|
© Vatican Media |
În comemorarea liturgică a Sfântului Alois de Gonzaga
Unicul glas pe care tinerii ar trebui să-l asculte
de Roberto Cutaia
Unicul glas pe care tinerii din orice timp ar trebui să-l asculte este cel al propriei conștiințe, pentru a o spune cu cuvintele scrise în De vera religione a Sfântului Augustin: adevărul locuiește în adevărul interior (in interiore homine habitat veritas, 39, 72). Unul dintre cei mai admirabili martori ai acestui tip de experiență este tânărul iezuit Sfântul Alois de Gonzaga (1568-1591) a cărui comemorare liturgică este la 21 iunie, ziua morții sale. Alois, la incipit-ul celui de-al treilea mileniu, este ca un eșantion exemplar de sfințenie pentru adolescenți și tineri. Deși a trăit numai douăzeci și trei de ani, în timpul existenței sale scurte a făcut oricum să strălucească zilnic și în mod excepțional distincția între acțiunea exterioară, dedicare pentru studiu și practicarea virtuților creștine.
Gonzaga se naște în castelul familiei la Castiglione delle Stiviere (Mantova) la 9 martie 1568 și este botezat la 20 aprilie. Este primul dintre șapte copii născuți din căsătoria dintre marchizul Ferrante Gonzaga, în slujba regelui Filip al II-lea al Spaniei, și Marta din Conti Tana di Chieri, prin urmare, moștenitor al titlului și un probabil viitor de soldat, cel puțin conform programelor familiale. Programe care nu s-au concretizat însă, pentru că Alois, în fața chemării Duhului Sfânt, n-a șovăit, ba chiar s-a lăsat condus (așa cum ar trebui să facă adolescenții și tinerii de astăzi, în loc să amâne, cu riscul de a atenua chemarea vocațională sacramentală), și asta cu toate că tatăl îl ducea în mijlocul trupei încă de copil. La 10 ani, la 25 martie 1578, în Bazilica "Santissima Annunziata" din Firenze, i-a promis Domnului că nu se va căsători. Doi ani mai târziu primește din mâinile Sfântului Carol Borromeu Prima Împărtășanie și după aceea, la 17 ani, intră în noviciatul Societății lui Isus din Roma (lăsând fratelui drepturile asupra principatului strămoșesc) unde studiază teologie și filozofie, având ca maestru și director spiritual pe Sfântul Robert Bellarmin.
Alt punct de actualitate, printre multiplele care se pot aminti despre figura acestui sfânt, este cu siguranță acela că încă de tânăr "Alois de Gonzaga a dat dovadă de o personalitate viguroasă. S-a născut și a crescut într-un context familial creștin, în care se citeau scrisorile scrise de misionarii iezuiți, trimise din locuri îndepărtate, dar și lumesc, încărcat de senzualitate, de ambiție și de violență, care îi promitea un viitor de bogăție, de faimă și de putere. Cu toate acestea, cu o credință solidă, o libertate interioară surprinzătoare, și rezistând la presiuni de orice tip, a încercat să se lase condus de glasul Duhului care răsuna în conștiința sa, asumând urmarea Domnului drept cale pentru viața sa (Arturo Sosa, Scrisoare, Jubileul Sfântului Alois de Gonzaga, martie/2018). Și astfel tatăl Ferrante Gonzaga, la 3 noiembrie 1585, de la Mantova, i-a scris prepozitului general al Societății lui Isus: "Acum îl trimit pe don Alois, fiul meu, la Domnia Voastră Reverendisim, ca la cel care îi va putea fi părinte mai util decât mine. Eu nu vă cer ca un lucru deosebit în privința persoanei sale, doar certific la D.V. Reverendisim ca dumneavoastră să deveniți patron al celei mai dragi garanții pe care eu o am în lume și al speranței principale pe care aș avea-o pentru păstrarea acestei case a mele, care pentru viitor va avea mare încredere în rugăciunea acestui fiu".
Totuși, aspectul cel mai frumos al sfințeniei tânărului Gonzaga a fost cu siguranță, în afară de capacitatea de a nu se lăsa abătut de lingușirile lumii, dedicarea pentru studiu, dar mai ales disponibilitatea formidabilă de a sluji fără a selecționa pe cine, ci pe oricine: a ales să-i slujească pe marginalizații ciumați și din păcate de la aceștia a contractat după aceea boala, determinându-i moartea. Așadar, a matura experiența personală a bolii, a suferinței, vivificând aceeași sărăcie a lui Isus Cristos. Și cu câteva zile înainte de a părăsi fizic lumea oamenilor a scris mamei sale aceste gânduri: "Îți voi destăinui, doamnă preailustră, că, meditând bunătatea divină, o mare fără fund și nemărginită, mintea mea se rătăcește. Nu reușesc să înțeleg cum de Domnul privește la oboseala mea mică și scurtă și mă răsplătește cu odihna veșnică și mă invită, din cer, la fericirea supremă pe care eu am căutat-o până acum cu neglijență și îmi oferă mie, cel care am vărsat așa de puține lacrimi pentru ea, acea comoară ce este încoronarea trudelor mari și a plânsului" (Din ultima scrisoare către mama, 10 iunie 1591). Tocmai pornind de la această mărturie a sa, Benedict al XIII-lea l-a proclamat, în 1729, patron al tineretului catolic, Pius al XI-lea, în 1926, patron al studenților și Ioan Paul al II-lea, în al patrulea centenar al morții sale (1991), patron al bolnavilor de SIDA.
(După L'Osservatore Romano, 20 iunie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu