|
9. PREZENȚA LAICILOR ÎN BISERICĂ, ÎN SOCIETATE ȘI ÎN CULTURĂ II. CE TREBUIE SĂ FIM? 1. Lucrători în via Domnului "Apoi a ieșit pe la ceasul al unsprezecelea și-a găsit pe alții stând și le-a spus: «De ce stați aici toată ziua degeaba?» I-au spus: «Pentru că nimeni nu ne-a angajat». El le-a zis: «Mergeți și voi în vie» (Mt 20,6-7). Imperativul lui Cristos este atât de clar și permanent actual. În Biserică nu pot exista șomeri. Toți sunt chemați la lucru, la muncă, la slujire. Urgența acestui mesaj se impune cu mai mare stringență în zilele noastre. Papa Ioan Paul al II-lea face o analiză, tulburător de reală, stării de fapt a lumii de azi, în care Cristos ne trimite: "Situații noi, fie ecleziale, fie sociale, economice, politice și culturale, cer astăzi, o forță cu totul specială, acțiunea credincioșilor laici. Dacă lipsa angajării a fost totdeauna inacceptabilă, timpul prezent o face și mai vinovată. Nu-i este permis nimănui să stea degeaba" (CL 3). În această realitate sumbră trebuie să recunoaștem propria noastră condiție din lumea în care trăim: secularizarea și eliminarea mesajului lui Cristos din viața atâtor oameni, mai ales la copii și la tineri; demnitatea persoanei umane încălcată prin manipulare ideologică, economică și genetică; o mass-media sărăcită de orice conținut religios. La toate acestea Cristos a dat un răspuns sigur și se bazează pe noi ca să-l ascultăm și să-l urmăm. Viața noastră nu poate avea decât un singur sens: urmarea lui Cristos. El singur este salvatorul omului și al lumii. Să devenim Cristos, să-l afirmăm pe Cristos, să trăim în Cristos. Să putem realiza în viața noastră acel "sentire cum Ecclesia" al sfântului Ignațiu de Loyola, care s-ar putea traduce în aceste imperative: a simți cu Biserica, a iubi Biserica, a asculta de Biserică, a suferi cu Biserica, și mai ales prin expresia papei Ioan Paul al II-lea: "a fi Biserică". Cum vom putea îndeplini acest deziderat al lui Cristos?
2. Prin sfințenia vieții Laicii sunt chemați să animeze și să perfecționeze ordinea realităților temporale cu spiritul evanghelic și astfel să dea mărturie despre Cristos prin sfințenia vieții. "Demnitatea credincioșilor laici ni se descoperă în toată plinătatea ei, dacă analizăm până și fundamentala chemare pe care Tatăl, în Isus Cristos, prin Duhul, o adresează fiecăruia dintre ei: chemarea la sfințenie, adică la perfecționarea dragostei. Sfințenia este mărturia cea mai splendidă a demnității, conferite discipolului lui Cristos" (CL 16). Zelul pastoral al Conciliu Vatican II își atinge una din culmi în învățătura despre chemarea întregului popor al lui Dumnezeu: episcopi, preoți, persoane consacrate și toți laicii, la sfințenie. Capitolele IV și V din constituția dogmatică "Lumen gentium" expune învățătura constantă și sistematică despre "chemarea universală la sfințenie în Biserică". Caracterul "cristocentric" al sfințeniei creștine este scos în evidență în capitolul IV (33-36), în care se arată poziția pe care trebuie să o ocupe laicii în trupul mistic al lui Cristos. Îndeplinindu-și rolul lor specific și datoria profesională, luând parte la diferite forme de apostolat, laicii contribuie la "creșterea Bisericii și la progresul ei continuu în sfințenie" (LG 33). Cristos este autorul principal și adevărat al sfințeniei. El, preotul suprem și veșnic, marele profet; el, care s-a făcut ascultător până la moarte, este modelul și miezul întregii sfințenii. Forma specifică a sfințeniei laicilor pune în lumină modul cum își continuă Cristos întreita misiune de preot, profet și rege, în îndeletnicirile proprii ale laicilor în mediul în care trăiesc, cu harurile și mijloacele care le sunt proprii. Papa Ioan Paul al II-lea, în "Christifideles laici", ne dă și programul de sfințenie pentru fiecare botezat în urmarea lui Cristos: "Prin acceptarea fericirilor sale, prin ascultarea și meditarea cuvântului lui Dumnezeu, prin participarea conștientă și activă la viața liturgică și sacramentală a Bisericii, prin rugăciunea individuală, familială și comunitară, prin foamea și setea după dreptate, prin practicarea poruncii iubirii în toate circumstanțele vieții și prin slujirea fraților, mai ales dacă aceștia sunt mici, săraci și suferinzi (CL 16). Laicii trebuie să fie conștienți de chemarea lor și prin sfințenie să-l eternizeze pe Isus Cristos în viața de toate zilele. Scopul fiecărui creștin trebuie să fie sfințenia; drumul pe care merge să fie sfințenia; întreaga existență și activitate să fie sfințenia... "Vrei să aduci lui Dumnezeu o mare cinste prin viața ta? Vrei să lucrezi pentru apologia evangheliei? Vrei să-l mărturisești pe Dumnezeu și pe Fiul său în această lume de necredință? Vrei să faci pentru slava lui Dumnezeu mai mult decât vor face vreodată oratorii, filozofii și înțelepții? Sfințește-te! Arată lumii tradiția neîntreruptă a sfințeniei Bisericii. Lumea te va privi, te va observa, te va urmări îndeaproape. Și dacă ea va vedea că, într-un secol de argint, tu ai fost dezlipit; că, într-un secol de mândrie, tu ai fost smerit; că, într-un secol de plăceri, tu ai fost curat; că, într-un secol de stricăciune, tu ai fost tare; mirați de un asemenea spectacol, această lume va fi forțată să aducă omagiu lui Dumnezeu, care este minunat în sfinții săi. Cu cât dușmanul devine mai tare, cu atât mai mult trebuie să crească sfințenia fiilor lui Dumnezeu" (Abatele Peryve).
3. Prin valorificarea carismelor Duhul Sfânt este dăruit tuturor celor botezați, și nu numai ierarhiei sau persoanelor consacrate. Fiecare laic, în virtutea Botezului și a Mirului, a primit de la Duhul Sfânt darurile necesare și speciale pentru a fi martor și în același timp instrument viu în misiunea Bisericii. Trebuie să descoperim ce daruri trezește Duhul Sfânt în fiecare dintre noi pentru a face loc darului fiecăruia, pentru ca fiecare să-și vadă darul promovat și acceptat și să crească în acțiunea ministerială a Bisericii. De aici datoria de a fi atenți față de Duhul Sfânt, sfințitorul, adevăratul constructor al Bisericii. De a-l invoca mai des pe Duhul Sfânt și mai ales de a recupera dimensiunea rugăciunii și a contemplației, care ne ajută să valorificăm darurile fiecăruia, adică modul propriu de a trăi credința, de a vitaliza sacramentele, de a trăi caritatea. A valorifica darul fiecăruia nu înțelegem numai fiecare credincios luat în parte, dar care privește și toată comunitatea. "Extraordinare sau simple și umile, carismele sunt haruri ale Duhului Sfânt care au, direct sau indirect, o utilitate eclezială, fiind orânduite spre edificarea Bisericii, spre binele oamenilor și necesitățile lumii" (CL 23). Desigur, este necesar și un discernământ al carismelor. Pentru că "Duhul Sfânt" suflă unde vrea, nu este totdeauna ușor de recunoscut și de primit acțiunea Duhului. De aceea, păstorilor le este dat darul discernământului și al valorificării darurilor pe care Spiritul le impune poporului lui Dumnezeu pentru binele comun. "... Judecata despre autenticitatea și dreapta lor folosire aparține acelora care sunt în fruntea Bisericii, care au datoria specială de a nu stinge Duhul, ci de a cerceta toate și a păstra ce este bun" (LG 12). O bună folosire a darurilor primite va duce la o credință autentică și matură și va conduce la participare activă în Biserică, la angajare și slujire. Viața creștină se va reînnoi, Rusaliile se vor reactualiza în comunitățile noastre, dacă vor fi favorizate vocația și carisma fiecăruia și se va acorda spațiu pentru orice creștin să se integreze și să colaboreze cu darurile primite pentru a sluji evanghelia și o dată cu ea și lumea.
4. Prin apostolat "Laicii își exercită apostolatul lor multiform și în Biserică și în lume. În ambele, li se deschid diferite domenii de acțiune apostolică, dintre care vrem să le amintim pe cele principale: comunitățile bisericești, familia, tineretul, mediile sociale, viața națională și internațională. Deoarece în zilele noastre femeile iau tot mai activ parte la întreaga viață socială, este foarte important să crească participarea lor și în diferitele sectoare ale apostolatului Bisericii" (AA 9). Porunca iubirii față de Dumnezeu și de aproapele este fundamentală pentru fiecare creștin. Iubirea se concretizează prin apostolat. Nimeni nu poate să spună că-l iubește pe Dumnezeu și pe semeni, fără să-l arate pe Dumnezeu în viața proprie și să conducă și pe alții la Dumnezeu prin inventivitatea iubirii adevărate. Ce poate sau ce trebuie să facă un laic pentru a-și împlini misiunea apostolică? Mai întâi trebuie să pornim de la noi înșine. Să ne cunoaștem și să ne analizăm darurile și carismele, prin care am fost înzestrați de Duhul Sfânt, consultându-ne și cu păstorii sufletești. Fără această evaluare nu putem cunoaște ce trebuie să facem. Apoi e necesară o trăire creștină autentică, în unire cu Cristos, în urmarea lui Cristos. Trebuie să mă întreb: ce ar face Cristos în locul meu? Sau cum ar dori Cristos să-l reprezint în familie, la serviciu, la școală, în societate...? Să fim apoi în comuniune cu învățătura și ierarhia Bisericii, pentru a găsi împreună soluțiile cele mai bune pentru desfășurarea unui apostolat laborios și a evita excesele. Decretul conciliar "Apostolicam actuositatem" vorbește în capitolul IV despre diversele forme de apostolat. Există un apostolat individual și un apostolat organizat. Punctul de plecare în apostolatul individual și în predica laicului despre împărăția lui Dumnezeu este totdeauna viața, cu toate aspectele ei, care se manifestă în Biserică și în lume, dar, desigur, și apostolatul cuvântului, care este de o importanță capitală în anumite împrejurări. "O formă deosebită de apostolat individual și semn foarte adecvat vremurilor noastre este mărturia întregii vieți a laicilor, izvorâtă din credință, speranță și iubire, care îl arată pe Cristos trăind în credincioșii săi. Prin apostolatul cuvântului, absolut necesar în anumite împrejurări, laicii Îl vestesc pe Cristos, explică și răspândesc învățătura lui, după condiția și priceperea fiecăruia și o mărturisesc cu fidelitate" (AA 16). Conciliul amintește că toți laicii trebuie să desfășoare personal acest apostolat prin lumina credinței trăite și că acest apostolat "nu poate fi înlocuit cu nimic", și cu această conduită să se trăiască viața familială, profesională, culturală și socială. Să analizăm câteva domenii de acțiune apostolică, în care laicii, participând la slujirea preoțească, profetică și regească a lui Cristos, sunt implicați în Biserică și în lume.
a. În comunitățile bisericești Conciliul a instituit două ministere ale lectoratului și acolitatului rezervate laicilor de sex masculin (CDC 230,1). Poate prin aceasta ar putea fi înlăturate unele improvizații de moment și ar da o notă de stabilitate și claritate celebrărilor liturgice. Pe lângă aceste ministere, orice laic poate exercita numeroase oficii liturgice: lector pe o perioadă limitată în acțiunile liturgice; funcțiunile de comentator, de cantor și de psalmist; prezidarea rugăciunilor liturgice; administrarea Botezului; ministru extraordinar al sfintei Împărtășanii; asistent la cununia religioasă; pregătirea tinerilor la căsătorie; pregătirea bolnavilor pentru primirea sacramentelor; administrarea viaticului; prezidarea rugăciunilor la casa mortului, la cimitir și chiar a ritului funerar; pregătirea catehumenilor la Botez și chiar celebrarea Botezului; celebrarea sacramentaliilor și a binecuvântărilor pentru soți, copii, logodnici, a unei femei înainte și după naștere, bătrâni, bolnavi, cateheți, persoane înainte de călătorie, casă nouă, instrumente tehnice sau de muncă, animale, terenuri, masă, mulțumire pentru binefacerile primite, pentru diferitele circumstanțe; celebrarea Liturgiei orelor; pregătirea copiilor și asistarea lor în timpul celebrării euharistice și a altor sacramente; prezidarea celebrărilor duminicale în absența preotului; diferite slujiri sau funcții în timpul sfintei Liturghii (primirea credincioșilor în Biserică, citirea cuvântului lui Dumnezeu, rostirea unei rugăciuni, prezentarea darurilor la altar, animarea cântărilor liturgice). Sunt apoi alte funcții importante în Biserică pe care laicii nesfințiți special pentru aceste misiuni le pot îndeplini, precum: catehizarea în țările de misiuni, profesor de religie, președinte al Acțiunii Catolice sau în alte organizații, director în operele caritative ale Bisericii, profesor în școlile catolice, director la reviste și publicații. Conciliul insistă că aceste servicii și slujiri prestate de laici sunt atât de prețioase și de neînlocuit în zilele noastre. Precizăm faptul că unele din aceste funcții pot fi îndeplinite de către laici numai în caz de necesitate și cu mandat și permisiune expresă a ordinariatului locului sau a parohului și multe dintre ele după o pregătire adecvată. Trebuie să notăm că aceste ministere și slujiri ale credincioșilor laici nu sunt numai suplimentare, pentru a ușura munca parohului în îndeplinirea obligațiilor liturgice și pastorale, ci o recunoaștere vie a carismelor pe care Duhul Sfânt le dăruiește credincioșilor pentru a fi valorificate în folosul comunității. Numai așa va putea fi realizată pe deplin noua învățătură conciliară și postconciliară a Bisericii, care îi vede pe laici de orice categorie socială ca responsabili ai apostolatului Bisericii în orice sector al conviețuirii umane.
b. Consiliul pastoral parohial În calitate de consilieri ai păstorilor, laicii au un rol important în Biserică, și deci în comunitățile parohiale. Printre aceste organisme de consiliu stabilite de Biserică și pentru a realiza comuniunea tuturor forțelor active într-o Biserică locală se numără consiliul pastoral parohial. "Dacă, după aprecierea episcopului diecezan, fiind ascultată părerea consiliului prezbiteral, se consideră că este oportun, în fiecare parohie să fie constituit un consiliu pastoral, care este condus de paroh, și în care credincioșii, împreună cu cei care participă în virtutea oficiului la grija pastorală a parohiei, să contribuie la creșterea activității parohiale" (CDC can. 536). Consiliul este format din preoți, călugări și laici, care reprezintă întreg poporul lui Dumnezeu, creștini din diferite medii sociale, culturale și profesionale, numărul membrilor variind în funcție de mărimea parohiei (20-70 de membri). Competența consiliul pastoral se extinde la toată viața pastorală a parohiei. Analizează inițiativele pastorale, propune proiecte și verifică mereu contorizarea lor. Pentru că este un organism eclezial, este necesar ca toți membrii consiliului să fie activi în Biserica locală, să se angajeze pe deplin în funcția de consilieri, să fie ascultați și apreciați pentru colaborarea lor, pentru că reprezintă întreaga comunitate parohială în unitatea credinței, în bogăția carismelor, în varietatea slujirilor. Deși înființarea acestui consiliu nu este obligatorie, ci numai facultativă, deși are caracter numai consultativ, trebuie să ocupe un loc important printre organismele de responsabilitate pastorală. Reprezintă de fapt actualizarea practică a principiilor conciliare: participarea tuturor creștinilor la apostolat, valorificarea carismelor, coresponsabilitate în misiunea apostolică. Mereu, consiliul pastoral reprezintă întreaga comunitate pastorală, este imaginea fraternității și a comuniunii. Cu ajutorul consiliului pastoral vor fi depășite multe din dificultățile inerente pastorației parohiale și prin aportul comun se poate găsi soluționarea viabilă a atâtor probleme pastorale. Funcționarea eficientă a unui astfel de consiliu depinde de paroh, care este în fruntea consiliului. Parohul este acela care ia deciziile pastorale, deși nu este singurul care le elaborează.
c. Consiliul pentru probleme economice "În fiecare parohie să existe un consiliu pentru probleme economice, care funcționează nu numai după normele dreptului universal, ci și după normele date de episcopul diecezan, și în care credincioșii, aleși în conformitate cu aceleași norme, îl ajută pe paroh în administrarea bunurilor parohiale, rămânând inviolabilă prescripția can. 532" (CDC can. 537). Spre deosebire de consiliul pastoral parohial, care este facultativ, consiliul pentru probleme economice este obligatoriu pentru toate parohiile. Consiliul este format din credincioși și funcționează sub conducerea parohului, care reprezintă parohia în toate problemele juridice. Normele date de episcop reglementează compoziția, competențele și funcționarea consiliului. Acest consiliu trebui să fie compus din cel puțin trei persoane, inclusiv parohul care îl conduce. Consiliul pentru probleme economice corespunde învățăturii Conciliului Vatican II, care afirmă: "Cât despre bunurile bisericești propriu-zise, preoții le vor administra după natura acestora, conform legilor bisericești, pe cât se poate cu ajutorul unor laici competenți și le vor folosi întotdeauna în acele scopuri în vederea cărora îi este îngăduit Bisericii să posede bunuri vremelnice, adică pentru organizarea cultului divin, pentru a asigura clerului o întreținere demnă și pentru a susține operele de apostolat și de caritate, mai ales față de cei săraci" (PO 17). Obligația principală a consiliului este de a colabora la opera administrativă a parohului, și ar putea cuprinde următoarele aspecte: a întocmi un inventar al bunurilor parohiale; a face bilanțul parohiei; a stabili bugetul anual; a ajuta la ținerea evidențelor contabile; a sprijini parohul cu sfaturi constructive în cazuri de angajare financiară majoră; a studia modalități și a propune inițiative pentru a sensibiliza parohia la datoria de a contribui la necesitățile economice, atât pentru parohie, cât și pentru Biserica întreagă. Astfel s-ar asigura o garanție a unei administrări cu adevărat ecleziale și, prin transparență și colaborare, implicarea constantă a întregii comunități. Ca și în consiliul pastoral parohial, funcția consiliului pentru problemele economice este consultativă și nu deliberativă, decizia finală revenind parohului. O colaborare fraternă între consiliul pentru probleme economice și consiliul pastoral parohial ar evita ca gestionarea parohiei să fie făcută numai după criterii economice, dar ar face să se analizeze norme generale de priorități, pentru binele atât spiritual cât și economic al întregii comunități.
d. Apostolatul organizat asociativ "Creștinii sunt chemați, fiecare în parte, să exercite apostolatul în diversele lor condiții de viață; totuși ei să nu uite că omul este, prin firea lui, social și că i-a plăcut lui Dumnezeu ca pe cei care cred în Cristos să-i adune în poporul lui Dumnezeu (cf. 1Pt 2,5-10) și într-un singur trup (cf. 1Cor 12,12). Așadar, apostolatul desfășurat în comun corespunde în chip fericit nevoilor credincioșilor, atât din punct de vedere uman, cât și creștin, și în același timp poartă semnul comuniunii și unității Bisericii" (AA 18). Anii de după Conciliul Vatican II au marcat o vitalitate deosebită în acest domeniu asociativ. S-au născut multe mișcări și grupuri pentru a răspunde necesităților de spiritualitate și de apostolat în momentul istoric actual. Duhul Sfânt a trezit, în acești ultimi ani, grupuri, mișcări și asociații, care au îmbogățit Biserica cu o prezență dinamică. Aspectele pozitive ale asociațiilor creștine sunt multiple: o Biserică după modelul comunităților primare, în care sunt puse în valoare mai ales fraternitatea și prietenia, responsabilitatea solidară, creativitatea evanghelică, liturgică și apostolică; o comuniune mai mare între credincioși; un laicat mai ministerial; o Biserică mai vivace, datorită numeroaselor carisme. În Biserică sunt recunoscute astăzi 58 de asociații ecleziale și mișcări ale laicilor, dintre care amintim pe cele mai importante: Acțiunea Catolică, înființată în 1868, care cuprinde: copii, tineri și adulți, iar domeniul ei de apostolat privilegiat este parohia; Mișcarea Focolarelor, fondată de Chiara Lubich; Comuniune și Eliberare, fondată de Mons. Luigi Giussani; Credință și Lumină, fondator: Jean Vanier; Mișcarea Neocatehumenilor, fondator: pictorul spaniol Kiko Arguello. Avem multe asociații și mișcări prezente în România și în Dieceza de Iași, unele amintite în prima parte a prezentei expuneri. Multe din aceste mișcări sunt în creștere și participă la munca de apostolat și evanghelizare în parohii, familii, licee, universități, în sectorul cultural și politic; organizează întruniri, exerciții spirituale pentru laici, cateheze pe categorii de vârstă, lucrează în sectorul caritativ, în viața socială și oriunde este necesar ca prezența laicilor să fie activă prin misiune și slujire. Pentru o bună desfășurare a asociațiilor și mișcărilor laice sunt necesare criterii clare și bine precizate, numite "criterii ecleziale". Acestea nu vin în contradicție cu libertatea de asociere, ci au în perspectivă comuniunea și misiunea Bisericii. Papa Ioan Paul al II-lea în "Christifideles laici" arată clar aceste criterii fundamentale, pentru discernerea asociațiilor de credincioși laici. Acestea sunt următoarele: primatul dat vocației fiecărui creștin la sfințenie; responsabilitatea de a mărturisi credința catolică, mărturia unei comuniuni solide și conștiente cu papa și cu episcopul Bisericii locale; conformitatea și participarea la scopul apostolic al Bisericii; angajarea concretă în societatea umană, în lumina doctrinei sociale a Bisericii, adică evanghelizarea și sfințirea oamenilor și formarea conștiințelor creștine (CL 30). Împlinirea acestor criterii se verifică după roadele concrete, care însoțesc viața și operele acestor asociații: "... gustul reînnoit pentru rugăciune, contemplație, viață liturgică și sacramentală; animarea în vederea creșterii vocațiilor la căsătoria creștină, la preoția ministerială, la viața consacrată; disponibilitatea de a participa la programele și activitățile Bisericii la nivel local, național sau internațional; angajarea catehetică și capacitatea pedagogică în instruirea creștinilor; imbold spre o prezență creștină în diferite ambiente ale vieții sociale, crearea și animarea operelor caritative, culturale și spirituale; spiritul detașării și al sărăciei evanghelice pentru o mai generoasă caritate față de toți; convertirea la viața creștină sau revenirea la comuniune a botezaților «îndepărtați»" (CL 30). Aceste elemente absolut necesare trebuie să fie prezente în orice formă asociativă, pentru a rămâne permanent cu Biserica și misiunea ei. Asociațiile reprezintă o mare bogăție pentru Biserică și parohii și ele trebuie să fie susținute, ajutate, oferindu-le mijloacele necesare pentru formarea creștină a tuturor membrilor acestor asociații, ca toți în colaborare frățească să fie liant de comuniune eclezială și acțiune misionară.
e. Apostolatul carității Caritatea este esența vieții creștine. Cum putem să-l iubim pe Dumnezeu și pe aproapele, indiferent cine este? Conciliul Vatican II arată clar că obligația pastorală a carității revine fiecărui creștin care trebuie "să iubească întregul trup mistic al lui Cristos, mai ales mădularele sărace și suferinde și pe acelea care îndură prigoană pentru dreptate (cf. Mt 5,10)" (LG 23). De la început, Biserica s-a îngrijit de cei bolnavi și de cei săraci, după exemplul lui Cristos și, de-a lungul istoriei, Duhul Sfânt a făcut să existe mereu creștini conștienți, care au oferit, prin exemplul și faptele lor, iubirea lui Cristos. Istoria Bisericii este prezentă și astăzi "ca bunul samaritean", pentru a-i ajuta pe cei care trăiesc în necazuri, pe cei nedreptățiți și pe cei care caută iubirea. "După cum sfânta Biserică, la începuturile sale, unind ospățul frățesc, agape, cu cina euharistică, se arată adunată toată laolaltă în jurul lui Cristos, prin legătura dragostei, tot astfel, în orice vreme, ea se face recunoscută după acest semn al iubirii; în timp ce se bucură de inițiativele altora, ea își revendică operele de caritate ca pe o îndatorire și un drept inalienabil" (AA 8). Globalizarea, mai ales prin mijloacele de comunicare, ne face să luăm legătura cu orice parte a lumii și acțiunea caritativă trebuie să devină mai universală, să îmbrățișeze pe toți oamenii și să cuprindă toate necesitățile lor. "Oriunde există oameni care sunt lipsiți de mâncare și băutură, de îmbrăcăminte, de locuință, de medicamente, de loc de muncă, de mijloacele necesare pentru a duce o viață cu adevărat omenească, sunt chinuiți de nenorociri și boli, suferă în exil sau închisoare, acolo caritatea creștină trebuie să-i caute și să-i găsească, să-i mângâie cu grijă mărinimoasă și să-i aline, dându-le ajutor" (AA 8). Nu poate nimeni să se numească creștin, dacă nu este un adevărat apostol al carității. Așa cum nu poate să existe comunitate creștină fără vestirea cuvântului și fără celebrarea Euharistiei, tot așa nu poate să existe comunitate creștină fără slujirea și mărturia carității. Apostolatul carității nu constă numai în "a oferi de pomană", ci și în a căuta împreună forme pozitive de solidaritate, de progres cu adevărat uman, de legi și de respect față de viață, de intervenții și acțiuni caritative, care respectă ființa umană și cultura popoarelor. Modalitățile prin care poate fi exprimată caritatea sunt multe și variate. Amintim mai întâi faptele de milostivire trupească și sufletească, în număr de șapte, cunoscute din catehism, și atât de practicate și cunoscute în istoria Bisericii. La enumerarea lor catehismul specifică: "Faptele de milostenie de care vom da seama în mod deosebit în ziua judecății". În zilele noastre, din cauza atâtor transformări sociale, economice, culturale, au apărut și probleme noi de sărăcie și marginalizare: copii abandonați, copii ai străzii, drogați, persoane cu handicap, emigranți, analfabeți, bolnavi de SIDA, șomeri, bătrâni și bolnavi fără pensii suficiente, discriminări sociale, răpiri, violențe de tot felul. Față de aceste noi probleme, desigur, sunt necesare modalități adecvate de solidaritate și acțiuni caritabile. În Dieceza de Iași există Caritasul diecezan și Caritasul la nivel decanal, care se ocupă cu sensibilizarea și forarea conștiințelor credincioșilor pentru spiritul caritativ, dar și cu ajutorarea și cunoașterea tuturor formelor de sărăcie din teritoriu, pentru a propune programe de solidaritate creștină și a lua măsuri în favoarea celor săraci. Desigur, este necesar și Caritasul parohial, pentru a ajuta comunitatea creștină să trăiască spiritul și practica iubirii creștine. Acesta are misiunea de a promova pastorația carității, de a trăi în mod comunitar porunca Domnului. Are mai ușor posibilitatea de a sensibiliza toată parohia de necesitățile existente, să trezească la generozitate și că pe toți credincioșii trebuie să-i intereseze suferințele celorlalți, care trebuie să devină o problemă pentru toți. O altă formă de caritate, care se răspândește tot mai mult printre laici este voluntariatul creștin, în care se însumează diferite servicii voluntare și gratuite, aduse diferitelor categorii sociale: bătrâni, bolnavi, copii, persoane cu handicap etc. Sunt servicii și slujiri, care trebuie să fie promovate și revitalizate în fiecare comunitate parohială. Serviciile voluntare se fac în spitale, școli, instituții, în familii, față de persoane singure și oriunde este nevoie de ajutor și de caritate creștină. Există un voluntariat individual, când cineva ajută pe alții în mod particular, și un voluntariat organizat, când mai multe persoane se asociază pentru acțiuni caritative. O astfel de caritate practicată nu numai individual, ci mai ales organizat, în grupuri, este de mare folos pentru a rezolva situațiile de necesitate în care se află mulți dintre frații noștri.
f. Apostolatul familiei În învățătura Bisericii, familia creștină a rămas mereu centrul și celula cea mai importantă în promovarea educației și a persoanei cu adevărat creștine. Familia creștină este și baza necesară pentru Biserică și pentru societate. Astfel, laicul devine apostol în familie și în societate. Orice dar pe care ni-l dă Duhul Sfânt îl primim pentru formarea trupului mistic al lui Cristos și pentru mântuirea lumii întregi. În măsura în care noi corespundem cu harul lui Dumnezeu, ne facem în Cristos și cu Cristos mesagerii mântuirii. Prin taina sfintei Căsătorii, laicii primesc un har și o aptitudine deosebită pentru apostolat. Prin legătura sfântă ce-i unește, soții devin unul pentru celălalt înfăptuitorii direcți ai mântuirii lor, iar pentru copiii lor adevărați martori ai credinței: "Ei sunt pentru copiii lor cei dintâi vestitori ai credinței și educatori; prin cuvânt și exemplu îi formează la viața creștină și apostolică, îi ajută cu prudență în alegerea vocației, iar dacă în ei se vădește o chemare sfântă, o favorizează cu toată grija" (AA 11). Pentru aceasta, familia trebuie să rămână comuniune de iubire și respect pentru toți membrii ei; să promoveze rugăciunea în comun; să trăiască viața liturgică a Bisericii și, în mod deosebit, caritatea prin slujirea celor aflați în necesitate. "Printre diferitele fapte de apostolat familial, pot fi enumerate: adoptarea copiilor părăsiți; buna primire a străinilor; sprijinirea bunului mers al școlilor; ajutorarea adolescenților cu sfatul și cu fapta; ajutorarea logodnicilor pentru a se pregăti mai bine la căsătorie; participarea la acțiunile de catehizare; sprijinirea soților și a familiilor care se află în greutăți mari (materiale sau morale); asigurarea, pentru cei în vârstă, nu numai a celor necesare, ci și a unei părți echitabile din roadele progresului economic" (AA 11). Apostolatul familiei, trăit în interior și promovat în exterior, apare ca o dimensiune extrem de urgentă și necesară pentru familiile de azi, care sunt amenințate de uitarea planului Domnului și astfel de pierderea sensului și identității proprii.
g. Apostolatul laicilor față de tineri Tinerii au jucat mereu un rol important în viața socio-politică și în lumea contemporană. Tineretul trebuie să fie ajutat și pregătit pentru misiunea de mai târziu în Biserică și în societate. De aceea, între multe domenii de apostolat, laicii adulți au datoria de a veni în ajutorul tineretului, care trebuie să-și descopere și să-și cunoască vocația, sensul vieții și scopul ultim al existenței. Un rol important și determinant îl are, în apostolatul tinerilor, mărturia de credință a propriei vieți. Tinerii sunt mai puțin înclinați spre speculație. Ei vor să-l vadă pe Cristos în oamenii în care cred. De aceea se întreabă: "Unde este Cristos? Unde sunt creștinii? Ce înseamnă viață creștină?" Și vor să găsească răspunsul concret în preot, în profesorii de religie, în familia proprie, în rândul tinerilor care se consideră creștini, în toți cei care-i înconjoară. De aceea, Conciliul Vatican II consemnează că tinerii "trebuie să fie apostolii cei dintâi și imediați ai tinerilor, exercitând cu responsabilitate proprie apostolatul între ei, în funcție de mediul social în care trăiesc. Adulții să aibă grijă să ajungă cu tinerii la un dialog prietenesc, prin care, și unii și alții, depășind deosebirea de vârstă, să se cunoască reciproc și să-și comunice unii altora bogățiile ce le sunt proprii" (AA 12).
h. Apostolatul laicilor în mediul social "Apostolatul în mediul social, adică preocuparea de a pătrunde cu spirit creștin mentalitatea și moravurile, legile și structurile comunității în care trăiește fiecare, este într-o atât de mare măsură misiunea și obligația laicilor, încât nu poate fi niciodată împlinită cum se cuvine, de către altcineva" (AA 13). Această afirmație provine din convingerea că mărturia creștină este extrem de necesară în zilele noastre și se bazează și pe cuvintele lui Isus, care îi trimite pe ai săi "să fie sarea pământului și lumina lumii" (cf. Mt 5,13-16), astfel vor preamări pe Tatăl din ceruri și istoria oamenilor va primi înțelepciunea necesară pentru un adevărat progres. Lumea de azi simte lipsa martorilor adevărați și coerenți, vrea să vadă în creștinii laici legătura dintre credință și viața lor, astfel valorile creștine vor pătrunde în societatea de azi. Biserica, parohia, lumea are nevoie astăzi de laici pregătiți și angajați în orice sector: social, economic, politic, administrativ, artistic, cultural, educativ, ca toate aceste domenii să fie pătrunse cu spiritul lui Cristos. Porunca de a merge, de a învăța, de a da mărturie, a dat-o Isus nu numai apostolilor, ci tuturor care cred în el (cf. Mt 28,18-20). "Într-adevăr, mulți oameni nu pot auzi evanghelia și nu-l pot recunoaște pe Cristos decât prin laicii cu care vin în contact" (AA 13).
i. Apostolatul laicilor în sfera națională și internațională Biserica, înființată de Isus Cristos este catolică, adică universală, iar în acest câmp de apostolat național și internațional, ca să folosim o minunată expresie a Conciliului: "laicii, în primul rând sunt administratorii înțelepciunii creștine" (AA 14). "În dragostea de patrie și în îndeplinirea fidelă a îndatoririlor cetățenești, catolicii să se simtă obligați să promoveze adevăratul bine comun și să facă astfel încât opinia lor să fie luată în seamă, pentru ca puterea civilă să se exercite cu dreptate, iar legile să corespundă exigențelor morale și binelui comun" (AA 14). Toate enciclicele sociale, o adevărată bogăție doctrinară pentru laici, și poate mai puțin cunoscută, trebuie să ilumineze prezența laicilor în societatea civilă și să călăuzească pe toți la angajarea în viața socială prin participarea la alegeri, colaborarea cu toți oamenii de bunăvoință, spre binele comun și spre progresul tuturor, la deschiderea față de necesitățile sociale prezente azi în societate, mai ales în domeniul sanitar, școlar, etic și economic. Împrejurările internaționale îi îndeamnă pe creștinii laici să fie prezenți în promovarea păcii și a dreptății în lume, să fie deschiși cu o judecată critică și creștină față de evenimentele și mișcările care se produc astăzi în lume: globalizarea cu aspectele ei pozitive și negative, influența economiei capitaliste, care sărăcește popoarele din lumea a treia, problema emigranților etc. Apostolatul laicilor poate ajuta la înculturare și la creșterea solidarității. Deci laicii nu sunt numai destinatarii ministerului pastoral, ci ei trebuie să devină și lucrători prin însăși vocația de laici în virtutea preoției comune.
j. Apostolatul laicilor în cultură Cultura, înțeleasă în lumina Conciliului Vatican II (Gaudium et spes 53-42), în sensul cel mai amplu, se prezintă pentru oamenii de azi ca o dimensiune fundamentală a pastorației și evanghelizării. "În sens larg, termenul de "cultură" desemnează toate mijloacele prin care omul își cizelează și își dezvoltă multiplele daruri spirituale și fizice; se străduiește să supună lumea, prin cunoaștere și muncă; umanizează viața socială, atât familială, cât și civică, prin progresul moravurilor și al instituțiilor; în sfârșit, exprimă, comunică și păstrează în operele sale, în decursul timpurilor, marile experiențe spirituale și aspirațiile sale majore, pentru ca ele să slujească progresului multora și chiar al întregului neam omenesc" (GS 53). Biserica nu are teamă de știință și culturalizarea nu este la antipozi cu evanghelia și nu reprezintă un pericol pentru credință. Dimpotrivă, Conciliul cere cu insistență să se aprofundeze tot mai mult cunoștințele științifice în toate domeniile, dar consemnează că cei care se dedică cercetărilor științifice nu se pot sustrage de la legea slujirii umanității, a societății umane și al supremului omagiu adus lui Dumnezeu, stăpânul universului. Știința nu poate să facă abstracție de morală. "Ruptura dintre evanghelie și cultură este, fără îndoială, drama epocii noastre... De aceea, trebuie să se depună toate eforturile în vederea unei evanghelizări a culturii, mai exact a culturilor. Ele trebuie să fie regenerate prin întâlnirea cu vestea cea bună" (Evanghelii nuntiandi 18-20). Pentru Biserică, a evangheliza înseamnă a duce vestea cea bună în toate straturile umanității și, prin influența sa, a transforma dinăuntru, a face nouă însăși umanitatea. Apostolatul, evanghelizarea, sacramentele, semne universale de mântuire instituite de Cristos, au forța să-i elibereze pe oameni de atitudinile antisociale, care sunt: mândria, prezumția, orgoliul, și să imprime sensul sacrificiului, al respectului și al dăruirii. Conciliul subliniază în mod deosebit că laicii sunt "chemați să animeze și să perfecționeze ordinea realităților temporale" (LG 30) cu spiritul evanghelic, și astfel să dea mărturie despre Cristos în toate domeniile: cultural, social, economic, în viața politică națională și internațională. De aceea, Biserica le cere credincioșilor laici să fie prezenți prin curaj și creativitate intelectuală în toate serviciile privilegiate ale culturii, cum sunt: școala, universitățile, centrele de cercetare științifică și tehnică, locurile creației artistice și umaniste, pentru a fi sublimate cu originalitatea evangheliei și a credinței creștine. De asemenea, Biserica afirmă că responsabilitatea credincioșilor laici să nu se limiteze numai în a apăra evanghelia, ci ea trebuie vestită folosind toate mijloacele de comunicare: presa, radioul, cinematograful, televiziunea, bibliotecile, teatrul.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |