eminentă asupra tuturor bunurilor care se găseau între granițele sale. Ca un răspuns la aceste atitudini Biserica aduce un argument teologic care se bazează pe instituirea divină a Bisericii ca o societate vizibilă, independentă și suverană în propria ordine, dotată, așadar, cu dreptul de a avea toate mijloacele necesare pentru a-și atinge scopurile instituționale. Pe lângă acest argument, Conciliul al II-lea din Vatican, în declarația Dignitatis humanae, la numărul 4, face apel și la un drept natural, afirmând că tuturor comunităților religioase "atât timp cât nu sunt violate cerințele juste ale ordinii publice, li se cuvine de drept libertatea de a se conduce după norme proprii, de a cinsti cu un cult public divinitatea supremă, de a-și ajuta membrii în practicarea vieții religioase, (...), de a ridica edificii religioase și de a dobândi și folosi bunurile corespunzătoare" (DH 4). La paragraful 2 al canonului 1254, Codul atrage atenția că dreptul Bisericii de a poseda bunuri este justificat doar de atingerea scopurilor ei. Acest paragraf reia, de fapt, o frază a decretului Presbyterorum ordinis, al Conciliului al II-lea din Vatican: preoții vor folosi bunurile ecleziastice mereu "în acele scopuri în vederea cărora îi este îngăduit Bisericii să posede bunuri materiale, adică pentru organizarea cultului divin, pentru a asigura clerului o întreținere demnă și pentru a susține operele de apostolat și de caritate, mai ales față de cei săraci" (PO 17). Așadar, scopurile determină posedarea și folosirea bunurilor materiale în Biserică. Aceste scopuri sunt supranaturale și trebuie urmărite conform naturii și misiunii Bisericii, iar misiunea ei nu e de ordin politic, social sau economic, ci exclusiv religios. Chiar dacă are nevoie de bunurile materiale, Biserica nu-și pune speranța în ele, gloria și mărturia ei constând în spiritul de sărăcie și de caritate și în folosirea bunurilor vremelnice în măsura cerută de propria ei misiune (cf. GS 76; 88). Deținerea de bunuri materiale destinate unor scopuri ce nu sunt necesare sau folositoare, nu este legitimă și nu-și găsește nici o justificare. Cu atât mai mult, nu este legitimă și justificată posesia, de către Biserică, a bunurilor care să fie destinate numai producerii de alte bunuri materiale, spre îmbogățirea persoanelor fizice și care nu vor sluji răspândirii evangheliei, cultului divin sau păstoririi comunității credincioșilor.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |