Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Jubileul influencerilor. Părintele Roberto Fiscer: Instagram și TikTok, locuri de misiune

Preotul genovez, urmărit de sute de mii de followeri pe social media, explică faptul că punctul de sosire al oricărei evanghelizări digitale eficace este mereu parohia și viața reală de comunitate. Apoi recomandă să se evite narcisismul și protagonismul: "Pentru a produce materiale video bune trebuie urmate sugestiile Duhului Sfânt".

"Ca influencer, pot spune că numărul de urmăritori pe care îi ai pe rețelele de socializare nu înseamnă nimic. Gândește-te doar că Isus a devenit faimos cu doar doisprezece followeri". Prima poruncă pentru un influencer catolic este, așadar, să respecte prima poruncă și să nu-l înlocuiască pe Dumnezeu cu statistici (analytics) ale propriilor canale social media. Acestea sunt cuvintele părintelui Roberto Fiscer, un influencer și preot genovez în vârstă de 48 de ani, hirotonit în 2006 și paroh al Bisericii "Santissima Annunziata del Chiappeto", în cartierul Borgoratti din Genova.

De la rețelele de socializare la parohie

Deși canalele sale de socializare înregistrează o creștere constantă - aproape 800.000 de urmăritori pe TikTok și aproape 250.000 pe Instagram - părintele Roberto are grijă să nu confunde scopul cu mijloacele: "Numerele folosesc doar ca o cutie de rezonanță, care îți dă posibilitatea de a face altceva. De exemplu, datorită numărului de followeri pe care îi am sunt invitat de dieceze, unde pot apoi în sfârșit să întâlnesc persoanele direct", a declarat el pentru mass-media vaticane.

Ce altceva ați învățat din utilizarea rețelelor de socializare pentru evanghelizare?

Am învățat că trebuie să fii proactiv, dar niciodată să te impui. Nu trebuie să fii "atotștiutorul" care vine și te învață despre viață. Și că există ceva bun în fiecare ocazie. Ocazia este aceea care face omul sfânt. Rețelele de socializare sunt pur și simplu o ocazie pentru a lăsa un mesaj pozitiv. Noi, misionarii digitali, trebuie să fim ca sămânța care moare, și moare de multe ori, pentru a da roade.

Cu ce criteriu folosiți diversele canale de socializare?

De obicei, las un comentariu pe Facebook în fiecare dimineață. Fac asta mai ales pentru a rămâne în contact cu cei care m-au cunoscut, la început, chiar pe acest canal. Prin urmare, pe Facebook mă prezint ca paroh. În schimb, folosesc Instagram și TikTok ca locuri de evanghelizare, de misiune, de frontieră. Pe aceste canale sunt misionar digital.

Până la ce punct se poate face cu adevărat misiune pe rețelele de socializare? Mai devreme sau mai târziu nu va fi nevoie să ne implicăm în activitățile propriei parohii?

Noi, influencerii, suntem ca un indicator rutier care indică într-o direcție, iar această direcție este comunitatea reală. În fiecare dimineață, pe rețelele de socializare văd comentarii de la preoți care, fără îndoială, îmi îmbogățesc credința, dar, dacă după aceea nu ai cu cine să o împărtășești, te simți singur. O credință trăită singur rămâne fără baterie, ca un telefon mobil.

Din experiența dumneavoastră, cât de dificil este a-i ajuta pe tineri să facă acest pas înainte, adică de la prima lor "conectare" cu conținuturile de credință de pe rețelele de socializare până la intrarea lor în bisericile lor locale?

Între timp este important a le oferi un loc unde să fie, un spațiu, care poate fi oratoriul sau un teren de fotbal. Trebuie pornit de la biserica drept casă, loc de primire. Dacă aceasta lipsește, tânărul va pleca mai devreme sau mai târziu, pentru că nu are prieteni și nu se simte ca acasă. Pe scurt, această tranziție este dificilă dacă tânărul, pornind de la rețelele de socializare, nu găsește după aceea o "pistă de aterizare". Pentru mine, biserica, oratoriul sunt pistele de aterizare.

Papa Leon al XIV-lea a explicat că alegerea numelui său a fost inspirată în primul rând de noile provocări sociale, cum ar fi cele reprezentate de inteligența artificială. Nu credeți că acest aspect al artificialității este tocmai pericolul despre care vorbim?

Sunt deja îndrăgostit de acest papă, așa cum am fost de Francisc. Sunt mereu uimit de cum Duhul Sfânt este cu adevărat mereu cu un pas înainte. Sunt de acord cu Papa Leon al XIV-lea că există pericolul de a crea o Biserică și o credință artificiale, uitând de oameni. În această dimineață m-am dus să duc Împărtășania doamnelor în vârstă care nu pot veni la Liturghie. Acesta este cel mai important lucru pentru mine, mai important decât un videoclip cu milioane de vizualizări. Pentru mine, Biserica trebuie să fie supranaturală, nu artificială. Iar supranaturalitatea este garantată doar prin îndeplinirea faptelor de milostivire trupească.

Apropo de concretețe: pe 28 și 29 iulie va avea loc la Roma Jubileul misionarilor digitali și al influencerilor catolici. Aceștia vor trece prin Poarta Sfântă și vor dobândi indulgența plenară. Care sunt păcatele influencerilor?

Ei bine, uneori sunt prea superficiali. Postează adesea videoclipuri fără să-l urmeze pe Duhul Sfânt.

În ce sens?

Vreau să spun că, înainte de a face un videoclip, ar trebui să se roage și să înțeleagă ce este trendul Duhului Sfânt, ce este necesar în acest moment. Dacă nu ascultă de Duh, riscă să producă videoclipuri care, în loc să facă bine, îndepărtează persoanele de credință.

Nu cumva faptul de a se afișa atâtor persoane pe rețelele de socializare și a primi atâtea like-uri nu riscă să-i facă să devină în cele din urmă narcisiști? În cele din urmă, este o greșeală în care cădem cu toții.

De fapt, influencerii adesea duc lipsă de umilință și cad în excesul de protagonism. Există chiar și unii influenceri care acceptă donații pentru activitățile lor. De exemplu, când merg într-o excursie, invitați de vreo parohie. Dar Dumnezeu ne-a învățat că aceste lucruri trebuie făcute gratuit.

Nu credeți, totuși, că în cele din urmă acest Jubileu al influencerilor va fi mai ales o mare ocazie pentru voi?

Cu siguranță. Jubileul ne va ajuta să obținem recunoaștere pentru această minunată slujire a noastră. De exemplu, există profesori, dar și alți profesioniști, care își împărtășesc materia pe rețelele de socializare. Iată, materia noastră lipsea. Mi se pare minunat, în schimb, că oricine deschide orice canal de socializare și îl parcurge va găsi și ceva despre evanghelie, prezentat în mod natural, conform standardelor acelei platforme de socializare. Cuvântul s-a făcut trup, iar evanghelia trebuie să se facă video.

Daniele Piccini

(După Vatican News, 26 iulie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat