Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Recitind "Evangelii gaudium" / 8

Care este spiritul vestirii

Care trebuie să fie "spiritul" noii evanghelizări? După ce a aprofundat declinarea "socială" a vestirii evangheliei, în al cincilea și ultimul capitol al "Evangelii gaudium", Papa Francisc evidențiază dimensiunea sa spirituală, oferind "câteva motivații și sugestii" (261). Prima convingere care animă pe cel care vestește cuvântul este conștientizarea "iubirii lui Isus pe care am primit-o" (264) și care este răsplătită dedicând timp și atenție rugăciunii, colocviului interior, contemplației. Însă "pasiunea pentru Isus" nu se poate să nu se traducă și într-o "pasiune pentru poporul său" (268). Așadar, Francisc îi îndeamnă pe creștini să atingă "mizeria umană, carnea suferindă a celorlalți", trăind astfel "experiența intensă de a fi popor, de a aparține unui popor" (270). Pentru că, explică el, "iubirea față de oameni este o forță spirituală care favorizează întâlnirea în plinătate cu Dumnezeu" (272).

259. Evanghelizatori cu Duh înseamnă evanghelizatori care se deschid fără frică la acțiunea Duhului Sfânt. La Rusalii, Duhul îi face pe apostoli să iasă din ei înșiși și îi transformă ca vestitori ai mărețiilor lui Dumnezeu, pe care fiecare începe să le înțeleagă în propria limbă. În afară de aceasta, Duhul Sfânt revarsă putere pentru a vesti noutatea evangheliei cu îndrăzneală (parresia), cu glas tare și în orice timp și loc, chiar și împotriva curentului. Să-l invocăm astăzi, bine întemeiați pe rugăciune, fără de care orice acțiune riscă să rămână goală și vestirea până la urmă este lipsită de suflet. Isus vrea evanghelizatori care să anunțe vestea bună nu numai cu cuvintele, ci mai ales cu o viață transfigurată de prezența lui Dumnezeu. (...)

261. Atunci când se afirmă că ceva are "spirit", aceasta indică de obicei ceva ce mișcă din interior și dă impuls, motivează, încurajează și dă sens acțiunii personale și comunitare. O evanghelizare cu duh este foarte diferită de un ansamblu de îndatoriri trăite ca o obligație apăsătoare care pur și simplu se tolerează, sau se suportă precum ceva care contrazice propriile înclinații și propriile dorințe. Cât aș vrea să găsesc cuvintele pentru a încuraja o perioadă evanghelizatoare mai ferventă, bucuroasă, generoasă, curajoasă, plină de iubire până la capăt și de viață contagioasă! Dar știu că nicio motivație nu va fi suficientă dacă nu arde în inimi focul Duhului. În definitiv, o evanghelizare cu duh este o evanghelizare cu Duh Sfânt, din moment ce el este sufletul Bisericii evanghelizatoare. Înainte de a propune câteva motivații și sugestii spirituale, îl invoc încă o dată pe Duhul Sfânt, îl rog să vină ca să reînnoiască, să zdruncine, să dea impuls Bisericii într-o ieșire curajoasă în afara sa pentru a evangheliza toate popoarele.

262. Evanghelizatori cu Duh înseamnă evanghelizatori care se roagă și muncesc. (...) Biserica nu se poate lipsi de plămânul rugăciunii și mă îmbucură mult că se înmulțesc în toate instituțiile ecleziale grupurile de rugăciune, de mijlocire, de lectură rugătoare a cuvântului, adorațiile perpetue ale Euharistiei. În același timp, "trebuie respinsă tentația unei spiritualități intimiste și individualiste, care s-ar armoniza rău cu exigențele carității, cu logica întrupării" [Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea apostolică Novo millennio ineunte (6 ianuarie 2001), 52: AAS 93 (2001), 304]. Există riscul ca unele momente de rugăciune să devină o scuză pentru a evita să se dăruiască viața în misiune, pentru că privatizarea stilului de viață poate să-i conducă pe creștini să se refugieze în vreo falsă spiritualitate. (...)

264. Prima motivație pentru a evangheliza este iubirea lui Isus, pe care am primit-o, experiența de a fi mântuiți de el, care ne determină să-l iubim tot mai mult. Însă, ce iubire este aceea care nu simte necesitatea de a vorbi despre persoana iubită, de a o prezenta, de a o face cunoscută? Dacă nu simțim dorința intensă de a o comunica, avem nevoie să ne oprim în rugăciune pentru a-i cere lui să ne fascineze din nou. Avem nevoie să implorăm în fiecare zi, să cerem harul său, ca să deschidă inima noastră rece și să zdruncine viața noastră lâncedă și superficială. Stând în fața lui cu inima deschisă, lăsând ca el să ne contemple, să recunoaștem această privire de iubire pe care a descoperit-o Natanael în ziua în care Isus s-a arătat și i-a spus: "Eu te-am văzut când erai sub smochin" (In 1,48). Ce dulce este a sta în fața unui crucifix sau în genunchi în fața Preasfântului Sacrament și pur și simplu a sta în fața ochilor săi. Cât de bine ne face să lăsăm ca el să atingă din nou existența noastră și să ne lanseze să comunicăm viața sa nouă. Așadar, ceea ce se întâmplă este ca, în definitiv, "ce am văzut și am auzit vă vestim" (1In 1,3). Cea mai bună motivație pentru a ne decide să comunicăm Evanghelia este să o contemplăm cu iubire, este să rămânem asupra paginilor sale și s-o citim cu inima. Dacă ne apropiem de ea în acest mod, frumusețea sa ne uimește, ne fascinează din nou de fiecare dată. De aceea este urgent să recuperăm un spirit contemplativ, care să ne permită să redescoperim în fiecare zi că suntem depozitarii unui bine care umanizează, care ajută să ducem o viață nouă. Nu există nimic mai bun de transmis celorlalți.

265. Toată viața lui Isus, modul său de a-i trata pe săraci, gesturile sale, coerența sa, generozitatea sa zilnică și simplă și în sfârșit dăruirea sa totală, totul este prețios și vorbește vieții noastre personale. De fiecare dată când redescoperim aceasta, ne convingem că tocmai asta este ceea ce alții au nevoie, chiar dacă nu o recunosc: "Cel pe care îl cinstiți fără să-l cunoașteți, pe acesta vi-l vestesc" (Fap 17,23). Uneori pierdem entuziasmul pentru misiune uitând că Evanghelia răspunde la necesitățile cele mai profunde ale persoanelor, pentru că toți am fost creați pentru ceea ce ne propune aceasta: prietenia cu Isus și iubirea fraternă. Când reușim să exprimăm în mod adecvat și cu frumusețe conținutul esențial al Evangheliei, cu siguranță acel mesaj va răspunde la întrebările cele mai profunde ale inimilor: "Misionarul este convins că există deja în fiecare om și în popoare, prin acțiunea Duhului, o așteptare chiar dacă inconștientă de a cunoaște adevărul despre Dumnezeu, despre om, despre calea care duce la eliberarea de păcat și de moarte. Entuziasmul în vestirea lui Cristos derivă din convingerea de a răspunde la această așteptare" [Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea enciclică Redemptoris missio (7 decembrie 1990), 45: AAS 83 (1991), 292]. (...)

Tristețea noastră infinită se vindecă numai cu o iubire infinită.

266. Totuși, această convingere se susține cu experiența personală, reînnoită în mod constant, de a gusta prietenia sa și mesajul său. Nu se poate persevera într-o evanghelizare plină de fervoare dacă nu se rămâne convinși, în virtutea propriei experiențe, că nu este același lucru a-l fi cunoscut pe Isus sau a nu-l cunoaște, nu este același lucru a merge cu el sau a merge pe bâjbâite, nu este același lucru a-l putea asculta sau a ignora Cuvântul său, nu este același lucru a-l putea contempla, adora, a se odihni în el, sau a nu putea face asta. Nu este același lucru a încerca să se construiască lumea mai degrabă cu Evanghelia sa, decât a face aceasta numai cu propria rațiune. Știm bine că viața cu Isus devine mult mai deplină și că împreună cu el este mai ușor de a găsi sensul oricărui lucru. Pentru aceasta evanghelizăm. (...) Și o persoană care nu este convinsă, entuziastă, sigură, îndrăgostită, nu convinge pe nimeni. (...)

268. Cuvântul lui Dumnezeu ne invită să recunoaștem și că suntem popor: "Voi, care odinioară nu erați popor, acum sunteți poporul lui Dumnezeu" (1Pt 2,10). Pentru a fi evanghelizatori autentici trebuie dezvoltat și gustul spiritual de a rămâne apropiați de viața oamenilor, până acolo încât să descoperim ceea ce devine izvor al unei bucurii superioare. Misiunea este o pasiune pentru Isus, dar, în același timp, este o pasiune pentru poporul său. Când stăm în fața lui Isus răstignit, recunoaștem toată iubirea sa care ne dă demnitate și ne susține, însă, chiar în acel moment, dacă nu suntem orbi, începem să percepem că acea privire a lui Isus se lărgește și se îndreaptă plină de afect și de ardoare spre tot poporul său. Astfel redescoperim că el vrea să se folosească de noi, pentru a ajunge tot mai aproape de poporul său iubit. Ne ia din mijlocul poporului și ne trimite la popor, în așa fel încât identitatea noastră nu se înțelege fără această apartenență.

269. Isus însuși este modelul acestei alegeri evanghelizatoare care ne introduce în inima poporului. (...)

270. Uneori simțim tentația de a fi creștini menținând o distanță prudentă de rănile Domnului. Însă, Isus vrea să atingem mizeria umană, să atingem trupul suferind al celorlalți. Așteaptă să renunțăm să căutăm acele adăposturi personale sau comunitare care ne permit să ne menținem la distanță de nodul dramei umane, ca să acceptăm cu adevărat să intrăm în contact cu existența concretă a celorlalți și să cunoaștem forța duioșiei. Când facem aceasta, viața se complică mereu în mod minunat și trăim experiența intensă de a fi popor, experiența de a aparține unui popor.

271. Este adevărat că, în raportul nostru cu lumea, suntem invitați să dăm cont de speranța noastră, dar nu ca dușmani care arată cu degetul și condamnă. Suntem avertizați foarte clar: "Să dați răspuns cu blândețe și bună cuviință" (1Pt 3,16), și "dacă este posibil, atât cât depinde de voi, trăiți în pace cu toți oamenii" (Rom 12,18). Suntem îndemnați și să căutăm să învingem "răul cu binele" (Rom 12,21), fără a înceta să "facem binele" (Gal 6,9) și fără a pretinde să apărem superiori, ci considerându-l "pe celălalt mai presus de sine" (Fil 2,3). De fapt, apostolii Domnului se bucurau de "trecere în fața întregului popor" (Fap 2,47; cf. 4,21.33; 5,13). Rămâne clar că Isus Cristos nu ne vrea ca principi care privesc în mod disprețuitor, ci ca bărbați și femei din popor. Aceasta nu este opinia unui papă, nici o opțiune pastorală printre altele posibile; sunt indicații ale Cuvântului lui Dumnezeu atât de clare, directe și evidente încât n-au nevoie de interpretări care le-ar lua forța interpelantă. Să le trăim "sine glossa", fără comentarii. În acest mod vom experimenta bucuria misionară de a împărtăși viața cu poporul credincios față de Dumnezeu căutând să aprindem focul în inima lumii.

272. Iubirea față de oameni este o forță spirituală care favorizează întâlnirea în plinătate cu Dumnezeu, până acolo încât cel care nu-l iubește pe fratele "umblă în întuneric" (1In 2,11), "rămâne în moarte" (1In 3,14) și "nu l-a cunoscut pe Dumnezeu" (1In 4,8). Benedict al XVI-lea a spus că "a închide ochii în fața aproapelui ne face orbi și în fața lui Dumnezeu" [Benedict al XVI-lea, Scrisoarea enciclică Deus caritas est (25 decembrie 2005), 16: AAS 98 (2006), 230] și că iubirea este în fond unica lumină care "luminează mereu din nou o lume întunecată și ne dă curajul de a trăi și de a acționa" [Ibid., 39: AAS 98 (2006), 250]. De aceea, când trăim mistica de a ne apropia de alții cu intenția de a căuta binele lor, lărgim interioritatea noastră pentru a primi cele mai frumoase cadouri ale Domnului. De fiecare dată când ne întâlnim cu o ființă umană în iubire, ne punem în condiția de a descoperi ceva nou cu privire la Dumnezeu. De fiecare dată când deschidem ochii pentru a-l recunoaște pe celălalt, este luminată mai mult credința pentru a-l recunoaște pe Dumnezeu. Drept consecință la aceasta, dacă vrem să creștem în viața spirituală, nu putem renunța să fim misionari. (...) Nu se trăiește mai bine fugind de alții, ascunzându-se, negând împărtășirea, dacă se opune rezistență la a da, dacă se închide în comoditate. Aceasta nu este altceva decât o sinucidere lentă.

273. Misiunea la inima poporului nu este o parte din viața mea, sau un ornament pe care îl pot da jos, nu este un apendice, sau un moment printre multele ale existenței. Este ceva ce nu pot dezrădăcina din ființa mea dacă nu vrea să mă distrug. Eu sunt o misiune pe acest pământ și pentru aceasta mă aflu în această lume. Trebuie să ne recunoaștem pe noi înșine ca marcați cu foc de această misiune de a lumina, a binecuvânta, a da viață, a ridica, a vindeca, a elibera. Acolo se revelează infirmiera în suflet, învățătorul în suflet, politicianul în suflet, cei care au decis în adâncul lor să fie cu alții și pentru alții. Totuși, dacă unul împarte pe de o parte datoria sa și pe de altă parte propria viață privată, totul devine cenușiu și va căuta încontinuu recunoașteri sau va apăra propriile exigențe. Va înceta să fie popor.

274. Pentru a împărtăși viața cu oamenii și a ne dărui cu generozitate, avem nevoie să recunoaștem și că fiecare persoană este demnă de dedicarea noastră. Nu datorită aspectului său fizic, datorită capacităților sale, datorită limbajului său, datorită mentalității sale sau datorită satisfacțiilor pe care ni le poate oferi, ci pentru că este lucrare a lui Dumnezeu, creatură a sa. El a creat-o după imaginea sa și reflectă ceva din gloria sa. Fiecare ființă umană este obiect al duioșiei infinite a Domnului și el însuși locuiește în viața sa. Isus Cristos a dăruit sângele său prețios pe cruce pentru persoana aceea. Dincolo de orice aparență, fiecare este în mod imens sacru și merită afectul nostru și dedicarea noastră. De aceea, dacă reușesc să ajut o singură persoană să trăiască mai bine, acest lucru este deja suficient pentru a justifica darul vieții mele. Este frumos a fi popor credincios al lui Dumnezeu. Și dobândim plinătate atunci când dărmăm zidurile și inima noastră se umple cu fețe și cu nume.

275. În capitolul al doilea am reflectat asupra acelei lipse de spiritualitate profundă care se traduce în pesimism, în fatalism, în neîncredere. Unele persoane nu se dedică misiunii deoarece cred că nimic nu se poate schimba și deci, pentru ele, este inutil să se străduiască. Gândesc așa: "De ce ar trebui să mă privez de comoditățile și plăcerile mele dacă nu văd niciun rezultat important?". Cu această mentalitate devine imposibil a fi misionari. Această atitudine este exact o scuză rea pentru a rămâne închiși în comoditate, în lene, în tristețea nesatisfăcută, în golul egoist. Este vorba despre o atitudine autodistructivă pentru că "omul nu poate trăi fără speranță: viața sa, condamnată la lipsă de semnificație, ar deveni insuportabilă" [A II-a Adunare Specială pentru Europa a Sinodului Episcopilor, Mesaj final, 1: L'Osservatore Romano (23 octombrie 1999), 5]. (...)

276. Învierea sa nu este un lucru din trecut; conține o forță de viață care a pătruns lumea. Acolo unde pare că totul este mort, din toate părțile apar din nou germenii învierii. Este o forță fără egal. Este adevărat că de multe ori pare că Dumnezeu nu există: vedem nedreptăți, răutăți, indiferențe și cruzimi care nu scad ca număr. Însă este la fel de sigur că în mijlocul întunericului începe mereu să apară ceva nou, care mai devreme sau mai târziu produce un rod. Într-un ogor netezit apare din nou viața, încăpățânată și invincibilă. Vor fi multe lucruri urâte, totuși binele tinde mereu să reapară și să se răspândească. În fiecare zi în lume renaște frumusețea, care învie, transformată prin intermediul dramelor istoriei. Valorile tind mereu să reapară în forme noi și, de fapt, ființa umană este renăscută de multe ori din situații care păreau ireversibile. Aceasta este forța învierii și fiecare evanghelizator este un instrument al acestui dinamism. (...)

279. Deoarece nu vedem întotdeauna aceste mlădițe, avem nevoie de o certitudine interioară, adică de convingerea că Dumnezeu poate să acționeze în orice împrejurare, chiar și în mijlocul eșecurilor aparente, pentru că "avem această comoară în vase de lut" (2Cor 4,7). Această certitudine este ceea ce se numește "simț al misterului". Înseamnă a ști cu certitudine că acela care se oferă și se dăruiește lui Dumnezeu din iubire, cu siguranță va fi rodnic (cf. In 15,5). Această rodnicie de multe ori este invizibilă, de neînțeles, nu poate să fie contabilizată. Unul este foarte conștient că viața sa va da rod, dar fără a pretinde să știe cum, nici unde, nici când. Are siguranța că nu se pierde niciuna dintre lucrările sale desfășurate cu iubire, nu se pierde niciuna din preocupările sale sincere față de alții, nu se pierde nicio trudă generoasă, nu se pierde nicio răbdare dureroasă. Toate acestea circulă prin lume ca o forță de viață. Uneori ni se pare că n-am obținut cu eforturile noastre niciun rezultat, însă misiunea nu este o afacere sau un proiect de firmă, nu este nici o organizație umanitară, nu este un spectacol pentru a număra câtă lume a participat la el grație propagandei noastre; este ceva mult mai profund, care scapă de orice măsură. Probabil că Domnul se folosește de angajarea noastră pentru a revărsa binecuvântări într-un alt loc din lume unde nu vom merge niciodată. Duhul Sfânt lucrează cum vrea, când vrea și unde vrea; noi ne oferim cu dedicare, dar fără a pretinde să vedem rezultate spectaculoase. Știm doar că dăruirea de noi înșine este necesară. Să învățăm să ne odihnim în duioșia brațelor Tatălui în mijlocul dedicării noastre creative și generoase. Să mergem înainte, să ne străduim total, dar să lăsăm ca el să facă rodnice eforturile noastre așa cum i se pare lui.

280. Pentru a menține vie ardoarea misionară este nevoie de o încredere hotărâtă în Duhul Sfânt, pentru că el "vine în ajutorul slăbiciunii noastre" (Rom 8,26). Însă această încredere generoasă trebuie să se alimenteze și de aceea trebuie să-l invocăm constant. El poate să ne vindece de tot ceea ce ne slăbește în angajarea misionară. Este adevărat că această încredere în invizibil poate să ne provoace o anumită amețeală: este ca și cum ne-am scufunda într-o mare unde nu știm ce anume vom întâlni. Eu însumi am experimentat aceasta de multe ori. Totuși nu există libertate mai mare decât aceea de a ne lăsa duși de Duhul, renunțând să calculăm și să controlăm totul, și să permitem ca el să ne lumineze, să ne conducă, să ne orienteze, să ne ducă acolo unde el dorește. Dumnezeu știe bine de ce este nevoie în fiecare epocă și în fiecare moment. Aceasta se numește a fi în mod misterios rodnici.

(După L'Osservatore Romano, 23 august 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat