|
© Vatican Media |
Declarația "Fiducia supplicans" a Dicasterului pentru Doctrina Credinței / 1
A lărgi și a îmbogăți sensul binecuvântărilor
de Angelo Lameri,
decan al Facultății de Teologie din Universitatea Pontificală Lateran
Declarația Fiducia supplicans (FS) din punct de vedere doctrinar exprimă cu claritate extremă distincția între căsătoria sacrament, ca unire exclusivă, stabilă și indisolubilă între un bărbat și o femeie, deschisă la procreație, și ceea ce de fapt nu este așa și nici nu poate fi așa (FS, 4). Distincția clară se exprimă și din punct de vedere ritual: celebrarea căsătoriei este caracterizată, în afară de schimbul consimțământului care constituie elementul decisiv, și de binecuvântarea solemnă asupra mirelui și asupra miresei.
Spre deosebire de binecuvântarea nupțială, binecuvântările care pot fi împărțite în alte contexte de unire sunt definite "non-ritualizate" (FS, 36) sau "spontane sau pastorale" (Comunicat de presă, 4). Chiar dacă terminologia are nevoie de o ulterioară aprofundare și precizare, pentru că liturgia este mereu acțiune pastorală și fiecare rugăciune sau gest are mereu o componentă rituală, apare clară intenția de "a lărgi și a îmbogăți sensul binecuvântărilor" (FS, 7).
Această intenție se arată cu claritate dacă punem în confruntare binecuvântarea nupțială cu binecuvântările persoanelor care trăiesc în situații iregulare. În Ritualul Căsătoriei, binecuvântarea slujitorului hirotonit este garanție că în dăruirea reciprocă a soților Dumnezeu este cel care îl dăruiește pe unul celeilalte. Diferitele formulare de binecuvântare oferite astăzi de Ritual sunt caracterizate de clasica repartiție triplă a tradiției eucologice romane: anamneză, care face trimitere la planul creației, epicleză și mijlociri. În epicleză, Duhul Sfânt este invocat ca să reverse în inimi iubirea lui Dumnezeu (cf. Rom 5,5), el este puterea (virtus) care dă forță și ardoare (cf. Fap 1,8: Rom 15,13) pentru a rămâne fideli față de legământul conjugal.
Apoi în mijlociri sunt explicate diferitele efecte ale harului Duhului Sfânt îmbogățind în acest mod teologia pneumatologică nupțială. De fapt, diferitele formulare, de la rugăciunea pentru darul unei carități răspândite în inimi pentru a garanta fidelitatea perseverentă față de legământul nupțial, trec la invocarea puterii Duhului care trebuie să susțină conviețuirea conjugală printr-un schimb reciproc de daruri în vederea realizării unei Biserici familiale, semn al prezenței divine. În afară de asta, harul Duhului devine flacără care trebuie să se extindă de la iubirea soților până la copiii care împodobesc familia și îmbogățesc Biserica. Dilatarea iubirii matrimoniale, alimentată încontinuu de Duhul, exclude orice egoism în relația conjugală care trebuie să se deschidă la o rodnicie generoasă.
De structură foarte diferită sunt binecuvântările pastorale. Dincolo de mersul nesolemn și de faptul că nu găsesc și nu pot găsi o codificare în cărțile liturgice, exprimă un aspect al binecuvântării lui Dumnezeu, invocată de Biserică, ce ajută "să se perceapă prezența lui Dumnezeu în toate evenimentele vieții" (FS, 6). De fapt, sensus fidei al poporului lui Dumnezeu recunoaște că Dumnezeu este prezent, prin diferite forme de mediere, în fiecare moment al vieții bărbatului și a femeii din orice timp.
Nu se poate afirma că există situații în care Dumnezeu îl abandonează și îl încredințează în mod inexorabil unui destin de moarte și de condamnare. După păcatul primilor părinți, Dumnezeu este cel care merge în căutarea lui Adam (cf. Gen 3,9) și, în cuvintele de condamnare a șarpelui, îi vestește posibilitatea unei răscumpărări (cf. Gen 3,15). Tot Tatăl veșnic este cel care îi adresează cuvântul lui Cain după uciderea fratelui (cf. Gen 4,9) și îi impune un semn "pentru ca niciunul dintre cei care-l vor găsi să nu-l ucidă" (Gen 4,15).
Această căutare constantă a omului fragil și păcătos caracterizează acțiunea lui Dumnezeu în istoria mântuirii și găsește exprimarea sa icastică în cunoscuta parabolă a smochinului care nu produce rod: "Stăpâne, mai lasă-l și anul acesta pentru ca să-l sap de jur împrejur și să-i pun gunoi la rădăcină" (Lc 13,8). Cuvintele viticultorului sunt astăzi cuvintele Bisericii care, pentru a folosi o expresie a Papei Francisc, acționează ca un spital de campanie: "Noi, preoții, trebuie să fim acolo, aproape de oameni. Milostivire înseamnă înainte de toate a îngriji rănile" (Discurs adresat parohilor din Roma, 6 martie 2014).
Slujirea de apropiere, de primire, de mângâiere se exprimă în diferite moduri. Unul dintre acestea este cu siguranță cel al rugăciunii. Așadar, rugăciunea de binecuvântare poate asuma și această nouă semnificație. Pentru a recurge la etimologia sa (a cuvânta - bine), binecuvântarea pastorală sau spontană nu intenționează să relateze binele prezent în om și în viața sa, ci în primul rând relatează binele/bunătatea lui Dumnezeu față de fiecare creatură a sa. Ea nu este o judecată asupra acțiunii persoanelor, exprimă în schimb invocația de mijlocire a Bisericii. Chiar și în situațiile de mare fragilitate, de păcat, de incapacitate de a citi voința lui Dumnezeu, o ușă rămâne deschisă. Din ea filtrează lumina evangheliei care ajută să se recitească propria viață într-o perspectivă nouă. Isus, mai înainte de a invita la convertire, îl primește pe păcătos și îl atrage la sine. Biserica în acțiunea sa pastorală se mișcă în același mod. Și nu poate face altfel dacă vrea să rămână fidelă față de mandatul încredințat ei.
Când preotul primește persoane aflate în situații de unire iregulară sau neconformă cu planul creației, nu face altceva decât să îndeplinească acțiunea viticultorului din parabolă: îl invocă pe Stăpânul viei așa încât să ofere timp ca să poată rodi și în același moment se îngrijește de copac ca să poată ajunge să producă roade de bine. Prima acțiune se exprimă în rugăciunea cu și pentru persoanele care invocă mijlocirea Bisericii și acea binecuvântare care să le relateze lor bunăvoința și bunătatea lui Dumnezeu, cealaltă este dialogul fratern, prietenia, cercetarea împreună a Scripturilor în căutarea voinței lui Dumnezeu.
În sfârșit, nu putem ascunde riscul care există în aceste acțiuni. Instrumentalizarea din partea persoanelor sau a organizațiilor care urmăresc scopuri care nu sunt propriu-zis pastorale este mereu la pândă. Însă a înfrunta riscul aparține acțiunii pastorale a Bisericii și a slujitorilor săi. Este însăși evanghelia care "ne invită mereu să riscăm întâlnirea cu fața celuilalt, cu prezența sa fizică ce interpelează, cu durerea sa și cererile sale" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 88). Așa cum învață Papa Francisc, inima misionară nu se teme de risc, "niciodată nu se închide, niciodată nu se concentrează asupra propriilor siguranțe, niciodată nu optează pentru rigiditatea autodefensivă. Știe că ea însăși trebuie să crească în înțelegerea evangheliei și în discernământul cărărilor Duhului, și atunci nu renunță la binele posibil, deși riscă să se murdărească de noroiul de pe drum" (Evangelii gaudium, 45).
(După L'Osservatore Romano, 4 iunie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu