|
13. MISIUNEA "AD GENTES ȘI COLABORAREA ÎNTRE BISERICI II. CE TREBUIE SĂ FIM? O Biserică locală misionară după imaginea Sfintei Treimi Doctrina despre lucrarea misionară a Bisericii este prezentată de Conciliul Vatican II în decretul "Ad gentes". Acest decret este o aluzie transparentă la constituția dogmatică despre Biserică "Lumen gentium" și la decretul despre ecumenism "Unitatis redintegratio". De fapt, aceste două decrete prezintă o teologie a catolicității fondată pe o teologie a sacramentalității Bisericii. "Acest caracter de universalitate care împodobește poporul lui Dumnezeu este darul Domnului însuși, prin care Biserica Catolică tinde în mod eficace și perpetuu spre adunarea întregii omeniri cu toate bunurile sale sub conducerea lui Cristos, în unitatea Duhului Sfânt" (LG 13). Biserica îi invită pe toți creștinii care fac parte din alte comunități despărțite la unitatea voită de Dumnezeu, dorind ca în comuniune cu ei să realizeze mai mult această unitate și să-i facă să participe la ea și pe cei care nu-l cunosc pe Cristos, lumea întreagă. Catolicitatea confirmă valoarea unică, absolută și universală, a lui Cristos. În aceste documente conciliare, Biserica este văzută într-o perspectivă dinamică și universală, întrucât, prin lucrarea Duhului Sfânt, în ea se reactualizează trecutul, adică Isus Cristos cu patima, moartea și Învierea sa mântuitoare, pentru a pregăti viitorul escatologic al omenirii. Astfel, Biserica se descoperă pe sine pornind nu de la structurile sale vizibile, ci de la izvorul ei interior, și anume Sfânta Treime; ea apare în gândirea divină, care o afirmă în Isus Cristos, și coboară de la Dumnezeu pentru a fi sacrament de mântuire a lumii. Popor "mesianic" al lui Dumnezeu (LG 9), ea este trimisă la poporul lui Dumnezeu, un popor împrăștiat, imperfect și virtual, care este omenirea întreagă invitată la mântuire, un popor stropit deja de sângele lui Cristos, pătruns de lucrarea harului. Fiind chemată să "reveleze lumii misterul Domnului" (LG 8), Biserica este cuvânt și semn pentru lumea întreagă (LG 13). Ea cooperează, sub călăuzirea Duhului Sfânt, la împlinirea planului lui Dumnezeu care a făcut din Cristos izvor de mântuire pentru lumea întreagă (LG 17). Având misiunea de a oferi lumii darul lui Dumnezeu, adică pe Isus Cristos, Biserica își trage seva dinamismului misionar universal din generozitatea lui Dumnezeu cel Viu, văzut în taina sa intimă.
Principiile doctrinare Structura trinitară a misiunii se afirmă într-o frază scurtă la începutul primului capitol din decretul "Ad gentes": "Biserica peregrină este, prin natura sa, misionară, fiindcă ea însăși își are originea în misiunea Fiului și în misiunea Duhului Sfânt, după planul lui Dumnezeu Tatăl" (AD 2). Să vedem pe scurt elementele acestei definiții. Planul lui Dumnezeu Tatăl: Tatăl este principiul neprincipiat și scopul ultim al lucrării misionare. Dacă ținem cont de tradiția biblică și patristică, lucrul acesta înseamnă că baza ultimă a misiunii este în Dumnezeu, în caritatea în mod absolut liberă și gratuită a Tatălui, în milostivirea și generozitatea sa pe de o parte, iar pe de alta, scopul ei ultim este "Dumnezeu totul în toți". Misiunea Fiului: fiind principiul unui plan prin care Dumnezeu vrea ca în istorie să-l atragă în mod public pe om la comuniunea cu sine, o comuniune vizibilă și socială, Cristos inaugurează misiunea sa prin întrupare; în virtutea întrupării, Cristos vine între oameni și trăiește aceeași viață ca și și ei. O asemenea perspectivă adoptă principiul sfinților părinți, după care "Cristos nu mântuiește decât ceea ce ia asupra sa"; această perspectivă permite sesizarea faptului că sărăcia face parte în mod structural din misiune. Din acest punct de vedere, textele din Luca 4,18 ("Duhul Domnului este asupra mea, pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună...") și 19,10 ("Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască ceea ce era pierdut") au o semnificație deplină. Misiunea lui Cristos, exprimată prin "a fi - împreună cu", cuprinde și normalizează misiunea apostolilor și a Bisericii întregi, care este aceea de realiza în toți ceea ce s-a săvârșit o dată în unul singur pentru toți. Misiunea Duhului Sfânt: pentru realizarea planului său, Cristos a făcut o legătură strânsă între slujirea apostolică și Duhul Sfânt. De fapt, în ziua de Rusalii, lucrarea apostolilor dobândește un sens pe deplin misionar. Biserica și misiunea sa: dacă este înțeleasă în această dimensiune trinitară, misiunea Bisericii este pe deplin luminoasă și promițătoare de roade. Apostolii sunt în același timp sămânța noului Israel și originea ierarhiei. Această prezentare duce la respingerea caracterului exterior al mandatului. Misiunea nu este simplul efect al unui mandat primit; ea izvorăște din participarea la natura lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, misterul și mandatul de a vesti evanghelia nu se opun, ci se întăresc reciproc. Prin apostoli, mandatul este dăruit colegiului apostolic, dar, de fapt, Biserica întreagă lucrează pentru răspândirea credinței, în virtutea prezenței lui Cristos în ea (cf. Ef 4,16). Activitatea misionară: după ce s-a afirmat faptul că Biserica întreagă este misionară, se definește teologic misiunea, dar mereu în raport cu Biserica. În felul acesta se pot depăși două noțiuni restrictive ale misiunii, păstrând ceea ce este bun în ele. Prima este noțiunea teritorială a misiunii: în funcție de această perspectivă, misiunea se definește prin faptul că teritoriul unde se exercită acțiunea sa este supusă Congregației pentru Răspândirea Credinței. Avem aici o noțiune juridică, administrativă care vede realitățile misionare sub aspect exterior și contingent și care riscă să ascundă complet realitatea spirituală a misiunii. A doua noțiune este aceea de "plantatio Ecclesiae" înțeleasă numai juridic, ca și cum lucrul esențial în evanghelizare ar fi crearea de structuri instituționale. Decretul "Ad gentes" afirmă clar atât unicitatea misiunii exercitată de Biserică, ce are mereu și peste tot mijloacele de a comunica plinătatea misterului lui Cristos, cât și varietatea situațiilor care cer de la ea un mod de acțiune și metode originale. În alte cuvinte, nu misiunea ca atare fondează diferențierile, ci situațiile sau starea Bisericilor în fața acestor situații. Decretul prezintă pe scurt aceste condiții care duc la diferențiere în misiune: începutul implantării, sfârșitul implantării, situația nouă ca atare, tinerețea Bisericii noi etc. Așadar, nu teritoriile, ci oamenii și spațiile umane care au legătură cu starea Bisericilor ce evanghelizează determină statutul fiecărei misiuni. În sensul obișnuit al termenului, misiunea este vestirea evangheliei și implantarea Bisericii în mijlocul popoarelor sau grupurilor umane care nu cred în Cristos. Scopul activității misionare este evanghelizarea și plantarea Bisericii în mijlocul popoarelor sau grupurilor umane în care încă nu este înrădăcinată. În această descriere a misiunilor subliniem legătura strânsă dintre două noțiuni importante: evanghelizare (predicare) și plantarea Bisericii (crearea de structuri, instituții ecleziale). Dar predicarea, convertirea, credința, formarea unui popor credincios și reînnoit prin cuvântul lui Dumnezeu trec pe primul plan în constituirea unei Biserici. Legătura unei misiuni cu Congregația pentru Evanghelizarea Popoarelor sau cu Congregația pentru Răspândirea Credinței ("Propaganda Fide") este de ordin practic și constituie o aplicare a doctrinei. De asemenea, trebuie subliniat faptul că misiunea nu încetează o dată cu fondarea unei Biserici, ci trebuie continuată până la parusie: Biserica întemeiată trebuie să aibă grijă de toți cei care sunt "afară". Motivele și necesitatea activității misionare par evidente când se înțelege faptul că voința universală de mântuire a căpătat în Isus Cristos o formă umană, istorică, socială, concretă și comunitară. Biserica, în vederea căreia este orânduită "preparatio evangelica", se prezintă drept împlinirea celei mai profunde și tainice dorințe pe care o are omenirea. În felul acesta, ea este pentru toate realitățile omenești judecată și har, exigență de purificare și de înnoire. Misiunea își pierde orice fel de semnificație dacă lipsește tensiunea dintre ceea ce oamenii sunt și vor să devină și ceea ce Cristos îi invită să fie și să devină. Lucrul acesta vrea să spună că în inima oricărui efort misionar se află adânc înrădăcinată crucea. Având în vedere toate cele de mai sus, putem înțelege că lucrarea misionară are și un caracter escatologic. Planul lui Dumnezeu este de a forma un popor, trup al lui Cristos și templu al Duhului Sfânt, în așa fel încât toți oamenii împreună să-l poată cunoaște pe Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos și să poată să-i spună: Tată!
Orizonturile misiunii Interpretarea corectă a misiunii trebuie să pornească de la credința trinitară a Bisericii. Aceasta se va desfășura în două direcții: una e determinată de faptul că misiunea Bisericii este continuarea analoagă în timp a misiunii Fiului și Sfântului Duh - pentru că este înrădăcinată în adâncul misterului lui Dumnezeu și în opera salvifică a persoanelor divine - alta e recerută de faptul că stilul însuși al misiunii trebuie să oglindească ceea ce este stilul vieții trinitare, adică stilul dialogal după care fiecare persoană se dăruiește și o primește pe cealaltă. Nu se poate face misionarism condamnând sau anulând valorile în care crede și pe care le respectă comunitatea în care se "duce" evanghelia, sau curățind totul prin ardere pentru ca vestea cea bună să apară în noutatea sa absolută. Se poate face misiune numai stabilind raporturi bazate pe dialog, pe întâlnirea cu celălalt, unde toate darurile Duhului Sfânt sunt pe deplin valorificate. Chiar dacă misiunea Bisericii, așa cum a fost transmisă de Cristos, este unică, adică revelarea și comunicarea carității lui Dumnezeu la toți oamenii și la toate popoarele pământului, există totuși, în interesul ei, anumite activități diferite care se nasc din situațiile în care misiunea se desfășoară (RM 31). Din acest punct de vedere, facem deosebire între: a) misiunea ad gentes ca vestire a evangheliei la popoarele, grupurile umane sau contextele umane în care Cristos și evanghelia sa nu sunt cunoscute sau în care lipsesc comunitățile creștine, destul de mature ca să poată întrupa credința în propriul mediu și a o anunța altor grupuri; b) grija pastorală în comunitățile creștine care au structuri ecleziale adecvate și solide, sunt pline de credință și viață, răspândesc evanghelia în mediul lor și trăiesc angajarea pentru misiunea universală; c) noua evanghelizare sau reevanghelizarea, în special, în primele țări creștine, dar uneori și în Biserici mai tinere, unde grupuri întregi de botezați au pierdut simțul viu al credinței, sau nu se mai recunosc membri ai Bisericii, trăind departe de Cristos și evanghelia sa. Misiunea ad gentes este o activitate specifică Bisericii și nu trebuie să se confunde cu altele sau să dispară sub pretextul că toată Biserica este misionară sau că granițele între diferitele activități ecleziale nu sunt delimitate în mod clar. Nu putem trasa bariere rigide între activitatea misionară propriu-zisă, pastorația credincioșilor și reevanghelizare. În enciclica Redemptoris missio (34), papa Ioan Paul al II-lea subliniază importanța și interdependența reală și crescândă dintre diferitele activități mântuitoare ale Bisericii. "Dinamismul misionar creează un schimb între Biserici și le orientează spre lumea exterioară, cu influențe pozitive în toate sensurile. Bisericile din țările tradițional creștine, de pildă, confruntate cu sarcina dramatică a noii evanghelizări, înțeleg mai bine că nu pot fi misionare față de necreștinii din alte țări și continente dacă nu se preocupă serios de necreștinii din propria țară: spiritul misionar ad intra este un semn credibil și un stimul pentru activitatea misionară ad extra, și invers" (RM 34). Misiunea ad gentes are în fața ei un scop imens și un câmp de lucru destinat să aibă orizonturi întotdeauna mai vaste, în comparație cu forțele umane ale Bisericii. Ne putem afla în fața unor dificultăți exterioare, uneori descurajante, dar nu lipsesc nici dificultățile interne ale Bisericii: lipsa zelului, divizările între creștini, indiferența față de valorile creștine. Biserica ce trăiește într-o situație misionară primește adevărate provocări din partea lumii unde evanghelizează; ea trebuie să le răspundă, să-l anunțe pe Isus Cristos chiar și în împrejurări ostile, dificile sau indiferente. Aceste provocări reamintesc Bisericii că trebuie să fie misionară, nu numai din cauza aspectelor contingente istorice în care trăiește, ci prin natura ei interioară. Ea este trimisă în lume și prezența Domnului este promisă prin împlinirea acestui mandat: "Mergeți, așadar, învățați toate popoarele, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Eu sunt cu voi până la sfârșitul veacurilor" (Mt 28,19-20). Pentru a depăși dificultățile provocărilor, trebuie promovată conștiința în poporul lui Dumnezeu că încrederea ce susține angajarea misionară vine din credință, "adică din certitudinea că nu suntem noi protagoniștii misiunii ci Isus Cristos și Duhul său" (RM 36).
Sfera misiunii Misiunea nu are margini, dar se pot delimita diferite spații în care ea se actualizează: teritorii (regiuni de evanghelizare sunt Asia, Africa, America Latină și Oceania), populații și fenomene culturale noi (urbanizarea și globalizarea, sărăcia, migrația). "În timpurile moderne, activitatea misionară s-a desfășurat mai ales în regiunile izolate (...) Astăzi (...) locurile privilegiate ar trebui să fie marile orașe unde apar noi moravuri și modele de viață, noi forme de cultură și comunicare, ce au apoi influență asupra populației" (RM 37). În această perspectivă nu trebuie uitați tinerii; pentru a te apropia de ei nu sunt suficiente mijloacele obișnuite de pastorație, ci prezența unor grupuri și mișcări ecleziale, activitatea unor centre speciale care să-i antreneze în viața de credință. Deosebit de importante spațiile culturale, echivalente moderne ale areopagului, dintre care primul este cel al comunicării, nu destul de folosit. Nu numai mass-media trebuie folosită pentru difuzarea mesajului evanghelic și a învățăturii magisteriului Bisericii, ci trebuie formate instrumente de integrare în cultura modernă. Activitatea misionară a Bisericii trebuie să se orienteze și spre angajarea pentru pace, drepturile omului și ale popoarelor, mai ales ale minorităților, promovarea femeii și a copilului, ocrotirea creației, prezența creștină în lumea culturii și a științei. De asemenea, trebuie subliniată importanța imensului areopag al culturii și al cercetării științifice, "al relațiilor internaționale care favorizează dialogul și duc la noi proiecte de viață" (RM 37). Toate formele activității misionare trebuie pătrunse de fidelitatea față de Cristos și drumul parcurs de el: sărăcia, caritatea și sacrificiul. Biserica are datoria și dreptul de a ajunge la toate popoarele. Acest drept îl exercită respectând libertatea fiecărei persoane umane. "Misiunea nu restrânge libertatea, ci, mai degrabă, o favorizează. Biserica propune; ea nu impune nimic. Respectă persoanele și culturile și se oprește în fața sanctuarului conștiinței. Acelora care se opun cu diferite pretexte activității misionare, Biserica le repetă: deschideți porțile lui Cristos!" (RM 39).
Căile misiunii Mărturia: prima formă este mărturia evanghelică în viața misionarului, a familiei creștine și a comunităților ecleziale care, prin imitarea lui Cristos, trebuie să manifeste atenție și caritate față de cei săraci, marginalizați și aflați în suferință. În anumite cazuri, acolo unde acțiunea Bisericii este negată, mărturia este unicul mod de a fi misionar. "Căci toți creștinii, oriunde trăiesc, sunt datori să manifeste, prin exemplul vieții și prin mărturia cuvântului, omul cel nou în care s-au îmbrăcat prin Botez și puterea Duhului Sfânt de care au fost întăriți prin Mir astfel încât ceilalți, văzând faptele lor cele bune, să-l preamărească pe Tatăl și să perceapă mai deplin sensul autentic al vieții omului și legătura universală de comuniune dintre oameni" (AG 11). Formarea comunităților creștine: misiunea ad gentes are ca obiectiv fondarea comunităților care mărturisesc credința în Cristos Mântuitor și Domn, dezvoltarea Bisericilor până la completa lor maturizare în așa fel încât ele însele să devină misionare. Comunitatea de credincioși trebuie să fie profund înrădăcinată în popor, să promoveze familii pătrunse de spiritul evanghelic și, susținută de școli corespunzătoare, să se organizeze în asociații și grupări prin intermediul cărora apostolatul laicilor să poată pătrunde întreaga societate cu spiritul evangheliei, pentru că, prin Botez, ei sunt chemați să-și exercite slujirile încredințate de Dumnezeu: slujirea preoțească, profetică și regească. În acest fel, comunitatea creștină devine semnul prezenței lui Dumnezeu în lume: "Căci, prin jertfa euharistică, trece neîncetat la Tatăl împreună cu Cristos; hrănită stăruitor cu cuvântul lui Dumnezeu, ea dă mărturie pentru Cristos; în sfârșit, umblă în iubire și este înflăcărată de spirit apostolic" (AG 15). Fiecare comunitate trebuie să trăiască spiritul misionar, participând la opera de evanghelizare a Bisericii Universale, reînnoind angajarea ecumenică față de creștinii ce aparțin altor Biserici. Preoții și institutele de viață consacrată: pentru creștinii comunității locale sunt necesare diverse slujiri care, trezite de chemarea divină chiar din rândul credincioșilor, trebuie cultivate cu mare grijă: slujirea de preot, diacon, catehet, călugării și călugărițele, asociațiile misionare, Acțiunea Catolică etc. Trebuie acordată o mare importanță formării spirituale strâns legată de formarea doctrinară și pastorală astfel încât, studenții teologi să învețe să se dedice în întregime slujirii trupului lui Cristos și lucrării evangheliei, să se atașeze de episcop ca fideli colaboratori și să lucreze în comun cu ceilalți preoți. În virtutea hirotonirii, toți preoții sunt chemați să împărtășească grija Bisericii pentru misiune. Din acest motiv, formarea candidaților la preoție trebuie să promoveze inimi și mentalități misionare deschise spre nevoile Bisericii și ale lumii, sensibile față de cei înstrăinați de credința creștină și, mai ales, față de grupurile indiferente din propriul ambient, ca și față de grupurile necreștine din țările de misiune. Colaboratori ai episcopului, preoții sunt chemați să ia parte la grija pentru misiune: "Darul spiritual pe care preoții l-au primit la hirotonire nu-i pregătește pentru o misiune limitată și restrânsă, ci pentru atotcuprinzătoarea și universala misiune a mântuirii până la marginile pământului, căci orice slujire preoțească participă la dimensiunea universală a misiunii încredințate de Cristos apostolilor" (RM 67). Așadar, formarea candidaților la preoție trebuie să aibă în vedere faptul ca ei "să fie impregnați de acel spirit cu adevărat catolic, care să-i obișnuiască să depășească limitele diecezei, țării sau ritului pentru a răspunde necesităților întregii Biserici, pregătiți sufletește să predice oriunde evanghelia" (RM 67). În enciclica Fidei donum, papa Pius al XII-lea încurajează pe episcopi ca să-i ofere pe unii dintre preoți pentru a lucra o vreme în Bisericile din Africa. Astfel, Biserica este chemată să sublinieze validitatea și rodnicia acestei experiențe dovedind că a devenit matură. Preoții fidei donum trimiși în misiuni scot în evidență legătura de comuniune dintre Biserici, contribuind la creșterea unor comunități bisericești sărace de la care primesc prospețime și vitalitate în credință. Slujirea misionară a preotului diecezan trebuie să corespundă unor criterii și cerințe: sunt trimiși în teritorii de misiune cei mai buni preoți, preoții capabili și pregătiți pentru lucrarea deosebită ce-i așteaptă. O contribuție deosebită la viața misionară a Bisericii trebuie să o dea membrii institutelor de viață consacrată care, din moment ce se dedică slujirii Bisericii, "în puterea propriei consacrări au obligația de a lucra în mod deosebit în activitatea misionară în stilul propriu al respectivului institut" (RM 68). Institutele călugărești și congregațiile de viață activă și contemplativă trebuie să susțină activitatea misionară, căci prin apelul adresat lor de Conciliul Vatican II sunt chemate și ele la misiune, contribuind fiecare potrivit propriei carisme. Laicii: misiunea privește întreg poporul lui Dumnezeu; chiar dacă întemeierea unei noi Biserici are nevoie de Euharistie și, prin urmare, de slujirea preoțească, totuși misiunea, care se desfășoară în diferite forme, este sarcina tuturor credincioșilor. "Participarea laicilor la răspândirea credinței se vădește de la începuturile creștinismului, ea fiind realizată fie de credincioși individuali și de familii, fie de întreaga comunitate" (RM 71). Sectoarele în care este necesară prezența laicilor sunt multiple: viața politică, socială, economică pe plan local, național și internațional (RM 72). În cadrul activității misionare trebuie valorificate diferite forme de apostolat laic, respectându natura și scopurile lor: asociații misionare laice, mișcări bisericești, organizații creștine de voluntariat, toate implicate în misiunea ad gentes și în colaborarea cu bisericile locale. Evanghelia nu poate pătrunde în profunzime mentalitatea oamenilor dacă lipsește contribuția laicilor, iar între laici un rol deosebit îl ocupă cateheții. Formarea cateheților în școlile diecezane trebuie adaptată pentru ca ei să poată realiza cât mai bine sarcina de colaboratori ai preoților; ei trebuie să-și însușească bine doctrina catolică, mai ales în domeniul biblic și liturgic, precum și metoda catehetică în practica pastorală, și, prin exercitarea necontenită a pietății și a sfințeniei vieții, să se formeze în vederea unui comportament creștin misionar. Este important ca ei să fie ajutați în trăirea vieții spirituale, să se organizeze sesiuni și cursuri speciale pentru formarea lor continuă. În afară de cateheți, trebuie să fie și alte forme de slujire în Biserică: "conducători ai rugăciunii, ai cântului și ai liturgiei; conducători ai comunităților bisericești de bază și ai grupărilor de studii biblice; responsabili cu operele de caritate, administratori ai bunurilor Bisericii, conducători ai diferitelor asociații de apostolat, profesori de religie în școli" (RM 74). Cooperarea și activitatea misionară se exprimă prin promovarea vocațiilor misionare. Trebuie subliniate diferitele forme de angajare misionară, dar, în același timp, trebuie reafirmată prioritatea dăruirii de sine, totale și perpetue, pentru lucrarea misionară. Vestirea evangheliei cere vestitori - "Secerișul este mare, iar lucrătorii sunt puțini". Printre formele de participare la activitatea misionară, primul loc îl ocupă spiritualitatea misionară prin rugăciune, jertfă și mărturia vieții creștine. Urmează apoi promovarea vocațiilor misionare ad gentes în familii. "Când părinții sunt gata să permită ca unul din fiii lor să plece în misiune, când ei au cerut Domnului un astfel de har, el îi va răsplăti cu bucurie în ziua în care un fiu sau o fiică a lor îi va asculta chemarea" (RM 80). Vocația misionară se manifestă în mod plenar în instituțiile și congregațiile care au un caracter misionar; aici chemarea lui Dumnezeu trebuie să găsească disponibilitate pentru răspunsuri prompte și generoase. Biserica trebuie să fie conștientă de necesitatea ajutoarelor materiale și economice pentru a face față necesității misiunii nu numai pentru susținerea operelor misionare din țările de misiune, dar și pentru cele ale carității și promovării umane. "Misiunile nu cer numai un ajutor, ci o reală participare la vestirea misionară și la caritatea față de cei săraci. Tot ce am primit de la Dumnezeu (atât viața cât și bunurile materiale) nu ne aparține, ci a fost dat în folosință. Generozitatea în a dărui trebuie să fie întotdeauna luminată și inspirată de credință: atunci este într-adevăr mai mare bucurie în a da decât în a primi" (RM 81). Într-ajutorarea între Biserici este un element deosebit de important în activitatea Bisericii, pentru că vorbește despre caracterul ei universal. Speranța creștină susține dorința de angajare într-o nouă evanghelizare și în misionarismul universal. Cooperarea pentru misiuni trebuie să capete forme noi: a-i ajuta pe tinerii dispuși să facă o experiență de viață creștină misionară să viziteze misiunile; pregătirea atentă pentru a face față exigențelor muncii în spațiile unde creștinismul nu este cunoscut, este persecutat sau interzis; capacitatea de adaptare a asistenței spirituale la modul nomad de a trăi al popoarelor din țările de misiuni.
Spiritualitatea misionară Stilul misionar de viață trebuie să fie caracterizat de supunerea față de Duhul Sfânt în comuniune cu Cristos. Cine are spirit misionar este animat de "zelul pentru suflete", care se bazează în cele din urmă pe caritatea lui Cristos, și devine un "frate universal" care poartă cu sine deschiderea și grija Bisericii pentru toate popoarele și pentru toți oamenii, fiind un semn al iubirii lui Dumnezeu în lume, fără nici o excludere sau preferință. Chemarea la misiune derivă din chemarea universală la sfințenie; adevăratul misionar este sfântul. Fiecare creștin are o vocație de a deveni sfânt și misionar. Sfântul Părinte cere celor botezați curaj și generozitate în a-l servi pe Dumnezeu și aproapele, invitându-i pe toți la sfințenie. Toți credincioșii de orice stare sau grad sunt chemați la plinătatea vieții creștine și la desăvârșirea carității. Spiritualitatea misionară pune față în față două realități creștine: spiritualitatea și misiunea. Fiecare dintre aceste realități îmbrățișează un câmp foarte larg. Expresia "spiritualitate misionară" apare în toate documentele conciliare. Enciclica Redemptoris missio indică liniile principale ale acestei spiritualități: "deplina docilitate față de Duhul Sfânt" (RM 87), "comuniunea intimă cu Cristos" (RM 88), "a iubi Biserica și oamenii cum i-a iubit Isus" (RM 89), "caritatea apostolică" precum și "cea a lui Cristos, bunul păstor" (RM 89), "nou zel al sfințeniei" (RM 91), "a fi contemplativ" pentru a deveni "semn credibil" (RM 91). În documentele magisteriale actuale spiritualitatea misionară este văzută din multe puncte de vedere: trinitar, salvific, pneumatologic, cristologic, ecleziologic, pastoral, contemplativ, antropologic, sociologic; toate aceste dimensiuni fac în așa fel ca spiritualitatea misionară să necesite abordări diferite, în funcție de cei cărora li se propune. În fine, putem afirma că un creștin, conștient de bogăția primită la Botez este un adevărat misionar, iar ca adevărat misionar, prin spiritul lui Cristos pe care și l-a însușit, iubește Biserica și toată omenirea cu dragostea lui Cristos. Numai această dragoste profundă pentru Biserică poate susține zelul misionar. "Cristos a iubit Biserica și s-a dat pe sine pentru ea" (Ef 5,25). În munca sa specifică, un adevărat misionar nu va uita niciodată că trebuie să se adapteze circumstanțelor și situațiilor persoanelor, culturilor și popoarelor. El va fi mereu ghidat de dorința de a concretiza fericirile proclamate de Cristos pe munte, iar dintre toate va fi atent în mod special la sărăcie. În acest sens, misionarul e chemat să fie alături de cei săraci și asupriți în orice fel. De aceea, spune Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea: "Îi îndemn pe toți ucenicii lui Cristos și toate comunitățile creștine - de la familii până la dieceze, de la parohii până la institute de viață consacrată - să-și facă o examinare sinceră a vieții în privința solidarității cu cei săraci (...) Aceste opere dezvăluie sufletul întregii activități misionare: iubirea este și rămâne motorul misiunii" (RM 60).
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |