A rămâne mereu cu Cristos
de Simone Caleffi
"În timp ce neamurile caută o speranță fără frică și iudeii o speranță care să realizeze promisiunile, noi îl predicăm pe Isus Cristos mort și înviat, speranță pentru toți. În acest criteriu al diferenței se poate condensa nucleul speranței pentru Paul." Monseniorul Antonio Pitta, profesor de Noul Testament la Universitatea Pontificală Lateran și profesor invitat la Universitatea Pontificală Gregoriana, în cartea Paolo e l'evangelo della speranza [Paul și evanghelia speranței] (Edizioni San Paolo, Cinisello Balsamo, 2024, 240 de pagini) repune în centru o temă care parcurge toate scrisorile pauline: speranța. În ele, aceasta din urmă "se dezvoltă în trei direcții: limbajul, metaforele și paradigma speranței".
Pitta, între altele consultant al Dicasterului pentru Evanghelizare, în introducere afirmă că "speranța este mântuitoare, deoarece implică toată persoana umană: sufletul, trupul, carnea, inteligența, conștiința și singularitatea". Chiar dacă această convingere nu este înrădăcinată în simțirea comună a creștinilor, este cunoscut că această virtute teologală este cu caracter "relațional: «eu sper» devine «noi sperăm». Nu o speranță pentru fiecare, încâlcită în individualism și în narcisism, ci o speranță împărtășită. Speranța împărtășită este una dintre principalele noutăți ale predicii lui Paul".
Adesea se tinde la proiecția spre sfârșit, dacă nu în lumea de dincolo, ajutorul pe care speranța îl dăruiește la viața morală a creștinului. Monseniorul Pitta, care este și președinte al Asociației Biblice Italiene, ține să amintească în schimb că, "deși diferite contribuții tind să identifice speranța cu escatologia sau discursul despre realitățile ultime, este necesar să se distingă cele două domenii. Speranța nu corespunde judecății, nici tribunalului final sau zilei judecății, chiar dacă extinde însemnătatea sa până la ziua Domnului". El trebuie să fie în centrul interesului celui botezat: "Nu unde vom merge, ci cu cine vom fi, dincolo de moarte, este esența speranței: a fi «în Cristos» pentru a rămâne mereu «cu Cristos»". Această atitudine poate fi amenințată de două păcate egale și contrare care se opun: prin exces prezumția și prin lipsă disperarea; totuși, "contrariul speranței nu este atât disperarea, cât mai ales investiția nefericită a celui care o caută în afară lui Cristos".
Dacă se vrea să derive, pe bună dreptate, teologia morală din dogmatică, trebuie reafirmat că "în timp ce Isus Cristos este conținutul esențial al speranței, Duhul este agentul său principal, pentru că este garanția, primul rod, oferirea și promisiunea. Duhul leagă speranța cu moartea și învierea lui Isus Cristos și cu întâlnirea finală cu el. Fără Duhul, speranța se usucă", așa cum scrie autorul. În afară de asta, vorbind biblic "paradoxul speranței care se oglindește în Abraham este fascinant: «A crezut prin speranță împotriva speranței» (Rom 4,18). Paradoxul credinței este paradoxul speranței! Speranța paradoxală a lui Abraham devine a credincioșilor că, în pofida suferinței, pot și trebuie să se laude în speranța gloriei (Rom 5,1-2)".
Ce face această temă la ordinea zilei? "Metafora exilului din trup pentru a locui pentru totdeauna cu Domnul adună una dintre cele mai actuale provocări ale speranței" (despre care ziarul nostru a vorbit pe larg în unele articole speciale publicate în Postul Mare). "Problema învierii de la Sfântul Paul la omul contemporan este cea centrală cu privire la decizia pro sau împotriva creștinismului. Așa cum afirma și Benedict al XVI-lea (cf. Spe salvi), este credibilă învierea lui Cristos și cea a credinciosului? "Ceea ce face credibilă o speranță așa de intensă este proximitatea morții, atunci când iese în evidență cumpăna apelor între frica sau teroarea și speranța în întâlnire".
În sfârșit, Pitta își dorește "ca provocările adunate cu speranța evangheliei să contribuie la regândirea ei pentru femeile și bărbații din timpul nostru", și pentru că, așa cum afirmă în concluzia volumului - reflectând asupra consecințelor care se pot trage din centralitatea speranței în gândirea și în mistica lui Paul și asupra modului în care ea poate contribui la o modernă teologie a speranței -, "între speranță și înviere nu există diferență: speranța vestește învierea morților, iar învierea morților este scopul ultim al speranței".
(După L'Osservatore Romano, 2 iulie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu