Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Leon al XIV-lea: Omilia la Sfânta Liturghie în Duminica a XVI-a din timpul de peste an (Catedrala "Sfântul Pancrațiu" [Albano], 20 iulie 2025)

Iubiți frați și surori,

Sunt foarte bucuros să fiu astăzi aici pentru a celebra Euharistia duminicală în această frumoasă catedrală. După cum știți, trebuia să ajung pe 12 mai, însă Duhul Sfânt a acționat altfel. Dar sunt cu adevărat bucuros și, cu această fraternitate, cu această bucurie creștină, vă salut pe voi toți cei prezenți aici, Eminența Sa, episcopul diecezei, autoritățile prezente și pe voi toți.

În liturgia de astăzi, prima lectură și evanghelia ne vorbesc despre ospitalitate, despre slujire și despre ascultare (cf. Gen 18,1-10; Lc 10,38-42).

În primul caz, Dumnezeu îl vizitează pe Abraham în persoana a "trei bărbați" care vin la cortul său "în ora cea mai caldă a zilei" (cf. Gen 18,1-2). Ne putem imagina scena: soarele arzător, calmul constant al deșertului, căldura intensă și cei trei necunoscuți care caută adăpost. Abraham, așezat "la intrarea cortului", este în poziția de stăpân al casei și este foarte frumos să vedem cum își exercită rolul: recunoscând prezența lui Dumnezeu în vizitatorii săi, se ridică, aleargă în întâmpinarea lor, se prosternă la pământ, îi roagă să se oprească. Astfel, întreaga scenă prinde viață. Liniștea după-amiezii este plină de gesturi de iubire care îl implică nu numai pe patriarh, ci și pe Sara, soția sa, și pe servitori. Abraham nu mai este așezat, ci "stă lângă ei sub copac" (Gen 18,8), și acolo Dumnezeu îi comunică vestea cea mai frumoasă pe care ar fi putut-o aștepta: "Sara, soția ta, va avea un fiu" (Gen 18,10).

Dinamica acestei întâlniri ne poate face să reflectăm: Dumnezeu alege calea ospitalității pentru a-i întâlni pe Sara și pe Abraham și a le da vestea rodniciei lor, după care tânjeau atât de mult și ceva la care nu mai sperau. După atâtea momente de har în care îi vizitase deja, El se întoarce să bată la ușa lor, cerând primire și încredere. Și cei doi soți în vârstă răspund pozitiv, fără să știe încă ce se va întâmpla. Recunosc în vizitatorii misterioși binecuvântarea sa, însăși prezența sa. Îi oferă ceea ce au: hrana, compania, slujirea, umbra unui copac. De la El primesc promisiunea unei noi vieți și a unei descendențe.

Deși în circumstanțe diferite, și evanghelia ne vorbește despre același mod de a acționa al lui Dumnezeu. Și aici, de fapt, Isus se prezintă ca oaspete în casa Martei și a Mariei. Nu este un necunoscut: este în casa unor prieteni, iar atmosfera este festivă. Una dintre surori îl primește cu mii de atenții, în timp ce cealaltă îl ascultă așezată la picioarele sale, cu atitudinea tipică a discipolului față de învățător. După cum știm, la plângerile celei dintâi, care ar dori un pic ajutor în treburile practice, Isus răspunde invitând-o să aprecieze valoarea ascultării (cf. Lc 10,41-42).

Însă ar fi greșit să vedem aceste două atitudini ca opuse una celeilalte sau să facem comparații de merit între cele două femei. De fapt, slujirea și ascultarea sunt două dimensiuni gemene ale primirii.

În primul rând în raportul nostru cu Dumnezeu. De fapt, dacă este important să trăim credința noastră în concretețea acțiunii și în fidelitatea față de îndatoririle noastre, în funcție de starea și de vocația fiecăruia, este, de asemenea, fundamental să facem acest lucru începând de la meditarea Cuvântului lui Dumnezeu și de la atenția la ceea ce Duhul Sfânt sugerează inimii noastre, rezervând, în acest scop, momente de tăcere, momente de rugăciune, timpuri în care, eliminând zgomotul și distragerile, ne adunăm în fața Lui și facem unitate în noi înșine. Aceasta este o dimensiune a vieții creștine pe care trebuie să o recuperăm îndeosebi astăzi, atât ca valoare personală și comunitară, cât și ca semn profetic pentru timpurile noastre: a face spațiu tăcerii, ascultării Tatălui care vorbește și "vede în ascuns" (Mt 6,6). În acest scop, zilele de vară pot fi un moment providențial în care experimentăm cât de frumoasă și importantă este intimitatea cu Dumnezeu și cât de mult ne poate ajuta să fim mai deschiși, mai primitori unii față de alții.

Sunt zile în care avem mai mult timp liber, atât pentru a ne reculege și a medita, cât și pentru a ne întâlni, călătorind și vizitând. Să profităm de acest moment pentru a savura, venind din vârtejul angajărilor și preocupărilor, câteva momente de liniște, de reculegere, precum și pentru a împărtăși, călătorind undeva, bucuria de a ne revedea - așa cum fac eu astăzi aici -, să folosim acest lucru ca o ocazie pentru a ne îngriji unii de alții, pentru a schimba experiențe, idei, pentru a ne oferi reciproc înțelegere și sfat: acest lucru ne face să ne simțim iubiți și cu toții avem nevoie de asta. Să o facem cu curaj. În acest fel, în solidaritate, în împărtășirea credinței și a vieții, vom promova o cultură a păcii, ajutându-i și pe cei din jur să depășească fracturi, ostilități și să construiască comuniune: între persoane, între popoare, între religii.

Papa Francisc spunea că "dacă vrem să gustăm viața cu bucurie, trebuie să asociem aceste două atitudini: pe de o parte, faptul de «a sta la picioarele» lui Isus pentru a-l asculta în timp ce ne dezvăluie secretul fiecărui lucru; pe de altă parte, să fim atenți și prompți în ospitalitate, când El trece și bate la ușa noastră, cu fața prietenului care are nevoie de un moment de refacere și de fraternitate" (Angelus, 21 iulie 2019). El spunea aceste cuvinte, printre altele, cu doar câteva luni înainte de izbucnirea pandemiei: și cât de mult ne-a învățat în această privință acea experiență lungă și dificilă, pe care încă ne-o amintim.

Desigur, toate acestea costă trudă. Atât slujirea, cât și ascultarea nu sunt întotdeauna ușoare: cer angajare, capacitate de renunțare. Costă trudă, de exemplu, pentru a asculta și a sluji, fidelitatea și iubirea cu care un tată și o mamă își duc înainte familia, precum costă trudă și angajarea cu care copiii lor, acasă și la școală, corespund eforturilor lor; costă trudă pentru a ne înțelege reciproc atunci când avem opinii diferite, pentru a ne ierta reciproc când greșim, pentru a ne ajuta reciproc când suntem bolnavi, pentru a ne susține reciproc când suntem triști. Dar numai așa, cu aceste eforturi, se poate construi ceva bun în viață; numai așa se pot naște și crește relații autentice și puternice între persoane, și numai de jos, din viața de zi cu zi, poate crește, se poate răspândi și poate fi experimentată ca prezentă Împărăția lui Dumnezeu (cf. Lc 7,18-22).

Sfântul Augustin, într-unul din discursurile sale, reflectând asupra episodului Martei și Mariei, comenta: "În aceste două femei sunt simbolizate două vieți: cea prezentă și cea viitoare; una trăită în trudă și cealaltă în odihnă; una tulburată, cealaltă fericită; una trecătoare, cealaltă veșnică" (Sermo 104, 4). Și gândindu-se la munca Martei, Augustin spunea: "Cine este vreodată scutit de această slujire de a se îngriji de ceilalți? Cine își poate vreodată trage sufletul după aceste îndatoriri? Să încercăm să le îndeplinim fără prihană și cu caritate [...]. Truda va trece și odihna va veni; dar se va ajunge la odihnă numai prin trudă. Corabia va trece și va ajunge în patrie; dar la patrie nu se va ajunge decât prin intermediul corabiei" (ivi, 6-7).

Abraham, Marta și Maria ne amintesc astăzi tocmai acest lucru: că ascultarea și slujirea sunt două atitudini complementare cu care ne deschidem, în viață, la prezența binecuvântătoare a Domnului. Exemplul lor ne invită să împăcăm, în zilele noastre, contemplarea și acțiunea, odihna și truda, tăcerea și hărnicia, cu înțelepciune și echilibru, având mereu caritatea lui Isus ca etalon, Cuvântul său ca lumină și harul său ca izvor de forță, care ne susține dincolo de propriile noastre capacități (cf. Fil 4,13).

_________________

Cuvintele rostite liber de Sfântul Părinte Leon al XIV-lea la sfârșitul Sfintei Liturghii în catedrala din Albano, înainte de binecuvântare, în timp ce dăruiește un ornat E.S. Mons. Vincenzo Viva, episcopul diecezei

Îi oferim acest dar Excelenței Sale, o expresie a apropierii noastre de Biserica sa diecezană, cu dorința ca binecuvântarea Domnului să vă însoțească mereu. Mulțumim pentru slujirea dumneavoastră și mulțumim poporului dumneavoastră.

LEO PP. XIV

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat