|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Democrația înseamnă a rezolva "împreună" problemele tuturor
Cu ocazia vizitei papei la Trieste pentru încheierea celei de-a 50-a Săptămâni Sociale a Catolicilor din Italia, cotidianul "Il Piccolo" publică un text inedit al Papei Francisc. Este vorba de o introducere la o antologie a discursurilor și a mesajelor sale cu titlul "În inima democrației". Volumul, îngrijit de Libreria Editrice Vaticana și de "Il Piccolo", a fost distribuit gratuit duminică drept adaos al cotidianului. Cartea are o prezentare a cardinalului Zuppi.
Mă bucur adresând aceste cuvinte pentru a introduce acest text pe care cotidianul Il Piccolo și Libreria Editrice Vaticana îl oferă cititorilor concomitent cu vizita mea la Trieste cu ocazia Săptămânilor Sociale.
Prezența mea la Trieste, oraș cu puternice influențe venite din Europa Centrală datorită prezenței împreună de culturi, religii și etnii diferite, are loc concomitent cu evenimentul pe care Conferința Episcopală Italiană îl organizează în acest oraș, Săptămânile Sociale ale Catolicilor din Italia, dedicate anul acesta temei "În inima democrației. A participa între istorie și viitor".
Democrație, o știm bine, este un termen născut în Grecia antică pentru a indica puterea exercitată de popor prin reprezentanții săi. O formă de conducere care, dacă pe de o parte s-a răspândit în mod global în ultimele decenii, pe de altă parte pare să sufere consecințele unei boli periculoase, cea a "scepticismului democratic". Dificultatea democrațiilor de a se ocupa de complexitatea timpului prezent - să ne gândim la problemele legate de lipsa locului de muncă și de puterea excesivă a paradigmei tehnocratice - pare uneori să cedeze pasul fascinației populismului. Democrația are insuflată o valoare mare și neîndoielnică: aceea de a fi "împreună", a faptului că exercitarea conducerii are loc în cadrul unei comunități care se confruntă, liber și laic, în arta binelui comun, care nu este altceva decât un nume diferit a ceea ce numim politică.
"Împreună" este sinonim cu "participare". Deja părintele Lorenzo Milani și tinerii săi subliniau asta în magistrala Scrisoare către o profesoară: "Am învățat că problema celorlalți este egală cu a mea. A reuși împreună este politică, a reuși singuri este avariție". Da, problemele pe care le avem în fața noastră sunt ale tuturor și se referă la toți. Calea democratică este aceea de a discuta împreună și de a ști că numai împreună aceste probleme pot găsi o soluție. Pentru că într-o comunitate ca aceea umană nu ne salvăm singuri. Și nici nu are valoare axioma mors tua vita mea. Dimpotrivă. Chiar și microbiologia ne sugerează că umanul este deschis în mod structural la dimensiunea alterității și a întâlnirii cu un "tu" care se află în fața noastră. Însuși Giuseppe Toniolo, inspirator și fondator al Săptămânilor Sociale, era un studios de economie care a înțeles foarte bine limitele lui homo oeconomicus, adică ale acelei viziuni antropologice bazate pe "utilitarismul materialist", cum îl definea el, care atomizează persoana, amputându-i dimensiunea relațională.
Iată, aș vrea să spun așa, gândindu-mă astăzi la ce înseamnă "inima" democrației: împreună este mai bine, pentru că singuri este mai rău. Împreună este frumos, pentru că singuri este trist. Împreună înseamnă că unu plus unu nu fac doi, ci trei, pentru că participarea și cooperarea creează ceea ce economiștii numesc valoare adăugată, adică acel simț pozitiv și aproape concret de solidaritate care se naște din faptul de a împărtăși și a duce înainte, de exemplu în arena publică, probleme asupra cărora să se găsească o convergență.
Până la urmă, chiar în cuvântul "a participa" găsim sensul autentic a ce anume este democrația, a ce anume înseamnă a merge la inima unui sistem democratic. Într-un regim statist sau de dirijism nimeni nu participă, toți asistă, pasivi. În schimb, democrația cere participare, cere să punem în joc ceea ce este propriu, să riscăm confruntarea, să introducem în discuție propriile idealuri, propriile motivații. Să riscăm. Însă riscul este terenul rodnic pe care încolțește libertatea. În timp ce în schimb balconear, a sta la fereastră în fața a ceea ce se întâmplă în jurul nostru, nu numai că nu este acceptabil din punct de vedere etic, dar, în mod egoist, nu este nici înțelept, nici potrivit.
Sunt multe problemele sociale asupra cărora, în mod democratic, suntem chemați să interacționăm: să ne gândim la o primire inteligentă și creativă, care cooperează și integrează, a persoanelor migrante, fenomen pe care Trieste îl cunoaște bine, deoarece este aproape de așa-numita rută balcanică; să ne gândim la iarna demografică ce lovește de acum în manieră pătrunzătoare toată Italia, și îndeosebi unele regiuni; să ne gândim la alegerea de politici autentice pentru pace, care să pună pe primul loc arta negocierii și nu alegerea rearmării. În sinteză, acea îngrijire a celorlalți pe care Isus ne-o indică încontinuu în evanghelie ca atitudinea autentică în faptul de a fi persoane.
De la Trieste, oraș cu ieșire la Marea Mediterană, cuptor de culturi, de religii și de popoare diferite, metaforă a acelei fraternități umane la care aspirăm în aceste timpuri întunecate de război, să poată apărea o angajare mai convinsă pentru o viață democratică în care participarea să fie deplină și orientată către binele comun adevărat.
(După Vatican News, 6 iulie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu