Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Declarația "Fiducia supplicans" a Dicasterului pentru Doctrina Credinței / 2

Binecuvântarea: între prot(o)-agonism al lui Dumnezeu și co-agonism al Bisercii

de Alessandro Clemenzia,
consultant la Dicasterul pentru Doctrina Credinței

Pentru a ne introduce în tema binecuvântării, propusă cu autoritate de declarația Fiducia supplicans, publicată recent de Dicasterul pentru Doctrina Credinței, este oportun înainte de toate să încercăm să percepem importanța teologică a unui gest care a însoțit istoria poporului lui Dumnezeu, care a găsit mereu în Creatorul său posibilitatea propriei existențe. Pentru a evita orice posibilă dihotomie între doctrină și pastorație, teologia poate oferi idei interesante de reflecție.

Pentru a aprofunda tema binecuvântării, este important de îndată să se reafirme că numai Dumnezeu este atât originea, cât și izvorul oricărei binecuvântări: el este unicul căruia i se poate indica efectiv adjectivul "binecuvântat", recunoscând în acest mod că el este și singurul capabil să reverse binecuvântarea sa asupra fiecărei creaturi.

O binecuvântare, cea a lui Dumnezeu, care nu se oprește nici măcar în fața infidelității constante a poporului său; dimpotrivă, chiar în momentul în care bărbatul și femeia erau realmente incapabili să răspundă la iubirea lui Dumnezeu, Tatăl a revărsat din nou (în semnificația dublă de "din nou" și "în mod nou") adevărata și cea mai înaltă binecuvântare a sa, dăruindu-l lumii pe unicul său Fiu. Așa cum afirmă Sfântul Paul efesenilor: "Binecuvântat să fie Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos, care ne-a binecuvântat cu orice binecuvântare în cele cerești, în Cristos" (Ef 1,3).

Cei care primesc binecuvântarea lui Dumnezeu nu găsesc în aceasta din urmă o confirmare a propriului mod de a acționa, ci trăiesc experiența concretă a unei "mutări" divine, în mod clar mai puternică decât orice acțiune umană, capabilă fie să ierte orice păcat săvârșit, fie să preceadă orice tentativă sau bună intenție de a evita să se cadă din nou în greșeală. De fapt, este vorba de o acțiune de har care previne orice re-acțiune umană: este scris în Premisele generale ale Benedicționalului: "Când Dumnezeu fie direct, fie prin intermediul altora binecuvântează, este asigurat mereu ajutorul său, este vestit harul său, este proclamată fidelitatea sa față de alianța încheiată" (nr. 6).

În acest sens, cei care primesc gratuit acel gest de har din partea lui Dumnezeu sunt chemați la rândul lor să răspundă, binecuvântându-l pe Dumnezeu pentru toate binefacerile sale, prima dintre toate aceea de a iubi, nu în pofida, ci în virtutea infidelității umane. Afirmă, în acest sens, declarația Fiducia supplicans: "A binecuvânta echivalează astfel cu a lăuda, a celebra, a-i mulțumi lui Dumnezeu pentru milostivirea și fidelitatea sa, pentru minunățiile pe care le-a creat și pentru tot ceea ce a avut loc prin voința sa: «Binecuvântează, suflete al meu, pe Domnul și tot ce este în mine să binecuvânteze numele său cel sfânt» (Ps 103,1)" (nr. 15). Un fiu, atunci când conștientizează că a fost binecuvântat, răspunde binecuvântând la rândul său nu numai pe Tatăl, ci și pe toți frații și surorile, până la întreaga realitate în care trăiește, recunoscând cum orice lucru este "bun", deoarece este rod al binecuvântării lui Dumnezeu: "Regăsim darul divin care «coboară», mulțumirea omului care «urcă» și binecuvântarea împărțită de om care «se extinde» spre semenii săi" (ibidem, nr. 17).

Astfel putem regăsi câteva elemente caracteristice ale binecuvântării în accepțiunea sa teologică. O primă caracteristică se află în caracterul său făcător intrinsec, adică pentru că avem de-a face cu un gest, cel divin, capabil realmente să genereze în interlocutor realitatea care este afirmată printr-un semn; motiv pentru care a binecuvânta nu are în mod necesar și numai semnificația unei "confirmări" divine a unui comportament uman, ci are de-a face în primul rând cu restabilirea unei alianțe, prin care este reafirmată proeminența absolută a darului divin care se prezintă în gratuitatea sa absolută.

O a doua caracteristică a binecuvântării constă în dimensiunea sa temporală, adică în permanența sa, deoarece, cu toate că o creatură continuă neîncetat să rămână infidelă față de iubirea gratuită a lui Dumnezeu, cel și cea care au fost binecuvântați continuă să păstreze în sine, ca trăsătură decisivă a propriei ființe, experiența acelui dar al lui Dumnezeu, motiv pentru care o persoană nu se va putea reduce niciodată să fie ceea ce a făcut, face sau va face, deoarece va fi mereu mai mare decât orice acțiune a sa, oricât de păcătoasă ar putea să fie ea. Și cu cât creatura se îndepărtează mai mult de acea stare de binecuvântare, trăind astfel într-un soi de "blestem" în care s-a auto-pus, cu atât experimentează mai mult în mod mereu nou acea iubire a lui Dumnezeu, capabilă s-o reînnoiască și s-o reintroducă într-o existență determinată de dinamica de reciprocitate. De aici se naște dorința de Dumnezeu. Cel și cea care au fost binecuvântați nu pierd niciodată din propria ființă acel semn relațional, nu pentru că nu mai sunt capabili de acum să mai încalce regulile, ci pentru că sunt făcuți neîntrerupt obiect al iertării lui Dumnezeu.

În sfârșit, o a treia caracteristică, ce introduce în dimensiunea mai antropologică a reflecției, și anume caracterul redundant al binecuvântării, deoarece aceia care au fost obiect al binecuvântării lui Dumnezeu sunt chemați, la rândul lor, să-i binecuvânteze pe alții în numele său. Darul primit de la Dumnezeu, de care s-a folosit fiecare, nu poate să fie îngropat "sub pământ", ci cunoaște un dinamism intrinsec prin care, acela care a trăit experiența binecuvântării lui Dumnezeu simte în interioritatea sa necesitatea de a binecuvânta la rândul său. În acest scenariu intră în joc acțiunea eclezială de a binecuvânta. Scrie Fiducia supplicans: "În misterul său de iubire, prin Cristos, Dumnezeu comunică Bisericii sale puterea de a binecuvânta. Acordată de Dumnezeu ființei umane și dăruită de acesta aproapelui, binecuvântarea se transformă în incluziune, solidaritate și pacificare. Este un mesaj pozitiv de întărire, păzire și încurajare. Binecuvântarea exprimă îmbrățișarea milostivă a lui Dumnezeu și maternitatea Bisericii care îl invită pe credincios să aibă aceleași sentimente ale lui Dumnezeu față de propriii frați și surori" (nr. 19).

Cu alte cuvinte, binecuvântarea revărsată de Biserică este și continuă să fie semn al harului lui Dumnezeu, capabil în orice timp și în orice loc să ajungă, să atingă și să cuprindă creatura sa în orice situație s-ar afla. Așadar, gestul eclezial al binecuvântării este afirmarea gratuității lui Dumnezeu și a existenței unei forțe, cea divină, superioară oricărei forme de slăbiciune și de precaritate.

A reafirma proeminența acțiunii lui Dumnezeu ajută să evităm, scrie Fiducia supplicans: "ca un gest pastoral, așa de iubit și răspândit, să fie supus la prea multe precondiții cu caracter moral, care, cu pretenția unui control, ar putea pune în umbră forța necondiționată a iubirii lui Dumnezeu pe care se întemeiază gestul binecuvântării" (nr. 12). Și asta pentru că binecuvântarea nu este un simplu "bine cuvântare", adică o confirmare a acțiunii cuiva, ci semn al proeminenței unei acțiuni divine asupra oricărei activități umane.

Pentru acest motiv, este scris că fiecare "cerere trebuie să fie, în orice mod, valorizată, însoțită și primită cu recunoștință. Persoanele care vin spontan să ceară o binecuvântare arată cu această cerere deschiderea lor sinceră la transcendență, încrederea inimii lor care nu se încrede numai în forțele proprii, nevoia lor de Dumnezeu și dorința de a ieși din măsurile înguste ale acestei lumi închise în limitele sale" (nr. 21). Această dorință a lui Dumnezeu poartă în sine conștiința existenței Cuiva mai puternic decât propria greșeală și decât propria incapacitate de a rămâne fidel față de iubirea lui Dumnezeu; pentru acest motiv "atunci când persoanele invocă o binecuvântare, n-ar trebui să fie pusă o analiză morală exhaustivă ca precondiție pentru a o putea conferi. Nu trebuie să li se ceară o perfecțiune morală prealabilă" (nr. 25), deoarece aceasta din urmă provine numai atunci când ajunge la noi o îmbrățișare mai săturătoare decât propriul păcat.

Și asta ne face să mai afirmăm că, "de fapt, harul lui Dumnezeu lucrează în viața celor care nu se pretind drepți, ci se recunosc cu umilință păcătoși ca toți. El este în măsură să orienteze fiecare lucru după planurile misterioase și imprevizibile ale lui Dumnezeu. De aceea, cu înțelepciune neobosită și maternitate, Biserica primește pe toți cei care se apropie de Dumnezeu cu inimă umilă, însoțindu-i cu acele ajutoare spirituale care permit tuturor să înțeleagă și să realizeze pe deplin voința lui Dumnezeu în existența lor" (nr. 32).

A înțelege binecuvântarea ca afirmare a puterii lui Dumnezeu asupra inconsistenței păcatului fiecărui bărbat și femei merge pe un plan categoric diferit față de semnificația unei binecuvântări rituale. Pentru aceasta Fiducia supplicans își dorește ca "aceste binecuvântări neritualizate să nu înceteze să fie un simplu gest care furnizează un mijloc eficace pentru a mări încrederea în Dumnezeu din partea persoanelor care o cer, evitând să devină un act liturgic sau semi-liturgic, asemenea unui sacramente. Asta ar constitui o gravă sărăcire, pentru că ar supune un gest de mare valoare în evlavia populară unui control excesiv, care i-ar priva pe slujitori de libertate și de spontaneitate în însoțirea pastorală a vieții persoanelor" (nr. 36).

Făcătoare, permanență, redundanță: acestea sunt elementele care pot ajuta să se înțeleagă mai bine dinamismul mai profund al binecuvântării, așa cum este dorit de declarația Fiducia supplicans.

(După L'Osservatore Romano, 12 iulie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat