Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

13. MISIUNEA "AD GENTES ȘI COLABORAREA ÎNTRE BISERICI

REZUMAT

I. CINE SUNTEM?

1. Vestirea evangheliei în lume

Primul vestitor este Cristos însuși. Vestirea lui Isus a fost limitată ca spațiu, însă această limitare încetează prin trimiterea apostolilor în lumea întreagă. Vestirea făcută de apostoli este un model de vestire a evangheliei.

Apoi are loc vestirea din primele trei secole până la Edictul lui Constantin din 313. Urmează perioada invaziilor popoarelor migratoare. Încreștinarea lor a însemnat un mare succes pentru cuvântul lui Dumnezeu. Diviziunea creștinilor a provocat multe daune vestirii evangheliei, dar ea nu s-a întrerupt. Nașterea marilor ordine călugărești, franciscanii, dominicanii și mai târziu iezuiții, a însemnat un nou pas în vestirea evangheliei. În același timp apar și universitățile care duc mesajul în lumea cultă.

Conciliul Tridentin a însemnat pentru vestire un pas deosebit de important. Hotărârea de a se întemeia seminariile în care să fie formați viitorii vestitori a dus la o consolidare a vieții Bisericii.

Conciliul Vatican II poate fi considerat evenimentul cel mai important din viața Bisericii din secolul XX, deoarece înnoiește viața creștină și îi deschide omului modern un orizont mai larg în care să-și trăiască propria credință.

 

2. Vestirea evangheliei în România

Vestirea evangheliei în țara noastră a început chiar în primele veacuri creștine. Sfântul Niceta Remesianul, supranumit "apostolul daco-romanilor", a desfășurat o lucrare remarcabilă în evanghelizarea dacilor.

La începutul celui de-al doilea mileniu apar primele semne ale divizării creștinilor. Influența Bisericii de Răsărit crește și se extinde și asupra creștinilor din fostele ținuturi dacice; locuitorii acestor ținuturi intră în mare parte sub tutela acestei Biserici. Faptul acesta nu duce la stingerea definitivă a elementului latin, care nu este întrerupt și revine ulterior prin așezarea altor popoare ce au primit Botezul creștin în rit latin.

Așezându-se pe teritoriul României de azi, două popoare au influențat trăirea creștină și anume ungurii și germanii. Aceste două popoare au contribuit la creșterea prezenței Bisericii latine pe pământul României.

Până în anul 1997, când în România s-a înființat Consiliul Național al "Operelor Misionare Pontificale", activitățile misionare "ad gentes" au fost puține și au avut un caracter sporadic.

Consiliul Național al "Operelor Misionare Pontificale" este alcătuit din secretarii naționali și/sau din directorii diecezani ai Operelor Misionare Pontificale și este condus de un director național. Păstrând legătura cu Centrele Misionare Diecezane, Consiliul Național al Operelor Misionare Pontificale are datoria de a organiza și activitatea misionară "ad gentes".

 

3. Vestirea evangheliei în Dieceza de Iași

Fondarea Diecezei de Iași la 27 iunie 1884 de către papa Leon al XIII-lea a însemnat stabilirea centrului diecezei cât privește scaunul episcopal care, preluând ceea ce deja exista, a continuat vestirea evangheliei pe teritoriul Moldovei.

În calitate de trimiși ai episcopului, preoții diecezani și călugări locali au fost vestitori ai evangheliei. Locurile de pregătire a viitorilor vestitori au fost seminariile, cel diecezan și cel franciscan. Două congregații feminine au contribuit la vestirea evangheliei în Dieceza de Iași: Congregația Franciscanelor "Del Giglio" și Congregația "Notre Dame de Sion". În același sens, au lucrat și cele două publicații principale din dieceză: revista diecezană Lumina creștinului și revista franciscană Viața.

Vestirea evangheliei a avut de suferit în timpul celor 40 de ani de comunism.

În 1997, episcopul de Iași, Mons. Petru Gherghel, înființează Centrul Misionar Diecezan, care are o revistă proprie: "Misionarul".

În momentul de față, mulți preoți, călugări și călugărițe provenind din Dieceza de Iași activează în afara granițelor naționale. Despre ei se poate spune că sunt misionari în sens larg. În conformitate cu cele mai recente statistici, din Dieceza de Iași se află răspândiți în lume peste o sută de preoți (dintr-un total de 198 de preoți originari din România), dintre care 63 sunt diecezani și 47 sunt franciscani. În schimb, în Dieceza de Iași activează aproximativ 20 de preoți, circa 10 frați călugări și peste 30 de surori care provin din alte dieceze sau alte congregații cu specific misionar.

Toate aceste prezențe de preoți ai Diecezei de Iași în alte dieceze din lume, precum și prezența în dieceza noastră a atâtor preoți, călugări și călugărițe din alte dieceze sunt un semn grăitor al colaborării între Biserica noastră și alte Biserici locale.

 

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

O Biserică locală misionară după imaginea Sfintei Treimi

Doctrina despre lucrarea misionară a Bisericii este prezentată de Conciliul Vatican II în decretul "Ad gentes". Acest decret este o aluzie transparentă la constituția dogmatică despre Biserică "Lumen gentium" și la decretul despre ecumenism "Unitatis redintegratio". De fapt, aceste două decrete prezintă o teologie a catolicității fondată pe o teologie a sacramentalității Bisericii. Catolicitatea confirmă valoarea unică, absolută și universală, a lui Cristos.

Fiind chemată să "reveleze lumii misterul Domnului" (LG 8), Biserica este cuvânt și semn pentru lumea întreagă (LG 13). Ea cooperează, sub călăuzirea Duhului Sfânt, la împlinirea planului lui Dumnezeu care a făcut din Cristos izvor de mântuire pentru lumea întreagă (LG 17). Având misiunea de a oferi lumii darul lui Dumnezeu, adică pe Isus Cristos, Biserica își trage seva dinamismului misionar universal din generozitatea lui Dumnezeu cel Viu, întrupată în Fiul prin Duhul Sfânt.

 

Principiile doctrinare

Lucrarea misionară are o structură trinitară: Tatăl este principiul neprincipiat și scopul lucrării misionare. Fiul este principiul unui plan prin care Dumnezeu vrea ca în istorie să-l atragă pe om în mod public, vizibil și social, la comuniunea cu sine. Cristos inaugurează misiunea sa prin întrupare; în virtutea întrupării, Isus Cristos trăiește în mijlocul oamenilor viața pe care o trăiesc ei. Pentru realizarea planului său, Cristos arată că există o legătură strânsă între slujirea apostolică și Duhul Sfânt. Dacă este înțeleasă în această dimensiune trinitară, misiunea Bisericii este pe deplin luminoasă și rodnică.

În sensul obișnuit al termenului, misiunea este vestirea evangheliei și implantarea Bisericii în mijlocul popoarelor sau grupurilor umane care nu cred în Cristos. Scopul activității misionare este evanghelizarea și plantarea Bisericii în mijlocul popoarelor sau grupurilor umane în care încă nu este înrădăcinată.

În această descriere a misiunilor subliniem unitatea dintre două noțiuni: evanghelizare (predicare) și plantarea Bisericii (crearea structurilor, instituțiilor etc.). Dar predicarea, convertirea, credința, formarea unui popor credincios și reînnoit prin cuvântul lui Dumnezeu trec pe primul plan în constituirea unei Biserici.

Motivele și necesitatea activității misionare par evidente când se înțelege faptul că voința universală de mântuire a căpătat în Isus Cristos o formă umană, istorică, socială, concretă și comunitară.

Lucrarea misionară are și un caracter escatologic. Planul lui Dumnezeu este de a forma un popor, trup al lui Cristos și templu al Duhului Sfânt, în așa fel încât toți oamenii să-l poată cunoaște pe Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos.

 

Orizonturile misiunii

Se poate face misiune numai stabilind raporturi bazate pe dialog, pe întâlnirea cu celălalt, unde toate darurile Duhului Sfânt sunt pe deplin valorizate.

Trebuie să facem deosebire între:

a) misiunea ad gentes în care vestirea evangheliei este adresată popoarelor, grupurilor umane sau contextelor umane în care Cristos și evanghelia sa nu sunt cunoscute sau în care lipsesc comunitățile creștine, destul de mature ca să poată întrupa credința în propriul mediu și a o anunța altor grupuri;

b) grija pastorală în comunitățile creștine care au structuri ecleziale adecvate și solide, sunt pline de credință și viață, răspândesc evanghelia în mediul lor și sunt angajate pentru a sprijini misiunea universală;

c) noua evanghelizare sau reevanghelizarea, în special, în primele țări creștine, dar uneori și în Bisericile mai tinere, unde grupuri întregi de botezați au pierdut sensul viu al credinței, sau nu se mai recunosc membri ai Bisericii, având o existență îndepărtată de Cristos și evanghelia sa.

 

Sfera misiunii

Misiunea nu are margini, dar se pot delimita diferite spații în care ea se actualizează: teritorii (regiuni de evanghelizare sunt Asia, Africa, America Latină și Oceania), populații și fenomene culturale noi (urbanizarea, globalizarea, sărăcia, migrația). "În timpurile moderne, activitatea misionară s-a desfășurat mai ales în regiunile izolate (...) Astăzi (...) locurile privilegiate ar trebui să fie marile orașe unde apar noi moravuri și modele de viață, noi forme de cultură și comunicare, ce au apoi influență asupra populației" (RM 37).

În această perspectivă nu trebuie uitați tinerii, spațiile culturale, echivalente moderne ale areopagului, angajarea pentru pace, drepturile omului și ale popoarelor, mai ales ale minorităților, promovarea femeii și a copilului, ocrotirea creației, prezența creștină în lumea culturii și a științei. De asemenea, trebuie subliniată importanța imensului areopag al culturii și al cercetării științifice, "al relațiilor internaționale care favorizează dialogul și duc la noi proiecte de viață" (RM 37).

Toate formele activității misionare trebuie de pătrunse de conștiința slujirii omului prin vestirea lui Isus Cristos și a drumului parcurs de el: sărăcia, caritatea și sacrificiul.

 

Căile misiunii

* Mărturia: prima formă este mărturia evanghelică în viața misionarului, a familiei creștine și a comunităților ecleziale care, prin imitarea lui Cristos, trebuie să manifeste atenție și caritate față de cei săraci, marginalizați și aflați în suferință.

* Formarea comunităților creștine: misiunea ad gentes are ca obiectiv fondarea comunităților care mărturisesc credința în Cristos Mântuitor și Domn, dezvoltarea Bisericilor până la completa lor maturizare în așa fel încât ele însele să devină misionare.

* Preoții și institutele de viață consacrată: creștinii dintr-o comunitate locală au nevoie de anumite slujiri - preot, diacon, catehet, călugării și călugărițele, asociațiile misionare, Acțiunea Catolică etc.; ele trebuie să provină din rândul credincioșilor ca răspuns la chemarea lui Dumnezeu și, în același timp, trebuie cultivate cu multă grijă.

* Laicii: misiunea privește întreg poporul lui Dumnezeu. Chiar dacă întemeierea unei noi Biserici implică celebrarea Euharistiei și, prin urmare, slujirea preoțească, totuși misiunea are diferite forme și este în sarcina tuturor credincioșilor. Dacă laicii nu sunt implicați în vestire, evanghelia nu poate pătrunde în profunzime mentalitatea oamenilor, iar între laici un rol deosebit îl au cateheții.

* Formarea cateheților: formarea trebuie făcută în școlile diecezei și trebuie adaptată sarcinii pe care o vor avea viitori cateheți, și anume colaboratori ai preoților; trebuie să-și însușească bine doctrina catolică, mai ales în domeniul biblic și liturgic, precum și metoda catehetică în practica pastorală și să se formeze, prin exercitarea necontenită a pietății și a sfințeniei vieții, în vederea unui comportament creștin misionar. Se recomandă o bună formare din punct de vedere spiritual și organizarea de cursuri pentru formarea lor permanentă.

* Cooperarea și activitatea misionară: cooperarea se exprimă prin promovarea vocațiilor misionare. Trebuie subliniate diferitele forme de angajare misionară, dar, în același timp, trebuie reafirmată prioritatea dăruirii de sine, totale și perpetue, pentru lucrarea misionară.

Într-ajutorarea între Biserici este un element deosebit de important în activitatea Bisericii, deoarece dă mărturie despre caracterul ei universal. Speranța creștină susține dorința de angajare într-o nouă evanghelizare și în misionarismul universal.

 

Spiritualitatea misionară

Viața spirituală misionară se exprimă printr-o viață de ascultare și supunere față de Duhul Sfânt și în comuniune cu Cristos. Chemarea la misiune derivă din chemarea universală la sfințenie; adevăratul misionar este sfântul. Fiecare creștin are o vocație de a deveni sfânt și misionar.

În documentele magisteriale actuale spiritualitatea misionară este prezentată într-o perspectivă trinitară, salvifică, pneumatologică, cristologică, ecleziologică, pastorală, contemplativă, antropologică, sociologică.

În fine, putem afirma că un creștin, conștient de bogăția primită în Botez este un adevărat misionar, iar ca adevărat misionar, prin spiritul lui Cristos pe care și l-a însușit, iubește Biserica și toată omenirea. Numai această dragoste profundă pentru Biserică poate susține zelul misionar.

 

III. CE TREBUIE SĂ FACEM?

Sugestii

* Angajarea misionară este o chestiune de credință și iubire; valoarea tuturor creștinilor luați împreună și a fiecărui creștin în parte poate fi măsurată în exterior prin atenția pe care o acordă activităților misionare. De fapt, între modul în care este trăită credința și comunitatea celor credincioși se verifică o strânsă legătură. Creștinul și comunitatea credincioșilor care își trăiesc propria credință în mod strălucitor, atrăgător, prin acest fapt, sunt deja misionari.

* Angajarea misionară a unei comunități se oglindește în numărul și calitatea chemărilor la sfânta preoție și la viața consacrată.

* Conștiința misionară depinde și de nivelul vieții de credință și iubire din familiile creștine.

* Orientări fundamentale. Să facem deosebire între:

1) misiunea primei evanghelizări la popoarele care nu au primit încă evanghelia și în care Biserica nu este deocamdată înrădăcinată; de această primă evanghelizare răspunde direct Biserica Universală;

2) misiunea prelungită în timp pe care Biserica Universală o exercită în favoarea Bisericilor tinere ce nu au pătruns încă în cultura și tradiția țărilor în care vestesc evanghelia;

3) recreștinarea regiunilor, țărilor și popoarelor care au fost cândva evanghelizate și care necesită o cultură a evanghelizării permanente. Noua evanghelizare este misiunea fiecărei Biserici locale.

* Să ajutăm material și spiritual Bisericile tinere și pe misionari.

* Să participăm activ la activitatea misionară din dieceză, sprijinind spiritual și material seminariile diecezane și călugărești, casele de formare a persoanelor consacrate, facultățile și școlile de teologie și cerând ca ele să aibă rezultate bune din punct de vedere uman, intelectual, spiritual și pastoral.

* Să conștientizăm faptul că o Biserică poate deveni cu adevărat misionară în măsura în care reușește să practice în mod organizat unele valori creștine, astăzi de mare actualitate: credința și sfințenia, solidaritatea, voluntariatul, dialogul, recunoștința, compasiunea și generozitatea, pacea.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat