|
Joi, 19 septembrie 2024, a avut loc conferința de presă de prezentare a Notei "Regina Păcii" referitoare la experiența spirituală legată de Medjugorje a Dicasterului pentru Doctrina Credinței. Au intervenit: Eminența Sa Víctor Manuel Fernández, prefect al Dicasterului pentru Doctrina Credinței; Rev. Mons. Armando Matteo, secretar pentru secțiunea doctrinală a aceluiași Dicaster, și dr. Andrea Tornielli, director editorial de la Dicasterul pentru Comunicare. Prezentăm în continuare intervențiile: Intervenția Eminenței Sale cardinal Víctor Manuel Fernández
Aceste cuvinte ale mele, chiar dacă paginile tipărite vor fi distribuite jurnaliștilor pentru folosirea lor, nu constituie un document oficial. Vor include unele explicații care pot ajuta să se perceapă mai bine sensul deciziei luate. Cu privire la unele detalii a ceea ce voi spune au existat deja lungi discuții care ar mai putea continua, și eu dau pur și simplu interpretarea mea a acestor date, împărtășită de atâtea persoane care au studiat problema. Așadar, nu voi repeta ceea ce spune Nota, chiar dacă sper să fie citită cu atenție, pentru că ceea ce voi spune acum completează acea Notă, adăugând unele elemente utile. Cunoaștem părerea negativă a episcopului emerit de Mostar, care s-a exprimat de multe ori și în manieră foarte diferită. El avea dreptul și datoria să facă asta. Dat fiind că nu exista un consens în jurul viziunii sale, episcopatul din fosta Iugoslavie a creat o Comisie de studiu și la sfârșitul lucrărilor, în 1991, a dat așa-numita Declarație de la Zara cu privire la evenimentele de la Medjugorje. Spre deosebire de opinia mai hotărâtă a episcopului de Mostar, Declarația de la Zara spune numai că: "pe baza cercetărilor făcute până aici nu este posibil să se afirme că este vorba de apariții și fenomene supranaturale". Apoi, referindu-se la pelerinii numeroși, propune ca "la Medjugorje și cu Medjugorje să se poată promova o devoțiune sănătoasă față de Sfânta Fecioară Maria, în armonie cu învățătura Bisericii". Acest raport nu a produs efectele la care se aștepta, motiv pentru care Papa Benedict al XVI-lea a decis să creeze o Comisie Internațională, străină de problemele interne ale Bisericii din Iugoslavia. Să vedem concluziile acestei Comisii Internaționale a Sfântului Scaun, numită "Comisia Ruini". Cu privire la fazele inițiale ale fenomenului "Medjugorje", Comisia consideră că "în primele șapte apariții, între 24 iunie și 3 iulie 1981, tinerii, sănătoși psihic, n-au fost influențați de nimeni și au atestat în comun că au văzut-o pe Sfânta Fecioară Maria care le încredința mesaje de convertire și pocăință. Adică, devoțiunea apărută la Medjugorje are o origine supranaturală, este autentică. Și acestea sunt rezultatele votării cu privire la primele șapte presupuse apariții:
Cu privire la supranaturalitatea aparițiilor succesive, raportul spune că în faza succesivă se poate gândi la o influență externă din partea diferiților subiecți și aparițiile devin aproape "programate". Cu toate că numai doi membri au exprimat un Constat de non supernaturalitate pentru aceste apariții succesive, 12 membri au votat, în schimb, cu Nondum decernendum: adică nu se simt în stare să emită o judecată definitivă. Cu privire la roadele fenomenului, acestea sunt rezultatele:
Așa cum știți, în lume există mii de grupuri legate de Medjugorje. Într-un mic procent (5 sau 6 dieceze) au existat probleme importante, și asta împiedică să se vorbească de efecte numai pozitive. Din acest motiv unii membri vorbesc de roade mixte. Apoi opinia este mai mult favorabilă numirii unei autorități dependente de Sfântul Scaun și înființării unui sanctuar pontifical. Atitudinea Suveranilor Pontifi: Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea La 6 iulie 1995, a fost prevestită o vizită a lui Ioan Paul al II-lea la Medjugorje, în timpul călătoriei apostolice la Sarajevo. Papa, în câteva scrisori private, s-a exprimat de fapt în mod pozitiv cu privire la Medjugorje și a manifestat dorința de a vizita acel loc. Informat despre asta, Mons. Periæ, episcop de Mostar, a cerut fostei Congregații pentru Doctrina Credinței să evite această vizită. Două scrisori ale Sfântului Papă Ioan Paul al II-lea sunt de importanță specială, din care prezint câteva pasaje: "(...) Mulțumesc, Sofia, pentru ceea ce mă informezi despre Medjugorje. Și eu vizitez în fiecare zi acest loc când mă rog: mă unesc cu toți cei care se roagă acolo și primesc de acolo o chemare la rugăciune" (Scrisoare din 8 decembrie 1992 către Marek și Zofia Skmarnichidi, în Emmanuel Maillard, Pruncul ascuns din Medjugorje, Shalom, 2012); "(...) Din păcate n-am fost niciodată la Medjugorje, chiar dacă privirea mea este îndreptată spre acel loc. Spuneți asta soției dumneavoastră. Privesc spre acea parte și mi se pare că tot ceea ce se întâmplă teribil în Balcani nu se poate înțelege fără Medjugorje" (Scrisoare din 6 decembrie 1993 către domnul Marek, Ib.). Conform diferiților martori, care repetă și ceea ce este spus în aceste scrisori, sfântul papă a exprimat de multe ori dorința sa intensă de a vizita Medjugorje. Papa Benedict al XVI-lea Avem o gândire clară a fostului cardinal Ratzinger tocmai cu privire la Medjugorje, care este din 1985. Spunea fostul prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței: "Unul dintre criteriile noastre este să separăm aspectul "supranaturalității" adevărate sau presupuse a apariției de acela al roadelor sale spirituale. Pelerinajele creștinătății antice se îndreptau spre locuri cu privire la care spiritul nostru critic de moderni ar fi uneori perplex cât privește «adevărul științific» al tradiției care este legată de ele. Asta nu elimină că acele pelerinaje erau rodnice, benefice, importante pentru viața poporului creștin. Problema nu este atât aceea a hipercriticității moderne (care ajunge apoi, între altele, într-o formă de nouă credulitate), ci este aceea a evaluării vitalității și ortodoxiei vieții religioase care se dezvoltă în jurul acestor locuri". Vedeți, în acest text, cardinalul Ratzinger folosește expresia: "în jurul". În Normele publicate recent se spune: "în mijlocul", dar în definitiv se afirmă același lucru: dincolo de originea supranaturală a aparițiilor sau non-supranaturală, ce se întâmplă de fapt "în jurul" sau "în mijlocul" lui Medjugorje? Există o viață spirituală, credință, convertire, roade pozitive? Se vede că Dumnezeu face lucruri bune? Nu spune că face asta "din cauza" nici "prin" apariții, asupra originii cărora nu exprimă o judecată. Acel criteriu al fostului cardinal Ratzinger este același al Papei Francisc și este cel care se aplică în această Notă. Papa Francisc Viziunea Papei Francisc este foarte explicită în cuvintele rostite în zborul de întoarcere de la Fatima în 2017: "Medjugorje: a fost făcută o comisie prezidată de cardinalul Ruini. A făcut-o Papa Benedict al XVI-lea. Eu, la sfârșitul anului 2013 sau la începutul anului 2014, am primit rezultatul de la cardinalul Ruini. O comisie compusă din buni teologi, episcopi și cardinali. Buni, buni, buni. Raportul Ruini este foarte, foarte bun. Apoi, existau unele îndoieli în Congregația pentru Doctrina Credinței și dicasterul a considerat oportun să trimită la fiecare dintre membrii [...] chiar și lucrurile care păreau contrare raportului Ruini. Eu am primit notificarea: îmi amintesc că era într-o sâmbătă seara, târziu. Nu mi s-a părut corect: era ca și cum s-ar scoate "la licitație" - scuzați cuvântul - raportul Ruini, care era foarte bine făcut. [...] Miezul adevărat al raportului Ruini: faptul spiritual, faptul pastoral, oameni care merg acolo și se convertesc, oameni care-l întâlnesc pe Dumnezeu, care își schimbă viața... Pentru aceasta nu există o baghetă magică, și acest fapt spiritual-pastoral nu se poate nega" (Conferință de presă a Sfântului Părinte în timpul zborului de întoarcere de la Fatima, 13 mai 2017). În acea conferință de presă, Papa Francisc a spus și că a hotărât să numească un trimis special pentru a vedea lucruri la fața locului, pentru a putea spune după aceea un cuvânt în această privință. Atunci când Excelența Sa Mons. Henryk Hoser a fost numit Trimis Special al Sfântului Scaun "pentru a examina" situația la Medjugorje, se știe că concluziile examinării sale, după ce a trăit o perioadă la Medjugorje, au fost foarte pozitive, în linia raportului Ruini. După ani, actualul vizitator apostolic, Excelența Sa Mons. Aldo Cavalli, chiar dacă preferă să nu dea o părere cu privire la supranaturalitatea mesajelor, a avut și el o privire foarte favorabilă, reieșită din experiența sa maturată la fața locului. De fapt, în urmă cu câteva zile am vorbit îndelung cu el și mi-a relatat viața sa zilnică la Medjugorje, care conform lui este o oază de pace și de credință unde Dumnezeu, prin Regina Păcii, face mult bine. Apoi sunt nenumăratele roade pozitive răspândite în toată lumea, pe care Papa Francisc le cunoaște bine. La 14 ianuarie 2019, a fost publicată o dispoziție a Sfântului Părinte, conform căreia "este posibil să se organizeze pelerinaje la Medjugorje, având grijă mereu să se evite să fie interpretate ca autentificare a evenimentelor". Pe această urmă, actualul nihil obstat Din ceea ce am avut ocazia de a vedea până acum, ceea ce se evidențiază în pontifi este o atitudine de mare respect în fața unei devoțiuni atât de răspândite în poporul lui Dumnezeu, care se traduce într-o analiză mai degrabă a fenomenului spiritual pozitiv care se întâmplă în inima poporului decât într-o concluzie cu privire la originea supranaturală sau non-supranaturală a fenomenului. Asta se exprimă în nihil obstat prevăzut de noile Norme ale Dicasterului. Se analizează fenomenul pe care astăzi îl putem constata și se ajunge la o concluzie pastorală. Cu privire la un eveniment spiritual, credincioșii, prin nihil obstat, "sunt autorizați să-i dea în formă prudentă adeziunea lor" (Norme, art. 22 § 1; cf. Benedict al XVI-lea, Verbum Domini, nr. 14). Această determinare indică faptul că credincioșii pot primi un stimulent pozitiv pentru viața lor creștină prin intermediul acestei propuneri spirituale și se autorizează și cultul public, pentru că, în orice mod în mijlocul ei (nu din cauza presupuselor fenomene supranaturale), au existat multe roade pozitive și nu se observă pericolul că s-ar fi răspândit pe larg în poporul lui Dumnezeu efecte negative sau riscante. Chiar dacă decretul este dat de episcopul local, într-un caz de răspândire mondială așa de mare, dicasterul este implicat într-o manieră cu totul specială. De fapt, dincolo de pelerinajele la Medjugorje, devoțiunea către Născătoarea de Dumnezeu, Regina Păcii, este răspândită în toată lumea. În multe națiuni au apărut foarte multe grupuri de rugăciune și devoțiune mariană, inspirate din experiența spirituală de la Medjugorje. S-au născut și opere de caritate legate de diferite comunități și asociații, îndeosebi de cele care se ocupă de orfani, dependenți de droguri, alcoolici, neputincioși și tineri cu diferite problematici. Toate acestea nu sunt numai o spiritualitate de grupuri ecleziale, ci au devenit un fenomen popular care nu ține cont atât de mesaje sau de discuțiile cu privire la originea supranaturală. Ceea ce atrage este Regina Păcii și prezența imaginii sale care se află în cele mai diferite locuri. În atâtea sate mici, la țară, peste tot se află o troiță cu imaginea Reginei Păcii. Trebuie să mărturisesc că atunci când eu eram paroh în Argentina, le-am propus credincioșilor din diferite cartiere să construiască troițe cu imaginea Sfintei Fecioare Maria, iar prima imagine pe care mi-au propus-o a fost cea a Reginei Păcii. Mesajele Împreună cu roadele care au fost menționate în Notă, fără a ne referi la originea supranaturală, Dicasterul a trebuit să analizeze mesajele, pentru că aceasta este o misiune directă a Dicasterului. Cea mai mare parte dintre mesaje are un conținut frumos care poate să stimuleze pe credincioși la convertire, să crească în întâlnirea cu Cristos, să fie constructori ai păcii în lume. Adică, repropune, cu alte cuvinte mai apropiate de limbajul simplu al popoarelor noastre, încurajările și îndemnurile care provin din evanghelie. Există și alte puține mesaje care pot conține fraze imprecise dintr-un punct de vedere academic, fraze nu chiar din Sfântul Toma de Aquino. De exemplu, a fost criticat un mesaj unde se spune că răposații simt bucurie când se oferă Liturghia pentru ei. Este vorba de un limbaj popular, poetic, existențial, nu propriu-zis teologic. Dar dacă privește cineva cu o lupă, ajunge să spună că asta înseamnă că nu există niciun condamnat sau că nu se poate vorbi de bucurie dacă răposații sunt în purgator. Dar este un alt limbaj care până la urmă transmite o convingere foarte catolică: faptul că este frumos și bine să ne rugăm pentru răposații noștri, și că acest act de caritate valorează mai mult decât tristețea noastră pentru moartea lor. Pe de altă parte, trebuie amintit că, atunci când există experiențe spirituale de tip diferit, nu există o afirmație, Sfânta Fecioară Maria nu spune: "repetă sau scrie cuvânt cu cuvânt ceea ce îți spun". Persoana percepe un conținut și face efortul de a și-l aminti și de a-l exprima cât mai bine posibil, și se poate întâmpla să nu găsească cele mai potrivite cuvinte pentru a face asta. Așadar, asta înseamnă că aceste mesaje nu trebuie citite ca și cum ar fi un text magisterial, un text de teologie academică sau de catehism. Trebuie perceput miezul, gândirea profundă care se află în spatele imperfecțiunii cuvintelor. Mai mult, Nota amintește un principiu decisiv: atunci când se recunoaște acțiunea Duhului Sfânt în mijlocul unei experiențe spirituale, nu înseamnă că tot ceea ce aparține acelei experiențe este scutit de orice imprecizie, imperfecțiune sau posibilă confuzie. Trebuie amintit din nou că aceste fenomene "uneori apar legate de experiențe umane confuze, de expresii imprecise din punct de vedere teologic sau de interese care nu sunt complet legitime" (Norme, nr. 14). Așadar, asta nu exclude posibilitatea "vreunei erori de ordin natural care nu este datorată unei intenții rele, ci percepției subiective a fenomenului" (art. 15,2o). După studiul Comisiei Conferinței Episcopale Iugoslave, episcopul secretar al Comisiei recunoștea că, deși unele mesaje puteau să fie eronate, confuze sau fără semnificație, "cea mai mare parte dintre aceste mesaje pune în practică învățătura evangheliei și a Bisericii [...] și ca atare sunt fundamentul reînnoirii sale și al prosperității atâtor credincioși". Cineva va mai putea contesta această alegere de a da un nihil obstat general textelor publicate, spunând că, există alte texte foarte clare din punct de vedere doctrinal pe care credincioșii le pot citi, aceste mesaje, care apar uneori mai puțin precise, ar fi mai bine să fie interzise. Dar dacă facem așa, n-ar rămâne mult de citit nici printre autorii spirituali. Sau ar rămâne numai un soi de texte foarte precise cu respectiva sărăcire a bogăției spirituale ample a Bisericii. De exemplu, ar trebui interzise texte ale învățătorilor Bisericii precum Sfânta Ecaterina de Siena, Sfânta Tereza de Lisieux sau chiar Sfântul Ioan al Crucii. Să dăm un exemplu. În poemul Flacără de iubire vie, sfântul învățător Ioan al Crucii spune - urmăriți raționamentul -: "centrul și adâncul sufletului meu este cea mai pură și intimă substanță a sa" (4, 3). Dar vorbește și despre "centrul infinit al substanței sufletului" (2,8). Aici lucrurile se complică, pentru că: în ce sens substanța sufletului ar fi infinită? Dar și mai problematic este faptul că se afirmă că acest "centru al sufletului este Dumnezeu" (1,12). Dacă nu se interpretează în mod adecvat, aceste texte ale sfântului învățător fac să se creadă că substanța sufletului este Dumnezeu însuși. Vi se pare un limbaj precis, care n-ar putea produce confuzii? În cazul Sfintei Tereza cea Mică, și ea învățător al Bisericii, vedem de exemplu această frază: "Simt mereu aceeași încredere îndrăzneață de a deveni o mare sfântă, pentru că nu mă încred în meritele mele, dat fiind că nu am niciunul, ci sper în Cel care este Virtutea, Sfințenia însăși: el singur este cel care, mulțumindu-se cu slabele mele eforturi, mă va ridica până la el și, acoperindu-mă cu meritele sale infinite, mă va face sfântă" (Ms A, 32ro: 124). În schimb, priviți ce învață Conciliul din Trento: "Dacă ar afirma cineva că drepții nu trebuie să aștepte răsplata veșnică din partea lui Dumnezeu [...] ca răsplată pentru faptele bune [...] să fie anatema" (Conciliul din Trento, Can. despre justificare, 26). "Dacă spune cineva că faptele bune ale omului justificat în acest mod sunt daruri ale lui Dumnezeu, care nu sunt și merite bune ale omului justificat... să fie anatema" (Can. 32). Când Sfânta Tereza cea Mică a fost propusă ca învățător al Bisericii, unii erau contrari, pentru că spuneau că era luterană tocmai din cauza acestor texte ale sale. De fapt, n-au lipsit fanaticii care au propus să se interzică credincioșilor să citească acești autori, ca în timpul în care se interzicea și citirea Bibliei, pentru că ducea la confuzii. Și atât Sfântul Ioan al Crucii, cât și Sfânta Tereza cea Mică au avut o lungă formare în convent, spre deosebire de acei tineri din Medjugorje. Și limbajul marilor mistici vrea să transmită inimilor dorința de Dumnezeu, voința de a se încrede pe deplin în el, capacitatea de a se uita pe ei înșiși în fața gloriei infinite a lui Dumnezeu, și reușesc să atragă atâtea persoane pe drumul de maturizare spirituală. Limbajul lor, acela mai simbolic și sintetic, tinde spre asta, și de atâtea ori este mult mai eficace pentru acest scop decât Summa Theologica. În experiența spirituală a presupușilor vizionari de la Medjugorje, fie că are sau nu o origine supranaturală directă, putem gândi înainte de toate că există o trăire internă care încearcă să se traducă în cuvinte și că ei fac asta cu puținele elemente pe care le-au putut primi în cateheză. Întrebarea este mai degrabă aceasta: La ce ne stimulează aceste texte? Cu limbajul lor simplu și existențial, atrag multe persoane care scot din ele un stimulent pentru viața lor. Așadar, atunci când spun că morții se bucură atunci când oferim Liturghia pentru ei, ne cheamă la un gest de milostivire față de răposați și să avem o încredere profundă în valoarea jertfei Liturghiei, și aceste lucruri sunt profund catolice, într-o lume care nu crede în nimic, chiar dacă un teolog cu lupa ar putea să spună pe bună dreptate că sunt cuvinte mai puțin precise sau chiar erori doctrinale. Noi acum primim aceste mesaje, cele publicate în volumul citat în Notă, nu ca revelații private, pentru că nu avem certitudinea că sunt mesaje ale Sfintei Fecioare Maria, ci le primim numai ca texte edificatoare care pot stimula o adevărată și frumoasă experiență spirituală. Dar cu privire la acest punct Nota insistă asupra unui alt principiu: mesajele trebuie primite și evaluate în ansamblul lor. Tocmai în această viziune de ansamblu textele mai puțin clare devin luminoase și complete. Mai mult decât detaliile, ceea ce contează sunt mai ales marile îndemnuri care apar cu insistență în ansamblul mesajelor. Acest lucru este valabil fie pentru textele marilor învățători, ca Sfântul Ioan al Crucii și Sfânta Tereza cea Mică, fie pentru aceste simple texte de la Medjugorje. Așadar, ce putem sublinia ca aspecte centrale și specifice ale acestei experiențe de la Medjugorje? În primul rând, propunerea de pace, care se traduce într-o figură simbolică a Reginei Păcii: "Dragi fii, am venit la voi și m-am prezentat ca Regina Păcii, pentru că mă trimite Fiul meu. Doresc, dragi fii, să vă ajut. Să vă ajut ca să vină pacea" (10.08.2012). "Iubiți-vă unii pe alții. Fiți frați între voi și evitați orice ceartă" (25.12.1981). "Dragi fii, și astăzi vreau să vă invit la iertare. Iertați, fiii mei! Iertați pe ceilalți, iertați-vă pe voi înșivă" (13.03.2010). Această caritate, care ne permite să ducem pacea în lume, implică și să-i iubim pe cei care nu sunt catolici. Acesta este un punct care se înțelege mai bine în contextul ecumenic și interreligios din Bosnia-Herțegovina, marcat de un război teribil cu puternice componente religioase: "Pe pământ voi sunteți divizați, dar toți sunteți fii ai mei. Musulmani, ortodocși, catolici, toți sunteți egali în fața Fiului meu și în fața mea. Toți sunteți fii ai mei. Asta nu înseamnă că toate religiile sunt egale în fața lui Dumnezeu, ci oamenii da. Însă nu este suficient a aparține Bisericii Catolice pentru a fi mântuiți: trebuie respectată voința lui Dumnezeu [...]. Celui cărui i s-a dat puțin, i se va cere puțin" (20.05.1982). "Voi nu sunteți adevărați creștini dacă nu-i respectați pe frații voștri care aparțin celorlalte religii" (21.02.1983). Cum să nu amintească o pace între religii în contextul unui război marcat puternic de diferitele identități religioase? Apoi în mesaje apare o invitație constantă de a abandona un stil de viață lumesc cu referințe frecvente la convertire, și asta apare ca tema centrală: "Dragi fii! Astăzi vă invit la convertire. Acesta este mesajul cel mai important pe care vi l-am dat aici" (25.02.1996). "Inima mea arde de iubire pentru voi. Singurul cuvânt pe care doresc să-l spun lumii este acesta: convertire, convertire. Faceți-l cunoscut tuturor fiilor mei. Cer numai convertire" (25.04.1983). În același timp, reiese un îndemn insistent de a nu subevalua gravitatea răului și a păcatului, ci de a lua foarte în serios chemarea lui Dumnezeu de a lupta împotriva răului și împotriva influenței Satanei, fără a se înspăimânta de încercări. "Voi ați permis, fără să vă dați seama, ca [Satana] să biruiască asupra voastră, ca să vă domine. [...] Nu cedați, fiii mei! Ștergeți de pe fața mea lacrimile pe care le vărs observând ceea ce faceți. Priviți în jurul vostru! Găsiți timpul pentru a vă apropia de Dumnezeu în Biserică. Veniți în casa Tatălui vostru. Găsiți timpul pentru a vă reuni în familie și a implora harul de la Dumnezeu. Amintiți-vă de morții voștri, dați-le bucurie cu celebrarea Liturghiei. Nu priviți cu dispreț pe săracul care vă imploră pentru o coajă de pâine. Nu-l alungați de la masa voastră plină. Ajutați-l! Și Dumnezeu vă va ajuta pe voi. [...] Voi, fiii mei, ați uitat toate acestea. În aceasta a contribuit și satana. Nu cedați!" (28.01.1987). Sfânta Fecioară Maria vorbește despre o oportunitate ca să se termine războiul, dar asta cere cooperarea creștinilor cu darul propriei existențe. Asta implică o chemare puternică la responsabilitate: "Voi vorbiți, dar nu trăiți: pentru aceea, fiilor, acest război durează așa de îndelung. Vă invit să vă deschideți lui Dumnezeu și să trăiți cu Dumnezeu în inima voastră" (25.10.1993). În acest context găsim o invitație constantă la rugăciune în diferitele sale forme, dar alături de rugăciune trebuie să fie iubirea fraternă, centru al evangheliei: "Acesta este unicul adevăr și este acela pe care Fiul meu vi l-a lăsat. Nu trebuie să-l examinați mult: vă este cerut să iubiți și să dați" (02.01.2015). Apoi sunt invitațiile insistente la mărturia personală: "Fiii mei, vă este dat marele har de a fi martori ai iubirii lui Dumnezeu. Nu luați în mod ușuratic responsabilitatea dată vouă" (02.11.2012). "Apostoli ai iubirii mele, fiii mei, voi sunteți ca niște raze de soare care, cu căldura iubirii Fiului meu, încălzind pe toți în jurul lor. Fiii mei, în lume este nevoie de apostoli de iubire" (02.10.2018). Aspecte de luat în considerare cu grijă Am spus anterior că în aceste experiențe spirituale există de obicei un amestec între ceea ce ar putea să vină de la Dumnezeu și alte lucruri care pot veni din dorințele, din istoriile trăite, din formarea primită, din cultura presupușilor vizionari. Reflectând bine, dacă toate acestea se întâmplă și în Biblie, unde trebuie să se discearnă între ceea ce este o învățătură divină și ceea ce este cultură sau slăbiciune umană, cu atât mai mult se întâmplă în aceste experiențe spirituale. Așadar, întrebarea este: Care ar fi punctele slabe în aceste mesaje de la Medjugorje? Pentru unii este problematică frecvența mesajelor, care în realitate nu adaugă nimic și care uneori insistă prea mult pe necesitatea de a asculta aceste mesaje: "Ascultați mesajele mele", "primiți mesajele mele", "trăiți mesajele mele". Uneori, chiar Fecioara vorbește despre planurile sale de mântuire și insistă ca să fie primite, ca și cum ar avea planuri diferite de cele ale lui Dumnezeu. În acest sens, apare pericolul de a crea o dependență excesivă față de apariții și de mesaje. Mă impresionează faptul că diferite mesaje de la Medjugorje avertizează să nu se cadă tocmai în acest risc: "Nu mergeți în căutarea de lucruri extraordinare, ci mai degrabă luați evanghelia, citiți-o și totul vă va fi clar" (12.11.1982). "De ce puneți atâtea întrebări? Orice răspuns este în evanghelie" (19.09.1981). "Nu credeți glasurilor mincinoase care vă vorbesc despre lucruri false, despre o lumină falsă. Voi, fiii mei, întoarceți-vă la Scriptură!" (02.02.2018). "Fiii mei, citiți cartea Evangheliilor: este mereu ceva nou, este ceea ce vă leagă de Fiul meu, care s-a născut pentru a aduce cuvinte de viață tuturor fiilor mei" (02.11.2019). "Voi căutați semnele și mesajele și nu vedeți că Dumnezeu vă invită cu răsăritul soarelui dimineața, ca voi să vă convertiți și să vă întoarceți pe drumul adevărului și al mântuirii" (25.09.1998). "Ca ogoarele de grâu să vă vorbească despre milostivirea lui Dumnezeu față de orice creatură" (25.08.1999). "Dumnezeu vrea să vă mântuiască și vă trimite mesaje prin oameni, prin natură și prin multe alte lucruri care vă pot ajuta să înțelegeți că trebuie să schimbați direcția vieții voastre" (25.03.1990). "Eu vă sunt mai aproape în timpul Liturghiei decât în timpul apariției. Mulți pelerini ar vrea să fie prezenți în cămăruța aparițiilor și de aceea se îngrămădesc în jurul casei parohiale. Atunci când se vor împinge în fața tabernacolului, așa cum fac acum în fața casei parohiale, vor înțelege tot, vor înțelege prezența lui Isus, pentru că a primi Împărtășania este mai mult decât a fi vizionar" (12.11.1986). "Voi îmi cereți semnul ca să se creadă în prezența mea. Semnul va veni. Dar voi nu veți avea nevoie de asta: voi înșivă trebuie să fiți un semn pentru ceilalți" (08.02.1982). "Dragi fii, eu vă vorbesc ca Mamă: cu cuvinte simple [...]. În schimb, Fiul meu, care vine din prezentul veșnic, el vă vorbește cu cuvinte de viață și seamănă iubire în inimile deschise" (02.10.2017). Aceste mesaje sunt foarte clare și de ținut în considerație specială. Astfel pare că, în ansamblul mesajelor, se amestecă invitații prețioase care au parfumul evangheliei cu dorințele comprehensibile ale presupușilor vizionari care speră ca aceste apeluri să fie ascultate, așa încât lumea să-l asculte pe Cristos și să se schimbe. Iată pentru ce, în același moment în care apare insistența strivitoare în ascultarea mesajelor, pare că Mama din cer și-a făcut drum spunând: nu vă opriți asupra acestor mesaje, citiți evanghelia, nu vă concentrați atât asupra acestor lucruri extraordinare, căutați-l pe Cristos care este unicul Mântuitor. Prin urmare, problema care se pune eventual este rezolvată în cadrul ansamblului însuși de mesaje. Așadar, acest lucru nu este problematic, pentru că ceea ce spun mesajele este evanghelia însăși exprimată în cuvinte existențiale, actuale, simple. Când Sfânta Fecioară Maria cere să fie ascultată, este invitația sa de a căuta iubirea lui Dumnezeu și a lui Isus Cristos, care trebuie să fie pusă în practică. Acest lucru este evidențiat foarte clar în unele mesaje: "Iată, pentru aceasta eu sunt cu voi, pentru a vă învăța și a vă apropia de Iubirea lui Dumnezeu" (25.05.1999). "Nu șovăiți în credință și nu întrebați despre motiv, crezând că sunteți singuri și abandonați, ci deschideți inimile voastre, rugați-vă și credeți cu fermitate și atunci inima voastră va simți apropierea lui Dumnezeu, și că Dumnezeu nu vă abandonează niciodată și că este alături de voi în fiecare moment" (25.12.2019). "Rugați-vă, și prin rugăciune întâlniți-vă cu Fiul meu, pentru ca el să vă dea forța, pentru ca el să vă dea harul" (23.06.2017). "Eu nu dispun direct de harurile divine" (31.08.1982). "Trăind mesajele mele, doresc să vă conduc la Fiul meu. În toți acești ani în care sunt împreună cu voi, degetul meu este îndreptat spre Fiul meu, spre Isus" (28.12.2012). "Vă invit, dragi fii, pentru ca viața voastră să fie unită cu el. Isus este Regele Păcii și numai el vă poate da pacea pe care voi o căutați. Eu sunt cu voi și vă prezint la Isus" (25.12.1995). "În mâinile mele îl am pe micul Isus, Regele păcii" (25.12.2002). "Cu mare bucurie vi-l aduc pe Regele Păcii, pentru ca el să vă binecuvântez cu binecuvântarea sa" (25.12.2007). "Doresc să vă apropii tot mai mult de Isus și de inima sa rănită ca să fiți capabili să înțelegeți iubirea fără măsură pe care și-a dat-o pentru fiecare dintre voi. Pentru aceasta, dragi fii, rugați-vă pentru ca din inimile voastre să izvorască un izvor de iubire asupra fiecărui om și asupra celor care vă urăsc și vă disprețuiesc; astfel, cu iubirea lui Isus, veți fi capabili să învingeți orice mizerie în acea lume dureroasă care este fără speranță pentru cei care nu-l cunosc pe Isus" (25.11.1991). Prin urmare, ceea ce contează este să fim atenți la ceea ce ansamblul manifestărilor de la Medjugorje ne amintește cu privire la învățăturile evangheliei, și în orice caz să ne concentrăm privirea nu asupra detaliilor. Însă această insistență în ascultarea mesajelor devine problematică în unele mesaje în care Fecioara dă porunci cu privire la date, locuri, aspecte practice, ia decizii cu privire la probleme obișnuite care ar trebui să se discearnă în comunitate. Este modelul de "Sfânta Fecioară Maria factor poștal" pe care Papa Francisc îl refuză. De exemplu, atunci când spune la ce oră trebuie să fie celebrată Liturghia, sau ce trebuie să se facă în Adventul următor, sau când Biserica trebuie să sărbătorească amintirea nașterii sale. Amintim următorul mesaj care face parte din această categorie: "La 5 august să se celebreze al doilea mileniu al nașterii mele. [...] Vă cer să vă pregătiți intens pentru asta cu trei zile. [...] În aceste zile să nu munciți" (01.08.1984). Chiar dacă mesaje de acest tip nu sunt frecvente în această experiență de la Medjugorje și unele n-au fost nici măcar publicate, găsim unele care se explică numai pornind de la dorințele personale ale presupușilor vizionari. Este rațional ca, folosindu-se de prudență și de bunul-simț, credincioșii să nu ia în serios sau să nu dea dreptate acestor detalii. Trebuie să se amintească mereu că în experiențele spirituale de acest tip, împreună cu elementele pozitive și edificatoare, există altele mai puțin importante. Păreri negative. Umbre asupra lui Medjugorje Ceea ce tocmai v-am amintit este unul dintre argumentele utilizate de cei care au spus că fenomenul de la Medjugorje este fals și chiar dăunător pentru credincioși. Față de aceste păreri negative, fosta Congregație pentru Doctrina Credinței, la începuturile pontificatului Papei Francisc, s-a manifestat foarte contrară raportului Ruini, bazându-se mai ales pe părerea a două persoane care concludeau studiul lor orientându-se chiar spre o origine demoniacă a fenomenului Medjugorje. Printre comentariile care susțin o părere negativă despre Medjugorje, amintim câteva. Unii indicau că viața tinerilor nu era exemplară. Și spuneau asta relatând unele detalii ca de exemplu faptul că în perioada anterioară primei apariții una dintre tinere fuma, insinuând îndoiala că a furat țigările de la tatăl ei. Se sublinia și faptul că tinerii au recunoscut că au mințit de două ori, o dată pentru a nu face cunoscut un mesaj care se considera privat și altă dată sub presiunea părintelui Vlasic. Ei au recunoscut că aceea a fost singura dată în care părintele Vlasic a reușit să pună presiune asupra vreunuia dintre tineri împotriva voinței lor. Unii subliniază lipsa virtuților eroice: dar nu este spus că persoanele care primesc daruri carismatice sau mesaje trebuie să exercite virtuțile în grad eroic. Acest lucru este cerut pentru o beatificare, și atunci când se procedează la beatificarea cuiva există un criteriu foarte important: beatificarea nu implică recunoașterea ca autentice presupusele fenomene supranaturale trăite de acea persoană. Ambele aceste lucruri trebuie separate. Și în cazul în care ar exista declararea originii supranaturale, asta nu oferă nicio siguranță cu privire la sfințenia persoanelor. Sunt două lucruri diferite, pentru că, așa cum explică Nota: "atunci când se recunoaște o acțiune a Duhului pentru binele poporului lui Dumnezeu «în mijlocul» unei experiențe spirituale de la originile sale până astăzi, darurile carismatice (gratiae gratis datae) - care pot să fie legate de ea - nu cer în mod necesar perfecțiunea morală a persoanelor implicate pentru a putea acționa" (Nota, nr. 1). Faptul este că dacă o persoană are o carismă, de exemplu o carismă de vindecare, atunci când cade în păcat nu pierde acea carismă și continuă să îngrijească. Este sigur că în unele cazuri, din prudență, Biserica ar putea să interzică exercitarea unei carisme, pentru că există un risc grav de scandal sau de o folosire neadecvată a carismei. O altă critică a fost că niciunul dintre vizionari n-a devenit preot sau soră: dar aceste experiențe nu trebuie să fie legate în mod necesar de viața călugărească. A fost criticat și faptul că uneori Fecioara anunță aparițiile. Este adevărat că evenimentele inițiale erau neașteptate, în timp ce în continuare erau previzibile. Totuși, în alte apariții, ca la Fatima, existau și indicații ale locului sau ale orei unei apariții. S-a spus și că există mesaje contradictorii sau neortodoxe, despre care am vorbit deja, dar unii s-au oprit pentru a denunța un sincretism religios, pentru că Sfânta Fecioară Maria ar fi spus că toate religiile sunt egale. Totuși, mesajele cu privire la acest punct, care au o semnificație foarte prețioasă în contextul războiului din Bosnia-Herțegovina, nu afirmă asta. Dimpotrivă, spun tocmai asta: "Asta nu înseamnă că toate religiile sunt egale în fața lui Dumnezeu, dar oamenii da" (20.05.1982). Un alt punct este că la începuturile acestor fenomene au existat preoți care nu erau exemplari, ba chiar mari păcătoși, apropiați de presupușii vizionari. Părintele Vlasic, care era un mare propagandist al lui Medjugorje, a fost demis din starea clericală. Era un om cu multe probleme și dezorientări, dar trebuie clarificat că lipsurile sale morale și sexuale nu-i implicau pe presupușii vizionari, ci alte persoane externe, mai ales în Italia. Nu era vorba mai precis de un director spiritual, și de fapt o altă critică este că acești tineri nu aveau nici n-au avut o adevărată direcțiune spirituală care să-i poată lumina și călăuzi. Acest părinte Vlasic a fost provizoriu în funcție în parohia din Medjugorje pentru puțin timp, după părintele Jozo. Dar în timpul primelor apariții era părintele Jozo. Vlasic era foarte activ pentru a răspândi Medjugorje și din 1986 s-a transferat în mod stabil în Italia. El îi căuta pe tineri, dar nu era la fel de adevărat că ei erau alipiți de el. În realitate, primele apariții au loc atunci când nu era niciun preot în sat și au continuat cu același stil atunci când ei nu mai erau, dar este adevărat și că franciscanii îi protejau pe tineri de persecuția guvernului comunist; doi franciscani au fost demiși, dar după aceea reabilitați de Signatura Apostolică, de mai multe ori au fost puși în închisoare de regimul comunist. Situația acestor franciscani are aspecte foarte diferite și complexe. Unii au făcut și un mea culpa, pentru că i-au lăsat un pic singuri pe acești tineri într-o situație care îi depășea. Punctul cel mai întunecat și trist este în schimb conflictul lung între franciscanii rebeli (inclusiv cei care lucrau în Medjugorje) și episcopi. Însă acest lucru merge mult dincolo de Medjugorje, începe cu mult înainte și nu s-a întâmplat din cauza lui Medjugorje, ci pentru alte motive istorice care aruncă umbre și asupra muncii lor la Medjugorje. Acest conflict continuă astăzi cu unii franciscani rebeli, dar aceștia nu sunt deloc legați de Medjugorje. Cei care ajută la Medjugorje împreună cu vizitatorul sunt departe de acele atitudini. Acest lucru mi-a fost confirmat fie de episcopul de Mostar, fie de nunțiul apostolic, fie și de vizitator. Adică este vorba de apă care a trecut. Cu privire la acele prime timpuri din Medjugorje, Comisia Ruini a investigat și a concluzionat că "tinerii, psihic sănătoși, n-au fost influențați de nimeni și au atestat de comun acord că o văd pe Sfânta Fecioară Maria". Pe de altă parte, unii repetă comentarii care au apărut în social fără nicio confirmare. Despre una dintre vizionare se spunea că a cumpărat un întreg edificiu foarte scump, dar realitatea era că a cumpărat numai apartamentul unde trăia. Și așa se repetă atâția "ar avea", "ar fi". Oricum, chiar dacă ar exista o adevărată acțiune divină în aceste presupuse apariții, vizionarii nu devin impecabili. Puteau și pot să păcătuiască. Așadar, se pune întrebarea: Ar putea păcătui în viitor? Desigur că da. Și toate acestea nu vor face în așa fel încât lucrurile bune de la Medjugorje să devină rele sau demoniace, iar Regina Păcii va continua să facă bine. Cu siguranță, dacă ar exista un scandal, un fapt public care poate să-i dezorienteze pe credincioși, va fi nevoie de o intervenție fie a vizitatorului apostolic, fie a episcopilor din dieceza implicată, fie din partea Dicasterului. Nihil obstat nu rezolvă nici nu încheie totul pentru viitor. Este o determinare deschisă la dezvoltările în timp și în spațiu. În acest caz este vorba de persoane căsătorite cu copii, oameni care lucrează în societate, persoane care trăiesc în mijlocul lumii supuse la ispite ca toți ceilalți, și nu protejate de contextul religios dintr-un convent. Oricum, va rămâne mereu neatinsă autorizarea cultului public către Maria, Regina Păcii. Un context diferit În orice mod, toate aceste lucruri care au fost comentate timp de mulți ani, astăzi se situează într-un alt context, pentru că nu reflectăm asupra originii supranaturale. Aceste obiecții ar putea să aibă importanță mai mare dacă ar fi o declarație de supranaturalitate, dar au o importanță mai mică întrucât ceea ce se evaluează este mai degrabă fenomenul spiritual actual, roadele prezente, opera pe care Duhul Sfânt o realizează în acest timp "în mijlocul" acestui fenomen și "din cauza" acestui fenomen. Dacă spun "din cauza acestui fenomen" sau "prin intermediul acestui fenomen", atunci am nevoie de o certitudine morală cu privire la originea sa supranaturală. Dar dacă spun numai că Duhul Sfânt face lucruri bune "în mijlocul" acestui fenomen, nu este necesară tot acea certitudine, ci numai elemente concrete și obiective cu privire la situația actuală. Așadar, continuăm să vorbim de presupuse evenimente supranaturale și de presupuse mesaje supranaturale, dar putem recunoaște că Duhul Sfânt face mult bine în această devoțiune către Regina Păcii, în mijlocul pelerinajelor, al întâlnirilor de rugăciune și al celorlalte acțiuni pastorale desfășurate în conexiune cu această devoțiune. Duhul Sfânt vrea să profite de această ocazie în care credincioșii se simt adunați, pentru a realiza în ei atâtea lucruri bune. Și Biserica, dând acest nihil obstat și aprobând cultul public a Stăpânei Noastre a Păcii, exprimă că nu vrea să-i lase singuri. Viitorul Ce se va întâmpla după aceea? Cât de importante vor fi mesajele viitoare, dacă vor exista? În cazul în care ar exista, vor trebui evaluate și aprobate pentru eventuala lor publicare și până când nu vor fi analizate, nu se recomandă credincioșilor să le considere ca texte edificatoare. Acest lucru implică un risc viitor? Desigur că este așa și pentru aceasta vizitatorului apostolic îi este dată autoritatea de a lua decizii în această privință, în dialog cu Dicasterul. Ar putea să existe erori în noile mesaje? Este posibil, dar ar putea exista și atâta imprudență. Adică să se comunice lucrurile ca și cum ar veni de la Fecioară fără un discernământ adecvat cu privire la conveniența și oportunitatea lor. Mulți spun: Dar este posibil să se tacă despre ceva ce se crede că Fecioara a comunicat? Desigur că este posibil, așa cum s-a întâmplat cu secretele de la Fatima. Gândiți-vă și la faptul că papa are carisma infailibilității: ar putea s-o folosească în fiecare săptămână așa astfel totul este mai clar, în schimb n-o folosește, pentru că nu consideră că este convenient sau prudent. Amintim că atunci când Sfântul Paul vorbea despre darurile carismatice, explica faptul că ele nu acționează în mod automat sau forțat, ci "duhurile profeților sunt supuse profeților, căci Dumnezeu nu este un Dumnezeu al dezordinii, ci al păcii" (1Cor 14,32-33). Același Sfânt Paul, deși este convins de darurile și de misiunile pe care le-a primit de la Domnul, a mers totuși la Ierusalim pentru a-i consulta pe apostoli și, prin urmare, pentru a ști cu certitudine "ca nu cumva să alerg sau să fi alergat în zadar" (Gal 2,2). Cu privire la problemele mai importante pentru binele Bisericii nu putem discerne fără conducerea autorităților. De aceea Fecioara nu poruncește să fie comunicat ceva în mod necesar sau imediat; nu ne folosește ca păpuși sau instrumente moarte, lasă mereu spațiu unui discernământ responsabil al nostru, personal și eclezial, cu privire la conveniența, oportunitatea, claritatea a ceea ce poate să fie transmis. Cu privire la Medjugorje, discernământul vizitatorului va măsura oportunitatea. Există deja multe mesaje care repetă de multe ori aceleași îndemnuri, și să ne amintim că, așa cum spune Papa Francisc, nu este recomandat să fim entuziaști cu o Fecioară factor poștal. În orice caz, așa cum a notat și vizitatorul, marea majoritate a pelerinilor nu merg la Medjugorje pentru a-i căuta pe vizionari și a asculta mesajele lor, ci pentru a căuta forța, pacea interioară, harul de a fi mai sfinți. Este mai ales un simplu loc de pace care face mult bine. Dar Medjugorje este și bucurie. Spiritualitatea de la Medjugorje este bucuroasă, festivă și include o invitație de a trăi bucuria de a-l urma pe Cristos, mulțumind și pentru micile lucruri frumoase ale vieții: "Doresc încontinuu să vă introduc în bucuria vieții. Doresc ca fiecare dintre voi să descopere bucuria și iubirea care se află numai în Dumnezeu și pe care numai Dumnezeu le poate da" (25.05.1989). "Dragi fii, vă invit să-i mulțumiți lui Dumnezeu pentru toate darurile pe care le-ați descoperit în timpul vieții voastre, și pentru darul cel mai mic pe care l-ați perceput. Eu aduc mulțumire împreună cu voi, și doresc ca toți să simțiți bucuria" (25.09.1989). "Cine se roagă, fiilor, simte libertatea fiilor lui Dumnezeu. [...] Pentru că Dumnezeu este iubire și libertate" (25.10.2021). "Doresc ca fiecare dintre voi să fie fericit aici pe pământ" (25.05.1987). În sfârșit, la Medjugorje este clar și că suntem chemați la o viață fără margini, dincolo de moarte. În atâtea mesaje există o invitație puternică de a trezi dorința de paradis, căutarea sensului ultim al existenței în viața veșnică: "Dragi fii, astăzi doresc să vă invit pe toți să faceți în așa fel încât fiecare dintre voi să se decidă pentru paradis" (25.10.1987). "În inima voastră se va naște dorința de cer. Bucuria va începe să domnească în inima voastră" (25.08.2006). "Dumnezeu m-a trimis pentru a vă conduce spre viața veșnică" (25.10.2006). "Nu uitați că sunteți pelerini pe drumul spre veșnicie" (25.11.2006). "Nu uitați că sunteți trecători ca o floare într-un câmp" (25.01.2007). "Doresc, fiilor, ca fiecare dintre voi să se îndrăgostească de viața eternă care este viitorul vostru" (25.01.2009). Aceste cuvinte pot să fie o combinație de dorințe umane și de mișcări divine, dar nu putem să le legăm cu forțele răului. Dumnezeu, în planurile sale misterioase, chiar și în mijlocul imperfecțiunilor umane, a găsit în Medjugorje un mod de a face să curgă un fluviu de bine și de frumusețe. Probabil va continua să fie așa. * * * Intervenția Rev. Mons. Armando Matteo Bună ziua! Ultima Conferință de presă a dicasterului s-a ținut la 17 mai, cu ocazia prezentării noilor Norme pentru a proceda în discernământul presupuselor fenomene supranaturale. Aceste noi Norme, intrate în vigoare la 19 mai, au permis Dicasterului, în dialog cu episcopii diecezani implicați, să poată trata diferite cazuri de presupuse fenomene supranaturale și să poată găsi o soluție pastorală la ele. În aceste luni s-a putut realiza astfel discernământul necesar referitor
În toate aceste cazuri s-a decis pentru determinarea lui nihil obstat prevăzut de Norme. Apoi, în lunile trecute, Dicasterul a putut să trateze și alte câteva presupuse fenomene supranaturale: în mod specific, așa-numitele apariții și revelații prezentate de d-na Gisella Cardia (în acte Maria Giuseppa Scarpulla) și de d-l Gianni Cardia; presupusele apariții și revelații din anii 1945-1959 la Amsterdam și legate de devoțiunea "Stăpânei tuturor popoarelor" și figura lui Elenita de Jesús. În toate aceste cazuri, s-a procedat la determinarea (sau la confirmarea) unui constat de non. Un ulterior caz de aplicare a Normelor este, într-un anumit sens, și scrisoarea prefectului către E.S. Mons Sagayaraj Thamburaj, episcop de Tanjore, cu privire la Sanctuarul "Sfânta Fecioară Maria a Sănătății", la Vailankanni. În scrisoarea sa, cardinalul Fernández afirmă că prezența atâtor pelerini necreștini în acel loc nu trebuie considerată ca o formă de sincretism sau amestec de religii. În alte cazuri, deocamdată rezervate, există o interlocuțiune constantă cu episcopi pentru a clarifica situația: în multe dintre aceste cazuri judecata corespunde actualului "curatur" din noile Norme. În această amplă muncă de discernământ se situează conferința de presă de astăzi, care are ca temă experiența spirituală legată de Medjugorje. Nota în această privință - care imediat va fi prezentată în mod detaliat de prefect - este și ea rod al noilor Norme. Dată fiind mărimea "fenomenului Medjugorje", a fost necesar un studiu lung și aprofundat în Dicaster - și aici îmi permit să mulțumesc tuturor oficialilor din ambele secțiuni ale Dicasterului care lucrează cu dedicare incredibilă - și a apărut oportun să se confecționeze concluziile la care s-a ajuns într-un document mai amplu decât o scrisoare adresată episcopului diecezan. Înainte de a-i da cuvântul prefectului, doresc pe scurt să amintesc etapele referitoare la evenimentul de la Medjugorje. Fenomenul presupuselor apariții ale Sfintei Fecioare Maria la Medjugorje se referă la evenimentele începute la 24 iunie 1981 în Parohia "Sfântul Iacob" din Medjugorje, administrată de părinții franciscani O.F.M., din Provincia Herțegovină, în Dieceza de Mostar-Duvno în fosta Iugoslavie (astăzi Bosnia și Herțegovina). În după-amiaza acelei zile, două tinere, Ivanka Ivankoviæ și Mirjana Dragièeviæ, merg în localitatea Podbrdo, la poalele dealului Crnica. Dintr-odată, Ivanka o vede pe Sfânta Fecioară Maria (care nu i-a apărut lui Mirjana). Cele două tinere continuă drumul spre sat. În aceeași zi, pe la ora 18.00, șase tineri văd în același loc figura Mariei cu un prunc în brațe: în afară de Ivanka și Mirjana, sunt prezenți Vicka Ivankoviæ, Ivan Dragièeviæ, Ivan Ivankoviæ și Milka Pavloviæ, Marija Pavloviæ și Jakov Èolo, care încă fac parte dintre cei șase vizionari, se unesc cu ceilalți tineri în ziua următoare, la 25 iunie. La 21 iulie din același an, E.S. Mons. Pavao aniæ, episcop de Mostar-Duvno, se întâlnește cu cei șase "vizionari", care îi prezintă experiența trăită de puțin timp. Ordinariul rămâne convins că "tinerii nu mint". Va manifesta această convingere și după câteva zile, cu ocazia administrării Mirului în Parohia Medjugorje. Ulterior, la 19 noiembrie 1983, E.S. Mons. Pavao aniæ trimite la fosta Congregație pentru Doctrina Credinței un raport confidențial cu privire la presupusa apariție a Mariei, manifestând "îndoielile sale foarte puternice" în această privință. La 12 octombrie 1984, Conferința Episcopală Iugoslavă emite o declarație cu privire la presupusele fapte de la Medjugorje, amintind competența autorității ecleziastice în privința evaluării aparițiilor și interzicând pelerinajele oficiale la Medjugorje. La 19 mai 1986, Comisia diecezană responsabilă să evalueze presupusele apariții la Medjugorje emite propria judecată: 11 membri pentru și 4 împotrivă Non constat de supernaturalitate. În cursul aceluiași an, pro-nunțiul de Belgrad exprimă părere negativă cu privire la lucrările Comisiei diecezane. Fosta Congregație pentru Doctrina Credinței decide să încredințeze Conferinței Episcopale Iugoslave o nouă examinare a cazului. Anul următor, mai precis la 9 aprilie, încep lucrările Comisiei din Conferința Episcopală Iugoslavă, care se vor desfășura până în aprilie 1991. La 10 aprilie este publicat raportul final al Comisiei din Conferința Episcopală Iugoslavă cu privire la fenomenul de la Medjugorje, cunoscut ca Declarația de la Zadar (Zara). Pe care îl citez: "Episcopii încă de la început urmăresc aparițiile de la Medjugorje prin episcopul diecezei, comisia episcopală și comisia conferinței episcopale iugoslave pentru Medjugorje. Pe baza cercetărilor făcute până aici nu este posibil să se afirme că este vorba de apariții și fenomene supranaturale. Totuși, credincioșii numeroși care ajung la Medjugorje provenind din diferite locuri și determinați de motive religioase și de alt gen au nevoie de atenția și de îngrijirea pastorală înainte de toate a episcopului diecezei și apoi și a altor episcopi, așa încât la Medjugorje și cu Medjugorje să se poată promova o devoțiune sănătoasă față de Sfânta Fecioară Maria, în armonie cu învățătura Bisericii. În acest scop, episcopii vor furniza indicații liturgico-pastorale adecvate și prin intermediul comisiei vor continua să urmărească și să facă lumină asupra evenimentelor de la Medjugorje". Să trecem la anul 1994. Este 28 octombrie din acel an, când Mons. Ratko Periæ, nou ordinariu de Medjugorje, îi cere lui Ioan Paul al II-lea să instituie o Comisie pentru un verdict definitiv cu privire la "apariții". În iulie 1995, în schimb, se prevestește o vizită a lui Ioan Paul al II-lea la Medjugorje în timpul călătoriei apostolice la Sarajevo. Papa, în unele scrisori private, s-a exprimat de fapt în mod pozitiv cu privire la Medjugorje și cu privire la dorința sa de a vizita locul. Informat despre asta, Mons. Periæ cere fostei Congregații pentru Doctrina Credinței să evite această vizită, care de fapt nu va avea loc. La 2 martie 1998, în urma cererii episcopului de Saint-Denis-de-La Reunion, fosta Congregație pentru Doctrina Credinței răspunde că pelerinajele private la Medjugorje sunt permise, cu condiția să nu se declare Medjugorje loc de apariții autentice. În afară de asta, se declară că poziția Monseniorului Periæ cu privire la judecata constat de non supernaturalitate nu este aceea a Congregației pentru Doctrina Credinței. În anii care au urmat, se succed diferite consultări între fosta Congregație pentru Doctrina Credinței și noua Conferință Episcopală din Bosnia și Herțegovina cu privire la o nouă examinare a întregii documentații. Totuși, Conferința Episcopală din Bosnia și Herțegovina declară că nu este în măsură să întreprindă o nouă examinare, nici n-o consideră oportună. Punctul de cotitură poartă data de 14 ianuarie 2008, când Benedict al XVI-lea decide să instituie o Comisie internațională pentru a evalua presupusele fenomene supranaturale de la Medjugorje. Președinte al acestei Comisii este cardinalul Camillo Ruini. În ianuarie 2014, după circa șase ani de lucrări, Comisia internațională emite propria evaluare. Concluziile Comisiei Ruini nu sunt publicate, și asta din cauza unei cereri explicite a fostei Congregații pentru Doctrina Credinței. Aceasta din urmă, în anii următori, predispune o serie de aprofundări a întregului eveniment referitor la Medjugorje. Se cere părerea a doi experți care ajung la rezultate destul de diferite față de cele ale Comisiei Ruini. În decembrie 2015, primind toată documentația, Papa Francisc își rezervă sieși orice decizie despre Medjugorje. Ulterior, la 11 februarie 2017, Papa Francisc îl numește pe Mons. Henryk Hoser Trimis Special al Sfântului Scaun pentru a examina situația pastorală de la Medjugorje, în timp ce la 14 ianuarie 2019 este publicată o dispoziție a pontifului, conform căreia "este posibil să se organizeze pelerinaje la Medjugorje, avându-se grijă mereu să se evite să fie interpretate ca o autentificare a evenimentelor". În sfârșit, trebuie amintit că, la 27 decembrie 2021, Papa Francisc îl numește pe E.S. Mons. Aldo Cavalli ca nou vizitator apostolic cu caracter special pentru Parohia Medjugorje, pe timp nedeterminat și ad nutum Sanctae Sedis. Mons. Cavalli îi urmează arhiepiscopului polonez Henryk Hoser, decedat la 13 august în acel an. După 43 de ani de la începutul acestui eveniment, în lumina actualelor Norme pentru a proceda în discernământul presupuselor fenomene supranaturale, Dicasterul a predispus Nota "Regina Păcii", care a fost aprobată de Suveranul Pontif la 28 august 2024 și care acum va fi prezentată de prefect. Mulțumesc pentru atenția dumneavoastră! * * * Intervenția lui dr. Andrea Tornielli În această scurtă intervenție a mea voiam să furnizez înainte de toate câteva date statistice și în sfârșit să relatez o experiență personală. Dacă se interoghează motoarele de căutare pe web cu privire la prezențele de pelerini la Medjugorje, se află indicația aproximativă de circa un milion de prezențe pe an. Conform celor afirmate de Monseniorul Henryk Hoser, în acea perioadă vizitator apostolic la sanctuarul din Medjugorje, afluxul era, înainte de pandemie, de circa trei milioane de pelerini pe an, cu o concentrare mai ales vara. O parte consistentă de pelerini provine din Polonia și din Italia, dar se numără prezențe din circa 80 de țări din lume. "Numărul este desigur în creștere - a spus Hoser în august 2019 -, după noi cifra este în jur de trei milioane de persoane pe an, fluxul major este vara, dar sunt pelerini în timpul întregului an. Este dificil de explicat ce anume îi atrage, nu este un lucru tangibil, oamenii caută o realitate spirituală pe care reușesc s-o găsească aici în momentele de rugăciune, adorația euharistică, meditarea cuvântului lui Dumnezeu, sacramentul Spovezii care este tipic din Medjugorje. Cea mai mare parte a credincioșilor vin din Italia și din Polonia, dar sunt și mulți vizitatori locali, din Bosnia-Herțegovina și din Croația, din Balcani. Această atmosferă de pace și tăcere, de momente cu Domnul îi atrage, trăiesc experiențe puternice de credință, se reapropie de Dumnezeu și mulți se întorc aducându-i pe prietenii lor." Dincolo de diferitele estimări, se poate afirma desigur că Medjugorje este unul dintre locurile mariane cele mai vizitate, în pofida problemei transporturilor, nefiind ușor de ajuns acolo. Și este și un fenomen și o devoțiune răspândită în toată lumea, printre atâtea persoane care nu au posibilitatea de a face pelerinajul. Există două date statistice interesante. Prima se referă la numărul împărtășaniilor distribuite în parohie și în locurile legate de apariție, care din ianuarie 1985 până în iunie 2024 au fost 47.413.740. În timp ce, cât privește numărul preoților care au concelebrat la Medjugorje din decembrie 1986 până în iunie 2024, numărul este de 1.060.799. De vreme ce mulți preoți care merg la Medjugorje de obicei se întorc acolo și acel milion include numărul concelebranților împărțiți pe lună în timpul arcului temporal pe care l-am citat, cu orice probabilitate există mulți care au intrat de mai multe ori în numărătoare. Statisticile sunt actualizate constant: luna trecută, august 2024, împărtășaniile distribuite au fost 325.000, iar numărul preoților concelebranți 9.582 (309 pe zi). Acum aș vrea să amintesc o dată referitoare la tipologia pelerinilor pe baza unicului studiu științific, îngrijit de sociologul de la Universitatea Catolică din Milano, Luca Pesenti. Cercetarea sa este publicată în volumul "Viața mea s-a schimbat la Medjugorje", îngrijit de Gerolamo Fazzini (Edizioni Ares). Pesenti, care nu ascunde "răceala" sa față de fenomen, a analizat un eșantion de 1.049 de chestionare, completate de pelerini pe care Rusconi Viaggi i-a dus la Medjugorje între aprilie și octombrie 2015 în autobuze sau în avion. Și aici trebuie clarificat că este vorba de un eșantion selectiv, deoarece se referă la o singură agenție de călătorii specializată în organizarea de pelerinaje la Medjugorje. Acestea sunt motivațiile care determină la pelerinaj: pentru 38% căutarea unui confort spiritual, pentru 23% cererea de haruri pentru sine sau pentru alții, pentru 11,7% mulțumirea pentru harurile primite, până la 17,7% pentru o necesitate de contact cu sacrul sau pentru 15% din cauza unei invitații. Simplii curioși sunt numai 5,6%. Pelerinii sunt credincioși care pun în vârful priorităților ideale cele legate de întâlnirea cu nevoile celuilalt (53,3%) și de apărarea și respectarea vieții în toate formele sale (51,4%). O realitate interesantă: aproape jumătate din eșantion (48,8%) fusese deja anterior la Medjugorje și în cele două treimi din aceste ultime cazuri suntem în fața unui soi de pelerinaj repetat de mai multe și mai multe ori. Pentru 39% a fost primul loc de pelerinaj în mod absolut, în timp ce pentru 8% a fost primul pelerinaj marian. De la înainte la după călătorie se schimbă judecata despre apariții: siguranța moderată de la început, semnalată de la 70%, depășește 85% la sfârșitul călătoriei, cu o certitudine "absolută" la care au ajuns 59% (față de 41% declarat la plecare). "Este vorba - explică Pesenti - de un efect de mutare foarte relevant, care dărâmă zona îndoielii și a scepticismului sub 9% față de 22% de la plecare". Numai 5% dintre cei intervievați s-au întors acasă cu o judecată dezamăgitoare. Marea majoritate a celor care se întorc la Medjugorje semnalează o schimbare de viață. 48,8% declară că s-a schimbat "ceva" după prima vizită și că s-a schimbat "mult" pentru 30,4%, până la schimbarea radicală semnalată de 14,5% dintre cazuri. Efectul Medjugorje duce la o creștere de frecvență în practica religioasă, la sacramente și la rugăciune. Permiteți-mi acum o scurtă relatare personală. Am voit să fac pelerinajul la Medjugorje în iunie 2011, când începeam munca mea la cotidianul La Stampa și la Vatican Insider. Am voit să fac asta plecând cu un autobuz de pelerini de la Milano, nu cu avionul. Am ascultat-o și am întâlnit-o pe vizionara Vicka. Am urcat pe muntele aparițiilor. Două lucruri m-au impresionat profund. Cu toate că erau zile infra-săptămânale, la adorația euharistică de seară în marea biserică parohială nu exista un centimetru pătrat liber unde să poți îngenunchea, așa de mulți oameni participau acolo. Și apoi mi-au atins inima câteva mărturii ale prietenilor vizionarilor, de aceeași vârstă cu ei. Nu au fost implicați direct în presupusul fenomen supranatural, nu au "văzut" nimic. Și totuși, trăiau o experiență de credință intensă, care se reverbera mai ales în capacitatea de iertare și milostivire față de vecinii de casă care se pătaseră cu delicte grave în timpul anilor teribili ai războiului fratricid din Balcani. Mie, mai mult decât cuvintele vizionarilor, mai mult decât întrebarea cu privire la secrete și la viitor, mi-au lovit și umplut inima aceste simple mărturii ale persoanelor care prin credință erau capabile să ierte pe cel care a ucis o rudă a lor și care înainte cu câteva săptămâni era un normal vecin de casă. M-am întors înapoi cu conștiința că acolo se întâmplă într-adevăr ceva bun pentru persoanele care trăiesc această experiență. (Sursa: vatican.va) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |