Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

ES Gianpiero Gloder
a hirotonit nouă diaconi
Iași, 20 octombrie 2024

Foto: Ovidiu Bișog
ERCIS FM: Interviu cu Excelența Sa Giampiero Gloder, nunțiu apostolic în România și Republica Moldova

În perioada 17-20 octombrie 2024, Excelența Sa Giampiero Gloder, nunțiu apostolic în România și Republica Moldova, a vizitat mai multe instituții și realități pastorale din Dieceza de Iași. Joi, 17 octombrie, la Iași, Excelența Sa Giampiero a vizitat catedralele, cripta Catedralei "Adormirea Maicii Domnului", Memorialul Anton Durcovici și studiourile Radio ERCIS FM. Seara a participat în Catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" la Sfânta Liturghie de la ora 18.00, prezidată de PS Iosif Păuleț, episcop de Iași, cu ocazia împlinirii a 70 de ani de viață.

Vineri, 18 octombrie, Excelența Sa a vizitat Centrul "Xaverianum" din Copou, Centrul Misionar Diecezan din Roman, Centrul Caritas Bacău, unde a celebrat Sfânta Liturghie împreună cu persoanele vârstnice care locuiesc în acest centru de îngrijire, și Colegiul Național Catolic "Sfântul Iosif" din Bacău, unde s-a întâlnit cu seminariștii de la Seminarul mic și cu liceenii. Sâmbătă, 19 octombrie, revenind la Iași, nunțiul apostolic a vizitat Opera Guanella, centrele de îngrijire ale fraților și surorilor guanellieni pentru persoanele cu dizabilități, Mica Operă a Divinei Providențe (orioninii), seminarul și Centrul ACAR. Seara a participat la profesiune de credință a diaconilor în capela Seminarului mare.

Vizita s-a încheiat duminică, 20 octombrie, cu celebrarea Sfintei Liturghii de la ora 11.00, în Catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină", în cadrul căreia au fost hirotoniți diaconi nouă seminariști de la Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași.

La finalul acestei vizite, echipa ERCIS FM a realizat un interviu cu Excelența Sa despre vizita la Iași, dar și despre alte aspecte referitoare la activitatea sa.

* * *

* * *

Vă mulțumesc, Excelență, că ați acceptat acest interviu! Bine ați venit la Iași! Bine ați venit la ERCIS FM!

Mulțumesc din inimă!

Pentru început aș dori să vă întreb cum vi s-au părut comunitățile și locurile pe care le-ați vizitat în dieceza noastră?

Pentru început trebuie să spun că nu am mai fost la Iași, în schimb am auzit multe despre acest loc, pentru că în Academie [Academia Pontificală Ecleziastică] am avut unii studenți originari din Dieceza de Iași. Așadar, a fost o dorință și o curiozitate din punct de vedere eclezial de a vizita această dieceză. Trebuie să spun că momentele de comuniune pe care le-am avut în aceste două zile, și au fost multe, pot spune că au fost toate pozitive, în sensul că am vizitat mai multe structuri care acordă atenție carității, formării, atât spirituale, cât și culturale. La cele de caritate am putut observa grija cu care sunt îngrijite persoanele în vârstă, persoanele cu dizabilități, persoanele cu diferite dependențe, și totul făcut cu multă profesionalitate și multă iubire. Așadar, am rămas cu o bună impresie despre operele de caritate care se desfășoară în dieceză. Apoi mă gândesc că este la fel de importantă latura formativă. Am avut posibilitatea de a vizita colegiile, mai exact Centrul „Xaverianum” (din Iași) și Colegiul „Sfântul Iosif” din Bacău. M-a impresionat ordinea, responsabilitatea și nivelul de formare. Dar, repet, nivelul de responsabilitate pe care îl au elevii în trăirea acestui moment de formare al vieții lor... Această latură mi se pare foarte importantă. Așadar, caritatea, formarea și misionarismul. Am vizitat Centrul Misionar Diecezan, așadar spiritul misionar pe care îl trăiește Dieceza de Iași. Știu că este un număr considerabil de preoți care slujesc în afara diecezei, numiți „fidei donum”, din dieceză, dar activând dincolo de teritoriile acesteia, în străinătate, dar și în interiorul țării, în Arhidieceza de București, de exemplu, dar mulți și în afara țării, chiar și în Italia, țara din care vin, sunt preoți „fidei donum”. Apoi faptul că diaconii pe care am avut ocazia să-i hirotonesc, opt dintre ei vor merge în misiune pentru a face anul de pastorație. Așadar, este și această deschidere misionară. Cred că acestea sunt sectoarele importante asupra cărora dieceza se concentrează. Apoi aspectul rugăciunii și cel liturgic. Referitor la acest lucru, am fost pentru puțin timp la Liturghia de la ora 16.00 și am văzut câți și cum participau. Impresia pe care mi-a lăsat-o, fiind bineînțeles într-o parte, pentru a nu deranja, am văzut o participare atentă la celebrarea liturgică. Trebuie să spun despre celebrarea hirotonirii acestor noi diaconi. Erau emoționați diaconii, dar eram emoționat și eu. Nu doar pentru că era prima hirotonire de diaconi sau preoți pe care am făcut-o, încă nu am trăit una de episcopi, ci pentru atmosfera care era în cadrul celebrării euharistice, de participare, după cum spune conciliul, „actuosa participatio”, adică de participare activă din partea credincioșilor. Așadar, se simțea o comunitate care se roagă. Acest lucru înseamnă că există o preocupare în a-i pregăti pe credincioși în ceea ce privește rugăciunea personală, dar și cea comunitară. Acestea sunt elementele care fac să crească o comunitate diecezană. Și apoi Seminarul. Aici trebuie să spun un anumit lucru: eu vin dintr-un seminar cu o mare tradiție istorică. Episcopul Sfântul Gregorio Barbarigo, cel care a fondat seminarul de la Padova, suntem după Conciliul din Trento, folosea o expresie pentru a defini seminarul. Spunea că seminarul este „cor cordis”, adică inima inimii diecezei. Experiența mea din seminar a fost una plăcută, pozitivă, datorată și grijii pe care episcopii au arătat-o pentru acesta. Trebuie să spun că am văzut și aici această grijă. Am participat la profesiunea de credință a diaconilor, apoi am mai zăbovit puțin, pentru că seminariștii, fiind o lună mariană, au cântat litania, au fost rugăciuni către Maica Domnului. Și aici am observat că seminarul este un ambient potrivit pentru seminariști, unde aceștia trăiesc împreună acest drum de creștere umană, de creștere în credință și academică, cu siguranță, dar și de discernământ vocațional. Așadar, mi s-a părut o comunitate frumoasă, cu tineri bucuroși de a face acest drum, iar acest lucru este încurajator, nu doar pentru Dieceza de Iași, dar și pentru mine, de a vedea realități așa de vii. Așadar, au fost pentru mine câteva zile frumoase, care mi-au oferit posibilitatea să cunosc măcar o parte din realitatea și energia pe care o are această dieceză. Să sperăm că va mai crește și va continua acest drum împreună.

Gândindu-vă la aceste zile, care moment v-a impresionat mai mult?

Celebrarea diaconală. Pentru mine a fost un moment din punct de vedere emoțional, spiritual și pastoral foarte intens. Și repet, am avut unele momente când m-am și emoționat văzându-i pe diaconi și am văzut că și ei au înțeles însemnătatea acelor momente. Apoi, m-au impresionat acele instituții diecezane care oferă atenție deosebită persoanelor vulnerabile. Acest lucru răspunde unei sensibilități speciale pe care o promovează Papa Francisc, aceea de a depăși cultura individualismului, adică a indiferenței, și a rebutului. Adică de a da deoparte ceea ce în societate nu mai este considerat activ sau productiv. Am văzut aici grija pentru aceste persoane. Toate acestea m-au impresionat și organismele în care se oferă îngrijire. Acestea sunt structuri calde, primitoare și se vede că nu sunt structuri reci sau doar de dragul de a fi. Se vede că sunt făcute din iubire, pentru a crea acestor persoane un ambient unde se poate trăi, un ambient de familie, un ambient unde să se simtă primiți, unde să se simtă iubiți. M-a impresionat câte puțin din toate, dar aș putea spune că acestea două m-au impresionat într-un mod deosebit.

Vă mulțumesc că ați împărtășit cu noi toate aceste sentimente, toate aceste amintiri. Se observă că le-ați trăit. La începutul predicii ați mărturisit că aceasta este prima hirotonire diaconală. Cum ați trăit acel moment?

Vă puteți imagina. Au trecut 11 ani de când Papa Francisc m-a consacrat episcop. Este adevărat că eu am fost președintele Academiei Ecleziastice Pontificale timp de șase ani, funcție din care nu prea ai posibilitatea să hirotonești, pentru că nu ești într-o dieceză. Apoi am fost pentru aproximativ patru ani și jumătate în Cuba, unde din păcate, deși este o Biserică ce are consistență și prezență, are puține vocații. Așadar, nu am avut ocazii să hirotonesc pe cineva. Astfel, când PS Iosif Păuleț, episcopul vostru, m-a invitat, am acceptat cu bucurie. Faptul de a putea fi instrumentul prin care să transmit harul sacramental în cadrul hirotonirii diaconale a fost o experiență pe care am trăit-o cu intensitate. Trebuie să mulțumesc și celor care m-au ajutat la celebrarea liturgică, pentru că mi-au dat liniștea de care aveam nevoie, dat fiind faptul că am celebrat într-o limbă pe care încă nu o stăpânesc, și astfel am trăit această Liturghie cu adevărat bine alături de diaconi, care sunt întotdeauna un semn pozitiv pentru viitorul Bisericii de Iași.

Excelență, permiteți-ne să vă cunoaștem mai bine. Cine este Monseniorul Giampiero Gloder?

Monseniorul Giampiero Gloder este un preot, acum și episcop, care s-a născut într-o mică localitate din nordul Italiei, în munți. Comuna are 2.200 de locuitori, însă parohia unde m-am născut și am trăit până la vârsta de șase ani, dar și apoi cu o scurtă pauză, are 1.900 de locuitori. Provin dintr-o familie simplă, tatăl meu lucra pentru Garda Financiară, iar mama mea era învățătoare la școala primară. Am intrat în seminar la 10 ani. Mi-am dorit eu să intru în seminar, pentru că germenii vocației s-au născut când aveam acea vârstă, mai ales datorită a doi preoți, din bucuria lor de a trăi Preoția pe care ne-au transmis-o și nouă, adolescenților, de aceea am făcut și eu acest parcurs în seminar. Acesta este motivul pentru care am o legătură foarte strânsă cu seminarul. Este o afecțiune și o atenție specială pentru că pentru mine a fost un loc de formare umană, de creștere în credință și de discernământ vocațional care m-a condus la a răspunde în mod afirmativ la chemarea lui Dumnezeu. Le spuneam seminariștilor în aceste zile, dar și liceenilor, că în cei 41 de ani de preoție nu mi-a părut rău niciodată pentru faptul că am răspuns afirmativ lui Dumnezeu. Dimpotrivă, dincolo toate momentele de dificultate care pot apărea, eu sunt fericit că sunt preot. Apoi, viața mea a fost foarte variată. Când cineva ajunge preot, se așteaptă să slujească într-o parohie. Acesta era spiritul, și eu am făcut acest lucru în primii trei ani de preoție, cu bucurie, plus că eram foarte tânăr, aveam 25 de ani. Însă apoi, episcopul mi-a schimbat de mai multe ori perspectiva vieții mele concrete de preot. Mai întâi m-a trimis să studiez teologia la Roma, apoi m-a trimis la Academie. Ulterior am fost trei ani în Guatemala, ca secretar la Nunțiatură, iar apoi mai mulți ani la Secretariatul de Stat, în serviciul a trei papi, Sfântul Ioan Paul al II-lea, Benedict al XVI-lea, într-un mod destul de apropiat, și Papa Francisc, cu care la fel am lucrat la fel într-o manieră foarte apropiată. Am fost apoi președinte al Academiei Pontificale Ecleziastice și apoi patru ani în Cuba. Și aceasta a fost o experiență foarte puternică din punct de vedere uman, din punct de vedere eclezial. Și apoi România, pe care încep să o cunosc. Pot spune că deja am călătorit prin toate zonele țării în aceste două luni. Sunt mulțumit bineînțeles, sincer.

Vă mulțumim că ați venit la noi! Vom reveni să discutăm despre vocația dumneavoastră, pentru a vedea cum s-a născut și s-a dezvoltat. Însă mai întâi aș dori să vă adresez o întrebare pe care câțiva prieteni m-au rugat să v-o transmit. Care este originea numelui de familie și cum se pronunță?

Numele Giampiero este un nume italian, chiar dacă este compus. Numele de familie Gloder este de origine germană, deoarece în aria Alto Piano - formată din șapte comune, unde eu m-am născut, la Asiago, dar parohia mea este cea de Gallio, una dintre cele șapte comune, în care până la mijlocul secolului al XIX-lea se vorbea un dialect german - nu se vorbea italiana. Acum sigur că aceasta a rămas o limbă culturală, pentru că toți vorbesc italiană. Cu toate acestea, unele nume de familie au rămas, ca al meu, și suntem mândri că avem această tradiție, această origine germană, dar vorbesc despre începutul celui de-al doilea mileniu în timpul marilor migrații. Așadar, acestea ar fi originile numelui meu de familie.

Așadar, acum că am clarificat originea numelui și pronunția sa, haideți să ne întoarcem la vocația dumneavoastră. Cum s-a născut și s-a maturizat în anii de formare?

S-a născut mai ales din imaginea pe care mi-au lăsat-o doi preoți, care au marcat tinerețea mea. Vorbesc despre perioada dintre 6 și 10 ani, pentru că eram ministrant, cum se întâmplă de obicei cu cei mai mulți dintre cei care devin preoți. Cântam la corul bisericii, eram vocea întâi. Pe acest fundal am avut aceste două imagini ale celor doi preoți, ale căror nume mi le amintesc perfect, au trecut 60 de ani de atunci: pr. Tarcisio Diseniaca, care era din aceeași localitate cu mine, și pr. Olin Domaso, care era dintr-o localitate din regiunea Friuli, unde ne mutasem pentru că tatăl meu a fost transferat, pentru a conduce brigada Gărzii de Finanțe din această regiune. Așadar, ne-am mutat pentru doi ani acolo. Acești doi preoți mi-au transmis bucuria de a fi preot și de a mă dărui lui Dumnezeu. Acesta a fost un germene al vocației mele. De aceea am avut această dorință de a intra în seminar la vârsta de 10 ani. În acea perioadă se putea acest lucru. În gimnaziu, care era cuprins în seminarul mic, eram 70 de elevi, deoarece parohia se implica să sensibilizeze oamenii pentru vocațiile la Preoție. Pentru mine seminarul a fost ca un drum, o călătorie destul de senină. N-am avut momente de mari crize. În liceu discernământul s-a făcut cu părintele spiritual, din discuțiile între noi și s-a realizat aș putea spune într-un mod foarte profund. Decizia de a intra în Seminarul mare, care s-a legat și de cererea de admitere pe drumul filozofic și teologic, acela a fost momentul în care după exercițiile spirituale, scriind cererea de admitere, am luat decizia de a răspunde chemării lui Dumnezeu într-un mod mult mai clar. Care apoi în anii de filozofie și teologie s-a maturizat prin rugăciune, discernământ, dar și prin studiul disciplinelor teologice și filozofice, pentru că eu mereu am fost convins de faptul că studiul teologiei nu este doar acumularea unor informații, ci este o creștere în propria credință. Apoi și studiile de specialitate făcute la Universitatea Gregoriana pentru licență și doctorat mereu le-am considerat un har pentru a crește în identitatea preoțească, în credință și în cunoașterea lui Dumnezeu. În generația mea eram 17, în anul 1983. Pentru dieceza mea, care are aproximativ un milion de locuitori, era un număr bun. Am rămas încă în 16, dintre care doi suntem episcopi, așadar o clasă destul de activă și foarte unită, pot spune asta.

Acum că am ajuns să vă cunoaștem mai bine. Am văzut istoria vieții dumneavoastră. Aș dori acum să vă adresez o întrebare care răspunde în special unei curiozități a credincioșilor laici. Majoritatea știu că sunteți reprezentantul Sfântului Părinte în România. Dar unii se întreabă cu ce se ocupă nunțiul. Așadar, întrebarea ar fi: Care sunt activitățile nunțiului apostolic?

Nunțiul apostolic are două roluri fundamentale, de a-l reprezenta pe papa. Eu nu reprezint un stat. Adică a spune că sunt ambasadorul Vaticanului este greșit. Nunțiul este reprezentantul papei. Și are două finalități fundamentale. Cel de a fi unul dintre instrumentele de comuniune între succesorul Sfântului Petru, papa, episcopul Romei, și Bisericile locale. Așadar, nunțiul are această grijă pentru a încuraja, pentru a ajuta, vizitând diecezele, Bisericile locale. Episcopii știu că pot apela la Nunțiatură pentru orice problemă sau dificultate. De asemenea, pot apela pentru dialog, pentru a se informa. Apoi, bineînțeles, nunțiul fiind un instrument de comuniune, îi face cunoscut Sfântului Părinte realitatea pe care a vizitat-o în mod fizic. Apoi Sfântul Părinte îi poate cere nunțiului să comunice episcopilor. Apoi misiunea nunțiului este cea referitoare la numirea episcopală. Codul de Drept Canonic prevede acest lucru. Procesul pentru cercetarea episcopală este promovat de nunțiatură. Aceasta este una dintre misiunile cele mai delicate în care nunțiul trebuie să acorde cea mai mare atenție și responsabilitate. Este apoi bineînțeles raportul cu statul, deoarece nunțiul din punct de vedere al dreptului internațional este un ambasador. Așadar, papa are personalitate juridică internațională. Însă toate acestea cu un scop precis: acela de a ajuta Bisericile locale, chiar și în raporturile pe care le au cu statul. În anumite state acesta este foarte intens, deoarece pot fi situații în care Biserica este în minoritate sau este doar o mică comunitate, mă gândesc la țări majoritar islamice. Apoi pentru a favoriza dialogul între diferitele exprimări religioase. Aici în România, trăiesc acum acest lucru, pentru că am participat la mai multe întâlniri cu reprezentanți ai diferitelor confesiuni religioase. Una dintre misiunile nunțiului este să favorizeze dialogul, chiar și cu Biserica Ortodoxă locală, și repet și în legăturile și relațiile cu statul. Gândindu-se mereu la binele Bisericii, al oamenilor și la armonia dintre diferitele componente ale unei națiuni, dar și componentele religioase. Așadar, acestea ar fi unele misiuni pe care le are nunțiul. Vă asigur că în aceste două luni n-am avut mult timp liber. Pentru că nunțiatura, fiind într-un fel casa papei, este o casă care încearcă să-i primească pe toți cei care cer să fie ascultați, în măsura în care este posibil acest lucru. De asemenea, este și pentru mine important să vizitez locurile. Am vizitat aproape întreaga țară. Cel puțin o scurtă vizită, poate nu cum am stat aici mai multe zile, și am putut să văd mai multe realități. Am participat în diferite dieceze din România, la diferite celebrări și întâlniri reușind să cunosc mai bine această țară.

Vă voi întreba și despre care este părerea dumneavoastră despre țara noastră, însă mai întâi, pentru că am ajuns să vorbim despre diplomație. Dumneavoastră lucrați de mulți ani în diplomație. Aș dori să vă întreb de ce este importantă diplomația pentru viața Bisericii?

Referitor la acest lucru, după cum spuneam și mai înainte, nunțiatura având și această, să-i spunem, formă diplomatică, în sensul că este o ambasadă în adevăratul sens al cuvântului. Are, de asemenea, o greutate mai mare în dialogul cu autoritățile statale. Și în multe realități acest lucru favorizează un dialog mai incisiv al Bisericii în a prezenta statului ceea ce pot fi cereri, dificultăți. Așadar, Nunțiatura este un sprijin foarte important în acest sens. Apoi diplomația este importantă în ambientul internațional, diplomația pontificală, în sensul de a favoriza reconcilierea și oferirea posibilităților de parcursuri de pace. Diplomația Sfântului Scaun se știe că nu are interese economice, militare sau financiare, cum din păcate pot exista în alte realități. De aceea, de multe ori diplomația Sfântului Scaun a fost instrumentul folosit pentru reconcilierea sau soluționarea problemelor dintre națiuni și state. Iată, este mereu o muncă silențioasă. Este vorba despre diplomație „soft” (ușoară). Noi nu avem mijloace foarte mari, dar având și acest aspect moral pe care îl dă Sfântul Părinte și Sfântul Scaun, care la nivel internațional este apreciat, este mereu o poartă deschisă pentru a favoriza, în special într-o lume ca a noastră unde conflictele există și par să se înmulțească, a favoriza pacea și împăcarea. Iată, acesta este una dintre misiunile diplomației pontificale.

Așadar, am putea spune că diplomația pontificală este într-un anumit mod vocea papei în diferite părți ale lumii. Pentru că am ajuns să discutăm despre papa. Dumneavoastră ați fost primul episcop consacrat de Papa Francisc după alegerea sa din martie 2013. Cum ați primit vestea alegerii ca episcop și apoi faptul că veți fi consacrat chiar de Sanctitatea Sa. Cum ați trăit acele momente?

Ceea ce pot spune, pentru că bineînțeles sunt și aspecte personale sau rezervate referitor la acest lucru, este că a venit pe neașteptate propunerea. În viața mea ca preot am avut mereu un principiu: „Să nu cer nimic și să nu refuz nimic din ceea ce superiorii îmi cer”. Pentru că sunt convins că voința lui Dumnezeu trece prin conștiința mea, și aceasta este important, dar trece și prin glasul superiorilor care au o carismă particulară. Așadar, a venit pe neașteptate. Apoi, faptul că papa a spus c㠄Celebrez eu consacrarea ta”, aceasta bineînțeles a fost pentru mine o emoție și o bucurie cu totul deosebită. Am fost doi care am fost consacrați episcopi, Mons. [Jean-Marie] Speich, din Arhidieceza de Strasburg (Franța), și cu mine. Pot spune că celebrarea în Bazilica „Sfântul Petru” a fost unul dintre momentele cele mai intense din viața mea. Nu doar pentru că celebra papa, dar și pentru că bineînțeles am trăit celebrarea fără nicio grijă, și datorită bunei organizări al Oficiului pentru Celebrări Liturgice. Așadar pot spune că am trăit momentul consacrării, rugăciunile, conștientizarea, chiar cu puțină teamă, a responsabilității și a harului pe care Domnul mi-o încredința prin impunerea mâinilor Papei Francisc. A fost un moment foarte frumos, chiar dacă bineînțeles și o mare responsabilitate odată cu aceasta. Acest lucru l-am simțit. Dar apoi moto-ul meu episcopal este prima frază care mi-a venit în minte: „Suficit tibi gratia mea”, „Îți este de ajuns harul meu”. Adică, încrederea în harul lui Dumnezeu. Dincolo de limitele și defectele mele care există, mă încred în ajutorul și în harul lui Dumnezeu. Acest lucru este esențial în viața sacerdotală, dar cred că și în viața fiecărui creștin.

Imediat după acest moment, papa v-a numit președintele Academiei Ecleziastice Pontificale. Ați fost președinte pentru aproximativ șase ani, între 2013 și 2019. Cum a fost această perioadă? Trebuie să spunem că unii dintre confrații noștri preoți au fost, de asemenea, sub tutela dvs. în acea perioadă.

Cu Academia eu am o istorie destul de particulară, deoarece am fost patru ani student în Academie, când eram mult mai tânăr, iar apoi am fost pentru opt ani și jumătate, când am lucrat la Secretariatul de Stat, administrator economic al acesteia. Apoi m-am întors ca președinte. Așadar, am fost de trei ori în Academie. În această casă de formare preoțească a diplomației pontificale am petrecut aproape 20 de ani din viața mea de preot într-un fel sau altul. Așadar, 14 ani ca preot și șase ani ca președinte și episcop. Este o casă de formare pe care o cunosc bine și care cred că este foarte importantă pentru că îi formează pe cei care apoi exercită ministerul lor în reprezentanțele pontificale. Și acolo am avut ocazia de a cunoaște, cred, pe toți românii care sunt în prezent în serviciul diplomatic. Unii dintre ei au fost direct elevii mei și i-am întâlnit la hirotonirea diaconală. Trebuie să spun că românii au fost niște elevi buni.

Am reușit să vă cunoaștem mai bine, de aceea vă invit acum să ne întoarcem la timpurile prezente. Să ne întoarcem la România. Sunteți deja în țara noastră de câteva luni. Ne povesteați că ați vizitat câteva dieceze. Aș dori să vă întreb care ar fi prima dumneavoastră impresie despre România?

Dacă este să fiu întru totul sincer, este o impresie mult mai pozitivă decât ceea ce era așteptarea mea. Probabil imaginea pe care o aveam înainte de a veni nu era o imagine adevărată. Îmi lăsa impresia unei țări în dezvoltare, de o țară încă în șantier, aceasta însemna că era o voință de a înainta, dintr-un punct de vedere al proiectării imaginii de țară. O țară foarte frumoasă din punct de vedere al peisajelor, cu orașe într-adevăr frumoase, dar aș îndrăzni să spun cu oameni frumoși, cel puțin gândindu-mă la persoanele pe care le-am întâlnit, chiar dacă am limita limbii, din păcate necunoscând limba română, iar aceasta este o suferință, nu pot vorbi direct. Într-adevăr vorbesc engleza cu tinerii, dar să vorbesc limba acestui popor, româna, ar fi pentru mine unul dintre obiectivele viitoare. Am văzut că sunteți foarte primitori și foarte inimoși. Apoi am văzut și diferitele varietăți ecleziale care sunt diferite chiar și în interiorul țării. Nu doar Biserica Greco-Catolică, Biserica Latină, dar și diferitele regiuni ale țării, totuși mi se pare că este un teren bun, un entuziasm eclezial la fel de bun. Sper ca acest lucru să se păstreze și pe viitor chiar și în acest context european, care din păcate nu ajută în acest sens. Așadar, avem invitația de a menține cu fermitate și a face să crească tezaurul credinței. Iată ce am văzut în aceste două luni, vizitând diferite regiuni ale României.

Vă mulțumesc, Excelență, pentru această discuție. Suntem la final. Vă rog să transmiteți un mesaj celor care ne-au urmărit.

Ce aș putea spune? Că vă mulțumesc pentru acest interviu, pentru această posibilitate de dialog pe care am avut-o, dar mai ales vă mulțumesc pentru acest timp pe care l-am petrecut la Iași, pe care l-am trăit în aceste două luni în diferite părți ale României. Pot spune că trebuie să conservăm cu bucurie și recunoștință față de bunul Dumnezeu marea comoară a credinței. Să căutăm să creștem în continuare în credință. Sunt atâtea lucruri în viață care contează, dar raportul cu Dumnezeu, cu viața Bisericii, este o comoară prețioasă pentru existența noastră. Să o facem să crească!

A consemnat pr. Claudiu Bulai




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat