|
16. STRUCTURI ECLEZIALE DIECEZANE REZUMAT I. CINE SUNTEM? I. Biserica particulară, adică dieceza Dieceza de Iași: Situată în estul României, în ținutul numit Moldova, Dieceza de Iași a fost înființată în anul 1884. Are o suprafață de 46.070 km2, pe cuprinsul a opt județe (Botoșani, Suceava, Iași, Neamț, Vaslui, Bacău, Galați, Vrancea) cu o populație de 4.887.995 de locuitori din care 5,48% sunt catolici (cf. Almanahul "Presa Bună" 2003). La 27 iunie 1884, papa Leon al XIII-lea, prin scrisoarea "Quae in christiani nominis incrementum", a înființat Episcopia de Iași, numind ca episcop, cu reședința în Iași, pe Mons. Nicolae Iosif Camilli, la 15 iunie 1884. Excelența sa episcop Petru Gherghel. S-a născut la 28 iunie 1940 în localitatea Gherăești, județul Neamț. La 29 iunie 1965 a fost hirotonit preot la Alba Iulia de către episcopul Marton Aron. La 21 februarie 1978 papa Paul al VI-lea l-a numit printr-un decret al Sfintei Congregații a Episcopilor ordinarius ad nutum Sanctae Sedis cum munere administratoris apostolicis al Episcopiei de Iași. La 14 martie 1990, papa Ioan Paul al II-lea l-a ales și l-a numit pe Mons. Petru Gherghel episcop de Iași. Consacrarea a fost oficiată la Seminarul din Iași, la 1 mai același an, de către cardinalul Angelo Sodano, delegat al papei Ioan Paul al II-lea. Vicarul general, Excelența sa episcop auxiliar Aurel Percă. S-a născut la 15 august 1951 la Săbăoani, județul Neamț. A fost hirotonit preot la 29 iunie 1979 la Iași. În ziua de 29 septembrie 1999, Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea l-a numit episcop auxiliar pentru Dieceza de Iași, primind titlul canonic de episcop titular de Mauriana. Consacrarea episcopală a avut loc în catedrala nouă din Iași la 8 decembrie 1999. Preoții. Prezbiteriul din Dieceza de Iași este alcătuit din 337 de preoți, angajați la diferite niveluri de activitate pastorală (parohie, școală, asociații etc.); dintre aceștia 275 sunt preoți diecezani în pastorație și 62 sunt preoți călugări. Călugării și călugărițele. În Dieceza de Iași sunt prezente 32 de institute cu 454 de călugărițe și 13 institute bărbătești cu 138 de călugări. Curia diecezană. Curia diecezei de Iași este structurată după două dimensiuni: directivă și consultativă. Seminarul. În Dieceza de Iași există trei seminarii mici: unul la Bacău (diecezan), altul la Roman (franciscan conventual) și altul la Onești (franciscan capucin) și două seminarii mari: unul la Iași (diecezan) și altul la Roman (franciscan conventual). II. Organele de comuniune și de participare Consiliul prezbiteral și colegiul consultanților. În dieceza noastră, consiliul prezbiteral este format din 27 de membri, dintre care 11 sunt și membri ai colegiului consultanților. Consiliul pastoral diecezan. Consiliul pastoral diecezan este alcătuit în principal din laici ca reprezentanți ai poporului lui Dumnezeu dintr-o dieceză. Membrii săi sunt aleși astfel încât să fie reprezentate diferitele sectoare geografice, condiții sociale și activități apostolice ale diecezei. În dieceza noastră încă nu a fost constituit acest consiliu pastoral diecezan. Consiliul pastoral parohial. Recomandat în mod insistent, chiar dacă nu și obligatoriu, consiliul pastoral parohial nu există încă în parohiile din dieceza noastră. III. Parohia Între structurile parohiale existente la ora actuală în parohiile din dieceza noastră trebuie amintite: consiliul parohial format din "feciorii de biserică"; centre parohiale pentru tineret și copii; Caritas parohial. După statistica din anul 2003, în Dieceza de Iași sunt 126 de parohii, 12 parohii în administrație, 238 de filiale, organizate în 10 decanate. IV. Decanatul Decanatul este o circumscripție ecleziastică diecezană formată din mai multe parohii. Responsabilul unui decanat este numit de episcop după consultarea clerului care lucrează în acel decanat. Funcția decanului, limitată în timp, nu este legată, ca mai înainte, de luarea în primire a unei parohii anumite. Organizarea în decanate permite o mai bună colaborare între parohii. În dieceza noastră există zece decanate: Bacău (17 parohii), Bucovina (12 parohii), Iași (14 parohii), Moinești (12 parohii), Roman (15 parohii), Traian (16 parohii), Trotuș (12 parohii), Valea Siretului (12 parohii) și Vrancea (12 parohii). V. Grupurile ecleziale Pe teritoriul Diecezei de Iași sunt prezente numeroase asociații, grupări și mișcări bisericești, semn al pluralității formelor de participare la comuniunea și la misiunea Bisericii: Acțiunea Catolică "Sfântul Iosif", Asociația Scout, Asociația "Sfântul Vincențiu de Paul", Asociația Medicilor Catolici, Organizația Kolping, Serviciul de Ajutor Maltez, etc. Prezența acestor asociații care îmbogățesc viața Bisericii recere existența unui instrument de coordonare care să promoveze o comuniune trăită și o slujire autentică spre folosul întregii comunități ecleziale. Structura diecezană de coordonare favorizează un spirit de fraternitate între diferitele asociații, grupări și mișcări bisericești, pentru sporirea elanului apostolic și pentru individualizarea formelor concrete de colaborare în deplină sintonie cu planul pastoral al diecezei.
II. CE TREBUIE SĂ FIM? I. Biserica particulară, adică dieceza Biserica particulară, adică dieceza, realizează în mod deplin aici și acum Biserica Universală. De fapt, dieceza este realizarea istorică și vizibilă a Bisericii, făcută din cuvinte, din gesturi, din structuri, din inițiative practice, din relații personale care izvorăsc din comuniunea credincioșilor, adică din bunurile misterioase care provin din Preasfânta Treime, dăruite nouă de Domnul înviat prin acțiunea Duhului și mijlocirea Bisericii. Episcopul. În persoana episcopului, asistat de preoți, este prezent în mijlocul credincioșilor Domnul Isus Cristos; pentru aceasta, credincioșii sunt invitați să "adere la episcop așa cum aderă Biserica la Isus Cristos și cum aderă Isus Cristos la Tatăl" (cf. LG 21.26). Astăzi este deosebit de importat de a redescoperi locul central al persoanei episcopului în Biserica diecezană, paternitatea sa și slujirea sa de păstor și de învățător al credinței. Vicarul general. Îl ajută pe episcop în conducerea întregii dieceze, cu putere ordinară reglementată de Dreptul canonic; lui îi revine și misiunea specială de a se îngriji de raportul cu preoții pentru a vedea care sunt așteptările, speranțele și greutățile lor. Preoții. Episcopul își desfășoară slujirea sa de evanghelizare, de sfințire și de conducere în mod direct și folosindu-se înainte de toate de ajutorul preoților, care în virtutea hirotonirii sacre sunt părtași la misiunea episcopului: "Preoții, deși nu dețin plinătatea preoției și depind de episcopi în exercitarea puterii lor, sunt totuși uniți cu aceștia în demnitatea sacerdotală; în virtutea sacramentului preoției (...), ei sunt consacrați pentru a propovădui evanghelia, pentru a păstori pe credincioși și a celebra cultul divin..." (LG 28). Într-un anumit fel, ei îl fac prezent în comunitățile credincioșilor pe episcop, ale cărui funcțiuni și grijă pastorală le împărtășesc în parte (cf. LG 28). Călugării și călugărițele. Viața consacrată este, așadar, o viață dăruită Tatălui și oamenilor, așa cum Cristos s-a dăruit Tatălui pentru a împlini planul său de mântuire și de sfințire a oamenilor. Este o viață trăită cu Cristos și pe urmele lui Cristos curat, sărac și ascultător (cf. PC 1) într-o comunitate care este loc și subiect al misiunii în Biserică (cf. Congregația pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică, Viața fraternă în comunitate, cap. III). Fiecare familie călugărească este chemată să trăiască o experiență unică a lui Dumnezeu și în contemplarea și în mărturisirea unui aspect particular al vieții lui Cristos, trăită de propriul fondator ca dar al lui Dumnezeu făcut Bisericii. Laicii. Împreună cu preoții și cu călugării, laicii au în comun primul și fundamentalul dar și angajare: acela de a fi creștini, de a fi Biserică. Ei sunt bărbați și femei care, împărtășind în mod deplin misiunea Bisericii, trăiesc consacrarea baptismală printr-o existență compromisă în mod direct cu situațiile, activitățile, responsabilitățile vieții familiare, profesionale, sociale, ecleziale. Organismele de participare. În exercitarea slujirii sale pastorale, episcopul se folosește și de colaborarea organismelor de participare care, în special prin oferirea de evaluări, propuneri și sfaturi, pot să-i fie de mare ajutor în alegerea orientărilor și a programelor pastorale (consiliul prezbiteral, consiliul pastoral diecezan, consiliul diecezan pentru probleme economice, colegiul consultanților, comisiile diecezane). Curia diecezană. Pentru a exercita slujirea conducerii pastorale episcopul se folosește și de colaborarea persoanelor și a oficiilor care în ansamblul lor constituie curia diecezană. De aceea, curia trebuie să fie concepută ca un centru pastoral ce are ca finalitate promovarea și coordonarea vieții și activității pastorale în Biserica locală, în spirit de slujire față de diferitele articulații ale comunității diecezane, în strânsă și fidelă comuniune cu episcopul și executând directivele sale. Seminarul. Seminarul diecezan este instituția cu care Biserica particulară se angajează să asigure condițiile și mijloacele necesare pentru formarea viitorilor preoți. Seminarul, prin natura sa, este o comunitate eclezială în care candidații pot ajunge la acea maturitate umană și supranaturală care îi face capabili să se asemene, prin harul sacramentului preoției, cu Cristos, păstorul. Comunitatea diecezană și fiecare comunitate eclezială trebuie să se simtă solidară cu misiunea și viața seminarului, pe care Conciliul Vatican II îl numește "inima diecezei" (OT 5). Comunitatea creștină este chemată și să contribuie cu generozitate la necesitățile economice ale seminarului. II. Organele de comuniune și de participare Coresponsabilitatea în Biserică. În afară de credincioșii care au primit sacramentul preoției, angajarea de a participa la viața și la misiunea Bisericii este proprie fiecărui creștin deoarece se naște din sacramentele inițierii și ale maturității ecleziale și este reînnoită în celebrarea comunitară a Euharistiei. Această angajare este în același timp un drept și o îndatorire. Consiliul prezbiteral. Însă deoarece consultarea tuturor preoților nu poate să aibă loc așa de ușor, ori de câte ori trebuie examinate probleme de importanță deosebită și coordonată o pastorație de ansamblu, can. 495 din Codul de drept canonic stabilește ca în fiecare dieceză să fie constituit consiliul prezbiteral cu datoria de "a-l ajuta pe episcop în conducerea diecezei, conform dreptului, ca să fie promovat în cel mai înalt grad binele pastoral al porțiunii poporului lui Dumnezeu încredințate episcopului". Colegiul consultanților. Colegiul consultanților a fost voit pentru că nu întotdeauna este potrivit sau posibil să se convoace întregul consiliu prezbiteral. Can. 502, § 1 afirmă în mod generic că membri acestui consiliu are îndatoririle determinate de dreptul canonic. Consiliul pastoral diecezan. Revine consiliului pastoral, sub autoritatea episcopului, să studieze, să evalueze și să propună concluzii operative referitoare la activitățile pastorale ale diecezei (cf. can. 511). În desemnarea membrilor consiliului pastoral trebuie să se acorde atenție deosebită condiției "comuniunii depline" cu Biserica; acest lucru comportă: adeziunea la conținuturile credinței, propuse de magisteriu; docilitate față de păstorii legitimi; practica religioasă și corectitudine în comportamentul moral. Consiliul pastoral parohial. În gândirea Bisericii este considerat foarte important ca și în parohii să existe și să lucreze consiliul pastoral parohial. Consiliile pastorale parohiale sunt școli care educă la simțul și la slujirea comuniunii și contribuie - în măsura naturii lor și a finalităților lor - nu numai la crearea unei mentalități noi, ci și la construirea realității și la revelarea fizionomiei Bisericii conciliare. Consiliul pentru probleme economice. Toți credincioșii, dar mai ales laicii, sunt chemați să colaboreze la diferite niveluri ale administrării ecleziastice, punând la dispoziție propria competență unită cu simțul eclezial, îndeosebi în organismele prevăzute de Dreptul canonic. Aceste organisme sunt mai ales consiliul diecezan pentru probleme economice și consiliile parohiale pentru probleme economice. Ele sunt reglementate de dreptul comun (CDC) și de dreptul particular (dispozițiile episcopului) și sunt obligatorii. Credincioșii chemați să facă parte din aceste consilii trebuie să fie persoane experte în gestiunea bunurilor economice și să se remarce prin sensibilitate pastorală, coerență morală și comuniune deplină cu Biserica. Economul diecezan are datoria de a veghea pentru ca aceste consilii parohiale pentru probleme economice să acționeze conform criteriilor unei administrații ecleziale corecte. III. Parohia Parohia este Biserica întregului popor al lui Dumnezeu. Ea îi reunește pe credincioși fără a le cere altceva decât împărtășirea credinței și a unității catolice. Parohia și Biserica diecezană. Prin natura sa, parohia trăiește în comuniune intimă cu episcopul și cu Biserica diecezană. Păstorul propriu al parohiei. Comunitățile parohiale sunt "organizate din punct de vedere local sub conducerea unui păstor care ține locul episcopului" (SC 42). El este conducătorul, învățătorul, sfințitorul comunității pe care Cristos i-a încredințat-o prin intermediul episcopului. Comuniunea cu episcopul și cu preoții. Fiecare preot paroh trebuie să-și amintească de faptul că întotdeauna comuniunea cu episcopul și unirea cu preoții diecezei sunt condiții esențiale pentru autenticitatea și eficiența slujirii lor preoțești. Mântuirea sufletelor. Trimis pentru a zidi trupul lui Cristos, parohul trebuie să-și amintească mereu că regula supremă a acțiunii sale trebuie să fie mântuirea tuturor sufletelor pe care Dumnezeu i le-a încredințat, prin mandatul primit de la episcop. Schimbarea parohilor. Poporul lui Dumnezeu trebuie să știe că preotul, destinat să-și desfășoare slujirea într-o parohie determinată, nu devine niciodată proprietate a acelei parohii: preotul rămâne întotdeauna la dispoziția întregii dieceze și, dacă este necesar, a Bisericii Universale. Preotul, conștient că paternitatea sa spirituală nu cunoaște limite de spațiu și de timp, nu trebuie să-și lege niciodată în mod exclusiv perspectivele propriei vieți preoțești de parohia în care este păstor, ci să alimenteze în ea disponibilitatea deplină și filială pentru o ascultare generoasă și bucuroasă pentru a sluji Biserica lui Dumnezeu oriunde l-ar chema episcopul. Coresponsabilitatea în parohie. Fiind diferite și complementare, slujirile și carismele sunt necesare pentru creșterea Bisericii, fiecare conform propriei modalități. În lumina "ecleziologiei de comuniune" transmisă de Conciliul Vatican II, toți membri unei comunități sunt "coresponsabili" de viața și de creșterea sa în comuniune cu propriul păstor. Lucrarea formativă pe primul loc. După familie, parohia este prima formă de comunitate eclezială. De la parohie se primește în mod obișnuit vestirea evangheliei și harul sacramentelor. În ea se face în mod obișnuit prima experiență de Biserică. Pentru aproape toți membri săi, este practic singura școală de viață creștină. Structurile parohiale. Pentru a-și realiza misiunea, parohia se folosește de diferite servicii și structuri în domeniul liturgic, catehetic, caritativ, social, administrativ. În afară de consiliul pastoral parohial și consiliul parohial pentru probleme economice, care ar trebui să existe în fiecare parohie, mai pot fi amintite alte structuri deosebit de importante: Caritasul parohial; Centrul parohial pentru tineret și copii; Mass-media; Educația catolică. Parohia nu este autosuficientă. Parohia singură, numai cu forțele sale, foarte greu va fi în stare să dea răspuns adecvat unor exigențe deosebit de importante pentru viața pastorală cum ar fi: formarea cateheților; pregătirea animatorilor de grupuri, asociații etc.; formarea animatorilor liturgiei; formarea pentru angajarea socială și politică, în lumea școlii, a culturii, a muncii, a mass-media etc. IV. Decanatul Decanatul este spațiul în care se proiectează și se realizează o acțiune pastorală organică, se experimentează în mod concret comuniunea, colaborarea și coresponsabilitatea dintre parohiile vecine în comuniune cu Biserica diecezană și Universală. V. Grupurile ecleziale Instrumente de formare și participare. Grupurile ecleziale au contribuit mereu la formarea creștină a membrilor poporului lui Dumnezeu și la participarea solidară la misiunea Bisericii. Multiplele forme asociative. "Ele sunt un semn al libertății de forme în care se realizează unica Biserică și reprezintă o noutate sigură care trebuie încă să fie înțeleasă cum se cuvine în eficiența sa pozitivă" (Ioan Paul al II-lea, 29 septembrie 1984). Semn de comuniune și unitate în Cristos. În sintonie cu Conciliul Vatican II și cu magisteriul pontifical, trebuie amintit că apostolatul asociat este "semn al comuniunii și al unității Bisericii în Cristos" (AA 18). Acțiunea Catolică. În sintonie deplină cu magisteriul conciliar și postconciliar trebuie să exprimăm o apreciere vie și să recomandăm Acțiunea Catolică în care laicii se asociază liber în formă organică și stabilă, mânați de Duhul Sfânt, în comuniune cu episcopul și cu preoții, pentru a putea sluji, în modul propriu al vocației lor, cu o metodă specială, la creșterea întregii comunități creștine, la proiectele pastorale și la animarea evanghelică a tuturor ambientelor vieții, cu fidelitate și sârguință. Dreptul la asociere. Cu privire la dreptul credincioșilor, trebuie amintit faptul că nu este vorba de un fel de concesie a autorității, ci este o consecință a Botezului care cheamă pe fiecare credincios să participe activ la comuniunea și la misiunea Bisericii. Acest drept este stabilit de Conciliu: "Păstrând relația cuvenită cu autoritatea ecleziastică, laicii au dreptul să întemeieze asociații, să le conducă și să se înscrie în cele deja întemeiate" (AA 19). Codul de drept canonic se exprimă astfel: "Credincioșii au dreptul neștirbit de a înființa și de a conduce în mod liber asociații cu scopuri caritative și de milostivire sau de promovare a vocației creștine în lume, și de a se reuni pentru a urmări în comun aceleași scopuri" (can. 215). Criterii de eclezialitate. De vreme ce dreptul credincioșilor laici este în mod esențial raportat la viața de comuniune și la misiunea Bisericii, este indispensabil să se poată face referință la criterii clare și precise de discernământ și de recunoaștere a caracterului eclezial al diferitelor asociații. Aceste criterii sunt numite "criterii de eclezialitate". Ele sunt formulate în îndemnul apostolic Christifideles laici (nr. 30). Roadele concrete. Criteriile de eclezialitate își află verificarea în "roadele concrete" de ordin spiritual și apostolic care însoțesc opera unei asociații ecleziale. Slujirea autorității. Asociațiile trebuie să-și amintească de faptul că nu pot fi o alternativă pentru comunitatea parohială sau diecezană, ci trebuie să colaboreze cu ele, dispuse să se adapteze la planurile pastorale ale comunităților în care Dumnezeu le-a chemat să trăiască și să lucreze. Stimă reciprocă și colaborare. "Toți, păstori și credincioși, suntem obligați să favorizăm și să alimentăm continuu legături și raporturi frățești de stimă, de cordialitate, de colaborare între diferitele forme asociative de laici. Numai în felul acesta, bogăția darurilor și a carismelor pe care ne-o oferă Domnul poate să contribuie ordonat la zidirea casei comune", care cere "să se lase deoparte orice spirit de antagonism și de ceartă și să se întreacă mai degrabă în stimarea reciprocă, în prevenirea iubitoare și în voința de colaborare, cu răbdare, circumspecție, disponibilitate pentru sacrificiul pe care această întrecere poate să-l comporte" (Christifideles laici, nr. 31).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |