|
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 13 noiembrie 2024 Ciclu de cateheze. Duhul și Mireasa. Duhul Sfânt conduce poporul lui Dumnezeu la întâlnirea cu Isus, speranța noastră. 13. O scrisoare scrisă cu Duhul Dumnezeului celui viu: Maria și Duhul Sfânt Iubiți frați și surori, bună ziua! Printre diferitele mijloace cu care Duhul Sfânt realizează lucrarea sa de sfințire în Biserică - cuvântul lui Dumnezeu, sacramentele, rugăciunea - există unul în mod deosebit și este evlavia mariană. În tradiția catolică există acest moto, această zicală: "Ad Iesum per Mariam", adică "la Isus prin Maria". Sfânta Fecioară Maria ni-l arată pe Isus. Ea ne deschide ușile, mereu! Sfânta Fecioară Maria este mama care ne duce de mână spre Isus. Sfânta Fecioară Maria niciodată nu se indică pe ea însăși, Sfânta Fecioară Maria îl indică pe Isus. Și aceasta este evlavia mariană: la Isus prin mâinile Sfintei Fecioare Maria. Sfântul Paul definește comunitatea creștină "scrisoarea lui Cristos, alcătuită de noi, scrisă nu cu cerneală, ci cu Duhul Dumnezeului celui viu, nu pe table de piatră, ci pe tablele de carne ale inimilor" (2Cor 3,3). Maria, fiind prima discipolă și figură a Bisericii, este și ea o scrisoare scrisă cu Duhul Dumnezeului celui viu. Tocmai pentru aceasta, ea poate să fie "cunoscută și citită de toți oamenii" (2Cor 3,2), chiar și de cel care nu știe să citească lucrări de teologie, de acei "mici" cărora Isus spune că le sunt revelate misterele Împărăției, ascunse celor înțelepți (cf. Mt 11,25). Spunând "da"-ul său - când Maria acceptă și îi spune îngerului: "Da, facă-se voința Domnului" și acceptă să fie mama lui Isus -, este ca și cum Maria i-ar spune lui Dumnezeu: "Iată-mă, sunt o tăbliță de scris: Scriitorul să scrie ceea ce vrea, să facă din mine ceea ce vrea Stăpânul a toate"[1]. În acel timp, se obișnuia să se scrie pe tăblițe cerate; astăzi am spune că Maria se oferă ca o pagină albă pe care Domnul poate să scrie ceea ce vrea. "Da"-ul Mariei spus îngerului - a scris un cunoscut exeget - reprezintă "culmea oricărui comportament religios în fața lui Dumnezeu, pentru că ea exprimă, în maniera cea mai elevată, disponibilitatea pasivă unită cu promptitudinea activă, golul cel mai profund care este însoțită cu cea mai mare plinătate"[2]. Așadar, iată cum Născătoarea de Dumnezeu este instrument al Duhului Sfânt în lucrarea sa de sfințire. În mijlocul șuvoiului interminabil de cuvinte spuse și scrise despre Dumnezeu, despre Biserică și despre sfințenie (pe care foarte puțini, sau nimeni, sunt în măsură să le citească și să le înțeleagă în întregime) ea ne sugerează două cuvinte pe care toți, chiar și cei mai simpli, pot să le rostească în orice ocazie: "Iată-mă" și "fiat". Maria este cea care a spus "da" Domnului și cu exemplul său și mijlocirea sa ne determină să spunem și noi "da"-ul nostru lui, de fiecare dată când ne aflăm în fața unei ascultări de realizat sau a unei încercări de depășit. În fiecare epocă a istoriei sale, dar îndeosebi în acest moment, Biserica se află în situația în care comunitatea creștină se afla după Înălțarea lui Isus la cer. Trebuie să predice evanghelia tuturor neamurilor, dar este în așteptarea "puterii de sus" pentru a putea face asta. Și să nu uităm că în acel moment, așa cum se citește în Faptele Apostolilor, discipolii erau reuniți în jurul "Mariei, mama lui Isus" (Fap 1,14). Este adevărat că erau și alte femei împreună cu ea în cenacol, dar prezența sa este diferită și unică între toate. Între ea și Duhul Sfânt există o legătură unică și veșnic indestructibilă care este însăși persoana lui Cristos, "zămislit de la Duhul Sfânt și născut din Fecioara Maria", așa cum recităm noi în Crez. Evanghelistul Luca evidențiază în mod voit corespunderea între venirea Duhului Sfânt asupra Mariei la Buna Vestire și venirea sa asupra discipolilor la Rusalii, folosind unele expresii identice și într-un caz și în celălalt. Sfântul Francisc de Assisi, într-o rugăciune a sa, o salută pe Fecioară ca "fiică și slujitoare a Regelui preaînalt Tatăl ceresc, mamă a preasfântului Domn Isus Cristos, mireasă a Duhului Sfânt"[3]. Fiică a Tatălui, Mamă a Fiului, Mireasă a Duhului Sfânt! Nu se putea ilustra prin cuvinte mai simple raportul unic al Mariei cu Treimea. Cu toate imaginile, și aceasta de "mireasă a Duhului Sfânt" nu trebuie absolutizată, ci luat pentru acel adevăr pe care-l conține, și este un adevăr foarte frumos. Ea este mireasa, dar este, mai înainte, discipola Duhului Sfânt. Mireasă și discipolă. Să învățăm de la ea să fim docili față de inspirațiile Duhului, mai ales atunci când el ne sugerează să "ne ridicăm în grabă" și să mergem ca să ajutăm pe cineva care are nevoie de noi, așa cum a făcut ea imediat ce îngerul a părăsit-o (cf. Lc 1,39). Mulțumesc! * * * Și să nu uităm țările care sunt în război. Fraților și surorilor, martirizata Ucraina suferă! Să nu uităm Ucraina; să nu uităm Palestina, Israelul, Myanmarul și atâtea națiuni care sunt în război. Să nu uităm acel grup de palestinieni mitraliați, nevinovați… Să ne rugăm pentru pace. Avem atâta nevoie, atâta nevoie de pace! Pentru toți binecuvântarea mea! Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note [1] Cf. Origene, Comentariu la Evanghelia lui Luca, fragm. 18 (GCS 49, pag. 227). [2] H. Schürmann, Das Lukasevangelium, Freiburg in Br. 1968: trad. ital. Brescia 1983, 154. [3] Fonti Francescane, Assisi 1986, nr. 281.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |