|
"A venit momentul de a încheia o istorie lungă și complexă în jurul fenomenelor spirituale de la Medjugorje. Este vorba de o istorie în care s-au succedat opinii divergente ale episcopilor, teologilor, comisiilor și analiștilor." Se deschide cu aceste cuvinte "Regina Păcii", notă despre experiența spirituală legată de Medjugorje, semnată de cardinalul Victor Manuel Fernández și de Mons. Armando Matteo, prefect, respectiv secretar, pentru secțiunea doctrinală al Dicasterului pentru Doctrina Credinței. Un text aprobat de Papa Francisc la 28 august 2024, care recunoaște bunătatea roadelor spirituale legate de experiența de la Medjugorje, autorizându-i pe credincioși să adere - conform celor stabilite de noile norme pentru a discerne aceste fenomene -, deoarece "au existat multe roade pozitive și nu s-au răspândit în poporul lui Dumnezeu efecte negative sau riscante". În ansamblu este pozitivă și evaluarea cu privire la mesaje, deși cu niște clarificări referitoare la unele expresii. În afară de asta se subliniază că "concluziile acestei note nu implică o judecată cu privire la viața morală a presupușilor vizionari" și că în orice caz darurile spirituale "nu cer în mod necesar perfecțiunea morală a persoanelor implicate pentru a putea acționa". Roade pozitive Locurile legate de fenomenul Medjugorje sunt destinație de pelerinaje din toată lumea. "Roadele pozitive se revelează mai ales cu promovarea unei practici sănătoase de viață de credință" în acord cu tradiția Bisericii. Se înregistrează "convertiri abundente" de persoane care au descoperit sau redescoperit credința; întoarcerea la spovadă și la împărtășania sacramentală, numeroase vocații, "multe reconcilieri între soți și reînnoirea vieții matrimoniale și familiale". "Trebuie menționat - se citește în Notă - că aceste experiențe au loc mai ales în contextul pelerinajului mai curând la locurile evenimentelor originare decât în timpul întâlnirilor cu «vizionarii» pentru a fi prezenți la presupusele apariții". Se prezintă și "vindecări foarte numeroase". Parohia din micul sat din Herțegovina este loc de adorație, rugăciune, seminarii, reculegeri spirituale, adunări de tineri și "se pare că la Medjugorje persoanele merg mai ales mai degrabă pentru a reînnoi propria credință decât ca motiv de cereri concret precise". Au apărut și opere de caritate care se ocupă de orfani, dependenți de droguri, neputincioși și se înregistrează și prezența grupurilor de creștini ortodocși și de musulmani. Mesajul păcii Nota Dicasterului continuă examinând aspectele centrale ale mesajelor, începând de la cel al păcii înțelese nu numai ca lipsă de război, ci și într-un sens spiritual, familial și social: titlul cel mai original pe care Sfânta Fecioară Maria și-l atribuie sieși este de fapt "Regina Păcii". "Eu m-am prezentat aici ca Regina Păcii pentru a spune tuturor că pacea este necesară pentru mântuirea lumii. Numai în Dumnezeu se găsește adevărata bucurie din care derivă adevărata pace. De aceea cer convertirea" (16.06.1983). Este o pace rod al carității trăite, care "implică și iubirea față de cei care nu sunt catolici". Un aspect care se înțelege mai bine "în contextul ecumenic și interreligios din Bosnia, marcat de un război teribil cu puternice componente religioase". Dumnezeu în centru Se evidențiază cu frecvență invitația la abandonarea încrezătoare în Dumnezeu care este iubire: "Putem recunoaște un nucleu de mesaje în care Sfânta Fecioară Maria nu se pune pe ea însăși în centru, ci se arată pe deplin orientată spre unirea noastră cu Dumnezeu". În afară de asta, "mijlocirea și lucrarea Mariei apar în mod clar supuse lui Isus Cristos ca autor al harului și al mântuirii în fiecare persoană". Maria mijlocește, dar Cristos este cel care "ne dă forța, prin urmare, toată opera sa maternă constă în a ne motiva să mergem spre Cristos": "El vă va da forța și bucuria în acest timp. Eu sunt aproape de voi cu mijlocirea mea" (25.11.1993). De asemenea, multe mesaje invită să se recunoască importanța de a cere ajutorul Duhului Sfânt: "Oamenii greșesc atunci când se adresează numai sfinților pentru a cere ceva. Important este să-l rugați pe Duhul Sfânt ca să coboare asupra voastră. Avându-l, avem totul" (21.10.1983). Chemare la convertire În mesaje se regăsește după aceea "o invitație constantă de a abandona un stil de viață lumesc și o alipire excesivă de bunurile pământești cu invitații frecvente la convertire, care face să devină posibilă adevărata pace în lume". Tocmai convertirea pare să fie fundamentul mesajului de la Medjugorje. Există și un "îndemn insistent de a nu subevalua gravitatea răului și a păcatului și de a lua foarte în serios chemarea lui Dumnezeu de a lupta împotriva răului și împotriva influenței Satanei", indicat ca origine a urii, a violenței, a diviziunii. Sunt fundamentale și rolul rugăciunii și al postului, precum și centralitatea Liturghiei, importanța comuniunii fraterne și căutarea sensului ultim al existenței în viața veșnică. Clarificări necesare Partea a doua a documentului subliniază că "niște puține" mesaje se îndepărtează de conținuturile prezentate până aici. Așadar, "pentru a evita ca această comoară de la Medjugorje să fie compromisă, este necesar de clarificat unele posibile confuzii care pot conduce grupuri minoritare să deformeze propunerea prețioasă a acestei experiențe spirituale". Dacă se citesc parțial unele mesaje, ele pot apare "legate de experiențe umane confuze, de expresii imprecise din punct de vedere teologic sau de interese care nu sunt complet legitime", chiar dacă vreo greșeală poate să nu fie "datorată unei intenții rele, ci percepției subiective a fenomenului". În unele cazuri, "Sfânta Fecioară Maria pare să arate o oarecare supărare, pentru că n-au fost urmate unele indicații ale sale; astfel avertizează cu privire la semne amenințătoare și la posibilitatea de a nu mai apărea". Însă, în realitate, alte mesaje oferă o interpretare corectă: "Cei care fac preziceri catastrofale sunt profeți falși. Ei spun: «În cutare an, în cutare zi, va fi o catastrofă». Eu am spus mereu că pedeapsa va veni dacă lumea nu se convertește. De aceea îi invit pe toți la convertire" (15.12.1983). Insistență asupra mesajelor Apoi sunt mesaje pentru parohia în care Sfânta Fecioară Maria pare să dorească un control asupra detaliilor drumului spiritual și pastoral, "dând astfel impresia de a voi să ia locul organismelor obișnuite de participare". Alteori insistă asupra ascultării și acceptării mesajelor, insistență provocată probabil "de iubirea și de fervoarea generoasă a presupușilor vizionari care cu bunăvoință se temeau că acele chemări ale Mamei la convertire și la pace erau ignorate". Insistența devine mai problematică atunci când mesajele "se referă la cereri de origine supranaturală improbabilă, ca atunci când Sfânta Fecioară Maria dă porunci cu privire la date, locuri, aspecte practice și ia decizii cu privire la probleme obișnuite". În realitate, tot Sfânta Fecioară Maria este cea care relativizează propriile mesaje supunându-le valorii cuvântului revelat în Scriptură: "Nu mergeți în căutarea de lucruri extraordinare, ci mai degrabă luați Evanghelia, citiți-o și totul vă va fi clar" (12.11.1982); "De ce puneți atâtea întrebări? Orice răspuns este în Evanghelie" (19.09.1981). "Nu credeți în glasurile mincinoase care vă vorbesc despre lucruri false, despre o lumină falsă. Voi, copiii mei, întoarceți-vă la Scriptură!" (02.02.2018). Sinteză a evangheliei În Notă se indică drept problematice acele mesaje care atribuie Sfintei Fecioare Maria expresiile "planul meu", "proiectul meu", expresii care "ar putea dezorienta. În realitate, tot ceea ce face Maria este mereu în slujba proiectului Domnului și a planului său divin de mântuire". Așa cum nu trebuie în mod eronat "să se atribuie Mariei un loc care este unic și exclusiv al Fiului lui Dumnezeu făcut om". Dicasterul pentru Doctrina Credinței subliniază, în schimb, un mesaj care poate să fie considerat ca o sinteză a propunerii evangheliei prin intermediul Medjugorje: "Doresc să vă apropii tot mai mult de Isus și de inima sa rănită" (25.11.1991). A fost autorizat cultul public "Deși asta nu implică o declarare a caracterului supranatural" și amintind că nimeni nu este obligat să creadă în asta, nihil obstat - dat de episcopul de Mostar-Duvno în acord cu Sfântul Scaun - indică faptul că credincioșii "pot primi un stimulent pozitiv pentru viața lor creștină prin această propunere spirituală și autorizează cultul public". În afară de asta, Nota precizează că "evaluarea pozitivă a celei mai mari părți din mesajele de la Medjugorje ca texte edificatoare nu implică declarația că au o origine supranaturală directă". Și deși există - așa cum se știe - diferite păreri "cu privire la autenticitatea unor fapte sau la unele aspecte ale acestei experiențe spirituale, autoritățile ecleziastice din locurile unde ea este prezentă sunt invitate să aprecieze valoarea pastorală și să promoveze și răspândirea acestei propuneri spirituale". Rămânând neatinsă puterea fiecărui episcop diecezan de a lua decizii prudente în cazul în care există persoane sau grupuri care, "folosind în mod nepotrivit acest fenomen spiritual, acționează într-un mod greșit". În sfârșit, dicasterul invită ca aceia care merg la Medjugorje "să accepte că pelerinajele nu se fac pentru a se întâlni cu presupușii vizionari, ci pentru a avea o întâlnire cu Maria, Regina Păcii". (După Vatican News, 19 septembrie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |