Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Luxemburg și Belgia
(26-29 septembrie 2024)
Întâlnire cu episcopii, preoții, diaconii, consacrații, consacratele, seminariștii și lucrătorii pastorali
Bazilica "Preasfânta Inimă" din Koekelberg (Belgia), sâmbătă, 28 septembrie 2024
Iubiți frați și surori, bună ziua!
|
© Vatican Media |
Sunt fericit că sunt aici în mijlocul vostru. Îi mulțumesc Monseniorului Terlinden pentru cuvintele sale și pentru că ne-a amintit prioritatea de a vesti evanghelia. Mulțumesc vouă tuturor.
În această răscruce care este Belgia, voi sunteți o Biserică "în mișcare". De fapt, de mult timp încercați să transformați prezența parohiilor din teritoriu, să dați un impuls puternic formării laicilor; mai ales vă străduiți pentru a fi comunitate aproape de oameni, care însoțește persoanele și mărturisește cu gesturi de milostivire.
Inspirându-mă din întrebările voastre, aș vrea să vă propun câteva urme de reflecție în jurul a trei cuvinte: evanghelizare, bucurie, milostivire.
Primul drum de parcurs este evanghelizarea. Schimbările din epoca noastră și criza credinței pe care le experimentăm în Occident ne-au determinat să ne întoarcem la esențial, adică la evanghelie, ca să fie anunțată din nou tuturor vestea bună pe care Isus a adus-o în lume, făcând să strălucească toată frumusețea sa. Criza - orice criză - este un timp care ne este oferit pentru a ne zdruncina, pentru a ne interoga și pentru a schimba. Este o ocazie prețioasă - în limbajul biblic se spune kairós, ocazie specială - așa cum i s-a întâmplat lui Abraham, lui Moise și profeților. De fapt, atunci când experimentăm dezolarea, trebuie să ne întrebăm mereu ce mesaj vrea să ne comunice Domnul. Și ce ne arată criza? Am trecut de la un creștinism aranjat într-un cadru social ospitalier la un creștinism "de minoritate", sau, mai bine zis, de mărturie. Și asta cere curajul unei convertiri ecleziale, pentru a demara acele transformări pastorale care se referă și la cutume, la modele, la limbajele credinței, ca să fie realmente în slujba evanghelizării (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 27).
Și aș vrea să-i spun lui Helmut: și preoților le este cerut acest curaj. A fi preoți care nu se limitează să păstreze sau să gestioneze un patrimoniu din trecut, ci păstori, păstori îndrăgostiți de Cristos și atenți să perceapă întrebările din evanghelie - adesea implicite - în timp ce merg cu poporul sfânt al lui Dumnezeu; și noi mergem un pic în față, un pic la mijloc și un pic în spate. Și atunci când ducem evanghelia - mă gândesc la ceea ce a spus Yaninka -, Domnul deschide inimile noastre la întâlnirea cu acela care este diferit de noi. Este frumos, ba chiar este necesar ca printre tineri să fie vise și spiritualități diferite. Trebuie să fie chiar așa, pentru că atâtea pot să fie parcursurile personale sau comunitare, care ne conduc însă la aceeași destinație, la întâlnirea cu Domnul: în Biserică este spațiu pentru toți - toți, toți! - și nimeni nu trebuie să fie fotocopia altuia. Unitatea în Biserică nu este uniformitate, ci înseamnă a găsi armonia diversităților! Și aș spune și lui Arnaud: procesul sinodal trebuie să fie o întoarcere la evanghelie; nu trebuie să aibă printre priorități vreo reformă "la modă", ci să ne întrebăm: Cum putem face să ajungă evanghelia într-o societate care n-o mai ascultă sau s-a îndepărtat de credință? Să ne întrebăm toți despre asta.
Al doilea drum: bucuria. Nu vorbim aici despre bucuriile legate de ceva momentan, nici nu putem urma modelele evadării și ale distracției consumiste. Este vorba de o bucurie mai mare, care însoțește și susține viața și în momentele întunecate sau dureroase, și acesta este un dar care vine de sus, de la Dumnezeu. Este bucuria inimii trezită de evanghelie: înseamnă a ști că de-a lungul drumului nu suntem singuri și că și în situațiile de sărăcie, de păcat, de suferință, Dumnezeu este aproape, se îngrijește de noi și nu va permite morții să aibă ultimul cuvânt. Dumnezeu este aproape, apropiere. Cu mult înainte de a deveni papă, Joseph Ratzinger a scris că o regulă a discernământului este aceasta: "Unde lipsește bucuria, unde umorul moare, aici nu există nici Duhul Sfânt [...] și viceversa: bucuria este un semn al harului" (Il Dio di Ges? Cristo [Dumnezeul lui Isus Cristos], Brescia, 1978, 129). Este frumos! Și atunci aș vrea să vă spun: ca predicarea voastră, celebrarea voastră, slujirea voastră și apostolatul vostru să lase să transpară bucuria inimii, pentru că asta trezește întrebări și atrage și pe cei care sunt departe. Bucuria inimii: nu acel zâmbet prefăcut, de moment, bucuria inimii. Mulțumesc sorei Agnese și îi spun: bucuria este drumul. Atunci când fidelitatea apare dificilă, trebuie să arătăm - așa cum ai spus tu, Agnese - că ea este un "drum spre fericire". Și, atunci, întrevăzând unde conduce drumul, suntem mai prompți să începem drumul.
Și a treia cale: milostivirea. Evanghelia, acceptată și împărtășită, primită și dăruită, ne conduce la bucurie, pentru că ne face să descoperim că Dumnezeu este Tatăl milostivirii, care se înduioșează pentru noi, care ne ridică din căderile noastre, care nu retrage niciodată iubirea sa față de noi. Să fixăm acest lucru în inimă: Dumnezeu nu retrage niciodată iubirea sa față de noi. "Dar, părinte, chiar și atunci când am comis ceva grav?" Dumnezeu nu retrage niciodată iubirea sa față de tine. Asta, în fața experienței răului, uneori ni se poate părea "nedrept", pentru că noi aplicăm pur și simplu dreptatea pământească ce spune: "Cine greșește trebuie să plătească". Totuși, dreptatea lui Dumnezeu este superioară: cel care a greșit este chemat să repare greșelile sale, dar pentru a se vindeca în inimă are nevoie de iubirea milostivă a lui Dumnezeu. Nu uitați: Dumnezeu iartă tot, Dumnezeu iartă mereu; cu milostivirea sa Dumnezeu ne îndreptățește, adică ne face drepți, pentru că ne dăruiește o inimă nouă, o viață nouă.
De aceea i-aș spune lui Mia: mulțumesc pentru marea lucrare pe care o faceți pentru a transforma furia și durerea în ajutor, apropiere și compasiune. Abuzurile generează suferințe și răni atroce, amenințând și drumul credinței. Și este nevoie de multă milostivire, pentru a nu rămâne cu inima de piatră în fața suferinței victimelor, pentru a le face să simtă apropierea noastră și pentru a oferi tot ajutorul posibil, pentru a învăța de la ele - așa cum ai spus tu - să fim o Biserică ce se face slujitoare a tuturor fără a subjuga pe nimeni. Da, pentru că o rădăcină a violenței constă în abuzul de putere, când folosim rolurile pe care le avem pentru a-i strivi pe ceilalți sau pentru a-i manipula.
Și milostivirea - mă gândesc la slujirea lui Pieter - este un cuvânt-cheie pentru deținuți. Atunci când intru într-o închisoare mă întreb: De ce ei și nu eu? Isus ne arată că Dumnezeu nu stă la distanță de rănile și necurățiile noastre. El știe că toți putem greși, dar nimeni nu este greșit. Nimeni nu este pierdut pentru totdeauna. Este corect, așadar, să urmăm toate parcursurile dreptății pământești și parcursurile umane, psihologice și penale; dar pedeapsa trebuie să fie un medicament, trebuie să ducă la vindecare. Trebuie ajutate persoanele să se ridice, să regăsească drumul lor în viață și în societate. Numai o dată în viața tuturor ne este permis să privim o persoană de sus în jos: pentru a o ajuta să se ridice. Numai așa. Să ne amintim: toți putem greși, dar nimeni nu este greșit, nimeni nu este pierdut pentru totdeauna. Milostivire, mereu, mereu milostivire.
Surorilor și fraților, vă mulțumesc. Și, salutându-vă, aș vrea să amintesc o operă a lui Magritte, pictorul vostru ilustru, care se intitulează "Actul de credință". Reprezintă o ușă închisă din interior, care este însă crăpată în centru. Este deschisă spre cer. Este o breșă, care ne invită să mergem dincolo, să ne îndreptăm privirea înainte și în sus, să nu ne închidem niciodată în noi înșine, niciodată în noi înșine. Aceasta este o imagine pe care v-o las, ca simbol al unei Biserici care nu închide niciodată ușile - vă rog, nu închide niciodată ușile! -, care oferă tuturor o deschidere spre infinit, care știe să privească dincolo. Aceasta este Biserica ce evanghelizează, trăiește bucuria evangheliei, practică milostivirea.
Surorilor și fraților, mergeți împreună, voi și Duhul Sfânt, împreună, și practicați milostivirea, pentru a fi Biserică astfel. Fără Duhul, nu se întâmplă nimic creștin. Ne învață asta Fecioara Maria, Mama noastră. Ea să vă conducă și să vă păzească. Vă binecuvântez pe toți din inimă. Și, vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu