|
© Vatican Media |
Meditațiile încredințate dominicanului Timothy Radcliffe
În ascultare cu inimă deschisă
de Isabella Piro
Evanghelia după Sfântul Ioan (20,1-18 și 20,19-29) a fost firul conducător la cele două meditații ținute luni, 30 septembrie 2024, de părintele dominican Timothy Radcliffe. Participant la a doua sesiune a celei de-a XVI-a Adunări Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor în calitate de asistent spiritual, așa cum a fost și anul trecut, călugărul a ținut intervențiile sale în aula nouă a Sinodului.
În prima meditație, părintele Radcliffe s-a oprit asupra temei "Învierea ca o căutare în întuneric". Într-o lume "întunecată de violență" și în care Dumnezeu "pare să fie dispărut în mare parte" mai ales în Occident, din cauza ateismului, a indiferenței și a scepticismului, călugărul a îndemnat să se meargă, ca Maria Magdalena, în căutarea Domnului. "Lumea este plină de plâns", a adăugat el, citând drama războiului în țări ca Orientul Mijlociu, Ucraina, Sudan și Myanmar. Dar în pofida acestui "întuneric", a adăugat el, trebuie să fim conștienți de prezența lui Dumnezeu și să dăm ascultare "strigătului celor care plâng".
Chemarea la "ascultarea răbdătoare, fantezistă, inteligentă, cu inimă deschisă", care reprezintă "disciplina sfințeniei", a fost o altă temă tratată de părintele Radcliffe: ferm avertismentul său pentru ca participanții la adunare să acorde atenție unii la întrebările celorlalți "cu respect și fără frică", pentru că numai așa se va putea găsi "un nou mod de a trăi în Duhul". Întrebările sunt importante, a adăugat călugărul, dar nu pot să fie văzute pur și simplu ca "întrebări despre posibilitatea sau imposibilitatea de a acorda ceva [...], de exemplu despre rolul femeilor în Biserică". În schimb, ceea ce este necesar sunt întrebările "mai profunde ale inimii noastre", cele "descumpănitoare care ne invită la viața nouă" și fără de care credința ar ajunge literă moartă.
Un ulterior "instrument" al lucrărilor sinodale va trebui să fie recunoașterea integrală a celuilalt, pornind de la numele său, pentru că "Dumnezeu ne cheamă mereu pe nume, a explicat călugărul. Și numele nostru este semn al faptului că suntem păziți de Domnul în unicitatea noastră".
În această optică, Sinodul va fi efectiv "un moment de har", o întâlnire "rodnică" dacă participanții săi vor învăța să "spună «noi»" și se vor vedea unii pe alții nu ca "reprezentanți ai partidelor din Biserică", ci ca "frați toți", "colegi de căutare bucuroși", pentru că "fiecare căutător are nevoie de celălalt" și chiar cei care ar putea să se simtă excluși din adunare - părintele Radcliffe a citat îndeosebi femeile, teologii, parohii - în realitate sunt fundamentali, pentru că "fără ei, Biserica nu poate deveni cu adevărat sinodală".
De fapt, adunarea, a concluzionat el, "are nevoie de toate căile pentru a-l iubi și a-l căuta pe Domnul, așa cum avem nevoie de căutători din timpul nostru, chiar dacă nu împărtășesc credința noastră". Pentru că numai deschizându-se la dorința de infinit a celuilalt se va putea "lansa la apă barca misiunii".
Reflecția asupra misiunii a fost în centrul celei de-a doua meditații ținute de părintele Radcliffe și intitulată "Camera închisă cu cheia": "Tema acestei Adunări este o Biserică sinodală în misiune - a spus el - și inima acestei misiuni este să învețe doctrinele noastre". Un obiectiv desigur provocator în contextul unei societăți "chinuite de o profundă prejudecată împotriva dogmelor", chiar dacă nu lipsesc "camerele închise și sufocante" reprezentate de relativism, fundamentalism chiar religios, materialism, naționalism, scientism care "blochează persoanele în mici imaginații".
În schimb, învățăturile credinței - a reafirmat părintele dominican - "deschid ușile inimilor noastre și ale minților noastre, ne împing dincolo de micile răspunsuri și în căutarea infinită a Celui care este iubire infinită și adevăr".
Totuși, în "camerele sufocante" discipolii sunt închiși și de frică, fapt ce îi împiedică să "devină vii în Dumnezeu și prin urmare predicatori ai evangheliei vieții din belșug". În schimb, - a îndemnat părintele Radcliffe - trebuie "riscat să ne facem rău", să ne rănim, ca Domnul Înviat. Acesta este un risc pe care merită să-l înfruntăm, conștienți de faptul că Dumnezeu ne-a dăruit pacea sa, care nu poate să fie distrusă de nimic.
În afară de frica de a ne răni, a adăugat călugărul, există și o altă teamă de înfrânt: cea percepută de cel care simte "o iubire feroce față de Biserică" și care, închis în mentalitatea sa, se teme de dăunarea sa din cauza reformelor care modifică tradițiile. Însă toate acestea ajung "să ne închidă într-o lume restrânsă, privind la ombilicul nostru eclezial" și gata să denunțăm "devierile celorlalți". În schimb, "Biserica este în mâinile Domnului și Dumnezeu a promis că porțile iadului nu o vor birui". Așadar, trebuie ieșit din închisorile "narcisismului și ale partitocrației" deschizându-se la "orizonturile nemărginite" în care Dumnezeu se revelează și pierzându-se în iubirea sa. "Suntem chemați să ne aventurăm în ceea ce este necunoscut, să abandonăm ceea ce este familiar și sigur și să întreprindem o călătorie sau o căutare - a subliniat părintele Radcliffe -. Și totuși, nu ne place să riscăm. Ne mulțumim cu persoana pe care am realizat-o și am construit-o, pentru că ne temem că am fost creați după chipul lui Dumnezeu. Această incapacitate de a răspunde la chemarea la viață, această incapacitate de credință se numește păcat."
De aici, referința la faptul că Sinodul "nu este un loc pentru a negocia o schimbare structurală, ci pentru a alege viața, pentru convertire și iertare", pentru că "Domnul ne cheamă afară din locurile mici în care ne-am refugiat și în care i-am închis pe ceilalți".
Depășind violența care locuiește în inimile, în gândurile, în cuvintele culturii globale - a concluzionat dominicanul -, ceea ce trebuie să facem este "să ne dăm respirație, oxigen al dezbaterii", conștienți de faptul că "nicio discordie nu poate distruge pacea noastră în Cristos, pentru că în el suntem una".
(După L'Osservatore Romano, 30 septembrie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu