Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sf_Ioan_Cassian,_Icoană_pictată_la_Atelierul_"Sfântul_Apostol_și_Evanghelist_Luca"_Mănăstirea_"Sfinții_Trei_Ierarhi"_200212 octombrie: Cine este Ioan Casian?

Ioan Casian s-a născut în jurul anului 360, cel mai probabil în Scitia Minor (Dobrogea de azi, localitatea Casimcea, jud. Tulcea). A primit o formație aleasă în familie. A învățat să scrie și să citească în limba latină și în limba greacă. În jurul anilor 378-380, doritor să cunoască locurile sfinte, pleacă cu Gherman, prietenul său, la Betleem. După un timp merge în Asia Mică, vizitează comunitățile înființate de sfântul Vasile cel Mare și sfântul Ioan Gură de Aur. În 385 ia drumul Nilului, pe urmele marilor pustnici Antonie și Pahomie, cunoscând viața monahală a cenobiților și anahoreților apoi, după șapte ani, se întoarce la Betleem.

În jurul anului 399 se află la Constantinopol. Ioan Gură de Aur, arhiepiscop de Constantinopol, îl hirotonește diacon, în anul 404. În urma intrigilor de la curte, Ioan Gură de Aur este exilat în Munții Caucaz, în Georgia. Ioan Cassian, însoțit de prietenul său, pleacă la Roma pentru a cere protecția papei Inocențiu I (401-417). Între timp află că Ioan Gură de Aur a murit (407). Aici s-a împrietenit cu viitorul papă Leon, căruia, în anul 430, i se va adresa cu cuvinte de stimă și de afecțiune, în prefața cărții De incarnatione. Este hirotonit preot probabil de către papa.

Mănăstirea_Sf._Victor_din_MarsiliaAjunge în Galia în anul 415, fiind trimis de către papa pentru a continua creștinarea galilor, începută deja de către sfinții Policarp și Irineu de Lyon. La Marsilia organizează două mănăstiri, una de bărbați și alta de femei: Mănăstirea "Sfântul Victor" și Mănăstirea "Sfântul Salvator". Organizează viața mănăstirească după modelul mănăstirilor din orient cu adaptările necesare locului. Prin aceasta Casian este un factor de legătură între cultura patristică a răsăritului și cea a apusului. Este considerat unul dintre cei mai mari promotori ai monahismului occidental, deși viață monahală exista în lumea latină și înainte de el.

A combătut învățătura augustiniană despre supremația harului, căzând în semipelagianism. A adus mari servicii bisericii prin lupta împotriva nestorianismului și a pelagianismului.

Moare în anul 430. În regiunea Marsiliei este venerat încă din sec. al V-lea ca sfânt la 23 iulie. Biserica Ortodoxă îl sărbătorește la 28 sau 29 februarie.

***

Se cunosc de la Ioan Cassian trei mari lucrări:

  1. Despre așezămintele cenobiților și despre remediile celor opt păcate capitale, cca. 420, 12 cărți. Primele patru cărți tratează despre așezămintele sau regulile monahale propriu-zise, despre îmbrăcăminte, rugăciuni, slujbe și renunțarea la lume. Celelalte opt cărți îl învață pe călugăr să lupte împotriva celor opt păcate capitale: lăcomia, pofta trupească, iubirea de bani, mânia, întristarea, trândăvia, slava deșartă, mândria. A fost scrisă la cererea episcopului Castor de Apta Iulia, episcop între 419 și 426.

  2. Racla_cu_moaștele_Sf._Ioan_Cassian_din_biserica_"Sfântul_Victor",_MarsiliaConvorbiri cu părinții, "Colationes patrum", cca. 428, în 24 de cărți, este opera cea mai însemnată. Are trei secțiuni: prima cuprinde zece conferințe dedicate lui Leonzio, episcop de Fréjus și fratele lui Castor, și călugărului Elladio; a doua este adresată lui Onorato și lui Eucherio de Lerino; a treia este adresată unor călugări din insulele Hyres, Gioviniano, Minervio, Leonzio, precum și lui Teododoro. Numărul total al conferințelor, 24, amintește de cei 24 de bătrâni din Apocalipsă.
    Capodopera lui Casian tratează despre menirea călugărului, despre discreție, despre lupta sufletului cu trupul, despre moartea sfinților, mobilitatea sufletului și relele duhovnicești, despre rugăciune, feciorie, protecția lui Dumnezeu, darurile divine, despre prietenie, pocăință, închipuirile de noapte (visuri) și despre explicarea cuvântului apostolic: "Nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc" și despre mortificare. Sunt prezentate întrebările pe care el și mai ales Gherman le-au pus celor mai vestiți monahi ai Egiptului și răspunsurile acestora, deci un pateric.
    Racla_cu_relicvele_sfântului_Ioan_Cassian_în_RomâniaCele două opere principale ale lui Ioan Cassian, Institutiones și Conlationes, constituie cele două părți logice ale aceluiași discurs, o parte dedicată practicii, omului exterior, cealaltă dedicată omului interior, dar ambele centrate pe aceleași teme: monahismul, obiceiurile sale, modelele sale de inspirație.

  3. Despre Întruparea Domnului (De incarnatione Domini contra Nestorium), cca. 430, lucrare apologetică polemică în șapte cărți îndreptată împotriva lui Nestorie, tratând despre strânsa unire a celor două firi ale Mântuitorului (unire hipostatică).
    Aduce mărturii din Sfânta Scriptura și din scrierile unor sfinți părinți că Isus Cristos s-a născut din sfânta Fecioară Maria, care trebuie sa fie astfel socotită ca "Născătoare de Dumnezeu" sau "Maica Domnului"; demonstrează că nestorianismul este o deviere de la pelagianism, se opune dogmei Sfintei Scripturi și distruge dogma Sfintei Treimi.

***

Ioan Casian a fost unul dintre reprezentanții cei mai de seamă ai literaturii și monahismului apusean din sec. 4 și 5. El a fost un trăitor însuflețit de principiile ascetice creștine și un ostenitor al desăvârșirii în mediul monahal pe care l-a creat. Pentru apus Ioan Cassian a adus inovația patericului, adică disciplina literară în care ideile principale ale vieții monahale sunt îmbrățișate prin convorbiri sau discursuri reale ori imaginare rostite de către părinții de seamă ai mănăstirilor din orient. Acest gen literar, plin de bogăție literară și de prospețime duhovnicească, produce o deosebită satisfacție prin varietatea de ton și de situații. Ioan Casian a fost un mare iubitor al pustiului, asemenea sfântului Ieronim. A făcut legătura între est și vest, atât prin principiile vieții monahale cât și prin cristologia sa. De numele lui Casian se leagă semipelagiansimul care a durat în mănăstirile din sudul Galiei până la condamnarea lui în Sinodul din Aurisacum 529 (Orange). Casian susținea că harul și libertatea colaborează. Înclinarea spre credință și libertatea de voință aparțin omului.

Pr. Cornel Cadar


 

lecturi: 123.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat