Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Scrisoare apostolică

O fidelitate care generează viitor

a Sfântului Părinte
Leon al XIV-lea

cu ocazia celei de-a 60-a aniversări
a decretelor conciliare
Optatam totius și Presbyterorum ordinis

  1. O fidelitate care generează viitor este ceea ce preoții sunt chemați și astăzi, conștienți că perseverarea în misiunea apostolică ne oferă posibilitatea de a ne întreba despre viitorul slujirii și de a-i ajuta pe alții să experimenteze bucuria vocației preoțești. A 60-a aniversare a Conciliului al II-lea din Vatican, care are loc în acest An jubiliar, ne oferă ocazia să contemplăm din nou darul acestei fidelități rodnice, amintind învățăturile decretelor Optatam totius și Presbyterorum ordinis, promulgate la 28 octombrie și respectiv 7 decembrie 1965. Este vorba de două texte născute dintr-o unică respirație a Bisericii, care se simte chemată să fie semn și instrument de unitate pentru toate popoarele și interpelată să se reînnoiască, fiind conștientă că "dorita reînnoire a întregii Biserici depinde în mare parte de slujirea preoțească animată de spiritul lui Cristos"[1].

  2. Nu celebrăm o aniversare de hârtie! Ambele documente, de fapt, sunt ferm ancorate în înțelegerea Bisericii ca popor al lui Dumnezeu pelerin de-a lungul istoriei și constituie o piatră de temelie a reflecției asupra naturii și misiunii slujirii pastorale și a pregătirii pentru aceasta, păstrând o mare prospețime și actualitate de-a lungul timpului. Prin urmare, să se continue lectura acestor texte în cadrul comunităților creștine și studiul lor, în special în seminarii și în toate contextele de pregătire și formare pentru slujirea primită prin hirotonire.

  3. Decretele Optatam totius și Presbyterorum ordinis, bine plasate în tradiția doctrinară a Bisericii despre sacramentul Preoției, au adus în atenția conciliului reflecția asupra preoției ministeriale și au evidențiat preocuparea adunării conciliare pentru preoți. Intenția a fost de a dezvolta premisele necesare pentru formarea viitoarelor generații de preoți conform reînnoirii promovate de conciliu, menținând ferm identitatea ministerială și, în același timp, evidențiind noi perspective care să integreze reflecția anterioară, în vederea unei dezvoltări doctrinare sănătoase[2]. Prin urmare, este necesar să le facem o memorie vie, răspunzând chemării de a înțelege mandatul pe care aceste decrete l-au dat întregii Biserici: să revigoreze mereu și zilnic slujirea preoțească, trăgând forță din rădăcina sa, care este legătura dintre Cristos și Biserică, pentru a fi, împreună cu toți credincioșii și în slujba lor, discipoli misionari după Inima sa.

  4. În același timp, în cele șase decenii care au trecut de la conciliu, omenirea a trăit și trăiește schimbări care necesită o evaluare constantă a drumului parcurs și o actualizare coerentă a învățăturilor conciliare. În același timp, în acești ani, Biserica a fost călăuzită de Duhul Sfânt să dezvolte doctrina conciliului despre natura sa comunională, conform formei sinodale și misionare[3]. Cu această intenție adresez această scrisoare apostolică întregului popor al lui Dumnezeu, pentru a reconsidera împreună identitatea și funcția slujirii primite prin hirotonire în lumina a ceea ce Domnul cere Bisericii astăzi, continuând marea operă de actualizare a Conciliului al II-lea din Vatican. Propun să facem acest lucru prin lentila fidelității, care este în același timp har al lui Dumnezeu și drum constant de convertire pentru a corespunde cu bucurie chemării Domnului Isus. Aș dori să prefațez totul cu recunoștința pentru mărturia și dăruirea preoților care în fiecare parte a lumii își oferă viața, celebrează jertfa lui Cristos în Euharistie, vestesc cuvântul, iartă păcatele și se dedică zi de zi cu generozitate fraților și surorilor slujind comuniunea și unitatea lor și îngrijindu-se, îndeosebi, de cei care suferă mai mult și trăiesc în nevoie.

Fidelitate și slujire

  1. Fiecare vocație în Biserică se naște dintr-o întâlnire personală cu Cristos, "care dă vieții un nou orizont și cu asta direcția decisivă"[4]. Înainte de orice angajare, înainte de orice aspirație personală bună, înainte de orice slujire, există glasul Învățătorului care cheamă: "Vino și urmează-mă" (Mc 1,17). Stăpânul vieții ne cunoaște și ne luminează inima cu privirea sa de iubire (cf. Mc 10,21). Nu este vorba numai de o voce interioară, ci de un impuls spiritual, care adesea vine la noi prin exemplul altor discipoli ai Domnului și care prinde contur într-o curajoasă alegere de viață. Fidelitatea față de vocație, mai ales în timpul încercării și al ispitei, se întărește atunci când nu uităm de acel glas, când suntem capabili să ne amintim cu pasiune sunetul glasului Domnului care ne iubește, ne alege și ne cheamă, încredințându-ne și însoțirii indispensabile a celor care sunt experți în viața Duhului. Ecoul acelui cuvânt este în timp principiul unității interioare cu Cristos, care este fundamental și inevitabil în viața apostolică.

  2. Chemarea la slujirea primită prin hirotonire este un dar liber și gratuit al lui Dumnezeu. Vocația, de fapt, nu înseamnă constrângere din partea Domnului, ci o propunere iubitoare a unui plan de mântuire și libertate pentru propria noastră existență, pe care o primim atunci când, cu harul lui Dumnezeu, recunoaștem că în centrul vieții noastre se află Isus, Domnul. Atunci vocația la slujirea primită prin hirotonire crește ca o dăruire de noi înșine lui Dumnezeu și, prin urmare, poporului său sfânt. Întreaga Biserică se roagă și se bucură de acest dar cu o inimă plină de speranță și recunoștință, așa cum a exprimat Papa Benedict al XVI-lea la încheierea Anului Sfintei Preoții: "Am voit să reînviem bucuria că Dumnezeu este atât de aproape de noi și recunoștința pentru faptul că el se încredințează slăbiciunii noastre; că el ne conduce și ne susține zi de zi. În acest fel, am voit și să le arătăm din nou tinerilor că această vocație, această comuniune de slujire pentru Dumnezeu și cu Dumnezeu, există – ba chiar, că Dumnezeu așteaptă «da»-ul nostru."[5]

  3. Fiecare vocație este un dar al Tatălui, care cere să fie păzit cu fidelitate într-o dinamică de convertire permanentă. Ascultarea față de propria chemare se construiește în fiecare zi prin ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, celebrarea sacramentelor – în special în Jertfa Euharistică – evanghelizarea, apropierea de cei din urmă și fraternitatea sacerdotală, apelând la rugăciune ca loc eminent pentru întâlnirea cu Domnul. În fiecare zi, preotul este ca și cum s-ar întoarce la Marea Galileei – unde Isus l-a întrebat pe Petru: "Mă iubești?" (In 21,15) – pentru a reînnoi "da"-ul său[6]. În acest sens înțelegem ceea ce indică Optatam totius cu privire la formarea sacerdotală, sperând că aceasta nu se va opri la timpul seminarului (cf. nr. 22), ci mai degrabă va deschide calea către o formare continuă, permanentă, astfel încât să constituie un dinamism de constantă reînnoire umană, spirituală, intelectuală și pastorală.

  4. De aceea, toți preoții sunt chemați să îngrijească mereu propria formare, pentru a menține viu darul lui Dumnezeu primit prin sacramentul Preoției (cf. 2Tim 1,6). Fidelitatea față de chemare nu este, așadar, statică sau închidere, ci un drum de convertire zilnică care confirmă și maturizează vocația primită. Din această perspectivă, este oportun să se promoveze inițiative precum Întâlnirea pentru formarea permanentă a preoților, desfășurată la Vatican între 6 și 10 februarie 2024, cu peste opt sute de preoți responsabili de formarea permanentă din optzeci de națiuni. Înainte de a fi un efort intelectual sau o actualizare pastorală, formarea permanentă rămâne o memorie vie și o actualizare constantă a propriei vocații într-un drum comun.

  5. Încă din momentul chemării și al primei formări, frumusețea și statornicia drumului sunt păzite de urmarea lui Cristos. Fiecare păstor, de fapt, chiar înainte de a se dedica pentru călăuzirea turmei, trebuie să-și amintească în mod constant că el însuși este discipol al Învățătorului, împreună cu frații și surorile, pentru că "de-a lungul vieții suntem mereu «discipoli», cu dorința constantă de a fi conformați lui Cristos"[7]. Numai această relație de urmare ascultătoare și de ucenicie fidelă poate menține mintea și inima în direcția cea bună, în pofida răsturnărilor pe care viața le poate aduce.

  6. În aceste ultimele decenii, criza încrederii în Biserică, provocată de abuzurile comise de membrii clerului, care ne umplu de rușine și ne cheamă la umilință, ne-a făcut și mai conștienți de urgența unei formări integrale care să asigure creșterea și maturitatea umană a candidaților la Preoție, împreună cu o viață spirituală bogată și solidă.

  7. Tema formării pare a fi centrală și pentru a face față fenomenului celor care, după câțiva ani sau chiar după decenii, abandonează slujirea. Această realitate dureroasă, de fapt, nu trebuie interpretată numai în sens juridic, ci ne cere să privim cu atenție și compasiune la istoria acestor frați și la numeroasele motive care i-au putut conduce la o astfel de decizie. Iar răspunsul care trebuie dat este, înainte de toate, o angajare formativă reînnoită, al cărei obiectiv este "un drum de familiaritate cu Domnul care implică întreaga persoană, inima, inteligența, libertatea, și o modelează după chipul Bunului Păstor"[8].

  8. Prin urmare, "seminarul, în orice modalitate ar fi conceput, ar trebui să fie o școală a afectelor […], avem nevoie să învățăm să iubim și să facem acest lucru ca Isus". De aceea, îi invit pe seminariști la o muncă interioară asupra motivațiilor lor, care să implice toate aspectele vieții: "Nu există nimic în voi, de fapt, care trebuie să fie aruncat, ci totul va trebui asumat și transfigurat în logica bobului de grâu, pentru a deveni oameni și preoți fericiți, «punți» și nu obstacole în calea întâlnirii cu Cristos pentru toți cei care se apropie de voi"[9]. Numai preoții și persoanele consacrate mature uman și solide spiritual, adică persoane în care dimensiunea umană și cea spirituală sunt bine integrate și care sunt, prin urmare, capabile de relații autentice cu toți, își pot asuma angajamentul celibatului și pot vesti în mod credibil evanghelia Celui Înviat.

  9. Prin urmare, este vorba de a păstra și a cultiva vocația pe un drum constant de convertire și fidelitate reînnoită, care nu este niciodată un drum numai individual, ci ne angajează să ne îngrijim unii de alții. Această dinamică este întotdeauna o lucrare a harului care îmbrățișează umanitatea noastră fragilă, vindecând-o de narcisism și egocentrism. Cu credință, speranță și caritate, suntem chemați să întreprindem în fiecare zi urmarea, punând toată încrederea noastră în Domnul. Comuniunea, sinodalitatea și misiunea nu se pot realiza decât dacă, în inima preoților, ispita autoreferențialității cedează locul logicii ascultării și slujirii. Așa cum a subliniat Benedict al XVI-lea, "preotul este un slujitor al lui Cristos, în sensul că existența sa, configurată ontologic după Cristos, capătă un caracter esențialmente relațional: el este în Cristos, pentru Cristos și cu Cristos în slujba omenirii. Tocmai pentru că îi aparține lui Cristos, preotul este în mod radical în slujba oamenilor: este slujitorul mântuirii lor, al fericirii lor, al eliberării lor autentice, maturizându-se, în această asumare progresivă a voinței lui Cristos, în rugăciune, în «a fi inimă la inimă» cu el"[10].

Fidelitate și fraternitate

  1. Conciliul al II-lea din Vatican a plasat slujirea specifică a preoților în cadrul demnității egale și al fraternității tuturor celor botezați, așa cum mărturisește clar decretul Presbyterorum ordinis: "Deși preoții Noului Testament exercită, în virtutea sacramentului Preoției, în poporul și pentru poporul lui Dumnezeu, funcția înaltă și indispensabilă de părinți și învățători, totuși, împreună cu ceilalți creștini, sunt ucenicii Domnului, pe care harul chemării lui Dumnezeu i-a făcut părtași la împărăția lui. În mijlocul tuturor celor renăscuți prin apa Botezului, preoții sunt frați între frați, mădulare ale unuia și aceluiași trup al lui Cristos, a cărui zidire a fost încredințată tuturor."[11] În cadrul acestei fraternități fundamentale care își are rădăcinile în Botez și unește întregul popor al lui Dumnezeu, conciliul evidențiază legătura fraternă deosebită dintre slujitorii hirotoniți, întemeiată în însuși sacramentul Preoției: "Preoții, constituiți prin hirotonire în starea preoțească, sunt toți uniți între ei printr-o strânsă fraternitate sacramentală, dar în mod deosebit ei formează o unică preoțime în dieceza pentru a cărei servire sunt numiți, sub ascultarea episcopului propriu. […] Fiecare este unit cu ceilalți membri ai acestei preoțimi prin legături deosebite de dragoste apostolică, de slujire și de fraternitate."[12] Fraternitatea prezbiterală, așadar, chiar înainte de a fi o sarcină de îndeplinit, este un dar inerent harului Preoției. Trebuie să recunoaștem că acest dar ne precedă: nu se construiește numai prin bunăvoință și în virtutea unui efort colectiv, ci este un dar al Harului, care ne face părtași de slujirea episcopului și se realizează în comuniune cu el și cu confrații.

  2. Tocmai din acest motiv, însă, preoții sunt chemați să corespundă harului fraternității, manifestând și ratificând cu viața lor ceea ce este stipulat între ei nu numai prin harul baptismal, ci și prin sacramentul Preoției. A fi fideli comuniunii înseamnă, în primul rând, a depăși ispita individualismului, care este nepotrivită acțiunii misionare și evanghelizatoare, care privește întotdeauna Biserica în ansamblu. Nu este o coincidență faptul că a vorbit Conciliul al II-lea din Vatican II aproape întotdeauna despre preoți la plural: niciun păstor nu există singur! Domnul însuși "a rânduit doisprezece – pe care i-a numit apostoli – să fie cu el" (Mc 3,14): aceasta înseamnă că nicio slujire nu poate exista separată de comuniunea cu Isus Cristos și cu trupul său, care este Biserica. A face această dimensiune relațională și comunitară a slujirii primite prin hirotonire tot mai vizibilă, în conștiința faptului că unitatea Bisericii derivă din "unitatea Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh"[13], este una dintre principalele provocări pentru viitor, mai ales într-o lume marcată de războaie, diviziuni și discordii.

  3. Așadar, fraternitatea preoțească trebuie considerată ca element constitutiv al identității slujitorilor[14], nu numai ca un ideal sau un slogan, ci ca un aspect în care trebuie să ne angajăm cu o vigoare reînnoită. În acest sens, s-a făcut mult prin aplicarea indicațiilor din Presbyterorum ordinis (cf. nr. 8), dar mai sunt multe de făcut, începând, de exemplu, cu egalizarea economică dintre cei care slujesc parohii sărace și cei care își desfășoară slujirea în comunități înstărite. Trebuie, de asemenea, recunoscut că, în multe națiuni și dieceze, asigurarea necesară pentru boli și bătrânețe nu este încă asigurată. Grija reciprocă, îndeosebi atenția față de confrații mai singuri și izolați, precum și față de cei infirmi și bătrâni, nu poate fi considerată mai puțin importantă decât cea față de poporul care ne este încredințat. Aceasta este una dintre preocupările fundamentale pe care le-am recomandat preoților cu ocazia recentului lor Jubileu. "Cum am putea, de fapt, noi, slujitorii, să fim constructori de comunități vii dacă nu ar domni printre noi mai întâi o fraternitate eficientă și sinceră?"[15]

  4. În multe contexte – în special cele occidentale – se deschid noi provocări pentru viața preoților, legate de mobilitatea actuală și de fragmentarea țesutului social. Aceasta înseamnă că preoții nu mai sunt inserați într-un context compact și credincios care le susținea slujirea în timpuri trecute. Prin urmare, ei sunt mai expuși derivelor singurătății, care înăbușă elanul apostolic și poate provoca o tristă retragere în ei înșiși. Și din acest motiv, urmând indicațiile predecesorilor mei[16], sper ca în toate Bisericile locale să se nască o angajare reînnoită de a investi și a promova posibile forme de viață comună, astfel încât "preoții să se poată ajuta reciproc să cultive viața spirituală și intelectuală, să colaboreze mai eficient în slujire și, eventual, să evite pericolele singurătății"[17].

  5. Pe de altă parte, trebuie ținut minte că o comuniune preoțească nu poate fi niciodată definită ca o nivelare a indivizilor, a carismelor sau a talentelor pe care Domnul le-a revărsat în viața fiecăruia. Este important ca în preoțimea diecezană, grație discernământului episcopului, să se găsească un echilibru între valorizarea acestor daruri și păstrarea comuniunii. Școala sinodalității – în această perspectivă – poate ajuta pe toți să dezvolte o acceptare interioară a diferitelor carisme într-o sinteză care consolidează comuniunea preoțimii, fidelă evangheliei și învățăturilor Bisericii. Într-un timp de mare fragilitate, toți slujitorii hirotoniți sunt chemați să trăiască comuniunea revenind la esențial și apropiindu-se de persoane, pentru a păzi speranța care prinde contur în slujirea umilă și concretă. În acest context, slujirea diaconului permanent, configurat după Cristos Slujitor, este semn viu al unei iubiri care nu rămâne la suprafață, ci se apleacă, ascultă și se dăruiește. Frumusețea unei Biserici formate din preoți și diaconi care colaborează, uniți de aceeași pasiune pentru evanghelie și atenți la cei mai săraci, devine o mărturie luminoasă de comuniune. Conform cuvintelor lui Isus (cf. In 13,34-35), din această unitate, înrădăcinată în iubirea reciprocă, mesajul creștin primește credibilitate și forță. Din acest motiv, slujirea diaconală, mai ales atunci când este trăită în comuniune cu propria familie, este un dar care trebuie cunoscut, valorizat și susținut. Slujirea, discretă dar esențială, a unor oameni dedicați carității ne amintește că misiunea nu se împlinește cu gesturi mărețe, ci unite de pasiunea pentru Împărăție și cu fidelitatea zilnică față de evanghelie.

  6. O icoană fericită și elocventă pentru fidelitatea față de comuniune este, fără îndoială, cea prezentată de Sfântul Ignațiu de Antiohia în Scrisoarea către Efeseni: "Se cuvine să alergați în armonie cu gândirea episcopului, ceea ce deja faceți. Preoțimea voastră, de fapt, vrednică de a fi amintită, vrednică de Dumnezeu, este în perfectă armonie cu episcopul, ca și corzile unei lire. De aceea, în unanimitatea voastră și în caritatea voastră armonioasă este cântat Isus Cristos. […] De aceea, este de folos pentru voi să fiți în unitate ireproșabilă, ca să puteți participa mereu la Dumnezeu."[18]

Fidelitate și sinodalitate

  1. Ajung la un punct care îmi este deosebit de apropiat. Vorbind despre identitatea preoților, Decretul Presbyterorum ordinis evidențiază, înainte de toate, legătura cu preoția și misiunea lui Isus Cristos (cf. nr. 2) și apoi indică trei coordonate fundamentale: raportul cu episcopul, care găsește în preoți "colaboratori și consilieri necesari", cu care menține o relație fraternă și prietenoasă (cf. nr. 7); comuniunea sacramentală și fraternitatea cu ceilalți preoți, astfel încât împreună contribuie "la aceeași lucrare" și desfășoară "o unică slujire", toți lucrând "pentru aceeași cauză", chiar dacă îndeplinesc sarcini diferite (nr. 8); raportul cu credincioșii laici, în mijlocul cărora preoții, cu sarcina lor specifică, sunt frați între frați, împărtășind aceeași demnitate baptismală, unindu-și "eforturile cu cele ale credincioșilor laici" și beneficiind "de experiența și competența lor în diferitele domenii ale activității umane, pentru a putea recunoaște împreună semnele timpurilor". În loc să aibă prioritate sau să concentreze toate sarcinile în ei înșiși, "ei trebuie să descopere cu simț al credinței carismele, atât umile, cât și sublime, care, în multe forme, sunt acordate laicilor" (nr. 9).

  2. În acest domeniu mai sunt încă multe de făcut. Impulsul procesului sinodal este o invitație puternică din partea Duhului Sfânt de a face pași decisivi în această direcție. Prin urmare, reiterez dorința mea de a "invita preoții […] să-și deschidă cumva inimile și să ia parte la aceste procese"[19] pe care le trăim. În acest sens, a doua sesiune a celei de-a XVI-a Adunări Sinodale, în Documentul final[20], a propus o conversiune a relațiilor și a proceselor. Apare fundamental ca, în toate Bisericile particulare, să fie întreprinse inițiative adecvate pentru ca preoții să se poată familiariza cu orientările acestui document și să experimenteze rodnicia unui stil sinodal de Biserică.

  3. Toate acestea necesită o angajare formativă la toate nivelurile, în special în domeniul formării inițiale și permanente a preoților. Într-o Biserică tot mai sinodală și misionară, slujirea preoțească nu pierde nimic din importanța și actualitatea sa, dimpotrivă, se va putea concentra mai mult asupra propriilor sarcini deosebite și specifice. Provocarea sinodalității – care nu elimină diferențele, ci le valorizează – rămâne una dintre principalele oportunități pentru preoții viitorului. După cum amintește Documentul final menționat anterior, "preoții sunt chemați să-și trăiască slujirea cu o atitudine de apropiere față de persoane, de primire și de ascultare a tuturor, deschiși către un stil sinodal" (nr. 72). Pentru a implementa tot mai bine o ecleziologie de comuniune, slujirea preotului trebuie să depășească modelul unei conduceri exclusive, care determină centralizarea vieții pastorale și încărcarea tuturor responsabilităților încredințate numai lui, tinzând spre o conducere tot mai colegială, în cooperarea dintre preoți, diaconi și întregul popor al lui Dumnezeu, în acea îmbogățire reciprocă care este rodul varietății carismelor inspirate de Duhul Sfânt. Așa cum ne amintește Evangelii gaudium, preoția ministerială și configurarea cu Cristos Mirele nu trebuie să ne conducă la identificarea autorității sacramentale cu puterea, întrucât "configurarea preotului cu Cristos Capul – anume, ca izvor principal al harului – nu implică o înălțare care să-l plaseze deasupra tuturor lucrurilor"[21].

Fidelitate și misiune

  1. Identitatea preoților se formează în jurul acelui a fi pentru al lor și este inseparabilă de misiunea lor. Într-adevăr, cel care "pretinde că găsește identitatea sacerdotală cercetând introspectiv în propria interioritate probabil că nu găsește altceva decât semnale care spun «ieșire»: ieși din tine însuți, ieși în căutarea lui Dumnezeu în adorație, ieși și dă poporului tău ceea ce ți-a fost încredințat, și poporul tău va avea grijă să te facă să simți și să guști cine ești, cum te cheamă, care este identitatea ta și te va face să te bucuri de o sută de ori mai mult cum a promis Domnul slujitorilor săi. Dacă nu ieși din tine însuți, untdelemnul devine rânced și ungerea nu poate să fie rodnică"[22]. După cum învăța Sfântul Ioan Paul al II-lea, "preoții sunt, în Biserică și pentru Biserică, o reprezentare sacramentală a lui Isus Cristos, Cap și Păstor. Ei proclamă cu autoritate cuvântul său, repetă gesturile sale de iertare și ofranda mântuirii, în special prin Botez, Pocăință și Euharistie, ei exercită solicitudinea sa iubitoare, până la dăruirea totală de sine pentru turmă, pe care o adună în unitate și o conduc la Tatăl prin intermediul lui Cristos în Duhul Sfânt"[23]. Astfel, vocația sacerdotală se desfășoară în mijlocul bucuriilor și al trudelor unei slujiri umile față de frați, pe care lumea o ignoră adesea, dar de care are o sete profundă: întâlnirea cu martori credincioși și credibili ai Iubirii a lui Dumnezeu, fidele și milostive, constituie o cale primară de evanghelizare.

  2. În lumea noastră contemporană, caracterizată de un ritm alert și de anxietatea de a fi hiper-conectați, care adesea ne face frenetici și duce la activism, cel puțin două ispite se insinuează în fidelitatea noastră față de această misiune. Prima este o mentalitate orientată spre eficiență, în care valoarea fiecărei persoane se măsoară prin performanțe, adică prin cantitatea de activități și proiecte realizate. Conform acestui mod de gândire, ceea ce faci vine mai înainte de ceea ce ești, inversând adevărata ierarhie a identității spirituale. A doua ispită, în schimb, este descrisă ca un fel de cvietism: speriați de context, ne retragem în noi înșine, respingând provocarea evanghelizării și adoptând o abordare leneșă și defetistă. Dimpotrivă, o slujire bucuroasă și pasionată – în pofida tuturor slăbiciunilor umane – poate și trebuie să își asume cu ardoare sarcina de a evangheliza fiecare dimensiune a societății noastre, îndeosebi cultura, economia și politica, astfel încât toate să fie recapitulate în Cristos (cf. Ef 1,10). Pentru a depăși aceste două ispite și pentru a trăi o slujire bucuroasă și rodnică, fiecare preot trebuie să rămână fidel misiunii pe care a primit-o, adică darului harului transmis de episcop în timpul hirotonirii preoțești. Fidelitatea față de misiune înseamnă adoptarea paradigmei pe care Sfântul Ioan Paul al II-lea ne-a dat-o atunci când a amintit tuturor că iubirea pastorală este principiul care unifică viața preotului[24]. Tocmai menținând viu focul carității pastorale, adică iubirea Bunului Păstor, fiecare preot poate găsi echilibru în viața de zi cu zi și poate ști să discearnă ceea ce este benefic și care este acel proprium al slujirii, conform indicațiilor Bisericii.

  3. Armonia dintre contemplație și acțiune nu trebuie căutată prin adoptarea pripită a unor scheme operaționale sau printr-o simplă echilibrare a activităților, ci prin asumarea dimensiunii pascale ca fiind centrală a slujirii. Dăruirea de sine fără rezerve, în orice caz, nu poate și nu trebuie să implice renunțarea la rugăciune, studiu sau fraternitate sacerdotală, ci, dimpotrivă, devine orizontul în care totul este înțeles în măsura în care este orientat către Domnul Isus, care a murit și a înviat pentru mântuirea lumii. În acest fel, se împlinesc și promisiunile făcute la hirotonire, care, împreună cu detașarea de bunurile materiale, provoacă în inima preotului o căutare perseverentă și o adeziune la voința lui Dumnezeu, permițându-i lui Cristos să strălucească în fiecare acțiune a sa. De exemplu, acest lucru se întâmplă atunci când se evită orice personalism și auto-celebrare, în pofida expunerii publice la care uneori rolul propriu poate obliga. Educat de misterul pe care îl celebrează în Sfânta Liturghie, fiecare preot trebuie "să dispară pentru ca Cristos să rămână, să se facă mic pentru ca el să fie cunoscut și glorificat, să se dăruiască până la capăt pentru ca nimănui să nu-i lipsească ocazia de a-l cunoaște și a-l iubi"[25]. Din acest motiv, expunerea mediatică, utilizarea rețelelor sociale și a tuturor instrumentelor disponibile astăzi trebuie întotdeauna evaluată cu înțelepciune, luând ca paradigmă de discernământ cea a slujirii evanghelizării. "«Toate îmi sunt îngăduite!». Da, dar nu toate sunt de folos" (1Cor 6,12).

  4. În orice situație, preoții sunt chemați să dea un răspuns eficient, prin mărturia unei vieți sobre și caste, la marea foame de relații autentice și sincere care se întâlnește în societatea contemporană, mărturisind o Biserică ce este "un ferment eficient al legăturilor, relațiilor și fraternității familiei umane", "capabilă să hrănească relațiile: cu Domnul, între bărbați și femei, în familii, în comunități, între toți creștinii, între grupuri sociale, între religii"[26]. În acest scop, este necesar ca preoții și laicii – toți împreună – să realizeze o adevărată convertire misionară care să orienteze comunitățile creștine, sub îndrumarea păstorilor lor, "în slujba misiunii pe care credincioșii o îndeplinesc în cadrul societății, în viața de familie și profesională". După cum a observat sinodul, "va apărea astfel mai clar că parohia nu este centrată pe ea însăși, ci orientată spre misiune și chemată să susțină angajarea atâtor persoane care, în moduri diferite, își trăiesc și mărturisesc credința în profesia lor și în activitatea socială, culturală, politică"[27].

Fidelitate și viitor

  1. Îmi doresc ca celebrarea aniversării celor două decrete conciliare și drumul pe care suntem chemați să-l împărtășim pentru a le pune în aplicare și a le actualiza să se poată traduce în reînnoite Rusalii vocaționale în Biserică, trezind vocații sfinte, numeroase și perseverente la preoția ministerială, astfel încât să nu lipsească niciodată lucrători pentru secerișul Domnului. Și să se poată reînvia în noi toți voința de a ne angaja pe deplin în promovarea vocațională și în rugăciunea constantă către Stăpânul secerișului (cf. Mt 9,37-38).

  2. Însă, împreună cu rugăciunea, lipsa vocațiilor la Preoție – mai ales în unele regiuni ale lumii – îi cheamă pe toți să examineze natura generativă a practicilor pastorale ale Bisericii. Este adevărat că motivele acestei crize pot fi adesea variate și multiple și, în special, depind de contextul socio-cultural. Dar, în același timp, trebuie să avem curajul de a face propuneri puternice și eliberatoare tinerilor și de a ne asigura că în Bisericile particulare cresc "medii și forme de pastorație a tineretului impregnate de evanghelie, unde vocațiile la dăruirea totală de sine se pot manifesta și maturiza"[28]. Având certitudinea că Domnul nu încetează niciodată să cheme (cf. In 11,28), este necesar să se țină mereu cont de perspectiva vocațională în fiecare context pastoral, în special în cel al tinerilor și al familiei. Să ne amintim: nu există viitor fără grija față de toate vocațiile!

  3. În încheiere, îi mulțumesc Domnului care este mereu aproape de poporul său și merge alături de noi, umplându-ne inimile de speranță și de pace, pentru a le duce tuturor. "Aceasta, fraților și surorilor, aș vrea să fie prima noastră mare dorință: o Biserică unită, semn de unitate și de comuniune, care să devină un ferment pentru o lume reconciliată."[29] Și vă mulțumesc vouă tuturor, păstori și credincioși laici, care vă deschideți mintea și inima la mesajul profetic al decretelor conciliare Presbyterorum ordinis și Optatam totius și care vă dispuneți, împreună, să luați din ele hrană și încurajare pentru drumul Bisericii. Îi încredințez pe toți seminariștii, diaconii și preoții mijlocirii Fecioarei Neprihănite, Maica Bunului Sfat, și Sfântului Ioan Maria Vianney, patronul parohilor și model al tuturor preoților. După cum spunea Parohul de Ars: "Preoția este iubirea inimii lui Isus."[30] O iubire atât de puternică, încât risipește norii obișnuinței, ai descurajării și ai singurătății, o iubire totală care ne este dăruită în plinătate în Euharistie. Iubire euharistică, iubire sacerdotală.

Dat la Roma, la "Sfântul Petru", la 8 decembrie, solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Sfintei Fecioare Maria, din Anul jubiliar 2025, primul al pontificatului meu.

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Decretul Optatam totius despre formarea sacerdotală, Introducere.

[2] Cf. Sf. J.H. Newman, An Essay on the Development of Christian Doctrine, Notre Dame, 2024. În acest sens amintesc apelul din Optatam totius, 16 la reînnoirea și la promovarea studiilor ecleziastice, încă în desfășurare.

[3] Cf. Sinodul Episcopilor, Pentru o Biserică sinodal: comuniune – participare – misiune, Document pregătitor (2021), nr. 1; Francisc, Discurs pentru comemorarea celei de-a 50-a aniversări a instituirii Sinodului Episcopilor (17 octombrie 2015).

[4] Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Deus caritas est (25 decembrie 2005), nr. 1.

[5] Benedict al XVI-lea, Omilia la Liturghia de încheiere a Anului Sfintei Preoții (11 iunie 2010).

[6] "Întrebându-l pe Petru dacă-l iubește, nu l-a întrebat cu nevoia de a cunoaște iubirea discipolului, ci cu voința de a arăta măreția iubirii sale" (Sf. Ioan Gură de Aur, De sacerdotio II, 1: SCh 272, Paris, 1980, 104, p. 48-51).

[7] Congregația pentru Cler, Darul vocației prezbiterale. Ratio Fundamentalis Institutionis Sacerdotalis (8 decembrie 2016), nr. 57.

[8] Discurs adresat participanților la Întâlnirea internațională "Preoți fericiți – «V-am numit prieteni» (In 15,15)" promovată de Dicasterul pentru Cler cu ocazia Jubileului Preoților și Seminariștilor (26 iunie 2025).

[9] Meditație cu ocazia Jubileului Seminariștilor (24 iunie 2025).

[10] Benedict al XVI-lea, Cateheză (24 iunie 2009).

[11] Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Decretul Presbyterorum Ordinis despre slujirea și viața preoților, nr. 9.

[12] Ibidem, nr. 8.

[13] Sfântul Ciprian, De dominica oratione, 23: CCSL 3A, Turnhout, 1976, p. 105.

[14] Congregația pentru Cler, Darul vocației prezbiterale. Ratio Fundamentalis Institutionis Sacerdotalis (8 decembrie 2016), nr. 87-88.

[15] Discurs adresat participanților la Întâlnirea internațională "Preoți fericiți – «V-am numit prieteni» (In 15,15)" promovată de Dicasterul pentru Cler cu ocazia Jubileului Preoților și Seminariștilor (26 iunie 2025).

[16] Cf. Sfântul Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică post-sinodală Pastores dabo vobis (25 martie 1992), nr. 61; Benedict al XVI-lea, Scrisoarea apostolică în formă de motu proprio Ministrorum institutio (16 ianuarie 2013).

[17] Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, Decretul Presbyterorum Ordinis despre slujirea și viața preoților, nr. 8.

[18] Sfântul Ignațiu de Antiohia, Ad Ephesios, 4, 1-2: SCh 10, Paris, 1969, p. 72.

[19] Discurs adresat participanților la Jubileul echipelor sinodale și al organismelor de participare (24 octombrie 2025).

[20] Sinodul Episcopilor, Document final al celei de-a doua sesiuni al celei de-a XVI-a Adunări Generale Ordinare "Pentru o Biserică sinodală: comuniune, participare, misiune" (26 octombrie 2024).

[21] Francisc, Exortația apostolică Evangelii gaudium (24 noiembrie 2013), nr.104.

[22] Idem, Omilia la Sfânta Liturghie a Crismei (17 aprilie 2014).

[23] Sfântul Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică post-sinodală Pastores dabo vobis (25 martie 1992), nr.15.

[24] Cf. ibidem, nr. 23.

[25] Omilia la Sfânta Liturghie pro Ecclesia (9 mai 2025).

[26] Sinodul Episcopilor, Document final al celei de-a doua sesiuni al celei de-a XVI-a Adunări Generale Ordinare "Pentru o Biserică sinodală: comuniune, participare, misiune" (26 octombrie 2024), nr. 20; 50.

[27] Ibidem, nr. 59; 117.

[28] Discurs adresat participanților la Întâlnirea internațională "Preoți fericiți – «V-am numit prieteni» (In 15,15)" promovată de Dicasterul pentru Cler cu ocazia Jubileului Preoților și Seminariștilor (26 iunie 2025).

[29] Omilia per începutul slujirii petrine a episcopului de Roma (18 mai 2025).

[30] "Le Sacerdoce, c’est l’amour du cœur de Jésus", în Bernard Nodet, Le curé d’Ars. Sa pensée, son cœur, Paris ,1995, p. 98.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat