|
© Vatican Media |
Elenita de Jesús, importantă pentru Biserica portoricană, dar nu este Fecioara Maria
Prefectul Dicasterului pentru Doctrina Credinței a emis o clarificare definitivă cu privire la presupusele evenimente supranaturale legate de Sanctuarul Sfântului Munte din Puerto Rico: în fața încercărilor de a atribui misionarului identitatea lui Isus sau a Fecioarei Maria, verdictul nu poate fi decât "constat de non supernaturalitate", fără supranaturalitate.
"Nu se poate nega că figura lui Elenita de Jesús posedă o mare valoare pentru Biserica din Puerto Rico și trebuie să fie considerată ca un stimulent spre dăruirea totală pentru împărăția lui Dumnezeu", dar este nevoie ca "aceia care o iubesc" să utilizeze figura sa "ca motivare pentru a se dedica numai lui Dumnezeu, evitând să îndrepte spre ea gesturile de cult care revin Mamei lui Isus Cristos, evitând astfel să dăuneze acestei comori denaturând semnificația originală".
Este ceea ce scrie cardinalul Victor Manuel Fernández, prefect al Dicasterului pentru Doctrina Credinței, într-o scrisoare adresată episcopului de Caguas, în Puerto Rico, Monseniorul Eusebio Ramos Morales. Datată la 1 august 2024 și aprobată de papa, scrisoarea se referă la presupusele evenimente supranaturale legate de Sanctuarul Sfântului Munte, în sud-estul insulei, și de Elenita de Jesús, catehetă misionară, care a trăit la trecerea dintre secolul al XIX-lea și al XX-lea.
"Constat de non supernaturalitate", nicio supranaturalitate
Cardinalul, după ce a citit "cu multă atenție documentația" trimisă de Monseniorul Ramos, "care a adunat diferite studii care provin de la persoane cu diferite puncte de vedere" și ținând cont de "opinia sa ponderată" ca episcop, a considerat necesară, pentru îngrijirea credinței credincioșilor, "o clarificare definitivă". Astfel, în scrisoare, cardinalul Fernández afirmă că "trebuie să fie evitată total orice identificare a lui Elenita de Jesús cu Domnul Nostru Isus Cristos, unicul Răscumpărător, sau cu Fecioara Maria, prima cooperatoare în opera Fiului său. În fața oricărei tentative de a atribui lui Elenita de Jesús identitatea Domnului sau a Mariei Preasfinte, judecata nu poate să fie alta decât «constat de non supernaturalitate». Elenita de Jesús nu este Fecioara Maria". Prin urmare, se autorizează episcopul de Caguas "să emită respectivul decret cu dispozițiile pe care le va considera necesare (cf. Dicasterul pentru Doctrina Credinței, Norme pentru a proceda în discernământul de presupuse fenomene supranaturale, 17 mai 2024, Art. 21 § 1). Acesta - afirmă cardinalul Fernández - trebuie să se aplice și în ceea ce privește aparițiile neautentice sau resturile de sânge care nu trebuie să fie venerate".
În articolul 21 § 1 din noile norme despre discernământul de presupuse fenomene supranaturale se citește că "După ce s-a primit răspunsul Dicasterului, rămânând neatinsă indicația diferită din partea acestuia, episcopul diecezan, în acord cu Dicasterul, va face cunoscut poporului lui Dumnezeu cu claritate judecata despre faptele despre care este vorba". În acest caz votul final este o "Declaratio de non supernaturalitate" prin care "episcopul diecezan este autorizat de dicaster să declare că fenomenul este recunoscut ca non-supranatural".
Elenita a trăit în caritate și în vestirea evangheliei
După ce a făcut această clarificare, prefectul Dicasterului pentru Doctrina Credinței o definește pe Elenita de Jesús o femeie "care a trăit sub impulsul Duhului Sfânt, în caritate și în vestirea evangheliei, și inspirată de o iubire profundă față de Mama cerească, Fecioara Maria"; o catehetă care a slujit "Biserica într-un moment determinant al istoriei, când credința catolică era amenințată serios", identificându-se "cu poporul său suferind". Citează apoi cuvintele Monseniorului Ramos, conform cărora Elenita a umblat în mijlocul unui popor foarte sărac "ca discipolă a lui Isus și sub mantia Fecioarei Maria", însușindu-și "foamea și necesitățile oamenilor umili", precum și "neliniștile sale de credință și de speranță". Oamenii o numeau "mamă" datorită atitudinilor frumoase pe care le vedeau în ea: simplitatea, virtuțile creștine, austeritatea de viață, spiritualitatea, capacitatea catehetică.
A evita exprimări care generează dezorientare
"Elenita - subliniază cardinalul Fernández - avea o evlavie puternică față de Fecioara Maria. Se relatează că purta cu sine un tablou al Fecioarei și că a cerut să i se trimită o imagine a Fecioarei din Spania; că a construit diferite capele mariane și că a promovat cultul Fecioarei de pe Muntele Carmel." "Este adevărat - adaugă el - că în viața sa găsim semne ale marii uniri cu Cristos Isus suferind și că în multe dintre gesturile sale se prelungea afectul Mariei, Mama cerului. Diferiți martori spun că se asemăna cu Fecioara și unii, într-un exces de admirație, comiteau greșeala de a afirma că era însăși Fecioara. Unele expresii pe care probabil că obișnuia să le folosească ea însăși puteau crea dezorientare, dar în acele timpuri, când cateheții misionari din acele locuri se simțeau foarte identificați cu vreun sfânt, foloseau cuvinte care în realitate voiau să spună «eu îi aparțin lui», «mă identific cu». Astăzi nu ne exprimăm în acest mod, pentru că ar putea genera dezorientare. Prin urmare, orice exprimare de apreciere față de Elenita trebuie să evite de a da impresia că afirmă că ea ar fi Fecioara Maria."
Sfântul Munte să fie un loc unde să fie adorat Isus Cristos
"Figura lui Elenita - afirmă cardinalul - ne vorbește despre iubirea față de Isus Cristos și față de Maria, despre demnitatea femeilor, despre dăruire generoasă, angajare, austeritate. Ne vorbește, în mod elocvent, și despre îngrijirea și apărarea săracilor." Și conclude: "Să dea Dumnezeu ca, evitând tot ceea ce poate să creeze dezorientare, să ne îndreptăm urechile și inima spre evanghelie, care trebuie să răsune zi după zi pe Sfântul Munte, ca să fie mereu un loc unde să fie adorat Isus Cristos, unicul Domn și Răscumpărător, așa cum ar fi dorit cu siguranță Elenita de Jesús, umilă și săracă între săraci".
(După Vatican News, 2 august 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu