|
© Agenția SIR |
Creștinism și păgânism: o dezbatere și o confruntare
De Giuseppe Lorizio
În diferite ocazii, ultima semnată de Marino Miola, apărută în La Repubblica din 21 august, se impută creștinismului, în forma sa catolică, un soi de compromis cu păgânismul, pornind de la cultul sfinților și al Mariei. De aici titlul sugestiv despre zeița în exil îmbrăcată ca Sfânta Fecioară Maria. Zeița ar fi Isis, mama lui Horus și soție a lui Osiris, denumită în cadrul păgân theotokos - mamă a lui Dumnezeu, aceeași sintagmă atribuită Mariei din Nazaret la Conciliul din Efes (431 d.C.). Nu este vorba despre simplă transpoziție sau deificare a Sfintei Fecioare Maria, ci de o profundă și radicală schimbare de perspectivă. Dacă o zeiță poate să dea naștere în mod normal unui zeu și o femeie să dea naștere unui om, aici dimpotrivă se afirmă că o femeie a dat naștere lui Dumnezeu. Deosebit de semnificativ în această privință este cartea lui Massimo Cacciari, "A da naștere lui Dumnezeu" din anul 2017. Paradoxul este evident și răspunde pe deplin la logica creștină care se califică întocmai ca paradoxală.
În același mod, sfinții nu pot să fie considerați ca transpoziție creștină a divinităților păgâne, protectoare a diferitelor aspecte ale existenței. Mai degrabă este vorba de a arăta cum Evanghelia nu este o utopie irealizabilă, ci poate să fie întrupată în diferitele epoci ale istoriei, de diferiți subiecți, că aparține la oricare gen sau condiție, la oricare vârstă, la bărbați sau femei, la copii, adolescenți, adulți, persoane consacrate sau căsătorite, așadar toți dacă vor pot să participe la sfințenie, ca realizare radicală a mesajului evanghelic în forme diferite și specifice. Astăzi, de exemplu, este foarte urmărit cultul fericitului Carlo Acutis, un adolescent care a trăit pe deplin starea sa, inclusiv interesul pentru comunicarea digitală. În textul evocat din Goethe, în incipit-ul articolului lui Miola, se înscrie într-un context și orizont neo-păgân, ca acela în care se poate interpreta autentic gândirea marelui poet german.
Așadar, Maria și sfinții nu trebuie înțeleși și venerați ca surogate ale zeițelor și ale zeilor din păgânism, ci ca adeverire a lor, pentru că rămâne adevărat că creștinismul de la începuturi nu a înfrânt complet instanța păgână. Aceasta, înțeleasă în profunzime și în relație cu antropologia, exprimă un sens al pluralității și concreteții imaginative (de exemplu în mitologie) că, fiind creștini, nu putem numai să o refuzăm sau pur și simplu să o ignorăm. Această perspectivă ține, de exemplu, de forma catolică a credinței creștine, pe care protestantismul, eventual îndreptată spre devierile sale, o refuză în mod radical. În acest sens catolicismul se prezintă ca o realitate tipic "populară", pentru că primește, interceptând și asumând (nu întotdeauna în mod critic) devoțiunea/evlavia așa-numitului și atât de disprețuitului "popor de jos".
Ceea ce trebuie să ne preocupe și să ne angajeze este tendința de a urma forme de devoțiune care par inspirate dintr-o deificare idolatră a Mariei și a sfinților. Acest lucru devine și mai îngrijorător dacă ne gândim la instrumentalizarea mafiotă a simbolurilor și experiențelor de credință. De fapt, atitudinea mafiotă nu privește doar corupția, lumea interlopă, complicitatea puterilor din stat, pentru că este un stil de viață care include și religia și raportul cu sacrul, insinuându-se și poluând însăși evlavia populară. Să ne gândim la infiltrațiile mafiote în procesiunile și în sărbătorile patronale și la plecăciunile statuilor din fața caselor boșilor: ceea ce Alessandra Dino numea "mafia evlavioasă" într-unul dintre eseurile sale din anul 2010.
Nu este vorba despre simplu folclor, ci de o ispită perenă cu care credința trebuie să se confrunte și care trebuie încercat să fie învinsă în orice mod și cu toate resursele disponibile. Ispita constă în manipularea divinului și a simbologiei creștine, sugerând celui care ar avea îndoieli că șefii mafiei sunt de partea lui Dumnezeu și a Bisericii și că Dumnezeu și Biserica sunt de partea lor. Așa că își pot asigura "protecția", profitând mai ales de momentele de fragilitate ale indivizilor și de greutățile sociale și economice, precum și de inacțiunea instituțiilor în fața acestor urgențe.
Denunțarea ne interpelează pe noi toți: suntem atât de siguri că raportul nostru cu Dumnezeu, cu Maria și cu sfinții nu este animată de o atitudine idolatrică și mafiotă? Expoziția de simboluri sacre, devoționismul, bigotismul, atenția la aspectele miraculoase și magice ale credinței creștine ascund deseori dorința de a instrumentaliza divinul, pentru a-l apleca nevoilor noastre imediate. Și aceasta este tocmai ceea ce se numește "idolatrie". Idolul, care se opune icoanei, este o imagine pe care o luăm oriunde vrem și pe care o manipulăm după bunul plac. Icoana, în schimb, este imaginea pe care o contemplăm, astfel încât să ne conducă în zona harului. Iar icoana Dumnezeului nevăzut este Domnul Isus (Col 1,15), adică răstignitul. De aici și necesitatea de a ne hrăni credința mai curând ascultând constant Cuvântul lui Dumnezeu, decât recurgând la devoțiuni înșelătoare, deoarece cele autentice sunt astfel doar și pentru că ne invită să-l urmăm pe Domnul conform Evangheliei.
(După Agenția SIR, 23 august 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu