|
© Vatican Media |
Papa Francisc: A ne ruga înseamnă a lăsa ca Duhul să ne schimbe inima
Publicăm prefața Papei Francisc, anticipată de cotidianul "Avvenire", la cartea intitulată "Come Gesù ci ha insegnato. La preghiera dei pellegrini di speranza" ["Așa cum ne-a învățat Isus. Rugăciunea pelerinilor de speranță"] (Edizioni San Paolo) care apare miercuri, 9 octombrie 2024. Textul adună reflecțiile, unele inedite, ale Papei Francisc despre rugăciune.
Am învățat să mă rog de la bunica. Bunica este aceea care m-a învățat să mă rog și mi-a dăruit și devoțiunea către Sfântul Iosif. Apoi părinții spirituali pe care i-am avut, fie în seminar, fie în Societate, m-au ajutat să merg înainte în experiența rugăciunii.
Între aceștia aș vrea să-l menționez pe părintele Miguel Angel Fiorito, un iezuit argentinian, profesor de filozofie, dar și un entuziast al spiritualității. Operele sale au fost publicate acum și în Italia: un mare maestru spiritual care m-a învățat să cresc în modul meu de a mă ruga. A făcut atâtea cursuri despre spiritualitate. M-a învățat să mă rog ca fiu și nu căutând bomboanele mângâierii: Cum are loc rugăciunea? Cum să ne obișnuim cu rugăciunea? Ce trebuie făcut când există mângâiere sau și dezolare, când nu există voință de a ne ruga? A fost maestru de viață spirituală pentru mine. Cu timpul, formarea mea la rugăciune a rămas aceeași.
Chiar și ca papă nu s-a schimbat nimic: mă rog ca întotdeauna, cu ritmurile dintotdeauna. Uneori vreo rugăciune vocală, uneori în fața Preasfântului Sacrament suport vreun moment de ariditate. Rugăciunea mea a mers înainte în lucrurile frumoase și cu lucrurile nu atât de frumoase. Uneori mă gândesc că trebuie să mă rog mai mult, asta da. Nu este timp, dar trebuie să mă rog mai mult. Apoi, mereu sunt alipit de Liturgia Orelor, aceasta n-o las niciodată: după-amiază Vesperele, apoi mai târziu oficiul lecturilor, dimineața Laudele și apoi Liturghia. Și apoi rugăciunea mentală, rugăciunea meditației, când am un pic de timp, încerc să facă un pic de colocviu și să cer ceva Domnului, dar mi-e teamă că răspunde...
Și apoi este Tatăl nostru, rugăciunea lui Isus. Acolo este totul! Când discipolii îi cer lui Isus să-i învețe să se roage, el nu a chemat un catehet pentru a-i instrui la vreo metodologie de rugăciune sau vreun specialist în arta rugăciunii. A spus: "Spuneți așa: Tatăl nostru" (cf. Lc 11,2). Tatăl Nostru este rugăciunea universală, rugăciunea fiilor, rugăciunea încrederii, rugăciunea curajului, precum și rugăciunea resemnării. Este marea rugăciune.
Și sunt rugăciunile către Maria: și eu am atâta încredere în Sfânta Fecioară Maria, mă rog mereu coronița Rozariului. Îmi place s-o simt aproape, pentru că ea este Mamă și ne conduce. Există o istorie foarte frumoasă, desigur este o legendă, care ne spune că Sfânta Fecioară Maria îi salvează pe toți! Este istoria Sfintei Fecioare Maria a pungașilor, protectoarea tâlharilor. Aceștia fură, dar pentru că o roagă, atunci când moare unul dintre ei, Sfânta Fecioară Maria, care este la fereastra cerului, îi face semn să se ascundă. Și îi spune să nu meargă la Petru, care nu-l va lăsa să intre. Dar seara, deschide fereastra paradisului și îl lase să intre pe acolo. Îmi place asta: Sfânta Fecioară Maria este cea care te lasă să intri pe fereastră. Este aproape de contrabandă. Ca la Cana. Domnul nu a avut libertatea de a spune nu. Ea cu Fiul face așa. Este așa: atotputernicie rugătoare.
Datorită și acestei încrederi, la sfârșitul intervențiilor mele publice, cer mereu să se roage pentru mine. Am nevoie, în această slujire adusă Bisericii, să mă susțină comunitatea. Dacă Biserica nu te susține cu rugăciunea, tu ești terminat. Comunitatea trebuie să-l susțină pe episcopul său și episcopul trebuie să se roage pentru comunitate.
Rugăciunea deschide inima la Domnul și, când Duhul intră, înăuntru îți schimbă viața. De aceea să ne rugăm, pentru a deschide inima și a lăsa spațiul pentru Duhul. Noi îl rugăm pe Isus, pe Tatăl, pe Sfânta Fecioară Maria, dar nu vorbim adesea în rugăciune cu Duhul Sfânt. În schimb, Duhul Sfânt este cel care schimbă inima noastră, intră în inimă și o schimbă. Tatăl nu ne unge, Fiul nu ne unge. Duhul este cel care ne unge cu prezența sa și ungerea Duhului Sfânt mă face să înțeleg bine realitatea Bisericii și misterul lui Dumnezeu.
Franciscus
(După Vatican News, 3 octombrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu