Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Recitind "Evangelii gaudium" / 4

Nu ispitei mondenității spirituale

Este "mondenitatea spirituală" - care "constă în a căuta, în locul gloriei Domnului, gloria umană și bunăstarea personală" - una dintre ispitele cele mai viclene la care sunt supuși astăzi lucrătorii pastorali. Descris mai întâi de benedictinul dom Anscar Vonier și apoi relansat de Henri de Lubac, acest pericol a fost denunțat de mai multe ori de Papa Francisc, care nu întâmplător îi dedică o parte semnificativă din capitolul al II-lea din "Evangelii gaudium". Pontiful avertizează îndeosebi cu privire la cele două forme mai recurente de mondenitate spirituală - gnosticismul și neopelagianismul (94) - și rezervă cuvinte severe "lauda deșartă" a celor care "se mulțumesc să aibă vreo putere" și, ca "înfrângeri generale", visează "planuri apostolice expansioniste" care nu au confirmare în realitate, rămânând victime ale "păcatului lui «ar trebui să se facă»" (96). Cel care cade în această ispită "privește de sus și de departe" și este închis în fața milostivirii și a iertării: pentru papa este vorba de "o corupție teribilă" la care trebuie adus remediu "punând Biserica în mișcare de ieșire din sine" și "de misiune centrată în Isus Cristos" (97).

Una dintre consecințele cele mai grave ale acestei mondenități este individualismul care contrapune pe creștini între ei și generează dezbinare și invidie: "Suntem în aceeași barcă - avertizează în această privință Papa Francisc - și mergem spre același port! Să cerem harul de a ne bucura de roadele celorlalți, care sunt ale tuturor" (99).

Alte "provocări ecleziale" indicate în acest capitol de pontif se referă la laici, femei și tineri. Pentru primii papa subliniază "conștientizarea" crescută a "identității" lor și a "misiunii" lor (102), în timp ce nu evită să recunoască "necesitatea de a lărgi spațiile pentru o prezență feminină mai incisivă în Biserică" (103), deși amintește totuși că nu este vorba de o problemă de simplă "putere" (104). În sfârșit, cât privește tinerii, Papa Francisc admite că din partea adulților lipsește adesea un răspuns "la neliniștile, necesitățile, problematicile și rănile lor" (106). Asta derivă din incapacitatea de a vorbi "limbajul" lor și de a asculta glasul lor, care unit cu cel al bătrânilor poate reprezenta astăzi "speranța popoarelor" și "a omenirii" (108).

Din capitolul al II-lea

93. Mondenitatea spirituală, care se ascunde în spatele aparențelor de religiozitate și chiar de iubire față de Biserică, constă în a căuta, în locul gloriei Domnului, gloria umană și bunăstarea personală. Este ceea ce Domnul le reproșa fariseilor: "Cum puteți crede voi, care primiți mărire unul de la altul, și nu căutați mărirea care vine numai de la Dumnezeu?" (In 5,44). Este vorba despre un mod subtil de a căuta "propriile interese și nu pe cele ale lui Isus Cristos" (Fil 2,21). Asumă multe forme, în funcție de tipul de persoană și de condiția în care se strecoară. Din moment ce este legată de căutarea aparenței, nu întotdeauna însoțește păcatele publice, și în exterior totul apare corect. Dar dacă ar invada Biserica, "ar fi infinit mai dezastruoasă decât orice altă mondenitate pur și simplu morală" [Henry De Lubac, Méditation sur l'Eglise, Paris, 1968, p. 321].

94. Această mondenitate se poate alimenta în special în două moduri profund legate între ele. Unul este fascinația gnosticismului, o credință închisă în subiectivism, unde interesează numai o experiență determinată sau o serie de raționamente și cunoștințe care se consideră că pot întări și ilumina, dar unde subiectul în definitiv rămâne închis în imanența propriei rațiuni sau a sentimentelor sale. Celălalt este neopelagianismul autoreferențial și prometeic al celor care în definitiv se încred numai în propriile forțe și se simt superiori celorlalți, pentru că respectă norme determinate sau pentru că sunt în mod încăpățânat fideli față de un anumit stil catolic propriu al trecutului. Este o presupusă siguranță doctrinală sau disciplinară care dă loc la un elitism narcisist și autoritar, unde în loc de a evangheliza se analizează și se clasifică ceilalți și în loc de a facilita accesul la har se consumă energiile în a controla. În ambele cazuri, nici Isus Cristos, nici ceilalți nu interesează cu adevărat. Sunt manifestări ale unui imanentism antropocentric. Nu este posibil de imaginat că din aceste forme reductive de creștinism poate să provină un autentic dinamism evanghelizator.

96. În acest context, se alimentează lauda deșartă a celor care se mulțumesc să aibă vreo putere și preferă să fie mai degrabă generali de armate înfrânte decât simpli soldați ai unui pluton care continuă să lupte. De câte ori visăm planuri apostolice expansioniste, meticuloase și bine desenate, tipice generalilor înfrânți! Astfel negăm istoria noastră de Biserică, istorie care este glorioasă, deoarece este istorie de sacrificii, de speranță, de luptă zilnică, de viață consumată în slujire, de statornicie în munca truditoare, pentru că orice muncă este "sudoare a frunții noastre". În schimb, ne întreținem vanitoși vorbind cu privire la "ceea ce ar trebui să se facă" - păcatul acelui "ar trebui să se facă" - asemenea învățătorilor spirituali și experților de pastorație care dau instrucțiuni rămânând în exterior. Cultivăm imaginația noastră fără limite și pierdem contactul cu realitatea îndurată de poporul nostru credincios.

97. Cine a căzut în această mondenitate privește de sus și de departe, refuză profeția fraților, descalifică pe cel care îi pune întrebări, face să iasă în evidență încontinuu greșelile celorlalți și este obsedat de aparență. Și-a pliat referința inimii în fața orizontului închis al imanenței sale și a intereselor sale și, drept consecință la asta, nu învață din propriile păcate, nici nu este în mod autentic deschis la iertare. Este o teribilă corupție cu aparență de bine. Trebuie evitată punând Biserica în mișcare de ieșire din sine, de misiunea centrată în Isus Cristos, de angajare față de cei săraci. Dumnezeu să ne elibereze de o Biserică mondenă sub falduri spirituale sau pastorale! Această mondenitate asfixiantă se vindecă gustând aerul curat al Duhului Sfânt, care ne eliberează să rămânem centrați în noi înșine, ascunși într-o aparență religioasă goală de Dumnezeu. Să nu lăsăm să ni se fure evanghelia! (...)

99. Lumea este sfâșiată de războaie și de violență sau rănită de un individualism răspândit care împarte ființele umane și le pune pe una împotriva alteia ca să urmărească propria bunăstare. În diferite țări învie conflicte și vechi diviziuni care se credeau în parte depășite. Creștinilor din toate comunitățile din lume doresc să le cer în special o mărturie de comuniune fraternă care să devină atrăgătoare și luminoasă. Fie ca toți să poată admira cum vă îngrijiți unii de alții, cum vă încurajați reciproc și cum vă însoțiți: "Prin aceasta vor recunoaște toți că sunteți discipolii mei: dacă aveți dragoste unii față de alții" (In 13,35). Este ceea ce a cerut Isus cu rugăciune intensă Tatălui: "Să fie una (...) în noi (...) pentru ca lumea să creadă" (In 17,21). Atenție la tentația invidiei! Suntem în aceeași barcă și mergem spre același port! Să cerem harul de a ne bucura de roadele celorlalți, care sunt ale tuturor. (...)

102. Laicii sunt pur și simplu imensa majoritate a poporului lui Dumnezeu. În slujba lor există o minoritate: slujitorii hirotoniți. A crescut conștiința identității și a misiunii laicului în Biserică. (...) Însă conștientizarea acestei responsabilități care se naște din Botez și din Mir nu se manifestă în același mod în toate părțile. În unele cazuri pentru că nu sunt formați pentru a asuma responsabilități importante, în alte cazuri pentru că n-au găsit spațiu în Bisericile lor particulare pentru a se putea exprima și a acționa, din cauza unui clericalism excesiv care-i menține la marginea deciziilor. Chiar dacă se observă o participare mai mare a multora la slujirile laicale, această angajare nu se reflectă în pătrunderea valorilor creștine în lumea socială, politică și economică. (...)

103. Biserica recunoaște aportul indispensabil al femeii în societate, cu o sensibilitate, o intuiție și anumite capacități speciale care sunt de obicei mai proprii femeilor decât bărbaților. De exemplu, atenția feminină specială față de alții, care se exprimă în mod deosebit, chiar dacă nu exclusiv, în maternitate. Văd cu plăcere cum multe femei împărtășesc responsabilități pastorale împreună cu preoții, își aduc contribuția lor pentru însoțirea persoanelor, a familiilor sau a grupurilor și oferă noi aporturi reflecției teologice. Dar mai este încă nevoie de a lărgi spațiile pentru o prezență feminină mai incisivă în Biserică. Deoarece "specificul feminin este necesar în toate expresiile vieții sociale; pentru acest motiv trebuie să se garanteze prezența femeilor și în domeniul muncii" [Consiliul Pontifical al Dreptății și Păcii, Compendiul de Doctrină Socială a Bisericii, 295] și în diferitele locuri unde sunt luate deciziile importante, atât în Biserică, cât și în structurile sociale.

104. Revendicările drepturilor legitime ale femeilor, pornind de la convingerea fermă că bărbații și femeile au aceeași demnitate, îi pun Bisericii întrebări profunde care o provoacă și care nu se pot eluda în mod superficial. Preoția rezervată bărbaților, ca semn al lui Cristos Mirele care se încredințează în Euharistie, este o problemă care nu se pune în discuție, dar poate să devină motiv de conflict deosebit dacă se identifică prea mult puterea sacramentală cu puterea. Nu trebuie uitat că, atunci când vorbim despre puterea sacerdotală, "ne aflăm în domeniul funcției, nu al demnității și al sfințeniei" [Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică post-sinodală Christifideles laici (30 decembrie 1988), 51: AAS 81 (1989), 493]. Preoția ministerială este unul dintre mijloacele pe care Isus le utilizează în slujba poporului său, însă marea demnitate vine din Botez, care este accesibil tuturor. Configurarea preotului cu Cristos Capul - adică, drept izvor principal al harului - nu implică o exaltare care să-l situeze în vârful la tot restul. În Biserică funcțiunile "nu dau loc superiorității unora asupra altora" [Congregația pentru Doctrina Credinței, Declarația Inter insigniores, despre problema admiterii femeii la preoția ministerială (15 octombrie 1976), VI: AAS 68 (1977), 115, citată în: Ioan Paul al II-lea, Exortația apostolică post-sinodală Christifideles laici (30 decembrie 1988), 51 (nota 190): AAS 81 (1989), 493]. De fapt, o femeie, Maria, este mai importantă decât episcopii. (...)

105. Pastorația tineretului, așa cum eram obișnuiți s-o desfășurăm, a suferit zdruncinul schimbărilor sociale. Tinerii, în structurile obișnuite, adesea nu găsesc răspunsuri la neliniștile, necesitățile, problematicile și rănile lor. Pe noi, adulții, ne costă să-i ascultăm cu răbdare, să înțelegem neliniștile lor și cererile lor și să învățăm să vorbim cu ei în limbajul pe care ei îl înțeleg. Tot pentru acest motiv propunerile educative nu produc roadele sperate. (...)

106. Ce frumos e ca tinerii să fie "călători ai credinței", fericiți să-l ducă pe Isus pe orice stradă, în orice piață, în orice colț al pământului! (...)

108. Ori de câte ori încercăm să citim în realitatea actuală semnele timpurilor, este oportun să-i ascultăm pe tineri și pe bătrâni. Ambii sunt speranța popoarelor. Bătrânii aduc amintirea și înțelepciunea experienței, care invită să nu se repete în mod nesăbuit greșelile din trecut. Tinerii ne cheamă să trezim și să mărim speranța, pentru că poartă în ei noile tendințe ale omenirii și ne deschid la viitor, în așa fel încât să nu rămânem ancorați în nostalgia de structuri și obiceiuri care nu mai sunt aducătoare de viață în lumea actuală.

(După L'Osservatore Romano, 12 august 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat