Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Mesajul Sfântului Părinte Francisc pentru Ziua Mondială de Rugăciune pentru Îngrijirea Creației (1 septembrie 2024)

Speră și acționează cu creația

Iubiți frați și surori,

"Speră și acționează cu creația" este tema Zilei de Rugăciune pentru Îngrijirea Creației, la 1 septembrie. Face trimitere la Scrisoarea Sfântului Paul către Romani 8,19-25: Apostolul clarifică ce înseamnă a trăi conform Duhului și se concentrează asupra speranței sigure a mântuirii prin intermediul credinței, care este viață nouă în Cristos.

  1. Așadar, să pornim de la o întrebare simplă, dar care ar putea să nu aibă un răspuns clar: Atunci când suntem cu adevărat credincioși, cum de avem credință? Nu atât pentru că "noi credem" în ceva transcendent pe care rațiunea noastră nu reușește să-l înțeleagă, misterul de necuprins al unui Dumnezeu distant și îndepărtat, invizibil și de nenumit. Mai degrabă, ar spune Sfântul Paul, este pentru că în noi locuiește Duhul Sfânt. Da, suntem credincioși pentru că însăși Iubirea lui Dumnezeu a fost "revărsată în inimile noastre" (Rom 5,5). De aceea Duhul este acum, realmente, "garanția moștenirii noastre" (Ef 1,14), ca pro-vocație de a trăi mereu îndreptați spre bunurile veșnice, conform plinătății umanității frumoase și bune a lui Isus. Duhul îi face pe credincioși creativi, pro-activi în caritate. Îi introduce pe un mare drum de libertate spirituală, totuși fără a fi scutit de lupta între logica lumii și logica Duhului, care au roade contrapuse între ele (Gal 5,16-17). Știm asta, primul rod al Duhului, compendiu al tuturor celorlalte, este iubirea. Așadar, conduși de Duhul Sfânt, credincioșii sunt fii ai lui Dumnezeu și i se pot adresa lui numindu-l "Abbá, Tată" (Rom 8,15), exact ca Isus, în libertatea celui care nu mai recade în frica de moarte, pentru că Isus a înviat din morți. Iată marea speranță: iubirea lui Dumnezeu a învins, învinge mereu și iarăși va învinge. Destinul de glorie este deja sigur, în pofida perspectivei morții fizice, pentru omul nou care trăiește în Duh. Această speranță nu înșală, așa cum amintește și Bula de convocare a apropiatului Jubileu[1].

  2. Existența creștinului este viață de credință, activă în caritate și plină de speranță, așteptând întoarcerea Domnului în gloria sa. Nu este o problemă "întârzierea" parusiei, a celei de-a doua veniri. Problema este alta: "Fiul omului, când va veni, va găsi credință pe pământ?" (Lc 18,8). Da, credința este dar, rod al prezenței Duhului în noi, dar este și misiune, de îndeplinit în libertate, în ascultare față de porunca iubirii lui Isus. Iată speranța fericită de mărturisit: Unde? Când? Cum? În cadrul dramelor trupului uman suferind. Chiar dacă visăm, acum trebuie să visăm cu ochii deschiși, animați de viziuni de iubire, de fraternitate, de prietenie și de dreptate pentru toți. Mântuirea creștină intră în relevanța durerii lumii, care nu-i cuprinde numai pe oameni, ci întregul univers, natura însăși, oikos a omului, ambient vital al său; cuprinde creația ca "paradis pământesc", mama pământ, care ar trebui să fie loc de bucurie și promisiune de fericire pentru toți. Optimismul creștin se întemeiază pe o speranță vie: știe că totul tinde spre gloria lui Dumnezeu, spre consumarea finală în pacea sa, spre învierea trupească în dreptate, "din glorie în glorie". Însă, în timpul care trece, împărtășim durere și suferință: creația întreagă geme (cf. Rom 8,19-22), creștinii gem (cf. v. 23-25) și geme însuși Duhul (cf. v. 26-27). Geamătul manifestă neliniște și suferință, împreună cu tânjire și dorință. Geamătul exprimă încredere în Dumnezeu și încredințare însoțirii sale afectuoase și exigente, în vederea realizării planului său, care este bucurie, iubire și pace în Duhul Sfânt.

  3. Toată creația este implicată în acest proces al unei noi nașteri și, gemând, așteaptă eliberarea: este vorba de o creștere ascunsă care se maturează aproape ca "grăuntele de muștar care devine un copac mare" sau "drojdia în aluat" (cf. Mt 13,31-33). Începuturile sunt minuscule, dar rezultatele așteptate pot să fie de o frumusețe infinită. Fiind așteptare a unei nașteri – revelarea fiilor lui Dumnezeu –, speranța este posibilitatea de a rămâne tari în mijlocul adversităților, de a nu ne descuraja în timpul suferințelor sau în fața barbariei umane. Speranța creștină nu înșală, dar nici nu iluzionează: dacă geamătul creației, al creștinilor și al Duhului este anticipare și așteptare a mântuirii care este deja în acțiune, acum suntem cufundați în atâtea suferințe pe care Sfântul Paul le descrie ca "suferință, angoasă, persecuție, foame, lipsă de îmbrăcăminte, primejdie, sabie" (cf. Rom 8,35). Așadar, speranța este o lectură alternativă a istoriei și a evenimentelor umane: nu iluzorie, ci realistă, a realismului credinței care vede invizibilul. Această speranță este așteptarea răbdătoare, ca non-vederea lui Abraham. Îmi place să-l amintesc pe acel mare vizionar credincios care a fost Gioacchino da Fiore, abate calabrez "cu spirit profetic înzestrat", conform lui Dante Alighieri[2]: într-un timp de lupte sângeroase, de conflicte între papalitate și imperiu, de cruciade, de erezii și de mondenizare a Bisericii, a știut să indice idealul unui nou spirit de conviețuire între oameni, caracterizată de fraternitatea universală și de pacea creștină, rod al evangheliei trăite. Acest spirit de prietenie socială și de fraternitate universală l-am propus în Fratelli tutti. Și această armonie între oameni trebuie să se extindă și la creație, într-un "antropocentrism situat" (cf. Laudate Deum, 67), în responsabilitatea față de o ecologie umană și integrală, cale de mântuire a casei noastre comune și a noastră care locuim în ea.

  4. Pentru ce atâta rău în lume? Pentru ce atâta nedreptate, atâtea războaie fratricide care omoară copiii, distrug orașele, poluează ambientul vital al omului, mama pământ, violentată și devastată? Referindu-se implicit la păcatul lui Adam, Sfântul Paul afirmă: "De fapt, noi știm că toată creați suspină și suferă durerile unei nașteri până în timpul de acum" (Rom 8,22). Lupta morală a creștinilor este legată cu "geamătul" creației, pentru că ea "este supusă zădărniciei" (v. 20). Tot cosmosul și fiecare creatură gem și tânjesc "cu nerăbdare", ca să poată fi depășită condiția prezentă și restabilită cea originară: de fapt, eliberarea omului comportă și pe cea a tuturor celorlalte creaturi care, solidari cu condiția umană, au fost puse sub jugul sclaviei. Ca și omenirea, creația – fără vina sa – este sclavă și se simte incapabilă să facă totul pentru ceea ce a fost proiectată, adică să aibă o semnificație și un scop durabile; este supusă destrămării și morții, agravate de abuzurile umane asupra naturii. Dar, în sens contrar, mântuirea omului în Cristos este speranță sigură și pentru creație: de fapt, "și ea, creația, va fi eliberată de sclavia stricăciunii, spre libertatea gloriei fiilor lui Dumnezeu" (Rom 8,21). Așa încât în răscumpărarea lui Cristos este posibil să contemplăm în speranță legătura de solidaritate între ființele umane și toate celelalte creaturi.

  5. În așteptarea plină de speranță și perseverentă a întoarcerii glorioase a lui Isus, Duhul Sfânt ține trează comunitatea de credință și o instruiește încontinuu, o cheamă la convertire în stilurile de viață, pentru a rezista la degradarea umană a ambientului și a manifesta acea critică socială care este înainte de toate mărturie a posibilității de a se schimba. Această convertire constă în trecerea de la aroganța celui care vrea să domine asupra altora și asupra naturii – redusă la obiect de manipulat – la umilința celui care se îngrijește de alții și de creație. "O ființă umană care pretinde să ia locul lui Dumnezeu devine cel mai rău pericol pentru ea însăși" (Laudate Deum, 73), pentru că păcatul lui Adam a distrus relațiile fundamentale din care trăiește omul: cea cu Dumnezeu, cu sine însuși și cu celelalte ființe umane și cea cu cosmosul. Toate aceste relații trebuie să fie, sinergic, restabilite, mântuite, "făcute drepte". Niciuna nu poate lipsi. Dacă lipsește una, totul eșuează.

  6. A spera și a acționa cu creația înseamnă înainte de toate a uni forțele și, mergând împreună cu toți bărbații și femeile de bunăvoință, a contribui ca "să regândim problema puterii umane, sensul și limitele sale. Puterea noastră, de fapt, a crescut frenetic în doar câteva decenii. Am făcut progrese tehnologice impresionante și surprinzătoare și nu ne dăm seama că, în același timp, am devenit extrem de periculoși, capabili să punem în pericol viața multor ființe și propria noastră supraviețuire" (Laudate Deum, 28). O putere necontrolată generează monștri și se repercutează asupra noastră înșine. De aceea astăzi este urgent de a pune limite etice dezvoltării Inteligenței Artificiale, care cu capacitatea sa de calcul și de simulare ar putea mai degrabă să fie utilizată pentru dominarea asupra omului și asupra naturii, decât să fie pusă în slujba păcii și a dezvoltării integrale (cf. Mesaj pentru Ziua Mondială a Păcii 2024).

  7. "Duhul Sfânt ne însoțește în viață": au înțeles bine asta copiii și copilele reuniți în Piața "Sfântul Petru" pentru prima lor Zi Mondială, care a coincis cu duminica Preasfintei Treimi. Dumnezeu nu este o idee abstractă de infinit, ci este Tată iubitor, Fiu prieten și răscumpărător al fiecărui om și Duh Sfânt care conduce pașii noștri pe calea carității. Ascultarea față de Duhul de iubire schimbă radical atitudinea omului: de la "prădător" la "cultivator" al grădinii. Pământul este încredințat omului, dar rămâne al lui Dumnezeu (cf. Lev 25,23). Acesta este antropocentrismul teologal al tradiției ebraico-creștine. Prin urmare, a pretinde că se posedă sau se domină natura, manipulând-o după propria plăcere, este o formă de idolatrie. Este omul prometeic, îmbătat de puterea tehnocratică proprie care cu aroganță pune pământul într-o condiție "dis-grațiată", adică lipsită de harul lui Dumnezeu. Or, dacă harul lui Dumnezeu este Isus, mort și înviat, este adevărat ceea ce a afirmat Benedict al XVI-lea: "Nu știința îl răscumpără pe om. Omul este răscumpărat prin iubire" (Scrisoarea enciclică Spe salvi, 26), iubirea lui Dumnezeu în Cristos, de care nimic și nimeni nu ne va putea despărți vreodată (cf. Rom 8,38-39). Atrasă încontinuu de viitorul său, creația nu este statică sau închisă în ea însăși. Astăzi, grație și descoperirilor fizicii contemporane, legătura între materie și spirit se prezintă în manieră tot mai fascinantă cunoașterii noastre.

  8. Așadar, salvgardarea creației, în afară de a fi o problemă etică, este una eminamente teologică: de fapt, se referă la împletirea între misterul omului și cel al lui Dumnezeu. Această împletire se poate spune "generativă", deoarece provine din actul de iubire cu care Dumnezeu creează ființa umană în Cristos. Acest act creator al lui Dumnezeu dăruiește și întemeiază acțiunea liberă a omului și tot caracterul său etic: liberă tocmai în faptul de a fi creată în imaginea lui Dumnezeu care este Isus Cristos, și pentru aceasta "reprezentantă" a creației în Cristos însuși. Există o motivație transcendentă (teologico-etică) ce îl angajează pe creștin să promoveze dreptatea și pacea în lume, și prin destinația universală a bunurilor: este vorba de revelarea fiilor lui Dumnezeu pe care o așteaptă creația, gemând ca în durerile unei nașteri. În joc nu este numai viața pământească a omului în această istorie, este mai ales destinul său în veșnicie, eschaton-ul fericirii noastre, paradisul păcii noastre, în Cristos Stăpân al cosmosului, Răstignitul-Înviat din iubire.

  9. A spera și a acționa cu creația înseamnă, așadar, a trăi o credință întrupată, care știe să intre în trupul suferind și plin de speranță al oamenilor, împărtășind așteptarea învierii trupești la care credincioșii sunt predestinați în Cristos Domnul. În Isus, Fiul veșnic în trup omenesc, suntem realmente fii ai Tatălui. Prin credință și Botez începe pentru credincios viața conform Duhului (cf. Rom 8,2), o viață sfântă, o existență de fii ai Tatălui, ca și Isus (cf. Rom 8,14-17), pentru că, prin puterea Duhului Sfânt, Cristos trăiește în noi (cf. Gal 2,20). O viață care devine cântare de iubire pentru Dumnezeu, pentru omenire, cu și pentru creație, și care își află plinătatea sa în sfințenie[3].

Roma, Sfântul Ioan din Lateran, 27 iunie 2024

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Spes non confundit, Bula de convocare a Jubileului Ordinar al Anului 2025 (9 mai 2024).

[2] Divina Comedie, Paradisul, XII, 141.

[3] A exprimat asta în mod poetic preotul rosminian Clemente Rebora: "În timp ce creația se înalță în Cristos la Tatăl, / în soarta ascunsă / totul este durere a nașterii: / câtă moarte pentru ca viața să se nască! / chiar și dintr-o Mamă singură, care este divină, / se vine la lumină în mod fericit: / viață pe care iubirea o produce în plâns, / și, dacă tânjește, aici pe pământ este poezie; / dar numai sfințenie împlinește cântul" (Curriculum vitae, "Poezie și sfințenie": Poesie, prose e traduzioni [Poezii, proze și traduceri], Milano 2015, p. 297).




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat