|
© Vatican Media |
Treimea, izvor de milostivire: cale liberă de la dicaster pentru mesajele lui Genovese
Intrarea în vigoare a noilor norme pentru a discerne presupusele fenomene supranaturale a permis o nouă "cale liberă" din partea Dicasterului pentru Doctrina Credinței. De data aceasta referită la experiența spirituală de la Sanctuarul de la Maccio a Villa Guardia, în Como: este locul unde Gioacchino Genovese, profesor de muzică și dirijor al corului, căsătorit și tată a două fiice, în 2000 a început să perceapă prin "viziuni intelectuale" o "prezență vie a misterului Preasfintei Treimi". Persoană serioasă, discretă, care n-a căutat niciodată vreo recompensă, după cinci ani cere ca alte persoane să fie implicate cu adorații, rugăciuni, novene. După o primă examinare a scrierilor profesorului Genovese și în special despre fenomen, în 2010 fostul episcop de Como, Diego Coletti, a atribuit bisericii parohiale calificativul de sanctuar, dându-i titlul "Preasfânta Treime Milostivire".
Scrisoarea prefectului
A fost publicată miercuri, 24 iulie 2024, scrisoarea pe care prefectul Dicasterului pentru Doctrina Credinței, cardinalul Victor Manuel Fernández, a adresat-o, la 15 iulie, cardinalului Oscar Cantoni, episcop de Como, care îi ceruse posibilitatea de a declara "nihil obstat" pentru fenomenul de la Maccio după cum este prevăzut de noile norme. În scrisoare, aprobată de Papa Francisc, Fernández oferă câteva clarificări despre scrierile lui Genovese.
Elementele pozitive
Înainte de toate, prefectul DDC prezintă aspectele pozitive prezente în mesaje: "Treimea este izvorul milostivirii și realizarea sa perfectă. În lumina acestei convingeri, ceea ce este afirmat de mai multe ori despre milostivirea lui Dumnezeu sau a lui Cristos în scrierile de spiritualitate și în Magisteriu, dobândește un puternic sens trinitar. Este cunoscută marginalizarea misterului trinitar în reflecția teologică și în spiritualitatea din secolele trecute. În acest sens, experiența spirituală a domnului Genovese este în linie cu redescoperirea Preasfintei Treimi pentru credința și viața creștină petrecută în ultimul secol". În scrierile profesorului Genovese "acest adevăr se exprimă în mod insistent și este încărcat de frumusețe mesajul Milostivirii care izvorăște din acel Noi trinitar. În Fiul lui Dumnezeu făcut om, de la Întruparea sa până astăzi, se manifestă pentru noi iubirea infinită a Comuniunii trinitare: «În mine, Cuvânt întrupat, o, Mireasa mea, vezi și atingi Iubirea, Caritatea și Milostivirea mea, Dumnezeu unul, și contempli, dar nu poți înțelege, decât în mine Cuvânt, o, Mireasa mea, Darul nostru TREIME (864)»".
Sunt repropuse în scrisoare fragmente din mesaje, ca de exemplu acesta:
"Întruparea mea este dar al MILOSTIVIRII TRINITARE!
Cuvântul meu este dar al MILOSTIVIRII TRINITARE!
Pătimirea mea este dar al MILOSTIVIRII TRINITARE!
Învierea mea este dar al MILOSTIVIRII TRINITARE!
EU SUNT MILOSTIVIREA!" (49).
Rugăciune trinitară
Așadar, chiar dacă numai Fiul a asumat natura umană, precizează Fernández, "Biserica este chemată să redescopere tot mai mult în gesturile lui Cristos acea milostivire infinită a lui Dumnezeu unul și întreit, care în scrierile domnului Genovese este numit cu numele de «Treime Milostivire». Acesta este centrul tuturor mesajelor, pentru că, în definitiv, este centrul Revelației". În scrisoare, cardinalul prefect reproduce și această rugăciune, definită de el "foarte frumoasă": "Dacă tu ești cel care privești la mine, te apleci asupra mea, mă atragi la tine și, luând fața mea coborâtă, o ridici spre a ta și îmi spui să te fixez în Inimă, Inima ta, unde pulsează Iubirea pe care tu o ai față de mine pentru ca eu să afund urechea în acea bătaie veșnică și să pot așeza senin capul meu. De asemenea, ridici Fața mea ca să fixezi Fața ta. În tine, om Isus, care ești Dumnezeu, însă Fața Treimii Milostivire pentru ca, fixându-te eu în ochi, să pot cu adevărat să mă Încred în , Domnul meu și Dumnezeul meu. Atunci, iată că, deși păcătos, eu pot, în tine, să ridic și să fixez Privirea fără frică. LA MILOSTIVIRE, LA IUBIREA INFINITĂ DE TINE, UNICUL MEU DUMNEZEU, TREIME DE NEPĂTRUNS A MISTERULUI INFINIT DE IUBIRE ÎN TINE ÎNSUȚI, CUM EȘTI! Eu te iubesc și în tine mă simt făcut nou și curățat de miile de zguri ale păcatului" (1331).
Aspecte de clarificat
În schimb, cât privește aspectele de clarificat, scrisoarea lui Fernández către Cantoni amintește că "desigur nu este niciodată ușor să ne exprimăm cu precizie despre misterul Preasfintei Treimi; și dacă acest lucru este valabil pentru marii teologi și pentru însuși Magisteriul Bisericii, devine și mai complex atunci când încercăm să exprimăm în cuvinte umane ceea ce trăim într-o experiență spirituală". Însuși Genovese recunoaște asta în mod clar atunci când, făcând referință la cuvintele sale, spune că este "conștient de imprecizia lor, așa cum a fost imprecis tot ceea ce am scris până acum". Au fost semnalate expresii care folosesc pluralul trinitar "Noi" și pentru a se referi la întrupare "Noi MILOSTIVIRE [...] ne-am întrupat" (541). Expresii care "nu sunt acceptabile și trebuie evitată răspândirea lor, deoarece pot fi interpretate cu ușurință în mod contrar credinței catolice", dat fiind faptul că numai Fiul s-a întrupat. Dar asta, continuă scrisoarea, "nu înseamnă a imputa erori ansamblului scrierilor domnului Genovese. De fapt, în multe dintre ele, mai ales în cele succesive, găsim clarificări care ne duc spre interpretarea corectă". De fapt, în alte texte se poate citi că "în întrupare Treimea nu a asumat umanitatea, ci în umanitatea Cuvântului noi contemplăm și atingem și divinitatea sa" (1407). Așadar, este clar că, "pe de o parte, numai Cuvântul s-a întrupat și că toate textele care includ un «Noi» trinitar fac referință la prezența comună și constantă a celor trei Persoane, și, pe de altă parte, că, deși numai Cuvântul este cel care se întrupează, se manifestă toate cele trei Persoane ca Milostivire în Misterul lui Cristos".
Interpretarea corectă
"Putem susține - afirmă prefectul Dicasterului pentru Doctrina Credinței - că propunerea spirituală care provine din experiențele relatate de domnul Gioacchino Genovese în raport cu «Treimea Milostivire», dacă este interpretată în lumina celor spuse, așa cum susțin diferiții experți consultați, nu conține elemente teologice sau morale contrare doctrinei Bisericii. În orice caz, trebuie să se procedeze în așa fel încât, în publicarea unei antologii a scrierilor, să fie evitate textele care conțin exprimările confuze... și ca această scrisoare să fie pusă ca introducere la culegere". În sfârșit, este specificat că unele texte referite la diavol "trebuie să fie interpretate ca exprimare a unui Dumnezeu care nu uită niciodată creatura sa iubită, chiar și atunci când ea s-a îndepărtat liber și definitiv de el". Și se adaugă că alte texte, care conțin "indicații precise la episcop sau la alte persoane (detalii despre date, orare, locuri și alte amănunte circumstanțiate sau minuțioase) nu sunt de utilitate pentru ceilalți credincioși și nici măcar nu pot să fie considerate ca indicații divine pentru unii, fără un discernământ atent al persoanelor implicate". Eventuale viitoare mesaje vor trebui să fie evaluate de episcop "în dialog cu acest dicaster".
Decretul episcopului
Valoarea mesajelor primite de Genovese, cu limbajul lor simbolic, constă în a încerca să se depășească o separare excesivă între cristologie și teologia trinitară, invitând să se descopere "Treimea Milostivire" care se reflectă în fiecare gest al lui Isus. Contextual cu publicarea scrisorii Dicasterului, episcopul de Como a publicat decretul care stabilește "nihil obstat" după cum este prevăzut de noile norme.
(După Vatican News, 24 iulie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu