Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Scrisoare apostolică
Trasarea unor noi hărți ale speranței
a Sfântului Părinte
Leon al XIV-lea
cu ocazia celei de-a 60-a aniversări
a declarației conciliare Gravissimum educationis

1. Preambul

1.1. Trasarea unor noi hărți ale speranței. Pe 28 octombrie 2025 se împlinesc 60 de ani de la declarația conciliară Gravissimum educationis despre extrema importanță și actualitate a educației în viața persoanei umane. Cu acel text, Conciliul Vatican II a reamintit Bisericii că educația nu este o activitate accesorie, ci formează însăși țesătura evanghelizării: este modul concret în care evanghelia devine gest educațional, relație, cultură. Astăzi, în fața schimbărilor rapide și a incertitudinilor care dezorientează, acea moștenire arată o rezistență surprinzătoare. Acolo unde comunitățile educaționale se lasă călăuzite de cuvântul lui Cristos, ele nu se retrag, ci se relansează; nu ridică ziduri, ci construiesc punți. Reacționează cu creativitate, deschizând noi posibilități pentru transmiterea cunoștințelor și a sensului în școli, în universități, în formarea profesională și civilă, în pastorația școlară și a tineretului și în cercetare, deoarece evanghelia nu îmbătrânește, ci face "toate lucrurile noi" (Ap 21,5). Fiecare generație o aude ca noutate care regenerează. Fiecare generație este responsabilă pentru evanghelie și pentru descoperirea puterii sale seminale și multiplicatoare.

1.2. Trăim într-un mediu educațional complex, fragmentat, digitalizat. Tocmai din acest motiv este înțelept să ne oprim și să recuperăm privirea asupra "cosmologiei lui paideia creștină": o viziune care, de-a lungul secolelor, a reușit să se reînnoiască pe sine însăși și să inspire pozitiv toate fațetele multiple ale educației. Încă de la început, evanghelia a generat "constelații educaționale": experiențe în același timp umile și puternice, capabile să citească timpurile, să păstreze unitatea dintre credință și rațiune, dintre gândire și viață, dintre cunoaștere și dreptate. În furtuni, ele au fost ancoră de mântuire; iar în acalmie, velă desfășurată. Far în noapte pentru a ghida navigația.

1.3. Declarația Gravissimum educationis nu și-a pierdut nimic din putere. Receptarea sa a dat naștere unui firmament de opere și carisme care încă orientează drumul astăzi: școli și universități, mișcări și institute, asociații laicale, congregații călugărești și rețele naționale și internaționale. Împreună, aceste corpuri vii au consolidat un patrimoniu spiritual și pedagogic capabil să navigheze în secolul al XXI-lea și să răspundă celor mai presante provocări. Acest patrimoniu nu este rigid: este o busolă care continuă să indice direcția și să vorbească despre frumusețea călătoriei. Așteptările de astăzi nu sunt mai mici decât cele numeroase cu care s-a confruntat Biserica acum șaizeci de ani. Dimpotrivă, ele s-au lărgit și au devenit mai complexe. Având în vedere multele milioane de copii din întreaga lume care încă nu au acces la școlarizarea primară, cum putem să nu acționăm? În fața dramaticelor situații de urgență educațională cauzate de războaie, de migrații, de inegalități și de diferitele forme de sărăcie, cum am putea să nu simțim urgența de a reînnoi angajarea noastră? Educația – așa cum am amintit în exortația mea apostolică Dilexi te – "este una dintre cele mai înalte exprimări ale carității creștine"[1]. Lumea are nevoie de această formă de speranță.

2. O istorie dinamică

2.1. Istoria educației catolice este istoria Duhului în acțiune. Biserica este "mamă și învățătoare"[2] nu prin supremație, ci prin slujire: naște la credință și însoțește în creșterea libertății, asumând misiunea Învățătorului Divin pentru ca toți "să aibă viață și s-o aibă din belșug" (In 10,10). Stilurile educaționale care s-au succedat arată o viziune despre om ca imagine a lui Dumnezeu, chemat la adevăr și la bine, și un pluralism de metode în slujba acestei chemări. Carismele educaționale nu sunt formule rigide: sunt răspunsuri originale la nevoile fiecărei epoci.

2.2. În primele secole, Părinții deșertului au învățat înțelepciunea cu parabole și apoftegme; au redescoperit calea esențialului, a disciplinei limbii și a păzirii inimii; au transmis o pedagogie a privirii care îl recunoaște pe Dumnezeu pretutindeni. Sfântul Augustin, altoind înțelepciunea biblică pe tradiția greco-romană, a înțeles că învățătorul autentic trezește dorința de adevăr, educă libertatea pentru a citi semnele și a asculta glasul interior. Monahismul a dus mai departe această tradiție în cele mai inaccesibile locuri, unde timp de decenii operele clasice au fost studiate, comentate și predate atât de mult încât, fără această muncă tăcută în slujba culturii, multe capodopere nu ar fi ajuns în zilele noastre. Apoi, "din inima Bisericii" s-au născut primele universități, care s-au revelat încă de la originile lor "un centru incomparabil de creativitate și de iradiere a cunoașterii pentru binele omenirii"[3]. În aulele lor, gândirea speculativă a găsit în medierea Ordinelor Cerșetoare posibilitatea de a se structura solid și de a ajunge până la frontierele științelor. Numeroase congregații călugărești au făcut primii pași în aceste domenii ale cunoașterii, îmbogățind educația într-un mod pedagogic inovator și în mod social vizionar.

2.3. Acest lucru a fost exprimat în multe feluri. În Ratio Studiorum, bogăția tradiției scolastice se îmbină cu spiritualitatea ignațiană, adaptând un program de studii pe cât de complex pe atât de interdisciplinar și deschis experimentării. În Roma secolului al XVII-lea, Sfântul Iosif Calasanz a deschis școli gratuite pentru săraci, realizând că alfabetizarea și abilitățile numerice sunt demnitate chiar înainte de competență. În Franța, Sfântul Ioan Baptist de La Salle, "dându-și seama de nedreptatea cauzată de excluderea copiilor muncitorilor și ai țăranilor din sistemul educațional"[4], a fondat Frații Școlilor Creștine. La începutul secolului al XIX-lea, tot în Franța, Sfântul Marcellin Champagnat s-a dedicat "cu toată inima, într-o epocă în care accesul la educație continua să fie privilegiul câtorva, misiunii de a educa și a evangheliza copiii și tinerii"[5]. În mod similar, Sfântul Ioan Bosco, cu "metoda sa preventivă", a transformat disciplina în raționalitate și proximitate. Femei curajoase, precum Vicenza Maria López y Vicuña, Francesca Cabrini, Giuseppina Bakhita, Maria Montessori, Katharine Drexel sau Elizabeth Ann Seton au deschis breșe pentru fete, migranți, cei din urmă. Reiterez ceea ce am afirmat clar în Dilexi te: "Educația săracilor, pentru credința creștină, nu este o favoare, ci o datorie."[6] Această genealogie de concretețe mărturisește că, în Biserică, pedagogia nu este niciodată teorie dezincarnată, ci carne, pasiune și istorie.

3. O tradiție vie

3.1. Educația creștină este o operă corală: nimeni nu educă singur. Comunitatea educațională este un "noi" în care profesorul, elevul, familia, personalul administrativ și de serviciu, păstorii și societatea civilă converg pentru a genera viață[7]. Acest "noi" împiedică apa să stagneze în mlaștina acelui "așa s-a făcut dintotdeauna" și o obligă să curgă, să hrănească, să irige. Fundamentul rămâne același: persoana, chip al lui Dumnezeu (Gen 1,26), capabilă de adevăr și de relație. Prin urmare, chestiunea raportului dintre credință și rațiune nu este un capitol opțional: "adevărul religios nu este numai o parte, ci o condiție a cunoașterii generale"[8]. Aceste cuvinte ale Sfântului Ioan Henry Newman – pe care în contextul acestui Jubileu al Lumii Educaționale am marea bucurie să-l declar co-patron al misiunii educaționale a Bisericii împreună cu Sfântul Toma de Aquino – sunt o invitație la reînnoirea angajării față de o cunoaștere pe cât de intelectual responsabilă și riguroasă pe atât de profund umană. Și trebuie să fim atenți să nu cădem în iluminarea unei fides care este exclusiv în contradicție cu ratio. Trebuie să ieșim din superficialitate recuperând o viziune empatică, deschisă către o înțelegere tot mai bună a modului în care omul se înțelege astăzi, pentru a dezvolta și a aprofunda propria învățătură. Prin urmare, dorința și inima nu trebuie separate de cunoaștere: ar însemna să frângem persoana. Universitățile și școlile catolice sunt locuri unde întrebările nu sunt reduse la tăcere, iar îndoiala nu este alungată, ci mai degrabă susținută. Inima, acolo, dialoghează cu inima, iar metoda este cea a ascultării, care îl recunoaște pe celălalt ca pe un bine, nu ca pe o amenințare. Cor ad cor loquitur a fost mottoul de cardinal al Sfântului John Henry Newman, preluat dintr-o scrisoare a Sfântului Francisc de Sales: "Sinceritatea inimii, nu abundența cuvintelor, atinge inima oamenilor."

3.2. Educarea este un act de speranță și o pasiune care se reînnoiește, pentru că manifestă promisiunea pe care o vedem în viitorul omenirii[9]. Specificul, profunzimea și amploarea acțiunii educaționale este acea lucrare – pe cât de misterioasă, pe atât de reală – de a "face ființa să înflorească, […] este îngrijirea sufletului", așa cum citim în Apologia lui Socrate de Platon (30a–b). Este o "meserie a promisiunilor": se promite timp, încredere, competență; se promite dreptate și milostivire, se promite curajul adevărului și balsamul mângâierii. Educarea este o sarcină a iubirii care se transmite din generație în generație, reparând țesătura sfâșiată a relațiilor și redând cuvintelor greutatea promisiunii: "Fiecare om este capabil de adevăr, totuși drumul este foarte suportabil atunci când se merge înainte cu ajutorul celorlalți."[10] Adevărul se caută în comunitate.

4. Busola lui Gravissimum educationis

4.1. Declarația conciliară Gravissimum educationis reafirmă dreptul fiecăruia la educație și indică familia ca prima școală de umanitate. Comunitatea eclezială este chemată să susțină medii care să integreze credința și cultura, să respecte demnitatea tuturor, să dialogheze cu societatea. Documentul avertizează împotriva oricărei reduceri a educației la o formare funcțională sau la instrumente economice: o persoană nu este un "profil de competențe", nu se reduce la un algoritm previzibil, ci un chip, o istorie, o vocație.

4.2. Formarea creștină îmbrățișează întreaga persoană: spirituală, intelectuală, afectivă, socială, corporală. Nu opune manualul și teoreticul, știința și umanismul, tehnologia și conștiința; în schimb, cere ca profesionalismul să fie locuit de o etică și ca etica să nu fie un cuvânt abstract, ci o practică zilnică. Educația nu își măsoară valoarea numai pe axa eficienței: o măsoară pe demnitate, pe dreptate, pe capacitatea de a sluji binele comun. Această viziune antropologică integrală trebuie să rămână axa portantă a pedagogiei catolice. Ea – pe urma gândirii Sfântului John Henry Newman – merge împotriva unei abordări pur comercialiste care astăzi obligă adesea educația să fie măsurată în termeni de funcționalitate și utilitate practică[11].

4.3. Aceste principii nu sunt amintiri ale trecutului. Sunt stele fixe. Ele spun că adevărul se caută împreună; că libertatea nu este capriciu, ci răspuns; că autoritatea nu este dominație, ci slujire. În contextul educațional, nu trebuie "ridicat steagul deținerii adevărului nici în raport cu analiza problemelor, nici în rezolvarea lor"[12]. În schimb, "este mai important să știm cum să le abordăm decât să dăm un răspuns pripit cu privire la motivul pentru care s-a întâmplat ceva sau cum să îl depășim. Obiectivul este să învățăm să înfruntăm problemele, care sunt întotdeauna diferite, pentru că fiecare generație este nouă, cu noi provocări, noi vise, noi întrebări"[13]. Educația catolică are sarcina de a reconstrui încrederea într-o lume marcată de conflicte și temeri, amintind că suntem copii, și nu orfani: din această conștientizare se naște fraternitatea.

5. Centralitatea persoanei

5.1. A pune persoana în centru înseamnă a educa la viziunea amplă a lui Abraham (Gen 15,5): a-i ajuta pe oameni să descopere sensul vieții, demnitatea inalienabilă și responsabilitatea față de ceilalți. Educația nu este doar transmiterea de conținuturi, ci o ucenicie în virtute. Se formează cetățeni capabili să slujească și credincioși capabili să dea mărturie, bărbați și femei mai liberi, care nu mai sunt singuri. Și educația nu poate fi improvizată. Îmi amintesc cu drag de anii petrecuți în iubita Dieceză de Chiclayo, vizitând Universitatea Catolică "Sfântul Toribiu de Mogrovejo", și de ocaziile pe care le-am avut să mă adresez comunității academice, spunând: "Nu ne naștem profesioniști; fiecare parcurs universitar se construiește pas cu pas, carte cu carte, an de an, sacrificiu după sacrificiu."[14]

5.2. Școala catolică este un mediu în care credința, cultura și viața se împletesc. Nu este pur și simplu o instituție, ci un mediu viu în care viziunea creștină impregnează fiecare disciplină și fiecare interacțiune. Educatorii sunt chemați la o responsabilitate care depășește contractul de muncă: mărturia lor este la fel de valoroasă ca și cursurile lor. Din acest motiv, formarea cadrelor didactice – științifică, pedagogică, culturală și spirituală – este decisivă. În împărtășirea misiunii educaționale comune este necesar și un drum comun de formare, "inițial și permanent, capabil să perceapă provocările educaționale ale momentului prezent și să ofere instrumente mai eficiente pentru a le aborda […]. Aceasta implică în educatori o disponibilitate de a învăța și de a dezvolta cunoștințe, de a reînnoi și de a actualiza metodologii, dar și la formarea spirituală, religioasă și la împărtășire."[15] Iar actualizările tehnice nu sunt suficiente: trebuie să menținem o inimă care ascultă, o privire care încurajează, o inteligență care discerne.

5.3. Familia rămâne locul principal al educației. Școlile catolice colaborează cu părinții, nu îi înlocuiesc, pentru că "datoria educației, în special a educației religioase, le revine lor înaintea oricui altcuiva"[16]. Alianța educațională necesită intenționalitate, ascultare și coresponsabilitate. Se construiește cu procese, instrumente, verificări comune. Este trudă și binecuvântare: atunci când funcționează, inspiră încredere; atunci când lipsește, totul devine mai fragil.

6. Identitate și subsidiaritate

6.1. Gravissimum educationis a recunoscut deja marea importanță a principiului subsidiarității și faptul că circumstanțele variază în funcție de diferitele contexte ecleziale locale. Totuși Conciliul Vatican II a articulat dreptul la educație și principiile sale fondatoare ca fiind universal valabile. Acesta a subliniat responsabilitățile care revin atât părinților înșiși, cât și statului. A considerat un "drept sacru" asigurarea unei educații care să permită elevilor să "evalueze valorile morale cu o conștiință dreaptă"[17] și a cerut autorităților civile să respecte acest drept. De asemenea, a avertizat împotriva subordonării educației față de piața muncii și față de logicile adesea irezistibile și inumane ale finanțelor.

6.2. Educația creștină se prezintă ca o coregrafie. Adresându-se studenților universitari la Ziua Mondială a Tineretului de la Lisabona, regretatul meu predecesor, Papa Francisc, a spus: "Fiți protagoniști ai unei noi coregrafii care să pună în centru persoana umană; fiți coregrafi ai dansului vieții."[18] A forma persoana "în întregime" înseamnă a evita compartimente mlăștinoase. Credința, atunci când este adevărată, nu este "materie" adăugată, ci respirație care oxigenează orice altă materie. Astfel, educația catolică devine ferment în comunitatea umană: generează reciprocitate, depășește reducționisme, deschide spre responsabilitatea socială. Sarcina de astăzi este de a îndrăzni un umanism integral care să abordeze întrebările timpului nostru fără a pierde din vedere izvorul.

7. Contemplarea Creației

7.1. Antropologia creștină este fundamentul unui stil educațional care promovează respectul, îndrumarea personalizată, discernământul și dezvoltarea tuturor dimensiunilor umane. Printre acestea, inspirația spirituală nu este secundară, aceasta fiind realizată și consolidată prin contemplarea Creației. Acest aspect nu este nou în tradiția filozofică și teologică creștină, unde studiul naturii a avut ca scop și demonstrarea urmelor lui Dumnezeu (vestigia Dei) în lumea noastră. În Collationes in Hexaemeron, Sfântul Bonaventura de Bagnoregio scrie că "Lumea întreagă este o umbră, o cărare, o urmă. Este cartea scrisă din afară (Ez 2,9), pentru că în fiecare creatură există o reflectare a modelului divin, dar amestecată cu întuneric. Lumea este, așadar, o cărare similară opacității amestecate cu lumină; în acest sens, este o cărare. Așa cum vedeți cum o rază de lumină care intră printr-o fereastră este colorată în funcție de diferitele culori ale diferitelor părți ale sticlei, raza divină se reflectă diferit în fiecare creatură și capătă proprietăți diferite."[19] Acest lucru este valabil și pentru plasticitatea învățământului calibrat pe diferitele caractere care – în orice caz – converg asupra frumuseții Creației și asupra ocrotirii sale. Iar proiectele educaționale necesită "inter- și trans-disciplinaritate exercitate ca înțelepciune și creativitate"[20].

7.2. Uitarea umanității noastre comune a generat fracturi și violențe; iar când pământul suferă, săracii suferă și mai mult. Educația catolică nu poate rămâne tăcută: trebuie să unească dreptatea socială și dreptatea ambientală, să promoveze sobrietatea și stiluri de viață sustenabile, să formeze conștiințe capabile să aleagă nu numai ceea ce este convenabil, ci ceea ce este corect. Fiecare gest mic – evitarea risipei, alegerea cu responsabilitate, apărarea binelui comun – este alfabetizare culturală și morală.

7.3. Responsabilitatea ecologică nu se epuizează în date tehnice. Acestea sunt necesare, dar nu sunt suficiente. Este nevoie de o educație care să angajeze mintea, inima și mâinile; noi obiceiuri, stiluri comunitare, practici virtuoase. Pacea nu este absență a conflictului: este forță blândă care respinge violența. O educație pentru pace "dezarmată și dezarmantă"[21] ne învață să renunțăm la armele cuvintelor agresive și ale privirii care judecă, pentru a învăța limbajul milostivirii și al dreptății reconciliate.

8. O constelație educațională

8.1. Vorbesc despre o "constelație", deoarece lumea educațională catolică este o rețea vie și plurală: școli parohiale și colegii, universități și institute superioare, centre de formare profesională, mișcări, platforme digitale, inițiative de service-learning [învățare prin serviciu] și pastorale școlare, universitare și culturale. Fiecare "stea" are o proprie luminozitate, dar toate împreună trasează o rută. Acolo unde în trecut exista rivalitate, astăzi cerem instituțiilor să conveargă: unitatea este forța noastră cea mai profetică.

8.2. Diferențele metodologice și structurale nu sunt poveri, ci resurse. Pluralitatea carismelor, dacă este bine coordonată, creează un cadru coerent și rodnic. Într-o lume interconectată, jocul se joacă pe două tabele: local și global. Avem nevoie de schimburi de profesori și studenți, de proiecte comune între continente, de recunoaștere reciprocă a bunelor practici, de cooperare misionară și academică. Viitorul ne impune să învățăm să colaborăm mai mult, să creștem împreună.

8.3. Constelațiile reflectă propriile lumini într-un univers infinit. Asemenea unui caleidoscop, culorile lor se împletesc, creând variații cromatice ulterioare. Acest lucru este valabil și în cadrul instituțiilor de învățământ catolice, care sunt deschise întâlnirii și ascultării societății civile, a autorităților politice și administrative, precum și a reprezentanților sectoarelor productive și ai categoriilor profesionale. Sunt chemate să colaboreze și mai activ cu ele pentru a împărtăși și a îmbunătăți programele educaționale, astfel încât teoria să fie susținută de experiență și de practică. Istoria ne învață, de asemenea, că instituțiile noastre primesc studenți și familii care sunt necredincioși sau de alte religii, dar doresc o educație cu adevărat umană. Din acest motiv – așa cum de fapt se întâmplă deja – să se continue să se promoveze comunități educaționale participative, în care laici, călugări, familii și studenți împărtășesc responsabilitatea misiunii educaționale împreună cu instituțiile publice și private.

9. Navigând noi spații

9.1. Acum șaizeci de ani, Gravissimum educationis a inaugurat o nouă eră a încrederii: a încurajat actualizarea metodelor și a limbajelor. Astăzi, această încredere se măsoară cu mediul digital. Tehnologiile trebuie să slujească persoana, nu să o înlocuiască; trebuie să îmbogățească procesul de învățare, nu să sărăcească relațiile și comunitățile. O universitate și o școală catolică fără viziune riscă eficientismul lipsit de suflet, standardizarea cunoștințelor, ceea ce devine apoi sărăcire spirituală.

9.2. Pentru a locui în aceste spații este nevoie de creativitate pastorală: consolidarea formării cadrelor didactice și pe planul digital; valorizarea didacticii active; promovarea service-learnind [învățării prin serviciu] și a cetățeniei responsabile; evitarea oricărei tehnofobii. Atitudinea noastră față de tehnologie nu poate fi niciodată ostilă, deoarece "progresul tehnologic face parte din planul lui Dumnezeu pentru creație"[22]. Dar necesită discernământ în ceea ce privește proiectarea didactică, evaluarea, platformele, protecția datelor, accesul echitabil. În orice caz, niciun algoritm nu va putea înlocui ceea ce face educația umană: poezia, ironia, iubirea, arta, imaginația, bucuria descoperirii și chiar învățarea de a greși ca ocazie de creștere.

9.3. Punctul decisiv nu este tehnologia, ci modul în care o folosim. Inteligența artificială și mediile digitale trebuie să fie orientate spre protejarea demnității, a dreptății și a muncii; trebuie să fie guvernate de criterii de etică publică și participare; trebuie să fie însoțite de o reflecție teologică și filozofică la înălțime. Universitățile catolice au o sarcină decisivă: să ofere "diaconie a culturii", mai puține posturi de profesor și mai multe mese unde să se poată sta împreună, fără ierarhii inutile, pentru a atinge rănile istoriei și a căuta, în Duh, înțelepciuni care se nasc din viața popoarelor.

10. Steaua polară a Pactului Educațional

10.1. Printre stelele care orientează drumul se numără Pactul Educațional Global. Îmbrățișez cu recunoștință această moștenire profetică încredințată nouă de Papa Francisc. Este o invitație de a forma alianțe și rețele pentru a educa la fraternitatea universală. Cele șapte parcursuri ale sale rămân fundamentul nostru: plasarea persoanei în centru; ascultarea copiilor și a tinerilor; promovarea demnității și a participării depline a femeilor; recunoașterea familiei ca prima educatoare; deschiderea la primire și la incluziune; reînnoirea economiei și a politicii în slujba omului; protejarea casei comune. Aceste "stele" au inspirat școli, universități și comunități educaționale din lume, generând procese concrete de umanizare.

10.2. La șaizeci de ani după Gravissimum educationis și la cinci ani de la Pact, istoria ne interpelează cu urgență nouă. Schimbările rapide și profunde expun copiii, adolescenții și tinerii la fragilități fără precedent. Nu este suficient să păstrăm: trebuie să relansăm. Cer tuturor instituțiilor de învățământ să inaugureze o nouă eră care să vorbească inimii noilor generații, reconciliind cunoașterea și sensul, competența și responsabilitatea, credința și viața. Pactul face parte dintr-o Constelație Educațională Globală mai amplă: carismele și instituțiile, deși diferite, formează un plan unitar și luminos care orientează pașii în întunericul timpului prezent.

10.3. La cele șapte căi adaug trei priorități. Prima se referă la viața interioară: tinerii cer profunzime; au nevoie de spații de tăcere, discernământ, dialog cu conștiința și cu Dumnezeu. A doua se referă la digitalul uman: să educăm la utilizarea înțeleaptă a tehnologiilor și a inteligenței artificiale, punând persoana înaintea algoritmului și armonizând inteligența tehnică, emoțională, socială, spirituală și ecologică. A treia se referă la pacea dezarmată și dezarmantă: să educăm la limbaje non-violente, reconciliere, punți și nu ziduri; "Fericiți făcătorii de pace" (Mt 5,9) devine metodă și conținut al învățării.

10.4. Suntem conștienți că rețeaua educațională catolică posedă o capilaritate unică. Este vorba de o constelație care ajunge pe fiecare continent, cu o prezență deosebită în zonele cu venituri mici: o promisiune concretă de mobilitate educațională și de dreptate socială[23]. Această constelație cere calitate și curaj: calitate în planificarea pedagogică, în formarea profesorilor, în conducere; curaj în garantarea accesului celor mai săraci, în sprijinirea familiilor vulnerabile, în promovarea burselor de studiu și a politicilor incluzive. Gratuitatea evanghelică nu este retorică: este stil de relaționare, metodă și obiectiv. Acolo unde accesul la educație rămâne un privilegiu, Biserica trebuie să deschidă ușile și să inventeze noi căi, pentru că "a pierde săracii" este echivalent cu a pierde școala însăși. Acest lucru este valabil și pentru universități: privirea incluzivă și îngrijirea inimii salvează de standardizare; spiritul de slujire revitalizează imaginația și reaprinde iubirea.

11. Noi hărți ale speranței

11.1. La a șaizecea aniversare a Gravissimum educationis, Biserica celebrează o istorie educațională rodnică, dar se află și în fața imperativului de a actualiza propunerile sale în lumina semnelor timpurilor. Constelațiile educaționale catolice sunt o imagine inspiratoare a modului în care tradiția și viitorul se pot împleti fără contradicții: o tradiție vie care se extinde spre noi forme de prezență și de slujire. Constelațiile nu pot fi reduse la conexiuni neutre și aplatizate ale unor experiențe diferite. În loc de lanțuri, îndrăznim să ne gândim la constelații, la împletirea lor, plină de uimire și trezire. Ele conțin capacitatea de a naviga prin provocări cu speranță, dar și cu o revizuire curajoasă, fără a pierde fidelitatea față de evanghelie. Suntem conștienți de provocări: hiper-digitalizarea poate spulbera atenția; criza relațiilor poate dăuna psihicului; insecuritatea socială și inegalitatea pot stinge dorința. Totuși, tocmai aici, educația catolică poate fi un far: nu un refugiu nostalgic, ci un laborator de discernământ, inovație pedagogică și mărturie profetică. Trasarea unor noi hărți ale speranței: aceasta este urgența mandatului.

11.2. Cer comunităților educaționale: dezarmați cuvintele, ridicați-vă privirea, păziți-vă inima. Dezarmați cuvintele, pentru că educația nu înaintează prin polemici, ci prin blândețea care ascultă. Ridicați-vă privirea. Așa cum Dumnezeu i-a spus lui Abraham: "Privește cerul și numără stelele" (Gen 15,5): știți să vă întrebați unde mergeți și de ce. Păziți-vă inima: relația vine înaintea opiniei, persoana înaintea programului. Nu pierdeți timpul și oportunitățile: "ca să citez o expresie augustiniană: prezentul nostru este o intuiție, un timp în care trăim și de care trebuie să profităm înainte să ne scape din mâini"[24]. În încheiere, preaiubiți frați și surori, îmi însușesc îndemnul apostolului Paul: "Străluciți ca niște luminători în lume! Țineți cu tărie cuvântul vieții" (Fil 2,15-16).

11.3. Încredințez acest drum Fecioarei Maria, Sedes Sapientiae, și tuturor sfinților educatori. Le cer păstorilor, persoanelor consacrate, laicilor, responsabililor instituțiilor, profesorilor și studenților: fiți slujitori ai lumii educaționale, coregrafi ai speranței, căutători neobosiți ai înțelepciunii, artizani credibili de exprimări ale frumuseții. Mai puține etichete, mai multe istorii; mai puține opoziții sterile, mai multă simfonie în Duh. Atunci constelația noastră nu numai că va străluci, ci va orienta: spre adevărul care ne eliberează (cf. In 8,32), spre fraternitatea care consolidează dreptatea (cf. Mt 23,8), spre speranța care nu înșală (cf. Rom 5,5).

Bazilica "Sfântul Petru", 27 octombrie 2025

Ajunul celei de-a LX-a aniversări

LEO PP. XVI

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] LEON AL XIV-LEA, Exortația apostolică Dilexi te (4 octombrie 2025), nr. 68.

[2] Cf. IOAN AL XXIII-LEA, Scrisoarea enciclică Mater et Magistra (15 mai 1961).

[3] IOAN PAUL AL II-LEA, Constituția apostolică Ex corde Ecclesiae (15 august 1990), nr. 1.

[4] LEON AL XIV-LEA, Exortația apostolică Dilexi te (4 octombrie 2025), nr. 69.

[5] LEON AL XIV-LEA, Exortația apostolică Dilexi te (4 octombrie 2025), nr. 70.

[6] LEON AL XIV-LEA, Exortația apostolică Dilexi te (4 octombrie 2025), nr. 72.

[7] CONGREGAȚIA PENTRU EDUCAȚIA CATOLICĂ, Instrucțiunea "Identitatea școlii catolice pentru o cultură a dialogului" (25 ianuarie 2022), nr. 32.

[8] JOHN HENRY NEWMAN, Ideea de Universitate (2005), p. 76.

[9] Cf. CONGREGAȚIA PENTRU EDUCAȚIA CATOLICĂ, Instrumentum laboris A educa astăzi și mâine. O pasiune care se reînnoiește (7 aprilie 2014), Introducere.

[10] E.S. Mons. ROBERT F. PREVOST, O.S.A., Omilie la Universitatea Catolică "Sfântul Toribiu de Mogrovejo" (2018).

[11] Cf. JOHN HENRY NEWMAN, Scrieri despre Universitate (2001).

[12] LEON AL XIV-LEA, Audiență acordată membrilor Fundației Centesimus Annus Pro Pontifice (17 mai 2025).

[13] Ibidem.

[14] E.S. Mons. ROBERT F. PREVOST, O.S.A., Omilie la Universitatea Catolică "Sfântul Toribiu de Mogrovejo" (2018).

[15] CONGREGAȚIA PENTRU EDUCAȚIA CATOLICĂ, Scrisoarea circulară A educa împreună în școala catolică (8 septembrie 2007), nr. 20.

[16] CONCILIUL ECUMENIC VATICAN II, Constituția pastorală despre Biserică în lumea contemporană Gaudium et spes (29 iunie 1966), nr. 48.

[17] CONCILIUL ECUMENIC VATICAN II, Declarația? Gravissimum educationis (28 octombrie 1965), nr. 1.

[18] PAPA FRANCISC, Discurs adresat tinerilor universitari cu ocazia Zilei Mondiale a Tineretului (3 august 2023).

[19] SFÂNTUL BONAVENTURA DE BAGNOREGIO, Collationes in Hexaemeron, XII, în? Opera Omnia (îngrijit de Peltier), Vivès, Paris, t. IX (1867), p. 87-88.

[20] PAPA FRANCISC, Constituția apostolică Veritatis gaudium (8 decembrie 2017), nr. 4c.

[21] LEON AL XIV-LEA, Salut de la Loja centrală a Bazilicii "Sfântul Petru" după alegere (8 mai 2025).

[22] DICASTERUL PENTRU DOCTRINA CREDINȚEI ȘI DICASTERUL PENTRU CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE, Nota?Antiqua et nova? (28 ianuarie 2025), nr. 117.

[23] Cf. Anuarul Statistic al Bisericii (actualizat la 31 decembrie 2022).

[24] E.S. Mons. ROBERT F. PREVOST, O.S.A., Mesaj adresat Universității Catolice "Sfântul Toribiu de Mogrovejo" cu ocazia celei de-a XVIII-a aniversări a fondării (2016).




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat