|
"«Ne-a iubit», spune Sfântul Paul referindu-se la Cristos (Rom 8,37), pentru a ne face să descoperim că de această iubire nimic «nu ne va putea despărți» (Rom 8,39)". Așa începe a patra enciclică a Papei Francisc, intitulată de incipit "Dilexit nos" și dedicată iubirii umane și divine a Inimii lui Isus Cristos: "Inima sa deschisă ne precedă și ne așteaptă fără condiții, fără a pretinde nicio condiție prealabilă pentru a ne putea iubi și pentru a ne oferi prietenia sa: el ne-a iubit cel dintâi (cf. 1In 4,10). Grație lui Isus «am cunoscut și am crezut iubirea pe care Dumnezeu o are în noi» (1In 4,16)" (1). Iubirea lui Cristos reprezentată în Inima sa sfântă Într-o societate - scrie papa - care vede înmulțindu-se "diferite forme de religiozitate fără referință la un raport personal cu un Dumnezeu de iubire" (87), în timp ce creștinismul adesea uită "duioșia credinței, bucuria dedicării pentru slujire, fervoarea misiunii de la persoană la persoană" (88), Papa Francisc propune o nouă aprofundare a iubirii lui Cristos reprezentată în Inima sa sfântă și invită să se reînnoiască devoțiunea sa autentică, amintind că în Inima lui Cristos "putem găsi toată evanghelia" (89): în Inima sa "ne recunoaștem în sfârșit pe noi înșine și învățăm să iubim" (30). Lumea pare că a pierdut inima Francisc afirmă că, întâlnind iubirea lui Cristos, "devenim capabili să țesem legături fraterne, să recunoaștem demnitatea fiecărei ființe umane și să ne îngrijim împreună de casa noastră comună", așa cum invită să facem în enciclicele sale sociale Laudato si' și Fratelli tutti (217). Și în fața Inimii lui Cristos, îi cere Domnului "să aibă încă o dată compasiune de acest pământ rănit" și să reverse asupra lui "comorile luminii sale și ale iubirii sale", pentru ca lumea, "care supraviețuiește între războaie, dezechilibre socio-economice, consumism și folosirea antiumană a tehnologiei, să poată recupera ceea ce este mai important și necesar: inima" (31). Anunțând pregătirea documentului, la sfârșitul audienței generale din 5 iunie, pontiful a clarificat că va ajuta să se mediteze asupra aspectelor "iubirii Domnului care să poată lumina drumul reînnoirii ecleziale; dar să spună și ceva semnificativ unei lumi care pare să fi pierdut inima". Și asta în timp ce sunt în desfășurare celebrările pentru a 350-a aniversare a primei manifestări a Preasfintei Inimi a lui Isus Sfintei Margareta Maria Alacoque, în 1673, care se vor încheia la 27 iunie 2025. Importanța de a ne întoarce la inimă Deschisă de o scurtă introducere și articulată în cinci capitole, enciclica despre cultul Preasfintei Inimi a lui Isus adună, așa cum a fost prevestit în iunie, "reflecțiile prețioase din texte magisteriale precedente și dintr-o istorie lungă care ajunge la Sfintele Scripturi, pentru a repropune astăzi, întregii Biserici, acest cult încărcat de frumusețe spirituală". Primul capitol, "Importanța inimii", explică de ce este de folos "a ne reîntoarce la inimă" într-o lume în care suntem tentați să "devenim consumiști nesătui și sclavi ai angrenajelor unei piețe" (2). Face asta analizând ce anume înțelegem prin "inimă": Biblia ne vorbește despre ea ca despre un nucleu "care se află în spatele oricărei aparențe" (4), loc unde "nu contează ceea ce se arată în exterior sau ceea ce se ascunde, acolo suntem noi înșine" (6). La inimă duc întrebările care contează: ce sens vreau să aibă viața mea, alegerile mele sau acțiunile mele, cine sunt în fața lui Dumnezeu (8). Papa subliniază că subevaluarea inimii se naște "în raționalismul grec și precreștin, în idealismul postcreștin și în materialism", așa încât în marea gândire filozofică s-au preferat concepte ca acelea de "rațiune, voință sau libertate". Și negăsind loc pentru inimă, "n-a fost dezvoltată pe larg nici ideea unui centru personal" care poate să unifice tot, și anume iubirea (10). În schimb, pentru pontif, trebuie recunoscut că "eu sunt inima mea, pentru că ea este ceea ce mă distinge, mă configurează în identitatea mea spirituală și mă pune în comuniune cu celelalte persoane" (14). Lumea se poate schimba pornind de la inimă Inima este cea "care unește fragmentele" și face posibilă "orice legătură autentică, pentru că o relație care nu este construită cu inima este incapabilă să depășească fragmentarea individualismului" (17). Spiritualitatea sfinților precum Ignațiu de Loyola (a accepta prietenia Domnului este o problemă a inimii) și John Henry Newman (Domnul ne mântuiește vorbind inimii noastre din Inima sa sfântă) ne învață, scrie Papa Francisc, că "în fața Inimii lui Isus viu și prezent, mintea noastră, luminată de Duhul, înțelege cuvintele lui Isus" (27). Și asta are consecințe sociale, pentru că lumea se poate schimba "pornind de la inimă" (28). "Gesturi și cuvinte de iubire" Gesturilor și cuvintelor de iubire ale lui Cristos este dedicat capitolul al doilea. Gesturile cu care ne tratează ca prieteni și arată că Dumnezeu "este apropiere, compasiune și duioșie", se văd în întâlnirile cu samariteana, cu Nicodim, cu prostituata, cu femeia adulteră și cu orbul de pe stradă (35). Privirea sa, care "scrutează interiorul ființei tale" (39), arată că Isus "acordă toată atenția sa persoanelor, preocupărilor lor, suferințelor lor" (40). În așa mod "încât să admire lucrurile bune pe care le recunoaște în noi" ca în centurion, chiar dacă ceilalți le ignoră (41). Cuvântul său de iubire cel mai elocvent este faptul de a fi "pironit pe Cruce", după ce a plâns pentru prietenul Lazăr și a suferit în Grădina Măslinilor, conștient de propria moarte violentă "provocată de cei pe care el îi iubea atât de mult" (46). Misterul unei inimi care a iubit atât de mult În capitolul al treilea, "Aceasta este inima care a iubit atât de mult", pontiful amintește că Biserica reflectă și a reflectat în trecut "asupra sfântului mister al Inimii Domnului". Face asta referindu-se la enciclica lui Pius al XII-lea, Haurietis acquas, despre devoțiunea la Preasfânta Inimă a lui Isus (1956). Clarifică faptul că "devoțiunea la Inima lui Cristos nu este cultul unui organ separat de Persoana lui Isus", pentru că noi îl adorăm "pe Isus Cristos întreg, pe Fiul lui Dumnezeu făcut om, reprezentat într-o imagine a sa unde este evidențiată inima sa" (48). Imaginea inimii de carne, subliniază papa, nu cuprinde numai caritatea divină, ci se extinde la sentimentele afectului uman" (61). Inima sa, continuă Papa Francisc citându-l pe Benedict al XVI-lea, conține o "triplă iubire": cea sensibilă a inimii sale fizice "și dubla sa iubire spirituală, cea umană și cea divină" (66), în care găsim "infinitul în finit" (64). Preasfânta Inimă a lui Isus este o sinteză a evangheliei Viziunile unor sfinți, deosebit de cinstitori ai Inimii lui Cristos - precizează Francisc -, "sunt stimulente frumoase care pot să motiveze și să facă mult bine", dar "nu sunt ceva ce credincioșii sunt obligați să creadă ca și cum ar fi cuvântul lui Dumnezeu". Apoi papa amintește cu Pius al XII-lea că nu se poate spune că acest cult "își datorează originea sa unor revelații private". Dimpotrivă, "devoțiunea la Inima lui Cristos este esențială pentru viața noastră creștină, deoarece semnifică deschiderea plină de credință și de adorație la misterul iubirii divine și umane a Domnului, așa încât putem afirma încă o dată că Preasfânta Inimă este o sinteză a evangheliei" (83). Apoi pontiful invită să se reînnoiască devoțiunea la Inima lui Cristos și pentru a contrasta "noi manifestări ale unei «spiritualități fără carne» care se înmulțesc în societate" (87). Este necesar să ne întoarcem la "sinteza întrupată a evangheliei" (90) în fața "comunităților și a păstorilor concentrați numai pe activități externe, reforme structurale lipsite de evanghelie, organizații obsesive, proiecte lumești, reflecții secularizate, pe diferite propuneri prezentate drept condiții care uneori se pretinde să se impună tuturor" (88). Experiența unei iubiri "care dă de băut" În ultimele două capitole, Papa Francisc scoate în evidență cele două aspecte pe care "devoțiunea la Preasfânta Inimă ar trebui să le țină unite pentru a continua să ne hrănească și să ne apropie de evanghelie: experiența spirituală personală și angajarea comunitară și misionară" (91). În al patrulea, "Iubirea care dă de băut", recitește Sfintele Scripturi, și cu primii creștini îl recunoaște pe Cristos și coasta sa deschisă în "cel pe care l-au străpuns" pe care Dumnezeu îl referă la sine însuși în profeția din Cartea lui Zaharia. Un izvor deschis pentru popor, pentru a potoli setea sa de iubire a lui Dumnezeu, "pentru a spăla păcatul și necurăția" (95). Diferiți Părinți ai Bisericii au menționat "rana din coasta lui Isus ca origine a apei Duhului", peste toți Sfântul Augustin, care "a deschis calea spre devoțiunea la Preasfânta Inimă ca loc de întâlnire personală cu Domnul" (103). Puțin câte puțin această coastă rănită, amintește papa, "asumă figura inimii" (109) și prezintă diferite femei sfinte care "au relatat experiențe ale întâlnirii lor cu Cristos, caracterizată de odihna în Inima Domnului" (110). Printre cinstitorii din timpurile moderne, enciclica vorbește înainte de toate despre Sfântul Francisc de Sales, care reprezintă propunerea sa de viață spirituală cu "o inimă străpunsă de două săgeți, înconjurată într-o coroană de spini" (118). Aparițiile Sfintei Margareta Maria Alacoque Sub influența acestei spiritualități, Sfânta Margareta Maria Alacoque relatează aparițiile lui Isus la Paray-le-Monial, între sfârșitul lui decembrie 1673 și iunie 1675. Nucleul mesajului care ne este transmis poate să fie rezumat în acele cuvinte pe care Sfânta Margareta le-a auzit: "Iată acea Inimă care i-a iubit atât de mult pe oameni și care nu a cruțat nimic până la epuizarea sa și la consumarea sa pentru a le mărturisi Iubirea sa" (121). Tereza de Lisieux, Ignațiu de Loyola și Faustina Kowalska Din Sfânta Tereza de Lisieux, documentul amintește că îl numea pe Isus "Cel al cărui inimă bătea la unison cu a mea" (134) și scrisorile sale către sora Maria, care ajută să nu se concentreze devoțiunea la Preasfânta Inimă "pe un aspect dureros" acela al celui care înțelegea repararea ca un "primat al jertfelor", ci pe încredere "ca oferta cea mai bună, plăcută Inimii lui Cristos" (138). Pontiful iezuit dedică niște texte din enciclică și locului Preasfintei Inimi în istoria Societății lui Isus, subliniind că în Exerciții Spirituale Sfântul Ignațiu de Loyola îi propune celui care le face "să intre în Inima lui Cristos" într-un dialog de la inimă la inimă. În decembrie 1871, părintele Beckx a consacrat Societatea Preasfintei Inimi a lui Isus și părintele Arrupe a făcut asta din nou în 1972 (146). Experiențele Sfintei Faustina Kowalska, se amintește, repropun devoțiunea "cu un accent puternic pe viața glorioasă a Celui Înviat și pe milostivirea divină" și, motivat de acestea, și Sfântul Ioan Paul al II-lea "a legat intim reflecția sa despre milostivire cu devoțiunea la Inima lui Cristos" (149). Vorbind despre "devoțiunea mângâierii", enciclica afirmă că, în fața semnelor Pătimirii păstrate de inima Celui Înviat, este inevitabil "ca un credincios să dorească să răspundă" și "la durerea pe care Cristos a acceptat s-o suporte din atâta iubire" (151). Și cere "ca nimeni să nu-și bată joc de exprimările de fervoare credincioasă ale sfântului popor credincios al lui Dumnezeu, care în evlavia sa populară încearcă să-l mângâie pe Cristos" (160). Pentru că apoi "doritori de a-l mângâia, ieșim mângâiați" și "putem să-i mângâiem și noi pe cei care se află în orice fel de suferință" (162). Devoțiunea la Inima lui Cristos ne trimite la frați Al cincilea și ultimul capitol, "Iubire prin iubire", aprofundează dimensiunea comunitară, socială și misionară a oricărei devoțiuni autentice la Inima lui Cristos, care, în momentul în care "ne conduce la Tatăl, ne trimite la frați" (163). De fapt, iubirea față de frați este "gestul cel mai mare pe care i-l putem oferi pentru da înapoi iubire prin iubire" (167). Privind la istoria spiritualității, pontiful amintește că angajarea misionară a Sfântului Charles de Foucauld l-a făcut "frate universal": "lăsându-se plăsmuit de Inima lui Cristos, voia să găzduiască în inima sa fraternă toată omenirea suferindă" (179). Apoi Francisc vorbește despre "reparare", așa cum explica Sfântul Ioan Paul al II-lea: "oferindu-ne împreună Inimii lui Cristos, «pe ruinele acumulate de ură și de violență, va putea să fie construită civilizația iubirii atât de dorită, împărăția Inimii lui Cristos»" (182). Misiunea de a face ca lumea să se îndrăgostească Enciclica amintește iarăși cu Sfântul Ioan Paul al II-lea că "și consacrarea la Inima lui Cristos «trebuie alăturată de acțiunea misionară a Bisericii însăși, pentru că răspunde la dorința Inimii lui Isus de a propaga în lume, prin membrele Trupului său, dăruirea sa totală pentru Împărăție». Prin urmare, prin intermediul creștinilor, «iubirea va fi revărsată în inimile oamenilor, ca să se edifice trupul lui Cristos care este Biserica și să se construiască și o societate de dreptate, pace și fraternitate»" (206). Pentru a evita marele risc, subliniat de Sfântul Paul al VI-lea, ca în misiune "să se spună și să se facă multe lucruri, dar să nu se reușească să se provoace întâlnirea fericită cu iubirea lui Cristos" (208), este nevoie de "misionari îndrăgostiți, care să se lase iarăși cuceriți de Cristos" (209). Rugăciunea lui Francisc Textul se încheie cu această rugăciune a lui Francisc: "Îl rog pe Domnul Isus ca din Inima sa sfântă să curgă pentru noi toți fluvii de apă vie pentru a vindeca rănile pe care ni le provocăm, pentru a întări capacitatea noastră de a iubi și a sluji, pentru a ne determina să învățăm să mergem împreună spre o lume dreaptă, solidară și fraternă. Asta până când vom celebra uniți în mod fericit ospățul din împărăția cerească. Acolo va fi Cristos înviat, care va armoniza toate diferențele noastre cu lumina care izvorăște neîncetat din Inima sa deschisă. Să fie mereu binecuvântată!" (220). de Alessandro Di Bussolo (După Vatican News, 24 octombrie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |