Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Declarația "Fiducia supplicans" a Dicasterului pentru Doctrina Credinței / 3

O "încredere" care ne invită să implorăm

de Michelina Tenace
consultant la Dicasterul pentru Doctrina Credinței

Intenția textului

Declarația Fiducia supplicans este ecou la invitația pontificatului Papei Francisc de a privi misterul condiției umane din "periferiile" Bisericii. Prin credință, credem că păstorul care merge în căutarea oiței rătăcite nu înseamnă că pentru asta nu are grijă de cele care au ajuns în staul. Dimpotrivă, păstorul speră că pericolul spre care se îndreaptă pentru a salva una dintre ele va fi ocazie pentru a întări rugăciunea pentru el, păstorul, compasiunea pentru oaia aflată în pericol și recunoștința din partea celui care locuiește în casa "sa".

Declarația se referă la "receptarea învățăturii Sfântului Părinte", păstorul nostru, și ia în considerare faptul că atunci când cu încredere fiii imploră, după măsura rănii inimii lor, răspunsul Tatălui este după măsura infinită a milostivirii.

Gesturile și pronunțările Bisericii indică, perioadă după perioadă, coerența teologică ce susține doctrina sa. După Responsum din 2021, care declara că "Biserica nu are puterea de a da binecuvântare unirilor între persoane de același sex", declarația Fiducia supplicans vrea "să ofere o contribuție specifică și inovatoare" (cf. Prezentare), argumentând cu privire la "posibilitatea de a binecuvânta cupluri de același sex" (cf. Introducere). Noutatea pe care o aduce declarația este să spună că ceea ce nu este posibil într-un context liturgic sacramental, este posibil într-o practică pastorală, "fără a modifica învățătura perenă a Bisericii despre căsătorie" (cf. Prezentare). Aceste premise date în prezentarea declarației sunt amintite constant de-a lungul întregului text.

Conținutul părții a treia

Ne oprim asupra părții a treia a declarației, care este desigur partea care a provocat mai multe comentarii. Presupune desigur că ține cont de elementele dezvoltate în prima parte, Binecuvântarea în sacramentul căsătoriei, și în partea a doua, Sensul diferitelor binecuvântări. Prima parte confirmă doctrina despre căsătorie, partea a doua lărgește și îmbogățește sensul binecuvântărilor, motiv pentru care va fi posibilă o parte a treia care este propunerea centrală: Binecuvântarea cuplurilor aflate în situații iregulare și a cuplurilor de același sex.

Să spunem pe scurt cum se dezvoltă cele zece paragrafe de importanță diferită care compun partea a treia. În prima fază se citește că "în orizontul schițat" în prima și în a doua parte, "se situează posibilitatea de binecuvântări a cuplurilor aflate în situații iregulare și a cuplurilor de același sex" (nr. 31). Este vorba de persoane care cer împreună ajutorul lui Dumnezeu asupra vieții lor fără a revendica "legitimarea unui propriu status", status considerat "iregular" de Biserică. Rugăciunea către Dumnezeu este o cerere pe care fiecare poate s-o adreseze, implorare de mântuire a persoanei, de ajutor, de eliberare, de creștere "în fidelitate față de mesajul evangheliei" (nr. 31). "Biserica îi primește pe toți cei care se apropie de Dumnezeu cu inimă umilă" și trebuie să dea tuturor "acele ajutoare spirituale" care este vocația sa să le dea (nr. 32). Binecuvântarea din partea celui care o cere este deja exprimare a "unei apropieri de Dumnezeu, o sămânță a Duhului care trebuie îngrijită și nu împiedicată" (nr. 33). Care este piedica? "Păcatele noastre, lipsa meritului, slăbiciunile și confuziile". Care este credința? Că Dumnezeu se face prezent "dincolo de orice dorință și de orice merit". Aceasta este însăși vestirea Bisericii (cf. nr. 34). Preocuparea papei privește la binefacerea pentru credință, deoarece binecuvântarea poate furniza "un mijloc eficace pentru a mări încrederea în Dumnezeu din partea persoanelor care o cer" (nr. 36). Aici se inserează mai bine numărul 35, care spune că slujitorii trebuie să fie sensibili la această perspectivă pastorală, sensibilitatea care trebuie "să fie educată chiar să facă în mod spontan binecuvântări". Cum? Este nevoie de "prudență pastorală", "discernământ practic" (nr. 37), libertate și "pentru că viața Bisericii trece prin multe canale, în afară de cele normative" (Exortația apostolică Amoris laetitia, 304).

Paragraful 38 este decisiv: spune că "nu trebuie împiedicată sau interzisă apropierea Bisericii" de cei care, prin binecuvântare, bat la ușa Bisericii, cer ajutorul lui Dumnezeu. Cum trebuie să fie binecuvântarea? O "binecuvântare spontană", o "scurtă rugăciune" pentru necesitățile obișnuite, pace, sănătate, răbdare, disponibilitate la dialog și deschidere "pentru a putea împlini pe deplin voința lui Dumnezeu" (nr. 38). În afară de cum se face, se afirmă că este important și "unde" se face, pentru a evita "orice formă de confuzie și scandal" (nr. 39). Propunerea este ca binecuvântările să fie situate în "alte contexte", adică non-liturgic, locuri de credință populară în care toți pot să ceară o binecuvântare "spontană, scurtă", fără a recurge la "forme rituale proprii ale liturgiei" (nr. 40). Binecuvântarea dată cuplurilor de același sex cere din partea slujitorilor care trebuie s-o dea "discernământ prudent și patern" (nr. 41), dar și creativitate.

Paragrafele următoare care compun capitolul al IV-lea al declarației sunt o concluzie care amintește că toate acestea se întemeiază pe însăși identitatea Bisericii: "sacrament al iubirii infinite a lui Dumnezeu" (nr. 43) cu o vocație maternă care, prin caritate, pocăință și rugăciune, duce la Dumnezeu și invită "să ne apropiem tot mai mult de iubirea lui Cristos" (nr. 44). Speranța este că "fiecare frate și fiecare soră se vor putea simți în Biserică mereu pelerini, mereu cerșetori, mereu iubiți și, în pofida a toate, mereu binecuvântați" (nr. 45), persoane pentru care "Tatăl ceresc continuă să le vrea binele și să spere să se deschidă în sfârșit la bine" (Francisc, Cateheze despre rugăciune: binecuvântarea, 2 decembrie 2020).

O binecuvântare pastorală

Declarația invită să se ia în considerare că există forme de binecuvântări diferite care răspund la exigențe diferite: a identifica binecuvântarea pastorală cu un act liturgic zădărnicește semnificația sacramentului, nu numai cea a căsătoriei, ci a întregii practici sacramentale a Bisericii Catolice. A recunoaște ca binecuvântare numai cea liturgico-sacramentală riscă să întunece "forța necondiționată a iubirii lui Dumnezeu pe care se întemeiază gestul binecuvântării" (nr. 12).

Sub ce condiție?

Ar trebui să fie convingerea fiecărui creștin că "nimănui nu i se poate împiedica această aducere de mulțumire și fiecare, chiar dacă trăiește în situații neorânduite spre planul Creatorului, posedă elemente pozitive pentru care să-l laude pe Domnul" (nr. 28). Este vorba de o veste frumoasă. Cum am putea justifica faptul că trebuie să se pună drept condiție "o perfecțiune morală prealabilă" (nr. 25) celui care cere o binecuvântare? Nimeni n-ar putea s-o primească. În schimb, binecuvântând, se face un act de credință în "acest aspect al fidelității iubirii necondiționate a lui Dumnezeu, capabilă să genereze și cu păcătosul o alianță irevocabilă, deschisă mereu la o dezvoltare, la fel de imprevizibilă" (Dicasterul pentru Doctrina Credinței, Răspuns la unele întrebări, propuse de E.S. Mons. José Negri, cu privire la posibila participare la sacramentele Botezului și Căsătoriei din partea persoanelor transsexuale și a persoanelor homoafective, 3 noiembrie 2023). Speranță în cel care primește binecuvântarea și credință în cel care o dăruiește, "binecuvântările devin astfel o resursă pastorală mai degrabă de valorizat decât un risc sau o problemă" (nr. 23). Este "însăși caritatea pastorală (care) ne impune să nu tratăm (persoanele) pur și simplu ca păcătoși" (Papa Francisc, Răspuns la al doilea Dubium, Întrebarea 2, răspunsul f).

Bogăție pastorală pe baza doctrinei

Suntem obișnuiți în Biserică să înfruntăm probleme pastorale care ridică dezbateri teologice rodnice pentru a aprofunda doctrina. "Biserica, care este trupul lui Cristos, găsește mereu în implicarea în această lume, pentru care Cristos a suferit, a murit și a înviat, ocazia pentru o cunoaștere mai aprofundată a Domnului însuși și a iubirii sale, și chiar pe ea însăși, ocazia unei înțelegeri mai mari a mesajului de mântuire încredințat ei. Este posibil de găsit diferite semne ale timpurilor noastre moderne care stimulează la o conștiință reînnoită a unor aspecte ale evangheliei care au relevanță deosebită pentru tema noastră" (Comisia Teologică Internațională, Speranța mântuirii pentru copiii care mor fără botez, 19 ianuarie 2007, nr. 71).

Să luăm două exemple recente de noutate ridicate în interacțiunea dintre doctrină și urgențe pastorale, unul cu caracter mai dogmatic și unul cu caracter mai pastoral. Tema mântuirii copiilor care mor fără botez a fost un argument dezbătut. După secole în care era acceptată teologia limbului (condiție permanentă a copiilor morți fără botez), a existat o "clarificare" "tratată în lumina unei antropologii a solidarității" (nr. 6). Studiul Comisiei Teologice Internaționale a răspuns la preocuparea celui care vedea în propunere "o tensiune între unele principii vitale ale credinței, în mod deosebit necesitatea Botezului pentru mântuire, și voința mântuitoare universală a lui Dumnezeu" (nr. 70). Dar nu era vorba de a nega necesitatea Botezului, ca și cum sacramentul n-ar folosi la nimic. Problema se referea la milostivirea Tatălui care, în virtutea răscumpărării lui Cristos, îi face părtași de vederea sa, prin har, adică îi introduce în mântuire, pe copiii care mor fără să fi putut primi sacramentul Botezului. Doctrina despre sacramentul Botezului nu s-a schimbat. S-a lărgit înțelegerea milostivirii lui Dumnezeu.

Un exemplu și mai recent de natură pastorală se referă la tema pedepsei cu moartea. Așa cum se putea citi în Catehismul Bisericii Catolice din 1992 la numărul 2267, învățătura tradițională a Bisericii nu excludea, "fiind presupusă constatarea deplină a identității și a responsabilității vinovatului, recurgerea la pedeapsa cu moartea, când aceasta era sigura cale practicabilă pentru a apăra eficace de agresorul nedrept viața ființelor umane". În versiunea definitivă a Catehismului (1 august 2018) se citește: "Mult timp recurgerea la pedeapsa cu moartea din partea autorității legitime, după un proces regulamentar, a fost considerat un răspuns adecvat la gravitatea unor delicte și un mijloc acceptabil, deși extrem, pentru ocrotirea binelui comun. Astăzi este tot mai vie conștiința că demnitatea persoanei nu este pierdută nici măcar după ce a comis delicte foarte grave [...]. Pentru aceasta Biserica învață, în lumina evangheliei, că pedeapsa cu moartea este inadmisibilă, deoarece atentează la inviolabilitatea persoanei și se angajează cu determinare pentru abolirea sa în toată lumea" (Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2267).

În acest caz se vede că în noul răspuns al Bisericii există o dezvoltare a înțelegerii demnității persoanei "în lumina evangheliei", în timp ce se ia distanță de la o tradiție umană, civilă, la care învățătura Bisericii s-a conformat timp de secole.

În cazul mântuirii copiilor fără Botez, era vorba de a reciti o "doctrină", aceea a "legăturii dintre păcatul strămoșesc și privarea de viziunea beatifică" și a "creării ființei umane în Cristos" (Introducere), adică de a reciti doctrina condamnării legate de păcatul strămoșesc, în lumina teologiei creației după imaginea lui Dumnezeu. Trebuia afirmat că fiecare viață nouă are origine în iubirea Tatălui și în misterul mântuirii realizate de Fiul, chiar dacă în timp nu s-a manifestat acțiunea Duhului Sfânt în adeziunea personală la Cristos. În cazul pedepsei cu moartea, Papa Francisc a invitat să se privească la practica seculară care o justifica, recitind-o în lumina Tradiției care este pentru noi evanghelia, criteriu de discernământ al tradițiilor care pot să fie recunoscute legate de un context istoric depășit.

Aceste două exemple sunt numai câteva între multe pe care ni le oferă istoria Bisericii și declarația cu privire la posibilitatea de a binecuvânta cuplurile de același sex se inserează perfect în această vocație a teologiei de a face accesibilă în mod constant înțelegerea teologică a doctrinei pentru "a oferi o viziune care să compună în coerență aspectele doctrinale cu cele pastorale" (cf. Introducere). Fiducia supplicans confirmă doctrina despre sacramentul căsătoriei: singura unire recunoscută de Biserică este cea între un bărbat și o femeie binecuvântată în sacramentul Căsătoriei. Totuși, Biserica are grijă să răspundă la cererea persoanelor care trăiesc "o unire care în niciun mod nu poate fi comparată cu căsătoria, (care) doresc să se încredințeze Domnului și milostivirii sale, să invoce ajutorul său, să fie conduse la o înțelegere mai mare a planului său de iubire și adevăr" (nr. 30). Biserica Catolică, prin Dicasterul pentru Doctrina Credinței, în declarația Fiducia supplicans, comunică, în conformitate cu învățătura Papei Francisc, că nu trebuie să se considere o eroare sau o infidelitate față de doctrina catolică gestul de binecuvântare a două persoane aflate în situație iregulară.

O problemă de aprofundat: iregularitatea situațiilor

Partea a treia are ca titlu "Binecuvântările cuplurilor aflate în situații iregulare și ale cuplurilor de același sex" (nr. 31). În "Introducere" (nr. 2), declarația indică să se ia în considerare "posibilitatea de a binecuvânta cupluri de același sex" și de a oferi astfel noi clarificări față de Responsum din 2021 care trata aceeași temă. Aici se vorbește despre cupluri în general și despre cupluri de același sex. Același cuvânt "iregularitate" este atribuit fie unui cuplu bărbat-femeie, fie unui cuplu de același sex. Aceste tipuri diferite de iregularitate ridică diferite probleme.

Pentru un cuplu bărbat-femeie este vorba de o iregularitate pe care Biserica Catolică o definește cu referință la doctrina despre sacramentul Căsătoriei: "numai în acest context (căsătorie) raporturile sexuale își află sensul lor natural, adecvat și pe deplin uman" (nr. 4). Cât privește iregularitatea în cazul de cupluri bărbat-femeie, s-ar putea afirma probabil că este vorba de unire, în sensul că între un bărbat și o femeie, conform "naturii" sexelor, poate avea loc unirea, considerând că diferențierea bărbat-femeie este pentru Biserică fundamentul exercitării sexualității orientate spre unire, dar este o unire iregulară, pentru că nu este "reglementată" de sacrament. În schimb, relația sentimentală și sexuală între persoane de același sex, chiar dacă în practica civilă poate să fie recunoscută ca "unire civilă", din punctul de vedere doctrinal ar putea fi considerată mai degrabă o relație iregulară din cauza aspectului sexual al relației.

Cu siguranță, în practica pastorală se ține cont de diferența care există între un cuplu aflat în situație de "unire iregulară" (când este vorba de un cuplu format dintr-un bărbat și o femeie) și un cuplu care trăiește în situația de "relație iregulară" (când este vorba de cupluri de același sex). Cuvintele sunt limitate, atât unire, cât și relație. Ajută să amintim că Papa Francisc a voit să specifice că "nu se binecuvântează unirea, ci pur și simplu persoanele care împreună au făcut cererea" (Discurs adresat participanților la Adunarea Plenară a Dicasterului pentru Doctrina Credinței, 26 ianuarie 2024).

Tocmai pentru că se binecuvântează persoanele, bunătatea se exprimă în viața de relații. În relația bărbat-femeie, cuplul are o vizibilitate socială care include adesea un nucleu de "fraternitate" care leagă între ei copiii din părinți diferiți etc. Din cauza copiilor, părinții înșiși sunt uneori duși în biserică și sunt aproape de învățăturile Bisericii. În cuplurile de același sex nu lipsesc elemente de binecuvântat. Bunătatea persoanelor manifestă că fiecare ființă umană este constituită, are origine și se realizează în relație. Trebuie considerat că există atâtea tipuri de relații: între prieteni, între părinți și copii, între frați etc. Tradiția creștină a recunoscut ca mărturie evanghelică dăruirea de sine din iubire care se poate găsi în orice tip de relație. Totuși, pentru Biserica Catolică, relația sexuală este considerată specifică a dăruirii de sine între un bărbat și o femeie în unirea matrimonială. Așa încât, altminteri, recurgerea la sex este considerată exprimare a unei relații "non-regulare" și se poate vorbi de "păcat": nu datorită unei obsesii în jurul realității sexuale, ci mai degrabă datorită unei stime mari față de realitatea diferențierii bărbat-femeie ca dar al lui Dumnezeu oferit creației care marchează măreția și limita ființei umane. Primul păcat are loc pentru că ființa umană refuză darul creației din cauza limitei pe care Dumnezeu a pus-o și astfel pervertește și darul măreției. Păcatul nu este relatat drept ceva ce se referă la sex, ci se referă la "cunoaștere", la dorința de "a poseda" (a cunoaște și a se uni au același sens în terminologia biblică), a poseda tot, pe unul și pe celălalt. În termeni de credință, a fi ori "unul/una" sau "altul/alta", conform sexualității din naștere, reprezintă domeniul limitei care ne este pusă drept creaturi umane, bărbat sau femeie, pentru a avea acces prin identitatea sexuală la misterul unirii care este posibilă între un bărbat și o femeie, două persoane de sex diferit create pentru a deveni, prin iubire, un singur trup, figură a alianței pe care Dumnezeu va voi s-o încheie cu poporul ales și cu toată omenirea, imagine a Bisericii. A accepta limita pe care fiecare creatură o poartă însemnată în identitatea sa sexuală că ar trebui să orienteze spre dorința celuilalt de mine, celălalt care reprezintă limita mea, dar "celălalt" care reprezintă infinitul promisiunii unirii care va deveni comuniune rodnică în iubire. Distanța în respectarea limitei (alteritatea) îmbogățește mai mult decât reducerea la sine a posesiei (cunoașterea), pentru că face să se experimenteze forța misterioasă a vieții care se revelează în simbolul unirii sexuale, un dar al creației voite de Creatorul însuși. Iată misterul mare din punct de vedere antropologic: sexualitatea este spațiul în care se revelează misterul alterității ca limită care păstrează pe fiecare în misterul său, fiecare care nu poate să fie "posedat" (cunoscut), ci numai iubit în alteritatea sa, și sexuală.

(După L'Osservatore Romano, 30 iulie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat