|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs adresat participanților la al LXXXVI-lea Capitul General al Ordinului Fraților Minori Capucini (31 august 2024)
Sunt bucuros. Îmi amintesc de frații voștri de la Buenos Aires: buni duhovnici. Acei basci, pe care Franco i-a alungat, au ajuns acolo. Buni duhovnici, buni. Și unul încă este viu, care este argentinian; l-am făcut cardinal, acum. Acesta iartă totul! Mi-a relatat acest lucru: că uneori el simte scrupulul că iartă prea mult - iartă mereu -, și într-o zi a mers în fața Domnului, în capelă, pentru a cere scuze: "Scuză-mă, Doamne, am iertat prea mult... Însă tu ai fost cel care mi-ai dat exemplul rău!". Așa se ruga acest bun cardinal al vostru.
Bine ați venit! Sunt bucuros să vă întâlnesc cu ocazia celui de-al LXXXVI-lea Capitul General al vostru. Adresez salutul meu vouă și îndeosebi ministrului general, fratele Roberto Genuin.
Ceea ce trăiți este un moment important pentru voi și pentru Biserică. De fapt, capitulul adună frați care provin din țări și culturi diferite, care se reunesc pentru a se asculta și a-și vorbi în unicul limbaj al Duhului. Este o ocazie extraordinară pentru a împărtăși "lucrurile minunate" (cf. Ps 125,3) pe care Dumnezeu continuă să le săvârșească prin intermediul vostru, fii ai Sfântului Francisc răspândiți în lume. Pentru aceasta doresc ca, în timp ce îi mulțumiți lui Dumnezeu pentru dezvoltarea Ordinului, mai ales în Bisericile tinere, să profitați de această confruntare pentru a vă întreba cu privire la ceea ce Domnul vă cere, pentru a putea continua, astăzi, să vestiți cu pasiune împărăția lui Dumnezeu pe urmele Sărăcuțului.
De aceea aș vrea să amintesc cu voi trei dimensiuni ale spiritualității franciscane, care cred că pot să vă ajute în discernământ și în apostolatul misionar: fraternitatea, disponibilitatea și angajarea pentru pace.
Fraternitatea. Motoul capitulului vostru este acesta: "Domnul mi-a dat frați" (Test. 14) "pentru a merge în lume" (RB 3,10). El amintește de experiența lui Francisc, subliniind că misiunea, conform carismei sale, se naște în fraternitate pentru a promova fraternitatea (RB 3,10-12; cf. Scrisoare către membrii familiei franciscane în al VIII-lea centenar al aprobării Regulii Confirmate, 9 noiembrie 2023). La bază este, am putea spune, o "mistică a colaborării", motiv pentru care nimeni, în proiectul lui Dumnezeu, nu se poate considera o insulă, ci fiecare este în relație cu ceilalți pentru a crește în iubire, ieșind din el însuși și făcând din propria unicitate un dar pentru frați. Acela dintre voi care să aibă grijă de propria unicitate, dar fără a o transforma în dar pentru frați, încă nu a început să fie capucin!
Așadar, voi nu v-ați reunit pentru a optimiza - așa cum din păcate uneori se aude spunându-se - "resursele umane" ale Ordinului, nici pentru a îmbunătăți prestațiile sale sau pentru a-i păstra structurile. Mai degrabă voi să vă recunoașteți din nou, în credință, ca frați aleși, adunați și însoțiți de caritatea providențială a Tatălui, și să vă lăsați interogați din nou de acest adevăr, în special în ceea ce privește domeniul formării, asupra căruia lucrați de mult timp. Și faceți bine, pentru că fără formare nu există viitor.
De aceea, în întâlnirile voastre vă invit să vegheați pentru ca în centru să nu se pună niciodată resursele economice, calculele umane sau alte realități de acest tip: toate sunt instrumente utile, de care trebuie să ne preocupăm, dar mereu ca mijloace, niciodată ca scopuri. În centru să fie persoanele: acelea la care Domnul vă trimite și acelea cu care vă dăruiește să trăiți, binele lor, mântuirea lor. Într-un cuvânt: în centru să fie fraternitatea, pentru care vă încurajez să vă faceți promotori în casele voastre formative, în marea familie franciscană, în Biserică și în toate domeniile în care acționați, chiar și cu prețul de a renunța, în favoarea fraternității, la proiecte și realizări de alt tip. Fraternitatea este pe primul loc. Sunteți frați. "Dar eu sunt preot!" Da, da, dar după aceea. Important este fratele. Ești preot, diacon, oricine ai fi, dar frate: acest lucru este baza.
Și acest lucru ne duce la al doilea aspect al reflecției noastre: disponibilitatea. Fraternitatea și disponibilitatea. Voi capucinii aveți faima că sunteți gata să mergeți unde nimeni altcineva nu vrea să meargă, și acest lucru este foarte frumos. De fapt, stilul vostru deschis mărturisește tuturor că lucrul cel mai important în viață este caritatea (cf. 1Cor 13,13) și că mereu merită, pentru ea, să se dedice propria existență.
Astfel, reprezentați un semn pentru toată comunitatea, chemată să fie în ansamblul său, mereu și pretutindeni, misionară și "în ieșire" (cf. Conciliul Ecumenic Vatican II, Decretul Ad gentes, 2; Exortația apostolică Evangelii gaudium, 20). Un semn important, în special în timpuri ca ale noastre, marcate de conflicte și închideri, unde indiferența și egoismul par să prevaleze asupra disponibilității, asupra respectului și asupra împărtășirii, cu consecințe grave și evidente, precum exploatarea nedreaptă a săracilor și devastarea ambientală.
În acest context, promptitudinea voastră de a vă lăsa implicați personal de necesitățile fraților și de a spune cu curaj umil: "Iată-mă, trimite-mă pe mine!" (Is 6,8) sunt un dar carismatic de valorizat și de mărit. Căutați să fiți mereu așa: simpli, liberi și disponibili, prompți de a lăsa toate (cf. Mc 1,18) pentru a fi prezenți acolo unde Domnul vă cheamă, fără a căuta recunoașteri și fără a invoca pretenții, cu inima și brațele deschise. Și aceasta va fi sărăcia voastră.
Și astfel ajungem la a treia valoare care vă caracterizează: angajarea pentru pace. Fiți pașnici. De fapt, faptul de a ști să stați cu toți, în mijlocul oamenilor, până acolo încât să fiți considerați în mod obișnuit "frații poporului", în decursul secolelor v-a făcut experți "făcători de pace" (cf. Mt 5,9), capabili să creați ocazii de întâlnire, de a media rezolvarea conflictelor, de a reuni persoanele și de a promova o cultură a reconcilierii, chiar și în situațiile mai dificile.
Însă la baza acestei carisme este, așa cum am spus, o condiție fundamentală: a fi, în Cristos, aproape de toți (cf. Lc 10,25-37), în special de cei mai săraci, rebutați și disperați, fără a exclude niciodată pe nimeni. Sfântul Francisc însuși, așa cum știm, a ajuns să fie "omul păcii" pe care toată lumea îl recunoaște, pornind de la întâlnirea cu leproșii, în îmbrățișarea cărora a descoperit și a acceptat rănile sale mai profunde și în a căror prezență l-a întâlnit pe Cristos, Mântuitorul său. Astfel, din iertat s-a făcut purtător de iertare, din iubit împărțitor de iubire, din reconciliat promotor de reconciliere. S-a simțit iertat, iubit, reconciliat și duce iertarea și duce iubirea și duce reconcilierea. Și voi trebuie să fiți așa, oameni de iubire, de iertare, de reconciliere. Credința este cea care l-a făcut în atâtea ocazii instrument de pace în mâinile lui Dumnezeu, iar ea, pentru el ca și pentru noi, a avut și va avea mereu o legătură vitală cu apropierea de cei din urmă, să nu uităm asta (cf. Exortația apostolică Evangelii gaudium, 49).
În concluzie, iubiți frați, vă invit să perseverați pe drumul vostru, cu încredere, cu speranță. Sfânta Fecioară Maria să vă însoțească. Și vă mulțumesc pentru tot binele pe care-l faceți în Biserică. Din inimă vă binecuvântez pe voi și marea familie capucină. Și vă cer cu rugăminte să vă rugați pentru mine - în favoarea mea, nu împotriva mea!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu