|
24 decembrie: Meditație de Crăciun Sărbători fericite, dragi cititori. Ne folosim de versificarea făcută de pr. Eugen Budău pentru a transmite urările de Crăciun; apoi vă oferim o meditație ținută de pr. Cristinel Fodor la conferințele organizate de Academia "Sfântul Augustin" în ziua de 18 decembrie. Miercuri, 25 decembrie, începând cu 10,30 până la ora 11,00, prima parte a Liturghiei de Crăciun din catedrala romano-catolică din Iași va fi transmisă pe TVR1. Joi, 26 decembrie, "Sfântul Ștefan", primul martir, Liturghia de la ora 10,00 va fi transmisă la Radio Iași. Sărbători fericite! Pr. Eugen Budău * * * Nu-mi place Crăciunul profan. Sunt prea multe măști. Toți sunt buni la Crăciun: Dar nu uita când ești voios, române, să fii bun. Dar a doua zi? Totul e ca mai înainte. Crăciunul nu e punct de sosire, ci punct de plecare, de aceea creștini, să ne trezim, să nu lăsăm să ni se fure Crăciunul! Toată lumea are cuvântul Crăciun pe buze, dar care Crăciun? Cel al stomacului? Cel al copiilor? Cel al spectacolelor? Creștinii nu se pot acomoda cu un astfel de Crăciun profan. Astăzi pregătirea pentru Crăciun se face mai ales frecventând magazinele având în mână lista de cumpărături și cadouri. Se face programarea la coafor. Se are în vedere să nu lipsească ceva în bucătărie (vinul și carnea de porc). Liturgia mercantilă (cât costă?... ce drăguț e...) o înlocuiește pe cealaltă, mai solemnă și mai serioasă, dar care, din păcate, nu ne umple casa cu "lucruri". Prea multele lumini ornamentale ne fac să pierdem gustul întunericului luminat doar de steaua vie și caldă din Betleem. Crăciunul merge așa cum s-a stabilit, adică nu merge. E ca un disc zgâriat care repetă mereu același refren. E un Crăciun uzat, fără surprize. Un Crăciun mai degrabă recitat decât trăit. Un Crăciun depersonalizat. Să aruncăm atunci acest Crăciun al nostru, Crăciunul obișnuit, cel pus la punct și lăudat și să-l descoperim pe cel prezentat de Lc 2,1-20. Numai credința ne descoperă adevărul întreg despre Crăciunul creștin. Așadar, cine este Crăciunul? Crăciunul nu e Moș Crăciun care-aduce daruri multe la fetițe și băieți, ci este Dumnezeu care ne dă Cadoul, Darul cel mare pentru că nu am fost buni, ci am fost răi! Este siguranța că în pruncul din iesle, Dumnezeu a venit la noi; că Dumnezeu nu părăsește lumea; că fiecare ființă umană e iubită de Dumnezeu la nebunie; că orice inimă (de piatră, păcătoasă) poate fi schimbată; că oamenii care îl urmează pot schimba lumea. Dumnezeu a avut un vis. A visat creația. Și a realizat-o. A creat cerul și pământul, florile și iarba, copacii și pădurile, munții și dealurile, peștii și păsările, insectele și mamiferele. Dar lipsea ceva din visul său. Atunci l-a visat pe om și l-a creat după chipul și asemănarea sa. Bărbat și femeie l-a creat. Dar omul a întunecat imaginea pe care Dumnezeu și-a făcut-o despre sine. S-a înstrăinat de Dumnezeu. A fugit din fața lui și din fața sa însăși. S-a separat de propria sa origine. Nu a mai trăit în fața lui Dumnezeu, ci s-a ascuns de ochii săi. S-a închis în sine. A închis ușile inimii proprii și nu i-a mai permis lui Dumnezeu să intre. Nu numai că a renunțat la comuniunea cu Dumnezeu, ci s-a revoltat și împotriva sa însuși și împotriva fraților și surorilor sale. A pornit pe drumuri greșite și s-a pierdut în pădurea propriilor minciuni. Atunci Dumnezeu și-a refăcut visul. A visat cum l-a conceput efectiv pe om. Și și-a realizat visul începând din nou. A făcut să se întrupeze propriul său Fiu, imaginea slavei lui. Fiul unul-născut care este în sânul Tatălui (In 1,18) s-a întrupat și a restabilit imaginea originară a omului. A arătat oamenilor cum ar fi putut fi dacă ar fi trăit uniți cu Dumnezeu. Le-a amintit de originea lor divină, nucleul dumnezeiesc pe care-l mai purtau în ei, dar pe care l-au întunecat cu păcatul lor. La Crăciun celebrăm visul lui Dumnezeu care a devenit vizibil în Isus Cristos. Crăciunul este Isus! Este cea mai mare minune: într-un copil nou născut se ascunde Salvatorul lumii; veșnicia intră în timp. Cere de pomană natura omenească pentru ca eu să mă îmbogățesc cu natura dumnezeiască (Grigore din Nazianz). Acesta s-a născut dintr-o fecioară ceea ce constituie un semnal pentru om: nici noi nu suntem născuți din sânge, din dorință trupească, din voință omenească, ci suntem născuți din Dumnezeu! Nu mai ești prizonierul trecutului tău plin de greșeli și ofense. Astăzi, la Crăciun, poți începe totul de la capăt, poți cultiva din nou câmpul care din cauza neatenției este plin cu spini. Pământul tău poate fi din nou bun, poate aduce rod, poate înflori frumusețea ta originară, poți realiza într-o manieră unică și irepetabilă imaginea pe care Dumnezeu și-a făcut-o despre sine. Nașterea lui Isus a avut loc într-o țară străină o dată ce s-a petrecut într-o călătorie. El, călătorul divin, coboară din cer pentru a călători împreună cu noi și pentru a ne aminti de nucleul nostru divin, de faptul că noi nu aparținem doar acestui pământ, că aici nu suntem acasă, casele oamenilor sunt prea strâmte pentru noi, dar suntem cetățeni ai cerului, suntem în drum spre paradis. La Crăciun ne împodobim casele pentru a arăta că locuința noastră pământească a devenit patria noastră, deoarece însuși Dumnezeu locuiește între noi, da, pentru că Dumnezeu vrea să se nască și în noi. Iar dacă Dumnezeu e aproape de noi, și noi putem fi aproape de noi, putem fi acasă în noi. S-a născut într-un grajd. Din evul mediu până în ziua de azi artiștii, mișcați de această imagine, au reprezentat cu plăcere grajdul în care s-a născut Isus. Și psihologul elvețian C.G. Jung a văzut grajdul ca pe un simbol important. El spune că omul ar trebui să-și amintească mereu că este numai grajdul în care se naște Dumnezeu, și nu palatul pe care ar vrea să i-l ofere cu plăcere. Isus se naște acolo unde stau animalele. Acolo unde stau oamenii, unde ei stau bine, acolo ușile rămân închise. Grajdul arată acea sferă a noastră în care locuiesc animalele, adică instinctele, vitalitatea, sexualitatea. Ne-ar place să ascundem din fața ochilor noștri și ai oamenilor această sferă animalică din noi. Suntem stingheri pentru că nu reușim să o dominăm. Ea nu e curată. Miroase urât. Nu este dezinfectată. Chiar și după ce a fost curățată ea amintește mereu de bălegarul și urina pe care am prefera să nu le privim. Și totuși chiar acolo Dumnezeu vrea să se nască în noi. Noi nu-l găsim pe Dumnezeu acolo unde ne stabilim, unde-i invităm pe alții, în camera de oaspeți; îl găsim în grajdul nostru, acolo unde ne simțim neînțeleși, respinși, refuzați; acolo unde nu vrem să privim, în abisurile ființei noastre, acolo unde este frig și se ascund părțile noastre dure. Acest lucru cere de la noi o atitudine de umilință. Trebuie să avem curajul de a-i deschide lui Dumnezeu grajdul nostru. Numai dacă-i vom prezenta tot ceea ce e în noi, el va intra în noi, va lumina întunericul nostru. Nu poate lipsi îngerul din reprezentarea Crăciunului. Crăciunul se verifică în viața noastră de fiecare zi, acolo unde ne desfășurăm activitatea, acolo unde stăm alături de turmele noastre, acolo unde păzim ceea ce ne-a încredințat Dumnezeu, acolo unde ne îndeplinim datoria încredințată. Dar dacă veghem asemenea păstorilor, dacă renunțăm la somnul iluziilor noastre, dacă deschidem ochii la realitate, atunci putem să percepem îngerul care ne însoțește în viața noastră de zi cu zi. Îngerul Domnului vrea să ne explice ceea ce se întâmplă cu noi și în jurul nostru zi de zi. Vrea să ne arate realitatea autentică. Ceea ce vedem cu ochii fizici, nu e totul. Munca noastră, relațiile noastre, grijile și necazurile, aceasta este realitatea exterioară. Dar în spatele ei strălucește splendoarea lui Dumnezeu. Dumnezeu s-a născut în noi. S-a întrupat în noi. S-a făcut una cu noi. Lumina sa strălucește în întunericul nostru. Iubirea lui țâșnește chiar acolo unde ne simțim duri și uscați. În orice presepiu vom găsi cele două animale: boul și măgarul. Origene a interpretat pasajul din Is 1,3 ca referindu-se la nașterea lui Cristos: Boul își cunoaște stăpânul, iar măgarul ieslea stăpânului, dar Israel nu cunoaște, poporul meu nu înțelege. În timp ce oamenii sunt orbi în fața misterului întrupării Domnului, cele două animale simt că acolo, în copilul așezat în iesle, a apărut în mod vizibil Dumnezeu însuși. Măgarul reprezintă creatura care înțelege voința lui Dumnezeu mai bine decât omul înzestrat cu intelect. Boul simbolizează blândețea și forța plină de bunătate, reprezintă vitalitatea și energia noastră, sfera instinctuală a omului. Trebuie să fim în contact cu boul și măgarul din noi, adică cu trupul, cu instinctele noastre, altfel nimic nou nu se va naște în noi. Trei magi din Orient vin să adore pruncul. Reprezintă cele trei sfere ale omului: trupul, sufletul și spiritul; mintea, sentimentele și voința. Sunt regi, dar se închină în fața copilului, deoarece recunosc în el ceva ce le lipsește. În acest copil strălucește Dumnezeu. Și atunci când Dumnezeu strălucește într-un om, atunci omul devine ceea ce trebuie să fie cu adevărat, imagine reală, unică, irepetabilă a lui Dumnezeu. Adevăratul rege este acela în care domnește Dumnezeu. Acestui copil îi aduc daruri: aur pentru că e fiu regesc; tămâie pentru că e Mântuitor; smirnă pentru că îi va vindeca pe oameni, mai ales de rana morții. Aceste daruri ale magilor ne arată și ceea ce suntem noi pentru Dumnezeu, visul lui despre noi: suntem fii și fiice ale Regelui. Prin nașterea Fiului său, noi am fost îndumnezeiți, adică toate cele ce sunt ale lui Dumnezeu ne-au fost dăruite gratuit. Viața divină e în noi, nu mai trebuie să alergăm după idoli. Mai există un personaj, care nu apare în relatările evangheliștilor și nici în presepii. De obicei stă afară, e spectator mai mult sau mai puțin interesat, gata să observe și să judece, atent să nu se expună prea mult. Dar trebuie să părăsească acea poziție comodă și să intre ca protagonist activ și să trăiască aventura Crăciunului împreună cu personajele tradiționale. Acest personaj sunt eu. Și eu trebuie să-mi fac partea ce-mi revine, altfel nu voi trăi Crăciunul. Nu mi-a trecut niciodată prin minte că eu sunt de-ajuns pentru Crăciun, nu-i așa? Că presepiul ar fi complet chiar și numai cu prezența mea (în afară de cea obligatorie a pruncului, evident). Ceea ce mă împiedică să trăiesc noutatea Crăciunului e știutul, cunoscutul. Eu știu, din păcate, ce este Crăciunul, știu cum trebuie să fie. Știu când sosește (cu o lună înainte se aprind beculețele pe străzi) și cât timp durează. Trăiește-l acum prima dată, fără să știi despre ce e vorba, ce trebuie să faci, ce se va întâmpla după aceea. Așa l-au trăit Maria și Iosif. Și păstorii. Și magii. Și Irod. Din păcate noi știm totul înainte de a se petrece, mai mult încă, totul e decis, programat, fixat, aș spune prefabricat de noi. Atunci Crăciunul suntem noi! Uităm că protagonist e Altul. Dragul meu Isus, anul acesta vreau să fac ceva diferit la Crăciun. Un gest. Vreau să intru în presepiu, printre statuete. Fără mască, lăsând la intrare bagajul cunoștințelor mele anterioare. Vin chiar fără daruri, sau mai degrabă, neliniștea și fricile pe care le port în inimă să-ți fie darul cel mai prețios. Să văd, ce se va întâmpla...? Isuse, cred că anul acesta se va întâmpla o minune nemaiauzită de Crăciun. Minunea de a nu mă mai recunoaște. Crăciunul va începe a doua zi. Cei din jurul meu vor afla că a fost Crăciunul, nu pentru că așa era scris în calendar, ci pentru că își vor da seama că s-a schimbat ceva în viața mea. Pr. Cristinel Fodor lecturi: 123.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |