Anul pastoral
2025‑2026

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

s
© Vatican Media

În "colocviu" cu "Dilexi te"

Printre rebutații lumii

"Discipolii lui Isus au criticat-o pe femeia care turnase pe capul său un untdelemn parfumat foarte scump (…). Acea femeie [însă] înțelesese că Isus era Mesia cel umil și suferind asupra căruia își putea revărsa iubirea: ce mângâiere i-a adus acel unguent pe cap, care peste câteva zile avea să fie chinuit de spini! (…) Niciun gest de afect, nici măcar cel mai mic, nu va fi uitat, mai ales dacă este îndreptat către cei aflați în durere, în singurătate, în nevoie, așa cum era Domnul în acea oră" (Dilexi te, nr. 4; Mt 26,8-9.11).

A ne imagina răstignirea cu adevărat, într-un mod credibil, înseamnă a fi nu numai rănit de durere, ci și oprimat de repulsie. Batjocura celor pentru care această atrocitate a fost o distracție, muștele care aterizează pe fața lui Cristos și se târăsc în rana din coasta lui, duhoarea Golgotei și craniile de sub picioare transmit această idee. Și din moment ce sărăcia poate fi un fel de răstignire și din moment ce eu, ca om bogat, voi povesti cât mai exact posibil ceea ce am văzut din toate acestea, ceea ce urmează va conține detalii oribile, pentru care vă cer înțelegere. Când cineva este torturat cu o coroană de spini, cum aș putea sluji binele trecând cu vederea faptul că sângerează?

Dețin o clădire într-o parcare mare într-un cartier sărac din Sacramento, California. Orașul meu, în minunata sa compasiune, a interzis dormitul în curțile noastre mai mult de o noapte[1]. Scopul aparent este de a împiedica persoanele fără adăpost să se stabilească oriunde. Deși situația lor dificilă nu se poate compara, să zicem, cu aceea a ucrainenilor care evită dronele ucigașe, a fi aruncat din cort în ploaie poate fi mortal, mai ales când sacul de dormit și tot restul îți sunt confiscate. În 2022, cel mai recent an pentru care am putut găsi date, 203 persoane fără adăpost au murit în zona Sacramento. Mai mult de jumătate au murit în aer liber[2]. Nimeni nu poate spune câți au murit exact din cauza expunerii la alcool. După cum spunea un prieten informat, "există cinci grade; când o persoană moare pe stradă și legistul găsește alcool în sângele său, cine decide ce ar trebui scris pe certificatul de deces?"[3]. Ceea ce spun certificatele de deces este că, în prima jumătate a anului 2022[4], în 48,7% din cazuri, supradozele de droguri au alimentat cimitirul. Mulți dintre vecinii mei și-au exprimat o oarecare satisfacție că au scăpat de acei bipezi fără pene. Au făcut-o singuri, vedeți, sau au cerut-o, ca o femeie acuzată că a fost violată pentru că purta o fustă mini; aș paria că soldații romani staționați pe Golgota au exprimat opinii similare despre un anumit "Rege al iudeilor", care ar fi putut foarte bine să tacă. Cât despre cei 51,3% uciși sau care au murit de hipotermie sau boli cardiovasculare, aceștia primesc mai multă compasiune post-mortem (ce noroc!), dar nu prea multă, deoarece este nepotrivit să-i includem pe cei fără adăpost în familia noastră umană.

Îi disprețuim pentru că cerșesc, împuțesc sau abandonează gunoaie, excremente, mobilă și documente legale împrăștiate. Cerșesc pentru că le este foame, sau pentru că soției lor bolnave i-ar fi mai bine într-o cameră de motel, sau pentru că sunt dependenți de "medicamente de stradă", ceea ce face ca a sta în spatele unui coș de gunoi să fie mai puțin înfricoșător, poate numai pentru a fi alungați sau atacați în somn. Miros urât pentru că dușurile nu sunt niciodată garantate oamenilor ca ei și pentru că, atunci când li se oferă rara ocazie de a se spăla, se tem să-și depoziteze lucrurile unde să nu fie văzuți. Produc munți de gunoaie pentru că nu au serviciul de colectare a gunoiului pe care îl cumpără oamenii mai bogați, pentru că trăiesc cu mâncare nesănătoasă, care ajunge învelită în plastic și este dusă în pungi de plastic și pentru că toaletele sunt disponibile ca și dușurile. Prietenul meu William (de care nu am mai auzit din 2022 și care, având în vedere că eram foarte apropiați și suferea de ciroză, presupun că este mort) mi-a povestit odată cum, când a devenit prima dată fără adăpost, a făcut diaree. În cele din urmă, prea târziu și fără o pereche de pantaloni de rezervă, a găsit o clădire cu băi deschise și s-a așezat într-una în timp ce membrii unei bande râdeau de el. Firește, cineva care miroase și cară peste tot un rucsac mare cu bunuri de strictă necesitate urât mirositoare primește puține oferte de muncă, și tocmai această presupusă lene a sa este motivul pentru care oamenii bogați îi privesc de sus. Când mă plimb apatic prin parcarea mea, acoperind graffiti-urile cu vopsea sau îndepărtând saci de excremente infestați cu dăunători, cineva mă întreabă adesea: "Vă rog, domnule; pot face ceva". Când pot, le dau cinci dolari sau chiar douăzeci ca să smulgă buruienile de pe trotuar, așa încât să nu mă amendeze orașul. Toamna, greblăm frunzele împreună, unul cu o mătură mare, celălalt cu o greblă; nu-mi iau ochii de la greblă prea mult timp, pentru că, dacă mi-ar fi furată, aș avea de parcurs mult până la magazinul de unelte. În realitate, majoritatea acestor oameni fac o muncă cinstită și minuțioasă. Speră că îi voi angaja din nou.

Desigur, unii oameni fără adăpost sunt leneși din proprie voință sau din cauza unor boli mintale. Mulți renunță la sprijin financiar din cauza a ceea ce psihologii numesc "neputință învățată". William a fost odată o persoană strălucită. L-am întâlnit prima dată când era student la artă. De ziua mea, mi-a dat o biografie a sfântului Augustin. Am vorbit despre politica externă americană, despre Scripturile gnostice (admira Tunetul, minte perfectă), despre scriitorul saudit Abdelrahman Munif și despre fotografia pe film, pe care amândoi le iubeam și le practicam. Când statul în picioare perioade lungi de timp pe beton în pantofi ieftini – datorită locurilor sale de muncă ulterioare în comerț cu amănuntul – i-a afectat picioarele bolnave (încă avea un apartament și o prietenă la acea vreme), a început să se bucure prea mult de analgezice. După ce a fost evacuat, cu camerele, obiectivele, negativele, substanțele chimice, cărțile și tipăriturile aruncate pe stradă, a reușit să-și găsească un alt loc de muncă, l-a pierdut și a stat ca paralizat în ultimul său apartament până când a fost dat afară, căzând într-o apatie profundă. Între timp, devenise grav supraponderal din cauza dietei sale de om sărac, cu sucuri acidulate cu cofeină, hot dog de la magazine și așa mai departe, așa că avea nevoie de mai multă "medicament de stradă". (I-am cumpărat pantofi de lucru și pantaloni de schimb; ocazional îi dădeam bani, iar după aceea mi-am dat seama că făcusem destul; pentru că, așa cum a spus Cain atât de înțelept, "Sunt eu îngrijitorul fratelui meu?"). Fiica lui locuia cu mama ei, care îl lăsa ocazional să-și vadă fata. Când o scotea pe "Keesha" la prânz, banii lui erau de obicei suficienți pentru ea, așa că trebuia să stea acolo și să se uite la ea cum mănâncă, prefăcându-se că nu-i este foame: "Nu-ți face griji, draga mea; încă sunt sătul de la micul dejun". A fost odată ca niciodată un afemeiat. Dar câte femei ar vrea să se întâlnească cu cineva care nu-și poate plăti datoriile? Ultima lui iubită l-a părăsit. El citea tot mai puțin. O organizație pentru persoanele fără adăpost pe care o admiram l-a angajat și l-a găzduit, dar în cele din urmă a fost concediat, probabil pentru consum de droguri. Când l-au evacuat, "medicamentul de stradă" l-a dus la secția de terapie intensivă a spitalului.

În Seattle, există un loc întunecat și periculos pe un deal palid, care se află literalmente sub autostrada Interstate 5. Se numește "Jungla". Miroase a gaze de eșapament și este locuit de criminali și violatori. Zgomotul neîncetat al traficului de deasupra este enervant. Un bărbat pe care l-am întâlnit acolo mi-a spus că există o singură modalitate de a trece peste noapte, adică să bei până adormi. Începi să înțelegi atracția "medicamentelor de stradă".

Dacă aș fi fără adăpost timp de o lună, poate că aș putea să mă agăț de ceea ce eram. Dacă aș fi fără adăpost timp de un an, aș putea foarte bine să devin dependent de droguri și să sper într-o moarte ușoară prin supradoză. Fiica mea, Lisa, a fost fără adăpost timp de câteva zile înainte de a fi primită într-un "adăpost pentru tineri", dar pentru tot restul scurtei sale vieți (a murit la douăzeci și trei de ani din cauza alcoolului și a bulimiei), oroarea acelor nopți fără adăpost nu a părăsit-o niciodată. A existat, de exemplu, o femeie violentă și dementă care a încercat să o atace pe întuneric. Spre deosebire de majoritatea colegilor ei, își găsise o slujbă bine plătită, dar o pierduse după ce distrusese o grămadă de probe de laborator, probabil în timp ce era beată. Apoi, bineînțeles, s-au întâmplat lucruri și mai rele.

Unii ar putea s-o definească un nenorocit pentru că a renunțat să muncească. (Și-a petrecut ultimele luni din viață cea mai mare parte în pat, sfârșindu-se). Cât despre omul Junglei, acesta se descurca strângând fier vechi și cheltuindu-și câștigurile pe bere, mâncare nesănătoasă și metamfetamină, de care avea nevoie pentru a-și potoli foamea. Era și el un nenorocit? Și William? Cât de inutil era? Dumnezeu, scrie Sanctitatea Sa, "are o grijă deosebită față de cei care sunt discriminați și asupriți, cerându-ne și nouă, Bisericii sale, să facem o alegere decisivă și radicală în favoarea celor mai slabi" (Dilexi te, nr. 16). Acea alegere este radicală pentru că foarte puțini au făcut-o. Eu nu am făcut-o.

Cât despre săracii care chiar lucrează, e mai bine dacă nu sunt imigranți ilegali, pentru că atunci le fură locurile de muncă americanilor! (Am patrulat odată granița dintre California și Mexic cu agenți ai poliției de frontieră, care spuneau adesea: "Cred că ne pare rău pentru ei. Fac meserii pe care americanii nu vor să le facă"). Un zvon foarte răspândit împotriva acestor muncitori neobosiți care culeg pepeni verzi, curăță băi, grădinăresc, spală vasele în restaurante și așa mai departe este că escrochează școlile, spitalele și așa mai departe, finanțate de contribuabili. Pentru cei care sunt plătiți numai în numerar, acest lucru este uneori adevărat. Îmi amintesc de o mexicană ilegală pe nume Marisol, care a murit de cancer anul trecut. A primit "îngrijire pentru săraci" – cât generozitate din partea noastră! – care excludea cumva o adecvată "gestionare a durerii" și, pentru că nu era genul de persoană care să se ocupe de "medicina de stradă" (ura marijuana medicală pe care i-o aduceam), a suferit în agonie în ultimele zile de viață. Să presupunem că a acceptat contribuabilul american tot ce s-a făcut pentru ea. Dar ce se întâmplă cu muncitorii migranți care transpiră pentru corporațiile care ne dețin pe majoritatea dintre noi – gândiți-vă pentru o clipă la campesinos [țăranii] care trec granița pentru muncă severă și sub-plătită pe câmp –: ei primesc salarii reale, din care guvernul deduce impozite; și pentru că sunt ilegali, trebuie să furnizeze numere de asigurări sociale false, acumulând astfel fonduri pentru pensia altcuiva. Am văzut salarii din care o treime sau mai mult a fost dedusă la cererea guvernului SUA.

Mi se pare destul de simplu: dacă o fabrică de carne din Omaha poate atrage străini numai pentru muncă prost plătită, înconjurată de sânge și grăsime, atunci să regularizăm acea muncă. Până când sau dacă nu devin rezidenți permanenți, eliminați-le impozitele, dar nu și asigurările sociale. În schimb, îi adunăm acum, cu cruzime dacă este posibil. Uneori îi adunăm numai pentru că ar putea fi ilegali. Luna trecută, prietenul meu din Oregon, Ken Jones, un cetățean american cu o casă, o soție iubitoare și o inimă mare și bună, m-a sunat distrus de cazul chiropractician iranian Mahdi Khanbabazedeh, a cărui soție este cetățean american. Acesta solicitase o carte verde și tocmai avusese primul interviu. În timp ce își ducea fiica la creșă, Agenția americană pentru imigrație și vama (cunoscută și sub numele de "ICE") l-au acuzat că a depășit termenul de ședere în viză, o acuzație pe care avocatul său o consideră "complet falsă". I-au permis să intre în parcarea creșei. Când a refuzat apoi să iasă din mașină, ICE a spart geamul pentru a-l trage afară, chiar în fața fetiței. Un proces federal a fost intentat împotriva ICE[5], indiferent de scopul respectiv. După cum a spus Sanctitatea Sa, "Nu se poate încheia această reflecție asupra persoanelor private de libertate fără a-i menționa pe prizonierii care se află în diferite penitenciare și centre de detenție" (Dilexi te, nr. 62). Domnul Khanbabazedeh este acum reținut în așteptarea deportării, așa că aș dori să reflectez asupra situației sale aici. Sfatul meu pentru agenții ICE este același cu sfatul lui Tolstoi pentru ofițerii armatei ruse: cereți-vă scuze oamenilor și demisionați.

În ceea ce privește persoanele fără adăpost din jurul meu în Sacramento, aș sugera (așa cum am făcut deja) ca autoritățile să permită amplasarea de tabere pe proprietăți publice, private sau ecleziale neutilizate (acesta din urmă pare a fi o categorie distinctă din punct de vedere juridic, pe care organizația SHARE din Seattle a exploatat-o pentru a înființa unele dintre orașele sale de corturi). Să fie asigurate dușuri, băi, dulapuri, securitate și câteva reguli de bază: obiectele nerevendicate vor fi scoase din dulapuri după, să zicem, 48 de ore; comportamentul perturbator, violent și ilegal va fi motiv de expulzare și, dacă este necesar, de arestare. Întrucât chiar și această măsură ușoară pare prea mult de sperat, am cerut odată poliției permisiunea de a instala și a întreține o fântână cu apă și o toaletă pe cheltuiala mea. Mi-au spus că voi fi dat în judecată pentru "crearea unei pacoste atractive". Așa că m-am dus la primar și l-am implorat să-mi închirieze parcarea pentru un dolar pe an, să o transforme într-un oraș de corturi și să o supravegheze după cum consideră de cuviință. Mi-a răspuns: "Mulțumesc, Bill, că faci parte din soluție". Nu am mai auzit de el niciodată. Asta a fost acum câțiva ani. Continui să încerc, dar, în mod firesc, evit să fac o "alegere decisivă și radicală".

"Este clar, pentru cei care iubesc cu adevărat, că pomana nu exonerează autoritățile competente de responsabilitățile lor, nici nu elimină angajarea organizațională a instituțiilor și nici nu înlocuiește lupta legitimă pentru dreptate. Însă ea ne invită cel puțin să ne oprim și să privim persoana săracă în față, să o atingem și să împărtășim cu ea ceva din al nostru" (Dilexi te, nr. 116), afirmă Sfântul Părinte. Și într-o reformulare concisă a acestui punct, se adresează slăbiciunii mele fizice, spirituale și civice. "Și va fi întotdeauna mai bine a face ceva decât a nu face nimic. În orice caz, ne va atinge inima" (Dilexi te, nr. 119).

O prostituată de culoare a cerut permisiunea să locuiască în parcarea mea. I-am spus că poate rămâne acolo pentru totdeauna dacă vrea. A construit o cabană de lemn foarte îngrijită. Auzind cât de frumoasă era parcarea mea, mama sa a făcut autostopul din Mississippi ca să stea la ea, dar din motive necunoscute mie, a plecat repede. Cât despre fiica ei, ea a fost oaspetele, vecina și prietena mea timp de doi ani. Uneori găteam pentru ea, dar nu am invitat-o niciodată înăuntru. Când a început să simtă un sentiment de proprietate, a început să măture zona și să strângă gunoiul. La început, am plătit-o să strângă gunoiul (din care o parte era probabil al său), dar apoi a încetat să mai accepte bani. Vecinii au încetat să se mai plângă de proprietatea mea. Într-o seară, o echipă de știri TV a venit să o intervieveze, iar ea a spus lucruri frumoase despre mine, așa că o zi sau două mai târziu poliția i-a distrus casa, a alungat-o (și, evident, i-a spus că eu am fost cel care a sunat, pentru că abia dacă vorbește cu mine acum) și m-a acuzat că "degradez cartierul". Prietenul meu avocat, Mark Merin, care este unul dintre eroii mei, a reușit să obțină revocarea amenzii.

În anii care au urmat, parcarea mea a fost, după cum spunea Mark, "în prima linie". Vecinii mei se enervau și cine i-ar putea învinovăți? Din cauza mea, vagabonzi urât mirositori veneau și plecau, uneori lăsând atât de mult gunoi încât trebuia să sun la o firmă de transport pentru a-l îndepărta. Persoane necinstite au observat și, de exemplu, au aruncat munți de echipamente comerciale de bucătărie scoase din uz; vecinii mei dădeau vina pe persoanele fără adăpost, care cu greu ar fi putut căra în spate o duzină de chiuvete de oțel. Deșeurile umane mi-au agravat problemele cu șobolanii și gândacii de bucătărie și cu siguranță nu i-au entuziasmat pe comercianții din zonă. Am legat parcarea cu lanțuri, ceea ce a rezolvat problema ocupanților ilegali. Am angajat un om de la o organizație pentru persoanele fără adăpost să facă curățenie o dată pe săptămână, ceea ce a funcționat destul de bine până când a încetat să-mi mai răspundă la apeluri, poate pentru că a început să suspecteze că votasem pentru președintele Trump în 2016. De atunci, prietenul meu Seven, un tip uriaș care este responsabil de cartierul de corturi din apropiere al lui Mark, se ocupă de toate pentru mine.

Prin urmare, au apus anii în care invitam pe oricine să stea. Nu mă mai trezesc mijlocind pentru cineva într-un cort în timp ce poliția îmi spune politicos stați departe, domnule; ieșiți de aici, ACUM! Nu am mai avut spargeri de ceva vreme, deși a trebuit să adaug mai multe suluri de sârmă ghimpată pentru a-i ține pe bătăuși și pe dependenții de droguri departe de acoperișul meu noaptea târziu, când încerc să dorm. Casa mea este acum fără ferestre pentru că gratii peste gratii peste gratii nu erau suficiente. (Când părinții mei erau în viață, i-am întrebat cum ar face locul mai primitor dacă ar trebui să locuiască acolo. "Dacă ar trebui să locuim aici – au răspuns – ne-am sinucide"). De când l-am angajat pe Seven, l-am făcut, așa cum a spus președintele George W. Bush despre sine, "cel care ia deciziile". A lăsat doi bărbați să dea audiții pentru a fi camperi pe proprietatea mea; amândoi au creat grămezi de mizerie, pe care a trebuit să le curețe. De atunci, persoanele fără adăpost campează neinvitați, câte trei sau patru zile, până când Seven îi descoperă și îi dă afară. Ca să-mi mulțumească, își fac nevoile pe pragul casei mele. În fiecare an, cineva aruncă lame de ras cu două tăișuri în jgheaburile mele, așa că le curăț cu o perie de toaletă ca să nu mă tai la degete. Între timp, stau de vorbă cu prietenii mei adevărați ori de câte ori îi întâlnesc. Fiind deja un păcătos, uneori joc rolul vameșului, invitându-i să-și bea berile pe proprietatea mea. Torn pahare din orice băutură tare pe care o am la îndemână, iar atmosfera devine foarte veselă. Timp de aproape doi ani după moartea Lisei, am continuat să descopăr noi ascunzători pentru vodca sa, pe care o ascunsese și poate o uitase ca o veveriță cu ghindele pe care le-a îngropat. Am făcut-o cadoul său pentru ei, deoarece sunt unul dintre acei nebuni care aduc alcool alcoolicilor fără adăpost de Crăciun; în acea zi a zilelor, de ce nu ar trebui să fie fericiți? (În 2022, când a murit Lisa, prietenii mei au plâns cu mine. Când Seven m-a văzut cu un cadru de mers după ce am fost lovit de o mașină în 2023, a plâns și m-a îmbrățișat, iar asta m-a făcut mai mândru decât orice premiu literar pe care l-am primit vreodată).

Spre deosebire de Mark, care, în calitate de avocat civil curajos și eficient, a ajutat atât persoanele sărace, cât și alte grupuri marginalizate (datorită lui, comitatul Sacramento nu mai poate arunca bunurile persoanelor fără adăpost după ce le-a evacuat sau arestat), eu nu am reușit să realizez niciun bine durabil. Durerea mea de spate este o amintire a acelui accident de mașină (vina mea, pentru că alergam cu Seven prin trafic, încercând să alung un hoț de pe acoperișul meu); iar cancerul de colon mă consumă aproape la fel de mult precum chimioterapia care m-a ținut la pat o mare parte a anului, așa că nu mai pot să mă plimb fericit cu prietenul meu exterminator Chris în timp ce el toarnă ciment în cel mai recent tunel pentru șobolani din dormitorul meu, cu atât mai puțin să mă aplec în mod repetat pentru a ridica saci cu dejecții umane. Dar Seven va avea grijă de mine. Dacă alarma antiefracție se declanșează la miezul nopții, va veni în fugă. Cum pot să-i sporesc povara invitând mai mulți oameni a căror mizerie va trebui apoi să o curețe? De aceea stau în pat, luând ocazional un opiaceu pentru durere (medicamente eliberate pe bază de rețetă, nu "medicamente de stradă") și sperând să fiu curajos când va veni momentul meu. Deci sunt un realist, un șarlatan sau numai un laș? Vecinii mei sunt mai toleranți cu mine acum, deci nu mă face asta un cetățean bun?

(O serie de vecini, în special, urau persoanele fără adăpost și își permiteau să le dea afară de pe proprietatea mea oricând doreau. Îmi amintesc în special de un cuplu de lesbiene într-un cort; pentru că aveau maniere dulci și îl țineau curat, le-am spus să rămână cât vor. Atunci de ce plângeau? Mi-au arătat o înregistrare video cu un telefon mobil în care un vecin le spunea că proprietatea era a sa și că, dacă nu pleacă, le va viola. Au spus că i-au arătat înregistrarea unui ofițer de poliție, care a spus că, din moment ce se aflau acolo încălcând ordonanța anti-camping, nu putea face nimic pentru ele. Și a trebuit să spun că îmi pare rău, că nu aveam niciun drept legal să le las să rămână și că nu voi uita niciodată felul în care s-au uitat la mine).

Pe scurt, nu mă pot lăuda cu ce am făcut pentru persoanele fără adăpost. În schimb, vă voi spune ce au făcut ele pentru mine.

Unul dintre prietenii mei, îl voi numi Esker. Trebuie să fie ceea ce bătrânii numeau "generație spontană", acea magie a sa care creează un halo de gunoaie în jurul lui în câteva minute, un adevărat munte peste noapte, iar după o săptămână petrecută cu el, aleea din partea de est era o priveliște de neuitat, iar vecinii au sunat la poliție. (Mi-am cerut scuze tuturor, inclusiv poliției, și atunci am angajat primul meu agent de curățenie). Când l-am întrebat de ce a acumulat atâtea gunoaie, mi-a explicat că a făcut ce a făcut și că nu s-a putut abține. Cum aș putea obiecta? Esker este și un piroman. Deoarece (așa cum v-ați putea aștepta) pute urât și are mai multe dificultăți decât de obicei să facă duș, spune că se "tămâiază" dând foc la grămezi de frunze și apoi sărind în fum. În zilele cu vânt, aproape că dădea foc copacilor și, fiind îngrijorat de clădirea predispusă la incendii în care dorm uneori, l-am convins și l-am avertizat, iar într-o după-amiază cu vânt puternic am chemat poliția, lucru pentru care m-a iertat, și pe bună dreptate, pentru că în două ore s-a întors. Acum, sincer să fiu, îl iubesc pe acest om. Nu l-am mai văzut de doi ani buni, așa că ar putea fi plecat din oraș, mort sau închis, dar mi-l amintesc și îmi este dor de el. După hemoragia cerebrală a Lisei din 2022, mi-a fost adesea milă de mine când Esker era prin preajmă, care a reușit să-și păstreze calmul suficient de mult timp cât să se comporte ca un frate cu mine înainte de a fi nevoit să plece să-și înceapă dansul. La amurg, el și unul sau doi dintre prietenii lui stăteau acolo fumând țigări de marijuana rulate manual, iar eu, care puteam dormi în clădirea mea și aveam asigurare medicală și toate cărțile și banii pe care mi-i doream, îmi tot spuneam că, dacă ei puteau trăi o viață care mi se părea insuportabilă și totuși să găsească bucurie (și Esker era vesel chiar și în sevrajul său de metamfetamină), de ce nu aș putea fi și eu puțin mai mult ca ei? (Dar cum aș putea vreodată să mă compar cu prietena mea Tracey, care fusese împușcată în cap și îl iertase pe trăgător? Din anumite motive, am preferat să nu trăiesc asta). A fost o seară de vară când Esker mi-a dat o țigară, spunând că era pentru că mă iubește, și la început m-am simțit vinovată acceptând, dar apoi mi-am dat seama cum să mă comport și am sugerat să fumăm împreună, așa că am tras un fum și i-am dat-o lui, iar el a dat-o prietenului său, poetul fără adăpost, și pentru că cei doi erau ca niște frați pentru mine în durerea mea (poate că o puteau simți în mine, la fel ca pisica Lisei, care îmi lingea fața când eram trist), m-am simțit mândru și fericit. Am vorbit despre lucruri foarte importante, de care nu-mi amintesc acum, am admirat apusul, apoi am intrat înăuntru în timp ce ei căutau un desiș sau un punct de încărcare unde să doarmă. Cu o altă ocazie, Esker a turnat din mâna lui în a mea câteva dintre prețioasele sale cristale maronii de metamfetamină, în timp ce un polițist privea obosit de la doi pași distanță. I le-am turnat înapoi în mână pentru că (aceasta a fost scuza mea) pusesem deja destul pe cerealele de la micul dejun. Cum se spune, gândul contează, iar el se gândise la mine, ceea ce m-a îmbogățit. Și orice lucru mic am făcut pentru el, l-a făcut să simtă că îmi pasă. Când Sfântul Părinte scrie: "Niciun gest de afecțiune, nici măcar cel mai mic, nu va fi uitat, mai ales dacă este îndreptat către cei aflați în durere, singurătate sau nevoie, așa cum a fost Domnul în ceasul acela", el scrie despre persoanele fără adăpost și despre mine în singurătatea noastră reciprocă.

Cât despre prietenul-dușmanul lui Esker, Michael, obiceiurile lui mi-au cauzat stres și cheltuieli considerabile, dar pentru că îi amintesc de regretatul său unchi, și el mă iartă că fac curățenie după el, deși partea cu curățenia ar trebui exprimată la timpul trecut, pentru că, la cererea mea, Seven i-a dat șansa să campeze pe proprietatea mea și, bineînțeles, a ratat-o. Încă îl văd des prin cartier. Aude voci, pe care încerc să le blochez frecându-i pantofii cu suc de portocale și pastă de dinți, acordând o atenție deosebită șireturilor. Am întâlnit oameni cu obsesii și mai spectaculoase, precum gigantul bărbos și pe jumătate gol care ardea cărbune amestecat cu cioburi de sticlă și cărbune într-un butoi de benzină de 250 de litri, în încercarea de a produce platină. (Când, după a doua zi cu vânt, l-am rugat în sfârșit să stingă flăcările, și-a aruncat butoiul în flăcări peste umerii goi și a fugit cu o viteză supraomenească). Michael este slab, nervos… și suspicios ca un animal maltratat, pentru că este adesea bătut. Transpirând de frică, m-am strecurat odată între el și trei bătăuși care voiau să-i facă rău și l-au luat cu ei. Mi-am asumat riscul și nu pot spune că aș fi avut întotdeauna curajul să o fac, deoarece curajul meu vine și pleacă. Dar a fost un lucru bun de făcut și mă bucur că l-am făcut… și sunt, de asemenea, recunoscător bătăușilor pentru că ne-au permis să scăpăm. Ei bine, în timp, Michael a primit o vrabie de companie pe care o ținea în pălărie. "Uite, Bill, pasărea aceea este familia mea", spunea el. "Vorbește cu copiii mei ca să știe că nu sunt rău. Adică, sunt rău, exact ca acele voci, dar pasărea aceea mă apără". Așa cum era inevitabil, un bătăuș i-a smuls pălăria lui Michael pentru a călca în picioare acea "familie" indolentă. Atunci Michael a plâns, și la fel am făcut și eu. "Pe fețele rănite ale săracilor – scrie Sanctitatea Sa – găsim imprimate suferința celor nevinovați și, prin urmare, suferința lui Cristos însuși" (Dilexi te, nr. 9). Rănit și nevinovat, oare Michael nu era așa? Într-o zi, în mijlocul epidemiei de COVID (deci Lisa trebuie să fi fost încă în viață), iată-l la stația de metrou, fără mască, desigur, pentru că de unde ar fi putut lua una? Tocmai coborâsem din tren, îmi scosesem masca ca să respir aer curat. Plin de bucurie, a alergat la mine de nicăieri și m-a îmbrățișat. Acum, chiar dacă îl îmbrățișez pe Seven, nu sunt obișnuit să îmbrățișez bărbați și, în acel caz, probabil fiind cu imunodepresie din cauza primei mele operații de cancer, a-l îndepărta ar fi fost justificat, dar mi-am dat seama în timp că o îmbrățișare din partea lui era un har și ceva bun, ca atunci când pisica orfană a Lisei a învățat să aibă încredere în mine și să meargă deasupra capului meu torcând. Neavând nimic, Michael mi-a dat bogății la fel de ușor și calm ca și cum nu mi-ar fi dat nimic. Ca să evit să-mi infectez familia, am stat în clădirea mea câteva zile. Și seara, vameș cum sunt, am ciocnit sticle de bere cu mai mulți prieteni fără adăpost și, cum obișnuia să spună bunicul meu, "am rezolvat toate problemele lumii".

William T. Vollmann

(După L’Osservatore Romano, 25 octombrie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Vezi codelibrary.amlegal.com/codes/sacramentoca/latest/sacramento_ca/0-0-0-24132#JD_12.52.030. Unlawful camping (campare ilegală)

[2] Vezi abc10.com. Știri locale: Devin Trubey, 4:52 PST, 25 ianuarie 2024, Sacramento County reports 250 homeless deaths in 2022 [Comitatul Sacramento raportează 250 de decese ale persoanelor fără adăpost în 2022]: "Bob Erlenbusch de la Coaliția Regională din Sacramento pentru Eradicarea Lipsei de Adăpost spune că 203 dintre cele 9.000 de persoane care se confruntă cu lipsa de adăpost în zona Sacramento au murit în 2022". Cf. site-ul web al Coaliției Regionale din Sacramento pentru Eradicarea Lipsei de Adăpost, srceh.org [vizitat la 8 octombrie 2025], Sacramento County 2022 Mid-Year Homeless Deaths Report [Raportul deceselor persoanelor fără adăpost din comitatul Sacramento pe 2022 la jumătatea anului]. În primele șase luni ale anului 2022, "mai mult de jumătate dintre persoanele [care au murit în Sacramento] care se confruntă cu lipsa de adăpost au murit în aer liber… pe trotuar, pe un câmp etc.". Dintre aceste decese, 48,7% s-au datorat "consumului de substanțe", majoritatea metamfetamină și fentanil; 25,8% s-au datorat violenței, în special traumatisme craniene cu obiecte contondente; 9,7% din motive "cardiovasculare".

[3] Mark Merin, conversație telefonică cu WTV, 8 octombrie 2025. Este posibil de a-l contacta pe Mark la adresa mark@markmerin.com.

[4] Nu am reușit să găsesc analize detaliate pentru a doua jumătate a anului.

[5] KOIN.com, 11 septembrie 2025, Beaverton school joins lawsuit challenging ICE arrests. Acest articol este asociat cu un videoclip al incidentului furnizat de familie și publicat pe YouTube.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat