|
© Vatican Media |
Omilia Papei Francisc la Miercurea Cenușii (5 martie 2025)
În Miercurea Cenușii (5 martie 2025), zi de început al Postului Mare, a avut loc o celebrare o formă de "Stațiuni" romane. La 16.30, în Biserica "Sant'Anselmo all'Aventino", s-a ținut un moment de rugăciune, după care a urmat procesiunea penitențială spre Bazilica "Sfânta Sabina". La procesiune au luat parte cardinalii, arhiepiscopii, episcopii, călugării benedictini de la "Sfântul Anselm", părinții dominicani de la "Sfânta Sabina" și unii credincioși. La sfârșitul procesiunii, în Bazilica "Sfânta Sabina", a urmat Sfânta Liturghie cu ritul de binecuvântare și de impunere a cenușii. Publicăm în continuare textul omiliei pregătite de Sfântul Părinte, citită de Eminența Sa cardinalul Angelo De Donatis:
Sfânta cenușă, în această seară, va fi presărată pe capul nostru. Ea reînsuflețește în noi amintirea a ceea ce suntem, dar și speranța a ceea ce vom fi. Ne amintește că suntem țărână, dar ne îndreaptă spre speranța la care suntem chemați, pentru că Isus a coborât și țărâna pământului și, cu Învierea sa, ne trage cu el în inima Tatălui.
Așa se desfășoară drumul Postului Mare spre Paște, între amintirea fragilității noastre și speranța că, la sfârșitul drumului, ne va aștepta Cel Înviat.
Înainte de toate, ne amintim. Primim cenușa înclinând capul în jos, ca pentru a privi la noi înșine, pentru a ne privi înăuntru. De fapt, cenușa ne ajută să ne amintim de fragilitatea și de puținătatea vieții noastre: suntem țărână, din țărână am fost creați și în țărână ne vom întoarce. Și sunt multe momentele în care, privind viața noastră personală sau realitatea care ne înconjoară, ne dăm seama că "numai o umbră este omul care trece. Da, în zadar se zbuciumă; strânge comori, și nu știe pentru cine le adună" (Ps 39,7).
Ne învață aceasta mai ales experiența fragilității, pe care o experimentăm în oboselile noastre, în slăbiciunile cu care trebuie să ne confruntăm, în fricile care locuiesc în noi, în eșecurile care ne ard înăuntru, în caducitatea viselor noastre, în constatarea cât sunt de efemere lucrurile pe care le posedăm. Făcuți din cenușă și din pământ, atingem cu mâna fragilitatea în experiența bolii, în sărăcie, în suferința care uneori se prăbușește pe neașteptate peste noi și peste familiile noastre. Și, iarăși, ne dăm seama că suntem fragili când ne descoperim expuși, în viața socială și politică a timpului nostru, la "prafurile subțiri" care poluează lumea: contrapoziția ideologică, logica samavolniciei, întoarcerea a unor vechi ideologii identitare care teoretizează excluderea celorlalți, exploatarea resurselor pământului, violența în toate formele sale și războiul între popoare. Sunt toate "prafuri toxice" care întunecă aerul planetei noastre, împiedică o conviețuire pașnică, în timp ce în fiecare zi cresc înăuntrul nostru incertitudinea și frica viitorului.
În cele din urmă, această condiție de fragilitate ne amintește drama morții, pe care în societățile noastre ale aparenței încercăm s-o exorcizăm în multe moduri și s-o marginalizăm chiar și din limbajele noastre, dar care se impune ca o realitate cu care trebuie să ne confruntăm, semn al precarității și vremelnicia vieții noastre.
Astfel, în pofida măștilor pe care le purtăm și a artificiilor create adesea cu artă pentru a ne distrage, cenușa ne amintește cine suntem. Aceasta ne face bine. Ne redimensionează, depășește asprimile narcisismelor noastre, ne duce din nou la realitate, ne face mai umili și disponibil unii față de alții: niciunul dintre noi nu este Dumnezeu, toți suntem pe cale.
Însă Postul Mare este și o invitație de a reînsufleți în noi speranța. Dacă primim cenușa cu capul înclinat pentru a reveni în memorie ceea ce suntem, timpul Postului Mare nu vrea să ne lase cu capul în jos, ci, dimpotrivă, ne îndeamnă să ridicăm capul spre Cel care învie din abisurile morții, scoțându-ne și pe noi din cenușa păcatului și a morții la gloria veșnică.
Cenușa ne amintește, așadar, speranța la care suntem chemați pentru că Isus, Fiul lui Dumnezeu, s-a amestecat cu țărâna pământului, ridicând-o până la cer. Și în abisurile țărânei el a coborât, murind pentru noi și reconciliindu-ne cu Tatăl, așa cum am ascultat de la Apostolul Paul: "Pe cel care nu a cunoscut păcatul el l-a făcut păcat de dragul nostru" (2Cor 5,21).
Aceasta, fraților și surorilor, este speranța pe care o reînsuflețește cenușa care suntem. Fără această speranță suntem destinați să îndurăm în mod pasiv fragilitatea condiției noastre umane și, în special în fața experienței morții, ne afundăm în tristețe și în dezolare, ajungând să raționăm ca aceia care nu gândesc drept: "Scurtă și tristă este viața noastră, remediul nu este sfârșitul omului [...] trupul devine cenușă de aruncat, iar duhul se împrăștie ca aerul ușor" (Înț 2,1-3). În schimb, speranța Paștelui spre care ne îndreptăm ne susține în fragilități, ne asigură de iertarea lui Dumnezeu și, chiar și în timp ce suntem învăluiți de cenușa păcatului, ne deschide la mărturisirea bucuroasă a vieții: "Eu știu că răscumpărătorul meu este viu și că, în cele din urmă, se va ridica peste țărână" (Iob 19,25). Să ne amintim asta: "Omul este țărână și în țărână se va întoarce, dar este țărână prețioasă în ochii lui Dumnezeu, pentru că Dumnezeu l-a creat pe om destinându-l pentru nemurire" (Benedict al XVI-lea, Audiența generală, 17 februarie 2010).
Fraților și surorilor, cu cenușa pe cap să mergem spre speranța Paștelui. Să ne convertim la Dumnezeu, să ne întoarcem la el cu toată inima (cf. Il 2,12), să-l repunem pe el în centrul vieții noastre, pentru ca amintirea a ceea ce suntem - fragili și muritori ca și cenușa aruncată în vânt - să fie în sfârșit iluminată de speranța Celui Înviat. Și să orientăm spre el viața noastră, devenind semn de speranță pentru lume; să învățăm de la pomană să ieșim din noi înșine pentru a împărtășim nevoile unii altora și să nutrim speranța unei lumi mai drepte; să învățăm de la rugăciune să ne descoperim că avem nevoie de Dumnezeu sau, cum spunea Jacques Maritain "cerșetori ai cerului", pentru a hrăni speranța că înăuntrul fragilităților noastre și la sfârșitul pelerinajului nostru pământesc ne așteaptă un Tată cu brațele deschise; să învățăm de la post că nu trăim numai pentru a satisface nevoile noastre, ci că ne este foame de iubire și de adevăr, și numai iubirea lui Dumnezeu și între noi reușește cu adevărat să ne sature și să ne facă să sperăm într-un viitor mai bun.
Să ne însoțească mereu certitudinea că de când Domnul a venit în cenușa lumii, "istoria pământului este istorie a cerului. Dumnezeu și omul sunt legați de unic destin" (C. Carretto, Il deserto nella citt? [Deșertul în oraș], Roma 1986, 55), și el va elimina pentru totdeauna cenușa morții pentru a ne face să strălucim de viață nouă.
Cu această speranță în inimă, să pornim la drum. Și să ne lăsăm împăcați cu Dumnezeu.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu