|
© Vatican Media |
Spre Paște / 1
Speranța creștină, cale de ieșire în fața disperării
"În acest Post Mare, îmbogățit de harul Anului Jubiliar, doresc să vă ofer câteva reflecții asupra a ceea ce înseamnă a merge împreună în speranță, și să descoperim apelurile la convertire pe care milostivirea lui Dumnezeu ni le adresează nouă tuturor, ca persoane și comunități." Aceste cuvinte, conținute în mesajul Papei Francisc pentru Postul Mare 2025, deschid la o reflecție tripartită, care conține câteva întrebări pe care pontiful însuși le adresează catolicilor, ca schemă ideală pentru o examinare a conștiinței, deosebit de oportună în acest timp istoric.
O primă referință la convertire poate să fie condensată în următoarea întrebare pe care episcopul de Roma o sugerează: "Sunt cu adevărat pe cale sau mai degrabă paralizat, static, cu frica și lipsa de speranță, sau aciuat în zona mea de comoditate? Caut parcursuri de eliberare de situațiile de păcat și de lipsă de demnitate?". Al doilea apel se referă la convertirea la sinodalitate. A treia chemare se concentrează, în schimb, pe speranță, adică încrederea în acea mare promisiune a lui Dumnezeu care este viața veșnică. Scrie Sfântul Părinte: "Trăiesc concret speranța care mă ajută să citesc evenimentele istoriei și mă determină la angajare pentru dreptate, la fraternitate, la îngrijirea casei comune, făcând în așa fel încât nimeni să nu fie lăsat în urmă?".
Într-un timp în care suntem dominați de neîncredere, de frică, de descurajare, uneori și de o adevărată disperare, trebuie să găsim un remediu. Din păcate se constată că tot mai mult scade vârsta celor care comit delicte, care fac uz masiv de alcool și de droguri și sunt pradă a diferitelor dependențe: când se infiltrează acest tip de abordare a vieții, nu putem sta să privim. Cel disperat nu mai așteaptă nimic, dimpotrivă distruge orice posibilitate de speranță. O presupune pentru că starea sa derivă din faptul că nu are nicio posibilitate de a realiza acea speranță pe care o purta în inimă. Astfel, speranța frustrată se întoarce împotriva celui care nu mai speră și îl înghite. Cel care ajunge în acest vârtej are nevoie să găsească pe drumul său persoane inspirate de credință-caritate-speranță care să-i arate că există o cale de ieșire, și pentru situația aceea. Și pentru că miza este foarte mare: va fi prea tragică pierderea pentru lume dacă nu se vor mai găsi acești indivizi.
În realitate, cine nu speră, răspândește moarte în jurul său. Disperarea și violența urâtă sunt cele două fețe ale unei singure medalii. Tocmai în fața actualelor plăgi societatea arată, din păcate, din belșug că speranța celor botezați este chemată să se activeze. Avort, eutanasie, pedeapsă cu moartea, terorism, marginalizare socială, sărăcie, indiferentism, violență care se răspândește, depresie nu sunt semn și rezultat al unei disperări profunde a inimii umane? Aceste diferite forme de disperare - conform marelui teolog luteran al speranței, germanul Jürgen Moltmann - nu trebuie să aibă prioritate asupra forței creative a speranței, pentru că sunt forme decadente.
Stimulată de aceste negativități, acțiunea morală creștină contrastează această realitate în virtutea speranței mai mari, care nu poate da înapoi nici măcar în fața insucceselor, a dezamăgirilor, a bolilor, a pierderii bunurilor economice sau a persoanelor dragi, fapte care se întâmplă în viață și care cer credinței un răspuns credibil pentru oricine ar cere cont. Dacă speranța nu răspunde, ne zvârcolim sub bicele destinului, până când capitulăm.
Adverbul de timp caracteristic al disperării este "de acum". Cu acest cuvânt foarte mic, dar tranșant se închide definitiv ușa pentru orice posibilitate viitoare. "Totul ar mai fi fost posibil numai dacă [...] dar de acum nu mai este așa." O frază de acest gen denotă clar că s-a inserat o cezură în timp. Această fractură temporală apare astăzi în mod marcat între generațiile mai tinere și cele mai bătrâne, scoase complet afară dintr-o întreagă rețea care are nevoie de suporturi tehnologice, total necunoscute de acestea din urmă.
Rod rău al acestei fracturi separatiste este singurătatea pe care numai Dumnezeu și Biserica sa o pot umple.
Simone Caleffi
(După L'Osservatore Romano, 7 martie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu