Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Mesajul Sfântului Părinte Francisc pentru a 59-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale

Împărtășiți cu blândețe speranța care se află în inimile voastre (cf. 1Pt 3,15-16)

Iubiți frați și surori!

În acest timp al nostru marcat de dezinformare și de polarizare, unde puține centre de putere controlează o masă de date și de informații fără precedent, mă adresez vouă având conștiința de cât de necesară este - astăzi mai mult ca oricând - munca voastră de jurnaliști și comunicatori. Este nevoie de angajarea voastră curajoasă în a pune în centrul comunicării responsabilitatea personală și colectivă față de aproapele.

Gândindu-mă la Jubileul pe care-l celebrăm anul acesta ca o perioadă de har într-un timp așa de zbuciumat, aș vrea cu acest mesaj al meu să vă invit să fiți comunicatori de speranță, începând de la o reînnoire a muncii voastre și a misiunii voastre conform spiritului evangheliei.

A dezarma comunicarea

Prea des astăzi comunicarea nu generează speranță, ci frică și disperare, prejudecată și supărare, fanatism și chiar ură. De prea multe ori ea simplifică realitatea pentru a provoca reacții instinctive; folosește cuvântul ca o lamă; se folosește chiar de informații false sau deformate cu artă pentru a lansa mesaje destinate să excite sufletele, să provoace, să rănească. Deja am reafirmat de mai multe ori necesitatea de "a dezarma" comunicarea, de a o purifica de agresivitate. Nu aduce niciodată roade bune a reduce realitatea la slogan. Vedem toți cum - de la talk show-urile televizate la războaiele verbale din social media - riscă să prevaleze paradigma competiției, a contrapoziției, a voinței de dominare și de posesie, a manipulării opiniei publice.

Există și un alt fenomen îngrijorător: cel pe care l-am putea defini al "dispersării programate a atenției" prin sistemele digitale, care, profilându-ne după logicile pieței, modifică percepția noastră a realității. Astfel se întâmplă că asistăm, adesea neputincioși, la un soi de atomizare a intereselor, și asta ajunge să amenințe bazele faptului de a fi comunitate, capacitatea de a lucra împreună pentru un bine comun, de a ne asculta, de a înțelege motivațiile celuilalt. Atunci pare că a găsi un "dușman" împotriva căruia să ne năpustim verbal este indispensabil pentru a ne afirma pe noi înșine. Și când celălalt devine "dușman", când se întunecă fața sa și demnitatea sa pentru a-l batjocori și a râde de el, dispare și posibilitatea de a genera speranță. Așa cum ne-a învățat don Tonino Bello, toate conflictele "își găsesc rădăcina lor în dezagregarea fețelor"[1]. Nu putem capitula în fața acestei logici.

În realitate, a spera nu este deloc ușor. Spunea Georges Bernanos că "speră numai aceia care au avut curajul de a dispera de iluzii și de minciuni, în care găseau o siguranță și pe care o confundau în mod fals cu speranța. […] Speranța este un risc pe care trebuie să-l asumăm. Este riscul riscurilor"[2]. Speranța este o virtute ascunsă, tenace și răbdătoare. Totuși, pentru creștini a spera nu este o alegere opțională, ci o condiție indispensabilă. Așa cum amintea Benedict al XVI-lea în enciclica Spe salvi, speranța nu este optimism pasiv, ci, dimpotrivă, o virtute "performatoare", adică aptă să schimbe viața: "Cine are speranță trăiește diferit; i-a fost dăruită o viață nouă" (nr. 2).

A da cont cu blândețe de speranța care este în noi

În Prima Scrisoare a lui Petru (3,15-16) găsim o sinteză minunată în care speranța este pusă în legătură cu mărturia și cu comunicarea creștină: "Sfințiți-l pe Domnul Cristos în inimile voastre, gata oricând să dați răspuns oricui vă cere cont de speranța voastră, dar cu blândețe și bună cuviință." Aș vrea să mă opresc asupra a trei mesaje pe care le putem scoate din aceste cuvinte.

"Sfințiți-l pe Domnul în inimile voastre": speranța creștinilor are o față, fața Domnului înviat. Promisiunea sa de a fi mereu cu noi prin darul Duhului Sfânt ne permite să sperăm și împotriva oricărei speranțe și să vedem firimituri de bine ascunse și atunci când totul pare pierdut.

Al doilea mesaj ne cere să fim gata să dăm cont de speranța care este în noi. Este interesant de observat că apostolul ne invită să dăm cont de speranță "oricui vă cere". Creștinii nu sunt, înainte de toate, cei care "vorbesc" despre Dumnezeu, ci aceia care reverberează frumusețea iubirii sale, un mod nou de a trăi orice lucru. Iubirea trăită provoacă întrebarea și cere răspunsul: De ce trăiți așa? De ce sunteți așa?

În sfârșit, în expresia Sfântului Petru găsim un al treilea mesaj: răspunsul la această întrebare să fie dat "cu blândețe și bună cuviință". Comunicarea creștinilor - dar aș spune și comunicarea în general - ar trebui să fie țesută din blândețe, din proximitate: stilul colegilor de drum, urmându-l pe cel mai mare Comunicator din toate timpurile, Isus din Nazaret, care de-a lungul drumului dialoga cu cei doi discipoli din Emaus făcând să ardă inima lor prin modul în care interpreta evenimentele în lumina Scripturii.

Visez pentru aceasta o comunicare care să știe să ne facă însoțitori de drum ai atâtor frați și surori ai noștri, pentru a reaprinde în ei speranța într-un timp așa de zbuciumat. O comunicare care să fie capabilă să vorbească inimii, să provoace nu reacții pasionale de închidere și furie, ci atitudini de deschidere și prietenie; capabilă să insiste asupra frumuseții și asupra speranței și în situațiile aparent mai disperate; să genereze angajare, empatie, interes față de ceilalți. O comunicare care să ne ajute să "recunoaștem demnitatea fiecărei ființe umane și să ne îngrijim împreună de casa noastră comună" (Scrisoarea enciclică Dilexit nos, 217).

Visez o comunicare care să nu vândă iluzii sau frici, ci să fie în măsură să dea motive pentru a spera. Martin Luther King a spus: "Dacă pot să ajut pe cineva în timp ce merg înainte, dacă pot să îmbucur pe cineva cu un cuvânt sau un cântec… atunci viața mea nu va fi fost trăită în zadar."[3] Pentru a face asta trebuie să ne vindecăm de "bolile" protagonismului și ale autoreferențialității, să evităm riscul de a ne vorbi pe la spate: comunicatorul bun face în așa fel încât cel care ascultă, citește sau privește să poată fi părtaș, să poată fi aproape, să poată regăsi partea cea mai bună din el însuși și să intre cu aceste atitudini în istoriile relatate. A comunica astfel ajută să devenim "pelerini ai speranței", cum spune motoul Jubileului.

A spera împreună

Speranța este mereu un proiect comunitar. Să ne gândim un moment la măreția mesajului din acest an de har: suntem invitați toți - cu adevărat toți! - să reîncepem, să-i permitem lui Dumnezeu să ne ridicăm, să lăsăm să ne îmbrățișeze și să ne inunde de milostivire. Se împletesc în toate acestea dimensiunea personală și cea comunitară. Pornim în călătorie împreună, facem pelerinajul cu atâția frați și surori, trecem împreună prin Poarta Sfântă.

Jubileul are multe implicații sociale. Să ne gândim, de exemplu, la mesajul de milostivire și speranță pentru cei care trăiesc în închisori sau la apelul la apropiere și la duioșie față de cei care suferă și sunt la margini.

Jubileul ne amintește că aceia care devin făcători de pace "vor fi numiți fii ai lui Dumnezeu" (Mt 5,9). Și astfel ne deschide la speranță, ne indică exigența unei comunicări atente, blânde, reflexive, capabile să indice căi de dialog. De aceea vă încurajez să descoperiți și să relatați multele istorii de bine ascunse printre pliurile cronicii; să-i imitați pe căutătorii de aur, care în mod neobosit dau prin ciur nisipul în căutarea pepitei minuscule. Este frumos a găsi aceste semințe de speranță și a le face cunoscute. Ajută lumea să fie un pic mai puțin surdă la strigătul celor din urmă, un pic mai puțin indiferentă, un pic mai puțin închisă. Să știți să dezgropați scânteile de bine care ne permit să sperăm. Această comunicare poate ajuta să se țese comuniunea, să ne facă să ne simțim mai puțin singuri, să redescoperim importanța de a merge împreună.

A nu uita inima

Iubiți frați și surori, în fața cuceririlor amețitoare ale tehnicii, vă invit să aveți grijă de inima voastră, adică de viața voastră interioară. Ce înseamnă asta? Vă las câteva urme.

A fi blânzi și a nu uita niciodată fața celuilalt; a vorbi inimii femeilor și bărbaților în slujba cărora desfășurați munca voastră.

A nu permite ca reacțiile instinctive să conducă a voastră comunicare. A semăna mereu speranță, și atunci când este greu, și atunci când costă, și atunci când pare că nu aduce rod.

A încerca să practicați o comunicare care să știe să vindece rănile umanității noastre.

A da spațiu încrederii inimii care, ca o floare firavă, dar rezistentă, nu moare în fața intemperiilor vieții, ci îmbobocește și crește în locurile cele mai negândite: în speranța mamelor care în fiecare zi se roagă pentru a-i revedea pe fiii lor să se întoarcă din tranșeele unui conflict; în speranța taților care migrează printre mii de pericole și peripeții în căutarea unui viitor mai bun; în speranța copiilor care reușesc să se joace, să zâmbească și să creadă în viață chiar și printre molozurile războaielor și pe străzile sărace din favelas.

A fi martori și promotori ai unei comunicări care nu este ostilă, care să răspândească o cultură a îngrijirii, să construiască punți și să pătrundă în zidurile vizibile și invizibile din timpul nostru.

A relata istorii impregnate de speranță, având la inimă destinul nostru comun și scriind împreună istoria viitorului nostru.

Toate acestea puteți și putem să le facem cu harul lui Dumnezeu, pe care Jubileul ne ajută să-l primim din belșug. Pentru aceasta mă rog și binecuvântez pe fiecare dintre voi și munca voastră.

Roma, Sfântul Ioan din Lateran, 24 ianuarie 2025, comemorarea Sfântului Francisc de Sales.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] "Pacea drept căutare a feței", în Omelie e scritti quaresimali [Omilii și scrieri de Postul Mare], Molfetta, 1994, p. 317.

[2] Georges Bernanos, La liberté, pour quoi faire?, Paris, 1995, trad. it. "A che serve questa libertà", în Lo spirito europeo e il mondo delle macchine, Milano, 1972, p. 255-256.

[3] Predică "The Drum Major Instinct", 4 februarie 1968.




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat