Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
În cartea pe care Papa Francisc o publică pentru Jubileul 2025, "Speranța nu înșală niciodată. Pelerini spre o lume mai bună", îngrijită de Hernán Reyes Alcaide

Demnitatea umană să fie preocuparea noastră

Cotidienele "La Stampa" și "El País" în edițiile de duminică, 17 noiembrie 2024, au anticipat - în italiană, respectiv în spaniolă - câteva texte din cartea pe care Papa Francisc o publică pentru Jubileul 2025. Volumul "Speranța nu înșală niciodată. Pelerini spre o lume mai bună", îngrijită de Hernán Reyes Alcaide (Edizioni Piemme, 176 de pagini), apare marți, 19 noiembrie 2024, în Italia, Spania și America Latină, și apoi în alte țări. Pontiful reflectează asupra familiei și a educației, asupra situației sociale, politice și economice a planetei, despre geopolitică și migrații, despre criza climatică, noile tehnologii și pace.

Reafirm aici că "este absolut necesar să se înfrunte în țările de origine cauzele care provoacă migrațiile" (Mesaj pentru Ziua Mondială a Migrantului și a Refugiatului 2017). Este necesar ca programele realizate în acest scop să garanteze ca, în zonele lovite de instabilitate și de nedreptățile cele mai grave, să se dea spațiu unei dezvoltări autentice care promovează binele tuturor populațiilor, îndeosebi al copiilor și copilelor, speranță a omenirii. Dacă vrem să rezolvăm o problemă care ne atinge pe noi toți, trebuie s-o facem prin integrarea țărilor de origine, de tranzit, de destinație și de întoarcere a migranților. În fața acestei provocări, nicio țară nu poate să fie lăsată singură și nimeni nu poate crede să înfrunte problema izolat prin legi mai restrictive și represive, uneori aprobate sub presiunea fricii sau în căutare de avantaje electorale. Dimpotrivă, așa cum vedem că există o globalizare a indiferenței, trebuie să răspundem cu globalizarea carității și a cooperării, așa încât condițiile emigranților să fie umanizate.

Să ne gândim la exemplele recente pe care le-am văzut în Europa. Rana încă deschisă a războiului din Ucraina a determinat mii de persoane să părăsească propriile case, mai ales în timpul primelor luni ale conflictului. Dar am asistat și la primirea fără restricții a multor țări de la graniță, ca în cazul Poloniei. Ceva asemănător s-a întâmplat în Orientul Mijlociu, unde ușile deschise a unor națiuni ca Iordania sau Liban continuă să fie salvarea pentru milioane de persoane care fug de conflictele din zonă: mă gândesc mai ales la cei care părăsesc Gaza în toiul foametei care a lovit frații palestinieni în fața dificultăților de a face să ajungă hrană și ajutoare în teritoriul lor. După cum spun unii experți, ceea ce se întâmplă în Gaza are caracteristicile unui genocid. Ar fi nevoie să se investigheze cu atenție pentru a determina dacă se încadrează în definiția tehnică formulată de juriști și organisme internaționale. Trebuie să implicăm țările de origine din cele mai mari fluxuri migratoare într-un nou ciclu virtuos de creștere economică și de pace care să includă întreaga planetă. Pentru ca migrația să fie o decizie cu adevărat liberă, este necesar să ne străduim pentru a garanta tuturor o participare echitabilă la binele comun, respectarea drepturilor fundamentale și accesul la dezvoltarea umană integrală. Numai dacă această platformă fundamentală va fi garantată în toate națiunile din lume vom putea spune că acela care migrează face asta în mod liber și vom putea să ne gândim la o soluție cu adevărat globală a problemei. Mă gândesc mai ales la tineri, care emigrând provoacă adesea o dublă fractură în comunitățile de origine: una pentru că ele pierd elementele cele mai prospere și propunătoare și o alta pentru că familiile se destramă.

Totuși, pentru a ajunge la acest scenariu trebuie să facem pasul preliminar fundamental care constă în a pune capăt condițiilor inegale de schimb între diferitele țări din lume. În legăturile dintre multe din ele s-a instaurat o anumită ficțiune care arată aparența unui presupus schimb comercial, dar de fapt constă numai într-o tranzacție între filiale care jefuiesc teritoriile țărilor sărace și trimit produsele lor și profiturile lor la societățile mame din țările dezvoltate. Îmi vin în minte, de exemplu, sectoarele legate de exploatarea resurselor naturale din subsol. Sunt venele deschise din acele teritorii (Eduardo Galeano, Le vene aperte dell'America Latina, Sur, 2021).

Când auzim un lider sau altul plângându-se de fluxurile migratoare care provin din Africa spre Europa, câți din aceiași conducători se întreabă cu privire la neocolonialismului care încă există în multe națiuni africane?

Îmi amintesc că în călătoria mea în Republica Democrată Congo, în 2023, am înfruntat problema jefuirii actuale din unele națiuni: "Există acel moto care iese din inconștientul atâtor culturi și al atâtor oameni: «Africa trebuie exploatată», acest lucru este teribil! După cel politic, s-a dezlănțuit de fapt un «colonialism economic», care subjugă la fel. Astfel, această țară, prăduită pe larg, nu reușește să beneficieze suficient de imensele sale resurse: s-a ajuns la paradoxul că roadele pământului o fac «străină» pentru locuitorii săi. Otrava avidității a făcut diamantele sale însângerate" (Întâlnire cu autoritățile la Kinshasa, 31 ianuarie 2023).

Știm deja că "teoria repercusiunii favorabile" (Discurs la a II-a Întâlnire Mondială a Mișcărilor Populare, 9 iulie 2015) nu funcționează nici în cadrul economiei unui singure țări, nici în concertul națiunilor. Trebuie să susținem țările periferice, în multe cazuri cele de origine a migrațiilor, pentru a neutraliza practicile neocolonizatoare care încearcă să perpetueze asimetriile.

Odată ce lumea va fi în măsură să ducă înainte acorduri pentru a promova dezvoltarea locală a celor care altminteri ar ajunge să migreze, este important ca guvernanții din acele țări, chemați să exercite politica bună, să acționeze în mod transparent, onest, clarvăzător și în slujba tuturor, mai ales a celor mai vulnerabili.

Odată primiți și apoi protejați, migranții trebuie promovați. Cerând să li se deschidă ușile, îndemn și să se favorizeze dezvoltarea lor integrală, să li se dea posibilitatea de a se realiza ca persoane în toate dimensiunile care compun omenirea voită de Creator.

Mă gândesc îndeosebi la pașii înainte semnificativi care trebuie făcuți pentru a favoriza inserarea socială și de muncă a migranților și a refugiaților, la posibilitatea de lucru care trebuie să garanteze și celor care cer diferite tipuri de azil și, paralel, la o ofertă consistentă de cursuri de formare lingvistică și de cetățenie activă, precum și de informații adecvate în propria limbă. În Italia avem exemplul unui preot tânăr, părintele Mattia Ferrari, care nu numai că se angajează în acțiunile de salvare pe mare, dar în afara de asta asigură cu grupul său o integrare sustenabilă și suportabilă în locul de destinație.

Pe de altă parte, o migrație bine gestionată ar putea ajuta să se înfrunte criza gravă provocată de denatalitatea din multe țări, mai ales europene. Este o problemă foarte serioasă și persoanele care vin din alte națiuni pot contribui la rezolvarea ei, dacă sunt integrate pe deplin și încetează să fie considerate cetățeni de "categoria a doua".

Integrarea migrantului care sosește este de importanță fundamentală. Riscăm ca tot ceea ce unii văd ca o salvare în prezent să devină o condamnare pentru viitor. Generațiile următoare vor fi cele care ne vor mulțumi, dacă vom fi știut să creăm condițiile pentru o integrare indispensabilă, și, în schimb, ne vor reproșa dacă vom fi favorizat numai asimilări sterile. Mă refer la o integrare care prin caracteristici să fie comparabilă cu poliedrul, adică unde fiecare păstrează caracteristicile sale; este cu totul alt model decât asimilarea, care nu ține cont de diferențe și respectă în mod rigid propriile paradigme.

Tinerii care astăzi se activează în toată lumea, indicându-ne drumul, mâine se vor așeza pentru a transmite acea iubire față de Pământ următoarei generații. Noi, care astăzi avem mai mult decât câteva fire de păr alb, am eșuat în gestionarea creației și pentru aceasta apreciem spiritul de inițiativă al noilor generații, care nu vor să repete greșelile noastre și se străduiesc să lase casa comună mai bună de cum ai primit-o.

Am urmărit de aproape mobilizările masive ale studenților în diferite orașe și cunosc unele acțiuni care se bat pentru o lume mai dreaptă și atentă față de salvgardarea ambientului. Acționează cu preocupare, entuziasm și, mai ales, cu simț de responsabilitate față de urgenta schimbare de direcție care ne este impusă de problematicile derivate din actuala criză etică și socio-ambientală. Timpul urmează să expire, nu ne rămâne mult pentru a salva planeta și ei merg, ies și se impun. Și nu fac asta numai pentru ei înșiși, o fac pentru noi și pentru cei care vor veni după noi.

Există diferite exemple ale modului în care acest dialog intergenerațional poate ajunge într-o alianță aplicată la îngrijirea casei comune.

Mă gândesc la unele proiecte care se preocupă să transmită patrimoniul de cunoștințe și valorile producției alimentare locale pe care le posedau bunicii noștri, cu scopul de a le aplica prin ajutorul mijloacelor de care dispunem astăzi pentru a face pași înainte în apărarea și promovarea biodiversității alimentare. Îi animă dorința de a se întoarce la pământ și de a-l cultiva, fără a-l exploata, cu tehnici și metode complet ecologice.

Într-o lume tot mai frenetică ce "folosește și aruncă", aceste inițiative ajută persoanele să nu piardă legătura cu hrana și cu tradițiile locale legate cu ea. Sunt în contra-tendință, dar nu în mod necesar regresive; mai degrabă, tind să recupereze raportul dintre alimentație și legăturile sociale. În Italia, Carlo Petrini și mișcarea sa care invită la un slow food au făcut pași mari în această direcție.

În afară de beneficiile pe care lumea le poate scoate din această nouă alianță în termeni de îngrijire a planetei, fără îndoială că o întâlnire mai asiduă între tineri și bătrâni va reduce posibilitatea să se întâmple din nou tragediile războinice și umanitare care au marcat secolul trecut.

Cel care nu cunoaște propria istorie este condamnat s-o repete. Nimeni mai bine decât bătrânii noștri nu poate să ne dea mărturia vie a unor evenimente care nu vor să se mai întâmple vreodată pe planeta noastră. Acea Europa care de aproape trei ani este epicentrul acestui al treilea război mondial pe bucăți pe care-l trăim, este continentul care în secolul trecut a petrecut treizeci de ani cufundat în războaie fratricide și apoi a cunoscut separări dureroase de popoare frați când a căzut Zidul din Berlin. Nu poate să fie o întâmplare că aceste noi vânturi de război suflă în bătrâna lume atunci când se subțiază tot mai mult rândurile martorilor direcți ai barbariei totalitarismului sau, și mai rău, când sunt marginalizați, ca piese de muzeu care nu mai pot prezenta mărturiile lor prețioase - pe care mulți le poartă chiar pe propria piele - în unele dintre dezbaterile care marchează agenda politică exact ca acum peste o sută de ani.

Speranța are mereu o față umană. Acesta va fi primul Jubileu marcat de venirea noilor tehnologii și se va desfășura în toiul unei urgențe climatice ca aceea prin care trecem. În fiecare zi vedem cum casa comună ne cere să spunem că ajunge stilului nostru de viață care forțează planeta dincolo de limitele sale și provoacă eroziunea solului, dispariția câmpiilor, expansiunea deșerturilor, acidificarea mărilor și intensificarea furtunilor și a altor fenomene climatice intense. Este strigătul Pământului care ne interpelează. În Scripturi, în timpul Jubileului, poporul lui Dumnezeu a fost invitat să se odihnească de la munca obișnuită, pentru a permite pământului să se regenereze și lumii să se reorganizeze, grație declinului consumurilor obișnuite. De amintim de cuvintele lui Dumnezeu spuse lui Moise pe muntele Sinai: "Să fie pentru voi an jubiliar; fiecare dintre voi să-și primească înapoi proprietatea și fiecare să se întoarcă în familia lui! Anul al cincizecilea să fie pentru voi an jubiliar: să nu semănați, să nu secerați ceea ce crește de la sine și să nu culegeți via netăiată! Este jubileu: să fie sfânt pentru voi! Să mâncați din roadele câmpului!" (Lev 25,10-12).

Suntem chemați să adoptăm stiluri de viață corecte și sustenabile care să dea pământului odihna pe care o merită, precum și mijloace de subzistență suficiente pentru toți care să nu distrugă ecosistemele care ne susțin.

Deja înainte de pandemie consideram necesar "să reflectăm asupra stilurilor noastre de viață și asupra modului în care alegerile noastre zilnice în materie de hrană, consumuri, mutări, folosire a apei, a energiei și a atâtor bunuri materiale sunt adesea nesăbuite și dăunătoare" (Mesaj pentru Ziua Mondială de Rugăciune pentru Îngrijirea Creației, 1 septembrie 2019). Acum adăugăm necesitatea unei reflecții care să cuprindă și viitorul noilor tehnologii și ce decizii vom lua, ca omenire, pentru ca ele să nu fie incompatibile cu o lume de fraternitate și de speranță.

Suntem chemați să ieșim din comoditatea noastră și să propunem soluții și alternative creative, pentru ca planeta să rămână locuibilă și existența noastră pe pământ să nu fie în pericol.

Noi probleme cer noi soluții. Trebuie să medităm asupra dilemelor etice provocate de folosirea omniprezentă a tehnologiei, făcând apel la cunoașterea integrată pentru a evita să continue să domnească paradigma tehnocratică.

Demnitatea fiecărui bărbat și a fiecărei femei să fie preocuparea noastră centrală în momentul de a construi un viitor din care nimeni să nu fie exclus.

Nu mai este vorba numai de a garanta continuitatea speciei umane pe o planetă tot mai amenințată, că de a face în așa fel încât acea viață să fie respectată în orice moment. Și dacă în fața problemei ambientale nu am știut să reacționăm la timp, putem face asta, în schimb, în fața aceleia care este percepută ca una dintre transformările cele mai profunde ale istoriei recente a omenirii, pătrunderea IA (inteligența artificială) în toate domeniile vieții noastre zilnice.

De aici chemarea de a fi pelerini ai speranței.

Îmi place imaginea pelerinului, "cel care se descentrează și astfel poate transcende. Iese din sine, se deschide la un nou orizont și, când se întoarce acasă, nu mai este același, și nici casa nu va mai fi aceeași" (Să ne reîntoarcem să visăm, Piemme, 2020).

În afară de asta, drumul pelerinului nu este un eveniment individual, ci comunitar, marchează amprenta unui dinamism crescător care tinde tot mai mult spre cruce, care ne oferă mereu certitudinea prezenței și siguranța speranței. A porni la drum "este tipic pentru cel care merge în căutarea sensului vieții" (Bula Jubileului 2025).

Amintiți-vă ceea ce v-am spus la început: speranța este ancora noastră și vela noastră. Să ne lăsăm purtați de ea pentru a ieși în pelerinaj spre construirea acelei lumi mai fraterne pe care o visăm, în care demnitatea ființei umane prevalează asupra oricărei diviziuni și este în armonie cu mama Pământ.

Franciscus

Publicat prin Piemme de Mondadori Libri S.p.A. © 2024 Mondadori Libri S.p.A., Milano.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat