Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

16. STRUCTURI ECLEZIALE DIECEZANE

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

După ce am făcut o scurtă radiografie a situației în care ne aflăm referitor la structurile ecleziale existente în Dieceza de Iași, vom vedea acum drumul pe care trebuie să-l urmeze structurile ecleziale pentru ca Biserica noastră locală în care este prezentă Biserica lui Cristos, una, sfântă, catolică și apostolică, să-și poată îndeplini cât mai bine menirea de a-i duce pe toți oamenii la mântuire.

Biserica este "mister", adică o realitate care provine din adâncul misterului lui Dumnezeu unul și întreit. Ea trăiește prin opera unită a Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt care realizează mântuirea omului făcându-l să devină părtaș de comuniunea lor de viață. Însă Biserica, prin voința întemeietorului său, nu este numai mister. Ea este și instituție, este realitate structurată în mod organic, este trupul mistic al lui Cristos. Așa cum trupul este organism viu numai dacă este dotat cu organe care pulsează energie și viață, la fel organismul divin de mântuire, care este Biserica, are nevoie de diferite organe, constituite din structurile ecleziale. Trup mistic al lui Cristos, ea prelungește în timp și în spațiu misterul întrupării; este realitate umano-divină.

Această învățătură este exprimată în mod minunat în constituția dogmatică Lumen gentium la nr. 8: "Unicul mijlocitor, Cristos, a constituit pe acest pământ Biserica sa sfântă, comuniune de credință, de speranță și de dragoste, ca organism vizibil; el o susține fără încetare și, prin ea, revarsă asupra tuturor harul și adevărul. Dar societatea organizată ierarhic, pe de o parte, și trupul mistic al lui Cristos, pe de altă parte, adunarea vizibilă și comunitatea spirituală, Biserica de pe pământ și Biserica plină de bogății cerești nu trebuie considerate ca fiind două entități, căci formează o singură realitate, complexă, constituită dintr-un element uman și un element divin. De aceea, printr-o analogie nu lipsită de valoare, ea a fost comparată cu misterul Cuvântului întrupat. Căci, precum natura asumată de Cuvântul dumnezeiesc îi slujește acestuia ca instrument viu de mântuire, indisolubil unit cu el, într-un mod comparabil, organismul social al Bisericii e în serviciul Duhului lui Cristos care îi dă viață pentru creșterea trupului (cf. Ef 4,16)".

Ea este exprimată și în constituția despre liturgia sacră, unde se afirmă că Biserica este "caracterizată prin faptul că este în același timp umană și divină, văzută și înzestrată cu realități nevăzute, ferventă în acțiune și dăruită contemplației, prezentă în lume și totuși străină și călătoare, dar toate acestea în așa fel încât ceea ce este uman în ea să fie orânduit spre ceea ce e divin și subordonat lui, ceea ce este vizibil - invizibilului, acțiunea - contemplației și realitatea prezentă - cetății viitoare spre care tindem".

 

I. Biserica particulară, adică dieceza

Biserica particulară, adică dieceza, realizează în mod deplin aici și acum Biserica Universală. De fapt, dieceza este realizarea istorică și vizibilă a Bisericii, făcută din cuvinte, din gesturi, din structuri, din inițiative practice, din relații personale care izvorăsc din comuniunea credincioșilor, adică din bunurile misterioase care provin din Preasfânta Treime, dăruite nouă de Domnul înviat prin acțiunea Duhului și mijlocirea Bisericii.

Deci credinciosul este chemat să trăiască în mod deplin apartenența sa la Biserica unică și universală în comunitatea diecezană.

 

Episcopul

În persoana episcopului, asistat de preoți, este prezent în mijlocul credincioșilor Domnul Isus Cristos; pentru aceasta, credincioșii sunt invitați să "adere la episcop așa cum aderă Biserica la Isus Cristos și cum aderă Isus Cristos la Tatăl" (cf. LG 21.26). Așa cum învață Conciliul, episcopul este "principiul vizibil" și "fundamentul" unității Bisericii particulare, al cărui "reprezentant" și "responsabil" este (LG 22-23). Episcopul unește în sine funcția de a sfinți, de a învăța și de a conduce, funcții pe care le exercită în comuniune ierarhică cu capul și cu membrii colegiului episcopal (cf. CDC, can. 375 § 2). Astăzi este deosebit de importat de a redescoperi locul central al persoanei episcopului în Biserica diecezană, paternitatea sa și slujirea sa de păstor și de învățător al credinței.

 

Vicarul general

Îl ajută pe episcop în conducerea întregii dieceze, cu putere ordinară reglementată de Dreptul canonic; lui îi revine și misiunea specială de a se îngriji de raportul cu preoții pentru a vedea care sunt așteptările, speranțele și greutățile lor.

 

Preoții

Episcopul își desfășoară slujirea sa de evanghelizare, de sfințire și de conducere în mod direct și folosindu-se înainte de toate de ajutorul preoților, care în virtutea hirotonirii sacre sunt părtași la misiunea episcopului: "Preoții, deși nu dețin plinătatea preoției și depind de episcopi în exercitarea puterii lor, sunt totuși uniți cu aceștia în demnitatea sacerdotală; în virtutea sacramentului preoției (...), ei sunt consacrați pentru a propovădui evanghelia, pentru a păstori pe credincioși și a celebra cultul divin..." (LG 28). Deși sunt destinați la diferite oficii, preoții constituie împreună cu episcopul lor, ai căror "colaboratori", "ajutor și instrument", "o unică preoțime" sunt. Într-un anumit fel, ei îl fac prezent în comunitățile credincioșilor pe episcop, ale cărui funcțiuni și grijă pastorală le împărtășesc în parte (cf. LG 28). Este oportun ca toți preoții să simtă cât mai mult posibil și să exprime sensul de apartenență la unica preoțime și în această unitate să găsească o hrană spirituală pentru viața lor sacerdotală.

 

Călugării și călugărițele

"Viața consacrată prin profesiunea sfaturilor evanghelice este o formă stabilă de viață în care credincioșii, urmându-l pe Cristos mai îndeaproape sub acțiunea Duhului Sfânt, se consacră cu totul lui Dumnezeu, iubit mai presus de toate, pentru ca închinați cu un titlu nou și deosebit cinstirii sale, edificării Bisericii și mântuirii sufletelor, să dobândească desăvârșirea dragostei în slujba împărăției lui Dumnezeu și, deveniți în Biserică un semn luminos, să prevestească gloria cerească" (CDC, can. 573, § 1). Viața consacrată este, așadar, o viață dăruită Tatălui și oamenilor, așa cum Cristos s-a dăruit Tatălui pentru a împlini planul său de mântuire și de sfințire a oamenilor. Este o viață trăită cu Cristos și pe urmele lui Cristos curat, sărac și ascultător (cf. PC 1) într-o comunitate care este loc și subiect al misiunii în Biserică (cf. Congregația pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică, Viața fraternă în comunitate, cap. III). Fiecare familie călugărească este chemată să trăiască o experiență unică a lui Dumnezeu și în contemplarea și în mărturisirea unui aspect particular al vieții lui Cristos, trăită de propriul fondator ca dar al lui Dumnezeu făcut Bisericii.

Consacrarea este exprimată într-o varietate de forme vechi și noi "distincte între ele, dar complementare. Persoanele consacrate în întregime dedicate contemplării sunt în mod special imaginea lui Cristos care se roagă pe munte. Persoanele consacrate cu viață activă manifestă aceasta în timp ce vestesc mulțimilor împărăția lui Dumnezeu sau îi vindecă pe cei bolnavi și răniți și îi convertesc la o viață mai bună pe cei păcătoși sau îi binecuvântează pe copii și fac bine tuturor" (Ioan Paul al II-lea, Vita consecrata, 32). Fiecare institut și fiecare comunitate este "centru de spiritualitate" și "casă de rugăciune".

Călugării și călugărițele, "participând în mod particular la natura sacramentală a poporului lui Dumnezeu" (Mutuae relationes, 10), aparțin inimii Bisericii și sunt în slujba misiunii sale mântuitoare. Ei îmbogățesc viața și acțiunea pastorală a diecezei cu carisma lor, pusă în slujba Bisericii particulare. De aici necesitatea unei depline valorizări a lor și a unei inserări adecvate în pastorația organică a diecezei.

 

Laicii

Împreună cu preoții și cu călugării, laicii au în comun primul și fundamentalul dar și angajare: acela de a fi creștini, de a fi Biserică. Ei sunt bărbați și femei care, împărtășind în mod deplin misiunea Bisericii, trăiesc consacrarea baptismală printr-o existență compromisă în mod direct cu situațiile, activitățile, responsabilitățile vieții familiare, profesionale, sociale, ecleziale.

 

Organismele de participare

În exercitarea slujirii sale pastorale, episcopul se folosește și de colaborarea organismelor de participare care, în special prin oferirea de evaluări, propuneri și sfaturi, pot să-i fie de mare ajutor în alegerea orientărilor și a programelor pastorale (consiliul prezbiteral, consiliul pastoral diecezan, consiliul diecezan pentru probleme economice, colegiul consultanților, comisiile diecezane).

 

Curia diecezană

Pentru a exercita slujirea conducerii pastorale episcopul se folosește și de colaborarea persoanelor și a oficiilor care în ansamblul lor constituie curia diecezană.

De aceea, curia trebuie să fie concepută ca un centru pastoral ce are ca finalitate promovarea și coordonarea vieții și activității pastorale în Biserica locală, în spirit de slujire față de diferitele articulații ale comunității diecezane, în strânsă și fidelă comuniune cu episcopul și executând directivele sale.

Trebuie să fie redactat un regulament intern pentru funcționarea curiei în care, printre altele, să fie specificate competențele, ca și izvoarele economice din care să se ia pentru funcționarea și activitățile promovate de fiecare oficiu.

Vicarul general prezidează și coordonează toate secțiunile și activitățile curiei.

Curia diecezană se împarte în trei secțiuni: pastorală, administrativă, judecătorească.

 

a) Secțiunea pastorală

Secțiunea pastorală este condusă de un delegat episcopal. Delegatul episcopal pentru pastorație va fi prin drept directorul oficiului pastoral diecezan, prin care își va exercita propria funcție de a coordona și armoniza activitatea diferitelor oficii pastorale, subîmpărțite în diferite sectoare.

Sectorul evanghelizare: oficiul pentru evanghelizare și cateheză; oficiul pentru pastorația misionară și pentru colaborarea dintre Biserici; oficiul pentru pastorația tineretului; oficiul pentru pastorația familiei; oficiul pentru pastorația scolastică; oficiul pentru comunicații sociale; oficiul pentru bunurile culturale și arta sacră; centru cultural catolic.

Sectorul liturgie și sfințire: oficiul pentru cultul divin; centrul diecezan pentru vocații.

Sectorul caritate și promovare umană: Caritas diecezan; oficiul pentru pastorația socială și a muncii; oficiul pentru pastorația sanitară; oficiul pelerinaje; oficiul pentru studenți.

Fiecare oficiu trebuie să aibă un responsabil numit de episcop.

 

b) Secțiunea administrativă

Delegatul episcopal coordonează activitatea oficiilor administrative din curie. În administrarea bunurilor trebuie să se respecte cu fidelitate directivele legilor canonice și civile, ținând mereu cont de scopul pastoral al bunurilor Bisericii. În mod normal, delegatul episcopal pentru secțiunea administrativă este bine să fie economul diecezan. Fac parte din secțiunea administrativă a curiei: administrația; competențele economului diecezan; oficiul administrativ al diecezei; administrarea persoanelor juridice care nu au administratori proprii.

Economului diecezan îi revine obligația de a veghea asupra administrării tuturor entităților dependente de autoritatea ecleziastică și reprezentarea juridică a unora dintre ele.

 

c) Secțiunea judecătorească

În Biserică, încă din primele veacuri, existau două tribunale distincte pentru administrarea justiției: tribunalul papei și tribunalul episcopului. În cadrul Bisericii particulare puterea judecătorească revine în mod direct episcopului diecezan. Lui îi revine să judece în prima instanță cauzele credincioșilor din dieceza sa care nu sunt rezervate Scaunului Apostolic sau tribunalului de apel (cf. can. 1419, § 2). În partea superioară a tribunalului stă figura judecătorului. El desfășoară funcția tipică a lui magistratus romanus, care constă în a face dreptate; această funcție, în dreptul canonic capătă semnificația precisă de rezolvare a unei controverse aplicând legea care este în vigoare, după o constatare atentă a faptelor. În îndeplinirea funcției sale, judecătorul desfășoară o funcție care este eminamente pastorală, adică în slujba mântuirii sufletelor, deci are o mare responsabilitate.

Episcopul trebuie să constituie în dieceza sa un vicar judecătoresc și un număr suficient de judecători diecezani. Vicarul judecătoresc formează împreună cu episcopul un tribunal unic, așa încât nu se poate face apel la episcop împotriva unei sentințe a vicarului sau invers (can. 1422, § 2). Prin urmare, episcopul nu poate să modifice o sentință a vicarului judecătoresc, dar poate să-și rezerve sieși cauza, caz în care vicarul judecătoresc nu mai poate interveni.

 

Cancelarul diecezan

În fiecare curie trebuie să fie numit un cancelar, a cărui principală funcție constă, dacă nu este stabilit altfel de dreptul particular, în a avea grijă ca actele curiei să fie redactate și duse la bun sfârșit, iar copiile lor să fie păstrate în arhiva curiei (can. 484, § 1). Notarii și deci cancelarul au datoria:

- să redacteze actele și documentele privind decretele, dispozițiile, obligațiile sau celelalte practici care necesită intervenția lor;

- să noteze în scris cu fidelitate tot ceea ce se face sau se spune, iar la urmă să semneze și să indice locul, ziua, luna și anul;

- să arate, respectând necesarele precauții și formalități, actele și documentele înregistrate persoanelor care le cer în mod legitim, și să autentifice copiile, declarându-le conforme cu originalul.

 

Vicarul episcopal pentru viața consacrată

Este potrivit ca în dieceză să fie constituită funcția de vicar episcopal pentru viața consacrată, destinat să presteze o slujire de colaborare în acest domeniu cu slujirea pastorală a episcopului; această funcție nu asumă nici un rol propriu al autorității superiorilor. Fiecare episcop rezidențial trebuie să determine clar atribuțiile specifice ale acestei funcții și, după o examinare atentă, să o încredințeze persoanei competente, care să cunoască foarte bine viața călugărească, să știe să o aprecieze și să dorească dezvoltarea ei.

Apoi, cât privește îndeplinirea acestei funcții, se recomandă să intervină în mod corespunzător (de exemplu ca și consultanți sau cu alt titlu) și diferitele categorii de călugări și călugărițe: adică preoți, confrați laici și călugărițe, dotați cu toții cu necesarele calități.

Așadar, mandatul vicarului episcopal pentru congregațiile de călugări și de călugărițe este acela de a ajuta la îndeplinirea unei misiuni care în sine este proprie și exclusivă a episcopului, adică grija față de viața călugărească în dieceză și inserarea ei în ansamblul activității pastorale. Pentru aceasta, se recomandă ca episcopul să-i consulte pe călugări și pe călugărițe la numirea vicarului episcopal pentru viața consacrată (cf. Mutuae relationes, 54).

Seminarul

Comunitatea diecezană, știind bine că "slujirea preoțească" este o componentă esențială a existenței sale, pe bună dreptate trebuie să se preocupe de propriul viitor angajându-se în toate modalitățile pentru ca să nu lipsească niciodată preoți, formați cum se cuvine, care să poată conduce, în unire cu episcopul, comunitățile creștine.

Această preocupare este cu atât mai vie cu cât este vorba de a da viitorilor preoți - pe plan uman, cultural și spiritual - o formare care să-i facă apți să realizeze o pastorație conform învățăturilor Conciliului Vatican II într-o lume care este în evoluție continuă.

Seminarul diecezan este instituția cu care Biserica particulară se angajează să asigure condițiile și mijloacele necesare pentru formarea viitorilor preoți. Seminarul, prin natura sa, este o comunitate eclezială în care candidații pot ajunge la acea maturitate umană și supranaturală care îi face capabili să se asemene, prin harul sacramentului preoției, cu Cristos, păstorul.

Formarea viitorilor preoți pentru viața pastorală angajează seminarul să asigure o pregătire corespunzătoare atât din punct de vedere spiritual, teologic, pastoral și liturgic, cât și din punct de vedere cultural uman, deoarece preotul, deși nu trebuie să fie un specialist în toate domeniile, va trebui să fie persoana la care poate apela oricine observând în el capacitatea de a dialoga cu oamenii timpului nostru.

Comunitatea diecezană și fiecare comunitate eclezială trebuie să se simtă solidară cu misiunea și viața seminarului, pe care Conciliul Vatican II îl numește "inima diecezei" (OT 5). Această sensibilitate va trebui să se exprime înainte de toate în rugăciunea făcută "stăpânului secerișului" ca să cheme mulți fii ai săi la preoție și pentru ca cei chemați să corespundă cu generozitate.

Fiecare comunitate creștină trebuie să-și amintească de faptul că vocațiile la preoție, ca orice altă vocație la viața consacrată, sunt un dar al lui Dumnezeu și în același timp rod al propriei vitalități ecleziale care se exprimă în mod deosebit în capacitatea de a comunica tinerilor bucuria mare de a-și angaja propria viață pentru evanghelie.

Implicarea comunităților creștine trebuie să se extindă în forme de colaborare ordonată pentru formarea viitorilor preoți. Modurile practice pentru realizarea acestei colaborări trebuie să fie studiate de rectorul seminarului cu ajutorul consiliului prezbiteral și ascultând și părerea consiliului pastoral diecezan.

Episcopul, ca prim maestru al vocațiilor în dieceza sa ca și al formării propriilor preoți, în fiecare sector în care ea se exprimă: spiritual, doctrinar și pastoral, trebuie să mențină contacte personale cu proprii seminariști. Rectorul, ca reprezentant al episcopului și primul responsabil al vieții seminarului și al formării studenților, trebuie să promoveze opera educativă generală a seminarului în conformitate cu un proiect de formare care, fiind pregătit în colaborare cu preoțimea și fiind consultat și consiliul pastoral diecezan, să fie aprobat în mod direct de ordinariul locului. Pe cât posibil, trebuie să fie prezenți și activi în seminar alți educatori, înainte de toate un director spiritual și un vicerector, care să colaboreze direct cu rectorul, și prin mărturia vieții lor comunitare să-i ajute în drumul formativ pe seminariști.

Trebuie să se realizeze o tot mai adecvată operă de informare a comunității diecezane, cu o atenție deosebită față de preoțime, cu privire la proiectul educativ, situația și viața seminarului.

Comunitatea creștină este chemată și să contribuie cu generozitate la necesitățile economice ale seminarului.

 

II. Organele de comuniune și de participare

Coresponsabilitatea în Biserică

Biserica noastră locală este conștientă de ceea ce învață Conciliul cu privire la coresponsabilitatea fiecărui membru al poporului lui Dumnezeu în viața și în misiunea Bisericii. Îndeosebi, vrea să amintească ceea ce se citește în îndemnul apostolic Christifideles laici (nr. 55): "Lucrători ai viei sunt toți membrii poporului lui Dumnezeu: preoții, călugării și călugărițele, credincioșii laici, toți în același timp obiect și subiect al comuniunii Bisericii și ai participării la misiunea sa de mântuire. Toți și fiecare în parte muncim în unica și comuna vie a Domnului prin carismele și slujirile diferite și complementare".

În afară de credincioșii care au primit sacramentul preoției, angajarea de a participa la viața și la misiunea Bisericii este proprie fiecărui creștin deoarece se naște din sacramentele inițierii și ale maturității ecleziale și este reînnoită în celebrarea comunitară a Euharistiei. Această angajare este în același timp un drept și o îndatorire.

Formele de participare și de coresponsabilitate eclezială sunt multiple. Se merge de la exercitarea funcției de naș față de cei botezați și miruiți, la diferitele slujiri, instituite și existente de fapt, prin intermediul cărora se realizează funcția profetică, preoțească și regească a fiecărui creștin; de la asociațiile de diferite tipuri la activitatea desfășurată de acele organisme care s-au dezvoltat după Conciliul Vatican II "ca instrumente și momente de studiu, de programare, de coordonare și de verificare a acțiunii pastorale a diecezei și a parohiei, în comuniune și sub conducerea episcopului diecezan, respectiv a parohului".

Între organismele de comuniune și participare luăm în considerare îndeosebi: consiliul prezbiteral; colegiul consultanților; consiliul pastoral diecezan; consiliul pastoral parohial; consiliul diecezan pentru probleme economice; consiliul parohial pentru probleme economice.

Sinodul nostru, în sintonie cu toată Biserica, reînnoiește aici voința ca organismele de comuniune și participare eclezială să fie promovate și susținute cu toată tăria. În acest scop se amintește că reușita acestor organisme depinde în mare parte:

- de maturitatea spirituală a participanților și de iubirea lor față de Biserică;

- de conștiința clară că din trăirea comuniunii trebuie să răsară misiunea;

- din convingerea că pastorația nu este numai o chestiune de bunăvoință, dar cere reflecție adecvată, alegeri coerente, intenții constante, verificări corespunzătoare, cu aportul responsabil al tuturor;

- din claritatea cu privire la raportul dintre ierarhie și ceilalți credincioși în cadrul unicei Biserici;

- din lucrarea de implicare a episcopului și a parohilor care se încred și primesc persoanele și propunerile.

Subliniind importanța pe care o au organismele de comuniune și de participare în viața Bisericii diecezane, acest Sinod vrea să amintească și de semnificația corectă a naturii aproape exclusiv "consultative" a votului membrilor.

Ea nu trebuie să fie citită în cheie reductivă a demnității și responsabilității personale; în schimb are o semnificație teologică ce provine din însăși natura Bisericii comuniune: dacă pe de o parte pentru o comunitate mai deplină și apostolică sunt utile și oportune episcopului reflecția și părerea întregii comunități diecezane cu privire la marile probleme pastorale ale diecezei, pe de altă parte preoții și comunitatea diecezană, reprezentați de consiliul pastoral respectiv de consiliul pastoral diecezan, vor recunoaște de bunăvoie carisma de conducere a episcopului, căruia îi revin deciziile definitive.

Același lucru trebuie spus despre orice alt organism de participare în privința celui care îl reprezintă pe episcop. Nu sunt în joc bunuri de care omul poate să dispună în mod liber, ci bunurile mântuirii, de care episcopul în Biserica particulară este păzitor și împărțitor autentic, prin dispoziție divină.

Natura consultativă a organismelor de participare nu este deci nici un semn de neîncredere, nici o limitare a responsabilității și participării, ci este unica formă potrivită pentru realitatea particulară a Bisericii și a misiunii sale.

 

Consiliul prezbiteral

Hirotonirea preoțească face din preoți "colaboratori și sfătuitori necesari în slujirea episcopilor, în funcția lor de a învăța, de a sfinți și de a păstori poporul lui Dumnezeu" (PO 7); ea impune episcopilor să-i considere pe preoți "ca frați și prieteni" (PO 7), ca pe niște "colaboratori providențiali" (CD 28).

În virtutea hirotonirii și a misiunii, preoții sunt investiți cu dreptul-obligația de a participa în mod responsabil la viața tuturor Bisericilor și îndeosebi a propriei dieceze, exercitând în ea slujirea lor. Canonul 384 din Codul de drept canonic îl obligă pe episcop să-i asculte "ca pe niște ajutători și sfătuitori". Este normal ca acest lucru să aibă loc nu numai ascultând pe fiecare preot în parte, dar și în grup într-o singură adunare. Atunci când are loc acest lucru se face vizibilă într-o anumită măsură colegialitatea care este într-un fel subînțeleasă de Presbyterorum ordinis, nr. 8, acolo unde scrie că ei, "constituiți prin hirotonire în starea preoțească, sunt toți uniți între ei printr-o strânsă fraternitate sacramentală, dar în mod deosebit ei formează o unică preoțime în dieceza pentru a cărei servire sunt numiți sub ascultarea episcopului propriu". Această fraternitate sacramentală intimă în comuniunea ierarhică, ce se exprimă în mod minunat în concelebrarea Euharistiei prezidată de episcop, este pe de altă parte condiție ce nu se poate elimina pentru eficiența slujirii preoțești (cf. PO 7). Se reconfirmă obligația ca întregul cler diecezan să participe la reuniunile cu caracter pastoral.

Însă deoarece consultarea tuturor preoților nu poate să aibă loc așa de ușor, ori de câte ori trebuie examinate probleme de importanță deosebită și coordonată o pastorație de ansamblu, can. 495 din Codul de drept canonic stabilește ca în fiecare dieceză să fie constituit consiliul prezbiteral cu datoria de "a-l ajuta pe episcop în conducerea diecezei, conform dreptului, ca să fie promovat în cel mai înalt grad binele pastoral al porțiunii poporului lui Dumnezeu încredințate episcopului".

Conform normelor din Codul de drept canonic, consiliul prezbiteral trebuie să reprezinte, pe cât posibil, pe toți preoții, mai ales în ceea ce privește diferitele slujiri și diferitele zone ale diecezei; cel puțin jumătate din membrii sunt aleși; cealaltă jumătate este de drept numită de episcop.

Consiliul prezbiteral are numai vot consultativ; episcopul îl consultă în chestiunile de importanță mai mare; numai în unele cazuri, prevăzute în mod expres de drept, are vot deliberativ.

Preoții chemați să facă parte din consiliul prezbiteral trebuie să considere foarte importantă pentru Biserica diecezană slujirea la care sunt chemați, să participe cu sârguință la ședințe, să-și dea cu generozitate contribuția lor de experiență și de consiliere.

Rămânând valabilă dispoziția can. 500, § 3 din Codul de drept canonic ("Consiliul prezbiteral nu poate niciodată să acționeze fără episcopul diecezan, căruia îi revine în exclusivitate și grija de a da publicității cele ce au fost stabilite"), consiliul trebuie să studieze cele mai bune moduri pentru ca tot ceea ce a fost decis de consiliu să fie adus la cunoștința tuturor preoților și, dacă este cazul, la cunoștința întregii comunități diecezane.

 

Colegiul consultanților

Colegiul consultanților a fost voit pentru că nu întotdeauna este potrivit sau posibil să se convoace întregul consiliu prezbiteral. Canonul 502, § 1 afirmă în mod generic că membri acestui consiliu are îndatoririle determinate de dreptul canonic. Revine colegiului consultanților:

- să aleagă preotul care să conducă dieceza atunci când scaunul episcopal este împiedicat, dacă lipsește sau este împiedicat episcopul coadiutor și nu există lista pe care a întocmit-o episcopul diecezan (can. 413, § 2);

- să informeze cât mai repede Scaunul apostolic despre moartea episcopului diecezan, dacă nu există episcop auxiliar (can. 422);

- să conducă dieceza, când scaunul episcopal devine vacant, până la constituirea administratorului diecezan, dacă nu există episcop auxiliar și Sfântul Scaun nu a stabilit altfel (can. 419);

- să aleagă administratorul diecezan (can. 421, § 1; 430, § 2).

Episcopul diecezan trebuie să asculte părerea colegiului consultanților:

- înainte de a numi economul diecezan (can. 494, § 1);

- înainte de a-l înlătura pe economul diecezan (can. 494, § 2);

- înainte de a îndeplini acte de administrație care sunt de mai mare importanță (can. 1277).

Este necesar consimțământul colegiului consultanților:

- în toate cazurile în care este necesar consimțământul consiliului pentru probleme economice;

- pentru ca administratorul diecezan să poată da, după un an de scaun episcopal vacant, excardinarea, încardinarea, autorizarea de transfer într-o altă Biserică particulară (can. 272);

- pentru ca administratorul diecezan să poată înlătura din funcție pe cancelar și pe ceilalți notari (can. 484);

- pentru ca administratorul diecezan să poată da scrisori dimisoriale pentru clericii seculari (can. 1018, § 1, 2E).

 

Consiliul pastoral diecezan

Biserica noastră locală primește cu adeziune deplină învățătura Sfântului Părinte în îndemnul apostolic Christifideles laici: "Sinodul recent a cerut [...] să se favorizeze crearea consiliilor pastorale diecezane, la care să se recurgă în funcție de necesități. În realitate este vorba de forma principală de colaborare și de dialog, ca și de discernământ, la nivel diecezan. Participarea credincioșilor laici la aceste consilii va putea lărgi recurgerea la consultare; principiul colaborării - care în anumite cazuri este și de decizie - va fi aplicat într-un mod mai extins și mai puternic" (nr. 25).

Consiliul pastoral diecezan este organismul în care, în mod concret și în forma de reprezentare, se împarte și se exercită responsabilitatea comună a membrilor Bisericii diecezane pentru a-i da chipul Bisericii pe care Dumnezeu vrea să o zidească într-un anumit loc în Duhul Sfânt, responsabilitate ce revine tuturor celor botezați în comuniune cu păstorii, conform harului care este dăruit fiecăruia.

Revine consiliului pastoral, sub autoritatea episcopului, să studieze, să evalueze și să propună concluzii operative referitoare la activitățile pastorale ale diecezei (cf. can. 511).

"Consiliul pastoral este format din credincioși creștini care sunt în comuniune deplină cu Biserica Catolică, atât clerici și membri ai institutelor de viață consacrată, cât mai ales laici, care sunt desemnați conform criteriilor stabilite de episcopul diecezan. Credincioșii desemnați să facă parte din consiliul pastoral să fie astfel aleși încât prin ei să fie de fapt reprezentată întreaga porțiune a poporului lui Dumnezeu, care constituie dieceza, ținându-se seama de diferitele zone ale diecezei, de condițiile sociale și profesionale ale celor ce trebuie aleși, precum și de rolul pe care îl au în apostolat, atât la nivel individual, cât și la nivel colectiv. Să nu fie desemnați să facă parte din consiliul pastoral decât credincioșii care se remarcă prin credință sigură, moravuri bune și prudență" (can. 512).

În desemnarea membrilor consiliului pastoral trebuie să se acorde atenție deosebită condiției "comuniunii depline" cu Biserica; acest lucru comportă: adeziunea la conținuturile credinței, propuse de magisteriu; docilitate față de păstorii legitimi; practica religioasă și corectitudine în comportamentul moral.

De asemenea, trebuie să se țină cont de exigența "reprezentării". Deși membrii consiliului pastoral nu pot fi numiți reprezentanți în sens juridic ai întregii comunități diecezane, este bine totuși ca să fie ca o imagine și un semn al întregii dieceze.

Din natura sa, consiliul pastoral nu are îndatoriri operative, ci de studiere, de evaluare, de propunere operativă (cf. can. 511). Numai în mod excepțional, cu mandatul episcopului, consiliul poate asuma funcții operative, în colaborare cu oficiile competente.

Membrii consiliului pastoral - preoți, diaconi, călugări sau laici - trebuie să considere foarte importantă pentru Biserica diecezană slujirea la care sunt chemați, să fie dispuși la sacrificiile pe care le comportă participarea la lucrările consiliului, să-și aducă în mod generos contribuția lor de experiență și de consiliere.

 

Consiliul pastoral parohial

În gândirea Bisericii este considerat foarte important ca și în parohii să existe și să lucreze consiliul pastoral parohial. Consiliile pastorale parohiale sunt școli care educă la simțul și la slujirea comuniunii și contribuie - în măsura naturii lor și a finalităților lor - nu numai la crearea unei mentalități noi, ci și la construirea realității și la revelarea fizionomiei Bisericii conciliare.

Consiliul pastoral parohial, prezidat de paroh, este organismul în care credincioșii, împreună cu aceia care participă la grija pastorală a parohiei, își aduc ajutorul lor la promovarea activității pastorale (cf. can. 536). Consiliul pastoral parohial trebuie să fie format în așa fel încât tot poporul lui Dumnezeu să fie, pe cât posibil, reprezentat. În jurul parohului, care este prin drept președintele, se adună atât reprezentanții comunităților călugărești și ai asociațiilor și grupurilor existente în parohie, cât și membrii aleși de comunitatea parohială. Membrii consiliului pastoral parohial trebuie să fie credincioși care trăiesc în comuniune deplină cu Biserica Catolică și se remarcă prin credință statornică, un comportament exemplar, practică religioasă, prudență și spirit de slujire.

Îndatorirea principală a consiliului pastoral parohial este de a-și da seama de întreaga angajare pastorală a comunității, a elabora un plan pastoral parohial și a fi ca un centru de animare și de stimulare pentru ca acel program să fie dus la îndeplinire. Planul pastoral parohial trebuie să fie redactat studiind situația pastorală a parohiei, necesitățile sale, posibilitățile sale și slujirile care trebuie realizate, cu o atenție constantă la toate orientările și propunerile Bisericii diecezane.

Deoarece consiliul pastoral parohial este organismul care exprimă și realizează mai bine participarea comunitară la viața și la edificarea comunității ecleziale, poate să fie obligatorie constituirea sa în fiecare parohie a diecezei. Atunci când parohia are dimensiuni care nu permit constituirea consiliului pastoral parohial, se poate studia posibilitatea constituirii unui consiliu pastoral interparohial sau decanal.

 

Consiliul pentru probleme economice

Biserica, realitate ce este compusă dintr-un element uman și un element divin, are nevoie să se folosească de mijloace umane chiar și de natură materială pentru desfășurarea misiunii sale; însă ea se folosește de lucrurile vremelnice "în măsura în care o cere propria misiune" (GS 76). De aceea, Biserica "are dreptul înnăscut, în mod independent de puterea civilă, să dobândească, să posede, să administreze și să înstrăineze bunuri materiale, pentru a-și atinge scopurile proprii" (can. 1254, § 1). Aceste scopuri sunt: promovarea cultului divin, operele de apostolat și de caritate. De asemenea, Biserica trebuie să se îngrijească de întreținerea slujitorilor sacri (cf. can. 222, § 1). Dacă nu ar exista aceste finalități, posesia și folosirea bunurilor materiale ar fi lipsită de justificare eclezială.

Așadar, dieceza, parohiile și alte entități ecleziastice, pentru scopurile de mai sus, pot să posede bunuri care să fie și izvor de beneficii. În dieceza noastră este vorba de beneficii foarte limitate.

Lipsind aceste mijloace proprii, este normal ca datoria de a furniza mijloacele necesare să revină membrilor comunității ecleziale, așa cum amintește can. 222 și cum am învățat din totdeauna din "Poruncile Bisericii": "Să plătești Bisericii simbria și celelalte datorii către dânsa după legi și obiceiuri". De unde vine datoria tuturor celor botezați - clerici, călugări sau laici - să vină în ajutorul nevoilor Bisericii? Nu derivă numai din elementul principal, conform căruia orice formă de asociere stabilă de persoane, care urmăresc cu convingere și libertate finalități comune, este responsabilă de serviciile și de resursele care sunt necesare pentru a trăi și a se răspândi. Mai profund, această datorie derivă dintr-o idee precisă despre Biserică, aceea pe care ne-a învățat-o Conciliul: o Biserică ce este manifestare concretă a misterului comuniunii și instrument pentru creșterea sa, care recunoaște tuturor celor botezați care o compun o adevărată egalitate în demnitate și cere fiecăruia angajarea coresponsabilității, care trebuie trăită în termeni de solidaritate nu numai afectivă, dar efectivă, participând fiecare, conform condiției și îndatoririlor proprii, la edificarea istorică și concretă a comunității ecleziale și asumând cu convingere și cu bucurie truda și obligațiile pe care le comportă (cf. can. 204 și 208).

Toți credincioșii trebuie să-și amintească de datoria de a contribui - în funcție de propriile posibilități și conform normelor dreptului comun și ale dreptului particular - la nevoile Bisericii și la întreținerea demnă a preoților care sunt în slujba lor.

Valorile participării și coresponsabilității trebuie să fie trăite nu numai în momentul găsirii mijloacelor economice necesare pentru viața Bisericii, dar și în momentul administrării. Toți credincioșii, dar mai ales laicii, sunt chemați să colaboreze la diferite niveluri ale administrării ecleziastice, punând la dispoziție propria competență unită cu simțul eclezial, îndeosebi în organismele prevăzute de Dreptul canonic. Aceste organisme sunt mai ales consiliul diecezan pentru probleme economice și consiliile parohiale pentru probleme economice. Ele sunt reglementate de dreptul comun (CDC) și de dreptul particular (dispozițiile episcopului) și sunt obligatorii. Credincioșii chemați să facă parte din aceste consilii trebuie să fie persoane experte în gestiunea bunurilor economice și să se remarce prin sensibilitate pastorală, coerență morală și comuniune deplină cu Biserica. Economul diecezan are datoria de a veghea pentru ca aceste consilii parohiale pentru probleme economice să acționeze conform criteriilor unei administrații ecleziale corecte.

 

III. Parohia

În îndemnul apostolic Christifideles laici, Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea scrie despre parohie: "Comuniunea eclezială, deși are mereu o dimensiune universală, își are exprimarea sa nemijlocită și vizibilă în parohie: ea este ultima localizare a Bisericii, este într-un anumit sens însăși Biserica ce trăiește în mijlocul caselor fiilor și fiicelor sale. Este necesar ca toți să redescoperim, în credință, adevăratul chip al parohiei, adică însuși "misterul" Bisericii prezentă și activă în ea" (nr. 26).

 

Natura parohiei

Cuvintele Sfântului Părinte sunt cea mai autoritară confirmare a ceea ce Conciliul Vatican II, Codul de drept canonic, magisteriul constant al episcopului nostru au menționat cu privire la natura și importanța parohiei: "Parohia este o comunitate precisă de credincioși, constituită în mod stabil în cadrul Bisericii particulare, a cărei grijă pastorală, sub autoritatea episcopului diecezan, este încredințată unui paroh în calitate de păstor propriul al ei" (can. 515, § 1).

Parohia este Biserica întregului popor al lui Dumnezeu. Ea îi reunește pe credincioși fără a le cere altceva decât împărtășirea credinței și a unității catolice. Ambiția ei este de a aduna în unitate persoanele de toate vârstele, straturile sociale, mentalitățile și experiențele spirituale. Deci parohia, mică sau mare, nu este în primul rând structură, teritoriu, edificiu; parohia este înainte de toate "comunitate de credincioși", familie a lui Dumnezeu frățească și primitoare, compusă din toate categoriile de persoane: copii, adolescenți, tineri, soți, părinți, bătrâni, sănătoși, bolnavi, așa-numiții "îndepărtați", cei sârguincioși, cei lâncezi; comunitate care este îndreptată cu iubire spre cei care au rătăcit credința și spre cei care nu au avut-o niciodată: pentru că parohia trebuie să ducă tuturor lumina evangheliei, harul sacramentelor, pâinea spiritului, bucuria fraternității. De aceea, parohia trebuie să trăiască și să acționeze cu o caracteristică de globalitate care o face comunitate maternă generatoare de sfințenie, cu grijă să nu marginalizeze pe nimeni, capabilă să dea o formare creștină autentică și integrală.

 

Parohia și Biserica diecezană

Prin natura sa, parohia trăiește în comuniune intimă cu episcopul și cu Biserica diecezană. Toate orientările pastorale, inițiativele și acțiunile Bisericii diecezane trebuie să fie primite, împărtășite și duse la îndeplinire de comunitățile parohiale.

 

Păstorul propriu al parohiei

Comunitățile parohiale sunt "organizate din punct de vedere local sub conducerea unui păstor care ține locul episcopului" (SC 42). El este conducătorul, învățătorul, sfințitorul comunității pe care Cristos i-a încredințat-o prin intermediul episcopului. Parohilor și celor care îi ajută, care poartă greutatea zilnică a unei trude pastorale adesea extenuante, Sinodul vrea să exprime toată admirația și gratitudinea Bisericii din Iași.

 

Comuniunea cu episcopul și cu preoții

Fiecare preot paroh trebuie să-și amintească de faptul că întotdeauna comuniunea cu episcopul și unirea cu preoții diecezei sunt condiții esențiale pentru autenticitatea și eficiența slujirii lor preoțești. De fapt, "nici un preot nu-și poate îndeplini misiunea în mod izolat și de unul singur, ci numai unindu-și forțele cu ceilalți preoți, sub conducerea acelora care se află în fruntea Bisericii" (PO 7). Prin urmare, funcția preotului într-o comunitate nu se poate concepe fără relația cuvenită cu episcopul și cu colegiul preoților.

 

Mântuirea sufletelor

Trimis pentru a zidi trupul lui Cristos, parohul trebuie să-și amintească mereu că regula supremă a acțiunii sale trebuie să fie mântuirea tuturor sufletelor pe care Dumnezeu i le-a încredințat, prin mandatul primit de la episcop. Chemat să-l facă prezent pe Cristos capul în cadrul poporului lui Dumnezeu, el trebuie să-și amintească de faptul că Cristos a ales ca modalitate esențială a activității sale slujirea: "Dacă eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat picioarele, și voi trebuie să vă spălați picioarele unii altora. V-am dat exemplu ca și voi să faceți ceea ce am făcut eu" (In 13,14-15).

 

Schimbarea parohilor

Poporul lui Dumnezeu trebuie să știe că preotul, destinat să-și desfășoare slujirea într-o parohie determinată, nu devine niciodată proprietate a acelei parohii: preotul rămâne întotdeauna la dispoziția întregii dieceze și, dacă este necesar, a Bisericii Universale. O alipire excesivă de persoana particulară a unui slujitor, care ar lega de el în mod exclusiv soarta spirituală a fiecăruia sau a comunității parohiale, ar fi o atitudine greșită pe planul credinței creștine autentice. Viața creștină are o singură ancorare fundamentală, necesară și definitivă: Cristos Domnul, iar preotul este numai semn și instrument vizibil al lui Cristos. De aceea, comunitățile creștine trebuie să primească cu spirit de credință schimbările pe care episcopul, în responsabilitatea sa de păstor, consideră că este oportun să le stabilească.

Preotul, conștient că paternitatea sa spirituală nu cunoaște limite de spațiu și de timp, nu trebuie să-și lege niciodată în mod exclusiv perspectivele propriei vieți preoțești de parohia în care este păstor, ci să alimenteze în ea disponibilitatea deplină și filială pentru o ascultare generoasă și bucuroasă pentru a sluji Biserica lui Dumnezeu oriunde l-ar chema episcopul.

Coresponsabilitatea în parohie

Fiind diferite și complementare, slujirile și carismele sunt necesare pentru creșterea Bisericii, fiecare conform propriei modalități. În lumina "ecleziologiei de comuniune" transmisă de Conciliul Vatican II, toți membri unei comunități sunt "coresponsabili" de viața și de creșterea sa în comuniune cu propriul păstor.

Această participare la viața și la misiunea Bisericii este drept și obligație a fiecărui creștin ca și credincios al lui Cristos și membru al Bisericii, fie el preot, călugăr sau laic. Fiind altoit în Cristos și membru al Bisericii, fiecăruia îi este încredințată o îndatorire originală de neînlocuit și de nedelegat, pe care trebuie să o îndeplinească în folosul tuturor.

Prin această formă "personală" de apostolat evanghelia poate să fie răspândită în mod capilar, constant, incisiv.

Pe lângă participarea individuală, credincioșii pot să participe la viața și la misiunea Bisericii în formă de grupuri. Fenomenul asocierii ecleziale este o linie constantă în istoria Bisericii și trebuie să fie considerată, din mai multe motive, un har mare pentru viața Bisericii și deci pentru viața fiecărei comunități parohiale. De aceea, parohiile trebuie să fie deschise pentru a primi în mod ordonat diferitele asociații, să le dea posibilitatea să se integreze și să colaboreze în viața întregii comunități. La rândul lor, grupările ecleziale trebuie să fie mereu disponibile, rămânând fidele carismei proprii recunoscute de Biserică, să-și adapteze modurile de vedere și planurile lor de acțiune la viziunile și planurile pastorale ale diecezei și ale parohiilor unde Dumnezeu le-a chemat să trăiască și să lucreze.

Organismele care exprimă și promovează participarea și coresponsabilitatea tuturor membrilor comunității parohiale în formă organică sunt consiliul pastoral parohial și consiliul parohial pentru problemele economice.

 

Lucrarea formativă pe primul loc

După familie, parohia este prima formă de comunitate eclezială. De la parohie se primește în mod obișnuit vestirea evangheliei și harul sacramentelor. În ea se face în mod obișnuit prima experiență de Biserică. Pentru aproape toți membri săi, este practic singura școală de viață creștină. Această dimensiune formativă a parohiei este subliniată cu tărie de Sfântul Părinte: "Parohia [...] este prima comunitate eclezială: după familie, este prima școală de credință, de rugăciune și de comportament creștin; este primul spațiu al carității ecleziale; primul organ al acțiunii pastorale sociale; terenul cel mai adaptat pentru a face să răsară vocațiile la preoție și la viața consacrată; sediul primar al catehezei".

Comunitățile parohiale trebuie să dea o mare importanță acestei dimensiuni formative; trebuie să evalueze, cu o aderență senină la adevărul situațiile, ce anume trebuie făcut; trebuie să lucreze cu sârguință pentru ca dimensiunea formativă să ocupe mereu primul loc și să impregneze, ca să spunem așa, orice aspect al multelor activități care caracterizează viața unei comunități vii.

În parohie, în special când aceasta este mare, este de mare ajutor să apară în cadrul ei diferite forme asociative. Parohia nu poate să nu fie astăzi o comunitate în întregime misionară, pentru a ajunge la toate persoanele din teritoriul ei în vederea vestirii, a sfințirii, a fraternității. Diferite grupuri, dar animate mereu de simțul eclezial și de animatori persoane pregătite și generoase, vor fi prețioase și practic indispensabile.

Forme noi și vechi de asociere trebuie să fie luate în considerație și realizate: înainte de toate grupurile asociative ale Acțiunii Catolice recomandate cu căldură de papa și de episcopi, apoi multe alte grupuri aprobate de Biserică: biblice, caritative, de rugăciune, catehetice, misionare, vocaționale, de spiritualitate și acțiune familială etc. Toate aceste forme asociative care se nasc în parohie trebuie să păstreze unire profundă cu toată comunitatea parohială legându-se de viața sa și de planul său pastoral și participând la unica Euharistie.

 

Structurile parohiale

Pentru a-și realiza misiunea, parohia se folosește de diferite servicii și structuri în domeniul liturgic, catehetic, caritativ, social, administrativ.

În afară de consiliul pastoral parohial și consiliul parohial pentru probleme economice, care ar trebui să existe în fiecare parohie, mai pot fi amintite câteva structuri deosebit de importante:

1) Caritasul parohial cu o funcție prevalent educativă, de promovare și de coordonare.

2) Centrul parohial pentru tineret și copii. Este o structură ideală pentru creșterea umană și creștină a tinerilor și copiilor, loc educativ deschis tuturor copiilor și tinerilor din parohie, în care se pot desfășura o mulțime de activități: cateheză, rugăciune, activitate culturală, sportivă și recreativă. Când nu se poate realiza în fiecare parohie, se pot organiza mai multe parohii într-o colaborare apostolică.

3) Mass-media. Acest argument ar trebuie să fie decisiv în parohii. Mass-media (ziare și alte publicații, radio, cinema, televiziune, teatru etc.) sunt, așa cum spune foarte sugestiv Paul al VI-lea "amvoanele moderne" și "o școală zilnică" ce formează modul de a gândi al populațiilor noastre. Dacă sunt folosite corect, ele sunt instrumente prețioase pentru evanghelizare, pentru a intra în comunicare cu mulțimea, pentru o informare fidelă asupra vieții Bisericii, pentru o "lectură" a faptelor și a problemelor de fiecare zi la lumina evangheliei. În fiecare parohie s-ar putea constitui un grup operativ de credincioși generoși, pentru a aduce comunității o slujire în domeniul mass-media.

4) Educația catolică, prezentă în multe parohii, promovată de parohii și de congregațiile călugărești, îndeplinește o slujire pastorală autentică și "constituie, astăzi mai mult ca oricând, o slujire foarte prețioasă în comunitatea creștină și în societatea civilă".

 

Parohia nu este autosuficientă

Afirmarea caracterului global și organic al parohiei nu trebuie să facă în așa fel încât în ea să se vadă o "lume mică", autosuficientă. Parohia este "articulație" sau "celulă" a Bisericii diecezane, care numai ea este comunitate eclezială în mod deplin. Parohia, oricât ar fi de activă și organizată, nu poate astăzi să fie capabilă de una singură să corespundă multelor și complexelor necesități ale evanghelizării și ale formării creștine a membrilor săi. Există probleme cu caracter pastoral, social și cultural care trec peste limitele parohiale. Parohia singură, numai cu forțele sale, foarte greu va fi în stare să dea răspuns adecvat unor exigențe deosebit de importante pentru viața pastorală cum ar fi: formarea cateheților; pregătirea animatorilor de grupuri, asociații etc.; formarea animatorilor liturgiei; formarea pentru angajarea socială și politică, în lumea școlii, a culturii, a muncii, a mass-media etc.

Decanatul despre care se va vorbi la numărul următor poate da un răspuns adecvat exigențelor amintite mai sus, împreună cu activitățile programate la nivel diecezan și regional. De aceea, fiecare parohie trebuie să se insereze în mod părtaș în viața decanatului; va trebui să fie prezentă cu credincioșii săi la inițiativele diecezane de rugăciune, formare, pregătire pentru apostolat.

 

IV. Decanatul

Parohia este din punct de vedere pastoral indispensabilă, însă nu este suficientă. Funcția sa este "primară", dar are nevoie de integrare și de colaborări. Multe locuri și forme de prezență și de acțiune sunt necesare pentru a duce cuvântul și harul evangheliei în cele mai diferite condiții de viață ale oamenilor de astăzi, și multe alte funcțiuni de răspândire religioasă și de apostolat, în domeniul cultural, social, educativ, profesional etc., nu pot avea ca centru și punct de plecare parohia.

În lumea actuală, misiunea Bisericii cuprinde o gamă foarte largă de exigențe și activități pe care în mod realist parohia nu le poate satisface de una singură. Aceste activități, dincolo de bunăvoință și de spirit de sacrificiu, pot să ceară o specifică sensibilitate și competență. De asemenea, dintr-o exigență intrinsecă, multe sectoare ale pastorației trebuie să fie cel puțin interparohiale sau decanale și cer organisme și servicii cărora le revine nu numai să integreze activitățile fiecărei parohii, dar și să le prelungească formarea inițială în diferite sectoare.

Acest lucru este și mai evident dacă se iau în considerare schimbările social-culturale care au avut loc în ultimele decenii. S-a trecut de la un mod static de trăire la un mod dinamic, de la o civilizație rurală la civilizația urbană și industrială și apoi la cea postindustrială, la societatea comunicațiilor, a informaticii etc.

Un alt aspect de care trebuie ținut cont este problematica legată de slujirea pastorală care trebuie asigurată parohiilor mici și parohiilor mari, de problema unei distribuiri mai bune a îndatoririi pastorale pentru o valorizare deplină a preoților și a laicilor mai pregătiți colaboratorii lor și specializarea necesară cerută pentru unele domenii de acțiune pastorală.

Problemele amintite mai sus amintesc de exigența unor servicii mari și indispensabile la dimensiune diecezană și chiar o structură interparohială pentru a favoriza grija pastorală prin intermediul unei acțiuni comune. Această structură se numește decanat.

Decanatul este spațiul în care se proiectează și se realizează o acțiune pastorală organică, se experimentează în mod concret comuniunea, colaborarea și coresponsabilitatea dintre parohiile vecine în comuniune cu Biserica diecezană și Universală. Această pastorală organică se realizează:

a) organizând și coordonând munca pastorală a decanatului, în fidelitate față de orientările diecezane și răspunzând la exigențele care sunt mai strict locale;

b) promovând și realizând, cu ajutorul lucrătorilor pregătiți cum se cuvine, activități pastorale care depășesc posibilitățile sau competențele unei singure comunități parohiale;

c) fiind loc de participare așa încât fiecare parohie din decanat să se insereze într-o pastorație unitară și să trăiască o comuniune efectivă cu viața diecezei;

d) favorizând specializarea și valorizarea deplină a persoanelor (preoți și laici) și a carismelor și slujirilor prezente în diferitele comunități.

Organele instituționale ale decanatului sunt: a) decanul; b) adunarea preoților din decanat; c) consiliul pastoral decanal (dacă există).

Decanul "este între colaboratorii cei mai apropiați ai episcopului" (Ecclesiae sanctae, nr. 19) și este numit de episcop pentru o perioadă de cinci ani (can 554, § 2). Drepturile și obligațiile sale sunt indicate de can. 555. Obligația principală este "să promoveze și să coordoneze activitatea pastorală comună în cadrul decanatului".

De asemenea, decanul:

- este consultat de ordinariul diecezan atunci când trebuie să numească, să transfere, să înlăture parohi din decanatul său;

- prezintă episcopului în fiecare an un raport cu privire la starea decanatului său și a activității sale pastorale;

- comunică de urgență episcopului și oficiilor competente din curie știri mai importante referitoare la situații pastorale, de asemenea, informează cu privire la sănătatea șubredă sau necesități deosebite ale preoților din decanat, îndeosebi ale celor care sunt în spital sau care au nevoie de asistență materială și spirituală.

Adunarea preoților din decanat trebuie să se reunească în mod regulat și să fie prezidată de decan. Desigur că trebuie să fie un moment de rugăciune și loc de comuniune și de împărtășire. De asemenea, trebuie să aibă ca scop o atentă, permanentă revizuire a situației pastorale a decanatului.

 

V. Grupurile ecleziale

Instrumente de formare și participare

Biserica lui Dumnezeu care este în Dieceza de Iași îl laudă și îi mulțumește Domnului pentru manifestarea nouă în istoria sa a fenomenului asociativ între credincioși. Ea îl consideră un dar pentru că grupurile ecleziale au contribuit mereu la formarea creștină a membrilor poporului lui Dumnezeu și la participarea solidară la misiunea Bisericii.

 

Multiplele forme asociative

Acest Sinod exprimă stimă și încurajare pentru formele de asociere între credincioși care răspund criteriilor de eclezialitate indicate de magisteriul Bisericii și evaluează în mod pozitiv și cu bucurie apariția și răspândirea multiplelor forme asociative care iau diferite nume (asociații, grupuri, comunități, mișcări). "Ele sunt un semn al libertății de forme în care se realizează unica Biserică și reprezintă o noutate sigură care trebuie încă să fie înțeleasă cum se cuvine în eficiența sa pozitivă" (Ioan Paul al II-lea, 29 septembrie 1984).

 

Semn de comuniune și unitate în Cristos

În sintonie cu Conciliul Vatican II și cu magisteriul pontifical, trebuie amintit că apostolatul asociat este "semn al comuniunii și al unității Bisericii în Cristos" (AA 18). O capacitate misionară reînnoită a Bisericii în toate ambientele este motivația ecleziologică fundamentală a noilor forme de asociere între credincioși. Alte motivații trebuie căutate în natura socială a persoanei, în necesitatea unei eficiențe operative mai vaste și incisive, în ajutorul prețios pe care asocierea cu alți frați întru credință poate să-l dea pentru o viață creștină coerentă cu exigențele evangheliei și pentru o reînnoită angajare misionară și apostolică.

 

Acțiunea Catolică

În sintonie deplină cu magisteriul conciliar și postconciliar trebuie să exprimăm o apreciere vie și să recomandăm Acțiunea Catolică în care laicii se asociază liber în formă organică și stabilă, mânați de Duhul Sfânt, în comuniune cu episcopul și cu preoții, pentru a putea sluji, în modul propriu al vocației lor, cu o metodă specială, la creșterea întregii comunități creștine, la proiectele pastorale și la animarea evanghelică a tuturor ambientelor vieții, cu fidelitate și sârguință. În mod special se recomandă prezența Acțiunii Catolice în comunitățile parohiale.

 

Dreptul la asociere

Motivele indicate mai sus sunt un fundament fie al "dreptului" credincioșilor de a se putea asocia în mod liber, fie al necesității de criterii de discernământ cu privire la autenticitatea eclezială a diferitelor forme asociative.

Cu privire la dreptul credincioșilor, trebuie amintit faptul că nu este vorba de un fel de concesie a autorității, ci este o consecință a Botezului care cheamă pe fiecare credincios să participe activ la comuniunea și la misiunea Bisericii. Acest drept este stabilit de Conciliu: "Păstrând relația cuvenită cu autoritatea ecleziastică, laicii au dreptul să întemeieze asociații, să le conducă și să se înscrie în cele deja întemeiate" (AA 19). Codul de drept canonic se exprimă astfel: "Credincioșii au dreptul neștirbit de a înființa și de a conduce în mod liber asociații cu scopuri caritative și de milostivire sau de promovare a vocației creștine în lume, și de a se reuni pentru a urmări în comun aceleași scopuri" (can. 215).

 

Criterii de eclezialitate

De vreme ce dreptul credincioșilor laici este în mod esențial raportat la viața de comuniune și la misiunea Bisericii, este indispensabil să se poată face referință la criterii clare și precise de discernământ și de recunoaștere a caracterului eclezial al diferitelor asociații. Aceste criterii sunt numite "criterii de eclezialitate". În îndemnul apostolic Christifideles laici (nr. 30) ele sunt formulate astfel:

- primatul dat vocației fiecărui creștin la sfințenie concepută ca plinătate a vieții creștine și perfecțiune a iubirii. Fiecare asociație de credincioși trebuie să aibă ca scop realizarea în membrii săi a unei integrări depline între credință și viață;

- responsabilitatea de a mărturisi credința catolică, ce presupune o adeziune clară la învățătura credinței catolice și la magisteriul Bisericii care o interpretează și o proclamă; fiecare asociație eclezială trebuie să fie loc de vestire, de propunere a credinței, de educație la credință în conținutul său integral;

- mărturia unei comuniuni trainice și convinse cu papa și cu episcopul, în disponibilitate leală de a primi învățăturile lor doctrinare și orientările pastorale și în stima și recunoașterea pluralității legitime a formelor asociative, ca și disponibilitatea pentru colaborare reciprocă;

- conformitatea și participarea la scopul apostolic al Bisericii, adică evanghelizarea și sfințirea oamenilor, și formarea creștină a conștiinței lor în așa fel încât să reușească să impregneze cu spirit evanghelic diferitele realități umane și diferitele ambiente. Se cere de la fiecare asociație de credincioși laici un elan misionar care să o facă "subiect" al unei noi evanghelizări;

- angajarea unei prezențe în societatea umană care, în lumina învățăturii sociale a Bisericii, să fie în slujba demnității integrale a omului. În acest sens, asociațiile de credincioși trebuie să devină curente vii de participare și de solidaritate pentru a construi condiții mai drepte și fraterne în cadrul societății.

 

Roadele concrete

Criteriile de eclezialitate își află verificarea în "roadele concrete" de ordin spiritual și apostolic care însoțesc opera unei asociații ecleziale. Papa, în îndemnul apostolic, le menționează astfel:

- gustul reînnoit pentru rugăciune, contemplație, viață liturgică și sacramentală;

- animarea pentru înflorirea vocațiilor la căsătoria creștină, la preoția ministerială, la viața consacrată;

- disponibilitatea de a participa la programele și activitățile Bisericii, la nivel fie local, fie național sau internațional;

- angajarea catehetică și capacitatea pedagogică în formarea creștinilor;

- impuls la o prezență creștină în diferitele ambiente al vieții sociale și crearea și animarea operelor caritative, culturale și spirituale;

- spiritul de dezlipire și de sărăcie evanghelică pentru o caritate mai generoasă față de toți;

- convertirea la viața creștină sau întoarcerea la comuniune a botezaților "îndepărtați".

 

Slujirea autorității

Revine episcopului, pentru binele Bisericii, dar și pentru binele asociațiilor, să verifice dacă o realitate asociativă răspunde criteriilor de eclezialitate amintite mai sus, de asemenea să le însoțească încurajând și, dacă este necesar, corectând: în așa fel încât asociațiile să crească în comuniunea și în misiunea Bisericii. Asociațiile trebuie să-și amintească de faptul că nu pot fi o alternativă pentru comunitatea parohială sau diecezană, ci trebuie să colaboreze cu ele, dispuse să se adapteze la planurile pastorale ale comunităților în care Dumnezeu le-a chemat să trăiască și să lucreze.

 

Stimă reciprocă și colaborare

Citim și primim recomandarea papei din Christifideles laici: "Toți, păstori și credincioși, suntem obligați să favorizăm și să alimentăm continuu legături și raporturi frățești de stimă, de cordialitate, de colaborare între diferitele forme asociative de laici. Numai în felul acesta, bogăția darurilor și a carismelor pe care ne-o oferă Domnul poate să contribuie ordonat la zidirea casei comune", care cere "să se lase deoparte orice spirit de antagonism și de ceartă și să se întreacă mai degrabă în stimarea reciprocă, în prevenirea iubitoare și în voința de colaborare, cu răbdare, circumspecție, disponibilitate pentru sacrificiul pe care această întrecere poate să-l comporte" (nr. 31).



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat