|
Împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos A treia predică de Postul Mare 2022 a card. Raniero Cantalamessa (25 martie 2022) "Împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos" a fost titlul celei de-a treia predici din Postul Mare 2022 care a fost rostită de cardinalul Raniero Cantalamessa, în Aula "Paul al VI-lea" de la Vatican, vineri, 25 martie 2022. Tema predicilor din acest an este "Luați și mâncați, acesta este trupul meu" - O cateheză mistagogică despre Euharistie", programate pentru 11, 18, 25 martie și 1, 8 aprilie 2022. Tema a fost prezentată în știrea Sacramentul nonviolenței. În ajunul începutului predicilor de Postul Mare cardinalul Cantalamessa ilustrează tema euharistică a acestora. În cateheza noastră mistagogică despre Euharistie - după liturgia Cuvântului și consacrare - am ajuns la al treilea moment, cel al împărtășaniei. Acesta este momentul Liturghiei care exprimă mai clar unitatea și egalitatea fundamentală a tuturor membrilor poporului lui Dumnezeu, sub orice distincție de rang și de slujire. Până în acel moment, este vizibilă distincția slujirilor: în liturgia cuvântului, distincția între Biserica învățătoare și Biserica însușitoare; în consacrare, distincția între preoția ministerială și preoția universală. În împărtășanie nu este nicio distincție. Este identică împărtășania pe care o primește simplul botezat cu aceea pe care o primește preotul sau episcopul. Împărtășania euharistică este proclamarea sacramentală că, în Biserică, koinonia vine mai întâi și este mai importantă decât ierarhia. Să reflectăm asupra împărtășaniei euharistice pornind de la un text al Sfântului Paul: "Potirul binecuvântării pe care îl binecuvântăm nu este oare împărtășire cu sângele lui Cristos? Pâinea pe care o frângem nu este oare împărtășire cu trupul lui Cristos? Pentru că este o singură pâine, noi, cei mulți, suntem un singur trup, căci toți ne împărtășim din aceeași unică pâine" (1Cor 10,16-17). Cuvântul "trup" apare de două ori în cele două versete, dar cu o semnificație diferită. În primul caz ("pâinea pe care o frângem nu este oare împărtășire cu trupul lui Cristos?"), trup indică trupul real al lui Cristos, născut din Maria, mort și înviat; în al doilea caz ("suntem un singur trup"), trup indică trupul mistic, Biserica. Nu se putea spune în manieră mai clară și mai sintetică faptul că împărtășirea euharistică este întotdeauna împărtășire cu Dumnezeu și împărtășire cu frații; că există în ea o dimensiune, ca să spunem așa, verticală și o dimensiune orizontală. Să pornim de la prima. Euharistia împărtășire cu Cristos Să încercăm să aprofundăm ce fel de împărtășire se stabilește între noi și Cristos în Euharistie. În In 6,57, Isus spune: "Așa cum m-a trimis Tatăl care este viu, iar eu trăiesc prin Tatăl, la fel și cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine". Prepoziția "prin" (în greacă, diá) are aici valoare cauzală și finală; indică în același timp o mișcare de proveniență și o mișcare de destinație. Înseamnă că acela care mănâncă trupul lui Cristos trăiește "din" El, adică din cauza Lui, în virtutea vieții care provine de la El, și trăiește "în vederea" Lui, adică pentru gloria sa, pentru iubirea sa, pentru Împărăția sa. Așa cum Isus trăiește din Tatăl și prin Tatăl, tot așa, împărtășindu-ne cu sfântul mister al trupului său și al sângelui său, noi trăim din Isus și prin Isus. De fapt, este principiul vital mai puternic care asimilează la sine pe cel mai puțin puternic, nu viceversa. Vegetalul asimilează mineralul, nu viceversa; animalul asimilează și vegetalul și mineralul, nu viceversa. Astfel acum, pe planul spiritual, divinul asimilează la sine umanul, nu viceversa. Așa încât, în timp ce în toate celelalte cazuri cel care mănâncă asimilează ceea ce mănâncă, aici Cel care este mâncat asimilează la sine pe cel care-l mănâncă. Celui care se apropie ca să-l primească, Isus îi repetă ceea ce a auzit Sfântul Augustin spunându-i-se: "Nu tu mă vei asimila pe mine la tine, ci eu te voi asimila pe tine la mine"[1]. Un filozof ateu a spus: "Omul este ceea ce mănâncă" (F. Feuerbach), voind să spună că în om nu există o diferență calitativă între materie și spirit, ci totul se reduce la componenta organică și materială. Grație Euharistiei, creștinul este cu adevărat ceea ce mănâncă! Scria deja, cu mult timp înaintea lui, Sfântul Leon cel Mare: "Participarea noastră la trupul și la sângele lui Cristos nu tinde la altceva decât să ne facă să devenim ceea ce mâncăm"[2]. Așadar, în Euharistie nu este numai împărtășire între Cristos și noi, ci și asimilare; împărtășirea nu este numai unire a două trupuri, a două minți, a două voințe, ci este asimilare la unicul trup, unica minte și voință a lui Cristos. "Cel care se unește cu Domnul este un singur duh cu el" (1Cor 6,17). Analogia alimentației - a faptului de a mânca și de a bea - nu este singura pe care o avem despre împărtășirea euharistică, deși este de neînlocuit. Există ceva ce ea nu poate să exprime, așa cum n-o poate analogia împărtășirii între viță și mlădiță. Acestea sunt împărtășiri între lucruri, nu între persoane. Împărtășesc, dar nu știu să împărtășească. Aș vrea să insist asupra unei alte analogii care ne poate ajuta să înțelegem natura împărtășirii euharistice ca împărtășire între persoane care știu și vor să fie în împărtășire. Scrisoarea către Efeseni spune că o căsătorie umană este un simbol al unirii între Cristos și Biserică: "De aceea își va lăsa omul tatăl și mama și se va uni cu soția sa și cei doi vor fi un singur trup. Misterul acesta este mare: eu o spun cu privire la Cristos și la Biserică!" (Ef 5,31-33). Euharistia - pentru a folosi o imagine îndrăzneață, dar adevărată - este consumarea căsătoriei între Cristos și Biserică și o viață creștină fără Euharistie este o căsătorie încheiată, dar neconsumată. În momentul împărtășirii, celebrantul exclamă: "Fericiți cei chemați la ospățul Mielului!" (Beati qui ad coenam Agni vocati sunt) și Apocalipsul - din care este luată fraza - spune și mai explicit: "Fericiți cei chemați la ospățul de nuntă al Mielului" (Ap 19,9). Acum - tot conform Sfântului Paul - consecința imediată a căsătoriei este că trupul (adică toată persoana) soțului devine al soției și, viceversa, trupul soției devine al soțului (cf. 1Cor 7,4). Asta înseamnă că trupul incoruptibil și dătător de viață a Cuvântului întrupat devine "al meu", dar și trupul meu, umanitatea mea, devine al lui Cristos, este însușit de El. În Euharistie noi primim trupul și sângele lui Cristos, dar și Cristos "primește" trupul nostru și sângele nostru! Isus, scrie Sfântul Ilariu de Poitiers, "asumă trupul celui care îl asumă al său"[3]. Cristos ne spune nouă: "Ia, acesta este trupul meu", dar și noi îi putem spune: "Ia, acesta este trupul meu". Acum să încercăm să înțelegem consecințele a toate acestea. În viața sa pământească, Isus nu a trăit toate experiențele umane posibile și imaginabile. Așa pentru a începe, a fost un bărbat, nu o femeie: nu a trăit condiția de jumătate a umanității; nu era căsătorit, nu a experimentat ce înseamnă a fi unit pe viață cu o altă creatură, a avea copii, sau, mai rău, a pierde copii; a murit tânăr, n-a cunoscut bătrânețea… Dar acum, grație Euharistiei, El trăiește toate aceste experiențe. Trăiește în femeie condiția feminină, în cel bolnav boala, în cel bătrân bătrânețea, în cel refugiat precaritatea sa, în cel bombardat teroarea sa… Nu este nimic din viața mea care să nu-i aparțină lui Cristos. Nimeni n-ar trebui să spună: "Ah, Isus nu știe ce înseamnă a fi căsătorit, a fi femeie, a fi pierdut un copil, a fi bolnav, a fi bătrân, a fi o persoană de culoare!" Ceea ce Cristos a putut trăi "după trup", trăiește și "experimentează" acum ca înviat "după Duh", grație împărtășirii matrimoniale a Liturghiei. A înțeles motivul profund al acestui lucru Sfânta Elisabeta a Sfintei Treimi când îi scria mamei sale: "Mireasa aparține mirelui. Al meu (Mire) m-a luat. Vrea ca să fiu pentru El o umanitate adăugată"[4]. Ce inepuizabil motiv de uimire și de consolare la gândul că umanitatea noastră devine umanitatea lui Cristos! Dar și ce responsabilitate din toate acestea! Dacă ochii mei au devenit ochii lui Cristos, gura mea a devenit gura lui Cristos, ce motiv pentru a nu permite privirii mele să rămână asupra imaginilor necuviincioase, limbii mele să vorbească împotriva fratelui, trupului meu să nu folosească drept instrument de păcat? "Voi lua atunci membrele lui Cristos și le voi face membrele unei desfrânate?", scria cu oroare Sfântul Paul corintenilor (1Cor 6,15). Și totuși, încă nu este totul; lipsește partea mai frumoasă. Trupul miresei îi aparține mirelui; dar și trupul mirelui îi aparține miresei. De la a da trebuie să se treacă imediat, în împărtășire, la a primi. A primi nici mai mult nici mai puțin decât sfințenia lui Cristos! unde se va realiza vreodată, în mod concret, în viața credinciosului, acel "schimb minunat" (admirabile commercium) despre care vorbește liturgia, dacă nu se realizează în momentul împărtășirii? Acolo avem posibilitatea de a-i da lui Isus zdrențele noastre murdare și de a primi de la El "mantia dreptății" (Is 61,10). De fapt este scris că El "prin lucrarea lui Dumnezeu a devenit pentru noi înțelepciune, dreptate, sfințire și răscumpărare" (cf. 1Cor 1,30). Ceea ce El a devenit "pentru noi" ne este destinat, ne aparține. "Pentru că - scrie Cabasilas - noi îi aparținem lui Cristos mai mult decât ne aparținem nouă, El cumpărându-ne cu un preț scump (1Cor 6,20), invers ceea ce este al lui Cristos ne aparține mai mult decât dacă ar fi al nostru"[5]. Trebuie să ne amintim doar un lucru: noi îi aparținem lui Cristos prin drept, El ne aparține nouă prin har! Este o descoperire capabilă să pună aripi vieții noastre spirituale. Aceasta este lovitura de curaj al credinței și ar trebui să-l rugăm pe Dumnezeu să nu permită ca să murim înainte de a fi realizat asta. Euharistia, împărtășire cu Sfânta Treime A reflecta asupra Euharistiei este ca și cum am vedea cum se deschid larg în fața noastră, treptat ce înaintăm, orizonturi tot mai vaste care se deschid unul asupra altuia, în zare. Orizontul cristologic al împărtășirii pe care l-am contemplat până aici se deschide, de fapt, asupra unui orizont trinitar. Cu alte cuvinte, prin împărtășirea cu Cristos noi intrăm în împărtășire cu toată Sfânta Treime. În "rugăciunea sacerdotală", Isus îi spune Tatălui: "Eu în ei și tu în mine, ca să fie desăvârșiți în unire" (In 17,23). Acele cuvinte: "Eu în ei și tu în mine", înseamnă că Isus este în noi și că în Isus este Tatăl. De aceea, nu poate fi primit Fiul fără a-l primi, cu El, și pe Tatăl. Cuvântul lui Cristos: "Cine mă vede pe mine îl vede pe Tatăl" (In 14,9) înseamnă și "cine mă primește pe mine îl primește pe Tatăl". Ultimul motiv al acestui lucru este că Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt o natură divină unică și inseparabilă, sunt "una". Scrie, în această privință, Sfântul Ilariu din Poitiers: "Noi suntem uniți cu Cristos care este inseparabil de Tatăl. El, deși rămânând în Tatăl, rămâne unit cu noi; astfel și noi ajungem la unitatea cu Tatăl. De fapt, Cristos este în Tatăl în mod înnăscut, deoarece este născut de El; dar, într-un anumit mod, și noi prin Cristos suntem în mod înnăscut în Tatăl. El trăiește în virtutea Tatălui și noi trăim în virtutea umanității sale"[6]. Ceea ce se spune despre Tatăl este valabil și despre Duhul Sfânt. În Euharistie există o replică sacramentală a ceea ce a avut loc istoric în viața pământească în Cristos. În momentul nașterii sale pământești, Duhul Sfânt este cel care-l dăruiește lumii pe Cristos (de fapt, Maria a zămislit prin lucrarea Duhului Sfânt!); în momentul morții, Cristos este cel care-l dăruiește lumii pe Duhul Sfânt: murind, el "și-a dat Duhul". În mod asemănător, în Euharistie, în momentul consacrării Duhul Sfânt este cel care ni-l dăruiește pe Isus, pentru că prin acțiunea sa pâinea se transformă în trupul lui Cristos; în momentul împărtășirii Cristos este cel care, venind în noi, ni-l dăruiește pe Duhul Sfânt. Sfântul Irineu (pe care în sfârșit îl putem saluta ca învățător al Bisericii!) spune că Duhul Sfânt este "însăși împărtășirea noastră cu Cristos"[7]. În împărtășire Isus vine la noi ca acela care-l dăruiește pe Duhul. Nu ca acela care într-o zi, cu mult timp în urmă, l-a dat pe Duhul, ci ca acela care acum, după ce s-a consumat jertfa sa pe altar, din nou, "își dă Duhul" (cf. In 19,30). Toate acestea pe care le-am spus despre Sfânta Treime și Euharistie este rezumată în vizual în icoana ortodoxă a lui Rubliov a celor trei îngeri în jurul altarului. Toată Sfânta Treime ne dăruiește Euharistia și ni se dăruiește nouă în Euharistie. Euharistia nu este numai Paștele nostru zilnic; este și Rusaliile noastre zilnice! Împărtășirea unora cu ceilalți De pe aceste înălțimi amețitoare, să ne întoarcem acum pe pământ și să trecem la a doua dimensiune a împărtășirii euharistice: împărtășirea cu trupul lui Cristos care este Biserica. Să ne amintim de cuvântul apostolului: "Pentru că este o singură pâine, noi, cei mulți, suntem un singur trup, căci toți ne împărtășim din aceeași unică pâine". Dezvoltând o gândire deja schițată în Didahia, Sfântul Augustin vede o analogie în modul în care se formează cele două trupuri ale lui Cristos: cel euharistic și cel eclezial. În cazul Euharistiei, avem grâul mai întâi risipit pe dealuri, care fiind treierat, măcinat, amestecat cu apă și copt la foc devine pâinea care ajunge pe altar; în cazul Bisericii, avem multitudinea de persoane care fiind reunite de predica evanghelică, măcinate de posturi și de pocăință, amestecate în apă la Botez și coapte la focul Duhului, formează trupul care este Biserica. Imediat ne vine în întâmpinare, în această privință, cuvântul lui Cristos: "Așadar, dacă îți aduci darul la altar și acolo îți amintești că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă acolo darul tău, în fața altarului, du-te, împacă-te mai întâi cu fratele tău și apoi, venind, oferă-ți darul!" (Mt 5,23-24). Dacă tu mergi să primește împărtășania, dar ai ofensat un frate și nu te-ai împăcat, ții supărare, tu te asemeni - spunea tot Sfântul Augustin poporului - cu o persoană care vede venind un prieten pe care nu l-a văzut de mulți ani. Aleargă să-l întâlnească, se ridică în vârful picioarelor pentru a-l săruta pe frunte… Dar făcând asta nu-și dă seama că îl calcă pe picioare cu încălțăminte cu crampoane[8]. Frații și surorile sunt picioare ale lui Isus care încă merg pe pământ. Împărtășire cu săracii Acest lucru este valabil în mod special cu privire la săraci, la cei mâhniți, la cei marginalizați. Cel care a spus despre pâine: "Acesta este trupul meu", a spus asta și despre cel sărac. A spus asta atunci când, vorbind despre ceea ce s-a făcut pentru cel înfometat, cel însetat, cel închis și cel gol, a declarat solemn: "Mie mi-ați făcut!" Asta este ca și cum ar spune: "Eu eram cel înfometat, eu eram cel însetat, eu eram cel străin, cel bolnav, cel închis" (cf. Mt 25,35 șu). Am amintit alte dăți momentul în care acest adevăr aproape că a explodat în mine. Eram în misiune într-o țară foarte săracă. Străbătând străzile capitalei vedeam peste tot copii acoperiți de puțin zdrențe murdare, care alergau după camioanele de gunoaie pentru a căuta ceva de mâncare. La un moment dat era ca și cum Isus îmi spune mie: "Uită-te bine: acela este trupul meu!" Era ceva ce îți tăia respirația. Sora marelui filozof Blaise Pascal prezintă acest fapt referitor la fratele său. În ultima sa boală, nu reușea să rețină nimic din ceea mânca și pentru asta nu-i permiteau să primească viaticul pe care îl cerea cu insistență. Atunci a spus: "Dacă nu-mi puteți da Euharistia, măcar aduceți un sărac în camera mea. Dacă nu pot să mă împărtășesc cu Capul, vream măcar să mă împărtășesc cu trupul său"[9]. Unicul impediment de a primi împărtășania pe care Sfântul Paul îl nominalizează în mod explicit este faptul că, în adunare, "unul este înfometat și altul se îmbată": "Așadar, când vă adunați la un loc, n-o faceți ca să mâncați Cina Domnului, căci fiecare se grăbește să-și ia propria cină ca s-o mănânce și unul rămâne flămând, pe când altul se îmbată" (1Cor 11,20-21). A spune "n-o faceți ca să mâncați Cina Domnului" este ca și cum ar spune: Euharistia voastră nu mai este o adevărată Euharistie! Este o afirmație puternică, și dintr-un punct de vedere teologic, căreia probabil că nu-i acordăm atenție suficientă. Astăzi, situația în care unuia îi este foame și un altul pocnește de mâncare nu mai este o problemă locală, ci mondială. Nu poate exista nimic în comun între Cina Domnului și prânzul bogatului nemilos, unde stăpânul benchetuiește copios, ignorându-l pe cel sărac care stă afară la ușă (cf. Lc 16,19 șu). Preocuparea de a împărtăși ceea ce avem cu acela care se află în nevoie, de aproape și de departe, trebuie să fie parte integrantă a vieții noastre euharistice. Nu există nimeni care, voind, să nu poată, în timpul săptămânii, să facă unul din acele gesturi despre care Isus spune: "Mie mi-ați făcut". A împărtăși nu înseamnă pur și simplu "a da ceva": pâine, îmbrăcăminte, ospitalitate; înseamnă și a vizita pe cineva: un deținut, un bolnav, un bătrân singur. Nu înseamnă a da numai din banii proprii, ci și din timpul propriu. Săracul și suferindul au nevoie de solidaritate și de iubire, precum și de pâine și de haine, mai ales în acest timp de izolare impus de pandemie. Isus a spus: "Căci pe săraci îi aveți întotdeauna cu voi, pe mine, însă, nu mă aveți întotdeauna" (Mt 26,11). Acest lucru este adevărat și în sensul că nu întotdeauna putem primi trupul lui Cristos în Euharistie și chiar atunci când îl primim, asta nu durează decât puține minute, în timp ce putem să-l primim mereu în cei săraci. Aici nu există numai limite, se cere numai ca să voim asta. Pe săraci îi avem mereu la îndemână. De fiecare dată când întâlnim pe cineva care suferă, în special dacă este vorba de anumite forme extreme de suferință, dacă suntem atenți, vom auzi, cu urechile credinței, cuvântul lui Cristos: "Acesta este trupul meu!" Închei cu o mică istorie pe care am citit-o undeva. Un om vede o fetiță malnutrită, desculță și tremurând de frig și îi strigă lui Dumnezeu aproape cu furie: "O, Dumnezeule, de ce nu faci ceva pentru fetița aceea?" Dumnezeu îi răspunde: "Desigur că am făcut ceva pentru fetița aceea: te-am făcut pe tine!" Dumnezeu să ne ajute să ne amintim de asta la momentul potrivit. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note: [1] Cf. Augustin, Confesiuni, VII, 10. [2] Leon cel Mare, Predica 12 despre Pătimire, 7 (CCL 138A, pag. 388). [3] Ilariu din Poitiers, De Trinitate, 8, 16 (PL 10, 248): "Eius tantum in se adsumptam habens carnem, qui suam sumpserit". [4] Elisabeta a Sfintei Treimi, Scrisoarea 261, către mama (în Scritti, Roma 1967, pag. 457). [5] N. Cabasilas, Viața în Cristos, IV, 6 (PG 150, 613). [6] Ilariu din Poitiers, De Trinitate, 8, 13-16 (PL 10, 246 șu). [7] Irineu, Adversus haereses, III, 24, 1. [8] Augustin, Sermo Denis 6 (PL 46, 834 șu). [9] Viața lui Pascal, în B. Pascal, Oeuvres complètes, Paris 1954, pag. 3 șu. lecturi: 607.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |