![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Cu celebrarea euharistică ce se desfășoară la 18 mai, la ora 10.00, în bazilica "Sfântul Petru" și în piața din față, Leon al XIV-lea, episcop de Roma, începe oficial slujirea sa petrină, ca succesor al apostolului Petru și prin urmare ca păstor al Bisericii Catolice. Ritul, așa cum explică Oficiul Celebrărilor Liturgice ale Suveranului Pontif, prevede diferite momente din marea valoare simbolică în care se evidențiază vechile însemne episcopale "petrine": Paliumul și Inelul Pescarului. Paliumul Paliumul este un veșmânt liturgic făcut din lână de miel. Îl amintește pe Bunul Păstor, care pune oaia pierdută pe umerii săi, și triplul răspuns al lui Petru la cererea lui Isus cel înviat de a paște mieii săi și oile sale. După cum scrie Simeon din Tesalonic în De sacris ordinationibus, "îl indică pe Mântuitorul care, întâlnindu-ne ca pe oaia pierdută, o poartă pe umerii săi și, asumând natura noastră umană în Întrupare, a divinizat-o, cu moartea sa pe cruce ne-a oferit Tatălui și cu învierea ne-a înălțat". Este vorba de o fâșie îngustă care se sprijină pe umeri, peste ornat, veșmântul liturgic. Are două clapete negre atârnate în față și în spate, este decorată cu șase cruci negre din mătase - câte una la fiecare capăt care coboară pe piept și spate și patru pe inelul care se sprijină pe umeri - și este decorată, în față și în spate, cu trei ace (acicula) care reprezintă cele trei cuie ale crucii lui Cristos. Inelul Pescarului Inelul Pescarului are valoarea specifică a inelului-sigiliu care autentifică radical credința, misiune încredințată lui Petru pentru a-i întări pe frații săi. Este numit inelul "Pescarului" deoarece Petru este apostolul care, având credință în cuvântul lui Isus, a tras la mal năvoadele pescuirii minunate. La mormântul Sfântului Petru Liturgia începe în bazilica vaticană. Noul pontif roman coboară, împreună cu patriarhii Bisericilor Răsăritene, la mormântul Sfântului Petru, se oprește acolo în rugăciune și apoi îl tămâiază. Acest moment subliniază legătura strânsă a episcopului Romei cu apostolul Petru și cu martiriul său, chiar în locul în care primul vicar al lui Cristos și-a mărturisit credința cu sângele său, împreună cu mulți alți creștini care au dat aceeași mărturie cu el. Apoi doi diaconi iau Paliumul, Inelul Pescarului și Cartea Evangheliilor și pornesc în procesiune spre Altarul celebrării, pe esplanadă, în Piața "Sfântul Petru". Pe esplanada Bazilicii Vaticane Leon al XIV-lea urcă și se alătură procesiunii, în timp ce se intonează Laudes Regi? - o litanie - cu invocarea mijlocirii sfinților pontifi, a martirilor și a sfinților Bisericii Romane. De poarta centrală a bazilicii vaticane atârnă tapiseria pescuirii miraculoase, în care este reprezentat dialogul dintre Isus și Petru, la care se face referință explicită în liturgia Cuvântului și în textele celebrării. Este o reproducere a celei de fabricație flamandă, realizată pentru Capela Sixtină pe baza unui carton de Raffaello Sanzio și păstrat în Muzeele Vaticane. Lângă altar, în schimb, este plasată efigia Sfintei Fecioare Maria a Bunului Sfat din sanctuarul marian din Genazzano. Urmează ritul pentru binecuvântarea și stropirea cu apă sfințită, fiind o duminică a Paștelui. După aceea se cântă Gloria, urmată de rugăciunea zilei, cu referire la planul Tatălui de a zidi Biserica sa pe Petru. Liturgia Cuvântului Așadar, începe liturgia Cuvântului. Prima lectură, rostită în spaniolă, este un text din Faptele Apostolilor (Fap 4,8-12) în care Petru anunță că Cristos este "piatra aruncată de zidari". Rostit în italiană, Psalmul responsorial (Ps 117 [118]) preia tema "pietrei" - "Piatra aruncată de zidari a ajuns în capul unghiului" -, în timp ce a doua lectură, citită în engleză, luată din Prima Scrisoare a lui Petru (1Pt 5,1-5.10-11), evidențiază legătura dintre Petru, Biserica Romei și slujirea succesorului său. Evanghelia, o pagină din Ioan proclamată în latină și greacă (In 21,15-19), este aceea a triplei întrebări a lui Isus către Petru de a paște "mieii săi" și "oile sale", și este unul dintre textele care stabilesc în mod tradițional misiunea specială și personală conferită lui Petru în grupul celor doisprezece apostoli. Impunerea însemnelor episcopale petrine După proclamarea evangheliei, trei cardinali din cele trei ordine (diaconi, prezbiteri și episcopi) și din diferite continente se apropie de Leon al XIV-lea: primul îi impune Paliul, al doilea cere, cu o rugăciune specială, prezența și asistența Domnului asupra papei, al treilea rostește și el o rugăciune, invocându-l pe Cristos, "păstor și episcop al sufletelor noastre", care a zidit Biserica pe stânca lui Petru și care a fost recunoscut de Petru însuși ca "Fiul Dumnezeului celui viu", pentru ca el să fie cel care îi dăruiește noului pontif Inelul-sigiliul Pescarului, apoi îi dăruiește Inelul Pescarului. Acest moment se încheie cu o rugăciune adresată Duhului Sfânt pentru a-l îmbogăți pe noul pontif cu putere și blândețe în păstrarea discipolilor lui Cristos în unitatea comuniunii, apoi papa binecuvântează adunarea cu Cartea Evangheliilor, în timp ce se aclamă în greacă: "Ad multos annos!". Ritul ascultării După ritul simbolic al "ascultării" făcut față de papa de către doisprezece reprezentanți ai tuturor categoriilor poporului lui Dumnezeu, care provin din diferite părți ale lumii, celebrarea continuă cu omilia pontifului. Apoi se cântă "Credo", urmat de rugăciunea credincioșilor cu cinci invocații, în portugheză, franceză, arabă, poloneză și chineză. Ne rugăm Domnului pentru Biserica răspândită pe tot pământul, pentru pontiful roman, care își începe slujirea, pentru cei care dețin responsabilitățile de guvernare, pentru cei care se află în suferință și greutăți, pentru adunarea însăși. Liturgia euharistică După aceea, în timp ce se intonează cântarea de ofertoriu "Tu es pastor ovium", rugăciunea asupra darurilor de pâine și de vin imploră ca, prin slujirea misionară a Bisericii, roadele răscumpărării să se extindă la întreaga lume. Leon al XIV-lea rostește apoi "Rugăciunea euharistică I" sau "Canonul roman" și ulterior se desfășoară ritul împărtășaniei, la sfârșitul căruia pontiful îi cere lui Dumnezeu să întărească Biserica în unitate și în caritate și pentru sine să fie mântuit și ocrotit împreună cu turma care i-a fost încredințată. Riturile de încheiere Înainte de a încheia celebrarea, papa rostește un scurt discurs și, după ce se cântă Regina Caeli, împarte binecuvântarea solemnă care revine la imaginea biblică a viței de vie și a viei, aplicată Bisericii, invocând ca Domnul "să păzească" și "să ocrotească" vița și via pe care a plantat-o și cere ca fața sa mântuitoare "să strălucească" asupra tuturor. Tiziana Campisi (După Vatican News, 16 mai 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |