|
Primat și sinodalitate în dialogurile ecumenice și în răspunsurile la enciclica "Ut unum sint" "Episcopul de Roma" este un document al Dicasterului pentru Promovarea Unității Creștinilor: adună rodul dialogurilor ecumenice despre slujirea papei ca răspuns la invitația formulată în urmă cu aproape treizeci de ani de Ioan Paul al II-lea pe urma pașilor făcuți de la Conciliul Vatican II încoace. Obiectivul este de a căuta o formă de exercitare a primatului care să fie împărtășit de Bisericile care în primele secole au trăit în comuniune deplină. Chiar dacă nu toate dialogurile teologice "au tratat tema la același nivel sau aceeași profunzime", este posibil de semnalat câteva "noi abordări" ale problemelor teologice mai controversate. Recitirea textelor petrine Unul dintre roadele dialogurilor teologice este o lectură reînnoită a "textelor petrine", care istoric au devenit un obstacol în calea unității dintre creștini. "Partenerii dialogului au fost provocați să evite proiecții anacronice de dezvoltări doctrinale succesive și să ia în considerare din nou rolul lui Petru printre apostoli". A fost redescoperită de exemplu "o diversitate de imagini, interpretări și modele în Noul Testament, în timp ce noțiuni biblice precum episkopé (slujirea supervizării), diakonia și conceptul de «funcție petrină» au contribuit la dezvoltarea unei înțelegeri mai complete a «textelor petrine»". Originea primatului O altă problemă controversată este înțelegerea catolică a primatului episcopului de Roma ca instituție de drept divin, în timp ce cea mai mare parte a celorlalți creștini îl înțelege numai ca instituție de drept uman. "Clarificările hermeneutice - se citește în document - au contribuit să se pună într-o nouă perspectivă această dihotomie tradițională", considerând primatul atât de drept divin, cât și uman, adică "drept parte a voinței lui Dumnezeu pentru Biserică și mediat prin istoria umană." Dialogurile au subliniat distincția "între esența teologică și contingența istorică a primatului" și se cere "o mai mare atenție și evaluare a contextului istoric care a condiționat exercitarea primatului în diferitele regiuni și perioade". Conciliul Vatican I Un obstacol semnificativ este reprezentat de definițiile dogmatice ale Conciliului Vatican I. Unele dialoguri ecumenice au înregistrat "progrese promițătoare în a întreprinde o «recitire» sau «re-receptare» a acestui Conciliu, deschizând noi căi pentru o înțelegere mai atentă a învățăturii sale", și în lumina contextelor istorice și a învățăturii Conciliului Vatican II. Așadar, s-a dat o lectură diferită definiției dogmatice a jurisdicției universale a papei, "găsind extinderea și limitele sale". În același mod, s-a putut clarifica "formularea dogmei infailibilității și chiar să se concorde cu privire la unele aspecte ale scopului său, recunoscând necesitatea, în unele circumstanțe, unei exercitări personale a slujirii învățământului, dat fiind că unitatea creștinilor este o unitate în adevăr și în iubire". În pofida acestor clarificări, recunoaște documentul, "dialogurile încă exprimă preocupări cu privire la raportul infailibilității cu primatul evangheliei, imuabilitatea întregii Biserici, exercitarea colegialității episcopale și necesitatea receptării". O slujire pentru Biserica reconciliată Multe dialoguri teologice au recunoscut "necesitatea unui primat la nivel universal. Făcând referință la tradiția apostolică, unele dialoguri susțin că, încă de la originile Bisericii, creștinismul s-a întemeiat pe sedii apostolice principale care ocupau o ordine specifică, primul fiind sediul din Roma". Unele dialoguri au evidențiat că există o interdependență reciprocă între primat și sinodalitate la fiecare nivel al vieții Bisericii: local, regional, dar și universal. Un alt argument în favoare, de natură mai pragmatică, se referă la contextul contemporan al globalizării și la exigențele misionare. Dialogurile teologice au găsit câteva criterii din primul mileniu "ca puncte de referință și surse de inspirație pentru exercitarea acceptabilă a unei slujiri de unitate la nivel universal, cum sunt: caracterul informal - și nu în primul rând jurisdicțional - al expresiilor de comuniune între Biserici; «primatul de onoare» al episcopului de Roma; interdependența între dimensiunea primațială și cea sinodală". Primat și sinodalitate Multe dialoguri recunosc că primul mileniu de istorie creștină nu ar trebui oricum "să fie idealizat și nici pur și simplu recreat", și pentru că un primat la nivel universal ar trebui să răspundă la provocările contemporane. Așadar, au fost găsite câteva principii pentru exercitarea primatului în secolul al XXI-lea: "Un prim acord general este interdependența reciprocă între primat și sinodalitate la fiecare nivel al Bisericii și respectiva necesitate a unei exercitări sinodale a primatului". Un acord ulterior se referă la articulația între "dimensiunea «comunitară» bazată pe sensus fidei al tuturor celor botezați; dimensiunea «colegială», exprimată mai ales în colegialitatea episcopală; și dimensiunea «personală» exprimată de funcția primațială". O problemă crucială este raportul dintre Biserica locală și Biserica universală, care are consecințe importante pentru exercitarea primatului. Dialogurile ecumenice "au contribuit pentru a face să concorde simultaneitatea acestor dimensiuni, insistând asupra faptului că nu este posibil să se separe raportul dialectic dintre Biserica locală și Biserica universală". Rolul Conferințelor Episcopale În multe dialoguri a fost subliniată "necesitatea unui echilibru între exercitarea primatului la nivel regional și universal, notând că în cea mai mare parte a comuniunilor creștine nivelul regional este cel mai relevant pentru exercitarea primatului și pentru activitatea lor misionară. Unele dialoguri teologice cu comuniunile creștine occidentale, observând o «asimetrie» între aceste comuniuni și Biserica Catolică, cer o întărire a Conferințelor Episcopale catolice, și la nivel continental" și descentralizare inspirată din modelul vechilor Biserici patriarhale. Tradiții și subsidiaritate Apoi se subliniază importanța principiului de subsidiaritate: "nicio problemă care poate să fie tratată în mod adecvat la un nivel inferior nu trebuie să fie dusă la unul superior". Unele dialoguri aplică acest principiu pentru a defini un model acceptabil de «unitate în diversitate» cu Biserica Catolică, susținând că "puterea episcopului de Roma nu ar trebui să depășească cea necesară pentru exercitarea slujirii sale de unitate la nivel universal și sugerează o limitare voluntară în exercitarea puterii sale", deși recunosc că el "va avea nevoie de un grad suficient de autoritate pentru a înfrunta multele provocări și obligațiile complexe legate de slujirea sa". Sugestii practice de lucru O primă propunere este aceea a unei noi interpretări a învățăturilor Conciliului Vatican I din partea Bisericii Catolice, cu "noi expresii și termeni fideli față de intenția originală, dar integrate într-o ecleziologie de comuniune și adaptate la actualul context cultural și ecumenic". În afară de asta, se sugerează să se distingă mai clar între diferitele responsabilități ale episcopului de Roma, "îndeosebi între slujirea sa patriarhală în Biserica din Occident și slujirea sa primațială de unitate în comuniunea Bisericilor". Se dorește apoi un accent mai mare pe exercitarea slujirii papei în Biserica sa particulară, dieceza de Roma. A treia recomandare se referă la dezvoltarea sinodalității în cadrul Bisericii Catolice. Îndeosebi, a fost sugerată "o reflecție ulterioară despre autoritatea Conferințelor Episcopale catolice naționale și regionale, despre raportul cu Sinodul Episcopilor și cu Curia Romană. La nivel universal, subliniază necesitatea unei implicări mai bune a întregului popor al lui Dumnezeu în procesele sinodale". În sfârșit, o ultimă propunere se referă la "promovarea «comuniunii conciliare» prin întâlniri obișnuite între liderii Bisericilor la nivel mondial" și promovarea sinodalității între Biserici cu consultări obișnuite și acțiuni și mărturii comune între episcopi și primați. (După L'Osservatore Romano, 13 iunie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |