![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Au trecut 134 de ani de la publicarea lui "Rerum novarum", document promulgat la 15 mai 1891. Cu ocazia aniversarelor specifice ale acestui text au fost publicat și enciclice de alți pontifi. Puțin după alegere, Papa Prevost a subliniat că Biserica, inspirându-se din patrimoniul doctrinei sociale, este chemată să răspundă la "o altă revoluție industrială și la dezvoltările inteligenței artificiale". Papa Leon al XIII-lea, cu enciclica Rerum novarum a tratat "problema socială în contextul primei mari revoluții industriale; și astăzi Biserica le oferă tuturor patrimoniul său de doctrină socială pentru a răspunde la o altă revoluție industrială și la dezvoltările inteligenței artificiale, care comportă noi provocări pentru apărarea demnității umane, a dreptății și a muncii". Întâlnindu-i pe cardinali la 10 mai, Papa Prevost a explicat cu aceste cuvinte alegerea "de a lua numele de Leon al XIV-lea". Așadar, drumul indicat este cel al doctrinei sociale, de parcurs și în această epocă dominată de dezechilibre economice și de provocări noi. Actualitatea lui Rerum novarum În timpul nostru, ca în cel de la sfârșitul secolului al XIX-lea, lumea muncii este unul dintre pilaștri care susține țesutul social. Recitind enciclica Papei Pecci, centrată pe condițiile maselor muncitorești și coborând acele reflecții în cadrul actual se poate proiecta un soi de "Rerum digitalium", o relectură despre "lucrurile digitale": de fapt, pe calea trasată de Leon al XIII-lea, se pot lua în considerare problema muncii și drepturile muncitorilor în lumina schimbărilor profunde determinate de noile tehnologii. Enciclica Papei Pecci, în care mesajul creștin se întâlnește cu modernitatea, este un text care vorbește și bărbaților și femeilor de astăzi. Viața adevărată este aceea a lumii din viitor Enciclica Rerum novarum a fost promulgată exact cu 134 de ani în urmă, dar mesajul său trece peste decenii și peste pragul celui de-al treilea mileniu. "Lucrurile din acest timp nu este posibil să le înțelegem și să le evaluăm așa cum trebuie, dacă sufletul nu se înalță la o altă viață, adică la cea veșnică, fără de care adevărata noțiune a binelui moral în mod necesar se diluează, ba chiar întreaga creație devine un mister inexplicabil. Prin urmare, ceea ce însăși natura ne dictează, în creștinism este o dogmă pe care, ca fundament principal, se sprijină tot edificiul religiei: și anume, că adevărata viață a omului este aceea a lumii din viitor." Aceste cuvinte adresate de Papa Leon al XIII-lea oamenilor de la sfârșitul secolului al XIX-lea răsună și în această eră digitală: "Faptul că tu ai din belșug bogății și alte bunuri pământești sau că ești lipsit de ele - scrie Papa Pecci - asta nu contează nimic pentru fericirea veșnică; ci folosirea bună sau rea a acelor bunuri, asta este ceea ce contează în mod suprem." Doctrina socială a Bisericii și timpurile moderne Tradiția enciclicelor sociale, în faza modernă, începe, așadar, cu Rerum novarum a lui Leon al XIII-lea, atestând atenția papilor, în diferitele contexte istorice, față de probleme sociale și economice. Enciclica promulgată în 1891 deschide perioada modernității doctrinei sociale a Bisericii. Documentul Papei Leon al XIII-lea se inserează într-un context în care munca era concepută ca o marfă. Lumea muncii s-a schimbat mult, dar drepturile muncitorilor încă au nevoie să fie salvgardate. Printre riscurile legate de noile tehnologii, și îndeosebi de inteligența artificială, există acelea ale noilor forme de sclavie și de exploatare. Alături de umbre există după aceea și multe lumini legate de oportunitățile pe care această eră digitală le poate oferi întregii familii umane și, îndeosebi, noilor generații. Căutători de adevăr și fraternitate În enciclica Rerum novarum se subliniază că factorul discriminant este folosirea bună sau rea a bunurilor. Acest criteriu este la fel de valabil și pentru abordarea de urmat astăzi în folosirea tehnologiilor digitale. Papa Leon al XIII-lea scrie și că toți oamenii "sunt uniți cu legătura unei sfinte fraternități". A trăi fraternitatea înseamnă a înțelege că "bunurile naturii și ale harului sunt patrimoniu comun al neamului omenesc". Dacă toți sunt fii, adaugă Papa Pecci, sunt și moștenitori: "Moștenitori ai lui Dumnezeu și împreună moștenitori ai lui Isus Cristos (Rom 8,17). Iată idealul drepturilor și obligațiilor conținut în evanghelie." Este același ideal indicat de Papa Francisc în enciclica Fratelli tutti: cel al unei fraternități umane. Așa cum a afirmat Leon al XIV-lea întâlnindu-i la 10 mai pe cardinali, evanghelia trebuie să determine să căutăm "cu suflet sincer adevărul, dreptatea, pacea și fraternitatea".
În enciclica Rerum novarum, Papa Leon al XIII-lea se oprește asupra condițiilor grele de muncă ale muncitorilor din industrii: "Nu este drept, nici uman - se citește în document - a cere de la om atâta muncă încât să-i tâmpească mintea din cauza prea multei oboseli și să-i istovească trupul. Ca și natura sa, tot așa și activitatea omului este limitată și circumscrisă în limite bine stabilite, dincolo de care nu poate trece. Exercițiul și utilizarea îl rafinează, cu condiția, însă, să fie suspendat din când în când pentru a face loc odihnei. Prin urmare, munca nu ar trebui prelungită mai mult decât permit forțele." O altă problemă prezentă în enciclica din 1891 este cea a educării la economisire. "Când muncitorul primește un salariu suficient pentru a se întreține pe sine și familia sa într-un anumit confort, dacă el este înțelept, se va gândi în mod natural la economisire." Acestea sunt reflecții actuale care ar trebui recitite chiar și în timpul nostru, adesea marcat de granițe nu întotdeauna bine definite între activitatea profesională și spațiul de viață personală. Chiar și tema economisirii, văzută ca un instrument capabil să susțină familia, este foarte actuală și nu marginală, deoarece este vorba despre a da valoarea justă salariului, astăzi din ce în ce mai mult atacat de un consumism nestăvilit. Calea carității Tema centrală a enciclicei Rerum novarum este cea a instaurării unei ordini sociale juste. În partea finală se arată calea de urmat: cea a carității. "Fiecare să-și facă partea care-i revine și să nu întârzie, pentru că întârzierea ar putea face mai dificilă vindecarea unui rău deja atât de grav. Guvernele să acționeze cu legi bune și măsuri înțelepte; capitaliștii și patronii să țină mereu cont de îndatoririle lor; proletarii, care sunt direct interesați, să facă ce pot, în limitele justiției." "Cât despre Biserică, ea nu va lăsa niciodată și în niciun fel să-i lipsească lucrarea sa." "Mântuirea dorită - mai scrie Papa Leon al XIII-lea - trebuie să fie în principal rodul unei revărsări de caritate; ne referim la acea caritate creștină care cuprinde întreaga evanghelie." Calea carității este calea maestră și în al treilea mileniu. În era digitală, alături de logica algoritmilor, factorul uman rămâne esențial pentru a permite familiei umane să nu neglijeze respirația solidarității. Papii și Rerum novarum Biserica nu încetează să-și facă vocea auzită în res novae, tipice epocii moderne, și îndeamnă pe toți să facă tot posibilul ca să se poată afirma o civilizație autentică, orientată spre căutarea unei dezvoltări umane integrale și solidare. Un pilon al doctrinei sociale a Bisericii, strâns legat de Rerum novarum a Papei Leon al XIII-lea, este enciclica Quadragesimo Anno a Papei Pius al XI-lea. Promulgată la 15 mai 1931, cu ocazia celei de-a 40-a aniversări a lui Rerum novarum, aceasta se inserează într-un context istoric profund marcat de marea criză de pe Wall Street din 1929, care a zguduit lumea industrială și nu doar pe cea americană. În acest document, textul lui Leon al XIII-lea este definit ca o "magna charta" a ordinii sociale. Pius al XI-lea încadrează, înainte de toate, perioada lui Rerum novarum: "spre sfârșitul secolului al XIX-lea, noul sistem economic recent introdus și noile creșteri ale industriei - scrie pontiful reflectând asupra fenomenelor care caracterizează parțial și timpul nostru - ajunseseră la punctul în care societatea din aproape toate națiunile apărea din ce în ce mai puternic divizată în două clase": una, mică la număr, "care se bucura de aproape toate comoditățile" și cealaltă, compusă dintr-o imensă mulțime de muncitori "oprimați de lipsă dărâmătoare". Textul Papei Ratti avertizează împotriva a ceea ce este definit drept un "imperialism internațional al banilor" și descrie daunele unui sistem în care finanțele domină economia și economia reală. O situație foarte asemănătoare cu aceea în care trăim astăzi. Un izvor în timpuri de război La a 50-a aniversare a enciclicei Rerum novarum, Pius al XII-lea, în mesajul său radiofonic de Rusalii din 1941, într-un moment marcat ca și astăzi de drama războiului, a subliniat, printre altele, că din enciclica lui Leon al XIII-lea a izvorât "o sursă de spirit social puternic, sincer și dezinteresat". "Un izvor care, dacă astăzi poate fi parțial acoperit de o avalanșă de evenimente diferite și mai puternice, mâine, odată ce ruinele acestui uragan mondial vor fi înlăturate, când va începe opera de reconstruire a unei noi ordini sociale, implorată ca fiind demnă de Dumnezeu și de oameni, va insufla un nou impuls viguros și un nou val de înflorire și creștere în întreaga înflorire a culturii umane." "Enciclica Rerum novarum, apropiindu-se de popor, pe care l-a îmbrățișat cu stimă și iubire - adaugă Pius al XII-lea - a pătruns în inimile și în mințile clasei muncitoare și le-a insuflat sentiment creștin și demnitate civilă." În mesajul său radiofonic din 1942, în ajunul Crăciunului, Pius al XII-lea subliniază, de asemenea, că Biserica nu ezită să deducă consecințele practice care decurg din noblețea morală a muncii. Aceste exigențe includ, pe lângă un salariu just, suficient pentru necesitățile muncitorului și ale familiei, păstrarea și îmbunătățirea unei ordini sociale, care să facă posibilă o proprietate privată sigură, chiar dacă modestă, pentru toate clasele poporului, să favorizeze o formare superioară pentru copiii claselor muncitoare înzestrați în mod deosebit cu inteligență și bunăvoință, să promoveze grija și activitatea practică a spiritului social în cartier, la țară, în provincie, în popor și în națiune, care, atenuând conflictele de interese și de clasă, să îndepărteze de la muncitori sentimentul de segregare cu experiența reconfortantă a unei solidarități autentic umane și creștin fraterne. A recompune motivațiile dreptății Enciclica Papei Leon al XIII-lea este călăuzită mai presus de toate de o singură direcție, de o exigență încă actuală: aceea care ne îndeamnă să recompunem motivațiile dreptății. La 14 mai 1961, Ioan al XXIII-lea a adresat un discurs oamenilor din întreaga lume în care a anunțat o nouă enciclică și a reamintit contribuția adusă de Rerum novarum. Umilul papă, succesorul său, care vă vorbește, era un băiat de zece ani în acel an 1891: dar își amintește foarte bine cum în parohia sa și în jurul său, cuvintele de început ale acelui document "Rerum Novarum" (eram cu latina atunci) erau repetate în biserici și la întâlniri ca titlu al unei învățături, nu improvizate într-adevăr, ci la fel de veche ca evanghelia lui Isus Mântuitorul, și puse în acea lună mai a anului 1891 într-o lumină nouă și mai potrivită circumstanțelor moderne ale lumii. Era vorba de situații și probleme recente, asupra cărora tuturor le plăcea să-și spună părerea, iar mulți își spuneau părerea în mod nepotrivit, dând naștere pericolului de confuzie și tentației dezordinii sociale. Papa Leon, admirabilul pontif, a voit să scoată din comorile învățăturii seculare a Bisericii doctrina dreaptă și sfântă, adevărul iluminator pentru direcția ordinii sociale conform nevoilor timpului său. Acea scrisoare enciclică "Rerum Novarum", plasându-se cu mare curaj și în același timp cu claritate și hotărâre, mai ales între diferitele raporturi ale agricultorilor și muncitorilor, numiți proletari, pe de o parte, și ale proprietarilor și antreprenorilor, pe de altă parte, a indicat cât de indispensabil era să se recompună motivațiile dreptății și echității în beneficiul și avantajul și al unora și al altora, invocând ca necesare atât intervenția statului, cât și acțiunea onestă și loială a celor interesați, muncitori și patroni. Mater et magistra La cea de-a 70-a aniversare a lui Rerum novarum, un alt document, promulgat la 15 mai 1961, reia temele și problemele abordate de Leon al XIII-lea. Este vorba de enciclica Mater et Magistra a Papei Ioan al XXIII-lea. Papa Roncalli, amintind acel text, indică două cuvinte-cheie: comunitate și socializare. "Unul dintre aspectele tipice care caracterizează epoca noastră - scrie pontiful - este socializarea, înțeleasă ca multiplicare progresivă a raporturilor în conviețuirea cu diferite forme de viață și de activitate asociată, și instituționalizare juridică." Așadar, Biserica este chemată să colaboreze pentru a construi o comuniune autentică. În acest fel, creșterea economică nu trebuie să se limiteze la satisfacerea nevoilor oamenilor, ci trebuie să promoveze și demnitatea lor. Această temă este crucială și astăzi: urmărirea progresului, care poate fi promovată și de inteligența artificială, nu poate ignora demnitatea muncitorilor. Octogesima adveniens La a 80-a aniversare a lui Rerum novarum este promulgată scrisoarea apostolică a lui Paul al VI-lea Octogesima adveniens. Lumea s-a schimbat profund. "Creșterea excesivă a orașelor - scria Paul al VI-lea, care în 1967 promulgase enciclica Populorum progressio despre dezvoltarea popoarelor - însoțește expansiunea industrială, fără să se identifice cu aceasta." "Bazată pe cercetarea tehnologică și pe transformarea naturii - scrie Papa Montini -, industrializarea își continuă drumul fără oprire, demonstrând o creativitate inepuizabilă. În timp ce unele companii se dezvoltă și se concentrează, altele dispar sau se mută, creând noi probleme sociale: șomajul profesional sau regional, recalificarea și mobilitatea oamenilor, adaptarea permanentă a muncitorilor, inegalitatea condițiilor în diferitele sectoare ale industriei." Toate acestea sunt fenomene care se repetă, deși cu diferențe, și în timpul nostru. O voce profetică Dar de ce a vorbit Papa Leon al XIII-lea despre probleme sociale? A avut el dreptul? Duminică, 16 mai 1971 - la două zile după publicarea scrisorii apostolice Octogesima adveniens -, Paul al VI-lea a răspuns și la aceste întrebări în omilia rostită în timpul Liturghiei prezidate în Piața "Sfântul Petru". "Biserica și papa însuși - a subliniat Papa Montini cu acea ocazie - denunțaseră deja cu alte ocazii erorile sociale, în special de idei, care generau grave inconveniente în vremurile noi, tocmai cele ale muncii industriale; dar pe atunci cuvântul a fost mai puternic, mai clar, mai direct; astăzi putem spune că a fost eliberator și profetic." De ce a vorbit papa? A avut el dreptul? Avea el expertiza necesară? Da, răspundem, pentru că avea datoria să facă asta. Aici ar fi vorba de justificarea acestei intervenții a Bisericii și a papei în probleme sociale, care sunt prin natura lor probleme temporale, probleme ale acestui pământ, din care pare a fi exclusă competența celor care își scot rațiunea de a fi din Cristos, care a declarat că împărăția sa nu este din lumea aceasta. Dar, dacă privim cu atenție, pentru papă nu era vorba de împărăția din această lume, să zicem pur și simplu de politică; era vorba despre oamenii care alcătuiesc această împărăție, era vorba despre criteriile de înțelepciune și de dreptate care trebuie să o inspire; și în acest aspect, vocea papei, care s-a făcut avocatul săracilor, constrânși să rămână săraci în procesul care genera noi bogății, al celor umili și exploatați, nu a fost altceva decât ecoul vocii lui Cristos, care s-a făcut centrul tuturor celor care sunt tulburați și asupriți pentru a-i mângâia și a-i răscumpăra. Laborem exercens și Centesimus annus La a 90-a aniversare a lui Rerum novarum, a fost promulgată enciclica Laborem exercens a lui Ioan Paul al II-lea. "Celebrăm această aniversare - scrie pontiful - în ajunul noilor evoluții în condițiile tehnologice, economice și politice care, potrivit multor experți, vor influența lumea muncii și a producției nu mai puțin decât revoluția industrială din secolul trecut." Apoi la centenarul lui Rerum novarum, enciclica lui Ioan Paul al II-lea, Centesimus annus, a fost promulgată la 1 mai 1991. Cea a Papei Wojtyła este o "relectură" a enciclicei leonine. Pontiful polonez ne îndeamnă să "privim înapoi", pentru a redescoperi bogăția principiilor fundamentale formulate în Rerum novarum. "Dar invit și - scrie Ioan Paul al II-lea - să «privim în jur», la «lucrurile noi», care ne înconjoară și în care ne aflăm, ca să spunem așa, cufundați, foarte diferite de «lucrurile noi» care au caracterizat ultimul deceniu din secolul trecut." "În final, vă invit să «privim spre viitor», când putem deja întrezări al treilea mileniu al erei creștine, plin de necunoscute, dar și de promisiuni. Necunoscute și promisiuni care apelează la imaginația și creativitatea noastră." Pe 15 mai 1991, la sfârșitul celebrării primului centenar al Rerum novarum, Ioan Paul al II-lea a rostit aceste cuvinte: Încă de la începutul enciclicei sale, Papa Leon al XIII-lea a subliniat faptul că, drept consecință a noilor tehnici, producția de bunuri a crescut rapid, iar omenirea se afla în fața unei bogății nemaiîntâlnite până atunci. El nu a respins această "res nova" ca atare; dimpotrivă, el a văzut în ea o nouă realizare a voinței lui Dumnezeu de a desăvârși opera creației sale prin lucrarea omului și spre binele omului. Însă preocuparea papei era să vadă că această nouă bogăție, în loc să fie accesibilă întregii omeniri, rămânea în realitate concentrată în mâinile unui mic grup de persoane, în timp ce masa proletarilor era exclusă de la bucuria ei și devenea din ce în ce mai săracă. Caritas in veritate În enciclica Caritas in veritate din 2009, Benedict al XVI-lea fotografiază diverse schimbări care au impact asupra structurii sociale și a ocupării forței de muncă. "Combinația dintre schimbările sociale și economice înseamnă că - scrie printre alții Benedict al XVI-lea - sindicatele întâmpină dificultăți mai mari în îndeplinirea sarcinii lor de reprezentare a intereselor muncitorilor, inclusiv pentru că guvernele, din motive de utilitate economică, limitează adesea libertățile sindicale sau capacitatea de negociere a sindicatelor însele. Rețelele tradiționale de solidaritate se confruntă astfel cu obstacole tot mai mari de depășit." "Invitația doctrinei sociale a Bisericii, pornind de la Rerum novarum, de a crea asociații de muncitori pentru apărarea drepturilor lor trebuie, așadar, onorată astăzi chiar mai mult decât ieri, în primul rând dând un răspuns prompt și perspicace la urgența stabilirii de noi sinergii la nivel internațional, precum și local." "Mobilitatea forței de muncă, asociată cu dereglementarea generalizată, a fost un fenomen important, nu lipsit de aspecte pozitive, deoarece este capabilă să stimuleze producția de noi bogății și schimbul între diferite culturi." "Totuși, atunci când incertitudinea cu privire la condițiile de muncă, ca o consecință a proceselor de mobilitate și dereglementare, devine endemică - citim din nou în enciclica Caritas in veritate care pare să se refere și la perioada recentă zdruncinată de pandemie - se creează forme de instabilitate psihologică, de dificultate în construirea propriilor parcursuri coerente în existență." De la Rerum novarum la Laudato si' La 24 mai 2015 a fost semnată scrisoarea enciclică a Papei Francisc, Laudato si', despre grija pentru casa noastră comună. În acel an, cardinalul Gualtiero Bassetti a scris într-un articol pentru L'Osservatore Romano că "importanța acestei enciclice este comparabilă cu relevanța publicării enciclicei Rerum novarum în 1891 de către Papa Leon al XIII-lea". "Acea enciclică a Papei Pecci a deschis privirea maternă a Bisericii asupra unei lumi care pe atunci era încă neexplorată de magisteriul papal: cea a problemei muncitorilor." "Cu Rerum novarum - explică apoi cardinalul - s-a pus în lumină o fază de tranziție foarte importantă: trecerea de la o societate agricolă la una industrială, de la sat la fabrică și, în cele din urmă, de la nobilime la societatea de masă. Astăzi există o altă trecere." "Societatea de masă a devenit o societate globală din ce în ce mai pulverizată și lichidă. În enciclica lui Leon al XIII-lea - subliniază cardinalul Bassetti - referințele de mediu erau «clădirea» în care lucrau muncitorii și «solul» ocupat de acea fabrică, în timp ce subiecții care acționau acolo erau muncitorii și patronii. Astăzi, aceste realități s-au schimbat profund. Sistemul de producție este peste tot. Și fiecare aspect al creației poate fi potențial folosit și manipulat de tehno-științe, cu repercusiuni foarte profunde asupra vieții fiecărei ființe umane." Papa lucrurilor noi De-a lungul istoriei bimilenare a Bisericii, noile tehnologii au însoțit adesea drumul slujirii petrine. Restrângând privirea asupra pontificatului lui Leon al XIII-lea, se găsesc documente prețioase. Papa lui Rerum novarum este, în special, primul pontif din istorie imortalizat de o cameră foto. Suntem în zorii cinematografiei. În film, cel mai vechi existent în Italia, se vede papa care binecuvântează. Vocea lui Leon al XIII-lea este, de asemenea, prima voce a unui papă înregistrată și este păstrată în arhivele de la Radio Vatican. Se poate asculta Papa Pecci citind câteva pasaje din scrisoarea enciclică Humanum Genus, despre "Condamnarea relativismului filozofic și moral al masoneriei". Înregistrarea poartă data publicării enciclicei, care a avut loc la 20 aprilie 1884. A fost realizată cu fonograful cu rolă de ceară Edison (brevetat în 1877) și trimisă ulterior la Radio Vatican. Calea Rerum novarum Direcția enciclicei promulgate în 1891 indică și astăzi drumul și este o punte între trecut și viitor. Dacă se caută Via Rerum Novarum pe hărți pe hârtie și digitale, indicatoarele rutiere coincid în a duce la Carpineto Romano. În această localitate, locul de naștere al Papei Leon al XIII-lea, există de fapt o stradă care își ia numele de la enciclică. Acest document rămâne o cale spre care privesc pontifii, Biserica și lumea. Așa cum a spus Leon al XIV-lea la întâlnirea cu Colegiul Cardinalilor, familia umană este chemată, parcurgând această cale, să înfrunte "noi provocări pentru apărarea demnității umane, a dreptății și a muncii". Amedeo Lomonaco (După Vatican News, 15 mai 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |