|
© Vatican Media |
Într-un volum al cardinalului Semeraro istorii de "martori capabili de viitor"
Spre Jubileu cu sfinții însoțitori de speranță
de Lorena Leonardi
Figuri exemplare, dar concrete, în care este posibil să recunoaștem stilul speranței creștine, profiluri de femei și bărbați care au trăit în cea mai mare parte în timpul nostru și pe calea sfințeniei. Șapte canonizați, doi încă venerabili, ceilalți deja declarați fericiți: de la Iosefina Bakhita la familia Ulma, trecând prin cardinalul Van Thuân, sunt eterogeni "însoțitorii de speranță" protagoniști ai noii publicații îngrijite de cardinalul Marcello Semeraro, prefect al Dicasterului Cauzelor Sfinților.
Intitulat Compagni di speranza. Storie di testimoni capaci di futuro [Însoțitori de speranță. Istorii de martori capabili de viitor] (Libreria Editrice Vaticana 2024, 176 de pagini), volumul oferă - se citește într-un citat din Paul al VI-lea prezent în premisă - un "program al sfințeniei", un "program schimbător" pe care "fiecare îl poate adapta la circumstanțele propriei vieți".
Propunerea tinde să facă rodnic drumul spre Jubileul din 2025, în vederea căruia Papa Francisc a invitat, în scrisoarea din 11 februarie 2022, la o pregătire asemănătoare "unei mari simfonii de rugăciune" cu obiectivul de "a ține aprinsă flacăra speranței".
Martori ai aceleia pe care intelectualul și misticul francez Charles Péguy o definea "virtute fetiță" care "va străbate lumile ducându-le pe celelalte" două - credința și iubirea -, "pelerinii de speranță" sunt, urmând ordinea de lectură, Benedetto Giuseppe Labre, francezul "vagabond al lui Dumnezeu" care a trăit în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea alegând ca mănăstire strada; Dulce Lopes Pontes, franciscana braziliană "mamă a săracilor" care a făcut din caritate nota caracterizantă a vieții sale, și José Gregorio Hernández Cisneros, medic venezuelean care a trăit la cumpăna secolelor al XIX-lea și al XX-lea. Apoi, sunt prezentate istoriile lui Margherita din Citt? di Castello, neputincioasă marginalizată în Italia din secolul al XIII-lea; Nunzio Sulprizio, băiețel în acte, dar "adult" în practicarea binelui; Iosefina Bakhita, sudaneză răpită când era copilă și redusă la sclavie, și François-Xavier Nguy?n Van Thuân, cardinal vietnamez prizonier timp de treisprezece ani la Saigon.
Printre martorii de sfințenie aleși de Semeraro este și familia Ulma, care a plătit cu moartea - soții cu cei șapte copii ai lor - alegerea de a primi opt evrei în Polonia nazistă, și laica misionară franceză Madeleine Delbr?l. Înainte de a încheia cu Ioan al XXIII-lea și Paul al VI-lea, "cei doi profeți ai Conciliului", este dat spațiu lui Franz Jägerstätter, țăranul austriac care a refuzat să se înroleze în rândul naziștilor și care la un pas de martiriu i-a scris soției: "Inima lui Isus, Inima Mariei și inima mea să fie unite într-o inimă pentru toată veșnicia".
"Lista - se citește în premisă - este numai exemplară și a fost întocmită pentru ca fiecare, cunoscând aceste figuri, să poată adapta la sine însuși ceea ce predica Sfântul Augustin: «Noi citim astăzi lucruri deja realizate și ne bucurăm mult pentru faptul că speranța noastră a fost prevestită de sfinți. Astăzi nouă ne este dat să citim relatarea lor. Cine nu se va bucura pentru asta? Cine nu va voi să spere că se vor întâmpla și lucrurile care încă nu s-au întâmplat, dacă atâtea au avut deja loc?»".
Expresia "însoțitori de speranță" referită la sfinți este împrumutată dintr-o audiență din 2017, în care Papa Francisc sublinia că însoțirea "fraților și surorilor «mai mari» - sfinții - care au trecut pe aceeași stradă a noastră, care au cunoscut aceleași trude ale noastre și trăiesc pentru totdeauna în îmbrățișarea lui Dumnezeu", nu numai că noi o invocăm, ci ne este și "dăruită".
În aceeași ocazie, amintește autorul, papa mai explica faptul "că existența sfinților «ne spune înainte de toate că viața creștină nu este un ideal la care nu se poate ajunge. Și în același timp ne întărește: nu suntem singuri, Biserica este făcută din nenumărați frați, adesea anonimi, care ne-au precedat și care prin acțiunea Duhului Sfânt sunt implicați în evenimentele celui care încă trăiește aici pe pământ»".
Pe de altă parte, remarcă prefectul Dicasterului Cauzelor Sfinților citându-l pe Benedict al XVI-lea în enciclica Spe salvi, "capacitatea de a suferi din iubire față de adevăr este măsură de umanitate. Totuși, această capacitate de a suferi depinde de genul și de măsura speranței pe care o purtăm înăuntrul nostru și peste care construim".
Cât ne privește, "avem nevoie de martori, de martiri, care s-au dăruit total. [...] Avem nevoie de ei pentru a prefera, chiar și în micile alternative ale cotidianității, binele în locul comodității, știind că tocmai așa trăim cu adevărat viața".
(După L'Osservatore Romano, 10 iulie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu