|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 21 august 2024
Ciclu de cateheze. Duhul și Mireasa. Duhul Sfânt conduce poporul lui Dumnezeu la întâlnirea cu Isus, speranța noastră. 6. "Duhul Domnului este asupra mea". Duhul Sfânt la botezul lui Isus
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Astăzi reflectăm asupra Duhului Sfânt care vine asupra lui Isus la botezul în Iordan și de la el se revarsă în trupul său care este Biserica. În Evanghelia lui Marcu, scena botezului lui Isus este descrisă astfel: "În zilele acelea, a venit Isus din Nazaretul Galileii și a fost botezat de Ioan în Iordan. Și îndată ce s-a ridicat din apă, a văzut cerurile deschise și Duhul, ca un porumbel, coborând spre el. Și din cer a fost un glas: «Tu ești Fiul meu cel iubit, în tine mi-am găsit plăcerea»" (Mc 1,9-11).
Toată Treimea și-a dat întâlnire, în acel moment, pe malurile Iordanului! Este Tatăl care se face prezent cu glasul său; este Duhul Sfânt care coboară asupra lui Isus în formă de porumbel și este cel pe care Tatăl îl proclamă Fiul său iubit, Isus. Este un moment foarte important al Revelației, este un moment important din istoria mântuirii. Ne va face bine să recitim acest text din Evanghelie.
Ce s-a întâmplat atât de important la botezul lui Isus, așa încât să-i inducă pe toți evangheliștii să-l relateze? Răspunsul îl găsim în cuvintele pe care Isus le rostește, puțin timp după aceea, în sinagoga din Nazaret, cu referință clară la evenimentul de la Iordan: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns" (Lc 4,18).
În Iordan, Dumnezeu Tatăl l-a "uns cu Duh Sfânt", adică l-a consacrat pe Isus ca Rege, Profet și Preot. De fapt, cu ulei parfumat erau unși în Vechiul Testament regii, profeții și preoții. În cazul lui Cristos, în locul uleiului fizic, este uleiul spiritual care este Duhul Sfânt, în locul simbolului este realitatea: este Duhul însuși care coboară asupra lui Isus.
Isus era plin de Duh Sfânt încă din prima clipă a Întrupării sale. Însă acela era un "har personal", necomunicabil; acum, în schimb, cu această ungere, primește plinătatea darului Duhului, dar pentru misiunea sa pe care, drept cap, o va comunica trupului său, care este Biserica, și fiecăruia dintre noi. De aceea, Biserica este noul "popor regal, popor profetic, popor sacerdotal". Termenul ebraic "Mesia" și cel corespunzător în greacă "Cristos" - Christós -, ambii referiți la Isus, înseamnă "uns": a fost uns cu untdelemnul bucuriei, uns cu Duhul Sfânt. Însuși numele de "creștini" va fi explicat de Părinți în sensul literal: creștini înseamnă "unși după imitația lui Cristos" (cf. Sf. Ciril din Ierusalim, Cateheză mistagogică, III,1).
Există un psalm în Biblie care vorbește despre un ulei parfumat, vărsat pe capul marelui preot Aron și care coboară până la marginea veșmântului său (cf. Ps 133,2). Această imagine poetică a uleiului care coboară, folosită pentru a descrie fericirea trăirii împreună ca frați, a devenit realitate spirituală și realitate mistică în Cristos și în Biserică. Cristos este capul, Marele nostru Preot, Duhul Sfânt este uleiul parfumat și Biserica este trupul lui Cristos în care el se revarsă.
Am văzut de ce Duhul Sfânt, în Biblie, este simbolizat de vânt și, mai mult, ia de la el însuși numele său, Ruah - vânt. Merită să ne întrebăm și de ce el este simbolizat de ulei, și ce învățătură practică putem scoate din acest simbol. La Liturghia din Joia Sfântă, consacrând uleiul numit "crismă", episcopul, referindu-se la cei care vor primi ungerea la Botez și la Mir, spune așa: "Această ungere să-i pătrundă și să-i sfințească, pentru ca, eliberați de corupția nativă și consacrați templu al gloriei sale, să răspândească parfumul unei vieți sfinte". Este o aplicare ce provine de la Sfântul Paul, care scrie corintenilor: "Căci noi suntem înaintea lui Dumnezeu mireasma plăcută a lui Cristos" (2Cor 2,15). Ungerea ne face mireasmă, precum și o persoană care trăiește cu bucurie ungerea sa parfumează Biserica, parfumează comunitatea, parfumează familia cu acest parfum spiritual.
Știm că, din păcate, uneori creștinii nu răspândesc mireasma lui Cristos, ci mirosul rău al propriului păcat. Și să nu uităm niciodată: păcatul ne îndepărtează de Isus, păcatul ne face să devenim ulei rău. Și diavolul - nu uitați asta -, de obicei, diavolul intră prin buzunare - fiți atenți. Și totuși, asta nu trebuie să ne abată de la angajarea de a realiza, pe cât putem și fiecare în propriul ambient, această vocație sublimă de a fi bună mireasmă a lui Cristos în lume. Mireasma lui Cristos se emană din "roadele Duhului", care sunt "iubirea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, bunăvoința, fidelitatea, blândețea, cumpătarea" (Gal 5,22). Asta a spus-o Paul, și ce frumos este a găsi o persoană care are aceste virtuți: o persoană cu iubire, o persoană bucuroasă, o persoană care creează pacea, o persoană generoasă, nu zgârcită, o persoană binevoitoare care îi primește pe toți, o persoană bună. Este frumos a găsi o persoană bună, o persoană fidelă, o persoană blândă, care nu este orgolioasă... Dacă ne străduim să cultivăm aceste roade și atunci când noi găsim acești oameni, atunci, fără să ne dăm seama, cineva va simți în jurul nostru un pic din mireasma Duhului lui Cristos. Să-i cerem Duhului Sfânt să ne facă unși mai conștienți, unși de el.
* * *
Și vă rog, să nu uităm martirizata Ucraina care suferă mult. Să nu uităm Myanmarul, Sudanul de Sud, Nord Kivu și atâtea țări care sunt în război. Să ne rugăm pentru pace. Și să nu uităm Palestina și Israel: să fie pace, acolo.
Și pentru voi toți binecuvântarea mea!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu