|
Papa Francisc: Mesaj video cu ocazia Adunării Plenare a Comisiei pentru America Latină (24-27 mai 2022) Iubiți frați, Mă bucur că membrii Comisiei Pontificale pentru America Latină se pot întruni în plen după pauza prelungită cauzată de pandemie. Înainte de convocarea Sinodului despre sinodalitatea în Biserică, a fost dorința mea să vă puteți întâlni pentru a dialoga despre acest subiect, întrucât experiența Bisericii din America Latină a fost exprimată, după Conciliul al II-lea din Vatican, cu unele elemente marcant sinodale. Nu intenționez în niciun fel să fac aici o relatare exhaustivă despre acest subiect. Pur și simplu, cu titlu de exemplu, să ne gândim că "comuniunea" și "participarea" au fost categoriile-cheie pentru înțelegerea și punerea în practică a celei de-a III-a Conferințe Generale a Episcopatului Latinoamerican, desfășurată la Puebla. La rândul ei, "convertirea pastorală" a fost un concept relevant în cadrul Conferinței Generale a IV-a de la Santo Domingo, iar mai târziu, va dobândi și mai multă centralitate în Conferința Generală a V-a de la Aparecida. Dincolo de documente, însăși realitatea pastorală a Bisericii Latinoamericane este cea care mă încurajează să o consider o experiență în care sinodalitatea a prins rădăcini demult și în care, totuși, trebuie să fim mai conștienți de limitele noastre pentru ca astfel să se poată maturiza și să dea roade evanghelice pe acest drum. Acesta nu este un drum nou. Este un drum pe care Biserica l-a avut la început și apoi l-a pierdut și Sfântul Paul al VI-lea a fost cel care l-a pus în mișcare la finalul Sinodului când a creat Secretariatul pentru Sinodul Episcopilor, pentru a recupera sinodalitatea. Care în Bisericile răsăritene s-a păstrat mereu, Biserica latină o pierduse. Începem să explicăm un proces. Când suntem copii, facem pași scurți și stângaci. Dintr-o dată, simțim că micii noștri pași sinodali sunt "marele kairós", dar mai devreme decât mai târziu descoperim micimea noastră și descoperim nevoia unei mai mari convertiri personale și pastorale. Acesta continuă să fie unul dintre laitmotive, convertirea personală și pastorală. Sunt convins că, într-un mod avansat, Biserica din America Latină și Caraibe a făcut "calea prin mers", adică a arătat că o interpretare corectă a învățăturilor conciliare presupune reînvățarea să mergem împreună atunci când înfruntăm provocările sau problemele pastorale și sociale tipice schimbării timpului[1]. Spun "reînvățare" pentru că pentru a merge împreună este întotdeauna important să păstrăm gândirea incompletă. Sunt alergic la gândirile care sunt deja complete și închise. Îmi amintesc când, la începutul teologiei eliberării, că s-a jucat mult cu analiza marxistă, la care papa și superiorul general al iezuiților au reacționat foarte puternic. Au apărut unul/două volume, despre intuiția latinoamericană, despre identitatea latinoamericană pentru a urma acest drum, iar aproape optzeci la sută din însemnări erau în germană, nu aveau nici cea mai mică idee. A fost o ideologizare a ceea ce este un drum teluric latinoamerican. Și spun teluric pentru că spiritualitatea latinoamericană este atașată de pământ și nu poate fi despărțită. Sunt convins că, într-o manieră avansată, Biserica din America Latină și Caraibe a deschis calea prin mers, adică a arătat că o interpretare corectă a învățăturilor conciliare presupune reînvățarea să umblăm împreună atunci când ne confruntăm cu probleme pastorale, probleme sociale tipice schimbării timpului. Și este tipic pentru Duhul Sfânt să acționeze în alt mod[2], dar acest lucru este posibil atunci când gândirea noastră este incompletă, când este completă nu funcționează. Când cineva crede că știe totul, darul nu poate fi primit. Când cineva crede că știe totul, darul nu ne educă pentru că nu poate intra în inimă. Cu alte cuvinte, nu este nimic mai periculos pentru sinodalitate decât să ne gândim că deja pricepem totul, că deja înțelegem totul, că deja controlăm totul. Darul este imprevizibil, este surprinzător și ne depășește mereu. Darul este absolut gratuit și nu necesită nimic în schimb. Nu există nicio metodă de a obține darul. Darul este nemeritat și nimeni nu-l poate însuși pentru a-l controla. Darul este Duhul Sfânt, care nu se impune cu forța, ci cheamă cu blândețe afecțiunea și libertatea noastră pentru a ne modela cu răbdare și tandrețe, astfel încât să putem dobândi forma de unitate și comuniune pe care el o dorește în relațiile noastre. Când simțim mișcările Duhului, viața se dezvăluie treptat ca un dar și nu putem decât să facem din viața noastră o slujire constantă pentru alții. Dimpotrivă, când din cauza "cunoașterii închise", sau a gândirii închise, sau a ambiției, credem că dominăm totul, cădem cu ușurință în tentația controlului total, tentația de a ocupa spații, de a ajunge la relevanța superficială a celui care vrea să fie protagonistul central, ca într-un show de televiziune. Ocuparea spațiilor este tentația, deschiderea proceselor este atitudinea care permite acțiunea Duhului Sfânt. Duhul Sfânt este un dar, nu acționează luând, ci dând, mișcând, inovând. Duhul Sfânt nu este o forță a trecutului, ci Rusaliile continuă să aibă loc în timpul nostru. "Marele Necunoscut", care nu are imagine, este mereu contemporan și nu încetează să ne însoțească și să ne mângâie! El creează diversitatea carismelor. El creează o anumită dezordine inițială – să ne gândim la dimineața de Rusalii, mizeria care s-a făcut și care i-a făcut pe cei care au văzut asta să spună: sunt beți –, el creează o dezordine inițială, pentru a crea mai târziu armonia tuturor diferențelor. Ipse est armonia, a spus Sfântul Vasile. "El este armonia". Dar mai întâi, îți creează dizarmonia, cu toate carismele diferite. Sinodalitatea face parte dintr-o ecleziologie pneumatologică, adică spirituală. La fel, face parte și dintr-o teologie euharistică. Împărtășirea cu Trupul lui Cristos este semn și cauză instrumentală a unui dinamism relațional care modelează Biserica. Există sinodalitate numai atunci când celebrăm Euharistia și întronăm evanghelia pentru ca, atunci, participarea noastră să nu fie un simplu parlamentarism, ci un gest de comuniune eclezială care caută să se miște. Toți cei botezați suntem "synodoi", prieteni care îl însoțesc pe Domnul pe cale[3]. Mai mult, Biserica este "un popor adunat în virtutea unității Tatălui și a Fiului și a Duhului Sfânt"[4]. Prin urmare, în realitatea pe care o numim "sinodalitate" putem localiza punctul în care Treimea converge în mod misterios, dar cu adevărat, în istorie. În acest fel, cuvântul "sinodalitate" nu desemnează o metodă mai mult sau mai puțin democratică și mult mai puțin "populistă" de a fi Biserică. Acestea sunt devieri. Sinodalitatea nu este o modo organizațional sau un proiect de reinventare umană a poporului lui Dumnezeu. Sinodalitatea este dimensiunea dinamică, dimensiunea istorică a comuniunii ecleziale întemeiate de comuniunea trinitară, care apreciind în același timp sensus fidei al întregului sfânt popor credincios al lui Dumnezeu[5], colegialitatea apostolică și unitatea cu succesorul lui Petru, trebuie să încurajeze convertirea și reforma Bisericii la toate nivelurile. Când am decis că această Comisie Pontificală pentru America Latină (CAL) să continue și să se reînnoiască în cadrul reformei Curiei, aceste idei nu au fost departe de inima mea. CAL este chemată să fie un organism de slujire care colaborează pentru ca noi toți din America Latină și Caraibe să intrăm într-un stil sinodal de a fi Biserică, în care Duhul Sfânt, care ne cheamă și prin sfântul popor al lui Dumnezeu, să fie protagonistul, și nu noi. Prin urmare, CAL este o slujire, este o diakonía, care trebuie să arate îndeosebi afecțiunea și atenția pe care papa le are față de regiune. Diakonía, slujire, care ajută diferitele Dicasterii să acționeze sinergic și să înțeleagă mai bine realitatea socială și eclezială latinoamericană. Diakonía care, în numele papei, însoțește drumul organismelor precum CELAM și CEAMA și pastorația hispanică în Statele Unite și Canada, în comuniune cu Biserica universală. CAL, prin toți membrii săi, trebuie să promoveze cât mai mult posibil sinodalitatea adevărată. Comuniunea fără sinodalitate se poate preta cu ușurință la un anumită fixism și centralism nedorite. Sinodalitatea fără comuniune poate deveni populism ecleziastic. Nu ambele lucruri împreună. Sinodalitatea trebuie să ne conducă să trăim mai intens comuniunea eclezială, în care diversitatea carismelor, vocațiilor și slujirilor să se integreze armonios animate de același botez, care ne face pe toți fii în Fiul. Să fim atenți la protagonismul unipersonal și să pariem pe procese de semănat și încurajare care să permită poporului lui Dumnezeu, care merge în istorie, să participe mai mult și mai bine la responsabilitatea comună pe care o avem cu toții de a fi Biserică. Cu toții suntem poporul lui Dumnezeu. Cu toții suntem discipoli chemați să învățăm și să-l urmăm pe Domnul. Cu toții suntem coresponsabili pentru binele comun și sfințenia Bisericii. Vă mulțumesc pentru prezența voastră și încredințez lucrările din cadrul acestei Adunări Plenare Sfintei Fecioare Maria de Guadalupe, Maica metisă a "adevăratului Dumnezeu pentru Care se trăiește"[6]. Și, vă rog, să nu uitați să vă rugați pentru mine. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 52. [2] Cf. Soñemos juntos. El camino a un futuro mejor, Simon & Schuster, Nueva York, 2020, 57-58. [3] Cf. COMISIA TEOLOGICĂ INTERNAȚIONALĂ, Sinodalitatea în viața și în misiunea Bisericii, 55. [4] CONCILIUL AL II-LEA DIN VATICAN, Constituția dogmatică Lumen gentium, 4. [5] Ibidem, 12. [6] A. VALERIANO, Nican Mopohua, trad. M. Rojas, Ideal, México 1978, nr. 26. *
lecturi: 198.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |